رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی

رمضان عبدالله شلح دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی فلسطین درگذشت.
يکشنبه، 18 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی
به گزارش راسخون؛ شبکه خبری المنار لبنان در خبر فوری اعلام کرد که دکتر رمضان عبدالله شلح در پی درگیری طولانی با بیماری درگذشت.
جزئیات بیشتری در این باره گزارش نشده است.

رمضان عبدالله شَلَح استاد اقتصاد دانشگاه غزه از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که دبیر کلی آن را از سال ۱۹۹۵ میلادی(۱۳۷۴ ) بر عهده داشت.

شلح، بعد از شهادت فتحی شقاقی رهبر و پایه‌گذار این جنبش، دبیرکلی آن را بر عهده گرفت.

وی به دلیل نقش موثر در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تحت تعقیب دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) قرار داشت.

شلح همچنین در سال های ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۵ ( ۷۲-۷۴) استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی در رشته بررسی های خاورمیانه بود. وی به زبان انگلیسی و عبری کاملا مسلط و پدر دو دختر و دو پسر بود.
 

ظریف درگذشت «رمضان عبدالله» را تسلیت گفت


رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی
 
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در پیامی درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تسلیت گفت.

متن این پیام بدین شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون
«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».

با نهایت تاثر و تاسف از خبر ضایعه درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح دبیر کل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از عمری مجاهدت و مبارزه و تلاش مخلصانه و فداکارانه در راه آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف اطلاع یافتم.

ایشان با سابقه دیرینه در عرصه جهاد و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، شخصیتی مبارز و ملی در عرصه فلسطین بود که عمر خویش را در شرایطی سخت و دشوار، شجاعانه و فداکارانه و علیرغم همه خطرات و تهدیدها، سربلند در مسیر مجاهدت، فداکاری و پایمردی در عرصه مقاومت و رهایی فلسطین عزیز و قدس شریف از یوغ اشغالگران صهیونیست صرف کرد.

دکتر رمضان عبدالله به علاوه شخصیتی متواضع، اندیشمند، متفکر، خوش فکر و تقریبی بود که با اشراف عمیق به روند تحولات در منطقه و جهان، دغدغه و اهتمام ویژه ای به تقویت وحدت در بین آحاد مردم و گروه‌های فلسطینی و جهان اسلام داشت و همواره علاقمند و دلسوز اعتلاء و پیشرفت ایران اسلامی به عنوان پشتوانه و حامی مردم تحت ستم فلسطین بود.

اینجانب این ضایعه را به آحاد ملت غیور فلسطین به خصوص آقای زیاد النخاله دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی و همه هم‌رزمان ایشان در گروه‌های مقاومت و نیز خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و یقین دارم یاد و خاطره ایشان در وجدان همه ملت‌های آزادیخواه جهان به خصوص ملت فلسطین و ایران به عنوان نمادی از مقاومت و مبارزه باقی خواهد ماند.
 

رمضان عبدالله که بود؟


رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی
 
رمضان عبدالله شَلَح از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین است که دبیرکلی آن را از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۷ (۱۹۹۵–۲۰۱۸ میلادی) بر عهده داشت. بعد از درگذشت فتحی شقاقی رهبر و پایه‌گذار جنبش جهاد وی دبیرکل جنبش جهاد بود.

وی در دانشگاه زقازیق مصر به تحصیل در رشته اقتصاد پرداخت و در همان زمان انجمنی ایجاد کرد که حدود 90 دانشجوی فلسطینی مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های مصری در آن عضو بودند.

رمضان عبدالله قبل از آن تمایلات سیاسی نداشت و تحت نظارت او نشریه‌ای وابسته به این جمعیت منتشر می‌شد.

وی به هدف ایجاد جهاد دانشگاهی به نوار غزه بازگشت و در اوایل دهه 80 میلادی مشغول به تدریس در دانشکده اقتصاد دانشگاه اسلامی شد.

در طی این مدت رمضان عبدالله به علت داشتن نقشی فعال در دعوت به بیداری اسلامی و به عنوان یکی از زبان‌های گویای جهاد اسلامی در مساجد نوار غزه مشهور شد.

به خاطر حجم گسترده فعالیت و نقش تأثیرگذاری او به ضد رژیم اشغالگر قدس و رهبری فعالیت‌های جهادی مختلف، رژیم اشغالگر قدس وجود او را بر نتابید و در سال 1983، او را تبعید، از تدریس در دانشگاه منع و فعالیت‌های او را محدود کرد.

رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی

رمضان عبدالله در سال 1986 کرانه باختری را برای اتمام تحصیلات تکمیلی خود ترک کرد و راهی شهر لندن شد و در سال 1990 از دانشگاه درهام دکترای اقتصادش را دریافت کرد.

وی سپس به آمریکا رفت و در آنجا ضمن تأسیس، مدیریت مرکز تحقیقات اسلامی و جهانی فلوریدا را بر عهده گرفت و همچنین ریاست هیات تحریریه فصلنامه قراءات سیاسیة را برعهده گرفت.

تابستان سال 1995 دکتر رمضان عبدالله به دمشق آمد و در راه بازگشتش به فلسطین اشغالی با شهید دکتر فتحی شقاقی موسس و بنیانگذار جهاد اسلامی فلسطین آشنا شد.

پس از شهادت فتحی شقاقی در جزیره مالت به دست عوامل موساد، رهبری جهاد اسلامی به اجماع از جانب شورای جهاد اسلامی بر دوش رمضان عبدالله نهاده شد.

رمضان عبدالله درگذشت + بیوگرافی

در 27 نوامبر همان سال 1995 دولت امریکا نام رمضان عبدالله محمد شلح را در صدر لیست سیاه خود منتشر کرد و با تشکیل دادگاهی در فلوریدا، وی را در 53 مورد اعم از شرکت در فعالیت‌های تروریستی، فعالیت علیه منافع اسرائیل، هدایت گروه‌های جهادی فلسطینی، فعالیت‌های چریکی و بمب‌گذاری و... محکوم کرد.

در سال 1998 نیز دولت امریکا طی اعلامیه‌ای برای دستگیری وی 5 میلیون دلار جایزه تعیین نمود و مدتی به مرد پنج میلیون دلاری مشهور بود.

وی به زبان‌های عبری، عربی و انگلیسی تسلط داشت و به همراه همسر و چهار فرزندش در سوریه زندگی می‌کرد.


منبع:
1. فارس
2. همشهری آنلاین
3. ویکی پدیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.