اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است/ سیستم عامل ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور وزیر ارتباطات در جلسه امروز این کمیسیون گفت که در این جلسه توضیح داده شد که در حال حاضر اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده و باید از این ظرفیت برای توسعه استفاده از این سیستم عامل بهره گرفت.
دوشنبه، 24 شهريور 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است/ سیستم عامل ایرانی چه ویژگی هایی دارد؟
به گزارش راسخون، ابوالفضل عمویی در توضیح جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: این جلسه با حضور وزیر ارتباطات برای بررسی تهدیدات امنیتی فضای سایبری کشور برگزار شد آقای آذری جهرمی گزارشی از روند پیشرفت و توسعه شبکه ملی اطلاعات ارائه کرد و به موضوع سپر دفاعی یکپارچه در فضای سایبری کشور پرداخت.  همکاران ایشان نیز گزارشی درباره این عملکرد سپر دفاعی برای حفظ امنیت در فضای سایبری کشور ارائه کردند.

وی افزود: آقای آذری جهرمی تاکید داشت که نگاه ما توسعه شبکه ملی اطلاعات است و نیاز داریم که اصول حکمرانی در فضای مجازی را تدوین کنیم. ما بر حاکمیت جمهوری اسلامی در فضای مجازی اصرار داریم. همینطور اشاره شد که از مجموعه 23 جزء لازم برای توسعه زیر ساخت شبکه ملی اطلاعات 20 جزء مستقر شده و در زمینه‌های دیگر کار برای توسعه شبکه ملی اطلاعات ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در این جلسه بر لزوم تقویت جستجوگر ملی و پیام رسان‌های بومی تاکید و اشاره شد در حال حضار اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال است و باید برای توسعه این سیستم عامل از این ظرفیت استفاده کرد.


در این چند سال اخیر، تحریم های ظالمانه آمریکا از خرید محصولات نفتی ایران فراتر رفته است و حتی پای این تحریم ها، به بسیاری از صنایع همچون صنایع پزشکی، مراکز علمی، محصولات دیجیتال و ... کشیده شده است که هدف اصلی آن تحت فشار قرار دادن مردم می باشد. اما این تحریم ها گاهی نیز برای کشور مزیت هایی داشته است چرا که دولت و مسئولین با تکیه بر دانش جوانان خود توانسته اند بسیاری از محصولاتی همچون داروها، قطعات پزشکی، ابزارآلات نظامی و ... را بومی سازی کنند. در این راستا ، محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات کشورمان خبر از بومی سازی «سیستم عامل اندروید» داد که می تواند خبری خوب برای مردم و شرکت های تولید کننده گوشی های هوشمند باشد چرا که شرکت هایی همچون «گوگل استور» از ارائه خدمات به مردم کشورمان به بهانه تحریم خودداری می کردند.
 

سیستم عامل اندروید چیست ؟


اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است

Android به زبان ساده سیستم عاملی است برای دستگاه های موبایل و گوشی های هوشمند که توسط بیش از 30 کمپانی معروف پشتیبانی می شود. آندروید، اوپن سورس است و توسعه دهندگان می توانند با استفاده از Android SDK برنامه های مختلفی برای این سیستم عامل بنویسند. در واقع آندروید بستری را فراهم می کند تا برنامه نویسان بتوانند هرچه سریعتر و بهتر برنامه هایی بسازند که از تمام ویژگی های یک گوشی هوشمند استفاده کند. آندروید به معنای واقعی “ باز” (Open) است، یعنی برنامه نویس می تواند از تمام قدرت یک تلفن همراه استفاده کند. این سیستم عامل امکان استفاده از توابع داخلی گوشی موبایل همچون شماره گیری، فرستادن SMS یا استفاده از دوربین گوشی را به برنامه نویسان می دهد تا بتوانند اپلیکیشن های قدرتمند و کاربردی برای کاربران بسازند. به دلیل متن ‌باز بودن و مشخصه‌ های انعطاف‌ پذیر این سیستم ‌عامل، حضور اندروید محدود به گوشی‌ ها نمانده و گجت‌ های متعددی مانند کنسول‌ های بازی، یخچال ‌های هوشمند و دیگر موارد از اندروید بهره می ‌برند.
 

سیستم عامل اندروید بومی سازی شد

به دلیل تحریم های آمریکا، تعدادی از نرم ‌افزارهای ایرانی از گوشی‌ های تلفن همراه، توسط شرکت ‌های آمریکایی حذف شدند. که این عمل، زیان های قابل توجه مالی به شرکت های توسعه دهنده برنامه های تلفن همراه و کسب‌ و کارها وارد نمود، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد.
 
