پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه

کمپین آجر به آجر با مشارکت جامعه خیرین مدرسه ساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور به منظور ساخت یا تجهیز مدارس تشکیل شد و .بیش از ۴۵ هزار خیر مدرسه ساز به پویش آجر به آجر پیوستند.
يکشنبه، 18 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
به گزارش راسخون، از مهم‌ترین ارکان توسعه در هر کشوری، مدرسه و امکان تحصیل است. با مدرسه و به طور کل با آموزش می‌توان بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را برطرف نمود. آموزش و پرورش سنگ زیربنای توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هر جامعه است. مدرسه اولین قدم از نردبان آموزش و مدرسه سازی کاری نیک و بسیار پسندیده است. بررسی عوامل موثر بر پیشرفت و ترقی در جوامع پیشرفته نشان می‌دهد، همه این کشورها از آموزش و پرورش توانمند و کارآمد برخوردار بوده‌اند. نگاه گذرا بر تاریخ جهان نیز بیان کننده این واقعیت است که دوران شکوفایی و درخشیدن آنها با اهمیت دادن به جایگاه بنیادین مدرسه و همچنین توجه ویژه به رشد و پویایی نظام تعلیم و تربیت و سیستم آموزشی متقارن بوده است.

قابل ذکر است که نقش و اهمیت نیروی انسانی در اجرای برنامه‌های سازمانی به قدری مهم و ارزشمند است که بسیاری از اندیشمندان معتقدند که تفاوت کشور صنعتی و غیر صنعتی تنها در کیفیت نیروی انسانی آنها است. نیروی انسانی در هر جامعه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است چرا که امکان جایگزینی آن از طریق سایر منابع و امکانات وجود ندارد.

چند صباحی است که پویش ملی آجر به آجر توسط سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و جامعه خیرین مدرسه ساز کشور با هدف «نهادینه سازی فرهنگ فعالیت خیرین گرانقدر مدرسه ساز» آغاز شده است، و در این راه خطیر، مردم عزیز ایران که همواره در تمامی زمینه ها و در سر بزنگاه های حوادث حامی و دست گیر یکدیگر بوده اند، در این راه نیز همراهی لازم را در پاک کردن غبار محرومیت از فضاهای آموزشی کشور دارند.

در سال‌های اخیر خیرین مدرسه ساز با ورود خود به عرصه مدرسه سازی باعث شکوفایی احداث فضاهای آموزشی شدند، به طوری که درصد قابل توجهی از مدارس کشور در سال‌های اخیر توسط خیرین نیک اندیش احداث شده و در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است. به همین منظور بر اساس اسناد بالادستی مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بستری برای حضور و مشارکت مردم فراهم شد تا بتوانند در موضوعات اجتماعی سهیم باشند.
 

طرح آجر به آجر چیست؟


پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
در فرهنگ ما مدرسه سازی همیشه کاری تحسین برانگیز به حساب می‌آمده است، اما در عین حال هزینه‌های گزاف آن معمولاً باعث می‌شود خیلی‌ها از فکر ساخت و یا تجهیز مدارس منصرف شوند.

پویش آجر به آجر که از طرف جامعه خیرین مدرسه ساز و با هماهنگی سازمان نوسازی کشور چند وقتی است راه افتاده، تا با جمع آوری کمک‌های کوچک و حتی به اندازه مبلغ یک آجر در تمامی ۳۱ استان طرحی ملی را انجام دهد و مدارسی سه کلاسه در مناطق محروم هر استان که از قبل شناسایی کرده است، بسازد.

این طرح به منظور زمینه سازی برای مشارکت افراد خیر با هر سطح از توان مالی، در مدرسه‌سازی آغاز شده و در قالب آن آحاد جامعه با هر میزان درآمد و در هر سطح و طبقه‌ای می‌توانند حتی با اهدای هزینه خرید یک آجر، در مدرسه‌سازی سهیم شوند.
 

