زهرا نژادبهرام در گفت و گو با اربعین پرس

حضور موکب های سازمان اوقاف در مرزهای کشور حرکتی ارزشمند است

زهرا نژادبهرام عضو هیئت رییسه شورای شهر تهران با اشاره به اهمیت برگزاری راهپیمایی اربعین، راه اندازی موکب از محل عایدات موقوفات را اقدامی ارزشمند خواند و افزود: راهپیمایی اربعین نماد انسجام و اتحاد مسلمانان در دفاع از ارزشهای انسانی است. همه مردم در این ایام برای خدمت به زائران حرم حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اقدام می کنند و راه اندازی موکب در مرزهای کشور از محل عایدات موقوفات بنا بر نیات واقف نیز اقدام پسندیده و قابل توجهی ست.
شنبه، 20 مهر 1398
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: محمد رضا فرزین
موارد بیشتر برای شما
حضور موکب های سازمان اوقاف در مرزهای کشور حرکتی ارزشمند است
به گزارش راسخون به نقل از روابط عمومی سازمان اوقاف، نژادبهرام در گفتگو با اربعین پرس با گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت:  اربعین یک قیام ذوالوجهتین است. هرکسی از دیدگاه خودش به این قیام می نگرد و تعبیرهای متفاوتی وجود دارد. هرکس یک جنبه برایش اهمیت دارد اما این بدان معنی نیست که دیگر جنبه ها اهمیت ندارد یا اهمیت کمتری دارد. قیام عاشورا و نهضت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) یک رویداد چندوجهی ست. قیام عاشورا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش در راستای یک هدف آزدی بخش و یک حرکت رهایی بخش برای بشر بوده و تداوم و حیات این قیام با حضرت زینب کبری(سلام الله علیها) بوده که اوج آن در اربعین و تداوم بخشی به حرکت بزرگ و پویای قیام عاشورا ست  که حضرت زینب(س) در این واقعه بزرگ که جهان را تحت تاثیر خود قرار داد نقش بی بدیلی داشت. از حضور در روز عاشورا گرفته تا مجلس یزید ملعون و حضور در اربعین که حضرت زینب با نشر اهداف قیام عاشورا و مظلومیت امام حسین(ع) و اهداف رهایی بخش آن گره می خورد.
 
وی اربعین را سلسله پیوسته قیام عاشورا خواند و افزود: اربعین سلسله پیوسته و ناگسستنی از قیام عاشورا ست و در تداوم حیات این قیام صورت گرفته که در اصل حضرت زینب کبری(س) پرچمی را که به دست حضرت امام حسین(ع) برافراشته شده بود را حفظ کرد و نگذاشت که بر زمین بیفتد و بعد از آن در طول تاریخ بیشترین پیامهای عاشورا بعد از واقعه را از زبان حضرت زینب کبری(س) داریم که مساله عاشورا را از ابعاد مختلف مورد توجه قرار داد و به جهانیان معرفی کرد. اگر اربعین را بدون وجود حضرت زینب(س)بنگریم نمی توانیم درک درستی از آن داشته باشیم. اربعین بی وجود و توجه به حضرت زینب(س) بی معنا ست و نمی توان از آن درک درستی داشت. حضرت زینب(س) در تداوم حرکت رهایی بخش و آزادی خواهی قیام عاشورا ست که در چهلمین روز پس از واقعه، به اوج کمال و پختگی در اربعین می رسد و پیام نهضت عظیم عاشورا را ماندگار کرد. 
 
فعال امور زنان با اشاره به تامین امنیت مسیر پیاده روی اربعین در کشور عراق گفت: من تجربه حضور در پیاده روی اربعین را ندارم. اما می دانم که مسئولین کشور و همینطور وزارت امنیت داخلی عراق، امنیت مسیر را تضمین کردند و اعلام کردند که مشکلی در این مسیر وجود ندارد. اما به عنوان کسی که پیرو امام حسین(ع) است و مسیر زندگی اش را بر اساس قیام امام حسین(ع) را پیموده می گویم که امام حسین(ع) نیز با اطلاع از خطرات موجود گام در این مسیر نهاد و هرکسی هم با توجه به شرایط و اعتقادات خود می تواند برای رفتن این مسیر و حضور در پیاده روی اربعین اقدام کند. ولی موضوع مهم و قابل اعتماد این است که مسئولین کشور همگی امنیت این مسیر را تضمین کرده اند. 
 
نژاد بهرام پیاده روی اربعین را رویکرد سیاسی و فرهنگی خواند و افزود: پیاده روی بزرگ اربعین اجتماعی پرشور از مسلمانان است که در واقع یک رویکرد اجتماعی، سیاسی،فرهنگی و مذهبی ست و اقدامی ست که پیامهای اصیل اسلام را نشر می دهد و فرصتی برای تعامل ،هم اندیشی و وحدت میان مسلمانان از اقصی نقاط جهان شامل شیعه و سنی فراهم می آورد و درس آزادگی ، ایمان ، عدالت ،صداقت و آرمانهای اصلی اسلام را به ارائه می کند. این آرمانها همگی از آرمانهای بزرگ انقلاب اسلامی هستند و در واقع این پیاده روی می تواند به نوعی نمایانگر انقلاب بزرگ اسلامی هم باشد.
 
وی با اشاره به پیوند میان مسلمین گفت: این پیاده روی به نوعی موجب پیوند عمیق میان مسلمانان خصوصاً مسلمانان ایران و عراق شده و علاوه بر آن فرصتی برای گردهمایی همه آن کسانی پدید آورده که فارغ از هر دین و مسلکی، عاشق حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هستند، و در اصل این اقدام در جهت وحدت گرایی میان مسلمان و چه بسا وحدت گرایی میان همه آزادگان جهان است. این راهپیمایی در اصل راهپیمایی وحدت است که موجب وحدت میان تمام انسانها فارغ از سن و جنس و قومیت و مذهب می شود که به مبانی انسانیت معتقدند و آن را در صداقت، پاکی،درستی، ایمان و عدالت تعریف می کنند. این راهپیمایی یک نماد است که علاوه بر سابقه طولانی که در کشور عراق داشته در سالهای اخیر به وجه اشتراک و همگرایی میان همه مسلمانان خصوصا مسلمانان ایران و عراق تبدیل شده است. آنچه که انسانها را به هم پیوند می دهد ارزشهای انسانی ست که این ارزشها در وجود مبارک حضرت اباعبدالله(ع)به گونه ای متعالی تجلی یافته است.
 
نژادبهرام با اشاره به راه اندازی موکب های عزاداری توسط واقفین تصریح کرد: مسئولیت موقوفات کشور با سازمان اوقاف و امور خیریه کشور است که در ستاد اربعین هم عضویت دارد و بهترین تصمیم گیری را علاوه بر واقف، این سازمان اتخاذ می کند. موقوفات بسیاری هم هستند که با توجه به نیت واقف، عایدات آنها در مجالس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) هزینه می شود. سازمان اوقاف نظارت خوبی داشته تا این عایدات در ایام اربعین حسینی به درستی برای زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در مرزهای کشور هزینه شود که در قالب موکبهای بسیاری که در اقصی نقاط کشور خصوصا مرزهای غربی و شرقی کشور میزبان زائرین هستند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.