ماجرای تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید محسن فخری‌زاده

«محمدجواد حق‌شناس» رییس کمیسیون نامگذاری شورای شهر تهران به تلاش برخی برای تغییر نام خیابان شجریان،با انتشار توئیتی واکنش نشان داد .
چهارشنبه، 3 دی 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: فاطمه سمیع زاده
موارد بیشتر برای شما
ماجرای تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید محسن فخری‌زاده
به گزارش راسخون، «محمدجواد حق‌شناس» در واکنش به اقدام برخی برای تغییر نام خیابان شجریان، بامداد امروز در توئیتی در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت: «پس از شهادت شهید فخری‌زاده، شورای شهر تهران به احترام این شهید والا مقام نام خیابان صنایع در منطقه ١ (محل کار وی) را با قید فوریت به نام ایشان نامگذاری کرد».

وی ادامه داد : «بیش از ٤٥ درصد نامگذاری‌های این دوره - شورای شهر تهران-  به نام شهیدان سرافراز میهن بوده است.»

حق شناس ادامه داد: «انتظار رواداری به نمادهای جامعه خواسته زیادی نیست.»

روز گذشته شماری در اعتراض به نامگذاری خیابانی به نام استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان، با چسباندن برگه ای به نام دانشمند شهید «محسن فخری زاده»، تابلو خیابان را مخدوش کردند.

گفتنی است شورای شهر تهران در نخستین جلسه پس از شهادت دانشمند شهید «محسن فخری زاده» که دو روز پس از شهادت ایشان برگزار شد با قید دو فوریت خیابان صنایع در کنار وزارت دفاع را به نام این شهید فخر ایران کرد.

شورای شهر همچنین سه روز پیش نام خیابان فلامک در منطقه 2 را به نام استاد آواز ایران، محمدرضا شجریان تغییر داد.
 

ماجرای تغییر تابلوی خیابان شجریان به شهید فخری زاده توسط معترضیین


ماجرا تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید فخری‌زاده
 
مدت‌ ها پس از طرح بحث نامگذاری خیابان ‌ها به نام مشاهیر و هنرمندان و چهره‌ های علمی و فرهنگی به ‌نام ایران، دو ماه و نیم پس از درگذشت محمدرضا شجریان استاد آواز ایران، سرانجام روز یکشنبه ۳۰ آذرماه خیابان فلامک در منطقه ۲ تهران به نام محمدرضا شجریان تغییر نام داد.

دو روز پس از تغییر نام در عصر سه‌ شنبه، گروهی به عنوان "خانواده شهدا" نام این خیابان را به "محسن فخری‌ زاده"، دانشمند هسته‌ ای ایران که ۷ آذر ماه ترور شد، تغییر دادند.

پایگاه خبری شهدای ایران با انتشار تصاویری از حضور چند نفر در خیابان استاد محمدرضا شجریان نوشت: چند تن از خانواده شهدا جهت نشان دادن اعتراض به این اقدام غیر انقلابی شورای شهر تهران، با حضور در خیابان مذکور تابلو خیابان "محمدرضا شجریان" را به شهید "محسن فخری زاده" تغییر دادند.

این افراد اقدام صورت گرفته روز گذشته را کاملا خودجوش خواند و گفت: هیچ فرد یا نهادی ما را مجبور به این کار نکرد و تمام افرادی که در این اقدام ما را یاری کردند به صورت خودجوش در این اقدام همراه ما بودند. 
 

هنر شجریان و دانش فخری زاده هر دو افتخار ملی و موجب عزت و اعتلای ایران است

رییس بنیاد امید ایرانیان هنر شجریان و دانش فخری زاده را افتخار ملی و موجب عزت و اعتلای ایران دانست.

محمدرضا عارف در واکنش به تغییر نام خیابان استاد محمدرضا شجریان به شهید فخری زاده در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «هنر شجریان و دانش فخری زاده هر دو افتخار ملی است و موجب عزت و اعتلای ایران .حرکت در مسیر حاکمیت قانون، وحدت، همدلی و اقتدار ملی را از خانواده شهید فخری زاده بیاموزیم.
دانش این شهید عزیز در کنار اخلاق انسانی و مسئولیت ملی خانواده گرانقدرشان سرمایه ایران عزیز است».
 

خانواده شهید فخری‌زاده: وحدت‌شکنی نکنید


ماجرا تغییر نام خیابان استاد شجریان به شهید فخری‌زاده
 
بی‌تردید جهاد علمی شهید دکتر فخری‌زاده که سالیان سال با نیتی خالصانه در گمنامی و بی‌نامی برای تقویت پایه های اقتدار دفاعی و ایجاد وحدت، عزت و همدلی میان آحاد مردم شریف و فرهنگ پرور ایران اسلامی صورت گرفت، نباید با اقدامات وحدت شکن و تفرقه انگیز خدشه‌دار گردد.

