نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

فرمانده ناجا با بیان اینکه هوشمندسازی یکی از اهداف مهم ناجاست، گفت: درصددیم تا فاز نخست هوشمندسازی تا پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه مطلوب برسد.سخنگوی نیروی انتظامی هم از افتتاح بیش از ۱۱۰ پروژه عمرانی در کشور توسط فرمانده نیروی انتظامی به صورت ویدئو کنفرانس خبر داد.
دوشنبه، 28 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
به گزارش راسخون،سردار "حسین اشتری" در مراسم افتتاح پروژه های هوشمندسازی پلیس،  گفت: نیروی انتظامی به دلیل مسوولیت هایی که دارد به صورت تمام وقت در خدمت مردم عزیز و شریف میهن اسلامی است؛ شاید کمتر سازمان یا نهادی وجود داشته باشد که اینگونه بی بدیل به مردم خدمت رسانی می کند.
وی عنوان کرد: نیروی عظیم انتظامی ضمن حفاظت از مرزها، حضور پرقدرت در تمامی نقاط کشور، انتظام بخشی در سطح جامعه ، برخورد با مجرمان و ... یک نهاد خدمتی نیز محسوب می شود.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه امروز نیازمند تحولات بیشتری در سازمان هستیم، گفت: هوشمندسازی پلیس مدت هاست به صورت جدی مطرح و پیگیری شده، از این رو همکاران در صدد برآمدند که تحول مطلوبی را در ارائه خدمت رسانی و اجرای ماموریت ها ایجاد کنند.

سردار اشتری تاکید کرد: البته اجرای هر تحول، سختی هایی را نیز به دنبال دارد که برخی آن را بر نمی تابند این در حالی است که در نیروی انتظامی به دلیل اینکه همکاران دائما در حال اجرای ماموریت هستند این نیاز را حس کردند که بایستی ارائه خدمات با سرعت بیشتری انجام شود، از این رو به اجرای طرح هوشمندسازی پلیس کمک کردند و در این راستا گام های خوبی برداشته شد.

وی با اشاره به اقدامات پلیس که در سال ۹۸ و پنج ماهه امسال صورت گرفته است، گفت: آغاز سال ۹۸ همزمان شد با سیل که در بیشتر نقاط کشور دامنه آن فراگیر شد، نیروی انتظامی اولین سازمانی بود که به دلیل آماده باش بودن در آن ایام توانست از همان دقایق اولیه حادثه به کمک مردم سیل زده بشتابد و امدادرسانی کند، عملیات بزرگی بود که به لطف الهی و هدایت های داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با مدیریت و اقدامات مناسبی انجام شد.

این مقام  انتظامی با تاکید بر اینکه برای هوشمندسازی باید مولفه هایی را در نظر بگیریم ، خاطر نشان کرد: در کنار هوشمندسازی ، چابک سازی و مقتدرسازی نیز از راهبردهای اصلی پلیس است؛ در واقع در اجرایی شدن این طرح بایستی همکاران ما آمادگی ، توان و ظرفیت لازم را برای پیشرفت و حرکت رو به جلو داشته باشند.

سردار اشتری با بیان اینکه تا پایان سال 1400 طرح هوشمندسازی را به اتمام می رسانیم، گفت: امروز جرایم پیچیده شده و مجرمان نیز پیچیده تر از گذشته عمل می کنند ما نیز بایستی با پیشرفت هایی که داریم جلوی وقوع جرم را بگیریم.
 

محورهای اصلی هوشمندسازی پلیس


نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
 
سردار "احمد دولتخواه" در حاشیه میزگرد علمی ارائه نیازهای فناورانه هوشمندسازی پلیس گفت: این موضوع یکی از دغدغه های فرمانده نیروی انتظامی است بنابراین با توجه به اینکه هوشمندسازی پلیس یکی از اولویت های ناجا است، تلاش می کنیم که اهداف مدنظر را در این حوزه با برنامه ریزی دقیق و اصولی محقق کنیم.

وی در ادامه به اهمیت هوشمندسازی پلیس در نیروی انتظامی اشاره و عنوان کرد: ناجا در این موضوع مصمم است، به طوری که فرمانده نیروی انتظامی در بحث هوشمندسازی پلیس قرارگاهی را تشکیل داده و تاکید دارد که تمام ظرفیت های ناجا با تمام توان پای کار بیایند.

وی به محورهای اصلی رویداد هوشمندسازی پلیس اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات دیجیتالی به کاربران میدانی ( ارتباطات متحرک امن صوتی، تصویری و ویدئویی)، مدیریت خدمات و تعاملات دیجیتال هوشمند و مدیریت کلان داده های پلیس ( جمع آوری، پردازش و تصمیم گیری ) از جمله محورهای اصلی در این موضوع است.

استعلام خروج از کشور افراد دارای گذرنامه، ثبت درخواست صدور و تعویض اینترنتی گذرنامه، شماره گذاری اینترنتی، نوبت دهی اینترنتی مراکز شماره گذاری ، استعلام تخلفات رانندگی با امکان رویت تصاویر تخلفات از جمله دستاوردهای پروژه های هوشمند سازی پلیس است.

استعلام وضعیت گواهینامه، استعلام وضعیت کارت و سند خودرو و پلاک های هرشخص و گزارش تخلفات حمل و نقل عمومی از دیگر دستاوردهای پروژهای افتتاح شده هوشمند سازی پلیس است.

این مقام انتظامی همچنین عنوان کرد: امنیت و سازماندهی فضای سایبر و رصد آن براساس ماموریت های پلیس، مدیریت هوشمند ترافیک با اولویت کاهش تلفات جاده ای و سامانه های نوین هوشمندسازی ( سخت افزاری- نرم افزاری) از دیگر محورهای اصلی هوشمندسازی پلیس است.
 

افتتاح بیش از ۱۱۰ پروژه عمرانی در کشور 

سردار احمد نوریان: افتتاح بیش از 110 پروژه عمرانی در سراسر کشور توسط فرمانده نیروی انتظامی به صورت ویدئو کنفرانس، همچنین برگزاری نمایشگاه تخصصی گام دوم انقلاب با محوریت پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی نیروی انتظامی از جمله برنامه‌های این هفته است.
 

تولید و پخش 6 تله فیلم در قالب جشنواره‌های پلیس هفته نیروی انتظامی


نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
 
معاون اجتماعی نیروی انتظامی، " امنیت نرم‌افزاری" را رویکرد غالب در تولیدات هنری و رسانه‌ای هفته نیروی انتظامی برشمرد و از تولید و پخش 6 تله فیلم در قالب جشنواره فیلمهای پلیسی هفته نیروی انتظامی با عناوین "نقاب، لارو، چشم سوم، دختر الهام و..." از شبکه سه سیما خبر داد و خاطرنشان کرد: به دلیل شیوع بیماری منحوس کرونا و کاهش فعالیتهای میدانی در هفته نیروی انتظامی، با همکاری صدا و سیما، رسانه‌های جمعی، گروه‌های فعال هنری و فرهنگی، افزایش تولیدات رسانه‌ای و هنری اعم از انواع موشن‌گرافی، انیمیشن، مستند گزارشی، تله فیلم ومحصولات چند رسانه‌ای را محور و مبنا فعالیتها قرار داده‌ایم.

وی متذکر شد: تحقق اصل جامعه‌محوری در تأمین ، حفظ و توسعه امنیت عمومی و همچنین تحول در نگاه پلیس به جامعه ، مستلزم تبیین ابعاد مختلف همکاری و نقش مردم ورسانه در ایجاد آرامش عمومی و امنیت مردم‌پایه است، به همین منظور، دبیرخانه ستاد برگزاری هفته نیروی انتظامی با همکاری رسانه ملی اقدام به برگزاری سلسله میزگردهای تخصصی و برنامه‌های گفت‌وگو محور تلویزیونی با حضور کارشناسان و پلیسهای تخصصی خواهد کرد.


اجرای طرحهای مردم‌یاری

نوریان درباره اجرای طرحهای مردم‌یاری گفت: ارائه خدمات درمانی و بهداشتی در مناطق محروم و مرزی با همکاری دستگاه‌های دولتی ذیربط، همچنین آموزش همگانی و آگاه‌سازی نسبت به آسیبهای اجتماعی و جرائم در رسانه‌ها و  فضای مجازی از دیگر برنامه‌های این هفته است.
 

ارائه خدمات مشاوره به مشمولان مراکز آموزشی نیروی انتظامی

این مقام انتظامی در بخش دیگری از صحبتهای خود از آموزش مهارتهای زندگی به همراه ارائه خدمات تخصصی روانشناختی به مشمولان مراکز آموزشی نیروی انتظامی خبر داد و افزود: دوران سربازی به عنوان یک مرحله انتقالی برای آماده‌سازی نسل جوان برای ورود جدی به عرصه‌های واقعی زندگی و تسهیل روند جامعه‌پذیری است که غالباً افراد در این سن به دلیل نگرانی نسبت به آینده شغلی، تحصیلی، ازدواج و ... با فشارها و استرس مواجه هستند.

سخنگوی نیروی انتظامی تصریح کرد: باید به این موضوع، دغدغه و نگرانی خانواده‌ها برای اعزام فرزندان به خدمت مقدس سربازی را نیز اضافه کرد بنابراین نیروی انتظامی در بدو ورود مشمولان به مراکز آموزشی، با انجام مصاحبه‌های روان‌شناختی و سایر اقدامات ارزیابانه، نسبت به تشکیل "پرونده سلامت روان مشمولان" اقدام می‌کند تا منطبق با شرایط و توانمندی افراد نسبت به جانمایی آنها اقدام شود.
 

راه اندازی شبکه ترسیم کروکی الکترونیکی


نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
 
سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا گفت:گامی که امروز نیروی انتظامی برداشته، بخشی از آن "زیست بوم کلان" در حوزه هوشمند سازی است، نیروی انتظامی در هوشمندسازی و بهره مندی از فناوری های نوین پیشگام است و در این حوزه پلیس راهنمایی و رانندگی در حوزه هایی چون مدیریت، ارائه خدمات ، شماره گذاری، اجرائیات، ترخیص، مدیریت یکپارچه تصادفات و ... مبتنی بر فناوری های روز دنیا گام های مطلوبی برداشته است.

هادیانفر با اشاره به ارائه خدمات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا در بسترهای اینترنتی در راستای تحقق هوشمندسازی پلیس یادآور شد: در ارائه خدمات از قاعده پیش بینی پذیری و کاهش هزینه های مردم و سازمان( ناجا ) بهره مند می شویم.

وی ادامه داد: اصلاح روش ها و فرآیندها در این پلیس در تداوم گام هایی است که در راستای هوشمندسازی برداشته ایم. ما در پلیس راهور مطابق تدابیر فرمانده نیروی انتظامی موضوع" تحول سیستمی" در حوزه های نوآوری در سامانه ها و تجهیزات را دنبال و اجرایی کرده ایم و این گام ها از سال گذشته برداشته شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: ایجاد ارتباط پیامکی با ۳۶ میلیون راننده توسط این پلیس جاری و ساری شده است. ارتباط دو سویه با مردم ( رانندگان ) ایجاد کردیم برای اینکه این جامعه هدف از موضوعات مربوطه مطلع شوند همچنین با راه اندازی سامانه رفع توقیف و سیستماتیک کردن این فرآیند،  با کاهش ۵۰۰۰ مراجعه کننده در روز مواجهه شده ایم.

هادیانفر با اشاره به ارائه خدمات نقل و انتقال خودرو در بستر اینترنتی ( نوبت دهی اینترنتی) خاطرنشان کرد: با توسعه دست افزار سپهر، ۸۰ درصد از جرایم با این دست افزارها ثبت و اعمال می شود و فرآیند " کاغذی " در حال منسوخ شدن است.

وی اضافه کرد: استفاده از دست افزارهای سپهر به افسران راهنمایی و رانندگی این امکان را می دهد که در زمان اعمال قانون کلیه اطلاعات مربوط به راننده و خودرو را داشته باشند.

هادیانفر اضافه کرد: به زودی با شبکه یکپارچه " ترسیم کروکی الکترونیکی" ، با همکاری بیمه شاهد این خواهیم بود که بیش از۲۰۰۰ میلیارد تومان خسارات مربوط به کروکی های تقلبی به صفر کاهش یابد.

وی همچنین با ارائه توضیحاتی درباره تلاش برای راه اندازی آموزشگاه های رانندگی به صورت مجازی تاکید کرد و گفت: با فرآیندهای هوشمندسازی به دنبال تسریع و تسهیل خدمات دهی به مردم هستیم. پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا سالانه ۳۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به جامعه هدف ارائه می کند یعنی سهم ۵۱ درصدی از کل خدمات دهی ناجا بر عهده این پلیس است.
 

توییتر


نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری

نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
 
نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری
 
نگاهی به دستاورد های پلیس ناجا / از هوشمندسازی تا تحول سیستمی در حوزه فناوری


منبع:
1.ایسنا / راه اندازی شبکه ترسیم کروکی الکترونیکی/ پیگیری فعالیت آموزشگاه های مجازی رانندگی
2.تسنیم / افتتاح بیش از ۱۱۰ پروژه عمرانی در کشور توسط فرمانده نیروی انتظامی به صورت ویدئو کنفرانس
3.ایسنا / ارائه سالی ۷۰ میلیون خدمت به مردم/ هوشمندسازی پلیس تا ۱۴۰۰
4.قدس / هوشمندسازی پلیس در دستور کار/ تلاش برای تحقق فاز نخست تا پایان سال ۱۴۰۰
5.رادار اقتصاد / افتتاح ‌پروژه‌های هوشمندسازی پلیس؛ از تعویض اینترنتی گذرنامه تا امکان ‌رؤیت تصاویر تخلفات رانندگی
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.