ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

از صبح امروز فاکتور تحویل 1500 واکسن آنفلوآنزا به بهداری مجلس با قیمت دولتی یعنی حدود 40 هزار تومان منتشر شده است. سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره اخبار منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر تحویل واکسن آنفلوانزا به مجلس شورای اسلامی توضیحاتی ارائه کرد.
پنجشنبه، 3 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟
به گزارش راسخون؛ بعد از انتشار تصویری مبنی بر توزیع واکسن آنفلوانزا در مجلس، مدیر شرکت بهستان‌پخش هم این خبر را تایید کرد و گفت به ما دستور داده شده که ۱۵۰۰ عدد واکسن آنفلوانزا به داروخانه مجلس ارسال کنیم. ما سرخود این کار را نکرده‌ایم.
 
ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

در تصویری که از روز گذشته در فضای مجازی منتشر شده است، شرکتی با عنوان «بهستان‌پخش» تعدادی واکسن آنفلوانزا به داروخانه مجلس ارسال کرده است. خبری که حالا مدیر این شرکت هم  آن را تایید می‌کند و می‌گوید با نامه مستقیم وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو این واکسن به این نهاد ارسال شده است.

آمارهای وزارت بهداشت می‌گوید حدود ۱.۵ میلیون دوز (عدد) واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است. اما ظاهرا این واکسن‌ها در هیچ داروخانه‌ای توزیع نشده است.

آنگونه که مقامات وزارت بهداشت خبر داده بودند امسال حداقل به ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا نیاز است و تا کنون تنها ۱.۵ میلیون دوز از این واکسن وارد شده و در دسترس است.  به گفته مقامات این وزارتخانه، قرار بود این تعداد محدود واکسن موجود مستقیم به مراکز بهداشت برود تا در اختیار افراد و گروه‌های آسیب‌‌پذیر، زنان باردار و کودکان قرار بگیرد.


نهادها در اولویت واکسن؟
 
ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

اما حالا خبر رسیده که بخشی از این دارو به جای ارسال به داروخانه یا مراکز درمانی، به مجلس داده شده است. این مساله‌ای است که مدیر یکی دیگر از شرکت‌های توزیع‌کننده دارو هم آن را تایید کرد.

این فرد که نخواسته نامش منتشر شود گفت: سیستم نشان می‌دهد که واکسن وارد کشور شده است. این دارو مدام در سیستم می‌نشیند و مدام خالی می‌شود. یعنی واکنس وارد شده و مدام توزیع می‌شود. اما ما به‌عنوان یکی از شرکت‌های پخش عمده و اصلی هنوز نمی‌دانیم این واکسن‌ها کجا رفته و می‌رود.

پیش از انتشار تصویر توزیع واکسن در مجلس، این فرد از توزیع دارو در میان نهادهای مختلف خبر داده و گفته بود که این شایعه در میان شرکت‌های پخش وجود دارد اما ما هنوز نمی‌توانیم مستندی برای آن ارائه کنیم.
 

انتقاد رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی از اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی


ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور از انبار شدن طولانی مدت واکسن‌های آنفلوانزا در انبار شرکت‌های پخش دارو و اختصاص اولین سهمیه به نمایندگان مجلس شورای اسلامی انتقاد کرد. 

عباس آقازاده رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در این نامه به اسحاق جهانگیری نوشت: از چندی پیش سازمان نظام پزشکی، دانشمندان و کارشناسان عرصه سلامت و مسئولین وزارت بهداشت با نزدیک شدن به فصل پاییز و جدی شدن خطر اپیدمی همزمان آنفلوآنزا و کووید ۱۹ هشدارها و نظرات خود را ابراز کرده‌اند و به طور خاص سازمان نظام پزشکی در بیانیه مورخ ۳۰/‏۰۶/‏۱۳۹۹‬ بر اهمیت توجه جدی به این مقوله و واکسیناسیون ضد آنفلوآنزا به عنوان یک اقدام استراتژیک بهداشتی اصرار ورزیده است. ولی متأسفانه اظهارات متناقض مسئولین تهیه و توزیع واکسن و پخش اخبار غیر دقیق در رسانه‌ها به ایجاد نگرانی و اضطراب در بین مردم دامن زده است.

در ادامه نامه آمده است: از یک ماه قبل سخن از خرید ۱۰- ۱۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا و تدوین پروتکل لازم برای تعیین اولویت‌های دریافت کنندگان واکسن به میان آمد. مردمی که با اخبار صدا و سیما و اطلاعیه‌های وزارت بهداشت، به مراکز بهداشت و داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند (افق بحث ما کشوری است و به سلامت مردم سراسر ایران فکر می‌کنیم) متأسفانه با جواب منفی روبرو می‌شوند.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در ادامه نوشته است: در همین شرایط محسن عبدالله‌زاده، دبیر کل انجمن شرکت‌های پخش دارو در تاریخ ۰۳/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ اعلام کرده‌: «۲۵ روز است واکسن وارد انبارهای شرکت‌های پخش دارو شده و بر اساس دستور وزیر بهداشت، بنا شد تا واکسن تنها در اختیار معاونت بهداشت وزارتخانه قرار بگیرد تا آنها عرضه را آغاز کنند.» سوال این است این زمان سوزی به چه علت ایجاد شده است؟ آیا برنامه و پروتکل کشوری نقش دارد؟ آیا وزارت بهداشت اختیار لازمه را در این مورد هنوز کسب نکرده است؟

وی در نامه خود گفته: طبق خبر دیگری که در دست است: در تاریخ ۰۱/‏۰۷/‏۱۳۹۹‬ تعداد ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوانزا با روش «غیر نقدی»، تحویل بهداری مجلس شورای اسلامی داده است. البته نمایندگان مجلس شورای اسلامی از گروه‌هایی هستند که باید برای حفاظت بهداشتی از ایشان تمهیدات لازم اتخاذ شود، اما، تمام بحث این است که این تمهیدات باید در چارچوب پروتکل بهداشتی کشوری انجام شود. آیا نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اولویت نخست دریافت واکسن آنفلوانزا هستند؟ پس تمام گروه بندی ها و اولویت گذاری ها بر چه مبنایی انجام شده است؟

آقازاده ادامه داده است: این خبر ارائه واکسن به مجلس شورای اسلامی، با خبر منتشره از سوی محسن عبداله زاده تناقض دارد، چرا که یک شرکت پخش اقدام به توزیع واکسن کرده است. سوال دیگر این است که چرا باقی مانده واکسن موجود در انبارهای شرکت‌های پخش، مطابق با پروتکل اعلام شده و در اولین فرصت و در اسرع وقت توزیع نمی‌شود؟

در ادامه این نامه آمده است: سازمان نظام پزشکی، چنانچه از قبل نیز اعلام کرده است: پزشکان، کارشناسان و تمامی فعالین عرصه سلامت مردم در «بخش خصوصی» را نیز از گروه‌های واجد اولویت در دریافت واکسن دانسته و دو بازوی قابل اعتماد برای توزیع عادلانه و بهداشتی واکسن را متذکر می‌گردد، اول) سیستم بهداشت و درمان شامل خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشت، بیمارستان‌های دولتی و … و دوم) تمامی داروخانه‌های مجهز به زنجیره سرد که با وارد کردن کد ملی دریافت کننده واکسن، اقدام به تحویل آن خواهند کرد.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی در پایان نامه خود نوشته که از مسئولین اکیداً خواستاریم به این ایجاد معما و عدم شفافیت پایان بخشیده و هر چه سریع‌تر به منظور جلوگیری از حدت و شدت اپیدمی آنفلوانزا، و نیز جلوگیری از اتلاف واکسن‌ها (که با سرمایه ملی تهیه شده است) اقدامات لازم را مبذول فرمایند.
 

