آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟

فرماندهان نظامی امریکا احتمال می دهند که «دونالد ترامپ»، این هفته دستور رسمی خروج شماری از نیروهای نظامی امریکایی از افغانستان و عراق را صادر کند. خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه که اکنون در شمال شرق سوریه آغازشده نشان دهنده این است که آمریکا در عراق،سوریه و افغانستان شکست خورده است و از سیاست خود مبنی بر مداخله نظامی در کشورهای خاورمیانه که 6 تریلیون دلار بر روی دست آن خرج گذاشت تجدید نظر کرده است.
چهارشنبه، 28 آبان 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
به گزارش راسخون، بنا به گفته مقامات امریکایی، وزارت دفاع امریکا تحت عنوان دستور هشدار به فرماندهان اطلاع داده است تا برای کاهش نیروهای امریکایی به ۲۵۰۰ سرباز در افغانستان و ۲۵۰۰ سرباز در عراق از ۱۵ ژانویه برنامه ریزی کنند.

پیش از این، «کریستوفر میلر»، سرپرست جدید پنتاگن اعلام کرد که قصد دارد خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و خاورمیانه را سرعت بخشد و خطاب به نیروهای نظامی امریکایی گفت: زمان بازگشت به وطن فرا رسیده است.

خبرگزاری‌ آسوشیتدپرس دیروز گزارش داد که این فرمان، جایگزین برنامه دونالد ترامپ برای خروج همه نیروها تا آخر سال جاری میلادی است که ارتش و مشاوران دپلماتیک کاخ سفید با آن مخالف بودند.

بر اساس این گزارش، پنتاگون همچنین می‌خواهد شمار نیروهای آمریکایی در عراق را به ۵۰۰ نفر کاهش دهد و به دو هزار و ۵۰۰ نفر برساند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که این تصمیمات با توجه به تغییراتی که آقای ترامپ هفته گذشته در رهبری پنتاگون ایجاد کرد، تعجب‌آمیز نیست چرا که اکنون چهره‌های وفادار به او در مسند امور قرار دارند، کسانی که مانند او از ادامه حضور نیروهای آمریکایی در مناطق جنگی ناخرسند هستند.
 

اختلاف در اردوگاه جمهوری خواهان درباره خروج نظامیان آمریکا از غرب آسیا



آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 
تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از غرب آسیا به ویژه از افغانستان و عراق که قرار است در روزهای آتی اعلام شود و یکی از وعده های مهم وی شمرده می شد، با مخالفت جمهوری خواهان کنگره مواجه شده است.

میچ مک کانل، رهبر جمهوریخواهان سنا مخالفت خود را با خروج نظامیان آمریکایی از غرب آسیا اعلام کرد. وی در جلسه سنا گفت: خروج این نظامیان از عراق و افغانستان منجر به تضعیف ما و تقویت دشمنان مان در غرب آسیا می‌شود. ما نقش مهمی در دفاع از امنیت ملی کشور در برابر تروریست‌ها داریم. تروریست‌ها خواهان آن هستند که قدرتمندترین ارتش جهان، نظامیان خود را از منطقه خارج کند.

موضع گیری صریح مک کانل پس از آن مطرح شد که منابع آگاه اعلام کردند ترامپ قصد دارد شمار نظامیان آمریکا در افغانستان و عراق را تا ژانویه 2021 کاهش دهد. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اطلاعیه‌ای موسوم به «فرمان هشدار» برای فرماندهان آمریکایی صادر کرده که به موجب آن این فرماندهان باید برنامه‌ریزی‌های لازم را برای کاهش شمار نیروها در عراق و افغانستان آغاز کنند. پنتاگون قصد دارد، شمار نیروها درهر یک از کشورهای افغانستان و عراق را به 2500 نفر کاهش دهد. آمریکا در حال حاضر 4500 نظامی در افغانستان و 3000 نظامی در عراق دارد. قبل از آن ترامپ در اظهار نظری غیرمترقبه وعده داده بود که  تا کریسمس 2020 همه نیروهای آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

