واکنش ها به ایده ترامپ در کشتن کرونا

اظهارات ترامپ در مورد تزریق مواد ضدعفونی و شوینده و انتقال نور به بدن! در حد انتقادات و ردیه ها باقی نماند و گزارش هایی در مورد مسمومیت مردم امریکا به خاطر عمل به این توصیه شنیده شد، که واکنش ها را تندتر و مردم را عصبانی تر کرد. از جمله این عکس العمل ها کم کردن برنامه های ترامپ توسط مدیران رسانه ای کاخ سفید و حتی توافق رهبران جهان برای اقدام هماهنگ علیه کرونا بدون حضور آمریکا است.
يکشنبه، 7 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
واکنش ها به ایده ترامپ در کشتن کرونا
گاف‌های ترامپ همه را در امریکا خسته کرده است، البته به جز رقبایش. او در جلسه توجیهی مقامات آمریکایی عصر پنجشنبه (به وقت واشنگتن) در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در این کشور، بیل برایان، مدیر بخش علوم و فناوری وزارت کشور آمریکا نتایج پژوهش اخیر تیم خود را اعلام کرد. مطابق اظهارات برایان، تاثیر ضدعفونی کننده ها و نیز دمای بالا و محیط مرطوب در تسریع از میان رفتن ویروس جدید کرونا بالاست. این ویروس در نور خورشید سریع‌تر می‌میرد.  اما این گزارش  با واکنشی غیرطبیعی از سوی ترامپ مواجه شد. یورونیوز در این خصوص  می‌نویسد: اشاره به این نکات سبب شد ترامپ - که بعد از بیل برایان سخن می گفت- راه حل‌های تازه ای را که به ذهنش می‌رسید، به شکل پیشنهاد و پرسش مطرح کند. ترامپ در این‌باره گفت: «فرض کنید این نور را ببرید داخل بدن، حالا یا از پوست یا از یک راه دیگر و فکر می‌کنم گفتید این را هم امتحان می‌کنید. ضدعفونی کننده ای را دیده ام که ظرف یک دقیقه کارش را می‌سازد. حالا آیا راهی دارد که بشود مثلا همین را تزریق کرد، مثل تمیزکاری خب این ویروس می‌رود داخل ریه، تعدادش در ریه فوق العاده زیاد می‌شود، پس امتحان کردن این کار جالب است.»
 
ترامپ همچنین پیشنهاد کرده است قرار دادن بدن بیماران در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند درمان موثری باشد. این مسائل در سطح عمومی آمریکا و پزشکان، واکنش‌های فراوانی در پی داشته است. هرچند ترامپ در واکنش به انتقادات به اظهار نظرش گفت: «شوخی کردم!» اما انتقادات همین‌طور در حال افزایش است و به بیرون از مرزهای امریکا هم تسری پیدا کرده. اصولا کارشناسان امریکایی ترامپ را در بالاترین سطح بی‌سوادی می‌بینند و پر تیراژترین دروغ می‌بینند و این سخن او را نه اولی می‌دانند و نه آخری؛
 

واکنش پزشکان

پزشکان و همه‌گیرشناسان(اپیدمیولوژیست‌ها) به اظهارات دونالد ترامپ مبنی بر اینکه تزریق مواد ضدعفونی کننده و اشعه فرابنفش می‌تواند در مقابله با کرونا به مردم کمک کند، واکنش نشان داده و در این‌باره هشدار داده‌اند. پزشکان معتقدند که ایده تزریق یا خوردن هرگونه محصول تمیزکننده و ورود آن به بدن غیرمسئولانه و خطرناک و روشی رایج برای خودکشی است. دکتر وین گوپتا، متخصص ریه، و کارشناس سیاست های بهداشت عمومی در آمریکا ضمن انتقاد از اظهارات ترامپ تاکید کرد: اشاره به تزریق هرگونه ضدعفونی کننده به بدن یا خوردن آن غیرمسوولانه و خطرناک است. این کار شیوه مرسومی است که افراد وقت خودکشی از آن استفاده می کنند.
 
اظهارات ترامپ، صاحبان شرکت های تولیدکننده محصولات ضدعفونی کننده را نیز به دردسر انداخته است. چنانچه بی بی سی گزاش داده است، «رکیت بنکیسر» مالک شرکت های لیسول و دتول گفته تحت هیچ شرایطی نباید محصولاتش به بدن انسان ها تزریق شود یا وارد سیستم گوارشی شوند. رکین بنکیسر- که مالک شرکت های ونیش و سیلیت بنگ هم هست- گفته محصولاتش به هیچ طریقی نباید وارد بدن انسان شوند. در بیانیه ای که این شرکت ها صادر کرده اند، آمده است: محصولات بهداشتی و ضدعفونی کننده ما فقط باید آن طور که در نحوه مصرف آنها توضیح داده شده، استفاده شوند. لطفا توضیحات روی بسته محصول و نکات ایمنی آن را بخوانید.
 
در فضای مجازی صدها هزار نفر در این باره نوشته اند که باعث شده مارک های مواد ضدعفونی کننده در شبکه های اجتماعی داغ شوند؛ در حالی که در ویدئویی از سالن کنفرانس مطبوعاتی ترامپ در شبکه های اجتماعی می چرخد، خانم «دبورا بریکس» رئیس ستاد مقابله با کرونا در آمریکا در گوشه ای از سالن نشسته و از اظهارات ترامپ تا حدودی تعجب کرده است.
 

واکنش رقبا

در میان واکنش‌ها نظرات رقبای ترامپ هم قابل توجه است. آنها که در طول حضور ترامپ در کاخ سفید بارها با سخنانی عجیب و دروغ‌هایی غیر قابل باور مواجه شده بودند و از هر کدام آنها برای  اثبات خود استفاده کرده بودند حالا باید ضربه‌های نهایی به ترامپ را تا قبل از انتخابات وارد کنند.
 
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه پیشین و نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ در واکنش به این اظهارات ترامپ  پیامی در توییت منتشر کرد و در آن نوشت: «خواهش می کنم به خاطر این که دونالد ترامپ گمان می کند مسموم کردن مردم ایده خوبی است، دست به چنین کاری نزنید.»
 
«چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات در سنای آمریکا نیز در واکنش به این اظهارات ترامپ، او را فروشنده داروی قلابی توصیف کرد. شومر در مصاحبه با شبکه رادیویی ان پی آر، با اشاره به نشست های روزانه ترامپ گفت: «به نظر می‌رسد ما با یک فروشنده داروی قلابی در تلویزیون طرفیم که از چیز‌هایی همچون تزریق ماده ضدعفونی کننده به ریه سخن به میان می‌آورد. آنچه کاخ سفید باید بر آن متمرکز شود، اقدام‌های واقعی است. به جای حرف زدن از ماده ضدعفونی کننده، رئیس جمهور باید به دنبال افزایش تست کرونا باشد.»
 
«جو بایدن» که شانس بالایی در احراز نامزدی دموکرات ها برای رقابت با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری آمریکا را دارد در توییتری ضمن تعجب از این اظهارات، از ترامپ خواست به جای این حرف ها به فکر فراهم آوردن امکان تست بیشتر شهروندان در تشخیص ابتلا یا عدم ابتلای شهروندان و نیز تهیه وسایل حفاظتی بیشتر برای کادر پزشکی باشد. بایدن با طعنه گفت: «نمی‌توانم باور کنم که باید این را بگویم، اما لطفا سفیدکننده ننوشید.» اظهارات ترامپ برای هر کسی بد باشد برای رقیب انتخاباتی او خوب بوده و فرصتی مناسب را در اختیار او قرار داده است.
 
در مقابل نیز «کایلی مک انانی» سخنگوی کاخ سفید، رسانه ها را متهم کرد که غیرمسئولانه حرف‌های ترامپ را از متن آن بریده و تحریف کرده اند. او گفت: «ترامپ همیشه مردم را دعوت کرده با توجه به توصیه های پزشکان اقدام کنند.»
 


تلفات سخن احمقانه ترامپ

اظهار نظر پزشکان، متخصصان امریکایی و حتی رقبای ترامپ برای رد کردن این سخنان و برحذر داشتن مردم امریکا از عمل به این نظریه! شاید کمی دیر به گوش مردم امریکا رسید. زیرا بلافاصله پس از این سخن ترامپ مسمومیت‌های ناشی از خوردن مواد ضدعفونی در نیویورک دیده شد.
 
روزنامه «دیلی نیوز نیویورک» روز شنبه گزارش داد که ظرف ۱۸ ساعت پس از ادعای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر احتمال معالجه کرونا با تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به بدن بیمار، شمار مسمومیت‌های ناشی از این مواد در شهر نیویورک افزایش چشم‌گیری داشته است. مرکز کنترل مسمومیت نیویورک گفت که تا روز بعد از طرح این ادعا توسط ترامپ، این مرکز ۳۰ مورد از مسمومیت ناشی از نوشیدن سفید کننده یا مواد مشابه به این مرکز گزارش شده، اما هیچ یک از مصدومان جان خود را از دست نداده و نیازمند بستری نبوده‌اند. به گفته سخنگوی مرکز کنترل مسمومیت نیویورک، از میان این افراد ۹ نفر در اثر مصرف «لایزول» (نوعی پاک‌کننده قوی سطوح)، ۱۰ مورد در اثر مصرف مواد سفیدکننده و ۱۱ مورد در اثر مواد پاک‌کننده خانگی، دچار مسمومیت شدند. این درحالی است در مدت زمان مشابه سال گذشته هیچ موردی از مسمومیت با لایزول گزارش نشده بود و تنها دو مورد مسمومیت به‌دلیل قرار گرفتن در معرض مواد سفیدکننده رخ داده بود. برخی رسانه ها نیز گفته‌اند: «بعد از توصیه وحشتناک ترامپ درباره تزریق و مصرف مواد ضدعفونی کننده برای درمان کرونا، تنها ۱۰۰ مورد مسمومیت در مریلند اتفاق افتاده و گزارش های مسمومیت از دیگر ایالات نیز در رسانه ها می‌رسد.»
 

خوردن الکل برای دوری از کرونا

اظهار نظرهایی اینچنینی در کشور ما هم مسبوق به سابقه است. برخی افراد در فضای مجازی توصیه هایی برای نوشیدن الکل و مواد ضدعفونی داشتند که باعث شد تعداد از هموطنان در اثر خوردن مواد ضدعفونی کنند مانند الکل مسموم یا نابینا شوند و یا جان خود را از دست بدهند. باشگاه خبرنگاران پویا نوشت: «دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگوی خبری با بیان اینکه در روزهای اخیر دو هزار و 197 نفر به دلیل مصرف الکل دچار مسمومیت شده‌اند» اظهار کرد: «از این تعداد 843 نفر بستری شده و صرفاً 123 نفر در I.C.U تحت مراقبت هستند.» سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: «متأسفانه از این تعداد نیز 244 نفر فوت کرده‌اند.» وی ضمن هشدار درباره عواقب جبران ‌ناپذیر مصرف الکل، خاطرنشان کرد: «این تصور که مصرف الکل منجر به بهبودی بیماران مبتلا به کرونا می‌شود یا از آن جلوگیری می‌کند کاملاٌ غلط و نادرست است.»
 
همچنین ایرنا به نقل از دکتر صفورا صادقی کارشناس سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: «بین مصرف الکل و بیش از ۲۰۰  بیماری، اختلال و جراحت، رابطه وجود دارد. صادقی با برشمردن برخی عوارض مصرف الکل افزود: «رفتار تهاجمی و خشن، اضطراب و افسردگی، مشکلات ارتباطی، دشواری در به خاطر آوردن چیزها و تصادفات، کاهش عملکرد جنسی و پیری زودرس، مشکلات گوارشی، زخم معده، ورم لوزالمعده، فشار خون بالا، سکته، آسیب دایمی مغز، آسیب عصب و عضله، آسیب مغزی در کودکان، بیماری کبدی، بیماری لوزالمعده، سرطان دهان، گلو و سینه و مسمومیت، که شدیدترین عارضه مصرف الکل می‌باشد از جمله این عوارض است. همچنین صادقی مسمومیت با اتانول یا همان الکل مرسوم را شدیدترین نوع مسمومیت دانست و گفت: این مسمومیت با افزایش سطوح خونی الکل ایجاد می شود و شامل نشانه هایی مانند کندی عملکرد حرکتی، نوسانات خلقی، خشم، پرخاشگری و حالات تهاجمی، اختلال در تعادل، تمرکز، قضاوت و توانایی فکر کردن است. این مسمومیت در زمان مصرف الکل یا مدت کوتاهی بعد از آن ایجاد می شود. به گفته این کارشناس نشانه مسمومیت با متانول اغلب ظرف نیم تا چهار ساعت ظاهر شده که به صورت تهوع، استفراغ، درد شکمی، سردرد، گیجی، خواب آلودگی بروز می کند. نیاز است به محض مشاهده نشانه مسمومیت الکل، به سرعت به اورژانس بیمارستان مراجعه شود.
 
البته این اظهار نظرها فقط توصیه به تزریق مواد شوینده و ضدعفونی و الکل نبوده و توصیه های دیگری هم در کار است. مانند روغن بنفشه، ادرار شتر، مدفوع الاغ، برخی گیاهان دارویی و مواد مخدر؛ قابل توجه اینکه به دلیل وجود برخی شایعات در مورد تاثیر مواد مخدر بر ویروس کرونا هاشمیان فوق تخصص بیماری های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که  آیا با مواد مخدر می توان کرونا را درمان کرد؟ گفت: «استفاده از مخدر و انواع اسیدها با هدف پیشگیری و درمان بیماری کرونا کاملاً غیر علمی و بی‌اساس است  و افراد باید بهداشت فردی را رعایت کنند و در صورت دیدن علائم این بیماری خود را در خانه قرنطینه کنند.» البته یونیسف در متنی کوتاه برخی از این توصیه ها را رد کرده که می توانید در اینجا بخوانید.
 

کاهش نشست‌های خبری ترامپ

در پی اظهار نظر ترامپ در مورد تزریق مواد ضدعفونی به بدن برای کشتن ویروس کرونا چهار مقام دولتی گفته‌اند، در کاخ سفید گفت‌وگوهایی در زمینه تغییر شکل نشست‌های خبری روزانه ترامپ در جریان است. کاخ سفید به این نتیجه رسیده‌ که ترامپ باید تنها زمانی مقابل دوربین‌ها حاضر شود که پیشرفت قابل توجهی در مهار کرونا اتفاق افتاده باشد. بعضاً اظهارات ترامپ با گاف‌ها و ادعاهای عجیبی همراه است و گاهی نیز این نشست‌ها به صحنه حملات ترامپ علیه مخالفانش تبدیل می‌شود. در جدیدترین مورد، ترامپ روز پنجشنبه پیشنهاد کرد برای درمان کرونا، تزریق مواد ضدعفونی کننده به بدن بیماران در نظر گرفته شود.
 

واکنش حریرچی به اظهارات اخیر ترامپ

معاون کل وزارت بهداشت نیز در واکنش به حرف ترامپ گفت: «من استاد دانشگاه و فرد بهداشت و درمانی هستم و واقعا خجالت می‌کشم درباره این اظهارنظر صحبت کنم. اگر یک فرد عامی و بی‌سواد و کم‌سواد این صحبت را مطرح می‌کرد، خجالتش کمتر بود، اما اینکه رئیس جمهور کشوری داعیه رهبری جهانی و هدایت دموکراسی جهانی را دارد، این حرف نابخردانه را بزند، واقعیت این است که در شان خودم نمی‌دانم که به آن جواب دهم. اظهار همدردی می‌کنیم که مسئولان سیاسی ما با افرادی در این سطح مواجه می‌شوند. در حوزه سیاست نمی‌شود اظهارات این افراد را بی‌پاسخ گذاشت. در حوزه بهداشت و درمان اصلا این حرف قابل توجه و قابل اعتنا نیست، بلکه خجالت‌آور و مایه تاسف و شرم‌ساری است.»
 

توافق رهبران جهان برای اقدام هماهنگ علیه کرونا بدون حضور آمریکا

ظاهرا اظهارات متعدد و نابجای ترامپ در موضوعات مختلف سران کشورهای جهان را به ناامیدی کامل از ترامپ کشانده است. تعدادی از رهبران کشورهای مختلف از جمله «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه و «کرل رامافوزا» رئیس جمهوری آفریقای جنوبی، در جلسه‌ای که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کردند توافق کردند تا بدون حضور آمریکا بر روی داروها و واکسن کرونا کار کرده و نتیجه را در اختیار تمام کشورهای جهان قرار دهند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما