آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

از شیوع کرونا(coronavirus) در جهان بیش از یک سال می گذرد؛ ویروس منحوسی که بسیار را در طول این مدت به کام مرگ کشانده و بسیاری را دچار عوارض پس از ابتلا به این بیماری کرده است.
شنبه، 2 اسفند 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

به گزارش راسخون؛ کوید19 از اواخر سال 2019، جهان را درگیر این ویروس کرده است و سال 2021 را به یکی از عجیب‌ترین سال‌های تاریخ معاصر جهان بدل کرد. آغاز این اتفاق با نخستین هشدار یک پزشک چینی درباره شیوع گونه جدید ویروس کرونا شروع شده، و مقابله با آن تاکنون به مرحله واکسیناسیون رسید. در این مدت با تلاش پژوهشگران و رسانه های کشورهای مختلف آگاهی از ویروس کرونا بسیار افزایش یافته و برخی شرکت‌های داروسازی نیز موفق به تولید واکسن‌هایی برای مقابله با آن شده‌اند. پایگاه اطلاع رسانی راسخون نیز از ابتدا ورود این بیماری به ایران در تلاش بوده تا آخرین اخبار مربوط به کرونا در ایران و همچنین جهان را به صورت روزانه در مجله خبری راسخون بروزرسانی کند. در این خبر نیز بر آنیم آنچه که در اسفندماه سال 99 در خصوص کرونا در ایران و جهان، در رسانه های دیگر خبررسانی می شود، بروز کنیم.

 

اخبار مربوط به کرونا در بهمن ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در دی ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در آذر ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در آبان ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در مهرماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در شهریورماه را در اینجا مشاهده کنید
مربوط به کرونا در مردادماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در تیر ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در خرداد ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در اردیبهشت ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در فروردین ماه را در اینجا مشاهده کنید
اخبار مربوط به کرونا در اسفند ماه را در اینجا مشاهده کنید


پنج شنبه بیست و هفتم اسفند

 

11:30
مرگ رئیس‌جمهور تانزانیا بر اثر کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
«جان مگوفولی» رئیس جمهور تانزانیا روز چهارشنبه چند روز پس از ابتلا به ویروس کرونا و وخامت اوضاع جسمانی او، جان باخت.
 

10:00

جهانپور: واکسن "آسترازنکا" در ایران در حال بررسی است/هنوز محموله‌ای وارد نشده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی سازمان غذا و دارو:هنوز محموله ای از واکسن آسترازنکا به کشور وارد نشده است.وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو در حال رصد موضوع هستند و به محض اینکه تغییری در مجوز مصرف اضطراری این واکسن صورت گیرد، اطلاع رسانی خواهد شد؛ اما تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است.


9:00

آیا جهش های آینده کرونا خطرناک تر است یا کرونا به مسیر آنفلوآنزا می رود؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
بسیار محتمل است که گونه‌های جدیدی از ویروس کرونا در آینده نزدیک ظهور کند. در واقع به احتمال بسیار زیاد گونه‌های جدید پیشاپیش و هم‌اکنون در میان انسان‌ها درحال انتشارند ولی هنوز قادر به تشخیص آنها نیستیم.آنچه مایه نگرانی شده این است که کرونا ویروس‌های رایج فصلی که تنها سرماخوردگی‌ای معمولی به وجود می‌آورند، به نحوی جهش یابند که از واکنش‌های سیستم ایمنی انسان بگریزند، همان‌طورکه ویروس‌های آنفلوآنزا به‌طور ادواری این کار را می‌کنند.این موجب می‌شود که افراد هر سه، چهار سال یک‌بار به یکی از این ویروس‌ها مبتلا شوند. این یعنی واکسن‌های کرونا نیز باید به‌طورمرتب به‌روز شوند، همان‌طورکه درمورد واکسن‌های آنفلوآنزا این کار پیوسته انجام می‌شود.هیچ نشانه‌ای از خطرناک‌ترشدن این ویروس‌ها در طول زمان در دست نیست. به‌واقع، چهار نوع کروناویروسی که در ابتدا بیماری شدید و کشنده‌ای ایجاد کرده‌اند، ممکن است بعدها تنها منجر به سرماخوردگی‌های فصلی و همه‌گیر شوند.

چهارشبه بیست و هفتم اسفند

22:00
وزیر بهداشت: رنگ‎بندی کرونایی، شادتر معرفی شد

 
در ستاد کرونا دو نوع رنگ‎بندی کرونایی معرفی کردیم. یکی براساس وضعیت کنونی بود و دیگری براساس خطرپذیری ویروس جهش‎یافته. دوستان رنگ‎بندی شادتر که قرمز و نارنجی کمتری داشت را انتخاب کردند.


19:00
داروی کرونا ساخت چین تاییدیه آمریکا دریافت کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
موسسه پزشکی شانگهای وابسته به آکادمی علوم چین:آزمایش بالینی فاز اول داروی ضدکرونای ساخت چین پس از اخذ تاییدیه از سازمان غذا و داروی ایالات متحده، در آمریکا آغاز شد.مجوز تحقیقات بالینی این دارو ژوئیه ۲۰۲۰ از دو سازمان ملی پزشکی چین و سازمان غذا و دارو ایالات متحده اخذ شده است.

17:00

کودکان قربانیان حواشی کرونا


 
 سازمان ملل اخیرا آماری منتشر کرده که نشان می‌دهد کودکان بیش از هرگروه دیگری قربانی حواشی ظهور و بروز ویروس کرونا بوده‌اند. شاید ویروس کرونا کمتر به‌ صورت مستقیم جان کودکان را گرفته باشد، اما وضعیت متاثر از شیوع این ویروس باعث شده بیش از ۲۰۰هزار کودک جان خود را از دست بدهند.در گزارش سازمان ملل می‌خوانیم شیوع ویروس کرونا باعث شده در ارائه خدمات بهداشتی و حمایتی کودکان نظیر غذارسانی و واکسیناسیون در برخی مناطق اختلال به وجود بیاید و ۲۲۸هزار از آنها قربانی شوند.این آمار از بررسی وضعیت در جنوب آسیا و در کشورهایی نظیر هند، سریلانکا، نپال، افغانستان، بنگلادش و پاکستان به‌دست آمده است.
 

15:00
قم آمادگی پذیرایی از مسافران را ندارد‌


رئیس ستاد خدمات سفر استان قم:امکان پذیرایی در ایام نوروز و نیمه شعبان از زائران به دلیل شیوع ویروس کرونا و ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در قم وجود ندارد.
 

14:00
احتمال صدور گواهی واکسن در اروپا برای سفر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
کمیسیون اروپا قرار است پیشنهادهایی را در مورد ارائه یک گواهی دیجیتال منتشر کند که نشان می دهد حامل این گواهی واکسن کرونا را گرفته.این کمیسیون معتقد است که با این کار سفرها آسانتر می‌شود.این گواهی همچنین نشان می دهد که تست کرونای حامل آن منفی است و نشان می دهد که آیا این فرد قبلا کرونا گرفته یا نه.با این حال این کمیسیون به صراحت اعلام کرده است که تصمیم گیری در مورد استفاده از این گواهی برای تنظیم سفرها به عهده کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.هنوز در این مورد اختلاف نظرهایی وجود دارد.در بریتانیا وزیر تجارت بار دیگر تأکید کرده که دولت در حال بررسی ایده پاسپورت واکسن است.اما بحثهایی در مورد این که انجام چنین کاری چقدر در مورد افرادی که واکسن نزده اند، عادلانه خواهد بود، مطرح است
سه شنبه بیست و ششم اسفند





8:30
محموله دوم واکسن هندی در راه ایران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
محموله دوم کوواکسین شامل 375 هزار دز واکسن کرونا، چهارشنبه از هند به مقصد تهران ارسال می‌شود.
دوشنبه بیست و پنجم اسفند

23:00
هشدار گسترش کرونای انگلیسی در مازندران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی ۵ بیمار جدید مبتلای ویروس انگلیسی کرونا خبر داد و گفت: با شناسایی این افراد تعداد مبتلایان به در استان به هفت نفر رسیده است.


22:00

دو داوطلب اول تزریق واکسن کووایران برکت در فاز دو و سه کارآزمایی بالینی چه کسانی بودند؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
دو داوطلب اول مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام یک زوج پزشک بودند که هردو استاد تمام دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران هستند.این زوج دریافت کننده واکسن برکت در ابتدای فاز دوم و سوم کارآزمایی بالینی، خانم دکتر مهرناز رسولی نژاد متخصص بیماری های عفونی و دکتر سینا مرادمند متخصص قلب و عروق بودند.


20:00
احتمال دارد حج با شرایط فعلی کرونا، بصورت عادی برگزار نشود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
حجت الاسلام نواب - نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت: احتمال دارد حج با شرایط فعلی بیماری کرونا با شرایط عادی برگزار نشود.همه واحدها باید با مطالعه و کسب اطلاع به موقع از مصوبات وزارت حج عربستان، برنامه‌ریزی مناسب با توجه به شرایط حج آینده داشته باشند.
 

18:00

رنگ بندی شهرستان های نارنجی و قرمز کشور از تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ تا ۱۵ فردوردین ۱۴۰۰

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


15:00
میرسلیم به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
آقامیرسلیم نماینده مردم تهران به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد‌.وی طی روزهای اخیر در قرنطینه خانگی به سر می‌برد که با تشدید علائم بیماری و با دستور پزشکان در بیمارستان بستری شد


 

14:00
فوت ۱۰۰ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
لاری، سخنگوی وزارت بهداشت:از دیروز تا امروز ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۶۳ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۵۴ هزار و ۹۳۳ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۰۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۳۳۰ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۹۹ هزار و ۳۰۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.سه هزار و ۸۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۱۱ میلیون و ۷۸۱ هزار و ۳۱۷ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
یک شنبه بیست و چهارم اسفند 

22:00
ورود ممنوع یک سوم از کشورهای جهان بر روی گردشگران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
آمارهای ارائه شده از سوی سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که حدود یک سوم از کشورهای جهان ورود گردشگران بین المللی را به طور کامل ممنوع کرده‌اند.گزارش این سازمان نشان می‌دهد مجموعا 69 کشور معادل 32 درصد مقاصد گردشگری جهان در شرایط کنونی به روی گردشگران بین المللی بسته‌ هستند.


21:00
سوپرمن به کمک بیماران کرونایی رفت

 
ا
مین، داروسازی است که در ایالت پنسیلوانیا آمریکا صاحب یک داروخانه کوچک است.چیزی که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده این است که چطور این داروخانه کوچک به هزاران نفر تاکنون واکسن کرونا رسانده است.امین می‌گوید رمز موفقیت او، حس خوبی است که مراجعان کرونایی به این داروخانه دارند و احساس می‌کنند بخشی از یک خانواده هستند.او حتی گاهی لباس ابرقهرمانی می‌پوشد و به بیماران کرونایی واکسن می‌زند.

20:00
احتمال افزایش بار کرونا در تهران بعد از تعطیلات عید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:به نظر می رسد استان تهران و خصوصا مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی به عنوان بالاترین خدمت دهنده به بیماران کرونایی در سطح کشور، پس از پایان تعطیلات نوروزی روزهای سختی را تجربه کنند. احتمال اینکه که بار بیماری با تاخیر دوهفته ای و بعد از پایان تعطیلات نوروزی به تهران برسد وجود دارد. باید آمادگی لازم برای مقابله با بحران های احتمالی خصوصا با توجه به تعطیلات پیش روی نوروزی وجود داشته باشد.در سال پیش رو و تعطیلات نوروزی که قطعا با بحران های کرونا همراه خواهد بود. سال آینده، سال سختی برای مراکز درمانی دانشگاه خواهد بود. پیش بینی می شود در ۱۰ روز اول تعطیلات لود بیماری افزایش یابد


17:00
برای رسیدن به ایمنی‌جمعی باید ۵۶ میلیون ایرانی واکسینه شوند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
کیانوش جهانپور رییس مرکز روابط‌عمومی وزارت بهداشت:با تولید و تزریق واکسن، ایمنی جمعی ناشی از واکسیناسیون محقق می‌شود و ورق برمی‌گردد.برای رسیدن به ایمنی جمعی باید حدود ۵۶ میلیون ایرانی واکسینه شوند.

15:00
هر دقیقه ۳ میلیون ماسک به محیط زیست وارد می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
محققان دریافتند که ۱۲۹ میلیارد ماسک ماهانه در سراسر کره زمین مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دقیقه سه‌ میلیون ماسک راهی محیط‌ زیست می‌شوند


14:00
شناسایی ۷۵۹۳ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور/ ۸۸ بیمار دیگر قربانی کرونا شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
 از دیروز تا امروز ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۵۹۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۸ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۴۶ هزار و ۹۵۳ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۲۳۰ نفر رسید.

11:00
سه شنبه؛ رونمایی از واکسن ایرانی کرونای «سپند» در وزارت دفاع


9:00
فهرست شهرستانهای قرمز برای نوروز ۱۴۰۰


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
۱۳ شهرستان از خوزستان و شهرستان گچساران از کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز هستند. مسافرت به مبدا یا مقصد شهرستانهای نارنجی و قرمز با خودروی شخصی ممنوع است. سفر از شهرستانهای قرمز به مقصد سایر شهرها با اتوبوس، قطار و هواپیما فقط با ارایه نتیجه منفی تست کرونا مجاز است.

8:30
منتظر واکسن داخلی تا آخر بهار نمانید/ به جای قسم دادن مردم به حضرت عباس، واکسن وارد کنید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
روزنامه اطلاعات نوشت:واردات واکسن حتی از کشورهایی که جمهوری اسلامی روابط حسنه با آن ها دارد نظیر روسیه و چین به صورت قطره چکانی انجام می شود و هر دفعه حداکثر در حد چند صد هزار دوز وارد می شود که به نظر می رسد برای خالی نبودن عریضه و دل خوش کردن است تا یک اقدام جدی که آحاد مردم کشور را در بر بگیرد و مقابله جدی با این ویروس خطرناک و مهلک باشد. این مقدار و با این حالت قطره چکانی هر گز کفاف جمعیت کشور را نخواهد کرد.آمارهای واکسینه کردن شهروندان در سایر کشورها حتی کشورهای خاورمیانه که توسط منابع معتبر اعلام می شود با ایران تفاوت فاحش دارد.آیا از نظر اخلاق پزشکی ، یک روز تاخیر در واکسینه کردن مردم خیلی دیر نیست؟ تا فصل بهار و در این فاصله هر روز تعدادی از افراد به کام مرگ می روند و چند هزار تن هم مبتلا می شوند و چه بسا در افراد مبتلا ، عوارض آن ، تا سال ها در شخص باقی خواهد ماند.بهتر آن بود که از چند ماه جلوتر موضوع واردات واکسن از همان کشورهای بلا مانع جدی گرفته می شد تا نیاز به قسم دادن مردم به حضرت عباس نباشد.
 
شنبه بیست و سوم اسفند


18:00
۳ استان در پایین‌ترین سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور به کمترین حد خود از آبان ۹۹ تاکنون رسیده و این در آستانه عید نوروز هشدار مهمی است.میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در شش استان آذربایجان غربی، گیلان، ایلام، همدان، چهارمحال بختیاری و سیستان و بلوچستان بین ۳۶ تا ۶۲ درصد است.در هفت استان کردستان، لرستان، گلستان، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، فارس و خراسان رضوی میزان رعایت پروتکل های بهداشتی بین ۵۳ تا ۵۹ درصد بوده است./

16:00
انتقاد کشورهای اروپایی به توزیع نابرابر واکسن کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

اتریش و چهار کشور دیگر اتحادیه اروپا خواستار شفافیت در مورد نحوه توزیع واکسن در اروپا هستند.دولت‌های این ۵ کشور شکایت دارند که برخی اعضای اتحادیه اروپا مانند هلند و دانمارک به میزان قابل توجهی بیشتر از برخی دیگر کشورها مانند بلغارستان و کرواسی واکسن دریافت کرده‌اند.

15:00
تهدید به مرگ دهیار برای برگزاری عروسی در ایذه


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
در پی شیوع گسترده کرونا و تعطیلی یک‌ساله تالارهای عروسی در کشور، به‌تازگی برخی از خانواده‌ها بدون توجه به شرایط موجود، اقدام به برگزاری مراسم جشن در فضای باز می‌کنند. سبزعلی زاده بخشدار مرکزی ایذه: وقتی ما ورودی‌های تالاب بندان را می‌بندیم و افرادی برای برگزاری یک مراسم عروسی با لجاجت تمام اقدام به برداشتن موانع کرده و حتی دهیار ما را تهدید می‌کنند.شاید تصورش سخت باشد که برای برگزاری یک مراسم عروسی در کنار شط بُندان، دهیار ما را تهدید به مرگ هم کرده‌اند که برای کنترل اوضاع اقدام به اعزام نیروهای انتظامی کردیم. ما که نمی‌توانیم با چند هزار نفر درگیر شویم، مردم اگر جان خودشان و عزیزانشان مهم باشد، رعایت می‌کنند
 

14:00
وزیربهداشت اردن در پی مرگ بیماران کرونایی به دلیل قطع اکسیژن استعفاکرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

نذیرعبیدات وزیر بهداشت اردن به دنبال مرگ ۶ بیمار کرونایی به دلیل قطع اکسیژن در یکی از بیمارستان‌های این کشور، از سمت خود استعفا کرد. ۲۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان «السلط» در پایتخت اردن بستری بودند که امروز به‌دلیل قطع اکسیژن، ۶ بیمار جان باختند.

13:00
انفجار کرونای انگلیسی در هرمزگان/ آمار مبتلایان در یک روز ۲ برابر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
طبق اعلام دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، روز گذشته آمار مبتلایان ۲ برابر شد.سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان: تا روز گذشته در استان هرمزگان تنها 23 بیمار کرونایی از نوع انگلیسی شناسایی شده بود که یک مورد نیز جان خود را بر اثر این ویروس در جزیره قشم از دست داده بود.از دیروز نیز شاهد یک طغیان بیماری در هرمزگان بودیم به نحوی که در یک روز آمار مبتلایان به حدود 2 برابر افزایش یافته است.
 

12:00

آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن "کوو ایران برکت" از فردا/ نتایج موفقیت‌آمیز فاز نخست تست انسانی

محقق واکسن کوو ایران برکت از آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا از فردا خبر داد. دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ با اشاره به صدور مجوز کمیته اخلاق برای آغاز تلفیقی فاز دوم و سوم تست انسانی واکسن "کوو ایران برکت" اظهار کرد: فاز دوم تست انسانی واکسن "کوو ایران برکت" از فردا آغاز می‌شود. در فاز دوم تست انسانی، واکسن به حدود 400 نفر در گروه‌های سنی 18 تا 50 سال و 50 تا 75 سال تزریق خواهد شد.

وی درباره نتایج فاز یک تست انسانی گفت: در فاز یک تست انسانی خوشبختانه عارضه‌ای در داوطلبین به وجود نیامد؛ فاز یک تست انسانی با هدف بررسی ایمن بودن واکسن کرونا انجام می‌شود که نتایج بسیار خوبی در بر داشته است و اثربخشی واکسن کرونا در فاز دوم تست انسانی مشخص خواهد شد. محرز ادامه داد: در فاز دوم، واکسن را به دو گروه جوان و مسن تزریق و اثربخشی در هر دو گروه سنی را بررسی خواهیم کرد. گفتنی است فاز نخست تست انسانی واکسن "کوو ایران برکت" با تزریق به 56 داوطلب پایان یافته است، فاز دوم با تزریق به 400 نفر و فاز سوم با تزریق به حدود 20 هزار داوطلب ادامه خواهد یافت و به گفته رئیس ستاد اجرایی فرمان امام، در زمینه تولید انبوه این واکسن، قابلیت زیادی داریم و ظرف دو تا دو و نیم ماه آینده، دغدغه‌ای برای واکسن کرونا نخواهیم داشت و اواسط اردیبهشت یا هفته اول خرداد واکسیناسیون کرونا برای مردم با واکسن "کوو ایران برکت" آغاز خواهد شد‌.
 

11:30

قطعی‌ترین راه پیشگیری از کرونا / سفر و دورهمی؛ تعطیل

عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با اشاره به وضعیت جهش در ویروس کرونا و احتمال عدم تاثیر واکسن بر روی ویروس جهش یافته، گفت: توصیه می‌کنم که برای ایام عید برنامه‌ریزی مسافرت و دورهمی نکنیم؛ چراکه اگر دور هم جمع شویم، دوباره وضعیت بیماری مانند قبل شده و افزایش می‌یابد.

دکتر مینو محرز در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت جهش ویروس کرونا، گفت: تا زمانیکه ویروس کرونا از انسان به انسان سرایت پیدا کند، این جهش‌ها هم وجود دارد. عمده این جهش‌ها خیلی نگران کننده نیست و با رعایت همان شرایط پیشگیری اعم از فاصله‌گذاری فیزیکی، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک می‌توان از ابتلا به ویروس پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه برخی اظهارات مبنی بر تاثیر واکسن‌ها بر روی ویرس کرونای جهش یافته مطرح می‌شود، افزود: باید دید که واکسن‌هایی که ساخته می‌شود بر روی ویروس جهش یافته هم موثر است یا خیر. تاکنون معتقدند که واکسن‌ها بر روی همه جهش‌های کنونی موثر است. البته هنوز  وضعیت تاثیر واکسن بر روی جهش آفریقا و برزیل مشخص نشده است.  حال اگر جهش بیماری بسیار خطرناک باشد، باز هم واکسن می‌تواند باعث شود که فرد به نوع ضعیف بیماری مبتلا شود.

محرز ادامه داد: بنابراین در کشورهای دیگر خیلی روی جهش تکیه نمی‌کنند. در ایران همه توجه مردم بر روی جهش ویروس متمرکز شده است و نگرانند که چه می‌شود. باید توجه کرد که اگر همان روش‌های محافظتی را ادامه دهند، از ویروس در امانند. یعنی رعایت فاصله گذاری فیزیکی، شستن دست، استفاده از ماسک و عدم تجمع.

وی با بیان اینکه جهش‌های برزیل و آفریقای جنوبی بد بوده است، گفت: منتها خوشبختانه ما از آن کشورها مسافر نداریم و هنوز این جهش‌ها در ایران وارد نشده است. با این حال به طور کلی یک ویروس تا زمانیکه از انسان به انسان سرایت کند، دائما جهش پیدا می‌کند. این جهش‌ها پشت سر هم اتفاق می‌افتد، اما راه پیشگیری همان است که گفته شد. محرز تاکید کرد: به طور کلی معتقدند که واکسن روی ویروس کرونا موثر است و اگر هم ویروس جهش یابد، واکسن می‌تواند شدت بیماری را کاهش دهد.

وی درباره وضعیت کرونا در کشور با بیان اینکه بعضی استان‌ها مانند خوزستان قرمز شده‌اند، گفت: در تهران هنوز بیماری خیلی اوج نداشته است. البته همچنان شاهدیم که بیماران و حتی خانواده‌هایی با بیماری مراجعه می‌کنند. بنابراین باید همان اصول پیشگیری را رعایت کنیم، برای ایام عید برنامه‌ریزی مسافرت و دورهمی نکنیم؛ چراکه اگر دور هم جمع شویم، دوباره وضعیت بیماری مانند قبل شده و افزایش می‌یابد. مسافرت و دید و بازدید را کنار بگذارید تا بتوانیم در سال‌های آینده با واکسیناسیون بیشتر، شرایط بهتری داشته باشیم. البته بعد از واکسیناسیون هم باید رعایت استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی را داشته باشیم تا ببینیم نتیجه واکسیناسیون چه می شود.

وی گفت: مسافرت رفتن و جایجایی و تجمع می‌تواند تاثیر زیادی در شیوع داشته باشد. اینکه می‌گویند با ماشین شخصی نروید و با اتوبوس و ... بروید، باز هم فرقی ندارد به هر حال فرد مبتلا ممکن است جابجا شود و عده‌ای را بیمار کند. اکنون خیلی‌ها با تاکسی به شمال سفر می‌کنند. بنابراین فرقی ندارد و مردم خودشان باید رعایت کنند. این سفرها کاملا خطرناک است. سفر، دید و بازدید و دورهمی و ... را باید کنار بگذاریم.

محرز گفت: بعد از واکسیناسیون هم نمی‌توان دقیقا گفت که اثر واکسن تا چه زمانی است و دنیا این موضوع را نمی‌داند. برخی خوشبینانه می‌گویند ممکن است واکسن مانند آنفلوآنزا تا یکسال ایمنی ایجاد کند، اما هنوز نمی‌توان قطعی گفت. زیرا نهایتا سه ماه از واکسن زدن در دنیا گذشته است. وقتی ابتلا به کرونا و بهبودی بعد از آن، مصونیت دائم نمی‌دهد، قطعا واکسن هم مصونیت دائم نخواهد داد. فعلا قطعی‌ترین راه پیشگیری، رعایت پروتکل‌هاست.
 

10:00

مسافرت از مبدأ شهر‌های قرمز فقط با تست منفی کرونا/ مشاهده ویروس انگلیسی در ۲۸ استان کشور

رئیسی گفت: ویروس جهش یافته در ۲۸ استان کشور شناسایی و در حال گردش است. علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن قدردانی از کادر درمان، مردم، اصناف، کسبه، شرکت‌های دانش بنیان و نیرو‌های انتظامی به دلیل همکاری هایشان در بحران کرونا اظهار کرد: کرونا در سطح دنیا در حال تاخت و تاز است. طبق بررسی‌ها میزان ابتلا و مرگ و میر کرونا در برزیل در حال افزایش است، در انگلیس نیز به دلیل ویروس جهش یافته، شاهد افزایش آمار تلفات بوده ایم.

رئیسی افزود: در ۲۸ استان کشور، ویروس جهش یافته، شیوع پیدا کرده است و وضعیت نسبتا پایدار اما شکننده‌ای داریم. از اوایل آذر به دلیل همکاری مردم و افزایش تعداد تست‌ها وضعیت نسبتا پایداری داریم، اما ویروس جهش یافته را باید همچنان جدی گرفت. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: شرایط هموطنان ما در استان خوزستان مناسب نیست؛ امیدواریم که این  استان مثل برخی از شهرستان‌ها که وضعیتشان نارنجی شده است، به رنگ نارنجی و زرد تغییر کند.

