کرونا و سیاست کثیف اسرائیل در نوار غزه

کرونا در روزهای اخیر در سرزمین‌های اشغالی به سرعت بالایی در حال شیوع است، به‌گونه‌ای که اسرائیل را در میان کشورهای صدرنشین از منظر درصد مبتلایان نسبت به جمعیت قرار داده است؛ اما نیم‌نگاه صهیونیست‌ها هم به شیوع کرونا در غزه و 5 هزار اسیر فلسطینی در زندان‌هایشان است.
جمعه، 15 فروردين 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرونا و سیاست کثیف اسرائیل در نوار غزه
با درگیر شدن تمام دنیا با یک ویروس عجیب به نام کرونا، نگرانی‌هایی در خصوص رسیدن این ویروس به یکی از پرتراکم‌ترین مناطق جهان که اکنون یکی از کم امکانات‌ترین مناطق منطقه به‌ واسطه محاصره 12 ساله، شده است.

نوار غزه با داشتن 2 میلیون نفر جمعیت در یک باریکه کوچک، یکی از پرتراکم‌ترین‌های مناطق جهان است که سازمان بهداشت جهانی از رسیدن ویروس به این منطقه که پیش از آن پیش‌بینی کرده بود در سال 2020 دیگر قابل سکونت نیست، ابراز نگرانی کرده است.
 

رسیدن کرونا به غزه و نگرانی سازمان‌های جهانی

وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه اعلام کرده است که تاکنون 12 نفر در این منطقه به کرونا مبتلا شده‌اند و تاکنون 3 نفر بهبود یافته‌اند؛ اما همان‌گونه که گفته شد وضعیت خاص نوار غزه و کمبود تجهیزات پزشکی بر نگرانی‌ها افزوده است.
 

واکنش خبیثانه اسرائیل به آغاز شیوع کرونا در غزه

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» در گزارشی نوشته است؛ «وزارت جنگ رژیم اسرائیل ارسال هرگونه کمک پزشکی به نوار غزه برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را به بازگشت جنازه دو نظامی مفقود این رژیم در جریان جنگ سال ۲۰۱۴ مشروط کرده است.»
 
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: «وقتی از کمک انسانی به غزه صحبت می‌شود، اسرائیل هم کمک انسانی نیاز دارد که همان بازگشت جنازه دو نظامی مفقود است.» این شرط‌گذاری «نفتالی بنت» در حالی است که حتی رژیم صهیونیستی هم با وجود تمامی امکاناتی که از سوی هم پیمانان خود (آمریکا، انگلیس، فرانسه و...) دریافت می‌کند، برای مهار ویروس در اراضی اشغالی با مشکلات فراوانی ازجمله تهیه هواکش روبه است.
 

حماس و اسرایی که به‌سادگی مبادله نخواهد کرد

«گردان‌های قسام» شاخه نظامی حماس اعلام کرده که 4 نظامی اسرائیلی را در غزه به اسارت گرفته و تا زمانی که شروط این جنبش محقق نشود، حاضر به مذاکرات با رژیم صهیونیستی پیرامون مبادله اسرا نیست.
 
شرط حماس برای ورود به هرگونه مذاکره‌ای در این زمینه، آزادی تمامی اسرایی است که به‌موجب قرارداد وفاداری به آزادگان یا همان قرارداد «شالیت» آزاد شدند اما بعداً دوباره به اسارت گرفته شدند.
 
در همین حال، «فوزی برهوم» سخنگوی حماس مسئولیت هرگونه تبعات انتشار کرونا در نوار غزه را متوجه رژیم صهیونیستی دانست و گفت این باریکه 13 سال است که تحت محاصره این رژیم است. برهوم تاکید کرد که امضای قرارداد مبادله اسرا مسئله‌ای کاملاً جدا از بحران کرونا است.
 

چرا حماس غزه را کاملاً قرنطینه نمی‌کند؟

ممکن است گفته شود علی‌رغم محاصره 13 ساله نوار غزه، بهتر است برای مدتی خود حماس به یک محاصره کامل خودخواسته برای جلوگیری از شیوع کرونا در غزه اقدام نماید. «یحیی سنوار» شخصیت دوم حماس در پاسخ به این سخنان در اظهاراتی مطبوعاتی خاطرنشان کرد که بستن کامل غزه ممکن نیست، زیرا هم‌اکنون نزدیک به 400 نفر در این باریکه به سرطان مبتلا هستند و مجبور به تردد هستند.
 
سنوار تصریح کرد که ممانعت از انتشار ویروس کرونا در غزه با توجه به محدود بودن گذرگاه‌ها به‌مراتب آسان‌تر از کرانه باختری است. وی اشاره کرد که تمامی افراد مبتلا به کرونا در غزه در مراکز قرنطینه نگهداری می‌شوند و تا این لحظه دلیلی برای تقسیم نوار غزه و برقراری مقررات منع رفت‌وآمد وجود ندارد.

کرونا و سیاست کثیف اسرائیل در نوار غزه
 

نتانیاهو و گاف جدید این بار در کرونا

نتانیاهو که به گاف‌های متعددش در خصوص پرونده هسته‌ای ایران از جمله ادعای یافتن یک سایت هسته‌ای در یک کارگاه قالی‌شویی در تورقوزآباد مشهور است، حال در کرونا هم گاف  جدیدی از خود به‌جا گذاشت. 
 
