کرونا بار دیگر چهره غرب را عیان کرد

اخباری که از اروپا و آمریکا در رسانه‌ها منتشر می‌شود، کمی از ذهنیت برساخته شده اذهان خاورمیانه‌ای‌ها متفاوت است. عملکرد دولت‌ها و امکانات و رفتار مردم غربی در برخی مواقع بسیار ضعیف‌تر از کشورهای نه‌چندان قدرتمند در اقتصاد و علم در دیگر مناطق جهان است؛ گویا کرونا آمده است غرب بدون روتوش را به نمایش بگذارد.
جمعه، 8 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرونا بار دیگر چهره غرب را عیان کرد
پس از گذشت حدود سه ماه از شروع ویروس کرونا در چین، حالا سرو کله این ویروس در اروپا و آمریکا شروع شده است. علی‌رغم آنکه احتمالات بسیاری در خصوص رسیدن و شیوع این بیماری در غرب زمین شنیده می‌شد، اما گویا دولت‌مردان پرادعای غربی کوچک‌ترین آمادگی‌ای در خصوص این بیماری نداشتند.
 

اروپا و آمریکا؛ مرکز شیوع کرونا می‌شوند

در هفته‌ای که گذشت شیوع کرونا در کشورهای اروپایی و آمریکا بیش از تصور سرعت گرفت. به‌گونه‌ای که در آمریکا، اسپانیا، ایتالیا و حتی آلمان روزانه بیش از 4 هزار نفر به جمع مبتلایان شناسایی شده و رسمی (مثبت شدن تست) اضافه می‌شوند.
 
آمار وحشتناکی که زنگ خطر را برای جهان به صدا در آورده است. در روز 5 فروردین سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد در ۲۴ ساعت گذشته ۸۵ درصد مبتلایان به کرونا از اروپا و آمریکا بوده‌اند و به علت شیوع سریع این ویروس در آمریکا، این کشور می‌تواند به مرکز سرایت جهانی این ویروس تبدیل شود.
 
افزایش حدود 70 درصدی اسلحه از سوی مردم آمریکا یکی از حاشیه‌های عجیب ورود کرونا به آمریکا بود. شهردار بالتیمور در آمریکا از مردم خواست تا از دست زدن به خشونت و تیراندازی به‌سوی یکدیگر پرهیز کنند تا تخت‌ها برای بیماران مبتلا به کرونا حفظ شود.
 
خبرگزاری رویترز در این‌باره گزارش داد، خطاب به مردم بالتیمور گفت: «خشونت‌ها را متوقف کنید چون بیماران مبتلا به کرونا به تخت‌های بیمارستانی نیاز دارند. در هفته‌های اخیر گزارش‌های متعددی درباره بروز خشونت بویژه استفاده از سلاح گرم در شهر بالتیمور منتشر شده است که آخرین مورد آن اسلحه‌کشی تعدادی علیه همدیگر در روز سه‌شنبه هفته گذشته بود که هفت زخمی برجای گذاشت.»
 

مرثیه‌ای برای انسانیت و بشریت در اروپا

پخش تصاویر حمله مردم اروپا به فروشگاه‌ها در هفته گذشته به سوژه‌ای عادی و تکراری در جهان تبدیل‌شده است؛ اما حال به نزدیک شدن اروپا به وضعیت بحرانی اروپای بی روتوش بیش از گذشته خود را در حال نمایان کردن است.
 
به‌طور نمونه رسانه‌های غربى فیلمی را منتشر کرده‌اند که در آن تعداد زیادى از شهروندان انگلیسى به بهانه شیوع ویروس کرونا دست به غارت فروشگاه‌هاى لباس در یکى از خیابان‌های لندن زده‌اند. بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس گفته کشورش تنها دو هفته با تبدیل‌شدن به ایتالیایی دیگر در خصوص شیوع ویروس کرونا فاصله دارد.
 
پخش خبری از اسپانیا نشان داد که بشریت و انسانیت بیش از گذشته در اروپا رنگ باخته است. در اخبار رسمی آمده است ارتش اسپانیا که برای ضدعفونی اماکن عمومی به شهرهای مختلف اعزام شده، چندتا از خانه‌های سالمندان را پیدا کرده که کارکنانش، کارها را رها کرده و رفته‌اند و چند روزی است که سالمندان در کنار جنازه‌ها به زندگی ادامه داده‌اند.
 
طبق گزارشی که بنجامین نورتون، خبرنگار گِرِی زون نیوز، تهیه کرده است این روزها کشورهای اروپایی دست به ماسک دزدی از یکدیگر می‌زنند! ماجرا از این قرار است که محموله‌ای شامل ۶۸۰ هزار ماسک و هزاران ماسک اکسیژن از چین به سمت ایتالیا ارسال شده، اما جمهوری چک این محموله را ضبط کرده است! هرچند بعدتر در اخبار اعلام ماسک‌ها به ایتالیایی‌ها رسیده است اما تکرار این اخبار نشان می‌دهد که اروپایی‌ها قرار نیست به هم رحم کنند.
 
در اخبار آمده است آلمان هم دست به چنین اقدام شرم‌آوری علیه ایتالیا زده است؛ چین برای ایتالیا ۸۳۰ هزار ماسک ارسال کرده بود، اما آلمان آن‌ها را ضبط کرد! آلمان که عملاً اتحادیه اروپا را کنترل میکند، خروج تجهیزات پزشکی از خاکش را ممنوع کرده یک کامیون سوئیسی حامل ۲۴۰ هزار ماسک را هم ضبط کرده است! اتریشیها هم از این‌گونه اقدامات آلمان به ستوه آمدند.
 
کرونا بار دیگر چهره غرب را عیان کرد

البته نباید فراموش کرد که این اروپای به‌ظاهر متمدن و برافراشته شده از تمدن مدرنیته و علم، سابقه چندان درخشانی از علم و اخلاق ندارد. نگاهی کوتاه به گذشته نشان می‌دهد که اتفاقاً غرب بر پایه جنایت و استعماری وحشی شکل‌گرفته و اکنون در یک بحران، واقعیت بدون روتوش خود را عیان کرده است.
یکی از جنایاتی که تاریخ فراموش نخواهد کرد، رقابت در استعمارهای ویران‌گر چند قدرت اروپایی از جمله فرانسه، پرتغال، هلند و اسپانیا در قرن‌های 16 تا 19 میلادی است. در این دوران تمام قاره‌های جهان از این رقابت استعماری قدرت‌های اروپایی برای حفظ و پیشرفت خود در امان نماندند.
 
دست‌یابی به ثروت و افزایش سیطره فرمانروایی بر جهان نخستین هدف این استعمارگری اروپایی‌ها بود. هند، آفریقا و سرخپوستان در آمریکا بخشی از معروف‌ترین قربانیان این مستعمرین اند.
 
یکی دیگر از رفتارهای اروپایی‌ها که نشان دهنده آن است که ادعاهای حقوق بشری آنان دروغی بیش نیست، قطع کمک‌های انسانی‌شان به غزه است. آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی «آنروا» به دلیل شیوع ویروس کرونا، توزیع کمک‌های غذایی در نوار غزه را به‌طور موقت به تعلیق در آورد. به نوشته روزنامه القدس العربی، با شناسایی دو مورد مبتلا به ویروس کرونا در نوار غزه، آنروا به‌طور موقت توزیع کمک‌های غذایی در این منطقه تحت محاصره را به تعلیق در آورد تا راه‌های امن‌تری برای پخش این کمک‌ها بیابد. نوار غزه 13 سال است که در محاصره رژیم صهیونیستی قرار دارد و همین مسئله باعث تضعیف زیرساخت‌ها بخصوص بخش‌های درمانی و کمبود مستلزمات و تجهیزات و داروها در آن‌ها شده است.
 

آمریکا، تقدم اقتصاد لیبرالی بر جان انسانیت

آمریکا با سرعتی باورنکردنی و کمبودهای عجیب امکانات پزشکی در کنار گرانی خدمات درمانی و بیمه در حال رساندن دنیا به وضعیتی انفجاری و وحشتناک است. این در حالی است که دولت‌مردان آمریکایی تلاشی برای قطع زنجیره پیشرفت شیوع کرونا ندارند.
 