این امر با مخالفت جدی رئیس پنتاگون مواجه شد و در این راستا مارک اسپر وزیر دفاع پیشین آمریکا به دلیل ادامه مخالفت با خروج سریع نظامیان این کشور از افغانستان، توسط ترامپ برکنار گردید. ترامپ هفته گذشته بعد از اخراج اسپر، «کریس میلر» را به جای او به عنوان سرپرست وزارت دفاع آمریکا منصوب کرد. افرادی که میلر به عنوان مشاور انتخاب کرد این احتمال را که هدف ترامپ از اخراج اسپر، سرعت بخشیدن به خروج نظامیان آمریکا از منطقه بوده، تقویت کرده است. ترامپ در مذاکرات با طالبان، به این گروه وعده عقب نشینی کامل نیرو‌های آمریکایی از افغانستان را داده بود. نکته جالب، استقبال طالبان از این موضوع است که آن را گامی مثبت در عملی ساختن توافقنامه قطر دانست. همچنین مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در سفر به واشنگتن، برای کاهش شمار نظامیان آمریکایی، با ترامپ به توافق رسید.

حالا، مخالفت آشکار رهبر جمهوری خواهان سنا با این اقدام ترامپ نشان می دهد که جمهوری خواهان می دانند که این اقدام بیشتر درراستای کسب محبوبیت برای ترامپ به منظور شرکت دوباره در انتخابات ریاست جمهوری سال 2024 صورت می گیرد و به نوعی باعث ایجاد گسست در سیاست واشنگتن در قبال غرب آسیا وبی اعتمادی هر چه بیشتر متحدان منطقه ای آمریکا به تعهد این کشور در زمینه امنیت آنها خواهد شد. ضمن اینکه درسطح حاکمیتی آمریکا، بین  جمهوری خواهان و دموکراتها در زمینه ضرورت حفظ نظامیان این کشور درغرب آسیا اجماع نظر وجود دارد.

با این حال به ادعای برخی مقامات آمریکایی، ترامپ که  با وعده خارج کردن نظامیان امریکا از غرب آسیا  روی کار آمد از سرعت پایین خروج نیروهای آمریکا از این منطقه احساس سرخوردگی می‌کند. به گفته "دانا استرول" کارشناس مسائل غرب آسیا: وعده‌های ترامپ برای خروج نیروهای آمریکایی با واقعیت کنونی حضور نظامیان این کشور در سراسر غرب آسیا مطابقت ندارد. این در حالی است که جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که از 20 ژانویه 2021 سکانداری کاخ سفید را برعهده خواهد گرفت بر ادامه حضور نظامیان این کشور در غرب آسیا  تاکید دارد و اجرای رویکرد ترامپ درباره خروج کامل نیروهای آمریکایی، باعث اختلال جدی در اجرای سیاست های رئیس جمهوری جدید آمریکا خواهد شد.

به نظر می رسد بایدن ضمن توقف خروج نظامیان آمریکایی به ویژه از افغانستان درصدد  طراحی زمان بندی جدیدی در این زمینه برآمده و یا حتی در زمینه توافق صلح  دوحه با طالبان با توجه به گسترش و تشدید حملات طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان پس از انعقاد این توافق، تجدید نظر نماید. نکته مهم اینکه حضور نظامی آمریکا در عراق و افغانستان جز کشتار مردم این کشورها، خرابی ها و خسارات گسترده، افزایش ناامنی و تولید بی سابقه مواد مخدر، حاصلی برای آنها نداشته است. 
 

پیامدهای خروج سربازان آمریکا از عراق، افغانستان و سومالی برای دموکرات‌ها


آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 
«علی‌اصغر زرگر» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح دلایل و پیامدهای خروج احتمالی نیروهای آمریکا  از منطقه و آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: طی چند روز اخیر شاهد آن بودیم که دونالد ترامپ سعی داشته به هر ترتیب که می‌تواند بر سر راه تشکیل دولت جدید ایالات متحده سنگ‌اندازی کند و در این مسیر علاوه بر اقدام‌های عملی، شاهد موج جدیدی از اظهارات او علیه دموکرات‌ها در رسانه‌ها هستیم. این روند در گذشته هم وجود داشته اما حالا ما شاهد آ‌ن هستیم که ترامپ پس از آنکه اطرافیانش وی را متقاعد کردند که در انتخابات اخیر شکست خورده، دست به اقدام‌های عملی علیه دموکرات‌ها و دولت بعدی ایالات متحده زده است. او حالا به دنبال آن است تا بتواند بیشترین هزینه‌زایی را برای تیم «جو بایدن» به وجود بیاورد و در این راستا اعلام کرد که به دنبال خارج کردن بخشی از نظامیان خود از افغانستان، عراق و سومالی است.

او به دنبال ایجاد پیچیدگی‌های گسترده برای بایدن در سطوح مختلف است. او در چند روز گذشته فرمان عدم سرمایه‌گذاری در ارتش چین صادر کرد و حالا به دنبال کاهش و خروج نیروهای خود از افغانستان است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از تحلیلگران دفاعی و کارشناسان نظامی پنتاگون معتقدند که این اقدامِ ترامپ می‌تواند زمینه بحران در سراسر افغانستان را به وجود آورد؛ چراکه به رغم امضای توافق صلح میان واشنگتن و طالبان در دوحه، همچنان شاهد اجرای عملیات‌های میدانی از سوی این جریان هستیم و از طرفی دیگر داعش هم در افغانستان بیش از گذشته فعال شده است. ترامپ به حرف هیچکدام از اطرافیانش در مورد خروج نظامیان از افغانستان طی سال‌های اخیر اهمیتی نداد و در نهایت برای اینکه حرف خود را به کرسی بنشاند اما هیچ انتقادی از او صورت نگیرد، در ابتدا با طالبان به توافق رسید و سپس بخشی از نیروهای خود را از افغانستان خارج کرد. 
 

منطقه خاورمیانه پس از خروج آمریکا امن‌تر خواهد شد



آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 
عبدالباری عطوان تحلیلگر مطرح عرب تاکید کرد : هرگونه حماقتی که ترامپ در منطقه مرتکب شود چه با مشارکت رژیم اشغالگر اسرائیل یا بدون آن، بدون پاسخی کوبنده و دردناک، باقی نخواهد ماند.

اینکه در دوماه مانده به پایان کار ترامپ در کاخ سفید سناریویی مانند کشتن نفر شماره دو القاعده در تهران مطرح می شود و کاخ سفید اعلام می کند که موساد احمد المصری را ترور کرده واضح است که این امر از قبل برنامه ریزی شده است و تصادفی نیست. به عبارتی این اقدام آنان (آمریکایی‌ها) فراهم کردن پیش زمینه ای برای مرحله پسا ترامپ و همچنین ایجاد آمادگی برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا است.
 
سه هدف ممکن است پشت این ماجرا باشد عملیاتی که به زعم آمریکایی ها توسط سرویس جاسوسی موساد در تهران انجام شد و مقامات ایرانی آن را نفی کردند و کابینه نتانیاهو هیچ موضعی درباره آن اتخاذ نکرد و هیچ بیانیه رسمی هم از سوی القاعده برای تایید و یا رد آن صادر نشد.
 
نخست:ارتباط دهی ایران به تروریسم و سازمان تروریستی القاعده به طور ویژه، تا از این طریق حملات موشکی که قرار است توسط رژیم اشغالگر قدس و ارتش آمریکا به سوی مراکز حساس و هسته ای جمهوری اسلامی اجرا شود با بهانه و توجیه حمله به تروریست های بین المللی و قبل از خروج ترامپ از کاخ سفید صورت گیرد.
 
لازم به ذکر است که این نخستین بار بود نام عبدالله احمد عبدالله یا همان احمد المصری را که ادعا می شود مرد شماره دو القاعده است شنیده ایم، تاکنون هیچ بیانیه ای از سوی "ایمن الظواهری" رئیس القاعده منتشر نشده ضمن اینکه گفتنی است که این جایگاه در اختیار سید عبدالله قرار دارد و همچنین اینکه تمامی عملیات های این سازمان الان به جز مناطقی از یمن و مناطق جنوبی آن به صورت شبه تعلیق درآمده است.
 
دوم:الغای این امر که دستگاه جاسوسی رژیم صهیوینستی موسوم به موساد از قدرت و جایگاه عالی در رصد اطلاعات و اجرای عملیات های نظامی برخوردار است.
 
سوم: "کریستوفر میلر" سرپرست وزارت دفاع آمریکا پس از عزل مایک اسپر قصد دارد همزمان با اعلام خبر خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه با انتشار خبر ادعایی ترور عضو ارشد القاعده وضعیت (اسف بار) ارتش آمریکا در خروج از منطقه را سرپوش بگذارد و اینگونه ادعا کنند که اکنون خطر القاعده از سر همه رد شده والان وقتشه که سربازها به خانه بازگردند!
 
اینکه ترامپ می خواهد در خلال ماه های آینده چه کاری انجام دهد در حاله ای از ابهام است. برخی در این بین سناریوی ترور شخصیت های برجسته ای چون سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و یا عملیات نظامی مشترک اسرائیل و آمریکا برای هدف قرار دادن مراکز هسته ای ایران و یا اقداماتی مشابه این ها را دور نمی دانند کما اینکه این رژیم ها پیشتر حاج قاسم سلیمانی و مهدی ابوالمهندس رئیس حشد شعبی عراق را هدف قرار داده بودند.
 
عمده گزارش ها و تحلیل های مقامات غربی این است که ترامپ بدون هیاهو و در آرامش کاخ سفید را ترک نخواهد کرد امری که در نهایت به شکست او می انجامد. جان بولتون یکی از همین کارشناسانی است که پس از اخراج از منصب وزارت دفاع و تبدیل شدن به دشمن ترامپ چنین نظری دارد.
 
خروج نیروهای آمریکایی از خاورمیانه که اکنون در شمال شرق سوریه آغاز شده صرف نظر از دلایل دیگری که می تواند پشت این موضوع باشد نشان دهنده این است که آمریکا در عراق، سوریه و افغانستان شکست خورده و از سیاست خود مبنی بر مداخله نظامی در کشورهای خاورمیانه که (بیش از) 6 تریلیون دلار روی دست آن خرج گذاشته تجدید نظر کرده است و به تبع این یعنی تاییدی بر کنار کشیده شدن دست آمریکا از روی سر صهیونیست ها و برخی رژیم های عربی در منطقه.
 
منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) پس از خروج آمریکایی ها از منطقه روی امنیت و آرامش را به خود خواهد دید چراکه اراضی آن به صاحبان اصلی آن ها بازخواهد گشت.
 
نیروهای ارتش آمریکا به طور پیوسته و در دوران گسترده حضورشان در منطقه چیزی جر ناامنی و غارت ثروت و گسترش هرج و مرج و تروریسم و نابودی دموکراسی و حقوق بشر چیزی باقی نگذاشتند.
 
هرگونه اقدام خطای ترامپ بی شک با پاسخ قوی و دردناک مقاومت روبه خواهد شد.
 

اقدام نظامی علیه نیروی مقاومت


آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 
یک روزنامه عربی نوشت: هرگونه اقدام نظامی علیه ایران، حزب الله یا سوریه بعید است. زیرا ائتلاف مقاومت قدرت وارد آوردن زیان‌های شدیدی علیه آمریکا، اسرائیل یا متحدان دو طرف در منطقه را دارد.

کمال خلف در روزنامه الرای الیوم چاپ لندن در تحلیلی با عنوان «دونالد ترامپ به ایران حمله می‌کند یا نیروهایش را از خاورمیانه خارج خواهد کرد؟» به گزارش نیویورک تایمز درباره تصمیم ترامپ برای حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران پرداخت و نوشت:

باید گفت دعوت دبیر کل حزب الله لبنان برای آمادگی و درپیش گرفتن احتیاط در مدت زمان باقی مانده از عمر دولت ترامپ فراتر رفتن از دایره تحلیل سیاسی و آمادگی نظامی واقعی برای این سناریو تلقی می‌شود. برکناری مارک اسپر تنها اشاره موجود برای توجه ناظران و تصمیم گیران در منطقه ما به نیت واقعی آمریکا نبوده است. در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

حمله ملک سلمان به ایران و سخن گفتن او از خطرناکی طرح ایران برای منطقه و دعوت از جامعه بین المللی برای اتخاذ موضعی سختگیرانه در قبال ایران. تنش زایی عربستان با ایران در زمان کنونی پرسش‌های زیادی برمی‌انگیزد. به ویژه این که بدون هیچ مناسبت یا وقوع تحولی میان دو طرف صورت گرفت.

انتشار اخبار ترور مرد شماره دو القاعده در ایران که سه ماه پیش انجام شده در این زمان به خصوص معانی متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها مرتبط کردن نام ایران به تروریسم بین المللی، گروه‌های تندرو و بیان این مطلب که ایران حامی یکی از افرادی است که مسئول حملات ۱۱ سپتامبر بوده است تا به این ترتیب افکار عمومی در آمریکا آماده پذیرش هرگونه تجازو نظامی به ایران شود.

سفر پمپئو به خاورمیانه که شامل سه کشور حاشیه خلیج فارس به علاوه بیت المقدس و ترکیه می‌شود. هنوز علت واقعی و اهداف آن مشخص نشده است. به ویژه این که او مدت زمانی مناسبی برای اجرایی کردن هیچ گونه سیاست بلند مدتی را ندارد، زیرا به زودی این منصب را ترک می‌کند. آیا او این طرف‌ها را از نیت نظامی آمریکا باخبر می‌کند و نقش‌ها را میان آن‌ها توزیع می‌کند؟

مانور بزرگ اسرائیل در شمال که به گفته دبیر کل حزب الله بزرگترین مانور در تاریخ اسرائیل و دارای بعد دفاعی بوده است. به علاوه این که دولت آمریکا تاکنون مانع از تشکیل دولت در لبنان شده و بر عدم همکاری با هردولتی تاکید کرده که حزب الله در آن مشارکت داشته باشد.

اما سخنان کریستوفر میلر، درباره تصمیمش برای تسریع روند خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان و خاورمیانه تمام این نشانه‌ها درباره احتمال اقدام نظامی از سوی آمریکارا از میان برد. با این وجود احتمال دارد که او صادق نبوده است و برای گمراهی این سخنان را بر زبان آورده باشد.
 

توییتر

 
آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
 

آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد / اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟



منبع:
1.تسنیم / عطوان: منطقه خاورمیانه پس از خروج آمریکا امن‌تر خواهد شد/ حماقت ترامپ با پاسخ کوبنده و دردناک همراه خواهد بود
2.الکوثر / اختلاف در اردوگاه جمهوری خواهان درباره خروج نظامیان آمریکا از غرب آسیا
3.شبکه جهانی کلمه / آمریکا شمار نیروهای خود در عراق و افغانستان را کاهش می‌دهد
4.ایلنا / پیامدهای خروج سربازان آمریکا از عراق، افغانستان و سومالی برای دموکرات‌ها/ دلایل درج نام انصارالله یمن در فهرست تروریستی
5.اقتصاد24 / ترامپ قصد حمله به ایران را دارد؟
6.خبرگزاری بین المللی قدس / عطوان: پوشش خبری اخراج آمریکایی ها یا آماده سازی برای حمله به تاسیسات هسته ای ایران؟
توییتر
** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.