اهداف طرح آجر به آجر چیست؟

از اهداف طرح آجر به آجر فرهنگ‌سازی و توجه به مدرسه‌سازی در میان اقشار مختلف مردم، همچنین جلب مشارکت نهادها، شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی در امر مدرسه‌سازی، جلب حمایت‌های ایرانیان خارج از کشور، ایجاد شبکه داوطلبان مدرسه‌ساز و حفظ، توسعه و تکریم خیرین مدرسه‌ساز است.

با اجرای این طرح می‌توان از ظرفیت مردمی و مشارکت خرد در زمینه ساخت و توسعه فضاهای آموزشی بهرمند شد و آن را به یک فرهنگ اجتماعی بین همه اقشار جامعه تبدیل کرد.

نهادینه‌کردن فرهنگ مدرسه‌سازی در کشور یکی دیگر از اهداف طرح آجر به آجر است تا بتوان با توسعه فرهنگ خیر مدرسه‌سازی در جامعه، این حرکت را در همه آحاد جامعه نهادینه کرد. در اجرای طرح آجر به آجر سعی بر این است تا با ترویج فرهنگ مشارکت زمینه ورود خیرین بیشتری به عرصه مدرسه‌سازی فراهم شود.


آغاز ساخت مدارس

مجری پویش آجر به آجر گفت: «قرار است میان استان‌ها رقابتی باشد و هر استان سریع‌تر بتواند میزان قابل قبولی از کمک‌ها را جمع‌آوری کند؛ ساخت مدارس سرعت بیشتری پیدا کند. در این بین مردم این انتخاب را دارند که پول نقدی واریزی‌شان برای کدام استان باشد و می‌توانند از طریق سایت مهر مدرسه و کدی که در اختیارشان قرار می‌گیرد، مسیر کمک خود را دنبال کرده و از وضعیت ساخته مدرسه آگاه شوند. هدف ما این است که مدارس یک تا سه کلاسه ساخته شود. نیت ما ساخت مدارس در مناطق محروم‌تر که ز هستند و تلاش بر ساخت مدارس کوچک‌تر است که بچه‌های آن مناطق با مشکلاتی مواجه هستند؛ ضمن اینکه کم‌هزینه‌تر هم هست.»
 

پیوستن بیش از ۴۵ هزار خیر مدرسه ساز به پویش آجر به آجر


پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
سامانه "مهر مدرسه" به عنوان زیر‌ساخت اصلی پویش ملی آجر به آجر اکنون فعال است و بر اساس مشارکت هرچه بیشتر خانواده‌ها در امر مدرسه سازی طراحی شده و به جذب مشارکت بیشتر مردم در امر مدرسه سازی می پردازد.

از زمانی که پویش ملی آجر به آجر وارد فاز اجرایی شده است، مورد استقبال هم میهنان عزیز و خیر اندیش قرار گرفته است و بیش از 45 هزار نفر از مردم، مسئولان، ورزشکاران و علاقمندان به موضوع مدرسه سازی تاکنون در این امر مهم مشارکت خود را اعلام کرده‌اند و هم‌چنان جای بسیاری دیگر از مردم خالی است.
 

۱۷۲ کلاس درس تحویل داده شد

یاسر لیوانی مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان گفت: پویش ملی «آجر به آجر» به منظور جذب و گسترش مشارکت سازمان‌ها، نهادهای دولتی و غیردولتی و سایر اقشار و گروه‌ها در استان گلستان فعال شده است.

لیوانی افزود: از زمان فعال سازی این پویش تاکنون هشت هزار و ۲۷۵ نفر مشارکت داشته و بیش از ۱۷۵ میلیون تومان هم جمع آوری شده است.

لیوانی گفت: هدف از اجرای این طرح نهادینه کردن فرهنگ مدرسه سازی در بین همه اقشار است و بیان می‌کند که هر شخص با هر رقمی می‌توانند خیر باشد.

وی اضافه کرد: ما فقط به دنبال خیران با مبالغ میلیاردی نیستیم بلکه صنوف، مردم و سایر گروه‌ها هم می‌تواند در حد توان خود مدرسه بسازد.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان بیان کرد: در این پویش همدلانه، هموطنان با مراجعه به سایت می‌توانند حتی به اندازه خرید یک آجر در مدرسه‌سازی مشارکت کرده و سهمی را در محرومیت زدایی آموزشی کودکان این سرزمین داشته باشند.
 
۳۱ پروژه در سال ۹۹ تحویل داده شد
لیوانی در خصوص پروژه‌های سال ۹۹ اظهارکرد: در سال جاری تاکنون ۳۱ پروژه با ۱۷۲ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده و پیش بینی می‌شود تا پایان سال ۲۰۰ کلاس درس دیگر به بهره برداری برسد.

وی گفت: از ابتدای سال تاکنون خیران با مشارکت ۴۱ میلیارد تومان مشارکت ۶۵ درصدی در ساخت مدارس داشته اند.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس گلستان بیان کرد: میزان مشارکت خیرین طی دو سال اخیر از ۳۵ درصد به ۶۵ درصد رسیده است.
 

لزوم مدرسه سازی در مناطق محروم


پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
محرومیت واژه­ای است که سال­ها در مناطق بسیاری از وطنمان جا خشک کرده و به نظر می­رسد هرگز قصد جدا شدن از آن­ها را ندارد. اگر کمی با خودمان روراست­تر باشیم، می­بینیم که هیچ­گاه به ایجاد تغییر در این مناطق و ریشه کن کردن این واژه از جای جای سرزمینمان فکر نکرده­ایم. گویی پذیرفته­ایم که دست سرنوشت این مناطق را محروم آفریده و هرگز شکل دیگری برای آن­ها قابل تصور نیست. پس چگونه است که انتظار داریم کشورمان پیشرفت کند و جایگاه بهتری در دنیا کسب کند؟ چگونه است که ادعا می­کنیم پا در مسیر پیشرفت گذاشته­ایم و در راه برداشته شدن و حذف محرومیت از اسم این مناطق قدمی برنداشته­ایم؟ حتی اگر در شهرهای خودمان هم کمی با دقت­تر به اطرافمان نگاه کنیم محرومیت را خواهیم یافت.محرومیت کودکانی که به هر دلیل از نداشتن والدین مناسب تا فقر از تحصیل بازمانده­اند.

تحصیل امروزه در دنیا کم­ترین حق یک کودک است. پس چرا تمام همت خود را بر سر مدرسه سازی برای این کودکان نگذاریم؟ آیا می­توانید جامعه­ای بدون جرم و جنایت، بدون فقر و محرومیت تصور کنید؟ آیا می­توانید جامعه­ای را تصور کنید که همه شاد و راحت در آن زندگی می­کنند؟ شاید باور آن سخت باشد اما با مدرسه سازی و فراهم آوردن امکان تحصیل برای تمامی کودکان کشور احتمال وجود جرم و جنایت در آینده را بسیار کاهش می‌دهیم چرا که بسیاری از جرم­هایی که امروز اتفاق می­افتد ریشه در محرومیت جامعه دارد.
 

خیریه و خیرین مدرسه ساز

سال‌هاست نهادهایی در جامعه پا گرفته‌اند که رسالتشان تلاش برای رفع محرومیت از جامعه است گرچه از بین بردن کامل واژه محرومیت کار چندان آسانی نیست اما یک خیریه و یا نهاد مردمی ثابت کرده است که قادر است حداقل، افرادی را در جامعه شناسایی کند که رنج فقر را به دوش می‌کشند. با همت و تلاش جمعی این خیریه‌ها می‌توان کوشید تا این افراد کمی راحت‌تر از گذشته زندگی کنند و یا با دادن آموزش‌های مختلف به آنها و کودکانشان کمک کرد تا از داشتن آینده‌ای تاریک محفاظت شوند. پسندیده‌ترین خدمت به این قشر از جامعه بدون شک مدرسه سازی است. با ساختن مدرسه و مکانی برای کسب علم و دانش ضمن آن که کمک می‌شود این کودک‌ها بی‌سواد نمانند، پرورش آنها نیز سامان بخشیده می‌شود. به این ترتیب با رشد علمی و پرورش، این کودکان دیگر قادرند آینده‌ای سبز را برای خود انتخاب کنند.

به طور کلی می‌توان گفت خیرین مدرسه ساز با کار نیک و پسندیده مدرسه سازی نه فقط به کودکان بازمانده از تحصیل کمک می­کنند بلکه از آسیب دیدن آنها در آینده جلوگیری می‌کنند. با ساخت مدرسه‌ها و کمک به تحصیل دانش آموزان محروم یک کشور، از جامعه­ای امن­تر برخوردار خواهیم بود. مدرسه کودکان را در مسیر زندگی درست پرورش می­دهد و از ورود دوباره آن­ها به دنیای محرومیت جلوگیری می‌کند.
 

آینده‌ای روشن با گسترش مدرسه سازی


پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
با نگاهی به جوامع پیشرفته میزان اهمیت مدرسه و تحصیل بر ما روشن­تر می­شود. این جوامع سرمایه‌گذاری عظیمی روی چگونگی تحصیل کودکان خود می­کنند و عقیده دارند مدارس آینده کشورشان را رقم خواهند زد. به راستی که چنین است. آیا تا کنون به این فکر کرده­اید که یک فرد تحصیل­کرده بیشتر برای ایجاد تغییر و بهبود شرایط خود تلاش می­کند یا فردی که به محرومیت خو گرفته و زندگی را به جز آن نمی­داند؟ آیا از کسی که زندگی را با محرومیت مساوی می­بیند می­توان انتظار داشت که آینده بهتری برای کشور بسازد و آن را به سوی پیشرفت سوق دهد؟

اکثر کودکانی که در مناطق محروم بزرگ می‌شوند زندگی را محدود به همان منطقه و در حصار محرومیت خود می­بینند. چنین افرادی که حتی برای بهبود زندگی خود نمی­توانند قدمی بر­دارند چگونه خواهند توانست برای بهبود کشور گام بردارند؟ درست است که عده خیلی کمی از میان آن­ها موفق شده­اند خود را از محرومیت جدا کنند اما در حقیقت، تعداد افرادی که در این مناطق دید خود را به فراتر از زندگی محدود خود می­برند و به خود اجازه می­دهند رویاهایی بزرگ داشته باشند بسیار کم است چه خواسته که بتوانند در جهت عملی کردن آن رویاها قدمی بردارند. درست است که نمونه­هایی از این افراد در جامعه ما و دیگر جوامع وجود دارند اما واقعیت اینست که این افراد انگشت شمارند. پس چرا در مسیری گام بر نداریم که با برداشتن دیوار محدود کننده محرومیت به افکار و رویاهای کودکانمان اجازه دهیم آزادانه گسترش یابند و به آن­ها قدرت دهیم تا فردای وطن عزیزمان را زیبا و شاد و پیشرفته بسازند
 

توییتر

 
پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 

پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه

پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه

پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه

پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
 
پویش ملی آجر به آجر / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه



منبع:
1.ایسنا / پیوستن بیش از ۴۵ هزار خیر مدرسه ساز به پویش آجر به آجر
2.مهر / مشارکت ۸هزار گلستانی در طرح«آجربه آجر»/۱۷۲ کلاس درس تحویل داده شد
3.ایمنا / آجر به آجر، کمپین مردمی ساخت و نوسازی مدرسه های ایران + آموزش و استان ها
4.ایلنا / تاثیر مدرسه سازی در سرنوشت یک جامعه
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.