دونالد ترامپ روز گذشته مدعی شد مرگ و میر ویروس کرونا از رکود اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب و کارها کمتر خواهد بود. ترامپ که با فاکس‌نیوز مصاحبه می‌کرد همچنین گفت: «دوست دارم کشور از تعطیلی در بیاید و مشتاقم به جشن عید پاک (24 فروردین) بروم.» رئیس‌جمهور آمریکا گفت هنگامی که مشاورانش دو هفته پیش به او توصیه کرده‌اند کشور را تعطیل کند این توصیه را پذیرفته است و اکنون باید کشور از حالت تعطیل خارج شود. رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی قبل‌ از این گفتگو در صفحه توئیترش نوشت: «مردم ما می‌خواهند سر کار برگردند. آن‌ها فاصله اجتماعی و همه‌کاره‌ای دیگر را رعایت خواهند کرد و شهروندان ارشد (مسن) با مهر و عاطفه مورد مراقبت قرار خواهند کرد. ما می‌توانیم دو کار را انجام دهیم. درمان نباید از مشکل بدتر باشد. باید الآن اقدام کنیم. بازگشتی قوی خواهیم داشت.»
 
کرونا بار دیگر چهره غرب را عیان کرد

البته این رفتار و سخنان از شخصی چون ترامپ چندان هم دور از انتظار نیست، چون وی نگران است رکود اقتصادی در آمریکا به کارزار او برای انتخاب مجدد به‌عنوان رئیس‌جمهور آمریکا لطمه بزند.
 
و البته سخنان ترامپ زمانی جالب‌تر می‌شود که وی در پاسخ به خبرنگاران در خصوص خطر مرگ انسان‌ها و پرسنل بیمارستانی بر اثر نبود امکانات می‌گوید: «شما باید تصمیم بگیرید، ما سالانه هزاران هزار نفر را در بیماری آنفلوانزا از دست می‌دهیم، ما کشور را تعطیل نمی‌کنیم... مجبورم به شما بگویم، شرکت‌های خصوصی ماسک‌ها را دور می‌اندازند. آن‌ها ماسک‌ها را دور می‌اندازند... ما مایع‌های بسیار خوبی برای این کار داریم که ماسک‌ها را ضدعفونی کنیم و  آن‌ها (کادر درمان) هرچه بیشتر و بیشتر شروع به این کار (ضدعفونی و استفاده مجدد از ماسک‌ها) کرده‌اند.»
 
آن‌ها ماسک‌ها را ضدعفونی می‌کنند! سخنانی که با واکنش وسیعی از سوی رسانه‌ها همراه شد؛ زیرا شستشوی ماسک و استفاده دوباره و چندباره از آنان از نظر پزشکی بیشتر یک شوخی است تا راه حلی برای عبور از بحران!
 
البته تنها ترامپ و سیاست‌های او نیست که علناً تقدم اقتصاد بر جان انسان‌ها را عیان می‌کند. «دن پاتریک» معاون فرماندار تگزاس در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز آمریکا درباره تبعات ناشی از شیوع کرونا گفته است: «ورشکستگی اقتصادی ترسناک‌تر از کرونا است؛ سالمندان باید بمیرند تا اقتصاد برای جوان‌ترها نجات پیدا کند! کابوسی بدتر از مرگ در انتظار مردم آمریکا است.»

جمع‌بندی

کرونا موجب ایجاد وضعیتی بحرانی و ویژه‌ای در غرب شده است تا ماهیت مردم و حاکمیت‌هایشان را بدون روتوش ژست‌های انسان دوستانه و حقوق بشری و متمدن بودن را عیان کند. عدم آمادگی کشورهای اروپایی علی‌رغم گذشت حدود 2 ماه از آغاز کرونا در چین، کمبود امکانات پزشکی و بیمارستانی در کنار رفتار عصبانی گونه و تهاجمی مردمانشان به فروشگاه‌ها نشان می‌دهد که غرب آرمانی تنها یک تصویر برساخته در اذهان مردم‌های خاورمیانه و ایران با پروپاگاندای رسانه‌ای است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.