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحرونوت» اعلام کرد: «بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست روز دوشنبه کابینه مدعی شد اطلاعاتی دارد که حاکی از پنهان‌کاری ایران در خصوص میزان مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا است. نتانیاهو برای اثبات ادعای خود اقدام به پخش یک ویدئوی رایج در شبکه‌های اجتماعی نموده که نشان می‌دهد یک خودروی حمل زباله در حال تخلیه اجساد در محل دفن زباله است. اما این ویدئو به هیچ وجه در ایران فیلم‌برداری نشده بلکه مربوط به یک سریال هالیوودی تولید شده در سال 2007 است.»
 
بر اساس گزارش این روزنامه اسرائیلی؛ نتانیاهو به وزرای خود گفته «مئیر بن شبات» رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل فیلمی در اختیار دارد که حاکی از دروغگویی ایران از وضعیت مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در این کشور است. نتانیاهو از وزرا می‌خواهد این کلیپ ویدئویی را مشاهده نموده و پس از آن از بن شبات می‌خواهد این ویدئو را برای تمام وزرا ارسال نموده و چند ساعت پس از اتمام جلسه رئیس شورای امنیت این کار را انجام می‌دهد.
 
اما چندی بعد مشخص می‌شود سخنان نتانیاهو در خصوص این کلیپ ویدئویی دروغ بوده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و به وبگردان ایرانی نسبت داده شده است. یدیعوت آحرونوت تاکید کرد رئیس شورای امنیت اسرائیل بدون تحقیق در مورد اعتبار این ویدئو آن را برای نتانیاهو نمایش داده است.
 
دکتر «راز تسیمت» پژوهشگر مرکز پژوهش‌های امنیت ملی اسرائیل که یکی از مشهورترین کارشناسان اسرائیلی در امور ایران به شمار می‌رود نیز اعتبار این کلیپ ویدئویی و نسبت دادن آن به ایران را تکذیب کرد.
 
یدیعوت آحرونوت به نقل از این کارشناس صهیونیست اعلام کرد: «این ویدئو دروغین به نشست دولت به‌عنوان شاهدی بر کتمان حجم تلفات کرونا در ایران راه‌یافته است، بهتر است امیدوار باشیم تصمیمات دولت در موضوعات سرنوشت‌سازتر از کرونا در پرونده ایران با توجه به کلیپ‌های ویدئویی اتخاذ نشود.»
 
با این حال دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز این موضوع را تکذیب نکرده و تاکید نمود: «این کلیپ ویدئویی در حضور نفتالی بنت وزیر جنگ، یوفال اشتاینتس وزیر انرژی و زئیف الکین وزیر محیط زیست نمایش داده شده و مورد توجه آنها قرار گرفته است، این کلیپ ویدئویی از شبکه‌های اجتماعی گرفته‌شده و اعتبار آن مبهم است.»
 

خطر شیوع کرونا در میان 5 هزار اسیر فلسطینی

یکی از موضوعات دیگر در خصوص شیوع کرونا، پیشرفت این ویروس در زندان‌های اسرای فلسطینی در پی بی‌تفاوتی اسرائیلی‌هاست. اخبار منتشرشده بر این نگرانی‌ها افزوده است.
 
هیات امور اسرای فلسطین اعلام کرد که نتیجه آزمایش کرونای «نورالدین صرصور» اسیر آزاده فلسطینی مثبت بوده است. باشگاه اسیر فلسطین در بیانیه‌ای هشدار داد که ابتلای این اسیر آزاده فلسطینی به کرونا بیانگر وضعیت خطرناک اسرای فلسطینی در زندان‌های رژیم صهیونیستی است و ثابت می‌کند که ادعاهای این رژیم در مورد خالی بودن زندان‌ها از کرونا کاملاً دروغ است. در این بیانیه آمده است که این اسیر فلسطینی 12 روز همراه با 36 اسیر دیگر در یک بخش نگهداری شده و احتمال ابتلای این اسرا نیز وجود دارد.
 

اسرائیل در دوراهی کنترل یا شیوع کرونا در غزه

علی‌رغم همه مثال‌هایی که در بالا در خصوص نگرانی‌های شیوع کرونا در غزه و اسرای فلسطینی گفته شد، اما اسرائیل از شیوع کرونا در غزه و حتی در میان اسرا نگران است. دکتر «عدنان ابوعامر» یکی از تحلیل گران مشهور فلسطینی معتقد است: «محافل امنیتی و سیاسی اسرائیلی شدیداً بر عدم انتشار ویروس کرونا در نوار غزه اصرار دارند، البته این به خاطر دوست داشتن فلسطینیان یا نگرانی نسبت به‌سلامت آنان نیست، زیرا محاصره تحمیل‌شده بر غزه برای مردم این منطقه ویروسی به‌مراتب خطرناک‌تر از کرونا است.
 
اما رژیم صهیونیستی سعی دارد تا از طریق جلوگیری از انتشار کرونا در غزه، به گمان خود به یک امتیاز سیاسی، امنیتی و نظامی از جانب حماس دست یابد و بتواند دستاوردی امنیتی و راهبردی را برای خود با پایان دادن به پرونده نظامیان اسیر اسرائیلی در غزه محقق کند.

رژیم صهیونیستی به‌طور مرتب پیگیر اظهارات مقامات فلسطینی در غزه است که همواره این رژیم را مسئول انتشار کرونا در نوار غزه می‌دانند و این یعنی اینکه الزاماً یک ارتباط اجباری بین وضعیت سلامت و انسانی و اوضاع امنیتی در این باریکه برقرار است.»(1)
 
پینوشت:
[1]  سایت مرکز اطلاع رسانی فلسطین، کدخبری22379


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.