تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با آگاه سازی ملت ها و ظرفیت رسانه ها شکسته می شود

جمهوری اسلامی ایران در چهل سال گذشته نشان داده که هیچ گاه متجاوز به حریم ملت ها و دولت ها نبوده و هیچ زمانی از موشک های خود برای نابودی و کشتار مردم دنیا استفاده نکرده است. انرژی اتمی و موشکی ایران برای فعالیت های علمی و در راستای صیانت و حفاظت از ملت ایران به کار گرفته می شود
سه‌شنبه، 30 ارديبهشت 1399
تخمین زمان مطالعه:
مصاحبه کننده : زهرا احمدی
مصاحبه شونده : غلامرضا کحلکی
موارد بیشتر برای شما
تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با آگاه سازی ملت ها و ظرفیت رسانه ها شکسته می شود
ترامپ و تندروهای آمریکایی تلاش می کنند تا با تداوم تحریم های تسلیحاتی یک بار دیگر ایران را تحت فشار قرار دهند تا در برابر زورگویی های آمریکا سر تسلیم فرود بیاورد. جمهوری اسلامی ایران در طی چهل سال گذشته نشان داده هیچ گاه راه و روش تجاوزگری را دنبال نکرده و براساس آموزش ها و تعالیم دینی تا زمانی که مجبور به دفاع از خود نباشد از تسلیحات خود علیه هیچ دولت و ملتی استفاده نمی کند. کارنامه درخشان صلح و دوستی جمهوری اسلامی با کشورها و ملت ها در چهار دهه گذشته شاهد این ادعاست. اما برای اینکه در عرصه بین الملل از چه ظرفیت هایی می توانیم در برابر زورگویی ها و زیاده خواهی های آقای ترامپ استفاده کنیم، غلامرضا کحلکی استاد حقوق بین الملل و مطالعات تروریسم با راسخون گفت و گو کرده و راه کارهایی را مطرح نموده است.
 

با توجه  به اینکه  در آستانه انتخابات آمریکا آقای ترامپ و اطرافیانش درصدد تداوم تحریم های تسلیحاتی ایران هستند آیا جمهوری اسلامی در حال حاضر باید از ظرفیت دیپلماسی برای احقاق حقانیت خود و استفاده از حق مسلم خود در حوزه تسلیحاتی استفاده کند؟

آمریکا ایران را به تمدید تحریم های تسلیحاتی تهدید کرده و برای تداوم تحریم های تسلیحاتی ایران هر چند اروپایی ها روی خوشی به آمریکا نشان نداده اند اما همچنان با وقاحت به دنبال تحریم تسلیحاتی ایران است. در چنین شرایطی که آمریکا بر اساس گفتمان زورگویی و استفاده از حق وتو و فشارهای ظالمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران عمل می کند، دولت جمهوری اسلامی ایران باید با ابزار دیپلماسی به صورت بسیار قوی در برابر زیاده خواهی ها و زورگویی های آمریکا بایستد. در واقع می توان گفت دیپلماسی بازی دائمی کشورها به شمار می رود و از سوی دیگر به کارگیری روش های خاص دیپلماسی و سیاسی هیچ گاه پایانی ندارد، لذا مسئولان جمهوری اسلامی باید همواره از ظرفیت های دیپلماسی برای عبور از تهدیدها و زورگویی های آمریکا استفاده کنند.
 

در صورتی که کشورها به دلیل حفظ منافع خود با ایران در برابر زورگویی های آمریکا ایستادگی نکنند این موضوع به چه سرانجامی ختم می شود؟

جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک بازیگر تاثیرگذار در عرصه بین المللی همواره باید نقش آفرین باشد و سیاست های مشخص و شفافی را در عرصه بین الملل اجرا کند. برقراری ارتباط با سایر کشورها و بیان زورگویی های آمریکا و تاثیر آن بر اراده و خواست ملت های دیگر موضوعی است که جمهوری اسلامی ایران با ظرفیت دیپلماسی می تواند در جهت احقاق حق خود و آگاه سازی سایر ملت ها و دولت ها از جنایات و خواسته های بی دلیل آمریکا مورد استفاده قرار دهد.
 
حتی اگر جمهوری اسلامی ایران نتواند به طور تمام و کمال سایر کشورها را در ایستادگی و مقابله با زورگویی های آمریکا با خود همراه کند می تواند موضعی را در عرصه بین المل رقم بزند که قطعا در زورگویی های آتی آمریکا علیه سایر کشورها مطرح و مشخص می شود، لذا دیدگاه ها و افکار دولت ها درباره آمریکا همراه ایران خواهد بود.
 

از دولت ها بگذریم که گاها به دلیل برخی منافع خود از زورگویی های آمریکا چشم پوشی می کنند و در برابر آمریکا موضع مشخصی اتخاذ نمی کنند، به نظر شما ملت ها و رسانه های آزاد تا چه اندازه در امر دیپلماسی می توانند ظرفیت خوبی برای مقابله با آمریکا باشند؟

در واقع امروز ملت ها یکی از بازیگران اصلی عرصه بین الملل به شمار می روند. در واقع آگاه سازی و بیداری ملت ها همواره تیغ برانی علیه سیاست های زورگویانه آمریکا بوده است. چرا که ملت ها بر خلاف دولت ها با رویکردهای سیاسی و منفعت طلبانه مزورانه وارد بازی نمی شوند، آنها براساس حق و حقیقت تصمیم گیری می کند و می توانند بر دولت های خود برای دنبال کردن حق و حقیقت فشار بیاورند. لذا رسانه ها برای آگاه سازی مردم بسیار مسئول هستند و می بایست نقش خطیر خود را در شرایط کنونی با حساسیت بیشتری ایفا کنند.
 
تداوم تحریم تسلیحاتی ایران با آگاه سازی ملت ها و ظرفیت رسانه ها شکسته می شود

قطعا رسانه بازیگر مهمی در این بین است چرا که رسانه ها همیشه نشان داده اند بر افکار ملت ها تاثیر گذار هستند و این ملت ها هستند که می توانند با فشار بر یکی دیگر از بازیگران عرصه بین الملل یعنی دولت ها و سازمان های بین المللی آنها را وادار به کنشگری در برابر مسائل روز کنند. بنده بر این باورم که حتما باید از طریق دیپلماسی و تاثیرگذاری بر روی ملت ها و ظرفیت های رسانه های دنیا مسیر نامناسب سازمان های بین المللی  و رفتار دولت های ظالم و زورگو را تغییر دهیم.
 

یعنی معتقد هستید بهترین راهکار در حال حاضر برای ما در برابر آمریکا آگاه سازی ملت های جهان است؟

 بله همین گونه است. بهترین راهکار برای ایستادگی در برابر ددمنشی های آمریکا استفاده از راهکار دیپلماسی و روشنگری است. قطعا با این راهکار به صورت واضح و روشن می توان به مردم دنیا نشان داد که ایران هم مانند سایر کشورها از ظرفیت های هسته ای صلح آمیز خود استفاده می کند و ظرفیت موشکی جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه برای سایر ملت ها و دولت ها تهدید به شمار نمی رود. زمانی کشوری تهدید می شود که آن کشور درباره ایران اسلامی قصد ماجراجویی و تجاوز به خاک ایران را داشته باشد که جمهوری اسلامی ایران همانند ماجرای پایگاه های آمریکا در عین الاسد عراق صدای غرش موشک های ایرانی به صدا در می آید و شنیده می شود.
 
لذا زمانی که به خاک یا به جان ایرانیان مثل شهید سردار حاج قاسم سلیمانی دست درازی و تعدی شود و جان ایرانی با تهدید دشمن به خطر بیفتد آن زمان است که ایران برای دفاع از خاک و ملت خود از تمام ظرفیت های به حق و قانونی خود در برابر متجاوز استفاده می کند. فلذا اگر این موضوع از طریق فعالیت رسانه ها برای مردم دنیا تبیین شود که جمهوری اسلامی ایران از موشک های خود برای تهدید ملت های دیگر استفاده نمی کند و موشک و انرژی هسته ای ما مقاصد صلح آمیزی را دنبال می کند، مثل پزشکی و دارویی، کشاورزی، فنی و مهندسی و تنها به منظور پیشرفت کشور در حوزه های مختلفی به کار گرفته شده نه برای کشتار ملت ها قطعا رویکرد مردم در برابر ایران عوض می شود. هر چند که لازم است رسانه ها با افشاگری در برابر آمریکا و استفاده این کشور ارز سلاح های خود در جهت کشتار سایر ملت ها این موضوع را برجسته کند که ایالات متحده امریکا سابقه کشتن ملت ها حتی با بمب هسته ای را دارد که نمونه واضح آن هیروشیما و ناکازاکی است که هنوز جهان خاطره سخت آن روزها را فراموش نکرده است.

بی تردید با توسل به گزینه دیپلماسی و گزینه رسانه و تاثیرگذاری بر افکار عمومی در عرصه بین الملل می توانیم کنش هایی را به نفع جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا رقم بزنیم، اگرچه سازمان های بین المللی مثل سازمان ملل متحد متاسفانه زیر چکمه های سیاست های زورگویانی چون آمریکا در حال له شدن است و با عملکرد خود نشان داده حقوق ملت ها قربانی سیاست شده است، اما این روزها باید بر این موضوع و محور مهم تاکید کنیم و از ظرفیت های آن به نحو احسن استفاده کنیم که مرز بحران در جهان فعلی را دولت ها و منافع دولت ها تامین نمی کند، بلکه ملت ها مرز بحران را تعیین می کنند. به این معنا که سازمان های مردم نهاد باید به این جمع بندی مهم برسند که این اتفاق منجر به ایجاد تهدیدی بزرگ برای عرصه بین الملل می شود. لذا بر این اساس که به خاطر تامین منافع عده ای نباید عرصه بین الملل بر حقوق بین الملل پیشی بگیرد با آگاه شدن به حقیقت خواسته ها و عملکرد شفاف جمهوری اسلامی ایران در مسائل نظامی و تسلیحاتی و اتمی قطعا مانع جاری و ساری شدن ظلم در دنیا می شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.