مهارت همزیستی بلند مدت با بحران کرونا!

پژوهشگران بر این باورند که دسترسی زود هنگام به درمان قطعی کرونا ممکن نیست. لذا تمام مردم جهان بایستی حداقل در طول چند ماه آینده ریتم زندگی خود را با این ویروس هماهنگ کنند تا علاوه بر حفظ سلامتی خود به کیفیت اقتصادی و اجتماعی آنها هم آسیبی وارد نشود.
دوشنبه، 11 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : نوید کمالی
موارد بیشتر برای شما
مهارت همزیستی بلند مدت با بحران کرونا!
بنا بر گزارشات رسمی سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا میهمان قریب به اتفاق کشورهای جهان شده است و تاکنون نزدیک به 32 هزار نفر از شهروندان مجموع کشورهای آلوده به این ویروس جان خود را از دست داده اند، آن هم در شرایطی که فعلا هیچ امیدی به ارائه زود هنگام یک درمان یا واکسن قطعی برای بیماری کُووید ۱۹ وجود ندارد و به نظر می‌رسد که در طی ماه های آتی و تا پیش از کشف یک درمان قطعی برای ریشه کن سازی این «ویروس تاجدار» نیازمند همزیستی با این ویروس و اپیدمی ناشی از آن هستیم.
 
در این رابطه حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان نیز در جلسه اخیر هیئت دولت مطالب مهمی را مطرح کرده است، وی در این جلسه با تایید احتمال ماندگاری بالای این ویروس در ماه های پیش‌رو عنوان داشت: «ماجرای کرونا این نیست که مثلاً یک هفته و یا  10 روز دیگر به زمانی برسیم که ویروس کرونایی در عالم یا در ایران نباشد؛ این ویروسی که آمده و وارد جامعه شده، ممکن است یک سال یا دو سال دیگر باشد؛ منتها باید شرایط جامعه را برای نوعی مواجه شدن با این ویروسی که شرایطش ضعیف می‌شود و اکثریت جامعه در برابر این ویروس قدرتمند می‌شوند و بدن‌ها توانمند می‌شود، قابل تحمل کنیم.»
 
روحانی در ادامه افزود: « یکی از پزشکان مثالی می‌زد و می‌گفت این هم مثل آنفلوآنزایی است که هست، می‌رود و بعد می‌آید، اوج می‌گیرد و تمام می‌شود و دو مرتبه می‌آید. بنابراین باید خودمان را برای زندگی با یک چنین ویروس تا زمانی که معالجه قطعی و یا واکسن قطعی برای آن پیدا شود که هیچ‌کدام اینها تا امروز هنوز نشده است، آماده کنیم؛ بنابراین تلاش‌ها باید برای این باشد که نگذاریم یک مرتبه در یک استان، شهر و جامعه‌ای یک اوج و پیک پیش روی ما قرار بگیرد که دستگاه درمان را با اضطراب و مشکل مواجه کند؛ شرایط را باید به گونه‌ای مدیریت کنیم که دستگاه درمان بتواند اینها را درمان کند و به تدریج از این مسأله عبور کنیم.»
 
این اظهارات رئیس دولت که همزمان ریاست ستاد ملی مقابله با کرونا را بر عهده دارد به این معناست که هموطنان ما به مانند سایر مردم جهان بایستی تا پیش از کشف یک درمان مشخص برای این بیماری آماده حفظ تداوم سبک زندگی ناخواسته و جدید خود در مقابل ویروس کرونا باشند.
 
اما بدیهی است سازگار شدن با یک بیماری مرگبار قطعا به آسانی ممکن نیست زیرا انسان علاوه بر این که یک موجود اجتماعی و نیازمند حفظ تعامل با دیگر افراد است، در مورد همزیستی با بیماری‌های اپیدمیک نیز کمتر آموزش یافته، لذا بازگرداندن جامعه به جریان اصلی زندگی آنهم در شرایطی که فعلا درمان بیماری ناشی از ویروس کرونا ممکن نیست، خود نیازمند ارائه آموزش عمومی مناسب به شهروندان و افکار عمومی است. البته پیش از آن بایستی در مورد سناریوهای مطرح در رابطه با سرنوشت و آینده بیماری کرونا بیشتر بدانیم.
 

آینده کرونا از منظر چهار سناریو

دانشمندان و مراکز مطالعاتی برجسته جهان بر این باورند در مواجهه با بحران شیوع ویروس کرونا حداکثر چهار سناریو پیش روی جامعه بشری است که این سناریوها عبارت اند از:
 
1- این بیماری با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت و یا حداکثر سرعت همه گیری آن کاهش خواهد یافت؛ البته ارزیابی‌های جدید حکایت از عدم تاثیر آب و هوای گرم بر این ویروس دارد لذا این سناریو زیاد مورد توجه دانشمندان نیست.
 
2- اغلب انسان‌ها به این ویروس آلوده خواهند شد. به طوری که ویروس دیگر جای جدیدی برای رفتن نخواهد داشت و عملا به پایان می رسد.
 
3- پس از طی مراحل تحقیقاتی و تست بالینی که حداقل یک سال طول خواهد کشید واکسن این بیماری ساخته خواهد شد.
 
4- ظرف چند هفته تا چند ماه آینده داروهایی شناسایی و عرضه خواهند شد که با تقویت سیستم ایمنی بدن، مانع از ابتلا انسان ها به ویروس کرونا خواهند شد مانند داروی PeEP که اصالتاً برای درمان بیماری HIV به کار می‌رود. اما بنابر برخی اخبار و گزارشات رسانه ای بر روی برخی افراد مبتلا به کُووید ۱۹ اثرات مثبتی داشته است.
 
از سناریوهای چهارگانه فوق بر می‌آید که فعلا نمی‌توان و نباید در کوتاه مدت امیدی واهی به ارائه یک درمان قطعی برای ویروس کرونا است و در عوض بایستی برای بازگرداندن ریتم زندگی فردی و اجتماعی به یک ریتم پویا و فعال و البته سازگار با شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا آماده کرد که برای نیل به این هدف بایستی حداقل مهارت‌های زیر را در طول یک سال آینده فرا گرفت.
 

مهارتهای لازم برای همزیستی با کرونا

1- سیاست فاصله گیری اجتماعی را بخشی از زندگی روزمره خود کنیم
با توجه به شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و امکان شیوع آن از طریق روابط روزمره اجتماعی مهمترین استراتژی و راهکار مقابله با کرونا و عدم ابتلای به این ویروس رعایت اصل فاصله گیری اجتماعی و کاهش روابط اجتماعی غیر ضروری است، به طور مثال در حد امکان کمتر از منزل خارج شویم و سفرهای غیر ضروری خود را لغو نماییم.
 
2- پرداختن به ورزش در منزل
با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی و حفظ قرنطینه خانگی نباید مدت زمان طولانی در منزل بی‌تحرک ماند. زیرا عدم تحریک موجب ایجاد بیماری‌های زمینه ای و تضعیف سیستم دفاعی بدنمان می شود. لذا حداقل هر نیم ساعت یکبار باید از جای خود بلند شد و چند حرکت کششی ساده انجام داد.
 
یادتان باشد که برای ورزش در خانه نیاز به ابزار خاصی نداریم و با راه رفتن در محیط خانه، انجام حرکت کششی، بالا رفتن از پله ها، بلند شدن و نشستن روی صندلی یا روی کف خانه، دراز نشست و شنا و ده ها حرکت ورزشی دیگر می‌توانیم به بهبود و ارتقاء سطح عملکرد سیستم ایمنی بدنمان کمک کنیم.
 
3- حفظ آرامش و کنترل اضطراب
با توجه به عدم وجود یک درمان مشخص برای ویروس کرونا، انجام و رعایت اقدامات پیشگیرانه بهداشتی ضروری است و هرگونه بی احتیاطی و ساده انگاری این بیماری عواقب غیر قابل جبرانی برای خود و خانواده‌هایمان به همراه خواهد داشت. اما داشتن اضطراب بیش از حد علاوه بر تضعیف سیستم ایمنی بدن موجب استیصال روحی و روانی انسان می‌شود و راه را برای مبتلا شدن به ویروس کرونا مهیا می‌کند، پس سعی کنید در کنار رعایت نکات بهداشتی به نشاط و آرامش روحی خود و اطرافیانتان نیز دقت کنید و از این روزهای با هم بودن بیشترین استفاده را ببرید.
 
البته ذکر این نکته هم ضروری است که یکی از دلایل افزایش اضطراب، توجه به اخبار جعلی رسانه هاست. لذا در ایام قرنطینه خانگی تنها بایستی خبرها را از منابع رسمی و موثق دنبال کرد.
 
4- مهارت‌های ضروری فناوری اطلاعات را بیاموزید
با توجه به وابسته بودن تضمین سلامتی ما به افزایش ماندگاری در خانه چاره ای جز پیگیری اغلب امور روزمره از بستر فناوری اطلاعات و فضای مجازی نیست و حتی برخی از کسب و کارها برای حفظ بقای خود چاره ای جز پناه بردن به فناوری های نو ندارند.
 
به طور مثال امروزه به لطف فناوری اطلاعات و گسترش دولت الکترونیکی در کشورمان، اغلب خدمات مورد نیاز هر شهروند که تعداد آنها بالغ بر 1500 سرویس برآورد می‌شود. از بستر فضای مجازی قابل پیگیری است و یا حتی در کوچکترین شهرها و روستاهای کشور نیز می‌توان با استفاده از تجارت الکترونیکی کسب و کار موفقی را رقم زد و حداقل به انجام خریدهای روزمره پرداخت.
 
لذا در شرایط فعلی کشور و جهان تبدیل شدن به یک شهروند دیجیتالی یا الکترونیکی (E-Citizen) یکی از ضروریات سازگار شدن با دنیای آلوده به کرونا است که اولین گام برای رسیدن به این هدف، فراگیری مهارت های هفتگانه ICDL است که خوشبختانه فراگیری این مهارت‌ها به سادگی و با استفاده از ویدئوهای آموزشی موجود بر روی اینترنت ممکن است.
 
5- ارتباطات اجتماعی خود را به صورت مجازی حفظ کنید
سیاست فاصله گذاری اجتماعی موجب کاهش قابل توجه دید و بازدیدهای خانوادگی و اجتماعی شده است. اما شما می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های رایگان ارتباطات خانوادگی و اجتماعی خود را به صورت مجازی حفظ کنید و حتی در مجالس مذهبی و کنسرت‌ها نیز به صورت مجازی حاضر شوید و خلاء روحی و روانی ناشی از کاهش ارتباطات اجتماعی را پر کنید.
 

نتیجه گیری

بنا بر داده ها و تخمین‌های موجود احتمالا در طول یک سال آینده ناچار به حفظ سبک زندگی محتاطانه خود در مقابل کرونا خواهیم بود. لذا مانند تمام کشورهای جهان بایستی برای حفظ چهارچوب های اقتصادی و اجتماعی جامعه خودمان و ممانعت از فروپاشی و آسیب دیدگی آن، مهارت زندگی در شرایط بحران‌های اپیدمیک را بیاموزیم و آنها را در زندگی خود به کار ببندیم و با حفظ وحدت اجتماعی موجب عبور آسان و کم هزینه کشورمان از بحران اخیر شویم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.