نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها

بنابر اعلام منابع خبری، آبه شینزو به علت وضع سلامتی‌اش استعفا خواهد کرد. بعد از اعلام استعفای «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به علت بیماری در یک کنفرانس مطبوعاتی، تکاپو در میان حزب لیبرال، حزب حاکم بر ژاپن برای انتخاب نخست وزیر جدید آغاز شده است.
جمعه، 7 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها
به گزارش راسخون، خبرگزاری «ان اچ کی» ژاپن اعلام کرد این شبکه خبری به اطلاعاتی دست یافته است که نشان می‌دهد آبه شینزو، نخست وزیر این کشور قصد دارد به دلیل مشکلات ناشی از وضعیت جسمی استعفا کند.

حزب حاکم پارلمان ژاپن نیز استعفای آبه را تایید کرد.

آبه طولانی‌ترین دوره فعالیت در مقام نخست‌وزیری در ژاپن را در تاریخ این کشور برای خود ثبت کرده است؛ اما انتشار گزارش‌هایی از وضع جسمانی او باعث شده بود تا گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره ادامه این مسئولیت از سوی او مطرح شود.

در ابتدای ماه جاری میلادی رسانه‌های ژاپن گزارش‌هایی از وضع جسمانی این نخست وزیر منتشر کردند و به طور خاص نحوه راه‌ رفتن او را مورد توجه قرار دادند.

یک رسانه ژاپنی هم اعلام کرده بود آبه ماه گذشته در دفتر کار خود «استفراغِ خون» داشته است. این گزارش‌ها از سوی مقامات ژاپن رد شده است.

این نخست وزیر ژاپن در سال ۲۰۰۷، به طور ناگهانی از سِمت نخست وزیری استعفا کرد؛ یکی از دلایل استعفای او بیماری و ضعف عمومی اعلام شده بود. او بعد از بهبودی در سال ۲۰۰۹ به مقام خود بازگشت.
 

شینزو آبه راهی بیمارستان شد

 
نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید

نخست‌وزیر ژاپن برای معاینات پزشکی به بیمارستانی در توکیو مراجعه کرد.

شبکه تلویزیونی نیپون ژاپن  و هفته‌نامه کیودو اعلام کردند شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن امروز دوشنبه برای معاینات پزشکی به بیمارستان کیو در توکیو مراجعه کرد.

تاکنون دلیل اصلی مراجعه نخست وزیر ژاپن به بیمارستان مشخص نشده است این در حالی است که نشریه کیودو به استناد برخی منابع نامشخص گزارش داد که آبه برای معاینه پزشکی عمومی به بیمارستان مراجعه کرده است.

مراجعه آبه به بیمارستان گمانه زنی‌ها در مورد وضع سلامتی او را افزایش داده است. کیودو با اشاره به اظهارات پیشین آکیرا آماری، وزیر اقتصاد ژاپن که گفته بود «نخست وزیر به استراحت نیاز دارد»، از احتمال بیماری آبه نیز خبر داد.
 

آبه رسما اعلام کرد به دلیل بیماری از قدرت کناره گیری می‌کند


نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید

به دنبال انتشار اخباری درباره استعفای نخست وزیر ژاپن، «آبه شینزو» در یک نشست خبری رسما اعلام کرد، به دلیل مشکلات بیماری از قدرت کناره گیری می‌کند

به دنبال انتشار اخباری درباره استعفای شینزو آبه نخست وزیر ژاپن، وی در یک نشست خبری شرکت کرد.آبه در این نشست خبری ابتدا درباره وضعیت ویروس کرونا در ژاپن صحبت کرد و گفت که شرایط شیوع این ویروس کشنده در فصل پاییز بدتر خواهد شد. 

وی سپس رسما از قصد خود برای کناره گیری از قدرت به خاطر وضعیت جسمانی خود خبر داد. 

آبه در این نشست خبری گفت: «بیماری قدیمی‌ام از ماه گذشته عود کرده و بر وضعیت جسمانی‌ام اثر گذاشته است. ضعف جسمانی ممکن است باعث اشتباه در قضاوت و تصمیم‌گیری سیاسی شود. به همین دلیل از نخست‌وزیری کناره‌گیری می‌کنم. بابت کارهایی که نتوانستم به سرانجام برسانم عذرخواهی می‌کنم.»
 

ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید

آبه روز جمعه در یک کنفرانس خبری در توکیو در تشریح دلیل استعفای خود اعلام کرد که وضعیت سلامتی اش وخیم‌تر شده است و از ماه گذشته /تیر/احساس خستگی می‌کند.

او تصریح کرد: به دلیل بیماری اعتماد به نفسش در توانایی خدمت به ژاپنی‌ها را از دست داده است.

آبه همچنین اعلام کرد: به دنبال درمان است، اما به مراقبت طولانی مدت نیاز دارد.

