عدالت آموزشی / حواشی میلیاردی سامانه آموزشی جدید آموزش و پرورش

اپلیکیشن شاد سامانه آموزشی برای آموزش مجازی دانش آموزان در شرایط سخت کرونایی است
سه‌شنبه، 29 مهر 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
عدالت آموزشی / حواشی میلیاردی سامانه آموزشی جدید آموزش و پرورش
به گزارش راسخون، اولین باری که صحبت از یک شبکه اجتماعی دانش آموزی مطرح شد اینگونه ذکر شد که قرار است در کنار ۱۰۷ هزار مدرسه حقیقی موجود، ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی هم داشته باشیم. داشتن ۱۰۷ هزار مدرسه مجازی در یک پلتفرم واحد آن هم در روزهایی که بعد ازچند ماه تلاش برای جایگزینی آموزش مجازی به جای آموزش حقیقی دانش آموزان، اولیا و معلمان را خسته کرده است، مشخص بود کار ساده ای نیست. آموزش تلویزیونی، فرایندی تعاملی نیست، سپردن آموزش مجازی به مدارس و معلمان بدون نظارت آموزش و پرورش که در تمام این سال‌ها با داشتن یک سیستم مرکزی تمایل زیادی به بخش نامه‌ها و ابلاغیه‌ها و نشان دادن نظارت بر همه چیز دارد، این وزارتخانه را راضی نمی‌کند. هر چند تجربه سپردن آموزش مجازی به معلمان و مدارس هم حکایت از چند دستگی عیان در کیفیت و کمیت این آموزش‌ها است. برخی مدارس با جدیت و بیش از ساعات حضور بچه‌ها سر کلاس این آموزش‌ها را جدی گرفته‌اند و در برخی مدارس این آموزش‌ها و نحوه تعامل معلم و دانش آموز به سمت صفر میل می‌کند. در مناطق دورافتاده، محروم، روستایی و عشایری نیز زیرساخت‌های لازم آموزش مجازی که وجود تلفن‌های هوشمند است، مشکل ساز است.

از همه اینها گذشته خود شیوع کرونا که سبک زندگی‌ها را تغییر داده و استرس را بر بسیاری از خانواده‌ها حاکم کرده است سبب شده، این روزها آموزش اولویت اول خانواده‌ها نباشد. از همه اینها اما مهمتر این است که «سیستم آموزشی» که تقریباً هیچ تجربه و پشتوانه و تمرین آموزش مجازی نداشته است، ناگهان صفر تا صد آموزش را به اجبار در این فضا برده و طبیعی است که میان ذی نفعمان تعلیم و تربیت نه عادت به چنین فضایی وجود دارد و نه حتی شاید رغبت و دستاورد مورد انتطار!
 

سامانه شاد و سیستم آموزشی


عدالت آموزشی / حواشی میلیاردی سامانه آموزشی جدید آموزش و پرورش
 
در روزهای سختی که بیماری کرونا فعالیت‌های آموزشی کشور را مختل کرد وزارت آموزش و پرورش  راه حل های مختلفی را در نظر گرفت تا بتواند آسیب های ناشی از تعطیلی مدارس را به حداقل برساند و در قدم اول برای جبران مشکل کسری ساعات آموزشی به سراغ تلویزیون رفت و تصمیم گرفت که آموزش تلویزیونی را آغاز کند. براین اساس آموزش ‌های تلویزیونی از دهم اسفند 98 از شبکه آموزش شروع شد و چندی بعد هم شبکه چهارسیما به این آموزش ‌ها اضافه شد.

در پی استقبال دانش آموزان و والدین آن ها از پخش کلاس دانش آموزان در تلویزیون، وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت دامنه آموزش از راه دور مدارس را گسترش دهد. از همین رو سامانه ای با عنوان  شاد را به منظور برگزاری کلاس های مجازی ایجاد کرد


حضور درکلاس آنلاین

در این سامانه آموزش به صورت آنلاین انجام می شود و دانش آموزان موظف هستند در ساعات مقرر ، در کلاس های مجازی شرکت کنند. ورود و خروج دانش آموزان در این شبکه آموزشی ثبت می گردد ، یعنی حضور و غیاب آن ها کاملا تحت کنترل قرار دارد. هم چنین اگر دانش آموزی بدون هماهنگی  کلاس درس خود را ترک کند ، برای او غیبت در نظر گرفته می شود.