در این راستا ، نمایندگان مجلس کشورمان ، در راستای تقابل با اپل و گوگل ، طی طرحی اقدام به تحریم محصولات اپل نمود و وزارت ارتباطات را موظف کردند سازوکاری را برای مقابله با این تحریم پیاده سازی کند. که در نتیجه روز گذشته محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات کشورمان با انتشار ویدئویی ، خبر از ساخت سیستم عامل اندروید داخلی برای مقابله با این تحریم ها داد.
 

سیستم عامل ایرانی چه ویژگی هایی دارد ؟


اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است

این سیستم عامل ایرانی که توسط دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده است دارای محیطی شبیه به محیط اندروید اصلی می باشد و تفاوت آن با اندروید اصلی ، عدم استفاده از گوگل پلی است؛ در واقع در این سیستم عامل بومی، از یک بازار نرم ‌افزای جدید و ایرانی استفاده شده است که کاربران ایرانی می توانند از آن برای خرید و فروش برنامه های مورد نظر خود استفاده کنند. به عبارت دیگر، این سیستم عامل، این امکان را برای کاربران خود فراهم می کند تا از تمام نرم‌ افزارهای بین ‌المللی و حتی اپلیکیشن های تحریم شده استفاده کنند، اما به عکس، گوگل دیگر قابلیت دسترسی به کاربران این سیستم عامل و حذف  برنامه ها را نخواهد داشت.
 

اندروید ایرانی چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است و روی چه گوشی هایی نصب می شود؟

اندروید ایرانی پروژه جدیدی نیست، اما ویدئویی که وزیر ارتباطات همین تازگی‌ها با کلی هیجان منتشر کرد دوباره ماجرا را به عنوان موضوعی داغ به صدر اخبار برگرداند. در این ویدئو عنوان شد اندروید ایرانی این اطمینان را به کاربران موبایل می‌دهد که اپلیکیشن‌های مربوط به کسب و کار‌های خود را بدون نگرانی از تحریم‌های گاه‌وبی‌گاه گوگل در بستری امن منتشر کنند. موضوعی که در توییت مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت به آن اشاره شده است: «‏با این روش محدودیتی برای نصب برنامه‌های خارجی ایجاد نمی‌شود بلکه افزونه‌ای برای حمایت از کسب‌و‌کار‌های داخلی ایجاد شده که دیگر با یکجانبه‌گرایی برخی، قابل حذف نخواهند بود». اندروید ایرانی واقعا چیست و چقدر کارآیی خواهد داشت؟ می‌توان به آن دل بست؟
 
۱- اندروید یک سیستم‌عامل متن‌باز است. به این معنی که اشخاص می‌توانند بدون دخالت گوگل تغییراتی دلخواه روی آن اعمال کنند. ظاهرا با توجه به این ویژگی نسخه‌ای توسط ایرانی‌ها نوشته شده و حتی روی یک گوشی با برند ایرانی نصب می‌شود. امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات درباره ویژگی‌های اندروید ایرانی گفته: «این سیستم عامل نهایتاً می‌تواند بین نیم تا هشت درصد در بازار اندروید ایران گسترش پیدا کند. داشتن یک جایگزین همیشه باعث می‌شود تا طرف مقابل تصور نکند که تنها راه‌حل خودش است. اساسا شاید ما چنین راهکاری را داشته باشیم تا یک شرکت بزرگ، هیچ‌وقت به سراغ حذف کردن اپلیکیشن‌ها نرود، چون در بدترین حالت ابزاری داریم که الزامات حداقلی را پاسخ می‌دهد.»
 
۲- اندروید ایرانی چقدر هزینه تراشیده؟ می‌دانید اندروید ایرانی یک سیستم‌عامل جدید نیست و تنها نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از اندروید گوگل است. دقیقا به همین خاطر طراحی آن خرج زیادی ندشته است. جستجو درباره این موضوع ما را به اظهارنظر قدیمی مدیرعامل یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌رساند که گفته هزینه ساخت (طراحی یا بازنویسی) این سیستم‌عامل ناچیز بوده است. نکته مهم و قابل توجه این است که این سیستم‌عامل به خاطر اینکه نسخه‌ای سفارشی‌سازی شده از نسخه متن‌باز و رایگان اندروید است، از نظر فنی قابلیت نصب روی بسیاری از موبایل‌ها را ندارد، چون سازندگان آن‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. گوشی‌های سامسونگ و هوآوی حدود ۸۵درصد بازار گوشی‌های اندرویدی ایران را در اختیار دارند. طبق گفته مسئولان از همین ابتدا مشخص شده که اندروید ایرانی قابلیت نصب در گوشی‌های هوآوی را ندارد و گوشی‌های سامسونگ نیز در هاله‌ای از ابهام است. یعنی اگر کسی بخواهد از اندروید ایرانی استفاده کند باید موبایلش را هم عوض کند.
 