‌در بیانیه خانواده شهید فخری‌زاده درباره تغییر نام خیابانی از «شجریان» به «شهید فخری‌زاده» آمده است:

باعنایت به علاقمندی و احترام شهید عزیزمان به هنر و موسیقی اصیل ایرانی و زبان و ادبیات فاخر پارسی به عنوان ارکان جدائی ناپذیر فرهنگ غنی ایران اسلامی، هرگونه تغییر در نام ها و نمادهای این عرصه دور از اندیشه و سیره آن شهید راه علم و دانش و اقتدار میهن عزیزمان است.

با تقدیر و تشکر از ابراز احساسات ارادتمندان به ساحت شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهید دکتر محسن فخری‌زاده به استحضار می‌رساند هرگونه تغییر در نام‌ها و عناوین معابر و خیابان‌ها باید از طریق مراجع رسمی صورت گیرد و اقداماتی خارج از رویه‌های جاری، شایسته و به مصلحت نیست.

بی‌تردید جهاد علمی شهید دکتر فخری‌زاده که سالیان سال با نیتی خالصانه در گمنامی و بی‌نامی برای تقویت پایه های اقتدار دفاعی و ایجاد وحدت، عزت و همدلی میان آحاد مردم شریف و فرهنگ پرور ایران اسلامی صورت گرفت، نباید با اقدامات وحدت شکن و تفرقه انگیز خدشه‌دار گردد.

بی‌شک سیره و اندیشه آن شهید بزرگوار مبتنی بر زدودن زنگارهای جهل و تعصب و اقدامات علمی ایشان بر پایه قطع وابستگی فنی و دانشی کشور از بیگانگان بنا شده و همه علاقمندان به فراگیر شدن این گفتمان ارزشمند که مورد تاکید مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام اسلامی است باید تلاشی جهادگونه و عزت آفرین داشته باشند و اینگونه است که نام جهادگران و فخر آفرینان عرصه علمی کشور نامدار و بلند آوازه می‌شود.
 

دو قطبی سازی جامعه

چهارشنبه سوم دی ماه عکس و فیلم هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد جمع محدودی به طور خودسرانه به سراغ تابلوی خیابان مزبور رفته و نام آن را به «شهید فخری زاده» تغییر داده اندو اقدام خود را خواست «خانواده شهدا» عنوان کردند؛ غافل از این که این گونه اقدامات خودسرانه، و رویارو کردن دوستداران استاد شجریان و شهید فخری زاده نه خدمت به شهدا، که تلاشی است برای دور کردن بیش از پیش مردم از یکدیگر و ساختن دوقطبی اجتماعی ای که دقیقا برخلاف وحدت ملی است .

وقتی هنرمند بزرگی چون شجریان و دوستدارانش را با رفتار تحریک آمیز در مقابل شهید فخری زاده و خانواده شهدا قرار می دهند و چنین القا می کنند که این دو طیف اجتماعی (که بدون شک نقاط اشتراک بسیاری باهم دارند) مقابل هم هستند و بودن نام یکی از آنها به معنای حذف دیگری است، خدمت به کشور و شهدا نیست. 

پرهیز از دوقطبی سازی جامعه موضوعی است که بارها رهبر انقلاب بر آن تاکید کرده و این موضوع را از نقضه های دشمنان دانسته اند.  برای مثال رهبری در 19 اردیبهشت 1395 در دیدار فرماندهان و مسئولان نیروی انتظامی، همه مسئولان و مردم را به مراقبت از وحدت موجود در کشور فراخواندند و افزودند: ایجاد دو جریانی، دو فرقه ای و دو قطبی از ضربه های مهلکی است که دشمن به‌دنبال آن است. ایشان، وجود برخی ناهنجاری‌ها و کجروی‌ها در جامعه را مانند هر کشور دیگری دانستند و افزودند: برای تحلیل کلی اوضاع ایران، باید حرکت عمومی را مورد توجه قرار داد.
 

منبع:

1.ایرنا / واکنش رئیس نامگذاری شورای تهران به تلاش برای تغییر نام خیابان شجریان
2.ایران اسپ.تنیک / تغییر تابلوی خیابان شجریان به شهید فخری زاده توسط معترضین+ویدئو
3.فرهیختگان / خانواده شهید فخری‌زاده: وحدت‌شکنی نکنید
4.ایلنا / هنر شجریان و دانش فخری زاده هر دو افتخار ملی و موجب عزت و اعتلای ایران است
5.مردم سالاری / "دو قطبی سازی" جامعه؛ خدمت یا خیانت؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.