تاثیر حضور بایدن در انتخابات1400

با پیروزی جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، پرونده برجام به یکی از مهمترین اولویت های دولت جدید ایالات متحده آمریکا بدل خواهد شد. اما مسئله اینجاست که از عمر دولت ایران چند ماهی بیشتر باقی نمانده و انتخابات 1400 می‌تواند حیات سیاسی جریان برجام‌خواه و غرب‌گرا در ایران را به پایان برساند.
شنبه، 17 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
نویسنده : صادق دلاوری
موارد بیشتر برای شما
تاثیر حضور بایدن در انتخابات1400
انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و نه بزرگ و قابل تأمل رای دهندگان آمریکایی به دونالد ترامپ، چهل و پنجمین رئیس‌جمهور این کشور موجب سرازیر شدن آرای الکترال ایالات پنجاه‌گانه آمریکا به سبد جو‌بایدن، معاون سابق ریاست‌جمهوری و قرار گرفتن وی در مسیر انتخاب به عنوان پنجاه و ششمین رئیس‌جمهور ایالات متحد آمریکا شد.
 
عبور ایالات متحده آمریکا از دونالد ترامپ به معنای متعارض بودن سیاست‌های چهار‌سال گذشته ترامپ با خواست و اراده بخش قابل توجهی از سیاستمداران سنتی و شهروندان آمریکایی است که عمده آنها را هم رنگین پوستان و مهاجران تشکیل می‌دهند، چراکه ترامپ از بدو قرار گرفتن در کاخ سفید با صدور دستور العمل‌های ویژه‌ای، دشمنی خود را با اقلیت‌های نژادی اثبات کرده و ورود مهاجرین به خاک آمریکا را با محدودیت‌ها و موانع جدی روبرو کرده بود که شهروندان ایرانی تبار در صدر این آزار و اذیت ها قرار داشتند، از همین‌رو جو‌بایدن عمده رای خود را از ایالت‌های عمدتا مهاجر‌پذیر مانند کالیفرنیا کسب کرد.
 
البته ترامپ در عرصه سیاست‌خارجی نیز موجب فروپاشی پیمان‌ها و ائتلاف‌های بین‌المللی زیادی شد و حتی اتحادیه اروپا را در پیروی از خود با تردیدهای جدی روبرو نمود که دلیل آن را در عدم همراهی اروپا با درخواست آمریکا در ممانعت از لغو تحریم تسلیحاتی کشورمان می‌توان به خوبی مشاهده کرد.
 
از این‌رو پر واضح است که در دوران تصدی ریاست جمهوری آمریکا توسط جو بایدن، شاهد چرخش‌های قابل توجهی در سیاست‌های داخلی  بین‌المللی ایالات متحده آمریکا خواهیم بود که از قضا بخش مهم و قابل توجه آن مربوط به کشورمان و منطقه غرب آسیا خواهد بود.
 
در بین پرونده‌های مهم و حساس غرب آسیا، برجام یا همان توافق هسته ای 2015 از اهمیت و اولویت بالایی برخودار است، چرا‌که این توافق از دید جامعه جهانی ضامن ثبات و امنیت منطقه و حتی جامعه جهانی است و عدول از آن می‌تواند برای تمام طرف‌های مشارکت کننده در این توافق هزینه‌های جبران ناپذیری به همراه داشته باشد، از این‌رو به نظر می‌رسد که یکی از اولین اقدامات جو بایدن در عرصه سیاست خارجی، باز تعریف رویکرد دولت آمریکا در قبال توافق هسته‌ای و بازگشت به برجام خواهد بود، البته الزاماً نه همان برجامی که در سال 2015 به امضای آمریکا رسیده بود.
 