چنانچه امکان حضور در کلاس های آنلاین برای دانش آموز وجود نداشته باشد ، می تواند از فایل های ذخیره شده آن ها استفاده نماید اما باید این موضوع را با معلم و مدیر مدرسه خود مطرح کند.

اپلیکیشن شاد برای تمامی مقاطع تحصیلی در دسترس می باشد و مدارس کلاس های درسی خود را از طریق این نرم افزار برگزار می کنند. 
 

شاد طرحی که احیا شد

 
عدالت آموزشی / حواشی میلیاردی سامانه آموزشی جدید آموزش و پرورش
 
طرح شاد، طرحی احیا شده از یک برنامه قدیمی است که بنا به اقتضای شرایط شیوع کرونا دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است.

برنامه‌ریزی اجرای این پروژه از سال ۹۴ در دستور کار آموزش و پرورش بوده و بارها ماهیت آن تغییر پیدا کرده است. در سال ۹۴ بود که «حمیدرضا کفاش»، معاون فرهنگی آموزش و پرورش خبر از راه‌اندازی یک شبکه اجتماعی برای دانش آموزان داد. او در سال ۹۵ وعده داد که این اپلیکیشن تحت عنوان «شاد» (شبکه اجتماعی دانش‌آموزان) تا دهه فجر سال ۹۵ عرضه شود.

در آن زمان قرار بود شبکه اجتماعی شاد مختص دانش آموزان نخبه باشد و صحبتی از وجود یک پیام رسان تعاملی بین دانش آموز و معلم به میان نیامد اما در هر حال بعد از گذشت یک سال دیگر و در روزهای پایانی سال ۹۶، اعلام شد که طرح شاد بنا به دلایلی اجرایی نشده و طرح سینا جایگزین آن شده است.

سینا یک شبکه تعاملی بر بستر پیام رسان «روبیکا» بود که برای آن هیاهوی خبری زیادی هم در سال ۹۷ انجام شد و حتی وزیر آموزش و پرورش در مهر سال ۹۷ از طریق این تلویزیون تعاملی با دانش آموزان به گفتگو نشست؛ اما واقعیت امر این است که تلویزیون تعاملی سینا هم تنها چند ماه پس از اجرا شدن به فراموشی سپرده شد و امروزه خبری از آن نیست.

در این بین وزیر آموزش پرورش پیشین نیز بخشنامه‌ای را درخصوص ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های خارجی برای تبادل اطلاعات در مدارس صادر و اعلام کرد که در حال رایزنی با دو پیام رسان داخلی هستند تا دانش آموزان در آن فعالیت کنند؛ اتفاقی که هیچ‌گاه رخ نداد و مشخص نیست که سرنوشت صحبت‌های وزارت آموزش و پرورش با دو پیام رسان بومی (که هیچ‌گاه نامشان اعلام نشد) به کجا رسید.
 

پیام‌رسان گپ: فضای ایزوله دانش‌آموزی را فراهم کردیم

مهدی انجیدنی مدیرعامل پیام رسان گپ در‌ گفت‌وگو با تسنیم می‌گوید: "45 روز قبل آموزش و پرورش خودش از 5 پیام‌رسان دعوت کرد تا بخشی از جمعیت دانش‌آموزی را تحت پوشش قرار بدهند و بر همین اساس 5 پیام‌رسان کار خود را شروع کردند و آموزش و پرورش در فرآیند کار خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد که همه پیاده‌سازی شد از جمله حالت ایزوله؛ در پیام رسان گپ پروژه‌ای به عنوان پیام رسان مداد داریم که 100 درصد ایزوله و مخصوص دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: قرار بود هر کدام از پیام رسانها 4 میلیون دانش آموز را تحت پوشش قرار دهند و آموزش وپروش نیز 500 میلیون تومان ضمانت نامه بانکی از آنها خواست، اگر پیام‌رسان‌ها از کیفیت مطمئن نبودند که چنین ضمانتنامه سنگینی را قبول نمی‌کردند اما به یکباره و بدون توضیح دقیق و مستدل، پیام‌رسان‌ها را از چرخه کار حذف کردند در حالیکه هر کدام از پیام رسان ها برای این کار رقم‌های میلیونی هزینه کرده بودند. 
 

آیا با شاد عدالت اموزشی رقم خورد؟


عدالت آموزشی / حواشی میلیاردی سامانه آموزشی جدید آموزش و پرورش
 
محمدعلی واقعی مدیر کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه طراحی و تولید یک نرم‌افزار بومی، در مدت زمان بسیار کوتاه یک کار ارزشمند و متمایز است، تصریح کرد: از آنجایی که ما مسئول تربیت و آموزش فرزندان مردم استان هستیم، تمام امکانات و زیرساخت‌های موجود استان را با کمک سایر دستگاه‌ها بسیج کرده و در اختیار دانش‌آموزان و معلمین قرار داده شد تا مقوله آموزش و پرورش تعطیل نشود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  با اشاره به قابل کنترل بودن تمام محتواهای عرضه شده در شبکه شاد، یادآور شد: متخصصین فناوری اطلاعات آموزش و پرورش سراسر کشور شبانه روزی در تلاشند تا اشکالات این شبکه رفع شده و به یک نرم‌افزار قدرتمند آموزشی و پرورشی تبدیل شود.

واقعی با بیان اینکه بخشی از برنامه‌های پروژه مهر نیز باید از همین طریق به اطلاع اولیا و دانش‌آموزان برسد، تصریح کرد: شبکه اجتماعی دانش‌آموزان رسانه‌ای است که می‌تواند ارتباط را در بستر مناسب برقرار کند.

وی با بیان اینکه با همکاری دستگاه‌های ذیربط  امیدواریم تا پایان مردادماه تمام مدارس تحت پوشش شبکه شاد قرارگیرند، خاطرنشان کرد: ظرفیت شاد به ما بیشترین امکان را برای سیاست‌گذاری دقیق می‌دهد.

حاجی‌میرزایی گفت: این باور وجود دارد که آینده کشور و شکل‌گیری ظرفیت‌های علم در جامعه در دوره مدرسه آغاز می‌شود و با پرورش دانش‌آموزان پرسشگر، پژوهشگر، خلاق و نوآور، سنگ بنای شکل گیری آموزش متفاوتی رقم می خورد و در این راستا مدارس بازده اجتماعی بیشتری دارند تا مراکز آموزش عالی پس برای دستیابی به تمام هدف‌های بلندی که داریم باید نقطه تمرکز را روی مدرسه قرار دهیم.

وی تصریح کرد: علاوه بر همکاری‌های گسترده‌ای که بین آموزش و پرورش و معاونت علمی ریاست جمهوری برقرار است، شناسایی نقطه اصلی تمرکز و اولویت و معماری درست همکاری‌ها دستاورد بسیار بزرگتری است. برای شناسایی، حمایت و هدایت نخبه ها و استعدادهای برتر، پژوهش‌سراها و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای تفاهمات خوبی داریم و برای اجرای طرح شهاب و تقویت المپیادها و شکل گیری جدید سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان و همه زمینه‌های مشترک همکاری بین ما و معاونت علمی جریان دارد و فکر می کنم آینده امیدبخشی را از این همکاری‌های خوب و اثربخش انتظار داشته باشیم.
 

درامد ماهانه ۱۵۰ میلیاردی آموزش و پرورش از شبکه شاد

شنیده های چند روز گذشته در فضای مجازی حاکی از درآمد میلیاردی آموزش و پرورش از شبکه شاد بود که مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش قبلا هم چنین درآمدی نداشته است اظهار کرد: از زمانی که شاد راه اندازی شده، هیچ گونه درآمدی از این محل عاید این وزاتخانه نشده و برنامه اش هم درآمدزایی از این محل نبوده است.

حبیبی ادامه داد: قطعا یک سوءبرداشت رسانه ای صورت گرفته است. زمانی بحث رایگان شدن یک سوم اینترنت برای شبکه شاد مطرح بود شاید این شائبه همان زمان مطرح شده باشد؛ با این حال آموزش و پرورش هیچ گاه از محل اینترنت مصرفی شاد درآمدی نداشته و حتی اپراتورها نیز به جهت رایگان بودن آن درآمدی از شاد ندارند.


منبع:
1.بیتوته/ همه چیز درباره سامانه دانش آموزی شاد
2.تسنیم / دو روی سکه شبکه دانش‌آموزی "شاد" از نگاه کارشناسان
3.دیجی یاتو / شبکه اجتماعی دانش آموزان و معلمان؛ نوش دارویی که پس از مرگ سهراب هم آماده نیست
4.ایسنا / زمینه‌سازی عدالت آموزشی با شبکه شاد
5.خبرگزاری موج / سامانه شاد، سامانه آموزش به صورت آنلاین/ راهنمای ورود به سامانه شاد
6.ایسنا / تکذیب درآمد ماهانه ۱۵۰ میلیاردی آموزش و پرورش از شبکه شاد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.