همه آنچه درباره واکسن کرونایی ایرانی بدانید

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام از آغاز تست انسانی واکسن کرونا در هفته نخست دی‌ماه خبر داد و تا پایان تابستان ۱۴۰۰ واکسن ایرانی به تولید انبوه خواهد رسید.
شنبه، 22 آذر 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
همه آنچه درباره واکسن کرونایی ایرانی بدانید
به گزارش راسخون، محمد مخبر با بیان اینکه تمامی امکانات و مقدمات لازم این واکسن فراهم شده است، اظهار کرد: تست انسانی این واکسن در سه فاز از هفته نخست دی ماه شروع خواهد شد. این واکسن از مسیری تولید شده است که کم‌ترین تبعات را دارد و امتحان شده است.

به گفته وی، «در تولید این واکسن از ویروس کشته شده و ضعیف شده استفاده شده است که در گذشته نیز از این روش در کشور استفاده شده بود». 

مخبر گفت: با یاری خداوند ملت عزیزمان هیچ مشکلی در تهیه و تولید و تزریق واکسن نخواهند داشت.
 

همگام با دنیا در تولید واکسن کرونا


آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟
 
تقریبا بیشتر کشورهای دنیا به دنبال دستیابی به واکسن یا دارویی برای از بین بردن این بیماری هستند. کشورهایی همچون ایران، آمریکا،‌ انگلیس،‌ چین، هند، آلمان، فرانسه، ژاپن و روسیه. رقابتی خستگی ناپذیر که هدف اصلی آن نجات جان انسان ها است به همین دلیل باید از هزار خان تاییدیه های داخلی در فازهای مختلف آزمایشگاهی، حیوانی و انسانی و سپس جهانی مانند تایید سازمان جهانی بهداشت بگذرد.

در این گذار تاکنون کشورهایی مانند روسیه و آمریکا از تولید واکسن هایی خبر داده اند که بعضا در کشور خود روی شماری از افراد آن را آزمایش کرده و نتایج مثبتی نیز داشته است اما این واکسن ها به ویژه واکسن روسی که خبر تولید آن منتشر شد،‌ بر اساس ژنتیک مردم این کشور تهیه شده و بومی است و برای اینکه جنبه استفاده عمومی پیدا کند، باید روی افراد بیشتری با ژنتیک های مختلف آزمایش شود. 

در کشور ما نیز خبر تولید نخستین نمونه واکسن نوترکیب نسل جدید علیه ویروس کرونا در روز ۲۹ مهر ماه در یک نشست خبری، رسانه ای شد. در این خبر آمده بود که ساخت نمونه واکسن ایرانی کرونا مبتنی بر ویروس سرخک است که این شیوه تولید به عنوان نسل پیشرفته یا نسل سوم ساخت واکسن شناخته می شود. 

سرپرست تیم تحقیقاتی این واکسن که در شرکت دانش بنیان هوم ایمن زیست فناور با همکاری شرکت بیوسان فارمد وابسته به مجموعه دارویی برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ساخته شده، اعلام کرده است که فناوری این واکسن پیشرفته در اختیار تعداد بسیار محدودی از کشورهای دنیا قرار دارد و ایران هم در زمره این کشورها است و ما در حال ورود به فاز حیوانی این محصول پیشرفته هستیم. همچنین برنامه ریزی شده است که این آزمایش در آبان امسال روی میمون انجام می شود.

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفتم مرداد ماه اعلام کرد که در تولید واکسن خبرهای خوشی داریم و از دنیا عقب نیستیم اما هنوز ابهامات زیادی درباره اثربخشی واکسن کرونا وجود دارد. وی چندی بعد در  ۲۹ مهر ماه از طی شدن مرحله آزمایش حیوانی واکسن ایرانی کرونا خبر داد و گفت این واکسن از اواسط آبان ماه امسال وارد مرحله آزمایش انسانی می‌شود.

وزیر بهداشت کشورمان همچنین پس از ابلاغ راهنمای ساخت واکسن کرونا تحت عنوان «راهنمای ساخت واکسن کووید ۱۹ از تحقیق و توسعه تا ورود به بازار؛ الزامات رگولاتوری»، دوازدهم آبان ماه بود که از آغاز تحقیقات دو واکسن کرونا روی مدل انسانی در هفته‌های آینده خبر داد. 

به گفته وی، از بین ۱۲ گروه که روی ساخت واکسن کرونا در کشور کار می‌کردند، سه گروه توفیقاتی داشتند و حداقل دو گروه که مدل‌های حیوانی را گذرانده‌اند، از هفته‌های آینده وارد کارآزمایی بالینی انسانی می‌شوند.
 

نکات مبهم در مورد واکسن های کرونا

حمیدرضا توحیدی نیک در مورد واکسن کرونا گفت: هنوز روی این موارد بحث است که واکسن تولید شده جدا از ابتلا به بیماری می تواند از ابتلا به عفونت یا انتقال آن به دیگران هم جلوگیری کند یا خیر؟ یعنی ممکن است فرد خودش از نظر ابتلا به بیماری بالینی ایمن شود اما بتواند عفونت را به دیگران انتقال دهد چیزی همانند آنچه در مورد افراد حامل ویروس می گوییم. این بدین معنی است که واکسن فقط برای خود افراد مفید خواهد بود و کمک زیادی به کنترل بیماری در جامعه نخواهد کرد.

وی بیان کرد: اما اگر واکسن جدا از ابتلا به بیماری، از ابتلا به عفونت و متعاقب آن انتقال عفونت جلوگیری کند، خیلی کمک کننده بوده و می تواند ما را به سمت ایمنی گروهی ببرد. در مکانیسم ایمنی گروهی اگر بتوانیم درصد بالایی از جمعیت را واکسینه کنیم این افراد یک دیواره دفاعی ایجاد کرده و اجازه نمی دهند فرد بیمار با فرد مستعد تماس مستقیم پیدا کند و به تدریج تماس ها کمتر شده و بیماری آرام آرام کنترل می شود.

این اپیدمیولوژیست دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه بحث دیگر درمورد واکسن کرونا، "ماندگاری ایمنی" است اظهار کرد: اکنون ماندگاری ایمنی بعد از ابتلا به عفونت سه تا شش ماه اعلام شده و بعد از سه ماه آرام آرام ایمنی کاهش پیدا می کند. در مورد واکسن باید ببینیم ایمنی که ایجاد می شود چقدر ماندگاری دارد.

وی افزود: اکثر واکسن های تولید شده حداقل یک نوبت یادآور نیاز دارند به عنوان مثال گفته می شود واکسن فایزر نوبت اول صفر و ۲۱ روز بعد دوز یادآور دارد زیرا ایمنی که دوز اول واکسن ایجاد می کند ۲۸ روز است و هفت روز طول می کشد تا ایمنی ایجاد شود و به همین دلیل باید واکسن را مجدد روز بیست و یکم تزریق کنیم تا روز بیست و هشتم ایمنی جدید ایجاد شده و ادامه پیدا کند و اینکه این ایمنی چقدر ادامه دارد همچنان جای بحث است.
 

نقطه ضعف واکسن های کرونا


آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟
 
توحیدی اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف اکثر واکسن های کرونای دنیا این است که نیاز به زنجیره های سرد بسیار خاص دارند و بعضا تا دمای منفی ۷۰ یا ۸۰ درجه برای نگهداری نیاز دارند و شرایط برای کشورهای فقیر و کم برخوردارتر شاید در زمینه تهیه این واکسن سخت باشد.

وی تصریح کرد: این واکسن ها قطعا به بشریت کمک می کند اما مسئله ی مهم دیگر به سیاست و تصمیمات کشورهای تولیدکننده واکسن و سازمان جهانی بهداشت برمی گردد. اینکه آیا واکسن را به کل جمعیت چند کشور خاص بدهیم یا بین جمعیت های خاص کل کشورهای دنیا توزیع شود؟

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: این مهم است که افراد مُسن همه کشورها و افراد در معرض خطر و دارای بیماری های خاص را در اولویت بگذاریم و در بین همه کشورها واکسن را تقسیم کنیم که این اقدام به از خودگذشتگی برخی کشورهای ثروتمند، کشورهای سازنده واکسن و تصمیمات سازمانهای جهانی بستگی دارد. هر چند با پیش خریدهایی که کشورهای ثروتمند دنیا انجام داده اند به نظر نمی رسد چنین از خودگذشتگی وجود داشته باشد و شاید خرده ای هم نمی توان گرفت زیرا غالبا سیاستمداران هر کشوری شهروندان خود را در اولویت قرار می دهند.

وی افزود: تزریق واکسن کرونا قطعا اولویت بندی خواهد داشت و ایده آل این است همه یا حداقل درصد بالایی از جمعیت واکسن تزریق کنند که در حالت دوم نیز از طریق مکانیسم ایمنی گروهی می توان به کنترل بیماری امیدوار بود، به شرط اینکه واکسن بتواند ایمنی قوی و دائم ایجاد کند.
 

واکسن کرونا در چه شرایطی جلوی انتقال ویروس را می‌گیرد؟

توحیدی اظهار کرد: در اکثر کشورها در دریافت واکسن اولویت بندی وجود دارد. به عنوان مثال در کشور انگلیس، ملکه ۹۴ ساله بریتانیا در اولویت دوم تزریق واکسن قرار گرفته و ساکنان خانه های سالمندان و کارکنان این مراکز در اولویت اول هستند. به طور کلی هر کسی  در معرض خطر بیماری بیشتر باشد در اولویت اول دریافت واکسن نیز قرار دارد ضمن آنکه وظیفه انسانی است که ابتدا افراد در معرض خطر بیشتر تحت پوشش قرار گیرند و در مرحله دوم به سایر اقشار جامعه واکسن تزریق کنیم.

این اپیدمیولوژیست اظهار کرد: درمورد ویروس کرونا گفته می شود اگر حدود ۷۰ درصد جمعیت ایمن شود، می تواند ایمنی دسته جمعی ایجاد کند و جلوی انتقال بیماری به شکل قابل ملاحظه ای گرفته شود.
 

تزریق واکسن کرونا هیچ خطر مرگی ندارد


آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟
مینو محرز عضو کمیته علمی کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داوطلبان واکسن کرونا اظهار کرد: بر اساس قوانین تدوین شده در کمیته اخلاق افراد داوطلب دریافت هر نوع واکسن از جمله واکسن کرونا باید علاوه بر دریافت جایزه تحت پوشش بیمه قرار بگیرند و اگر در موارد خیلی نادر در این مرحله فوت شدند دیه به آن‌ها تعلق می‌گیرد.

او ادامه داد: داوطلبان واکسن ایرانی کرونا با خیالی آسوده این واکسن را تزریق کنند، زیرا هیچ گونه خطر مرگی برای افراد و داوطلبان به دنبال ندارد.

عضو کمیته علمی کرونا با اشاره به ویروس استفاده شده در تمام واکسن‌ها بیان کرد: تمام واکسن‌ها از جمله واکسن کرونا از ویروس ضعیف شده تهیه شده است و هیچ خطری برای دریافت کنندگان آن وجود ندارد. قوانین کمیته اخلاقی بدین منظور تدوین شده است تا مردم و داوطلبان با گاهی کافی اقدام به دریافت هر واکسنی از جمله واکسن ایرانی کرونا انجام دهند.

محرز گفت: تزریق هر واکسنی مانند کرونا احتمال دارد که از عوارض خفیفی برخوردار باشد که موضوع مهمی نیست و در برخی از حالات ممکن است اعضای بدن مانند قلب، ریه یا کبد تحت تاثیر واکسن قرار بگیرد که متخصصان همه این موارد را بررسی می‌کنند.

عضو کمیته علمی کرونا در خصوص واکسن ایرانی کرونا اضافه کرد: واکسن ایرانی کرونا مجوز تست انسانی کمیته اخلاق را اخذ کرده و به زودی این مرحله شروع خواهد شد و اگر کار‌ها به خوبی پیش برود اواخر خرداد  سال آینده به تولید انبوه می‌رسد.

محرز تاکید کرد: فوت داوطلبان واکسن فایزر درست نیست و از میان داوطلبان تنها دونفر از کارکنان بیمارستانی در انگلیس که بیماری زمینه‌ای آلرژی داشتند نسبت به تزریق آن بدن شان حساسیت نشان داده است.
 

واکسن ایرانی کرونا مشابه واکسن های مدرنا و فایزر است

کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت و سخنگوی سازمان غذا و دارو شب گذشته از صدور مجوز آزمایشات بالینی برای نخستین واکسن ایرانی کرونا خبر داد. جهانپورگفت:این واکسن با تکنولوژی ویروس کشته شده تولید می‌شود. در برخی کشورها هم واکسن کرونا با همین شیوه ساخته شده است و به هر حال استراتژی مشابه دیگر واکسن هاست.

حداقل دو شرکت در حوزه تولید واکسن برای واکسن کرونا مشابه با واکسن شرکت مدرنا کار می کنند. واکسن آنها با تکنولوژی mRNA در مطالعات آزمایشگاهی است.

به نظر می آید نمونه های آزمایشگاهی تولید شده نسبت به برخی از آنها مزیت فناوری داشته باشد؛ شرایط نگهداری آنها و زنجیره سردی که لازم دارد نسبت به واکسن هایی که تاکنون با این تکنولوژی (mRNA) معرفی شده‌اند، سهل‌تر خواهد بود.
 

چند واکسن کرونا در ایران مجوز مطالعه انسانی گرفته اند؟


آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟
 
دکتر احسان شمسی کوشکی درباره وضعیت واکسن های کرونای ایرانی، گفت: فعلا تنها یک واکسن کرونای ایرانی از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت ارجاع شد و مجوز آغاز مطالعه انسانی را دریافت کرده است.

وی افزود: هیچ واکسن کرونای دیگری در کشور از سوی سازمان غذا و دارو به کمیته اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت واصل نشده است. به محض اینکه مستندات مربوط به هر یک از واکسن‌های دیگر را دریافت کنیم، بررسی آن را آغاز می کنیم.

شمسی کوشکی تاکید کرد: باید توجه کرد که مرحله مطالعه انسانی واکسن، دارای فازهای متعددی است. به طوری که ابتدا به تعداد کمی از افراد واکسن را تزریق می‌کنند، در فاز دوم به تعداد بیشتر نسبت به مرحله اول و در فاز سوم به تعداد بیشتری از افراد نسبت به مرحله دوم، واکسن را دریافت می‌کنند.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش وزارت بهداشت با بیان اینکه بنابراین مرحله انسانی تولید واکسن سه فاز دارد که بعد از نتایج موفق هر فاز، وارد مرحله بعدی می‌شوند، گفت: اگر در هر سه مرحله مطالعه انسانی نتایج ایمن و اثربخش بود، ‌آن زمان می توان به سمت تولید صنعتی واکسن رفت. در عین حال باید توجه کرد که افرادی که در مراحل تحقیق انسانی تولید یک واکسن شرکت می‌کنند، ‌همه به صورت داوطلبانه باید شرکت کنند.
 

تا پایان تابستان ۱۴۰۰ واکسن ایرانی کرونا به تولید انبوه برسد

دکتر"حمیدرضا توحیدی نیک" اپیدمیولوژیست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان درباره واکسن کرونا گفت: خبار خوبی درمورد واکسن از تمام دنیا به گوش می رسد. اواخر تابستان صحبت هایی که می شد انتظار دنیا بر این بود واکسن هایی با کارآیی حدود ۵۰ درصد داشته باشیم اما اکنون می بینیم واکسن هایی که توسط شرکت های مختلف تولید می شود، بیان کننده بالای ۹۰ درصد ایمنی است که خبر خیلی خوبی برای دنیا در این زمینه محسوب می شود.
وی افزود: هنوز نکات مبهمی درمورد این واکسن ها وجود دارد. اینکه عملکرد واکسن ها در گروه های مختلف سنی و جنسی چگونه است و آیا می تواند در کنترل عفونت در دیگران هم به ما کمک کند یا نه؟
 

واکنش کاربران

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟
 

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟

آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه / واکسن ایرانی کرونا کی به تولید انبوه می‌رسد؟




منبع:
1.ایسنا / آغاز تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از هفته اول دیماه
2.ایسنا / به نظر نمی‌رسد تا پایان تابستان ۱۴۰۰ واکسن ایرانی کرونا به تولید انبوه برسد
3.برنا / هشدار: تولید واکسن های مختلف علیه ویروس کرونا خطرناک است
4.خبرگزاری الف / محرز: تزریق واکسن کرونا هیچ خطر مرگی ندارد
5.خبرآنلاین / جهان‌پور: واکسن ایرانی کرونا مشابه واکسن های مدرنا و فایزر است
6.ایسنا / چند واکسن کرونا در ایران مجوز مطالعه انسانی گرفته اند؟
7.ایرنا / ایران همگام با دنیا در تولید واکسن کرونا

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط