الحاق کرانه باختری در حاشیه کرونا، انتفاضه و روابط عربی

الحاق کرانه باختری یا بخشی از آن به سرزمین‌های اشغالی یکی از آرزوهای سال‌های نه‌چندان دور صهیونیست‌های تندرو است که حالا در قالب معامله قرن با تداوم گسترده شدن شهرک‌ها در بخش‌های فلسطینی مرزهای 1967 در حال‌های اجرایی شدن است. سخنان اخیر نتانیاهو در خصوص الحاق کرانه باختری با مخالفت‌هایی از درون اسرائیل همراه شده است.
يکشنبه، 31 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الحاق کرانه باختری در حاشیه کرونا، انتفاضه و روابط عربی
در روزهای اخیر بازهم نتانیاهو ادعای الحاق کرانه باختری به اسرائیل را چون ماه‌های گذشته به‌طور جدی تکرار کرده است. سخنان جدید نتانیاهو با واکنش‌های زیادی در داخل و خارج اسرائیل همراه شد. به‌گونه‌ای که برخی آن را یک شعار تبلیغاتی و انتخاباتی می‌دانند و دیگری آن را واقعیتی در حال پیاده‌سازی تلقی کردند.
 

مخالفان داخلی از «کرونا» تا «روابط عربی»

در میان صهیونیست‌ها مخالفت‌هایی با الحاق کرانه باختری به‌طور رسمی به بخشی از اسرائیل وجود دارد. بخشی از این مخالفان کسانی هستند که معتقدند تشکیل دو دولت یک‌راه حل ممکن و واقع‌بینانه برای اسرائیل و حل مسئله و چالش‌هاست. طبیعی است که این طیف اصلی‌ترین مخالفان الحاق باشند. اما از سوی دیگر مخالفانی وجود دارند که وضعیت کنونی و پیامدهایش را دلیل مخالفت خود با این طرح در زمان کنونی می‌دانند.
 
برخی کارشناسان صهیونیست وضعیت کنونی را نامناسب می‌دانند زیرا معتقدند بحران کرونا در سرزمین‌های اشغالی و تأثیر آن بر اقتصاد این رژیم و دیگر تبعات آن از جمله بیکاری بیش از ۱.۲ میلیون صهیونیست را موجب می‌شود. کسی نمی‌داند که رژیم صهیونیستی چگونه از این باتلاق بیرون خواهد آمد به‌ویژه آنکه این رژیم همچون دیگر کشورهای جهان به‌اندازه کافی به شهروندان خود کمک نمی‌کند. لذا نباید چالش امنیتی دیگری را در کنار کرونا ایجاد کرد.
 
به‌طور نمونه ایلان فاز رئیس سابق مدیریت مدنی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری معتقد است که شیوع کرونا در سرزمین‌های اشغالی اولویت‌های تل‌آویو را برهم ریخته است و این مسئله هر تصمیم مبنی بر الحاق کرانه باختری را با تهدید سرنوشت صهیونیست‌ها همراه خواهد کرد. رئیس سابق مدیریت مدنی کرانه باختری  با اشاره به بحران کرونا در سرزمین‌های اشغالی گفت: «هر دولت اسرائیلی منتخب حق دارد که دستور کار سیاسی خود را اجرا کند؛ اما وظیفه دولت منتخب آن است که بیش از گذشته به مسئولیت ملی توجه داشته باشد.
 
با آنکه این دولت به زودی به روی کار خواهد آمد؛ با این حال، با دو چالش مواجه خواهد شد؛ اولین چالش بحران کرونا و دومین چالش مسئله الحاق کرانه باختری است.» ایلان فاز عضو انجمن «ژنرال‌ها برای امنیت اسرائیل» ادامه داد: «این دو چالش نیازمند حل فوری هستند در غیر این صورت، طبق گفته نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو به دوران قرون وسطی باز خواهیم گشت.»
 
