ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات

رئیس جمهور در نشست حقوق اساسی و شهروندی که در روز شنبه اول دی ماه برگزار شده بود اظهار داشت: موضوع رفراندوم در قانون پیچیده در نظر گرفته شده و می‌تواند اکنون بعد از ۴۰ سال اجرایی شود.
چهارشنبه، 3 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ساره سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
به گزارش راسخون؛ رئیس جمهور کشورمان حجت الاسلام حسن روحانی در نشست حقوق اساسی و شهروندی گفت: موضوع رفراندوم در قانون پیچیده در نظر گرفته شده و می‌تواند اکنون بعد از ۴۰ سال اجرایی شود.
 حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی اول دی ماه در همایش حقوق اساسی و شهروندی با تاکید بر اینکه بحث بازنگری قانون اساسی زمانی که مورد نیاز باشد، اشکالی هم ندارد، گفت: قانون اساسی معمولاً دیر به دیر در دنیا اصلاح می‌شود. ۳۱ سال است قانون اساسی تغییر نکرده است. قبلاً ۱۰ سال پس از ارتحال حضرت امام (ره) در قانون اساسی اصلاحاتی انجام گرفت.  اما ۳۱ سال قانون اساسی تغییر نکرد و ممکن است زمانی تغییر کند. رییس ‌جمهور در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به جایگاه همه‌پرسی در قانون اساسی تصریح کرد: اصل ۵۹ قانون اساسی می‌تواند در مقاطعی که اختلاف نظر اساسی وجود دارد و اتفاق نظری وجود ندارد، مهم باشد. البته باید موضوع مهمی باشد تا بحث و بررسی شود و در اختیار آرای عمومی و به رفراندوم گذاشته شود. البته سازوکار این اصل خیلی پیچیده است ولی بعد از ۴۰ سال می‌تواند یک بار اجرا شود.

ایشان در بخش دیگری از سخنانشان اظهار داشتند با بیان اینکه در قانون اساسی نظارت مجلس بر کار وزرا مطرح نشده است، گفت: آنکه در قانون اساسی آمده رئیس جمهوری است و نظارت بر کار وزیر از وظایف رئییس جمهوری است.رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه ارکان حکومت یعنی دولت، مجلس و قوه قضاییه فهم مشترکی از قانون اساسی ندارند، تصریح کرد: قوا به مانند هم نمی‌اندیشند و ممکن است در مسائل فنی و مهم اختلاف نظر باشد. زیرا گاهی اوقات می‌شنویم که بعضی از نمایندگان مجلس می‌گویند ما باید بر کار وزرا نظارت کنیم که این نشان از برداشت ناقص از قانون اساسی است. روحانی ادامه داد: البته نمایندگان در یک مفهومی ممکن است از وزار سوال کنند ولی در قانون نظارت بر کار وزرا وجود ندارد و این رئیس جمهوری است که بر کار وزیر نظارت می‌کند. به عبارتی نظارت بر کار وزیر از وظایف رئیس جمهوری است و رئیس جمهوری اختلاف دو وزیر را حل می کند و هماهنگی بین دو وزیر یا چند وزیر بر عهده رئیس جمهوری است.
 
 

واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روحانی


ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
 
سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات رییس جمهور گفت: در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است. کدخدایی گفت: نظر شورای نگهبان در سال ۸۲ با تفسیر سال ۹۱ این شورا یکسان است و احتمالا آقای رئیس جمهور درباره موضوعی که دیروز مطرح کردند، در جریان جزئیات موضوع نبودند.

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به اظهارات رییس جمهور گفت: در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در گفتگو با رادیو معارف گفت: هیچ منعی برای تغییر، بازنگری و اصلاح قانون اساسی در هیچ کشوری وجود ندارد.

وی افزود: هر وقت همه‌ی ظرفیت‌های قانون اساسی فعلی را استفاده کردیم و از همه‌ی راه‌های جایگزین مانند تفسیر قانون اساسی بهره بردیم، در این صورت اگر مشکل حل نشد می‌توان از بازنگری استفاده کرد.

کدخدایی تصریح کرد: روش‌های مختلفی در قوانین اساسی تمام کشورها از جمله کشور ما وجود دارد که ما باید تلاش کنیم از این سازوکارها استفاده کنیم و دست به قانون اساسی نزنیم.

وی با بیان اینکه در خواست بازنگری در قانون اساسی را هر کسی می‌تواند بدهد اما تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است گفت: خیلی از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است.

وی افزود: مشکل ما در رفتار مسئولان است و مسئولان باید رفتارهای خودشان را منطبق با قانون اساسی کنند؛ برخی مسئولان فهم شخصی از قانون اساسی را بیان می‌کنند.

وی افزود: نظر و تفسیری که توسط افراد بیان شده، ممکن است در دوره‌ای دیگر این نظر تغییر کند. مثلا در یک دوره، مجلس ممکن است یک مصوبه داشته باشد و در دوره دیگر، نمایندگان مصوبه‌ای مخالف مصوبه‌ی مجلس قبلی داشته باشند؛ شورای نگهبان هیچ الزام قانونی برای پایبندی به آرای خود در ادوار مختلف ندارد اما در عمل همیشه سعی کرده که این پایبندی را داشته باشد.

کدخدایی گفت: نظر شورای نگهبان در سال ۸۲ با تفسیر سال ۹۱ این شورا یکسان است و احتمالا آقای رئیس جمهور درباره موضوعی که دیروز مطرح کردند، در جریان جزئیات موضوع نبودند.
 

واکنش هیئت رئیس مجلس شورای اسلامی به این سخنان


ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
 
عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تفسیر قوانین در خصوص اختیارات مجلس شورای اسلامی بر عهده شورای نگهبان است و رئیس جمهور نمی‌تواند در این باره تفسیر به رای کند.

آقای محمد حسین فرهنگی در واکنش به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر اینکه «ما در قانون اساسی چنین چیزی نداریم که مجلس بتواند بر کار وزرا نظارت کند» اظهار کرد: تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و قطعا مراجع دیگر نمی‌توانند تفسیر به رای کنند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی افزود: مواردی که جنبه "نص" دارد مشخص هستند و نیازی به تفسیر ندارند و در مواقعی هم که شبهاتی وجود داشته باشد، شورای نگهبان تفسیر آن را انجام خواهد داد.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برداشت‌های اشخاص نمی‌تواند "نص صریح " احکام قانون اساسی را از مسیر خود منحرف کند؛ بنابراین استیضاح، طرح سوال و پیگیری‌های نظارتی از وظایف مجلس شورای اسلامی محسوب می‌شوند که در قانون اساسی نیز مبرهن شده است.

آقای فرهنگی اظهار کرد: رئیس جمهور اگر به تفسیر قوانین لازم داشته باشد، می‌تواند از شورای نگهبان استفسار کند و تفسیر‌های دیگر جنبه قانونی ندارد.
 

واکنش آیت الله جنتی نسبت به سخنان رئیس جمهور


ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
 
 آیت الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود در جلسه این شورا به سخنان رئیس جمهور واکنش نشان داد.

وی در بخشی از نطق پیش از دستور خود اظهار داشت: سخنان خود با ابراز تأسف از اظهارات نادرست و حاشیه ساز رئیس جمهور درباره مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان تاکید کرد: من در تعجبم چرا در این شرایط که به دلیل سو تدبیری‌های برخی مسئولان مردم با مشکلاتی همچون گرانی و تورم مواجه هستند و همه باید جهت رفع آنها بکوشند، آقای رئیس جمهور اظهارات خلاف قانون اساسی علیه شورای نگهبان مطرح می‌کند که اصلاً در شأن او نبود.

دبیر شورای نگهبان تاکید کرد: شورای نگهبان بر اساس نص صریح قانون اساسی به وظایفی که بر عهده‌اش قرار گرفته شامل تطبیق مصوبات با شرع مقدس و قانون اساسی، نظارت بر انتخابات و تفسیر قانون اساسی عمل می‌کند.

آیت الله جنتی در خاتمه سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مسئولان آرامش کشور را بهم نزنند و به وظایف قانونی خود عمل کنند.‌
 

واکنش کاربران به این ماجرا


ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات

ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
ماجرای اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم و واکنش ها مقامات
منبع:
1. اظهارات مهم روحانی درباره برگزاری رفراندوم در کشور پس از ۴۰ سال / همشهری آنلاین
2.  رئیس جمهور نمی‌تواند قوانین را تفسیر به رای کند / صدا و سیما
3. واکنش سخنگوی شورای نگهبان به اظهارات روحانی: تصمیم بازنگری طبق قانون با رهبر معظم انقلاب است / انتخاب
4. ظهارات «روحانی» علیه شورای نگهبان خلاف قانون اساسی بود / مهر
5. واکنش کاربران / توییتر


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.