رئیسی تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری، ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت، مردم عزیز باید از سفر‌های نوروزی اجتناب کنند و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را افزایش دهند. او گفت: مسافرت با هر وسیله نقلیه‌ای از شهر‌های قرمز نیازمند تست منفی کروناست، همچنین ورود پلاک‌های غیربومی به شهر‌های قرمز ممنوع است. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: تا کنون ۴۱۰ هزار دُز واکسن اسپوتنیک وی، ۲۵۰ هزار دُز واکسن سینو فارم، ۱۰۰ هزار دُز واکسن کوبایی، ۱۲۵ هزار دُز واکسن هندی باهارات دریافت شده است و ۳۷۵ هزار دُز دیگر از این واکسن هم روز دوشنبه به دست ما خواهد رسید. او با بیان اینکه در مجموع حدود یک میلیون و ۲۶۰ هزار دُز واکسن تاکنون دریافت شده است، گفت: این هفته برنامه گسترده واکسیناسیون برای کادر درمان انجام خواهد شد.
 
جمعه بیست و دوم اسفند

22:00
افزایش ۱۰ برابری کشندگی کرونای جهش‌یافته / مرگ ۳۴ درصد بیماران تا رسیدن به اورژانس


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، دکتر سید محمد علوی:به پرستاران و پزشکان فشار سنگینی وارد شده است؛ بخش‌ها و ICU ها پر از بیمار هستند و برخی از بیماران زیر دستگاه هستند و دچار زجر تنفسی‌اند؛ این بیماران، کسانی هستند که تا یکی دو روز پیش، وضعیت مناسبی داشتند.:با توجه به تغییر رفتار ویروس، با ویروسی مواجه هستیم که سرایت‌پذیری و بیماری‌زایی شدیدتری دارد؛ بیمار را در مدت کوتاهی بدحال می‌کند و دوره کمون آن نیز کاهش یافته است.:میزان واگیری این ویروس ۱۰ برابر بیشتر، بستری شدن ۸ تا ۹ برابر بیشتر و مرگ ناشی از آن ۵ تا ۷ برابر بیشتر از ویروس قبلی است بنابراین روش‌های قدیم دیگر جوابگوی مقابله با این ویروس نیست.
 

21:00
پاسخ به برخی ادعاها درباره تولید داروی کووید-۱۹/سه داروی معرفی شده برای کاهش مرگ ناشی از کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

دکتر مصطفی قانعی، رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:داروهای ادعا شده در کشور برای کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا اثرات اثبات شده‌ای ندارند، هیچ دارویی در این زمینه در پروتکل‌های درمانی بین‌المللی وارد نشده است.تاکنون ۳ داروی "کورتیکوئید استروئید"، "داروی ضد انعقاد" و "اکسیژن" به عنوان داروهایی که در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا موثر هستند، معرفی شده‌اند.


19:00
نسخه وزارت بهداشت برای کنترل کرونا در نوروز / الزام تست تشخیص سریع در منزل


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

با توجه به چرخش ویروس انگلیسی که به گفته وزیر بهداشت به مراتب سنگین‌تر و سهمگین‌تر از ویروس ووهان است و سرعت انتقال بالاتر و بیماری‌زایی بیشتری دارد، وزارت بهداشتی‌ها بر آن شدند تا برای ارائه خدمات در نوروز در قالب برنامه نوروزی، تشدید گام چهارم بسیج ملی طرح "شهید حاج قاسم سلیمانی" اقدام کرده و با دقتی و شدتی بیشتر مدیریت و کنترل بیماری کووید-۱۹ را به شیوه محله و خانواده‌محور که مبتنی بر شعار "هر خانه، یک پایگاه سلامت" است، اجرا کنند.

18:00
میزان انتقال کرونا بین افراد یک خانواده چقدر است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
احتمال انتقال ویروس به شخصی که با او زندگی می‌کنید در خانواده‌های بزرگتر کمتر است. به عنوان مثال، فردی در یک خانه با سه تا پنج عضو که یکی از آن‌ها مبتلا شده ، ۲۰ درصد کمتر از فردی که فقط با یک نفر در خانه زندگی می‌کند، در معرض خطر است.


17:00
برخی مبتلایان به کرونا بر اثر استرس دچار دیابت شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس انجمن دیابت ایران:برخی از مبتلایان به کرونا به دلیل استرس‌های فراوان در حین بیماری، به بیماری دیابت دچار شدند.همچنین از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تاثیر زیادی روی عملکرد بیماران دیابتی گذاشت و آنهایی که به عوارض قلبی و عروقی، فشار خون و چاقی ناشی از این بیماری دچار بودند، صدمات زیادی در ابتلا به کرونا دیدند که جبران پذیر نیست.
 

15:00
کرونا جان ۵۳ نفر دیگر را در ایران گرفت

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۳ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسیده است. سیما سادات لاری روز جمعه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ اسفند۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۹۳ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۷۸ هزار و ۵۸۸ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند. جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌ زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.


14:00

آخرین اخبار کرونایی از استان‌ها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

ستاد ملی کرونا، کمتر از یک هفته به پایان سال ۹۹ براساس مصوبه ای سفر به شهرها با رنگ بندی قرمز و نارنجی را ممنوع و سفر به بقیه شهرستانها و شهرها را آزاد اعلام کرد، موضوعی که با توجه به شرایط فعلی کشور نگران کننده به نظر می رسد و می تواند عواقب جبران ناپذیر داشته باشد. آمار جان باختگان کرونایی در کشور همچنان بالا و دو رقمی است و با وجودی که واکسیناسیون علیه کرونا در کشور به اجرا درآمده اما ایمنی عمومی به زمان بیشتری نیاز دارد، این در  حالی است که دومین نوروز کرونایی پیش روی مردم قرار دارد و خطر خیز چهارم شیوع کووید ۱۹ با توجه به مسافرت های پیش رو نیز یک تهدید جدی برای کشور است .

براساس تازه ترین آمار وزارت بهداشت تاکنون یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۵۳ نفر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۱ هزار و ۶۹ نفر رسیده است. به گفته سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی ، در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ اسفند۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیص هشت هزار و ۸۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۵۹۳ نفر بستری شدند.

تجربه یک سال اخیر نشان داده است هرجا تجمعی اتفاق می‌افتد و پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی شود، باید منتظر شیوع کووید ۱۹ بود؛ بنابراین مسوولیت پذیری برای حفظ سلامت خود و دیگران از طریق رعایت پروتکل‌های بهداشتی کماکان یک اصل مهم است. موضوعی که وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز به آن اشاره کرد و گفت: به هیچوجه موافق سفر در تعطیلات نوروز نیستیم، التماس می کنیم، مردم حتی اگر راهها باز باشد هم به مسافرت نروند، اگر خوزستان جدیدی شکل بگیرد، نمی توانم تاب آوری نظام سلامت را تضمین کنم.

سعید نمکی با تاکید بر اینکه نباید فردی این ویروس را به شهر و روستای دیگری ببرد، این ویروس سوغات مرگ آوری است، ادامه داد:  التماس کردیم، تماس نباشد. وزیر بهداشت همیشه باید خواهش و تمنا کند؛ دست ببوسد، پا ببوسد، تا کار انجام شود؛ در جاهای دیگر دنیا وقتی وزیر بهداشت موضوعی را نوشت، انجام می شود.

 وزیر کشور اما در باره چگونگی شرایط سفرهای نوروزی با بیان اینکه "ستاد ملی مبارزه با کرونا در این زمینه مصوبه دارد و ما نیز تابع آن هستیم" تصریح  کرد: در این ستاد مقرر شده شهرهایی که رنگ بندی کرونایشان قرمز و نارنجی است سفر کردن به آنها ممنوع باشد ولی سفر به بقیه شهرستان ها و شهرهای کشور آزاد است. عبدالرضا رحمانی با بیان این مطلب اظهار کرد: محور سلامت و صحت مردم، خود مردم هستند و آنچه که وظیفه دولت و دستگاه های اجرایی است مهیا کردن امکاناتی مانند پزشک، دارو و تخت و همچنین ارائه تذکرها و توصیه های لازم است.

وزیر کشور تاکید کرد: نیت و رویکرد ما این نیست که در خصوص مردمی که یک سال در سختی هستند از روش های جرمی و برخوردهای قانونی استفاده کنیم ولی برغم همه خویشتنداری ها در برخی موارد مجبور می شویم با متخلفان و عده معدودی که در رابطه با سلامت عموم مردم تخلف می کنند برخورد کنیم. در همین حال معاونین بهداشتی دانشگاههای علوم پزشکی نیز سفرهای نوروزی را موجب شیوع ویروس جهش یافته کرونا ذکر کردند و ماندن در خانه و پرهیز از سفر را راهی برای قطع زنجیره و چرخه شیوع کرونا دانستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام در این خصوص گفت: در روزهای اخیر با شروع سفرهای زودهنگام که‌ بیشتر ایلامیان ساکن سایر استانها بخصوص استانهای پرخطر هستند، شاهد گردش بیشتر ویروس و افزایش ابتلا به بیماری در بین هم استانی ها هستیم. جمیل صادقی فر  اظهار داشت: یکی از مهمترین آسیب ها در دوران شیوع کرونا، ترددهای غیرضروری و بخصوص سفرهای ایام تعطیلات و سفرهای نوروزی است که با تجمعات سبب ایجاد خطرات بسیاری می شود.