۳- اندروید ایرانی همچنان به اندروید گوگل و چیزی مثل Play Service نیاز خواهد داشت. اگر گوگل به هر دلیلی تصمیم بگیرد روز و روزگاری دسترسی اندروید ایرانی را به این قابلیت قطع کند (کاملا مشابه اقدامی که قصد داشت علیه برند و گوشی‌های هوآوی انجام دهد) اندروید ایرانی برای نصب برنامه‌های جدید یا به‌روزرسانی آن‌ها دچار مشکل می‌شود. چون دیگر به فروشگاه Play Store دسترسی نخواهد داشت. برای جبران این نقص، صاحبان گوشی مجهز به اندروید ایرانی می‌تواند برنامه‌ها و بازی‌های مورد نیاز خود را از فروشگاه‌هایی مثل کافه بازار خودمان نصب کنند.
 
۴- زمزمه‌هایی به گوش رسیده که می‌گویند طراحان اندروید ایرانی قصد دارد قبل از اقدام گوگل دسترسی و ارتباط این سیستم‌عامل را با سرویس‌های گوگل قطع کنند. گفته می‌شود اندروید ایرانی فعلا تنها روی ۱۰ برند گوشی موبایل و ۱۰۰ مدل گوشی، قابل نصب است. کسی که اندورید ایرانی را روی موبایل خود نصب کند، بعضی امکانات را از دست می‌دهد. گفته شده وزارت ارتباطات در حال رایزنی با نمایندگی‌های دو برند سامسونگ و هوآوی است تا در آینده و پس از تست نهایی اندروید ایرانی بر گوشی‌های جی‌ال‌ایکس، این اندروید به صورت پیش‌فرض روی گوشی‌های سامسونگ و هوآوی وارد شده به کشور نصب شود. موضوعی که به نظر نمی‌رسد کار چندان ساده‌ای باشد.

۵- وسوسه ساخت سیستم‌عامل‌های ایرانی با انگیزه بی‌نیاز بودن از ناز و منت شرکت‌های آمریکایی از سال‌ها پیش وجود داشته است. در سال‌های دهه ۶۰ و ۷۰ پروژه‌ای با عنوان لینوکس فارسی مطرح بود چون می‌گفتند ویندوز مال مایکروسافت آمریکا است و می‌تواند اطلاعات محرمانه کامپیوتر‌ها را پیش دشمن افشا کند. از بودجه پرداخت شده به این پروژه اطلاعات دقیقی وجود ندارد، اما پس از گذشت سال‌های زیاد و صرف وقت بسیار برای طراحی آن، مسئولان وقت متوجه شدند کسی برای نصب و استفاده از لینوکس فارسی انگیزه ندارد. حالا مشابه همین وضعیت برای سیستم‌عامل‌های موبایلی وجود دارد. می‌توان وضعیت موجود را به اصرار زیاد برای نصب و راه‌اندازی پیام‌رسان‌های فارسی تشبیه کرد، اما با توجه به اینکه گوگل و اپل در مدت اخیر چند مرتبه بدون اجازه کاربران به پاک کردن برنامه‌های روی گوشی ایرانی‌ها اقدام کرده بودند، شاید وضعیت برای اندروید فارسی در نهایت به شکل دیگری رقم بخورد.
 

دسترسی محدود نمی‌شود

 
اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است

یکی از پرتکرارترین سؤال‌ها در خصوص این سیستم‌عامل، در خصوص محدودیت‌های پیش روی آن است. این‌که آیا با این سیستم‌عامل، دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی محدود می‌شود؟ آیا همه نرم‌افزارهای اندرویدی روی آن قابل نصب است؟ آیا استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت برای من نمی‌شود؟ و چند سؤال دیگر در همین موضوع.
 
پاسخ آذری‌جهرمی به این نوع سؤالات را بخوانید. با این سیستم‌عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم‌افزارهای بین‌المللی هستید، اما برعکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یکطرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود، اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت. این یعنی دسترسی شما به عنوان کاربر به سایت‌ها و جست‌و‌جوگرها محدود نیست.  آذری‌جهرمی همچنین نوشت: «تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم‌افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نبوده و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشد. توسعه این سیستم‌عامل کمک می‌کند در آن روز بیچاره نباشیم.»
 

اندروید ایرانی چقدر با اقبال عمومی همراه است؟

حالا گفته می‌شود حدود ۵۰۰ نمونه از یک گوشی ایرانی که مجهز به سیستم‌عامل اندروید ایرانی است از سوی یک شرکت داخلی به سفارش وزارت ارتباطات ساخته شده است.
 
