شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد

امسال عزاداری ماه محرم با سال های دیگر به دلیل شیوع بیماری کرونا متفاوت است. این روزها کاربران عکس هایی از رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی منتشر می کنند و از شرایط عزاداری در این روزها می نویسند.
پنجشنبه، 6 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد
به گزارش راسخون؛ محدودیت‌های ایجاد شده برای مراسم عزاداری امسال بخاطر کرونا، می‌تواند یک فرصت ویژه باشد تا با احیای سنت‌های اصیل تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کرد که خوشبختانه طی چند روز اخیر این اتفاق رقم خورده است.

ماه‌های محرم و صفر امسال تحت تاثیر شیوع کرونا قرار دارد و قاعدتا فضای عزاداری‌ها هم تحت تاثیر این فضا قرار می‌گیرد. از سویی جامعه مداحان و وعاظ کشور از ابتدای سال و با توجه به شیوع ویروس کرونا، منتظر اعلام شرایط برپایی مراسم‌های عزاداری در ماه محرم بودند که سخنرانی مقام معظم رهبری درباره عزاداری در ماه محرم، تکلیف را برای همه یکسره کرد. رهبر معظم انقلاب در این باره تأکید کردند: «همه سوگواران حسینی، هیأت‌ها و مداحان موظفند به هر چه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام می‌کند عمل کنند، زیرا موضوع بسیار مهم است. در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند.

همانطور که انتظار می‌رفت بیانات رهبر معظم انقلاب درباره نحوه عزاداری‌ها در ماه‌های محرم و صفر با اقبال بالای اقشار مختلف مردم کشور روبه‌رو شد و بر همین اساس 2‌هزار مداح بسیجی در نامه ای به مقام معظم رهبری ضمن لبیک به فرمایشات ایشان، گفته‌اند: «فرمایشات مطاع حضرتعالی پیرامون بزرگداشت اقامه عزای حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و تکریم شعائر اهل‌بیت، فصل‌الخطاب جامعه است. بی‌شک، یکی از درس‌های عاشورا، اجرای منویات رهبری، ولایت دینی جامعه و عقلانیت دینی است و بیانات گهربارتان، نصب‌العین جامعه ستایشگران مذهبی دینی، اعم از همه نهادهای مذهبی، مادحین، شاعران و مدیران هیأت‌های مذهبی است. مسؤولان هیأت‌‌های مذهبی، ذاکرین و شاعران انقلابی، ضمن تجدید پیمان و استقامت بر آموزه‌های انقلاب، با تقویت اراده و باورهای مذهبی در سنگر امیدآفرینی و آرامش‌بخشی به آحاد جامعه حضور جدی و موثر خواهند داشت و ان‌شاءالله با الطاف حق‌تعالی، دعای خیر حضرتعالی و زحمات کادر خدوم درمانی، شر این ویروس منحوس از جامعه اسلامی ریشه‌کن خواهد شد».
 

فرصت ویژه کرونا برای مداحان

اما از سوی دیگر محدودیت های ایجاد شده برای مراسم عزاداری امسال محرم صفر بخاطر کرونا، میتواند یک فرصت ویژه برای جامعه مداحان و وعاظ فراهم کند تا با احیای سنت هایی چون روضه خانگی، چارپایه خوانی و ... تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنند که خوشبختانه تاکنون و طی رورزهای نخست دهه اول محرم این اتفاق به خوبی از سوی مداحان مطرح افتاده است.

چراغ اول با «حسینیه سیار» حاج محمود کریمی روشن شد

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد
 
شاید اقدام حاج محمود کریمی برای برپایی حسینیه سیار را بتوان نقطه آغازی بر جهاد حسینی مداحان دانست. همزمان با شب اول محرم، بسیاری از هیئات مذهبی مراسم خود را در فضایی باز و به شکل متفاوتی برگزار کردند. اما در این بین محمود کریمی مداح محبوب کشورمان روضه‌خوانی خود را به شکل سیار و با حرکت در خیابان‌ها و کوچه‌های شهر در کنار مردم اجرا کرد. این شیوه و خلاقیت کریمی در محرم امسال که تصاویر و ویدئو‌های آن به سرعت در شبکه‌های مجازی پخش شد، بازتاب گسترده‌ای در میان کاربران و فعالان فضای مجازی داشت.

این اقدام حاح محمود کریمی، موجب تقدیر وزیر بهداشت از این مداح اهل بیت شد، وزیر بهداشت در پیامی از حاج محمود کریمی به دلیل طرح نو عزاداری در تهران تقدیر کرد. نمکی در پیامی از حاج محمود کریمی به دلیل طرح نو عزاداری در تهران تقدیر کرد و گفته است:  به عنوان سرباز کوچک نظام سلامت و کسی که از کودکی عشق حضرت اباعبدالله(ع) با یکایک سلول هایش درآمیخته از آن عزیز ارجمند و همه بزرگوارانی که در این روزها یاری می کنند تا عطر یاد و نام حسین(ع) رساتر و گیراتر از محرم های گذشته مشام جان همه عشاق حضرتش را پر کند و همکاران خدمتگزارم نگران موج جدیدی از بیماری نباشند با تمام وجود سپاسگزارم.
 