وی افزود: آمار بالای ابتلا، بستری و فوتی در شهرستان های مهمان پذیر سیروان و بدره در فروردین و اردیبهشت ۹۸ و نیز تعطیلات تابستان حاکی از این موضوع است، به طوری که بالاترین میزان مرگ نسبت به جمعیت در استان پس از شهرستان ایلام، مربوط به شهرستان سیروان است. صادقی فر یادآور شد: بیشترین خطر در رابطه با سفرها به خصوص با شیوع کرونای جهش یافته متوجه افراد آسیب پذیر بخصوص مادران باردار، سالمندان، کودکان، افراد مبتلا به دیابت و فشارخون و غیره خواهد بود.

وی تاکید کرد: مردم امسال نیز آستانه تحمل خود را افزایش دهند و بار دیگر به سفرهای نوروزی" نه " بگویند و با حفظ جان عزیزانشان برای تعطیلات در زمان های آتی برنامه ریزی کنند. رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفت: برای جلوگیری از انتشار بیماری، انتظار داریم که مردم از ورود و خروج به شهرهای قرمز خودداری کرده و در تعطیلات نوروز سعی کنند در خانه های خود بمانند. دکتر فرهاد ابول نژادیان گفت: در پیک سوم بیماری، سن ابتلا پایین تر و واگیری آن شدیدتر است که امیدواریم با انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی شاهد شرایط بهتری در خوزستان باشیم.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


در حال حاضر ۱۱ شهرستان خوزستان در وضعیت قرمز و هشت شهرستان نارنجی هستند
رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ادامه با اشاره به واکسیناسیون هم گفت: تمامی پرسنل بخش بهداشت و درمان خوزستان هفته آینده در مقابل کرونا واکسینه می شوند. دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهار داشت: با توجه به طولانی شدن وضعیت قرمز کرونایی در ۱۱ شهرستان خوزستان و ابتلای تعداد زیادی از پرسنل کادر بهداشتی و درمانی خوزستان سهمیه واکسن بیشتری به استان خوزستان تخصیص یافته است.

وی گفت: همچنین تصمیم گرفته شد که تمامی بیماران خاص استان خوزستان شامل بیماران M.S ، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی و سایر بیماران خاص تا پایان هفته آینده و قبل از آغاز سال جدید در مقابل بیماری کووید ۱۹ واکسینه شوند. رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اضافه کرد: کار واکسیناسیون سرای سالمندان استان  شروع شده و ۴۰۰ نفر سالمندان این خانه در مقابل ویروس کرونا واکسینه شدند و ۱۰۰ نفر باقیمانده نیز فردا واکسن خود را دریافت خواهند کرد.

دکتر ابول نژادیان در ادامه اضافه کرد: واکسیناسیون بقیه مردم طبق اولویت بندی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سال آینده انجام می شود و افراد بالای ۶۵ سال اولین گروهی هستند که در ابتدای سال جدید در مقابل ویروس کرونا واکسینه خواهند شد. وی اظهار امیدواری کرد: با تولید انبوه واکسنهای داخلی در سریعترین زمان ممکن بقیه مردم خوزستان هم واکسن کرونای خود را در همان ماههای اولیه سال ۱۴۰۰ دریافت کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونای استان خوزستان تاکید کرد: مردم استان تا زمان واکسیناسیون عمومی بایستی همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند زیرا خطر این ویروس همه افراد را تهدید می‌کند  و طولانی شدن پیک سوم کرونا در خوزستان گواهی بر این ادعاست. پیشتر رییس هیات مدیره نظام پرستاری خوزستان اعلام کرد: بیش از ۱۰۰ پرستار استان در پیک سوم بیماری به دلیل ابتلا به کرونا از سیستم درمانی خارج شدند.

علیرضا گچکوبان افزود: در حال حاضر ۱۵ هزار پرستار زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی اهواز هستند که با توجه به شرایط قرمز کرونایی در استان همه آنها در خطر ابتلا هستند. وی گفت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از یک هزار پرستار خوزستانی به کرونا مبتلا شدند و  هفت پرستار خوزستانی هم به دلیل ابتلا به کرونا شهید شدند.

جلوگیری از سفر ۱۳ مسافر در فرودگاه و پایانه مسافربری شرق اهواز
 رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، در ۲۴ ساعت گذشته از سفر ۱۳ مسافر در فرودگاه و پایانه مسافربری شرق اهواز که جواب تستشان منفی بود، ممانعت شد. امراله مردانی اظهار داشت:  در۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۳۰۰ تست در فرودگاه شهیدقاسم سلیمانی و ۳۵۰ تست سریع کرونا در پایانه مسافربری شرق اهواز از مسافران انجام شد.

وی افزود: خوشبختانه افرادی که قصد سفر دارند یک یا ۲ روز قبل برای انجام تست به مراکز منتخب ما در سطح شهر مراجعه می کنند که این موضوع باعث کاهش بار مراجعات به مراکز نمونه گیری در فرودگاه و پایانه مسافربری شده است. رییس مرکز بهداشت شرق اهواز گفت: مرحله دوم طرح شهید قاسم سلیمانی به طور رسمی از روز ۲۳ اسفندماه شروع می شود اگر چه ما در حال اجرای این طرح هستیم و روزانه بیماران بسیاری را شناسایی می کنیم.

تعداد بستری‌های کرونایی قم به ۱۳۴ تَن افزایش یافت
 رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر ۱۳۴ بیمار کرونایی در مراکز درمانی قم بستری هستند که وضعیت هشت تَن از آنها وخیم است.  محمد رضا قدیر اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به بیست و یکم اسفندماه ۲۵ تَن با علائم قطعی کرونا توسط اورژانس مراکز درمانی استان مورد پذیرش قرار گرفتند. وی با اشاره به بستری شدن ۲۰ بیمار افزود: ۱۱ تَن که طی روزهای گذشته بستری شده بودند نیز ترخیص شدند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد: یک بیمار که نتیجه آزمایش کرونای آن مثبت شده بود نیز جان خود را از دست داد.
 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


عادی‌انگاری کرونا در اردستان خطرناک است
مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان گفت: عادی‌انگاری شیوع کرونا در این شهرستان خطرناک است و موجب افزایش بیماران کووید ۱۹ می‌شود. حسن ذبیحی  افزود: باوجود  اینکه شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد اما این وضعیت شکننده و غیر قابل اتکا بوده و این نگرانی وجود دارد که ‌با عادی انگاری و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی بار دیگر نارنجی یا قرمز شود.

وی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱ بیمار کووید ۱۹ در اردستان شناسایی شده است،  اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تا امروز مجموع بیماران شناسایی شده در این شهرستان یکهزار و ۷۵۰ نفر است و تاکنون یک‌هزار و ۶۳۲ بیمار با بهبودی از بیمارستان ترخیص شده‌اند. مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان با اشاره به گسترش کرونای انگلیسی در کشور و اصفهان گفت: تاکنون این نوع کرونا در اردستان مشاهده نشده اما نگرانی دایمی در خصوص سهل‌انگاری و امکان درگیر شدن شهرستان با این نوع ویروس خطرناک و کشنده وجود دارد.

وی ادامه داد: عاجزانه از همه مردم شهرستان درخواست می‌شود موارد بهداشتی را رعایت کنند و بدانند رنگ‌ها انعکاس رفتار ماست و درصد مراقبت و محافظت ما را نشان می‌دهد و هر چه بیشتر مراعات شود کم‌رنگتر خواهد شد. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز  با اشاره به جان باختن هفت بیمار کرونایی دیگر در فارس اعلام کرد. شمار جانباختگان کرونا تاکنون به ۳۳۰۰ نفر نزدیک می‌شود. سید روح الله حسینی گفت:مجموع جان باختگان ناشی از کووید۱۹ از ابتدای شیوع بیماری تاکنون سه هزار و ۲۹۷ نفر  است. 

وی ادامه داد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون، ۶۶۲ هزار و ۲۷۱ مورد تست تشخیصی به روش مولکولی در آزمایشگاه های استان انجام شده که با بررسی نمونه های انجام شده، ۱۷۹ هزار و ۱۷ بیمار مثبت قطعی شناسایی شده است. وی بیان کرد:همچنین از ابتدای آغاز طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تاکنون، ۴۷ هزار و ۳۳۴ مورد تست سریع انجام شده که از این تعداد سه هزار و ۸۹۰ بیمار مثبت نیز به این روش شناسایی شده است و در مجموع از ابتدا تاکنون، ۱۸۲ هزار و ۹۰۷ نفر بیمار مبتلا به کووید۱۹ در استان فارس شناسایی شده است. وی گفت: ۱۷۳ هزار و ۵۱۸ نفر از ابتدا تاکنون بهبودی یافته اند که از بیمارستان ها ترخیص شده و یا از ایزوله خانگی خارج شده اند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: هم اکنون ۵۷۹ بیمار مثبت و یا مشکوک دارای علایم کروناویروس در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۹۶ بیمار مبتلا به کووید۱۹ به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های ICU، مراقبت های ویژه درمانی دریافت می کنند. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم گفت: ٧٠ بیمار مبتلا به کووید ۱۹با وضعیت وخیم در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های استان بستری هستند.

دکتر آبتین حیدرزاده افزود : هم اکنون ٢٩٧ بیمار مبتلا به کووید ١٩ در بیمارستان های استان بستری هستند. وی با بیان اینکه آمار مبتلایان به کووید ١٩ طی دو سه هفته اخیر در استان گیلان روند ثابتی داشته است، اضافه کرد: این مهم نشانگر اینست که رفتار مردم در کنترل پیشگیری از بیماری تثبیت شده است و امیدواریم طی هفته های آتی و ایام نوروز این رعایت ها همچنان با قوت ادامه یابد. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان گیلان خاطر نشان کرد: از مردم خواهش می کنیم که پروتکل ها را بیشتر رعایت کنند تا آمارها کاهش یابد، البته مردم نیز علاقمند به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند.

وی با بیان اینکه از جمله دغدغه ها و نگرانی های ما و مردم گیلان سفرهای نوروزی است عنوان کرد : در ستاد کرونا کشور و استان درباره مسافرت ها تصمیمات جدی گرفته شود که خوشبختانه در شرایط فعلی محدودیت برای این استان در نظر گرفته شده که امید است این محدودیت با قوت و جدیت در تعطیلات نوروزی هم ادامه یابد.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد. بیماری کووید ۱۹ بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۱۸ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند. جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌ زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.
 

13:00
جنوب غرب خوزستان دیروز فوتی کرونا نداشت

خوزستان رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه در حال حاضر ۲۷۱ بیمار مبتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان بستری هستند، گفت: خوشبختانه در روز گذشته مورد فوتی نداشته‌ایم. دکتر شکراله سلمان‌زاده با اشاره به آخرین وضعیت شیوع بیماری در جنوب غرب خوزستان اظهار کرد: در ۲۴ ساعت گذشته از تعداد ۴۷۳ نمونه گرفته‌شده، ۲۰۱ مورد جدید مثبت داشته‌ایم که ۵۰ نفر در  آبادان، ۷۵ نفر در خرمشهر و ۷۶ مورد در شادگان مثبت قطعی ابتلا به کووید -۱۹ گزارش شده‌اند.

وی افزود: از این ۲۰۱ مورد مثبت جدید، ۱۸۶ نفر، بیمار سرپایی بوده‌اند که ۴۱ نفر در آبادان، ۷۴ نفر در خرمشهر و ۷۱ نفر در شادگان هستند.رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان گفت: روز گذشته ۴۷ نفر بستری شدند و ۲۹ نفر نیز بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند بنابراین در حال حاضر کل موارد مثبت بستری در بیمارستان ۲۷۱ نفر است. خوشبختانه در روز گذشته مورد فوتی نداشته‌ایم.

12:00

اینفوگرافیک / روند کرونا در ایران، از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

طبق اعلام وزارت بهداشت، ویروس کرونا تا ظهر جمعه (۲۲ اسفند ۹۹) یک میلیون و ۷۳۱ هزار و ۵۵۸ نفر را در ایران به طور قطعی مبتلا کرده و در مجموع تا این روز ۶۱ هزار و ۶۹ نفر را به کام مرگ کشانده است. از سوی دیگر، یک میلیون و ۴۷۷ هزار و ۵۸۸ نفر در ایران تاکنون بهبود یافته‌اند. بررسی آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد که طی ۱۰ روز اخیر (۱۳ تا ۲۲ اسفند) به طور متوسط در هر ساعت حدود ۳۴۷ نفر در ایران مبتلا و بین ۳ تا ۴ نفر قربانی این ویروس شده‌اند. البته در هر ساعت حدود ۲۸۰ نفر نیز بهبود یافته‌اند. در این اینفوگرافیک روند شیوع کرونا در ایران طی یک ماه اخیر (از ۲۲ بهمن تا ۲۲ اسفند) را مشاهده می‌کنید. گرافیک: پدرام آقایی؛ منبع داده‌ها: آمارهای اعلام‌شده از سوی وزارت بهداشت /ایسنا

 
پنج شنبه بیست و یکم اسفند
 

17:00

بارگیری ۱۰۰ هزار واکسن «Soberana ۰۲» از کاراکاس به مقصد تهران/ همه چیز مهیای شروع فاز سوم آزمایش انسانی واکسن کوبایی-ایرانی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

این ششمین محموله واکسنی است که به کشورمان وارد می‌شود و به کل متفاوت از پنج محموله قبلی است، چون سابرانا بر خلاف سه واکسن وارد شده به کشورمان، فاز سوم آزمایش انسانی را پشت سر نگذاشته و از آن مهم‌تر، قرار نیست در دستور واردات به کشورمان قرار گیرد، بلکه هدف از واردات این محموله، تولید آن در ایران است!

ششمین محموله واکسن کووید ۱۹ به زودی به کشورمان وارد خواهد شد؛ محموله‌ای بسیار متفاوت که می‌تواند سرآغاز فصل جدیدی از مقابله با کرونا و حتی دانش تولید واکسن در کشورمان باشد. به گزارش «تابناک»؛ محموله ۱۰۰ هزار دوزی از واکسن کوبایی کووید ۱۹ پس از انتقال از هاوانا به پایتخت ونزوئلا ساعاتی پیش در کاراکاس بارگیری شد و در مسیر انتقال به کشورمان قرار گرفت؛ واکسنی با نام «سابرانا-۰۲» (Soberana ۰۲)، محصول موسسه فینلای (FinlayInstituto) که با موفقیت فاز‌های اول و دوم آزمایش انسانی را پشت سر گذاشته و به زودی همزمان با کوبا، فاز سوم آزمایش آن در ایران نیز آغاز خواهد شد.

این ششمین محموله واکسنی است که به کشورمان وارد می‌شود (پیشتر سه محموله واکسن «اسپوتنیک وی» از روسیه، یک محموله واکسن «سینوفارم-پکن» از چین و یک محموله واکسن «کوواکسین» از هند به کشورمان وارد شده اند)، اما به کل متفاوت از پنج محموله قبلی است چراکه سابرانا بر خلاف سه واکسن قبلی، فاز سوم را پشت سر نگذاشته و از آن مهم تر، قرار نیست در دستور واردات به کشورمان قرار گیرد!
 
مهم‌ترین تفاوت این محموله در همین نکته نهفته است که واکسن کوبایی طی توافقات صورت گرفته میان دو کشور، به زودی در انستیتو پاستور ایران در صف تولید قرار خواهد گرفت و به محصول مشترک دو کشور ایران و کوبا تبدیل خواهد شد. محصولی چشمگیر و درجه یک که خواهد توانست بخشی از نیاز کشورمان به واکسن را رفع کرده و در بلند مدت، حضور کشورمان در بازار‌های جهانی و صادرات واکسن را موجب شده و از همه مهم تر، ارتقای دانش بومی مان در حوزه ساخت واکسن را موجب شود.

این اتفاقی است که انتقال این محموله از واکسن به کشورمان را متفاوت می‌کند؛ واکسنی که در فرایند آزمایش فاز یک و دو آن در کوبا، انستیتو پاستور ایران نظارت داشته و بر صحت نتایج این آزمایش‌ها مهر تایید زده است. همکاری‌ که میان دو کشور مسبوق به سابقه است و قبلا منجر به تولید مشترک محصول‌های دیگری نیز شده است و بنابراین، تولید مشترک واکسن کووید ۱۹، گام دیگری در این مسیر محسوب می‌شود. تولیدی که در صورت تایید نتایج نهایی فاز سوم، همزمان با موسسه فینلای، در انستیتو پاستور ایران کلید خواهد خورد.

نکته جالب توجه در خصوص این واکسن، استفاده از عامل بیماری کزاز برای تولید واکسن کووید ۱۹ است که موجب می‌شود افراد بعد از واکسیناسیون با سابرانا، هم مقابل ویروس کرونا و هم مقابل باکتری کزاز واکسینه شوند. مزیتی منحصر به فرد که موجب شده این واکسن به شدت مورد توجه جامعه علمی در جهان قرار گیرد و بسیاری چشم انتظار عرضه آن به بازار باشند؛ واکسنی که در روز‌های آتی نکات جالب توجه دیگری درباره اش خواهیم نوشت.
 

