جزئیات ‌انفجار شیئی صوتی در زاهدان / چه گروهی مسبب این اتفاق بود؟

قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جنوب‌شرق کشور اعلام کرد: چهار مأمور انتظامی بر اثر انفجار شیئی صوتی در زاهدان مجروح شدند.
چهارشنبه، 15 مرداد 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
جزئیات ‌انفجار شیئی صوتی در زاهدان / چه گروهی مسبب این اتفاق بود؟
به گزارش راسخون، قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی جنوب‌شرق کشور در پی انفجار شیئی صوتی در یکی از محلات زاهدان با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: شب گذشته در پی انفجار شیئی صوتی در مسیر گشت انتظامی در شهرستان زاهدان ‌4 نفر از پرسنل ناجا به‌طور سطحی آسیب دیده‌اند.
 

شنیده شدن صدای انفجار در منطقه زیباشهر زاهدان

 

در این زمینه نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی شهادت فرمانده بسیج کورین در عملیات تروریستی در زاهدان را تکذیب کرد و گفت این حادثه تلفات جانی نداشته است.
 
فداحسین مالکی اظهار کرد: عملیات تروریستی در نزدیکی روستای گلوگاه زاهدان صورت گرفته و در واقع بمب کنار جاده‌ای بوده که یکی از آنها را برادران سپاه خنثی کرده و یکی دیگر منفجر شده است.
 
وی ادامه داد: این حادثه تلفات جانی نداشته و سرهنگ میرشکار فرمانده بسیج کورین فقط جراحت مختصری دیده‌اند.
 
براساس این گزارش، ‌این انفجار همچنین موجب خسارت به یک دستگاه خودرو شد.

مجروحان حادثه انفجار بمب صوتی در زاهدان از بیمارستان مرخص شدند
 
همچنین گروهک تروریستی جیش الظلم با صدور بیانیه ای مدعی هدف قرار دادن خودروی یکی از فرماندهان نظامی و به شهادت رساندن وی شد.
 

ترخیص تمامی مجروحان حادثه انفجار شی صوتی در زاهدان

 
جزئیات ‌انفجار شیئی صوتی در زاهدان/ ۴ مأمور ناجا مجروح شدند

فریبرز راشدی، رئیس اورژانس 115 دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در این خصوص گفت: ساعت 00:28 بامداد امروز و در پی انفجار شیء صوتی بلافاصله سه دستگاه آمبولانس به منطقه زیباشهر اعزام شد.

وی ادامه داد: 2 نفر از مجروحان با درمان سرپایی بلافاصله ترخیص و 2 نفر دیگر پس از چند ساعت مراقبت و دریافت خدمات در بیمارستان، پیش از صبح امروز از بیمارستان مرخص شدند.
 

گروهک تروریستی جیش الظلم مسئولیت انفجار زاهدان رو به عهده گرفت

ساعتی قبل گروهک تروریستی جیش الظلم با انتشار بیانیه ای در کانال تلگرامی خود مسئولیت این حمله ناجوانمرانه را به عهده گرفت.

به راستی گروهکی که ادعای دفاع از حقوق مردم بلوچ را دارد، چرا آنان را به خاک و خون می کشد؟
 

گروهک تروریستی جیش الظلم چه گروهی هستند؟

 
جزئیات ‌انفجار شیئی صوتی در زاهدان / چه گروهی مسبب این اتفاق بود؟
 
جیش العدل نام یکی از گروهک های تروریستی فعال در جنوب شرق ایران و به صورت مشخص استان سیستان و بلوچستان است که بسیاری از نیروهای آن برای سامان دهی و افزایش توان جنگی خود در خاک کشور پاکستان فعالیت می کنند. این گروه تروریستی تا کنون چندین بار اقدام به انجام عملیات های تروریستی و انتحاری در خاک ایران کرده و منجر به شهادت ده ها تن از نیروهای نظامی و غیر نظامی ایرانی شده است. گروه تروریستی جیش العدل در ۲۴ بهمن ۹۷ اقدام به انفجار یکی از اتوبوس های حامل نیروهای مرزبانی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کرد که منجر به شهادت و زخمی شدن ده ها نیروی نظامی شد.
 
فرماندهی گروه
رهبری این گروه راصلاح‌الدین فاروقی از اهالی راسک به عهده دارد. او یکی از نیروهای سابق گروه تروریستی جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی است که پس از فروپاشی آن گروه تروریستی اقدام به فعال کردن گروه تروریستی جیش العدل کرد.
 
تشکیلات
گروه تروریستی جیش العدل سه شاخه نظامی شناخته شده دارد: گروه نظامی «عبدالملک ملازاده»، گروه نظامی «شیخ ضیایی» و گروه نظامی «مولوی نعمت‌الله توحیدی».

همچنین «شاخه اطلاعاتی «زبیر اسمایل زهی» هم در کنار این سه گروه فعال است. زبیر اسمایل زهی، فرمانده گروه «نعمت‌الله توحیدی» بود که در جریان یک عملیات نظامی کشته شد.