حمید سعیدی، مدیر شرکت GLX که تولید گوشی ایرانی را به‌عهده دارد، در پاسخ به این سؤال که چه چیزی جایگزین سرویس‌های گوگل شده، اعلام کرد: سرویس جایگزینی را تهیه کرده‌اند که بتواند کار Google Play Services را انجام دهد. او خبر داده که به‌جز  Google Play Services، سایر برنامه‌ها و سرویس‌های محبوب گوگل مانند Maps و Gmail در اندروید ایرانی وجود دارند. به گفته او این نسخه هیچ تفاوتی با اندروید عمومی ندارد و صرفا سفارشی و بومی‌سازی شده است. تنها مورد همین است که برنامه‌ها توسط Google Play Services  اجرا نمی‌شود.
 
او همچنین پیش‌بینی کرد این سیستم‌عامل سفارشی شده بتواند سهم 5/0 تا ۸ درصدی از بازار موبایل ایران را به دست بیاورد. در انتها اما باید گفت که با وجود چنین تصمیمی هنوز مشخص نیست این سیستم‌عامل ایرانی چقدر موفق می‌شود و مورد تایید کاربران قرار می‌گیرد.

باید منتظر ماند و دید که این تصمیم و این نوع از تلفن‌همراه چقدر با اقبال عمومی مواجه خواهد شد؛ تلفن‌همراهی که تا شهریور امسال به صورت انبوه در مارکت‌های ایرانی توزیع خواهد شد.

منبع:
1.ایسنا / اندروید ایرانی بر روی برخی گوشی‌ها فعال شده است
2.فارس / اندروید ایرانی چقدر با اقبال عمومی همراه است
3.الف / اندروید ایرانی، مردم را جذب می‌کند؟
4.کولاک نیوز / اندروید ایرانی روی چه گوشی هایی نصب می شود؟+نحوه عملکرد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما
حکمت | حس تقدیر و تشکر / استاد رفیعی
music_note
حکمت | حس تقدیر و تشکر / استاد رفیعی
سخن آوا | با چه نگرشی به دنیا نگاه می کنید؟ / استاد عالی
music_note
سخن آوا | با چه نگرشی به دنیا نگاه می کنید؟ / استاد عالی
نحوه برخورد و رفتار امام رضا علیه السلام با مردم چگونه بوده است؟
نحوه برخورد و رفتار امام رضا علیه السلام با مردم چگونه بوده است؟
گیرکردن یک مرد در بین نرده‌های ترمینال غرب تهران!
play_arrow
گیرکردن یک مرد در بین نرده‌های ترمینال غرب تهران!
دشمنی روزانه؛ تجارت شبانه!
play_arrow
دشمنی روزانه؛ تجارت شبانه!
توضیحات دکتر سعید جلیلی در خصوص برجام
play_arrow
توضیحات دکتر سعید جلیلی در خصوص برجام
۴ نفر از فروشندگان سوالات آزمون وکالت دستگیر شدند
play_arrow
۴ نفر از فروشندگان سوالات آزمون وکالت دستگیر شدند
انهدام تانک مرکاوای اسرائیل توسط موشک دوربین‌دار حزب‌الله
play_arrow
انهدام تانک مرکاوای اسرائیل توسط موشک دوربین‌دار حزب‌الله
روایت یکی از اولین مدیران بهشت زهرا(س) از قیمت قبر در سال ۵۷
play_arrow
روایت یکی از اولین مدیران بهشت زهرا(س) از قیمت قبر در سال ۵۷
دلم تنگه ساعتم با ساعت حرم امام رضا هماهنگه/حسین طاهری
music_note
دلم تنگه ساعتم با ساعت حرم امام رضا هماهنگه/حسین طاهری
رضایتمندی مردم از سلامتشان
play_arrow
رضایتمندی مردم از سلامتشان
آیا ایرانی‌ها این موشک پیشرفته را مهندسی معکوس می‌کنند؟
play_arrow
آیا ایرانی‌ها این موشک پیشرفته را مهندسی معکوس می‌کنند؟
واکنش رهبر انقلاب به استفاده از یک لغت انگلیسی!
play_arrow
واکنش رهبر انقلاب به استفاده از یک لغت انگلیسی!
«پنجره‌‌»ای به نمایشگاه کتاب؛ واکنش رهبر انقلاب وقتی که کتاب فونتامارا را دیدند
play_arrow
«پنجره‌‌»ای به نمایشگاه کتاب؛ واکنش رهبر انقلاب وقتی که کتاب فونتامارا را دیدند
به عالم گر تهی دستی به درگاه رضا رو کن
play_arrow
به عالم گر تهی دستی به درگاه رضا رو کن