مقامات حزب لیبرال دموکرات ژاپن و آبه هم برای بحث درباره تصمیم نخست وزیر، ساعاتی پیش جلسه‌ای فوری در دفتر مرکزی حزب برگزار کردند.

یکی از اعضای ارشد حزب حاکم ژاپن روز جمعه گفت: «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن به مقامات حزب حاکم لیبرال دموکرات (LDP) گفته است‌که قصد استعفا دارد او هدف از این کار را جلوگیری از تاثیر بیماری وی بر حزب خوانده است.

«هیروشیگه سیکو» از اعضای بلند پایه حزب لیبرال دموکرات گفت: آبه در نشست امروز دلیل تصمیم خود را بیماری اعلام کرده و گفته است به دلیل بیماری نمی‌توانم قضاوت‌های صحیحی داشته باشم.

گزارش‌ها حاکی است علی رغم اعلام استعفای آبه او تا تعیین جانشین همچنان نخست وزیر ژاپن باقی خواهد ماند.

کیودو گزارش کرده است قرار است حزب لیبرال دموکرات ژاپن برای تعیین نخست وزیر جدید رای گیری کند همزمان «کی شیدا» وزیر امور خارجه سابق این کشور برای جانشینی آبه ابراز تمایل کرده است.

او ظرف دو هفته گذشته دو بار به یک بیمارستان مراجعه کرده که باعث گمانه زنی‌ها درباره افت وضعیت سلامتی او شده بود نخست وزیر آبه سال‌ها است که با بیماری روده به اسم کولیت اولسراتیو مقابله می‌کند.

این دومین بار است که آبه به دلیل مشکلات سلامتی از سمت خود کناره می‌گیرد او در سال ۲۰۰۷ نیز تنها یک سال پس از آغاز نخست وزیری به دلیل یک بیماری مربوط به التهاب روده استعفا داد.

او در سال ۲۰۱۲ پس از یک پیروزی چشمگیر در انتخابات مجلس نمایندگان مجددا رهبری کشور را در دست گرفت.

دوران تصدی هفت ساله آبه طولانی‌ترین دوران نخست وزیری تاریخ ژاپن بوده است آبه می‌توانست یک سال دیگر در این سمت باقی بماند قرار بود دوره او به عنوان رئیس حزب اصلی حاکم لیبرال دموکرات در سپتامبر سال آینده به پایان برسد.
 

واکنش روسیه و انگلیس به استعفای شینزو آبه


نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید

در پی استعفای شینزو آبه از سمت نخست وزیری ژاپن روسیه، انگلیس، استرالیا و تایوان به این رخداد واکنش نشان دادند.

خبرگزاری رویترز: کرملین از بابت تصمیم شینزو آبه برای استعفا کردن از سمتش اظهار تاسف کرد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین امروز جمعه روابط کاری میان شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را "درخشان" توصیف کرد.

همچنین اسکات موریسون، نخست وزیر استرالیا نیز در واکنش به استعفای شینزو آبه گفت: شینزو آبه مردی "خردمند و کاملا صادق" است. او به عنوان یک رهبر سیاسی برجسته ارشد در جهان و به عنوان یک حامی قدرتمند تجارت آزاد و یک دیپلمات بین المللی برجسته برای ژاپن مطرح بوده است. او از موفقیت و ثبات منطقه حمایت کرده و رهبری خود را به عنوان یک سیاستمدار با تجربه تراز اول مطرح ساخته است.

وی خاطر نشان کرد: نخست وزیر شینزو آبه در حالی به عنوان یک رهبر منطقه از سمتش کنار می رود که مشارکتهای بی سابقه ای به ویژه در ضمن پاسخ ما با تاثیرات اقتصادی و مرتبط با سلامت از جانب ویروس کووید-19 به خرج داده است.

تسای اینگ ون، رئیس جمهور تایوان نیز درباره استعفای شینزو آبه گفت: نخست ویر آبه همواره دوست تایوان چه در حوزه سیاست، چه در حوزه حقوق و منافع مردم تایوان بوده و فردی به شدت مثبت بود. ما احساسات دوستانه او را در قبال تایوان ارج نهاده و امیدواریم که سلامت باشد.
 

واکنش جانسون به استعفای شینزو آبه

بوریس جانسون به خبر استعفای نخست وزیر ژاپن واکنش نشان داده و در پی اعلام این خبر از شینزو آبه از بابت خدماتش تشکر کرد و برای او آرزوی سلامتی کرد.

