نفتکش‌های ایرانی وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شدند/ تشکر سفارت ایران از اسکورت نفتکش ها

نماینده ونزوئلا در سازمان ملل تاکید کرد رسیدن اولین نفتکش ایرانی به آبهای بولیواری نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است.نفتکش های ایرانی پس از ورود به آب های این کشورتوسط نیروی ارتش ونزوئلا اسکورت شدند.سفارت ایران از نیروهای مسلح ونزوئلا برای اسکورت نفتکش ها تشکر کرد.
يکشنبه، 4 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
نفتکش‌های ایرانی وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شدند/ تشکر سفارت ایران از اسکورت نفتکش ها
به گزارش راسخون، «ساموئل مونکادا»، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در صحفه توئیتری خود نوشت: «رسیدن بنزین ایرانیان برای مردم ونزوئلا نقطه عطفی در مبارزه برای حاکمیت، استقلال و صلح است. ترامپ و نوکران او  به حمله نظامی علیه این تانکرها در بحبوحه اپیدمی کرونا فکر می کنند. اما کارشناسان او چیز دیگری را توصیه می کنند.»

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی رسانه‌های ونزوئلا نفتکش ایرانی «فورچون» با اسکورت نیروی دریایی ونزوئلا در حال عزیمت به سواحل این کشور است و ساعاتی دیگر در بندر پهلو خواهد گرفت.

 مونکادا روز جمعه اعلام کرد، کشورش «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد را از تهدید واشنگتن برای استفاده از زور نظامی علیه کشتی‌های حامل بنزین ایران مطلع کرده است. 

نماینده ونزوئلا گفت: «امروز ما شورای امنیت و آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل را از تهدید ایالات متحده برای استفاده قریب‌الوقوع از زور نظامی علیه کشتی‌های حامل بنزین ایران مطلع کرده‌ایم».

مونکادا گفته چنین اقدامی به موجب قوانین بین‌المللی اقدام جنگی خواهد بود. 

خبرگزاری رویترز روز جمعه بر اساس داده‌های استخراج شده از پایگاه اینترنتی مؤسسه رفینیتیو -که در زمینه داده‌های تجاری - مالی و مسیریابی کشتی‌های تجاری فعال است - گزارش داد که انتظار می‌رود نفتکش‌های ایرانی که اکنون در مسیر ونزوئلا هستند تا روز یکشنبه وارد آب‌های این کشور شوند.

طی روزهای اخیر زمزمه‌هایی درباره احتمال توقیف 5 فروند نفتکش ایرانی که به‌درخواست دولت ونزوئلا برای تحویل سوخت عازم این کشور هستند، در رسانه‌های غربی مطرح شده است، اما تاکنون هیچ مقام آمریکایی مستقیماً در این خصوص اظهارنظر نکرده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش حضور شناورهای آمریکایی در دریای کارائیب، وزیر امور خارجه ایران با ارسال نامه‌ای به آنتونی گوترش درباره تحرکات آمریکا در اعزام نیروی دریایی به منطقه کارائیب با نیت مداخله و ایجاد اختلال و مزاحمت در امر انتقال سوخت ایران به ونزوئلا هشدار داد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران هشدار داده‌اند که هرگونه مزاحمتی برای نفتکش‌های ایرانی با واکنش شدید و مقابله‌ به مثل از سوی ایران مواجه خواهد شد
 

اولین نفتکش حامل سوخت ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد

داده‌های شرکت‌های مکان‌یابی شناورها نشان می‌دهد نفتکش «فورچون»، اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که به آب‌های سرزمینی ونزوئلا وارد شده است.

 نفتکش ایرانی فورچون (Fortune) لحظاتی پیش وارد محدوده «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا شده است.
 
نفتکش‌های ایرانی وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شد/تشکر سفارت ایران از اسکورت نفتکش ها

صفحه توئیتری «آئرونوتیسیاس ونزوئلا» که بر ترددهای هوایی و دریایی در ونزوئلا نظارت می‌کند، گزارش داد نفتکش فورچون اولین شناور حامل سوخت ارسالی از ایران است که وارد حریم آب‌های سرزمینی ونزوئلا شده است.

 شبکه راشاتودی گزارش داد که به نظر می‌رسد حداقل یک فروند کشتی آمریکایی با نام «آدام جوزف» در تعقیب نفتکش ایرانی بوده که بعد از وارد شدن به منطقه ویژه اقتصادی ونزوئلا، دست از تعقیب برداشته است.

بر اساس این گزارش، هشتگ اسپانیایی #GraciasIran (به معنای متشکریم ایران)، توسط کاربران ونزوئلایی در شبکه اجتماعی توئیتر ترند شده و آنها از همکاری تهران و کاراکاس در ایستادن مقابل محاصره دریایی آمریکا قدردانی کردند.

به نوشته راشاتودی، چهار نفتکش ایرانی دیگر به نام‌های «کلاوِل»، «فارست»، «فکسون» و «پتونیا» نیز به دنبال نفتکش فورچون، در حال حرکت به سمت سواحل ونزوئلا هستند. گفته می‌شود این نفتکش‌ها حدود ۱،۵ میلیون بشکه نفت فروخته‌شده توسط تهران به کاراکاس را برای این کشور حمل می‌کنند.

روز پنجشنبه یک مقام ارشد دولت آمریکا که حاضر به افشای نامش نشد، در گفتگو با رویترز مدعی شده بود واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلا است. نماینده ونزوئلا در سازمان ملل نیز گفته واشنگتن تهدید کرده که علیه ۵ تانکر حامل بنزین در مسیر خود به ونزوئلا از زور استفاده خواهد کرد.

با این حال آئرونوتیسیاس از ساعاتی پیش تصریح کرده بود هیچ ناو آمریکایی در نزدیکی نفتکش ایرانی فورچون حضور نداشته و یک کشتی گشت نظامی ونزوئلا از کلاس «گوایکری» در دقایق آتی به اسکورت این نفتکش می‌آید.

اطلاعات مؤسسه رفینیتیو ایکان نشان می‌دهد این پنج نفتکش مجموعاً حامل بیش از یک و نیم میلیون بشکه گازوئیل، آلکیلات و دیگر مواد سوختی ایران به مقصد ونزوئلا هستند.

کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تأمین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تأمین کنند آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.
 

قدردانی نیروهای مسلح ونزوئلا از ایران

همزمان با انتشار خبر ورود اولین نفتکش حامل سوخت ایران به «منطقه ویژه اقتصادی» ونزوئلا، وزیر نفت و یکی از فرماندهان نیروهای مسلح ونزوئلا در پیامی توئیتری از ایران قدردانی کردند.

 
نفتکش‌های ایرانی وارد منطقه اقتصادی ونزوئلا شد/تشکر سفارت ایران از اسکورت نفتکش ها
 
همزمان با وارد شدن نفتکش حامل سوخت «فورچون» با پرچم ایران به آب‌های ونزوئلا، «طارق الایسامی» وزیر جدید نفت این کشور شنبه شب در یک پیام توییتری نوشت: «ممنون برادران».

الایسامی در صفحه توییتری خود نوشت: «همکاری میان ایران و ونزوئلا در زمینه انرژی علاوه بر اینکه ما را به عنوان کشورهای عضو اوپک متحد می‌کند، مبتنی بر تبادل علمی و توسعه تولید صنعت هیدروکربن است. ممنون برادران!»

الایسامی در پیام دیگری نوشت: «به نمایندگی از نیکلاس مادورو و همه شهروندان ونزوئلا به کشتی‌های جمهوری اسلامی ایران که قصد ورود به بنادر ما را دارند، سلام می‌گوئیم و به آنها ادای احترام می‌کنیم. این همکاری انرژی با هدف توسعه همه جانبه به نفع مردم ماست».

دریاسالار «رمیجیو سبالوس» فرمانده مرکز عملیات فرماندهی استراتژیک ونزوئلا نیز در صفحه توییتری خود نوشت: «توجه، نیروهای مسلح ونزوئلا از همبستگی ایران (با ونزوئلا) به وسیله نفتکش‌ها تشکر می‌کند».

سبالوس با اشاره به محافظت نیروی دریایی و هوایی ونزوئلا از کشتی‌های سوخت ایران نوشت: «سپاس از دیپلماسی صلح به رهبری نیکلاس مادورو (رییس جمهوری ونزوئلا)».

براساس اطلاعات منتشر شده در سایت مرکز داده‌های ترافیک دریایی (marinetraffic)، کشتی فورچون ایران هم اکنون در ساحل شمالی آمریکای جنوبی (NCSA) قرار دارد و به سوی ونزوئلا در حرکت است، اما بندر مقصد مشخص نیست
 

سفارت ایران از نیروهای مسلح ونزوئلا برای اسکورت نفتکش تشکر کرد

سفارت جمهوری اسلامی ایران در صفحه توئیتر خود نوشت: "امروز بیش از هر زمان دیگر، پیوندهای دوستی و برادری بین ایران و ونزوئلا قوی و عمیق است. اولین نفتکش وارد شده است. با تشکر از نیروهای مسلح برای اسکورت. زنده باد دوستی بین ایران و ونزوئلا."
 



منبع
1.تسنیم /ونزوئلا: رسیدن نفتکش‌های ایرانی نقطه عطفی برای حاکمیت و استقلال است
2. مهر /  اولین نفتکش حامل سوخت ایران وارد آب‌های ونزوئلا شد
3.مهر / وزیر نفت و نیروهای مسلح ونزوئلا از ایران قدردانی کردند
4.تسنیم / سفارت ایران: از نیروهای مسلح ونزوئلا برای اسکورت نفتکش متشکریم
5.آخرین خبر / فیلم



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.