ایلان فاز با اشاره به چالش دوم یا همان الحاق کرانه باختری توضیح داد؛ این مسئله باعث نخواهد شد که سیاست‌مداران منتظر بمانند، بلکه آن‌ها فوراً خواستار الحاق خواهند شد آن‌هم بدون صبر کردن. باوجود آنکه اظهارات سیاستمداران در خصوص الحاق افزایش یافته؛ اما تاکنون هیچ اقدام میدانی صورت نگرفته است. با آنکه هواداران الحاق به علت تمایلاتشان به آنچه فردا روی خواهد داد توجهی نمی‌کنند؛ اما پرسش‌های بسیاری طرح شده و تاکنون جوابی به آنها داده نشده است.
فاز در ادامه از تصمیم‌گیرندگان صهیونیستی خواست که به توصیه کارشناسان در ارتباط با تبعات احتمالی الحاق گوش فرا دهند. وی همچنین در ادامه با اشاره به گفته کارشناسان گفت که سیطره دوباره رژیم صهیونیستی بر فلسطین برای بودجه این رژیم ۵۲ میلیارد هزینه به همراه خواهد داشت که علت تمام آنها «ماجراجویی الحاق» خواهد بود.
 

نگرانی از تیرگی روابط با کشورهای عربی

یکی دیگر از دلایل مخالفت برخی صهیونیست‌ها با الحاق کرانه باختری یا بخشی از آن با اسرائیل، واکنش دیگر کشورهای عربی به این تصمیم است. در همین ارتباط، «اسوتلوا» عضو پیشین کنست رژیم صهیونیستی درباره تلاش سران این رژیم برای الحاق کرانه باختری به اراضی اشغالی هشدار داده بود و همچنین تأکید کرده بود که این مسئله، باعث بی‌ثباتی در اردن و خشم ملت فلسطین خواهد شد.
 
این تحلیل‌گر صهیونیست گزارش داد، الحاق دره اردن و شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری همچنین باعث قدرت گرفتن «عناصر افراطی» در کشورهای عربی و شکست آنچه وی آنان را «میانه‌روها» می‌خواند، خواهد شد. این تحلیلگر صهیونیست گزارش داد، الحاق دره اردن و شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری همچنین باعث قدرت گرفتن «عناصر افراطی» در کشورهای عربی و شکست آنچه وی آنان را «میانه‌روها» می‌خواند، خواهد شد.
 

روسیه و الحاق کرانه باختری

روسیه به‌شدت با تصمیم رژیم صهیونیستی مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی تحت سیطره خود مخالفت و تأکید کرد که چنین اقدامی موجب نابودی راه‌حل تشکیل دو کشور خواهد شد. «ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه بر ضرورت پایبندی رژیم صهیونیستی به قوانین بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل و شورای امنیت برای حل نزاع در فلسطین تاکید کرد. روسیه همچنین خواستار احیای هرچه سریع‌تر روند مذاکرات سازش بین طرفین فلسطینی و اسرائیلی به منظور توافق بر سر مسائل اختلافی شد. زاخاروا اظهار داشت که این تصمیم رژیم صهیونیستی مایه نگرانی تمامی کشورها به‌ویژه حامیان راه حل تشکیل دو کشور است و هرگونه چشم‌انداز تشکیل کشور مستقل فلسطین را از بین خواهد برد.

الحاق کرانه باختری در حاشیه کرونا، انتفاضه و روابط عربی
 

جرقه‌ای برای انتفاضه سوم

یک نویسنده اسرائیلی پیش‌بینی کرد که پس از پایان بحران کرونا که خسارت اقتصادی زیادی به تشکیلات خودگردان فلسطین وارد کرده است، انتفاضه سوم در کرانه باختری به راه بیفتد. «شلومو ماعوز» در مقاله‌ای که در روزنامه عبری زبان «معاریو» منتشر شده، بیان کرده که تشکیلات خودگردان به سبب کرونا متحمل خسارت‌های زیادی شده است و در صورتی که پس از پایان این بحران کمک‌های اقتصادی به این تشکیلات ارائه نشود، احتمال شکل‌گیری انتفاضه سوم در کرانه باختری زیاد خواهد بود.
 
ماعوز تصریح کرد که مصلحت رژیم صهیونیستی کاملاً واضح است و ارائه کمک‌های مالی فوری به تشکیلات خودگردان می‌تواند مانع از وقوع انتفاضه سوم باشد. وی تاکید کرد که با افزایش نرخ بیکاری در کرانه باختری و کاهش تعداد کارگران فلسطینی در اراضی اشغالی به دو سوم و نامشخص بودن زمان بازگشت آنان به سر کار به اعتبار اینکه چنین اقدامی از نظر پزشکی در شرایط کنونی خطرناک است، اوضاع هر لحظه وخیم‌تر خواهد شد.
 
شلومو ماعوز اظهار داشت که نگرانی دیگر ساکنان کرانه باختری امکانات بهداشتی محدود برای مقابله با کرونا است و این مسئله در کنار مشکلات اقتصادی می‌تواند موجب شعله‌ور شدن انتفاضه سوم شود که تأثیرات و پیامدهای منفی زیادی برای رژیم صهیونیستی خواهد داشت، به ویژه پس از افزایش تحرکات در محافل اسرائیلی پیرامون الحاق شهرک‌های صهیونیستی کرانه باختری به اراضی تحت سیطره این رژیم که این نیز می‌تواند یکی از عوامل شعله‌ور شدن انتفاضه باشد.
 

الحاق کرانه باختری به اسرائیل و پیامدهای آن

یکی از نکات مهم این طرح افزوده شدن بخش‌هایی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی است. در حال حاضر کاملاً مشخص است که کرانه باختری قسمت فلسطینی به جزیره‌هایی از هم جدا تبدیل‌شده تا شهرک‌های صهیونیستی جزئی از سرزمین‌های اشغالی فرض شوند.
 
سکونت‌گاه‌ها یا شهرک‌های اسرائیلی آبادی‌هایی هستند که شهروندان رژیم صهیونیستی که غالباً به لحاظ قومی یهودی هستند، در آن‌ها ساکن می‌باشند. این سکونت‌گاه‌ها غالباً در سرزمین‌های فلسطینی که رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۶۷ اشغال کرد ساخته‌ شده‌اند و بخش کمی نیز در قلمرو سوریه‌ای ارتفاعات جولان که در جنگ ۶ روزه اشغال شد، واقع‌شده‌اند.
 
القای ترس و دوقطبی، یکی از اصلی‌ترین اهرم‌های اجرایی اسرائیل در تداوم اشغالگری‌هایش به خصوص در شهرک‌سازی‌های کرانه باختری است. مسئولین صهیونیستی سعی کرده‌اند شهرک‌ها را به بقا و ماهیت رژیم ارتباط دهند تا افکار عمومی داخلی این هزینه را بپردازد.
 
یکی از مهم‌ترین راهبردها و اهدافی که رژیم صهیونیستی از جذب یهودیان دنبال می‌نماید، تداوم شهرک‌سازی‌ها و یهودی‌سازی شهرهای اشغالی در کرانه باختری از جمله قدس شریف است. همواره یهودیان مهاجر با توجه به نگرش سیاسی، اقتصادی و مذهبی خویش، شهرهای گوناگونی را برای اسکان انتخاب می‌نمایند. به‌طورکلی می‌توان گفت یهودیان مذهبی یا ارتودکس، قدس اشغالی و شهرهای مذهبی چون الخلیل و یا نزدیک به کرانه ­باختری و شهرک‌ها را انتخاب می‌نمایند.
 
این در حالی است که سکولارها بیشتر تل‌آویو، حیفا و نتانیا را برای اسکان برمی‌گزینند. لذا جذب یهودیانی که مشتاق به حضور در شهرک‌ها و قدس اشغالی باشند، برای وزارت جذب و مهاجرین رژیم صهیونیستی بسیار حیاتی‌تر از دیگر یهودیان است و کاهش مهاجرت این گروه برای رژیم صهیونیستی حساسیت‌های زیادی دارد.
 
شهرک‌سازی‌ها و وضعیت مرزی در کرانه باختری، بر زندگی فلسطینی‌ها تأثیر مستقیم خواهد داشت. سخت‌تر شدن رفت‌وآمد میان شهرهای کرانه باختری، گسترده شدن ایستگاه‌های نظامی و دیوار حائل از حداقل تغییراتی است که انتظار می‌رود برای اجرایی شدن معامله قرن رخ دهد. برخلاف آنچه ادعا شده است امروزه حمل و نقل و رفت و آمد اقتصادی و غیراقتصادی در کرانه باختری و میان نوار غزه و کرانه و این دو منطقه با بیرون با چالش‌های زیادی اعم از شهرک‌سازی‌ها، دیوار حائل و گذرگاه‌ها و... روبروست و مسئله صرفاً اقتصادی نیست. اجرایی شدن معامله قرن بر این چالش‌های اقتصادی مردم فلسطین خواهد افزود. ضمن آن که تداوم شهرک‌سازی‌ها بر اساس نقشه ارائه شده قطعاً با آوارگی بیشتر فلسطینی‌ها روبرو خواهد شد.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.