رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: پیاده روی اربعین آغاز حفاظت از محیط زیست و تولید پسماند کمتر

محمدجواد حق شناس رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران پیاده روی اربعین را نماد انسانی و انسان ساز خواند و از زائرین خواست تا با استفاده از وسایل شخصی به تولید کمتر پسماند از ظروف یکبار مصرف پرداخته و در حفظ محیط زیست و کمک به خادمین کوشا باشند.
پنجشنبه، 25 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر: پیاده روی اربعین آغاز حفاظت از محیط زیست و تولید پسماند کمتر

به گزارش راسخون به نقل از اربعین پرس، حق شناس که به تازگی از سفر نظارتی به کربلای معلی بازگشته با اشاره به خدمات رسانی به زائران گفت: در روزهای گذشته و طی سفری که به عتبات عالیات داشتم، نحوه خدمت رسانی سازمانهای مختلف خصوصاً شهرداری تهران را ارزیابی کردم. خادمین بسیاری از تهران برای خدمت به زوار در حوزه های امداد، خدمات شهری، اتوبوسرانی، حمایت های پزشکی و پرستاری حضور داشتند و تا پایان پیاده روی اربعین این خدمات رسانی در عتبات عالیات و مرزهای غربی و جنوب غربی کشور ادامه خواهد داشت. در این حال خبرهایی از ازدحام زائران در مرزها و یا رعایت نکردن قوانینی همچون حمل مواد غیرمجاز دارویی به اطلاع رسیده که انتقال زائران را با مشکل مواجه نموده و روند به کندی پیش می رود.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به حضور میلیونی زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: طبق اطلاعاتی که بدست آمده تعداد زائران امسال نسبت به سالهای قبل با جهش بزرگی روبرو بوده و تعداد زیادی از هموطنان و مسلمانان از اقصی نقاط جهان به این رویداد بزرگ آمدند. خوشبختانه با استفتایی که از مراجع عظام شده زائران برای زایرت اربعین تنها منحصر به روز اربعین نیست و در ایام نزدیک به این رویداد نیز می توان به زیارت عتبات بروند. این استفتا سبب شده تا بسیاری از زائران قبل از روزاربعین به کشور بازگردند و ازدحام سنگینی که در شهرکربلا وجود دارد تا حدودی کاهش یابد.
وی با توصیه به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) گفت: این حجم جمعیت نیاز به ساماندهی دارند و ما باید از خودمان شروع کنیم و اصولی را رعایت کنیم. مثل اینکه به مدت طولانی در حرمین شریفین حضرت امام حسین(ع)و حضرت عباس(ع) نمانیم. تا همه زائران فرصت زیارت داشته باشند و از ازدحام جمعیت کم شود. همینطور برای حفاظت از محیط زیست تلاش کنند و بکوشند تا زباله و پسماند کمتری تولید کنند.

حق شناس از زائران خواست به تولید کمتر پسماند کمک کنند و افزود: چقدر خوب است که حالا که برای زیارت حضرت اباعبدالله آمدیم از ظروف تجزیه پذیر و یا وسایل شخصی استفاده کنیم تا پسماند کمتری تولید شود. این پسماند کمتر هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت منافع مان را تامین می کند. چون هرمیزان پسماند کمتری تولید شود حیات زمین هم با سهولت و آرامش پیش می رود.
وی با اشاره به حضور خیرین و واقفین در موکب ها گفت:
تعدادی از موکب ها توسط واقفین از محل عایدات وقف و خیرین با هدف تکریم عزاداری حضرت اباعبدالله و خدمات رسانی به زائران راه اندازی شده است. باید گفت موضوع وقف یک بحث خیلی فنی و فقهی است که باید بر اساس نیت واقف عمل شود. اگر به هر حال نیت واقف بر تکریم حضرت اباعبدالله و خدمت به زائرین حضرت است باید این امر با نظارت متولیان موقوفات صورت گیرد.
حق شناس اربعین را نماد وحدت و آزادگی خواند و افزود: معتقدم راهپیمایی
اربعین بیشتر از آنکه یک نماد شیعی باشد یک نماد انسانی ست. امام حسین به یک قشر خاص تعلق ندارد. نه به شیعیان و مسلمانان بلکه به همه آزادگان جهان تعلق دارد و منحصر به یک زمان و مکان نیست. حتی کسانی که به هیچ دین و آیینی قائل نیستند هم نسبت به آزادگی امام حسین(ع) سر تعظیم فرود می آورند. زائرین ایشان هم از همه افراد و اقشار هستند و این خود بزرگترین تجلی وحدت است. وحدتی برای همه آزادگان جهان.


مرتبط

در مسیر باش | کمپین بین‌المللی اشتراک تصاویر ناب اربعین



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.