14:00

آخرین آمار کرونا تا ۲۱ اسفند ۹۹

دکتر سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: از ظهر دیروز تا ظهر امروز و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شده که ۷۱۶ مورد بستری شدند. با احتساب این افراد، مجموع آمار مبتلایان قطعی در کشورمان به یک میلیون و ۷۲۳ هزار و ۴۷۰ تن رسید.

وی در ادامه گفت: در ۲۴ ساعت اخیر، ۸۸ تن از مبتلایان جانشان را از دست داده‌اند؛ بنابراین، تا ظهر امروز، متاسفانه آمار جان باختگان این بیماری در کشورمان به ۶۱ هزار و ۱۶ تن رسیده است. همچنین تا به امروز خوشبختانه یک میلیون و ۴۷۱ هزار و ۱۷۹ تن بهبود یافته‌اند.

لاری افزود: ۳۸۱۸ تن از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند. همچنین تاکنون ۱۱ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۶۵۰ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. بر پایه آمار‌های ۲۴ ساعت اخیر، «نرخ مرگ» در کشورمان ۴.۰ درصد است و به همین تناسب، «نرخ بهبود» ۹۶.۰ درصد، در حالی که میانگین نرخ مرگ در جهان ۲.۷ درصد است و همچنان وضعیتی به مراتب بهتر از کشورمان را نشان می‌دهد.
 

پس‌لرزه‌های کووید-۱۹


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

با شیوع همه‌گیری‌ها در جوامع میزان ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌تواند با تغییرات معناداری همراه شود. اما علت وقوع چنین پدیده‌ای چست؟ آیا فعالیت عوامل بیماری‌زای مرسوم با ورود یک رقیب تازه‌نفس محدود می‌شود؟ یا تغییر رفتار و سبک زندگی متأثر از همه‌گیری موجب تغییر نرخ ابتلا به بیماری‌های دیگر در سطح جامعه می‌شود؟

به گزارش ایسنا، روزنامه جام جم نوشت: «هیچ دقت کرده‌اید که پاییز و زمستان امسال با وجود همه نگرانی‌ها و درگیری‌ها و مشکلاتی که هر یک از ما به دلیل ابتلای خودمان یا نزدیکانمان به بیماری کووید-۱۹ تجربه کردیم، کمتر درگیر بیماری‌های واگیردار دیگر مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا و ... شدیم؟ بر اساس مطالعات انجام‌شده، با شیوع همه‌گیری‌ها در جوامع میزان ابتلا به سایر بیماری‌ها می‌تواند با تغییرات معناداری همراه شود. اما علت وقوع چنین پدیده‌ای چیست؟ آیا فعالیت عوامل بیماری‌زای مرسوم با ورود یک رقیب تازه‌نفس محدود می‌شود؟ یا تغییر رفتار و سبک زندگی متأثر از همه‌گیری موجب تغییر نرخ ابتلا به بیماری‌های دیگر در سطح جامعه می‌شود؟ دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، در گفت‌وگو با جام‌ جم از اثر مثبت و منفی همه‌گیری کووید-۱۹ بر نرخ ابتلا به سایر بیماری‌ها در یک سال گذشته می‌گوید.

همه‌گیری کرونا در بیش از یک سال گذشته نه تنها بر شیوه زندگی، عادت‌های روزمره، دید و بازدیدها و حتی وضعیت معیشت مردم دنیا تأثیرگذار بوده، بلکه بر اساس آن چه همه ما شاهدش هستیم و همچین مطالعات گوناگونی که در برخی کشورها صورت گرفته است، نرخ ابتلا به بیماری‌های گوناگون را نسبت به سال‌های پیش کاملا تحت تأثیر قرار داده‌است. دکتر حمید سوری درباره روند این تغییرات می‌گوید: «از آنجا که در پی همه‌گیری‌های بزرگ معمولا روش‌ها و دستورالعمل‌هایی برای پیشگیری از سرایت بیشتر بیماری در جامعه رعایت می‌شود، نرخ ابتلا به بیماری‌های رایج دیگر که به نوعی سبک زندگی یا رفتارهای ایجاد شده‌ به دلیل همه‌گیری ممکن است بر آنها نیز اثرگذار باشد، دچار تغییرات محسوسی خواهد شد.»

او در ادامه تصریح می‌کند: «در یک سال گذشته درباره بیماری‌هایی که روند ابتلا و انتقال‌شان با بیماری کووید-۱۹ دارای اشتراکاتی بوده و به تبع آن دستورالعمل‌های بهداشتی مربوط به پیشگیری از کووید-۱۹ در جلوگیری از انتقال آنها نیز نقش داشته است، شاهد کاهش روند ابتلا نسبت به سال‌های گذشته‌ بودیم.  بیماری‌های تنفسی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی در این دسته قرار داشتند. اما از سوی دیگر کاهش تحرک و تبادلات عاطفی و اجتماعی در ماه‌های اخیر به دلیل محدودیت‌های اجتماعی، موجب افزایش چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن و همچنین گسترش بیماری‌های روحی شده است. یا مثال دیگر آن کاهش سوانح رانندگی است که به دلیل کاهش سفرهای جاده‌ای در ماه‌های گذشته شاهد آن هستیم.»

چرا کمتر سرما خوردیم؟
شاید در ذهن شما نیز این سوال به وجود آمده‌ باشد که آیا ممکن است گسترش عامل بیماری‌زای قوی مانند ویروس سارس-کوو۲ در ماه‌های اخیر به نوعی عرصه را برای عوامل بیماری‌زای دیگر تنگ کرده و اجازه رشد و تکثیر به آنها نداده‌ باشد؟

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا در این رابطه توضیح می‌دهد: «هنوز از لحاظ علمی چنین چیزی به اثبات نرسیده است که همه‌گیری یک بیماری اثر کاهنده‌ای بر رشد و انتقال عوامل بیماری‌زای دیگر داشته‌ باشد. علت اصلی این ماجرا همان‌ طور که اشاره شد در تغییر رفتارها و اقداماتی است که در پی یک همه‌گیری در جامعه فراگیر می‌شود و اثرات آن به شکل‌های مختلف قابل مشاهده است.»

دکتر سوری می‌افزاید: «در روند ایجاد بیماری‌ها معمولا هشت نوع عامل بیماری‌زا از جمله ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها، انگل‌ها، تک‌سلولی‌ها و ... دخیل هستند. هر یک از این عوامل مسیر و زنجیره انتقال متفاوتی دارند که از میان آنها ویروس‌ها به‌ویژه ویروس‌های تنفسی به دلیل مسیر انتقالشان سخت‌تر قابل پیشگیری هستند زیرا می‌توان به افراد گفت نوع غذای خاصی را مصرف نکنند یا به برخی سطوح دست نزنند اما نمی‌توان گفت که تنفس نکنند. در نتیجه بیماری‌های ویروسی تنفسی شیوع گسترده‌تری دارند. امسال به دلیل این همه‌گیری تنفسی و رعایت راهکارهای پیشگیرانه از آن شاهد کاهش گسترش بیماری‌های ویروسی تنفسی دیگر بودیم که شیوه انتقال مشابه کرونا دارند.»

سال آینده بیشتر سرما می‌خوریم؟
برخی از بیماری‌ها مانند آنفلوآنزا در بدن ما ایجاد ایمنی موقت می‌کنند و با هر بار ابتلا یا دریافت واکسن تا چند ماه سیستم ایمنی بدن در برابر این بیماری‌های مقاوم خواهد بود. حالا این نگرانی ممکن است به وجود بیاید که امسال بسیاری از ما به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی مبتلا نشده‌ایم و آنتی‌بادی جدیدی در بدنمان ساخته‌ نشده، سال آینده با کاهش روند ابتلا به کووید-۱۹ به دلیل واکسیناسیون سراسری و به دنبال آن کاهش توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به شکل سخت‌تری دچار بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و سرماخوردگی شویم.

دکتر سوری با اشاره به امکان‌پذیر بودن وقوع چنین پدیده‌ای تصریح می‌کند: «این موضوع، موضوع جالب، مهم و در عین حال بسیار پیچیده‌ای است. در خصوص بیماری‌هایی که با ایمنی مصنوعی مانند واکسیناسیون بدن در برابرشان ایمن می‌شود ممکن است به دلیل این که بسیاری افراد انجام واکسیناسیون را به دلیل شیوع کرونا به تأخیر انداخته‌اند شاهد تغییراتی باشیم.» وی افزود: «در مورد بیماری‌هایی که با ایمنی طبیعی یعنی از طریق ابتلا در برابرشان مقاوم می‌شویم در صورتی که به آنها مبتلا نشده‌ باشیم چنین پدیده‌ای محتمل است.»