پویش «هر کوچه یک حسینیه» به یاد شهدا توسط حاج مهدی رسولی

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد
 
اما یکی از پویش های زیبایی که این روزها از سوی مداحان مطرح رخ داده است، پویش هر کوچه یک حسینیه است که در ابتدا از سوی حاج مهدی رسولی و در ادامه از سوی مداحانی چون حاج مهدی سلحشور ادامه پیدا کرد.

حاج مهدی رسولی در اولین قدم همراه با هیئت عاشقان ثارالله زنجان هر روز درب منزل یک شهید با عنوان «هر کوچه یک حسینیه» به مدیحه سرایی پرداخت که این اقدام رسولی بسیار مورد توجه مداحان قرار گرفت.
 
اما یکی دیگر از اقدامات قابل توجه مهدی رسولی در این روزها که بسیار مورد توجه کاربران فضای مجازی قرار گرفت. روضه خوانی در تکیه ساده کودکان در زنجان بود. این مداح اهل بیت (ع) در یکی از تکیه های کودکان این محله ها نوحه خوانی کرد.

این پویش توسط محمدحسین پویانفر مداح اهل بیت (ع) نیز در تهران در حال انجام است. این مداح شب اول محرم در جوار منزل حجت کسری از پیرغلامان اهل بیت (ع) به مدیحه خوانی پرداخت. این برنامه توسط این مداح نیز ادامه دارد. 

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد

محمد لطفی از مسئولان هیأت ریحانةالنبی(س) می گوید: «این برنامه به لطف خدا بناست در طول دهه محرم ادامه داشته باشد و در روزهای بعدی این برنامه در جوار منزل خانواده های شهدا و پیرغلامان برنامه ریزی شده است.»

فیلمی از روضه خوانی پویانفر در جوار منزل شهدا را اینجا مشاهده کنید:


مرتضی گودرزی پور، روح الله غیاثی، سیدحمید خسروی، رحمان نوازانی و ... از دیگر مداحانی بودند که در این پویش شرکت کرده و در کوچه های شهرهای مختلف کشور، مجلس روضه و عزاداری برپا کرده اند.

حاج مهدی سلحشور و مراسم روضه خانی در مقابل منزل شهیدان

 
حاج مهدی سلحشور نیز در اقدام تحسین برانگیز مقابل منزل مادر شهیدان کارکوب‌زاده مراسم روضه‌خوانی برپا کرد، گفتنی است،  مادر شهیدان  خلیل و عبدالجلیل و مفقودالاثر منصور کارکوب زاده در سفر سال 89 رهبری به قم، با ارسال نامه ای خواستار دیدار با رهبر معظم انقلاب شده و حضرت آیت الله خامنه‌ای پس از رویت این نامه، سفر خود را یک شب دیگر تمدید کردند.
 

حاج امیر کرمانشاهی و جهاد حسینی به معنای واقعی

 
اما شاید یکی از متفاوت ترین فعالیت های جهادی محرم امسال را حاج امیر کرمانشاهى یکی از مداحان اهل بیت (ع) همزمان با سومین روز از محرم انجام داد که این مداح اهل بیت(ع)،  در مناطق محروم حاشیه شهر مشهد در مراسم روضه‌خوانی مداحی کرد.

حضور این مداح اهل بیت (ع) در حاشیه شهر مشهد به میزبانى خانواده‌هاى محروم و نیازمند انجام شد.

در مجموع باید گفت، مسلما مداحان سراسر کشور همسو با این مداحان به جهاد حسینی مشغول هستند که در این گزارش بنا به اقتضائات تنها به این چند مداح پرداخته شده است.
 

محرم امسال فرصتی برای نذرهای جدید

خیلی از مردم دوست دارند در مراسمات محرم شرکت کنند ولی به خاطر داشتن فرزندان کوچک و… امکان حضور در مساجد و حسینیه‌ها را ندارند. از طرف دیگر به‌خاطر کرونا برگزاری مراسم در فضای بسته قطعاً با خطرات شیوع بیشتری مواجهه است و بهترین ابتکار، برگزاری مراسم در فضاهای باز محلات و شهرهاست.

پارک‌ها، حیاط مدارس و کوچه و خیابان‌هایی که مشکلات ترافیکی ندارند بهترین مکان‌ها برای برگزاری هیأت هاست؛ هر خانواده می‌تواند زیرانداز مخصوص خود را بیاورد و با فاصله مشخص از خانواده دیگر بنشیند و از فیض مراسم عزاداری ره توشه ببرد.
 
#هر_خانه_یک_پرچم

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد

باتوجه به لغو جلسات عزاداری در فضاهای مسقف، بعضی هیأت های عزاداری اجباراً جلسات خود را تعطیل کردند. این تعطیلی و نصب بنرهای برگزار نشدن جلسات هیأت در سر کوچه ها، موجب شد که فضای برخی از خیابان ها و کوچه های شهر رنگ و بوی حسینی به خود نگیرد، اما مردم خودجوش پویش #هر_خانه_یک_پرچم را ایجاد کردند تا فضای شهر لااقل به واسطه خود آن ها محرمی شود.

امسال شهرداری ها به خصوص شهرداری تهران نیز در زمینه سیاه پوش کردن فضای شهری کم کار بود و این کم کاری به قدری موجب ناراحتی مردم شد که گروه های مردمی امر به معروف در برابر شهرداری تجمع کردند. 

شهرداری البته در میانه های دهه اول محرم دست جنباند و چهره شهر را تا اندازه ای عوض کرد. هرچند هنوز سیمای شهر ما مثل سال های گذشته محرمی نشده است.
 
#هر_هیأت_یک_خدمت

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد
 
مقام معظم رهبری در آستانه ماه محرم، مردم و عزاداران حسینی را به یاری نیازمندان طلبیدند و درخواست کردند تا مردم در صورت امکان نذری های خود را به سمت کمک به نیازمندان در قالب کمک های مومنانه سوق دهند. این پویش در راستای لبیک گویی به این دعوت ایجاد شد، اما صرفاً اهداف خود را در زمینه نذری محدود نکرد و فراتر از آن برای کمک های دیگر نیز هیأتی ها را به مشارکت طلبید.

هیأت های عزاداری در ایام محرم به دلیل شیوع ویروس کرونا، خدمات بسیاری از جمله تهیه ارزاق برای نیازمندان، توزیع اقلام بهداشتی مانند ماسک و مایع ضدعفونی، تهیه آبمیوه برای کادر درمانی، حضور گروه های جهادی در بیمارستان ها و ... را در دستور کار دارند. در یکی از اشکال این پویش، جمعی از دانشجویان و طلاب شهرهای مختلف در تهران، بیمارستان امام حسین (ع) را سیاه پوش کردند. این خدمت که با استقبال کادر درمانی همراه شد، فضای محرم و عزای سیدالشهدا را برای افزایش حال معنوی این قشر به بیمارستان برد.

نذر خون، یکی دیگر از جنبه های خدمت رسانی در این ایام است. بیماران کرونایی بستری در بیمارستان ها و روند درمان آن ها، نیازمندی پزشکان به اهدای خون را افزایش داده است. هیأتی ها چه آنانی که هر سال با پول خود برای امام حسین نذری می دادند و امسال به دلیل شرایط اقتصادی توان آن را ندارند و چه آنانی که به دلیل رعایت پروتکل های بهداشتی توان ادای نذر خود را ندارند، این شب ها خون خود را برای کمک به روند در مان بیماران اهدا می کنند.
 
#نذری_برای_کادر_درمان

شرایطی که روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد
 
یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته از سوی هیأت های مذهبی در محرم امسال تهیه اطعام و نذری برای کادر درمان است تا این قشر هر روز و هر شب مهمان سفره کریمانه اباعبدالله الحسین (ع) باشند و تجدید قوا و افزایش روحیه ای برای آنان باشد.

یکی از این مجالس با نوای گرم مهدی آصفی پیرغلام اهل بیت (ع) برگزار شد که می توانید ویدیوی آن را اینجا ببینید:جمعی از طلاب و دانشجویان هیأتی ، با راه اندازی آشپزخانه ای در بیمارستان امام حسین (ع) تهران با کمک دیگر هیأت های مذهبی مشغول تهیه نذری برای کادر درمان هستند. این هیأتی ها فیض حضور در روضه را از دست نداده اند. این مجموعه برای آن که غذای طبخ شده با نوای روضه خوان، آمیخته شود، میزبان ذاکران و پیرغلامان است تا حین طبخ غذا روضه ای برای آنان بخواند.
 
آزادی 10 زندانی بجای 10 شب هیأت داری
با تغییر برنامه عزاداری ها، برخی هیئت های هزینه 10 شب محرم خود را صرف امور خیریه مانند آزادی زندانی های جرایئم غیرعمد کردند.

هیئت باغ گندم یزد که سال ها پیش عزاداری آن ها مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفته بود زمینه آزادی 10 زندانی نیازمند را فراهم کرد و یا هیئت کوی جنت آباد یزد هم در این امر پیشتاز بود.


منبع:
1. جهاد حسینی مداحان به مناطق محروم رسید / مداحانی که تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کردند / دانشجو
2. محرم امسال فرصتی برای نذرهای جدید / مهر
3. ایده های حسنه ای که امسال جای سنت های عزاداری یزد را پر کرد / یزدرسا
4. ایده های نو در محرم استثنایی - کرونا روضه را به دَرِ خانه مردم بُرد / برخط نیوز


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.