خسروپناه در «سومین نشست مرکز گفت‌وگوی ادیان» :

تمدن مدرن «آسایش» فراهم می‌کند نه «آرامش» | امروز سخن از مرگ انسانیت است

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: متأسفانه تمدن مدرن آسایش انسان‌ها را فراهم کرده است نه آرامش را که تحقق این آرامش و از بین رفتن آسیب‌ها برای ادامه حیات بشری با گسترش اخلاق دینی محقق می‌شود.
چهارشنبه، 6 شهريور 1392
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تمدن مدرن «آسایش» فراهم می‌کند نه «آرامش» | امروز سخن از مرگ انسانیت است

 ویرایش عکس دی ماه 98

رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: متأسفانه تمدن مدرن آسایش انسان‌ها را فراهم کرده است نه آرامش را که تحقق این آرامش و از بین رفتن آسیب‌ها برای ادامه حیات بشری با گسترش اخلاق دینی محقق می‌شود.
 
به گزارش راسخون به نقل از فارس، سومین نشست دینی مرکز گفت‌وگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و اندیشمندان کره جنوبی (بودا و مسیحی) با نام «نقش دین در ارتقای ارزش‌های اخلاقی و انسانی» صبح امروز چهارشنبه (6 شهریور) با حضور محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، علی محمد حلمی، رییس مرکز گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌ها، حجت‌الاسلام ابوالحسن نواب، رییس دانشگاه ادیان و مذاهب، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، رییس مؤسسه پژوهشی فلسفه و حکمت، پروفسور تی سونگ کیم، نائب رئیس کنفرانس ادیان برای صلح کشور کره جنوبی، جی سیک یو، مدیر دپارتمان ادیان وزارت فرهنگ، ورزش و گردشگری‌، هیوندا پارک سردبیر نشریه کنفرانس ادیان برای صلح و آن هیونمی، مدیر اجرایی کنفرانس ادیان برای صلح از کره جنوبی برگزار شد.
 
*دین الهی همیشه بر محتوای اخلاق استوار است
 
حجت‌الاسلام خسروپناه طی سخنانی گفت: اگر دین را مجموعه باورها و ارزش‌ها بدانیم گرچه معتقدیم که اخلاق فطری است اما بازهم فضایل اخلاقی باید به لحاظ فلسفی مبتنی بر اخلاقیات باشد.
 
وی با بیان اینکه اگر انسان را حقیقتی ماتریالیست به شمار آوریم در این صورت اخلاق به سلیقه تعبیر می‌شود، افزود: نخستین عرصه برای اثرگذاری دین بر اخلاق عرصه مبانی است براین اساس دین مجموعه حقایقی است که در اختیار اخلاق قرار داد.
 
خسروپناه با تأکید بر اینکه اصولی چون کرامت انسانی و عدالت به انسان محتوا می‌بخشد، اظهار داشت: بنابراین محتوا نیز از مؤلفه‌هایی است که اصولی را در اختیار انسان می‌گذارد. دین الهی همیشه بر محتوای اخلاق استوار بوده و توجه به ویژگی‌های آن بر اساس محتوا صورت می‌گیرد.
 
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به اینکه نیچه در دوران خودش از مرگ خداوند صحبت کرد اما آنچه امروز مهم است مرگ انسانیت است، توضیح داد: در غرب خداوند در متن زندگی انسان به حاشیه رانده شده است بر اساس جامعه سکولار، ارزش‌های اخلاقی به حاشیه رفته و ضمانت اجرایی ندارد.
 
*انسان معاصر گرفتار مشکلات روحی است
 
وی با بیان اینکه انسان این دوره دچار مشکلات روحی به ویژه تنهایی هستی‌شناسی است، افزود: بنابراین این انسان با وجود سرگرمی بسیار بازهم تنها است و کلید این تنهایی تنها دینداری است. دینداری ضمن پیوند اخلاقی که اخلاق دینی نیز به شمار می‌رود، نیازهای انسانی را رفع می‌کند و او را از تنهایی خارج می‌کند.
 
وی پوچ‌گرایی و بی‌معنایی زندگی را دیگر چالش انسان امروز به شمار آورد و اظهار داشت: نحله‌های روان‌درمانی یا به نام‌های دیگر، امروزه به دنبال خارج کردن انسان از بی‌معنایی تلاش  می‌کنند اما بی فایده است. بی‌معنایی چیستی و فلسفه زندگی نشان گر انزوای اخلاق دینی در انسان دارد معنای زندگی امروز در گروه تأمین اخلاق دینی است.
 
رییس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با تأکید بر رهبری مبانی لیبرالی در جهان امروز گفت: با وجود همه بحث‌های زیاد در حوزه اومانیست بازهم انسان در این مکتب متفاوت تعریف می‌شود به طور مثال این را در تعریف از زن در مکاتب مختلف می‌توانیم متوجه شویم.
 
وی در پایان سخنانش درباره اهمیت دین در تمدن انسانی گفت: تمدن مدرن کنونی محیط زیست را نابود می‌کند و امنیت را زیرسؤال می‌برد، بنابراین تمدن کنونی آسایش را فراهم می‌کند اما آرامش را خیر، بنابراین باید مشکلات را در این زمینه حل کرد و راه حل در این زمینه گسترش اخلاق دینی است.
/2759/



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط