معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات کشور

مراسم تکریم و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان محاسبات برگزار شد.
دوشنبه، 6 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات کشور
به گزارش راسخون، مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید دیوان محاسبات کشور صبح امروز (دوشنبه ۶ مرداد) با حضور محمدباقر قالیباف برگزار شد.

در این مراسم رییس مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر و تشکر از تلاش‌های عادل آذر در مجموعه دیوان محاسبات، حکم مسئولیت را به مهرداد بذرپاش اهدا کرد.

در این مراسم برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی حضور داشتند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه هفته گذشته مهرداد بذرپاش را با ۱۵۸ رأی مثبت به ‌عنوان رئیس دیوان محاسبات و علی کامیار را نیز به عنوان دادستان این دیوان انتخاب کردند.
 

قالیباف: فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت


معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات کشور
 
رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد باقر قالیباف در مراسم تودیع و معارفه رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، که صبح امروز برگزار شد، اظهار داشت: عادت بنده در محیط کاری همواره این بوده است که فقط در دوران تودیع و معارفه مسئولان را نمی بینم و قطعاً این جلسه، جلسه اول و آخرم نخواهد بود و حتماً به صورت مرتب و متناوب به دیوان محاسبات خواهیم آمد و کنار مسئولان دیوان محاسبات خواهیم بود و حرف‌های آنان را می‌شنویم.

وی ادامه داد: از زحمات عادل آذر که از مدیران کارآمد کشور است، تقدیر و تشکر می‌کنم و همچنین از زحمات فیاض شجاعی دادستان سابق دیوان محاسبات هم تقدیر و تشکر می کنم و برای رئیس و دادستان جدید دیوان محاسبات کشور آرزوی توفیق دارم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم در زمان شکل گرفته که کشور در یک شرایط خاص و سختی است و مردم ما سختی هایی را تحمل می کنند و شک نکنید که این تحمل از نجابت مردم است و چون آنان در سایه نظام اسلامی هستند، برای انقلاب اسلامی و کشورشان سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

قالیباف افزود: در کنار این سختی‌ها مردم توقعاتی از ما دارند. اولین توقع آنان این است که ما مشکلات را به هم دیگر پاس ندهیم و مردم جز تلاش از مسئولان برای حل مشکلاتشان چیزی را نمی پذیرند

رئیس مجلس تصریح کرد: فرآیند انتخاب رییس و دادستان دیوان محاسبات بر اساس قانون پیش رفت و رقابت جدی و مؤمنانه در کمیسیون برنامه بودجه مجلس شکل گرفت و ماندیداهای ریاست و دادستان دیوان به صحن علنی پارلمان معرفی شدند.

وی گفت: نظارت بر خط اهمیت دارد و مشکلات تصمیم گیری و تصمیم سازی با هوشمند سازی حل و فصل می‌شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: اجرا کار ما نیست اما اگر دستگاه‌های اجرایی قانون را اجرا نمی‌کنند، ما باید مطالبه کنیم که اجرا کنند و اگر هم در جایی خلاء قانونی وجود دارد وظیفه مجلس آن است که قانون به تصویب برساند تا مشکلی در اجرا وجود نباشد.

قالیباف تصریح کرد: همه امروز می دانند که علل اصلی مشکلات اقتصادی ما در نحوه تصویب بودجه است و بر این اساس اصلاح ساختار بودجه اهمیت زیادی دارد و این مسئله مطالبه صریح مقام معظم رهبری است و باید عملیاتی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بیش از 20 ماه از آن روز می‌گذرد و متأسفانه گامی در جهت اصلاح ساختار بودجه برداشته نشده است و تردیدی وجود ندارد که دیوان محاسبات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان برنامه و بودجه 93 مجموعه اگر کنار هم قرار گیرند می توانند اصلاح ساختار بودجه را محقق کنند و باید در این راستا گام بردارند.
 

عادل آذر: با اقدامات دیوان محاسبات بیش از ۷ میلیارد تومان به خزانه واریز شد


معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات کشور
 
رئیس سابق دیوان محاسبات گفت: از سال‌های ۹۵ تا ۹۸ با اقدامات پیشگیرانه ۴۱ میلیارد و ۶۷۱ تومان و ناشی از اقدامات رسیدگی ۷ میلیارد و ۹۵۰میلیارد تومان به خزانه و حساب‌ها واریز شده است.

 عادل آذر رئیس سابق دیوان محاسبات در مراسم تودیع و معارفه روسای قدیم و جدید این سازمان، گفت: تدوین یک سندی را در سال 95 آغاز کردیم و طی یک سال با شیوه‌ای که داشتیم آماده کردیم.

وی افزود: این سند از سال 96 تنظیم شد و برای دو دوره بود که بیشتر برای حسابرسی عملکرد بود که باید در کشور مستقر شود که می‌تواند تمام تجربه بشری در مالیه عمومی را در کشور پیاده کند.

رئیس سابق دیوان محاسبات تصریح کرد: این سند در چند سال گذشته اجرا شد و الآن در نسل دوم حسابرسی عملکردی هستیم که امیدواریم به نسل سوم برسیم، معتقدم باید نظام بودجه‌ریزی براساس عملکرد باشد.

آذر تأکید کرد: فناوری اطلاعات نیز باید در خدمت این سند باشد که الآن تفریق بودجه فول الکترونیک است و کاغذی نیست که دولت الکترونیک نیز باید در این راه به این بخش کمک‌ کند که دولت نیز باید همراهی کند.

