نصرالله: سوریه مشکل بزرگی برای طرح آمریکایی- اسرائیلی و سیطره همینه آن در منطقه است

سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه به مناسبت سالگرد شهادت یکی از فرماندهان حزب الله گفت: امسال بیش از هر سال دیگری شاهد پشت کردن حکومت های عربی به فلسطین و آرمان آن هستیم.
چهارشنبه، 24 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نصرالله: سوریه مشکل بزرگی برای طرح آمریکایی- اسرائیلی و سیطره همینه آن در منطقه است
به گزارش راسخون,، سخنرانی‌ سید حسن نصرالله به مناسبت سالگرد شهادت مصطفی بدرالدین فرمانده مبارز حزب‌الله لبنان دقایقی پیش آغاز شد.

وی در این سخنرانی افزود: سوریه مشکل بزرگی برای طرح آمریکایی- اسرائیلی- سعودی به شمار می‌رود که هدفش سیطره هیمنه‌اش بر منطقه است.

وی افزود:‌ سوریه زیر بار تسلیم شدن نرفت از این رو استکبار و مزدورانش در جهان و منطقه برای تسلیم کردنش شتافتند. قدرت‌هایی که برای جنگ در سوریه،‌ تسلیم کردن و سیطره بر آن متحد شدند،‌ امروز برای جنگ در کشورهای دیگر با هم متحد شده‌اند.

نصرالله تصریح کرد:‌ طرح آمریکایی-اسرائیلی- سعودی تلاش کرد که سوریه را به سمتی سوق دهد که دست از فلسطین و جولان بکشد. ما با وجود اینکه می‌دانستیم رفتن به سوریه چه عواقبی دارد باید به این کشور  می‌رفتیم تا با این طرح مقابله کنیم.

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: حجم خطراتی که فلسطین،‌ لبنان، سوریه و سایر مسائل حق‌گرایانه را در منطقه تهدید می‌کردند ما را به سوریه کشاند. فرمانده ما در نبردهای سوریه،‌ شهید بدرالدین بود که آخرین روزهای زندگی‌اش را در این کشور سپری کرد. ما با وجود فشارها و حملات تصمیم گرفتیم عازم سوریه شویم.

وی گفت:‌ شهید بدرالدین دوشادوش شهید ژنرال قاسم سلیمانی در سوریه در نبردها شرکت داشت.  سوریه در جنگ پیروز شده اما هنوز نبردهایی پیش روی خود دارد. رهبری سوریه،‌ ارتش و بخش بزرگی از مردم آن در جنگ پیروز شدند و بقیه نبردها هم نیاز به پایداری و ایستادگی دارد.

نصر الله تاکید کرد: سوریه از نقشه تجزیه و طرح توطئه‌آمیزی که پول‌های گزاف، تجهیزات نظامی و سلاح و ده‌ها هزار نیروی جنگی برایش هزینه شده بود،‌ رهایی یافت. این کشور توانست به لطف مقاومت و ایستادگی رهبری،‌ ارتش و مردم و ثبات متحدانش در جنگ پیروز شود.

وی گفت:‌ آنچه نتوانستند در عرصه نظامی در سوریه به آن دست بیابند می‌کوشند در سیاست آن را عملی کنند. نبرد سیاسی کم از نبرد نظامی نیست بلکه خطراتش به مراتب بیشتر است و سوریه همچنان درگیر این نبرد است. این کشور باوجود جنگ روانی و محاصره تاکنون در نبرد سیاسی موفق بوده است. 
 

ایران به دنبال نفوذ در سوریه نیست

نصرالله تاکید کرد:‌ کشوری که ایران،‌ سوریه،‌ ونزوئلا،‌ غزه و یمن را محاصره کرده خودش اکنون گرفتار پیامدها و عواقب ویروس کرونا شده است.

وی گفت: آنچه درباره دست کشیدن متحدان سوریه از این کشور گفته می‌شود تنها خیال است و پایه و اساسی ندارد. آنچه درباره وجود درگیری میان روسیه و ایران در سوریه گفته می‌شود،‌ نادرست است. 

نصر الله تصریح کرد: ایران با هیچ کشوری برای نفوذ در سوریه رقابت نمی کند نه با روسیه و نه با هیچ کشور دیگری. هدف ایران در سوریه جلوگیری از تسلط آمریکا و اسرائیل بر سوریه است از این رو ایران هرگز در امور این کشور دخالت نمی‌کند.

دبیر کل حزب‌الله گفت:‌ هدف ایران حفظ هویت سوریه و محافظت از استقلال و اراده این کشور است تا به دست آمریکا و اسرائیل نیفتد. تصمیم  ایران برای حمایت از رهبری سوریه و پشتیبانی از تصمیمات و ثبات این کشور در برابر طرح‌های نفوذ و سیطره بر سوریه، جدی و قاطعانه است.
 

اسرائیل در سوریه شکست خورده است

 وی در ادامه صحبت‌هایش گفت:‌ وزیر جنگ اسرائیل درباره پیروزی‌های این رژیم در سوریه به مردم خود و جهان دروغ می‌گوید. این پیروزی‌ها وهمی و خیالی است. اسرائیل بر روی گروه‌های مسلح در جنوب سوریه حساب باز کرده که از سال ۲۰۱۱ به طور جدی در سوریه حضور دارند.

نصر الله افزود: اسرائیلی‌ها و حامیان آن در جنگ با سوریه شکست خوردند. آنها به هر چیزی که مربوط به ساخت موشک در سوریه باشد حمله می‌کنند زیرا آن را قدرت محور مقاومت می‌دانند. 

وی افزود: اسرائیلی‌ها در سوریه مورد تهدیدآمیزی می‌بینند. آن‌ها نگران حضور ایران و گروه‌های مقاومت در آنجا هستند. رژیم صهیونیستی از تحولات در سوریه به وحشت افتاده به همین دلیل است که دست به ماجراجویی‌های حساب‌نشده می‌زند. 

دبیر کل حزب الله تاکید کرد: وزیر جنگ اسرائیل یک «ابله» است که وعده داده قبل از پایان سال جاری ایرانی‌ها را از سوریه بیرون می‌کند. اسرائیل خود و مردمش را با چنین تصوراتی مثل پیروزی در سوریه و آغاز خروج ایران از سوریه فریب می‌دهد. وزیر جنگ این رژیم اعلام کرد که اسرائیل به اهدافش در سوریه رسیده که چیزی جز دروغ و سخنان گمراه‌کننده نبود.

نصرالله ادامه داد: تعداد مستشاران ایرانی در سوریه با گذشت سال‌ها افزایش پیدا کرده تا ضمن ارائه مشورت به دولت سوریه،‌ مجامع عربی،‌ سوری و اسلامی را مدیریت کنند. مستشاران ایرانی در سوریه،‌ نظامی نیستند و در نتیجه اسرائیل وارد جنگی وهمی و خیالی علیه ایران شده است. سوریه نیازی به آمدن نیروهای ایرانی به این کشور ندارد و شماری از نیروهای ایرانی نیز تنها به مدت دو ماه برای نبرود حلب به سوریه آمدند. 

وی گفت: بعد از آزادسازی بادیه و باز کردن جاده حلب و پایان نبرد،‌ دمشق از دو سال پیش تصمیم گرفت مبارزان را به کشورشان بازگرداند. تصمیم کاهش تعداد مبارزان در سوریه با هماهنگی با ارتش سوریه و بعد از آزادی‌سازی مناطق صورت گرفت. اسرائیلی‌ها در خصوص کسب دستاوردها در سوریه سخن می‌گویند و این پیروزی‌ها را از آن خود می‌دانند در حالی که محور مقاومت موفق به کسب این دستاوردها شده است. اسرائیل از روی عمد به دنبال گمراه کردن و دروغ گفتن در خصوص کسب دستاوردها در سوریه است. اسرائیلی‌ها نباید به دروغ‌های رهبران خود گوش بدهند. ممکن است رهبران آنها مرتکب حماقی شوند که باعث انفجار در منطقه شود. هدف اسرائیل برای بیرون کردن ایران از سوریه نشدنی و غیرممکن است.
 

لبنان و صندوق بین المللی پول

نصرالله گفت:‌ برخی از لبنانی‌ها باید در روند روابط خود با سوریه تجدیدنظر کنند زیرا این مسئله به نفع آنهاست.

وی درخصوص مسائل اقتصادی لبنان نیز گفت: ما برای درخواست وام از صندوق بین‌المللی پول ملاحظاتی داریم اما نمی‌خواهیم وضعیت برای دولت لبنان پیچیده شود.
 

اهمیت روابط لبنان و سوریه

دبیرکل حزب الله روابط با سوریه را برای لبنان مهم دانست و گفت: روابط با سوریه درهای حل بحران اقتصادی را به روی لبنان می‌گشاید. آنچه لبنان بر روی آن تکیه کرده اعتماد به تلاش داخلی از طریق بازسازی بخش‌های صنعتی و زراعتی است.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت:‌ راه ما برای ورود به بازارهای عربی از طریق سوریه است و بدون آن امکان‌پذیر نیست. کسی که می‌خواهد اوضاع اقتصادی لبنان را بهبود ببخشد نیاز به از سرگیری روابط با سوریه دارد.

وی افزود: لبنان به تنهایی نمی‌تواند مسئله قاچاق و وجود گذرگاه‌های غیرقانونی در مرزهای مشترک با سوریه حل‌وفصل کند. ارتش لبنان به‌تنهایی نمی‌تواند با قاچاق در مرزها مقابله کند و تنها راه برای حل این مسئله، همکاری دو جانبه با سوریه است.

دبیرکل حزب الله لبنان درباره حضور نیروهای سازمان ملل در مرزهای سوریه نیز گفت: استقرار این نیروها یکی از اهداف تجاوز سال ۲۰۰۶ به لبنان است. هرگز نمی‌توان وجود نیروهای بین‌المللی در مرزهای مشترک لبنان و سوریه را پذیرفت چرا که خوب می‌دانیم حضور آنها یکی از مهمترین شروط جنگ اسرائیل علیه لبنان بود.

وی در ادامه خواستار از سرگیری روابط با سوریه شد و گفت: در غیر این صورت لبنان به سمت فروپاشی پیش خواهد رفت.

حسن نصرالله گفت: سوریه آماده از سرگیری روابطش با لبنان است که مسئول به تاخیر انداختن و تعلل در این اقدام است. لبنان به یک تصمیم حاکمیتی برای برقراری رابطه با سوریه نیاز دارد.

دبیرکل حزب‌الله در پایان از همه لبنانی‌ها خواست با تمام جدیت دستورالعمل‌ها و اقدامات لازم را برای مقابله با ویروس کرونا رعایت کنند.

منبع: ایرنا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.