چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟

هرچند که هنوز کرونا در کشور وجود دارد، اما به هر حال کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی آغاز شده و بسیاری از مردم مجبورند ساعت‌هایی از روز را بیرون از خانه بگذرانند و ممکن است در این ساعت‌ها در مواجهه‌های مختلف، ویروس بر روی لباس‌هایشان بنشیند، بنابراین باید بدانیم که چگونه لباس‌هایمان را کرونازدایی کنیم.
پنجشنبه، 22 خرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟
به گزارش راسخون، باید توجه کرد که هیچ‌ توصیه‌ای مبنی بر اینکه در دوران کرونا می‌توان پارچه را با الکل ضدعفونی کرد، وجود ندارد. هرچه هم سطح صاف‌تر باشد، ماندگاری ویروس کرونا روی آن سطح بیشتر می‌شود. عمر ویروس کرونا بر روی لباس تقریبا ۲۴ ساعت است.

البته ویروس مدت زمان زیادی بر روی پارچه نمی‌ماند، اما بر روی پلاستیک و فلز مدت زمان بیشتری ماندگاری دارد. همچنین هرچقدر که الیاف لباس طبیعی‌تر باشد، ویروس کمتر بر روی آن دوام می‌آورد. بنابراین در این دوران سعی کنید که لباس‌هایی را در بیرون به تن کنید که یا دکمه ندارند و یا دکمه‌هایشان کوچک است. همچنین شال‌هایی که پولک‌دار هستند را هم در شرایط کرونایی استفاده نکنید.

وقتی از بیرون آمدید، لباس‌هایتان را کنار در آویزان کنید و اجازه دهید تا یک روز بماند. نیازی نیست که هر روز لباس‌هایتان را بشویید. زمانیکه لباس‌تان را از تن درمی‌آورید، آن را نتکانید. زیرا ممکن است کرونا ویروس بر روی آن باشد و با تکاندن در هوا پخش شود.

باید توجه کرد که بیشتر ممکن است کف کفش‌ها آلوده به ویروس کرونا باشد و آن را وارد خانه کند. بنابراین با کفش وارد خانه نشوید. کفش‌هایتان را بیرون در درآورده و در جاکفشی گذاشته و در آن را ببندید.

بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، ‌ اگر کسی خواست با لباس بیرون بر روی مبل بنشیند، بهتر است روی مبل یک پارچه نخی انداخته و یا صبر کنید که پارچه یک روز بماند و یا آن را بشویید. باید توجه کرد که همه شوینده‌های استاندارد در بازار ویروس را از بین می‌برند، بنابراین لباس یا پارچه را در دمای همیشگی و با پودر و مایع شست‌وشوی معمولی بشویید و اسیر تبلیغات مایع شست‌وشوی ضدویروس نشوید.
 

ویروس کرونا تا چه زمانی روی لباس زنده می مانند؟


چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟
 
طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری کورنا ویروس معمولاً از طریق قطرات تنفسی (از فرد آلوده عطسه یا سرفه می شود) منتقل می شود و از طریق لمس اشیاء و لوازمی که فرد آلوده دست زده است بیماری منتقل می شوند. با این حال، ممکن است ساعت ها روی سطوح که شامل لباس هم هست زنده می مانند.
 
به گفته متخصص بهداشت عمومی کارول وینر، محصولات پوشاک می توانند قطرات تنفسی را نگه دارند، زیرا هر روز یکبار از آنها استفاده می کنیم. این ذرات می توانند به مرور زمان خشک شوند و ویروس را غیرفعال کنند. اما این بدان معنا نیست که این اتفاق به سرعت اتفاق می افتد، و او گفت که دانشمندان هر روز بیشتر و بیشتر در مورد این ویروس می آموزند.
 
وینر به هافپوست گفت: "ما می دانیم که قطرات تحت برخی شرایط ممکن است خشک شوند، که ممکن است روی پارچه هایی با الیاف طبیعی سریعتر انجام شود." "ما می شنویم که گرما و رطوبت می توانند در زنده ماندن ویروس روی سطوح تأثیر بگذارند، اما به یاد داشته باشید که در استرالیا 80 درجه (فارنهایت) است ، و تام هنکس هنوز هم آن را دریافت کرده است."
 

آیا انواع خاصی از پارچه ها نسبت به بقیه مستعد ابتلا به کروناویروس هستند؟


چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟
 
(مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری) رابرت آملر، رئیس دانشکده علوم پزشکی در دانشگاه پزشکی نیویورک و رئیس سابق پزشکی CDC ، به هافپوست گفت که مدت زمان ویروس به پارچه بستگی دارد، زیرا برخی از مواد متخلخل از سایرین هستند.
 
آملر گفت: "برخی محققان معتقدند که الیاف موجود در مواد متخلخل ذرات ویروس را می گیرند، آنها را خشک کرده و از هم می شکنند." "سطوح صاف مانند چرم و وینیل را می توان پاک کرد."
 
خانواده و اورژانس دکتر جنت نشیوات اظهار داشت که مواد پلی استر، مانند اسپندکس ممکن است میکروب ها را طولانی تر از پارچه های پنبه ای قابل تنفس نگه دارند، و این باعث می شود شستشوی شلوار، لباس زیر و لباس را با دقت انجام دهید.
 
نشیواوات گفت: "مواد مانند اسپندکس پلی استر میکروبها طولانی تر از پارچه های مبتنی بر پنبه را حفظ می کنند، اما انواع پارچه ها می توانند آلوده شوند."
 
از آنجا که اطلاعات و تحقیقات مربوط به COVID-19 ، بیماری ناشی از کورونا ویروس همچنان در حال تکامل است، وینر تاکید کرد که تاکنون مطالعات متمرکز بر روی آن ، ما را در مورد توانایی ماندن ویروس در سطوحی از قبیل مقوا، فولاد، مس و پلاستیک نشان می دهد. ماندن ویروس روی دستگیره های در فضای باز و مناطق پر رفت و آمد زیاد است.
 
وی گفت: " انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی به ما گفته است که بعضی از ویروس ها می توانند پس از دو یا سه روز بر روی پلاستیک و فولاد ضد زنگ ، 24 ساعت روی مقوا و کاغذ و چهار ساعت روی مس فعال هستند." توجه داشته باشید که برخی از دکمه ها، زیپ ها و سایر سخت افزارهای لباس شما می توانند از این مواد ساخته شوند.
 

هر چند وقت یک بار باید البسه خود را بشوییم؟


چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟
 
اگر جواب آزمایش هیچ یک از افراد حاضر در خانه شما برای کروناویروس جدید مثبت نبوده یا هیچ علائمی از بیماری را ندارند، شما می‌توانید طبق روال عادی لباس‌های خود را بشویید.

اما اگر از خانه خارج شده اید، به عنوان مثال، برای خرید، و افراد اطراف شما از دستورالعمل‌های فاصله گیری اجتماعی پیروی نکرده اند (حفظ فاصله حداقل ۲ متری)، شستشوی لباس‌ها پس از بازگشت به خانه در ماشین لباسشویی اقدام خوبی است.

پژوهش انجام شده توسط موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا نشان داده است که برخی ویروس‌ها می‌توانند برای دو تا سه روز روی پلاستیک و استیل ضد زنگ، برای ۲۴ ساعت روی مقوا و برای چهار ساعت روی مس فعال باقی بمانند. از آنجایی که زیپ، دکمه یا بخش‌های دیگر لباس شما ممکن است از این مواد ساخته شده باشند، این احتمال وجود دارد که ویروس را با خود به داخل خانه ببرید.
 

چند نکته مهم برای کرونازدایی لباس‌ها


چگونه لباس هایمان را از کرونا پاکسازی کنیم؟
 
توجه به پاکسازی لباس‌ها پس از ورود به خانه، نکته ای اساسی برای پیشگیری از ورود ویروس کرونا به داخل خانه است.

یکی از راه‌های انتقال ویروس کرونا به داخل خانه، از طریق لباس‌های مورد استفاده است. افراد باید پس از ورود به خانه سریعا در مقابل پاکسازی و ضدعفونی لباس‌های خود اقدام کنند تا از ورود ویروس به داخل خانه جلوگیری کنند. برای پاکسازی لباس‌ها باید به نکات زیر توجه داشت:

۱) از آنجا که زیپ، دکمه یا بخش‌های دیگر لباس شما ممکن است از پلاستیک و استیل ضد زنگ ساخته شده باشند، این احتمال وجود دارد که ویروس را با خود به داخل خانه ببرند؛ بنابراین نسبت به شست و شوی دقیق لباس خود اطمینان حاصل کرده و تا زمانی که از پاکسازی کامل آن مطمئن نشده اید، از در دسترس گذاشتن لباستان خودداری کرده و آن را در گوشه ایی دور از دسترس بگذارید.

۳) سبد نگهداری لباس‌ها پس از تماس با لباس‌های فرد بیمار باید شسته و ضدعفونی شود. علاوه بر سبد لباس ها، هر وسیله ایی که در خانه با فرد مبتلا یا مشکوک به کرونا در تماس است، باید ضدعفونی شوند تا باعث ابتلای دیگر اعضای خانواده نشود.

۴) از تکان دادن لباس‌های آلوده پرهیز کنید؛ چرا که ممکن است ویروس را در هوا پراکنده کنید. ویروس روی سطوح مختلف خانه می‌نشیند و تماس دست افراد خانه با این سطوح، منجر به ابتلای آن‌ها می‌شود

۵) شست و شوی لباس‌های یک فرد بیمار همراه با لباس‌های افراد دیگر مشکلی ندارد. همانطور که گفته شد، ویروس در دمای بالای شست و شو از بین می‌رود و دیگر جای نگرانی نیست. برای شستن لباس‌ها از گرم‌ترین دمای آب ممکن استفاده کنید.

۶) هنگام حمل لباس‌های فرد مبتلا به ویروس کرونا، حتما باید از دستکش یک بار مصرف استفاده کرده و پس از انجام کار، دستکش دور انداخته شود و دست‌ها با آب و صابون شسته شوند.


منبع:
1. ایسنا
2. بیتوته
3. باشگاه خبرنگران جوان
4. جوان آنلاین


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.