با تاکید بر ضرورت تدوین «سند جهانی حقوق ادیان» از جانب کلیسای واتیکان صورت گرفت

تشکر آیت‌الله رشاد از پاپ فرانسیس دوم به دلیل محکوم کردن اهانت به پیامبر اسلام(ص)

آیت‌الله رشاد با صدور پیامی خطاب به پاپ فرانسیس دوم، رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن تشکر از وی به دلیل محکوم کردن توهین به ساحت پیامبر اسلام (ص) خواستار پیگیری تدوین «سند جهانی حقوق ادیان» از جانب کلیسای واتیکان شد.
دوشنبه، 29 دی 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تشکر آیت‌الله رشاد از پاپ فرانسیس دوم به دلیل محکوم کردن اهانت به پیامبر اسلام(ص)

 ویرایش عکس دی ماه 98

آیت‌الله رشاد با صدور پیامی خطاب به پاپ فرانسیس دوم، رهبر کاتولیک‌های جهان ضمن تشکر از وی به دلیل محکوم کردن توهین به ساحت پیامبر اسلام (ص) خواستار پیگیری تدوین «سند جهانی حقوق ادیان» از جانب کلیسای واتیکان شد.
 
به گزارش راسخون به نقل از تسنیم، متن کامل این پیام به شرح ذیل است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
عالی­جناب پاپ فرانسیس دوم

با تقدیم احترام عمیق و صمیمانه
 
موضع صریح و حکیمانه­‌ی آن جناب را در تقبیح انتشار کاریکاتور توهین به ساحت مقدس پیامبر عظیم الشان اسلام حضرت محمدبن عبدالله(ص) که مجبوب القلوب یک میلیارد و پانصد میلیون مسلمان و میلیونها انسان فرهیخته و آزاده­‌ی جهان است، و تاریخ بشر وامدار تعالیم الهی و نجاتبخش اوست، تحسین می‌کنم. این موضع‌گیری، نشانه­‌ی بارز ذکاوت، فرهیختگی و صلح‌­دوستی جنابعالی است.
 
عالیجناب
 
چنان که شما نیز اشاره کرده‌­اید: «آزادی بیان»، ماهیتا با توهین و استهزاء متفاوت است: آزادی بیان، ارزش است، اما توهین و استهزاء ضدارزش است؛ آزادی بیان، حق است اما توهین و استهزاء تضییع حقوق دیگران است و جرم بشمار می‌­رود؛ و توهین به پیامبران الهی، جرم کوچک و عادی نیست، جرم اعظم است، چون اهانت به مردان بزرگ تاریخ است، و جرم مضاعف است چون توهین به پیروان آنان، بلکه اهانت به همه­‌ی بشریت محسوب می­‌شود.
 
هر چند که آزادی بیان از ارزش­‌های والای بشری و الهی است، اما این ارزش، مقید و محدود به ارزش­‌های والاتر دیگر است؛ کسی حق ندارد به بهانه‌­ی استفاده از یک ارزش یا حق، دیگر ارزش‌ها و حق‌­ها را پایمال کند.
 
در شرائط حساس کنونی که جنگ و نا امنی بیش از همیشه جوامع بشری را تهدید می‌­کند، و بشریت بیش از همیشه نیازمند صلح و امنیت است، رفتارهایی نظیر عمل متولیان نشریه‌­ی سخیف شارلی ابدو، و اصرار آنان بر فعل مجرمانه­‌ی خویش، بیش از پیش به خشونت و ناامنی دامن می­‌زند؛ و به همین جهت تکرار این عمل ضد انسانی، بیش از آن که نشان دهنده­‌ی حماقت عاملان مباشر آن باشد، می­‌تواند نشانه­‌ی توطئه علیه امنیت و صلح جهانی از سوی آمران پیدا و پنهان این جرم عظیم باشد.
 
در روزگاری که انسان از پیامدهای مادیت و الحاد خسته شده، و سخت محتاج تعالیم معنوی و متعالی پیامبران الهی است، تکریم مردان آسمانی و دفاع از شان بلند آنان، تکلیف همه­‌ی خیرخواهان و فرهیختگان است؛ من به نام یک روحانی مسلمان که عمری به تعلیم و تربیت و تحقیق سپری کرده است، و ربع قرن است که بخشی از اوقات خود را برای حضور در کنفرانس­‌ها و سمپوزیوم­‌های گفت و گوی ادیان در نقاط مختلف دنیا صرف می­‌کند، از جناب عالی به‌خاطر مواضع صلح‌دوستانه و انسانی‌­تان صمیمانه سپاسگزاری می­‌کنم، و برای تحقق منویات خیرخواهانه و صلح­‌طلبانه­‌تان دعا می­‌کنم.
 
عالیجناب
 
در پایان، بار دیگر پیشنهاد تدوین «سند جهانی حقوق ادیان» را که طی یک دهه­‌ی گذشته در مناسبت­‌های گوناگون بر آن تاکید ورزیده‌­ام، تکرار می­‌کنم؛ حوادث تلخ اخیر ضرورت تهیه­‌ی چنین سندی را آشکارتر ساخته است؛ از این رو در صورتی که کلیسای کاتولیک علاقه­‌مند پیگیری این پیشنهاد خیرخواهانه­ باشد، دو شریعت بزرگ آسمانی اسلام و مسیحیت، می­‌توانند مشترکاً برای تحقق آن تلاش نمایند.
 
با تجدید احترام: علی­ اکبر رشاد - رییس شورای حوزه­‌های علمیه تهران - مؤسس و رییس پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی
/2759/



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.