 

برخی از اقدامات تروریستی این گروه

گروه تروریستی جیش العدل در تاریخ شهریور ۱۳۹۱ ادعای به شهادت رساندن ده‌ها پاسدار انقلاب اسلامی را مطرح کرد. این گروه در تاریخ ۱۸ مهر ۹۱ دوباره ادعای به شهادت رساندن ۱۰ عضو سپاه پاسداران را مطرح کرد.
 
اعضای این گروه تروریستی در تاریخ ۳ آبان ۱۳۹۲ اقدام به حمله غافلگیرکننده به یک گشت مرزبانی در منطقه سراوان کردند که در پی این کمین ۱۴ نفر از اعضای پلیس مرزبانی ایران به شهادت رسیدند و ۷ تن دیگر نیز مجروح شدند. مهاجمان پس از حمله از مرز ایران و پاکستان عبور کرده و در کشور پاکستان مخفی شدند. آنها در بیانیه منتشر شده در وبلاگ رسمی خود، علت این اقدام را «دفاع از جوانان بلوچ» و همچنین مداخله ایران در جنگ داخلی سوریه عنوان کردند.

پس از این واقعه قوه قضائیه ایران در پی اقدامی بی‌سابقه ۱۶ تن از اعضای این گروه را اعدام کرد که برخی علت ترور دادستان وقت زابل را انتقام مرگ این ۱۶ تن می‌دانند. سردار حسین ذوالفقاری، رئیس پلیس مرزبانی ناجا در توضیح این اقدام عنوان کرد: «قرار نبود این محکومان به‌طور مشخص در آن روز اعدام شوند؛ حکم آن‌ها از قبل صادر و به تأیید رسیده بود، ولی دستگاه قضایی اجرای حکم را متوقف ساخته بود تا شاید بشود آن‌ها را مورد رأفت اسلامی قرار داد. با وقوع حادثه تروریستی سراوان، مسئولان به این نتیجه رسیدند که آن‌ها اهداف دیگری را دنبال می‌کنند و نتیجتاً از رأفت صرف‌نظر کردند.»
 
ربودن مرزبانان ایرانی
گروه تروریستی جیش العدل در بهمن ۱۳۹۲ پنج مرزبان ایرانی را در نزدیکی مرز ایران و پاکستان ربود و مدتی بعد عکسی از آن‌ها را نیز منتشر ساخت. بعد‌ها گزارش شهادت یکی از مرزبانان و تهدید‌های جیش العدل مبنی بر شهادت چهار مرزبان دیگر منتشر شد. جیش العدل در مقابل آزادی ربوده شدگان، خواستار آزادی پنجاه عضو زندانی این گروه، دویست نفر از شهروندان سنی مذهب زندانی در ایران و پنجاه نفر از زنان سنی، شده بود که به گفته جیش‌العدل در سوریه در بازداشت بوده‌اند.
 
به شهادت رساندن هشت تن از مرزبانان نیروی انتظامی
اعضای این گروه تروریستی در ۱۷ فروردین ۱۳۹۴ در منطقه نگور حد فاصل میله مرزی ۲۳۹ پایین‌تر از جکیگور از داخل خاک پاکستان وارد مرز‌های ایران شد و هشت نفر از نیرو‌های مرزبانی ایران را شهید کردند و به خاک پاکستان بازگشتند.
 
شهادت نه مرزبان ایرانی در مرز میرجاوه
اعضای این گروه تروریستی در تاریخ چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ با شلیک از داخل خاک پاکستان ده مرزبان ایرانی از گروهان چاهندو (هنگ مرزی میرجاوه) را که در پاسگاه میل ۱۰۰ مستقر بودند شهید کردند. برای این عملیات از سلاح‌های دوربرد استفاده شد و سه تن نیروی کادری و شش سرباز، که در ساعت هشت شب در حال تحویل پست گشت زنی بودند شهید شدند.
 
ربایش دوباره نیروهای نظامی ایران
در تاریخ سه شنبه ۲۴ مهرماه ۱۳۹۷ افراد این گروه تروریستی از داخل خاک پاکستان به منطقه «لولکدان» در بخش «ریگ ملک» در ۵۰ کیلومتری شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان نفوذ کردند و چهارده نفر از افراد مسلح مرزبان در این منطقه را به اسارت گرفته و به خاک پاکستان باز گشتند.
 
انفجار اتوبوس کارکنان سپاه زاهدان
در ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ گروه تروریستی جیش‌العدل با استفاده از یک خودروی مملو از مواد منفجره، یک حمله انتحاری علیه اتوبوس حامل نیرو‌های قرارگاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در جاده خاش _ زاهدان انجام داد. بر طبق آمار سپاه پاسداران، تعداد شهدای این حمله ۲۷ نفر و زخمی‌های آن ۱۳ نفر هستند. قرارگاه قدس مدتی بعد از رخ دادن این حادثه، اطلاعیه‌ای در خصوص آن صادر کرد.


منبع
1.تسنیم / جزئیات ‌انفجار شیئی صوتی در زاهدان/ ۴ مأمور ناجا مجروح شدند
2.شستون / ترخیص تمامی مجروحان حادثه انفجار شی صوتی در زاهدان
3.اعتماد / آخرین جزئیات از انفجار بمب صوتی در زاهدان/ ۴ مامور انتظامی مجروح شدند
4.راسخون  / فیلم
5.تابناک / بیوگرافی گروهک جیش الظلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.