وی ادامه داد: بانک اطلاعات مدیران را در دیوان ایجاد کردیم و فرآیند مدیران حرفه‌ای را اصلاح کردیم، در حسابرسی مبتنی بر عملکرد از استانداردهای لازم استفاده کردیم.

رئیس سابق دیوان محاسبات با بیان اینکه با ساماندهی فرآیند رسیدگی در دیوان محاسبات از طریق اصلاح آیین‌نامه، رسیدگی و اجرای آن علاوه بر افزایش سرعت رسیدگی در هیئت‌های مستشاری و محکمه تجدیدنظر افزایش صددرصدی تهیه آرای هیئت مستشاری توسط محکمه  تجدیدنظر در سال‌های95 تا 98 را شاهد بودیم، گفت: این کیفیت آرای صادره توسط هیئت مستشاری را نشان می‌دهد.

آذر ادامه داد: تعامل با مجلس افزایش یافته بود و ما گزارشات متعددی در صحن علنی به نمایندگان ارائه شد که 7 مورد علنی و 3 مورد غیرعلنی بود.

وی تأکید کرد: از سال‌های 95 تا 98 با اقدامات پیشگیرانه 41 میلیارد و 671 تومان و ناشی از اقدامات رسیدگی 7 میلیارد و  950میلیارد تومان به خزانه و حساب‌ها واریز شده است، برای پیشرفت کار دیوان محاسبات در سال های آینده باید دولت الکترونیک را بیش از گذشته فعال کرد.
 

بذرپاش: کسی حق ندارد خدشه‌ای به دیوان محاسبات وارد کند


معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات کشور
 
رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: دیوان محاسبات اصلی‌ترین نهاد نظارت مالی کشور است و کسی حق ندارد خدشه‌ای به آن وارد کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات در مراسم تکریم و معارفه رئیس جدید و سابق این دیوان که صبح امروز برگزار شد،گفت: دیوان نهادی است که از ابتدا برای نظارت ملت به وضع مالی کشور به وجود آمده است.

وی با بیان اینکه  از دیوان محاسبات توقع حسابرسی اثربخش می‌رود که طبیعتا این در سایه حسابرسی عملکرد است، ادامه داد:تا دولت بودجه ریزی عملیاتی را آغاز نکند، دیوان هم نمی‌تواند حسابرسی عملکرد را به نحو احسن انجام دهد. البته با میانبرهایی در کوتاهترین زمان ممکن این کار را خواهیم کرد.

رئیس دیوان محاسبات تصریح کرد: دیوان باید کارنکردن‌ها را هم محاسبه کند؛ این یعنی حسابرسی عملکرد و عدم النفع ناشی از تصمیم نگرفتن‌ را محاسبه خواهیم کرد؛ این احتکار قدرت به اندازه احتکار کالا باید مورد توجه و حساب‌رسی قرار گیرد.

بذر پاش با تاکید براینکه  پاسداری از بیت المال را به سختگیرانه ترین سطح خود خواهیم رساند،اضافه کرد:در دوران تحریم‌ها و برای عبور از آن، روش‌های درست را با مدیران مطرح می‌کنیم تا تصمیم بگیرند و نترسند.

وی ادامه داد:  دیوان را  انشاالله به خط می‌کنیم و این یک سیاست قطعی خواهد بود؛ از اطلاعات توامان تولیدشده در بخش‌های دیگر کشور استفاده خواهیم کرد.

رئیس دیوان محاسبات عنوان کرد:  باید نهضت قیمت تمام شده کالا و خدمات را در دیوان دنبال کنیم تا مردم را هرچه بیشتر از مدیریت متنفع نماییم.
بذر پاش ادامه داد: قطعا توسعه‌ی دایره نظارت دیوان را به جد دنبال خواهیم کرد؛ تعریف مضیق از بیت المال چاره کار نیست. قطعا نظارت مردمی را گسترده خواهیم کرد.

رئیس دیوان محاسبات با بیان اینکه ساختار و تشکیلات دیوان را به روزرسانی می‌کنیم، اضافه کرد: گزارش تفریغ بودجه که مهمترین سند نظارت مالی کشور است، باید تغییرات جدی بکند. بسیاری از پرونده‌هایی که تشکیل می‌شود ناشی از همین تاخیر است.

 بذرپاش با بیان اینکه دیوان از نیروهای متخصص، نجیب، کم حرف و پرکار زیادی برخوردار است، فت: همکاران شریف و صدیق خود را به مجاهدتی متفاوت دعوت می‌کنم.

وی ادامه داد: با دیوان کار سیاسی نخواهیم کرد با ما برخورد سیاسی شد ولی با کسی سیاسی برخورد نمی‌کنیم.

وی اضافه کرد: کلکسیونی از تهمت را به ما وارد کردند که از همه‌ی آنها گذشتم پاسخ ما، کار بیشتر برای مردم و نظارت دقیق‌تر بر بیت المال کشور است.


منبع:
1. فارس / مراسم معارفه رئیس جدید دیوان محاسبات برگزار شد
2. تسنیم / قالیباف: فرآیند انتخاب رئیس دیوان محاسبات براساس قانون پیش رفت
3. تسنیم / بذرپاش: کسی حق ندارد خدشه‌ای به دیوان محاسبات وارد کند
4. تسنیم / عادل آذر: با اقدامات دیوان محاسبات بیش از ۷ میلیارد تومان به خزانه واریز شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما