آیا آمریکا به دنبال کودتا و حمله نظامی در عراق است؟

آمریکا با خارج کردن دیپلمات‌های خود از عراق و همچنین تخلیه سه پایگاه نظامی مهم در این کشور و همچنین تهدید کردن حشد الشعبی به نابودی به دنبال اجرای فتنه جدید در عراق است. به نظر می‌رسد که شکست‌های پی‌درپی این کشور در برابر بسیج مردمی عراق باعث شده تا آمریکا به دنبال ماجراجویی جدیدی در عراق باشد که به نظر می‌رسد این بار نیز واشنگتن بزرگ‌ترین بازنده آن خواهد بود.
سه‌شنبه، 12 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : محمدرضا کلهر
موارد بیشتر برای شما
آیا آمریکا به دنبال کودتا و حمله نظامی در عراق است؟
آمریکا در روزهای گذشته اقداماتی را در عراق انجام داده است که گمانه‌زنی‌های بسیاری را در بین کارشناسان به وجود آورده. بسیاری بر این باور هستند که آمریکا سعی دارد تا کودتای نظامی در عراق علیه گروه‌های شیعه انجام دهد و برخی نیز از حمله نظامی به حشد الشعبی عراق خبر داده‌اند. اما در عراق چه خبر است  و آمریکا به دنبال چیست؟
 

اقدامات مشکوک آمریکا در عراق

آمریکا در روزهای گذشته و به بهانه شیوع ویروس کرونا اقدام به خارج کردن دیپلمات‌های خود از سفارت‌خانه و کنسولگری آمریکا در اربیل کرده است. این تصمیم پس ‌از آن اتخاذ شده است که چند پایگاه‌ نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق طی چند روز اخیر تخلیه‌ شده‌اند. به نظر می‌رسد این‌گونه تصمیمات صرفاً انگیزه "امنیتی" داشته باشد و کرونا دلیل آن نیست. برخی کارشناسان معتقدند. این‌گونه تدابیر نشانه‌ای پیشینی از رخدادها و تحولاتی باشد که ممکن است در روزها و هفته‌های آتی در عراق اتفاق بیفتد، مثل انجام حملاتی گسترده به نیروهای حشد الشعبی.
 
تخلیه پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق نیز از جمله اقدامات قابل ‌تأمل و مشکوک عراق در روزهای اخیر است. نخستین پایگاهی که نظامیان آمریکایی از آن خارج شدند، پایگاه نظامی "قائم" در استان الانبار بود که در اختیار نیروهای عراقی قرار گرفت. دومین پایگاه نیز پایگاه "القیاره" در جنوب موصل در استان نینوا بود. سومین پایگاه نیز پایگاه "k 1" در کرکوک، شمال عراق بود که نظامیان آمریکایی از آن خارج شدند. آمریکایی‌ها مدعی شدند که خروج نظامیانشان از عراق به دلیل شیوع کرونا در این کشور است.
 
تلاش برای نابودی حشد الشعبی نیز از جمله برنامه‌های آمریکا در عراق است. «کمال الحسناوی» یکی از فرماندهان الحاد الشعبی و دبیر کل «جنبش الابدال» عراق اعلام کرده که مقامات آمریکایی پیام‌هایی را به عادل عبد المهدی، نخست‌وزیر مستعفی عراق ارسال کرده‌اند و به وی اطلاع داده‌اند به پایگاه‌های الحاد الشعبی حمله خواهند کرد. روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز نیز در یک گزارش اختصاصی از دستور پنتاگون برای تهیه طرح نظامی جهت نابودی کتائب حزب‌الله عراق خبر داده است.
 

آمریکا در عراق به دنبال چیست؟

اما آمریکا در عراق به دنبال چیست و آیا این اقدامات با هدف زمینه‌سازی برای آغاز یک تجاوز نظامی به عراق و یا کودتایی  با هدف تجزیه عراق صورت می‌گیرد؟ ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر اینکه به خاطر شیوع کرونا، نظامیان خود را از عراق خارج می‌کنند، در حالی است که از یک‌سو، طبق اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت، عراق سومین کشور موفق در مقابله با کرونا است و از سوی دیگر نظامیان آمریکایی به آمریکا بازنگشته‌اند، بلکه در داخل عراق جابجا شدند. بنابراین به نظر می‌رسد که کرونا بهانه‌ای برای فتنه آمریکا در عراق شده است.
 
در همین راستا، «هشام الهاشمی» کارشناس امنیتی عراقی، در این خصوص عنوان می‌کند که آمریکایی‌ها تصمیم گرفته‌اند از پایگاه‌های نظامی‌ای که وضعیت امنیتی شکننده‌ای دارند و پناهگاه‌های امن در آن‌ها وجود ندارد، خارج شوند. احتمالا آمریکایی‌ها به دنبال حملات وسیعی بر ضد پایگاه‌های گروه مقاومت در عراق هستند به همین دلیل اقدامات پیشگیرانه‌ای را در این خصوص انجام داده‌اند تا نیروهای نظامی خود، در تیررس گروه‌های مسلح نباشند.
 
آیا آمریکا به دنبال کودتا و حمله نظامی در عراق است؟

در همین راستا «کریم علیوی» نماینده ائتلاف «الفتح» به رهبری «هادی العامری» خروج کارمندان سفارت آمریکا از عراق را زمینه‌سازی برای حمله به مواضع نظامی عراق ازجمله الحاد الشعبی دانست. از سوی دیگر «محمد البلداوی» نماینده پارلمان عراق از "وجود ادله و شواهد" و نیت آمریکا برای نوعی کودتای نظامی در عراق از طریق عناصر داعش خبر داد و اعلام کرد: «ادله و قرائنی وجود دارد از طرحی آمریکایی برای توطئه علیه عراق از طریق تلاش برای کودتا؛ قرائنی که ما به آن دست‌یافته‌ایم، حاکی از فعال کردن هسته‌های خاموش داعش در سه استان عراق یعنی صلاح الدین، نینوی و دیالی است».
 
در همین زمینه، یک روزنامه کویتی نیز به نقل از یک منبع آگاه فاش کرد، آمریکا برای اجرای یک کودتای نظامی در عراق برای کنترل قدرت برنامه‌ریزی می‌کند و این موضوع را به متحدان خود در بغداد اطلاع داده است.
البته برخی نیز معتقدند که کودتای آمریکا در عراق تنها یک فریب و اقدام تبلیغاتی و رسانه‌ای است که آمریکایی‌ها برای تحقق چند هدف مانند فشار به گروه‌های سیاسی عراقی برای دادن رأی اعتماد به کابینه عدنان الزرفی و تلاش برای ترساندن گروه‌های مقاومت برای متوقف کردن عملیات مقاومت علیه نیروهای آمریکایی دنبال می‌کنند.
 

نتیجه

آمریکا بزرگ‌ترین دشمن خود در عراق را بسیج مردمی این کشور یا حشد الشعبی می‌داند. تلاش‌های زیادی از سوی آمریکا و عربستان باهدف حذف حشد الشعبی صورت گرفته که موفقیت‌آمیز نبوده است. تحریم این گروه در کنار ترور فرماندهان آن باعث نشده تا برنامه‌های حشد الشعبی متوقف شود. به همین دلیل در فاز جدید توطئه جدیدی علیه این جریان در راه است.
 
آمریکایی‌ها از رهگذر تحرکات مشکوک خود در عراق به دنبال ضربه زدن به نیروهای حشد الشعبی هستند؛ نیروهایی که البته امروز در اوج آمادگی به سر می‌برند و بدیهی است که هرگونه ماجراجویی و حماقت تروریست‌های آمریکایی علیه آن‌ها با پاسخی سخت، قاطعانه و پشیمان کننده همراه خواهد بود. گروه‌های مقاومت در عراق از جمله گردان‌های حزب‌الله صراحتاً اعلام کرده‌اند که در برابر حماقت‌های طرف آمریکایی دست‌بسته نخواهند نشست و پاسخ سختی به هرگونه حماقت احتمالی آن خواهند داد. بدیهی است، در شرایطی که حشد الشعبی در اوج آمادگی و قدرت به سَر می‌برد، تروریست‌های آمریکایی موفق به تحقق اهداف خود علیه آن نخواهند شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.