توضیح وزارت بهداشت درباره تحویل واکسن آنفلوآنزا به مجلس

 
ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذاودارو درباره این مسئله اظهار داشت: واکسن آنفلوانزا بر اساس ثبت سفارش‌‌هایی که در هفته‌‌های اخیر انجام شده است وارد کشور شده و در گام اول، با اولویت گروه‌‌های در معرض خطر در شبکه بهداشتی کشور توزیع خواهد شد و هر محموله‌‌ای که مازاد بر آن وارد کشور شود، در شبکه توزیع داروخانه‌‌ای برای عرضه به افراد جامعه در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

وی افزود: الان توزیع در نظام بهداشتی کشور شروع شده است و به زودی انجام خواهد شد و بعد از آن ما وارد مرحله توزیع داروخانه‌‌ای واکسن آنفلوانزا خواهیم شد. از آن‌‌جا که واکسن در مراکز بهداشتی توزیع می‌‌شود ممکن است این واکسن در مراکز بهداشت مجلس نیز توزیع شده باشد.

جهانپور در پاسخ به این سؤال که آیا شما تحویل 1500 دوز واکسن آنفلوانزا به مجلس شورای اسلامی را تأیید می‌‌کنید، تصریح کرد: اگر این امر صورت گرفته باشد نیز به هر حال نمایندگان مجلس گروه‌‌های در معرض خطر هستند ولی به طور کلی توزیع واکسن آنفلوانزا برای مراکز بهداشتی صورت گرفته است.
 

مجلس ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا را بازگرداند

 
ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس چیست؟

مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط ویژه امسال در تامین واکسن انفلوآنزا، ۱۵۰۰ واکسنی را که طبق روال سال های گذشته به داروخانه بهارستان تخصیص داده شده بود را به وزارت بهداشت بازگرداند این در حالی است که وزارت بهداشت طی توضیحی این اتفاق را تصمیمی طبق روال طبیعی توزیع واکسن به مراکز بهداشت اعلام کرد.

در توضیح سخنگوی سازمان غذا و دارو آمده است: در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسنها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست.

در همین رابطه  شهلا میرگلوبیات مدیر کل سلامت مجلس گفت: تخصیص واکسن آنفولانزا به داروخانه وابسته به مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی مطابق روال سال‌های گذشته  صورت گرفته است که با توجه به نزدیک شدن فصل پاییز و لزوم پیش‌بینی لازم جهت این امر، تعداد 1500 واکسن از سوی سازمان غذا و دارو به داروخانه مجلس شورای اسلامی تخصیص داده شده است.

مدیرکل سلامت مجلس شورای اسلامی، توضیح داد: با اینکه واکسن های تخصیص داده شده به این مرکز بهداشت مشابه دیگر مراکز درمانی صرفا در زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند و صرفا مورد استفاده برای افرادی قرار می گرفت که  مطابق با دستورالعمل وزارت بهداشت تعیین می شود علی رغم اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده است در عین حال مقرر شد بدلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد این 1500واکسن  به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود.

وی درباره اظهارات مطرح شده توسط برخی نمایندگان دراین‌باره تاکید کرد: این اظهارات نادرست است و احتمالا از افراد مطلع در این باره پرس و جو نکرده اند.


منبع: 
1.تجارت نیوز/ مدیرعامل شرکت بهستان‌پخش در گفتگو با تجارت‌نیوز: توزیع واکسن آنفلوانزا در مجلس صحت دارد
2. همشهری آنلاین/ ماجرای تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا به نمایندگان مجلس | نمایندگان مجلس در اولویت هستند؟
3. صراط نیوز/ توضیح وزارت بهداشت درباره تحویل واکسن آنفلوآنزا به مجلس
4. خانه ملت/ مجلس ۱۵۰۰ واکسن آنفلوآنزا را بازگرداند


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.