با این‌حال جهان شاهد است که از عمر دولت بانی برجام در جمهوری اسلامی ایران تنها چند ماهی باقی نمانده است و در بهار سال آینده شاهد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب دولتی جدید برای سکانداری سیاست داخلی و خارجی کشور خواهیم بود و این مسئله هم چیزی نیست که از دید سیاست‌گذاران راست و چپ آمریکایی پنهان باشد. لذا بدون شک یکی از مهمترین کار ویژه‌های دولت آینده آمریکا به رهبری جو‌بایدن، انتخابات 1400 ایران خواهد بود.
 
از این رو در ادامه به بررسی رویکرد های احتمالی دولت جدید آمریکا در قبال انتخابات آتی کشورمان می‌پردازیم.

سیاست احتمالی جو بایدن در قبال انتخابات 1400
از نگاه جامعه‌جهانی برجام یا همان توافق هسته‌ای 1+5 محصول تلاش جریان میانه‌رو و غرب‌گرا در ایران است لذا از منظر آن‌ها حفظ برجام یا عقد برجام های ثانویه جز با وجود این جریان در راس قوه مجریه ممکن نخواهد بود. لذا با توجه به قرار داشتن جریان میانه‌روی فعلی در ماه‌های پایانی استقرار خود در قدرت، غرب ناچار به حمایت از گزینه‌های این جریان در انتخابات آتی است!
 
این برداشت غربی و عمدتاً آمریکایی طبیعتاً دولت آینده ایالات متحده را بیش از هر‌زمانی متوجه انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان و حمایت از جریانات تفریطی یا همان غرب‌گرا خواهد کرد، اما چالش جدی آمریکایی‌ها در این مسیر نارضایتی غیر قابل انکار افکار عمومی کشورمان از عملکرد جریان غرب‌گرا در سال‌های اخیر است. به‌طوری که بخش قابل توجهی از مردم، این جریان را مسبب شرایط اقتصادی و اجتماعی نامطلوب حال حاضر کشور می‌دانند و علاوه بر آن، اعتمادی نیز به غرب و خصوصا آمریکا ندارند.
 
از این‌رو دولت آمریکا برای عبور از این چالش و هدایت افکار عمومی به سمت حمایت از گزینه‌های میانه‌رو یا همان غرب‌گرا، به سمت ارسال برخی پالس‌های سیاسی و اقتصادی مثبت و برجسته‌سازی آن در منظر افکار عمومی کشورمان گام برخواهد داشت.
 
تاثیر حضور بایدن در انتخابات1400

البته باید به این نکته توجه داشت که جریان غرب‌گرا نیز برای حفظ آینده سیاسی خود تا پیش از تاریخ یک بهمن‌ماه و انتصاب رسمی جو‌بایدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا با کاهش تصنعی نرخ ارز و تسهیل عرضه برخی کالاها و خدمات ضروری مردم زمینه را برای تاثیرگذاری بیشتر سیاست‌های حمایتی دولت جدید آمریکا مهیا خواهند کرد.
 
 با این حال باید توجه داشت که اقدامات احتمالی دولت آمریکا در بازه بهمن99 تا خرداد1400 بیشتر جنبه نمایشی و روانی خواهند داشت و تا پیش از استقرار دولت جدید ایران، آمریکایی ها هیچ قدم جدی برای احیاء برجام برنخواهند داشت و اقدامات آن‌ها محدود به مسائلی مانند رفع تحریم وزیر خارجه کشورمان یا تسهیل انتقال برخی منابع مالی بلوکه شده مالی کشورمان خواهد بود.
 
علاوه بر این بدون شک آمریکایی ها از ظرفیت جنگ روانی خود برای تخریب گزینه های انقلابی به صورت جدی استفاده خواهند کرد. از این رو سیاست های احتمالی جو بایدن در قبال انتخابات 1400 کشورمان را می توان به شرح ذیل برشمرد:
- حمایت از جریان غرب گرا در انتخابات آتی؛
- رفع برخی دستورات اجرایی رئیس جمهور پیشین علیه کشورمان(تحریم وزیر امور خارجه و ...)؛
- تسهیل انتقال منابع مالی بلوکه شده کشورمان در برخی کشورها تا پیش از انتخابات 1400؛
- راه اندازی جنگ روانی علیه جریان انقلابی و گزینه های شاخص آن در انتخابات 1400؛
 
نتیجه گیری
رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت العظمی خامنه ای(حفظه‌الله) سال94 در دیدار با اقشار مختلف مردم نکته جالب توجهی را در مورد ماهیت دولت ایالات متحده آمریکا بیان نمودند که توجه به آن می‌تواند تصویری دقیق از ماهیت قدیم و جدید دولت های آمریکا به ما ارائه دهد.
 
ایشان در بیانات خود در رابطه با ماهیت واقعی آمریکا فرمودند: «امام بزرگوار فرمود: آمریکا شیطان بزرگ است؛ این «شیطان بزرگ» خیلی حرف پرمغزی است. رئیس همه‌ی شیطان‌های عالم، ابلیس است؛ امّا ابلیس بنا به تصریح قرآن، تنها کاری که می تواند بکند این است که انسانها را اغواء میکند؛ بیشتر از اغواء، کاری نمی تواند بکند؛ انسانها را اغواء می کند، فریب می دهد، وسوسه می کند؛ امّا آمریکا، هم اغواء میکند، هم کشتار میکند، هم تحریم می کند، هم فریب میدهد، هم ریاکاری میکند؛ پرچم حقوق بشر را بلند میکند، ادّعای طرف‌داری از حقوق بشر می کند [امّا] هر چند روز یک بار در خیابانهای شهرهای آمریکا یک بی‌گناهی، یک بی‌سلاحی به دست پلیس آمریکا به خاک‌وخون میغلتد؛ غیر از بقیّه‌ی جنایات و فجایعشان. این هم رفتارشان در ایران در دوران رژیم طاغوت و جنگ‌آفرینی‌هایشان، جنگ‌افروزی‌هایشان، به راه انداختن جریانهای جنگ‌افروز از قبیل همینهایی که حالا در عراق و سوریه و بقیّه‌ی جاها مشغول خرابکاری هستند؛ اینها کارهای آمریکا است. حالا بعضی‌ها اصرار دارند این شیطان بزرگ را با این خصوصیّات -که از ابلیس بدتر است- بزک کنند و به شکل فرشته وانمود کنند. چرا؟ دین به‌کنار، انقلابیگری به‌کنار؛ وفاداری به مصالح کشور چه میشود؟ عقل چه می شود؟ کدام عقلی و کدام وجدانی اجازه میدهد که انسان قدرتی مثل قدرت آمریکا را به‌عنوان دوست، به‌عنوان مورد اعتماد، به‌عنوان فرشته‌ی نجات انتخاب بکند؟ این‌[گونه‌] هستند؛ حقیقت امر این است.»
 
با تعمق در این کلام می‌توان به خوبی نتیجه گرفت که دولت جدید آمریکا چیزی جز همان دولت قبلی به رهبری دونالد ترامپ نیست و جز رنگ و لعابی تازه چیز دیگری به همراه ندارد و هدف غائی و نهایی آمریکا از مداخله و نفوذ در کشورمان چیزی جز براندازی انقلاب و در نهایت اسلام در کشورمان نیست.
 
لذا از هم اکنون و تا پیش از آغاز به کار رسمی دولت جدید ایالات متحده آمریکا، بایستی با هوشیار‌سازی افکار عمومی مانع از تحقق اهداف دولت آتی آمریکا در قبال ملت ایران خصوصا در جریان انتخابات 1400 شد که بدون شک این مهم جز با همراه سازی رسانه های متعهد، دلسوز و انقلابی کشور ممکن نخواهد بود و هر گونه سستی در این مسیر می تواند کشور را به سمت و سوی تکرار مشکلات چند سال گذشته هدایت کند.

طرح: صبح نو/فرهیختگان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.