نخست وزیر انگلیس در توئیتی در واکنش به اعلام استعفای شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن نوشت: شینزو آبه به عنوان نخست وزیر ژاپن دستاوردهای بزرگی را هم برای کشورش و هم برای جهان رقم زد. تحت نظارت وی، روابط انگلیس و ژاپن در زمینه های تجاری، دفاعی و همچنین روابط فرهنگی ما قوی تر و قوی تر شد. از شما به خاطر تمامی سالهای خدمتتان تشکر کرده و برای شما سلامتی خوب آرزومندم.
 

واکنش سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان به استعفای «آبه شینزو» 

جمهوری اسلامی ایران از نقش وی در توسعه روابط دو ملت قدردانی و برای او آرزوی سلامتی و توفیق می‌کند.

 سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه در ارتباط با استعفای «آبه شینزو» نخست وزیر پیشین ژاپن اعلام کرد: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و ژاپن از روابط دوستانه و تاریخی برخوردارند و آقای آبه شینزو در هر دو دوره فعالیت بعنوان نخست وزیر، کمک‌های ارزنده ای در راه توسعه روابط دو ملت انجام داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر اراده خود بر تقویت روابط با ژاپن و قدردانی از توجه آقای آبه به روابط دو ملت، برای ایشان آرزوی سلامتی و موفقیت می‌کند.
 

پنج کاندیدای احتمالی برای جایگزینی شینزو آبه

رقابت برای جانشینی شینزو آبه رسما آغاز شد و چند تن از مردان عرصه سیاسی ژاپن آمادگی خود را برای احراز این پست اعلام کردند.

 به نقل از خبرگزاری فرانسه، هنوز کاملا مشخص نیست که این روند چطور خواهد بود اما رسانه های محلی اعلام کردند که تعدادی گزینه برای جانشینی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن که عنوان طولانی ترین دوران نخست وزیری در کشورش را با خود دارد و به دلیل بیماری خواهان ادامه کار نیست، در نظر گرفته شده است.

با این حال فوریت شرایط و محدودیت های اعمال شده به دلیل پاندمی کرونا احتمالا حزب حاکم را وادار کند رای گیری را به عهده قانون گذاران و نمایندگان منطقه ای بگذارد که البته روند سریع تری نیز هست.

طی روزهای آتی قرار است نحوه برگزاری انتخابات و اقدامات دیگر برای این منظور اعلام شود.

تعداد کمی برای جانشینی آبه ابراز تمایل کرده اند از جمله فومیو کیشیدا، وزیر خارجه سابق که به عقیده بسیاری گزینه خود آبه برای جانشینی اش است و ایشیدا وزیر دفاع سابق که محبوبیت زیادی دارد.  

تارو آسو ۷۹ ساله معاون وی و وزیر دارایی ژاپن گزینه دیگر است. تاروآسو که از خانواده ثروتمندی آمده است، در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ سمت نخست وزیری را عهده دار بود.

دومین فرد برای جایگزینی، یوشیهیده سوگا ۷۱ ساله، مشاور شینزوآبه که نقش مهمی در بازگشت آبه بعد از شکست در سال ۲۰۰۶-۲۰۰۷، ایفا کرده است. آبه وی را در سال ۲۰۱۲ به سمت دبیرکل دولت منسوب کرد.
 
نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها
 
شیگرو ایشیبا ۶۳ ساله، وزیر سابق دفاع ژاپن، سومین فرد برای احتمال جایگزینی شینزوآبه است. وی تنها رقیب آبه در انتخابات ۲۰۱۸ بود. ایشیبا ۲۹ سال است که به عنوان نماینده در پارلمان حضور دارد.
 
نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها

تارو کونو ۵۷ ساله، وزیر دفاع فعلی ژاپن و وزیر امور خارجه بین سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹، چهارمین کاندیدا برای جایگرینی شینزوآبه است.
 
نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها
 
فومیو کیشیدا ۶۳ ساله، وزیر سابق امور خارجه، به عنوان گزینه مورد علاقه آبه در لیست پنج نفره برای جایگزینی وی حضور دارد.

نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها

نام یک زن نیز در این میان آمده است، سیکو نودا، از اعضای سابق کابینه که البته شانس چندان بالایی برای او متصور نیست.

نخست ‌وزیر ژاپن استعفا کرد / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید+ واکنش ها


منبع: 
1.باشگاه خبرنگاران جوان / نخست ‌وزیر ژاپن استعفا خواهد کرد
2.باشگاه خبرنگاران جوان / شینزو آبه راهی بیمارستان شد
3.شبکه خبر / ژاپن به دنبال نخست وزیر جدید
4.فارس / آبه رسما اعلام کرد به دلیل بیماری از قدرت کناره گیری می‌کند
5.آخرین خبر / واکنش روسیه و انگلیس به استعفای شینزو آبه
6.آخربن خبر / تمجید سخنگوی وزارت خارجه از "آبه"
7.ایسنا / پنج کاندیدای احتمالی برای جایگزینی شینزو آبه


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.