دکتر سوری با اشاره به پیچیدگی‌های این موضوع می‌افزاید: «در حال حاضر واقعا نمی‌توان با قطعیت در مورد آن چه قرار است در سال‌های بعدی با آن روبه‌رو شویم، اظهار نظر کرد. اما بی‌شک به دلیل شرایط غیر عادی که در ماه‌های گذشته با آن روبه‌رو بوده‌ایم، روند مقاوم‌سازی جامعه نسبت به ابتلا به بیماری‌های مختلف تحت تأثیر قرار گرفته است. از طرفی بعید است که کرونا قرار باشد سال‌های طولانی با بشر همراه باشد و به کلی شیوه و سبک زندگی افراد را برای همیشه تغییر دهد.» به گفته رئیس کمیته اپیدمیولوژی کشوری کرونا به محض تغییر رفتارها در آینده ممکن است شاهد تغییراتی در ابتلا به بیماری‌های مختلف شویم. اما چه تغییراتی؟ هنوز برای پیش‌بینی، اطلاعات ما کافی نیست.‌»

 
چهارشنبه بیست اسفند


12:00
معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز:پیش‌بینی‌مان این است که مردم عادی در اردیبهشت ماه واکسینه شوند.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

آذربایجان شرقی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: پیش‌بینی‌مان این است سالمندان بهزیستی و افرادی با بیماری‌های زمینه‌ای، مسئولان دفن بیماران کرونایی در وادی رحمت، کارکنان آزمایشگاه‌هایی که آزمایش کرونا را اخذ می‌کنند و کادر اورژانس ۱۱۵ در فروردین ماه و مردم عادی در اردیبهشت ماه واکسینه شوند. عباسعلی درستی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این مطلب اظهار کرد: دو مرحله از واکسن کرونا به دستمان رسیده و مرحله سوم نیز از خارج کشور وارد شده و در حال توزیع بوده و شاید از روزهای آتی به دست ما هم برسد.

وی ادامه داد: تاکنون کادر آی سی یوهای کرونا و تعدادی از سالمندان مقیم در خانه‌های سالمندان تبریز واکسینه شده‌اند، امیدواریم سایر کادر بهداشت و درمان نیز در فازهای بعدی واکسینه شوند. وی با بیان اینکه اگر واکسن کرونای تولید داخل به تولید انبوه برسد، واکسیناسیون با سرعت بیشتری انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی می‌شود این اتفاق در نیمه اول سال آتی بیفتد و اکثر مردم واکسن را دریافت کنند و کنترل بیماری در این مرحله امکان پذیر است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تاثیر واکسن‌های تزریق شده، خاطرنشان کرد: تاکنون عارضه‌ای جدی دیده نشده و واکسن‌ها مورد تایید وزارت بهداشت و دارای کیفیت بالایی هستند، به طوری که کادر بهداشت و درمان برای دریافت این واکسن با یکدیگر رقابت می‌کنند. وی تاکید کرد: نتیجه بررسی‌ها در کل دنیا نشان می‌دهد که واکسن ۹۰ درصد موثر و بدون عارضه است، اما ممکن است یک سری عوارض خفیف مانند علایم‌ سرما خوردگی، تب خفیف و درد عمومی بدن را به همراه داشته باشد که اصلا جای نگرانی نیست و توصیه می‌کنیم که مردم حتما استقبال کرده و داوطلب شوند.


11:00

تازه ترین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید- ۱۹) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد به نقل از رسانه‌های معتبر و گزارش‌های دفاتر ایرنا در خارج از کشور و گروه‌های خبری مناطق ایرنا، با دریافت آخرین گزارش‌ها به روز رسانی می‌شود.
 

 مبتلایان

  فوت شدگان

 بهبود یافتگان 

۱۱۸.۱۶۱.۸۱۹

۲.۶۲۲.۱۳۶

۹۳.۸۴۶.۲۷۲

۳۰ کشور دارای بیشترین تعداد مبتلایان

ردیف

نام کشور 

مبتلایان

فوت شدگان 

بهبود یافتگان 

۱

آمریکا 

۲۹.۸۰۱.۵۰۶

۵۴۰.۵۷۴

۲۰.۵۴۹.۶۷۸

۲

هند

۱۱.۲۶۲.۷۰۷

۱۵۸.۰۷۹

۱۰.۹۲۰.۰۴۶

۳

برزیل

۱۱.۱۲۵.۰۱۷

۲۶۸.۵۶۸

۹.۸۴۳.۲۱۸

۴

روسیه

۴.۳۵۱.۴۷۴

۸۹.۸۰۹

۳.۹۳۲.۱۷۷

۵

انگلیس

۴.۲۲۸.۹۹۸

۱۲۴.۷۹۷

۳.۳۱۵.۹۳۴

۶

فرانسه

۳.۹۳۲.۸۶۲

۸۹.۳۰۱

۳.۵۷۶.۰۲۲

۷

اسپانیا

۳.۱۶۴.۹۸۳

۷۱.۷۲۷

۲.۸۲۳.۴۳۳ 

۸

ایتالیا

۳.۱۰۱.۰۹۳

۱۰۰.۴۷۹

۲.۵۲۱.۷۳۱

۹

ترکیه 

۲.۸۰۷.۳۸۷

۲۹.۱۶۰

۲.۶۴۰.۶۶۹

۱۰

آلمان

۲.۵۲۰.۶۰۹

۷۲.۹۸۱

۲.۳۱۹.۶۰۰

۱۱

کلمبیا

۲.۲۷۸.۸۶۱

۶۰.۵۹۸

۲.۱۸۰.۷۷۷

۱۲

آرژانتین

۲.۱۵۴.۶۹۴

۵۳.۱۲۱

۱.۹۵۱.۵۴۰

۱۳

مکزیک

۲.۱۳۰.۴۷۷

۱۹۰.۹۲۳

۱.۶۷۵.۹۹۶

۱۴

لهستان

۱.۸۱۱.۰۳۶

۴۵.۵۹۹

۱.۵۰۳.۳۵۳

۱۵

ایران 

۱.۷۰۶.۵۵۹

۶۰.۸۶۷

۱.۴۵۶.۷۵۹

۱۶

آفریقای جنوبی

۱.۵۲۱.۷۰۶

۵۰.۸۰۳

۱.۴۴۲.۰۴۵

۱۷

اوکراین

۱.۴۱۰.۰۶۱

۲۷.۲۰۴

۱.۱۹۹.۲۲۹

۱۸

اندونزی

۱.۳۸۶.۵۵۶

۳۷.۵۴۷

۱.۲۰۳.۳۸۱

۱۹

پرو

۱.۳۷۴.۴۶۷

۴۷.۹۷۳

۱.۲۸۲.۲۲۸

۲۰

چک

۱.۳۳۵.۸۱۵

۲۲.۱۴۷

۱.۱۵۰.۶۳۴

۲۱

هلند

۱.۱۲۳.۹۰۹

۱۵.۸۶۱

---

۲۲

کانادا

۸۹۰.۶۹۸

۲۲.۲۷۶

۸۳۸.۰۹۰

۲۳

شیلی

۸۶۰.۵۳۳

۲۱.۱۶۳

۸۰۹.۹۴۱

۲۴

پرتغال

۸۱۰.۴۵۹

۱۶.۵۶۵

۷۳۲.۳۴۶

۲۵

رومانی

۸۳۰.۵۶۳

۲۰.۹۶۳

۷۶۱.۶۳۱

۲۶

اسرائیل

۸۰۴.۵۹۱

۵.۹۱۵

۷۶۱.۵۴۸

۲۷

بلژیک

۷۸۹.۰۰۸

۲۲.۲۹۲

۷۱۳.۱۲۸

۲۸

عراق

۷۳۱.۰۱۶

۱۳.۵۹۶

۶۶۴.۴۶۱

۲۹

سوئد

۶۸۴.۹۶۱

۱۳.۰۰۳

--

۳۰

فیلیپین

۶۰۰.۴۲۸

۱۲.۵۲۸

۵۴۶.۰۷۸

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن
ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد. «تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند.این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

برکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است. شرکت "مادرنا"، که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است. دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹می‌شودو در صورت بالا بردن دُوز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌ بخش باشد.

با کشف واکسن کرونا در تعدادی از کشورها، واکسیناسیون در این کشورها آغاز شده است. واکسیناسیون کرونا در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ در میان کادر درمانی در آمریکا شروع شد که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهد. گزارش های خبری نشان می‌دهد در حال حاضر در اکثر کشورهای ثروتمند و پیشرفته طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده است. پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار در خصوص احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده بود. رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان این که مانع تراشی‌های دولت ترامپ درتامین نیازهای ضروری مردم از جمله واکسن در ذهن و خاطر جهانیان خواهد ماند، تاکیدکرد: ساخت واکسن با کمک دانشمندان ایرانی و خرید آن از خارج از کشور در دستور کار است .

روحانی گفت: ستاد ملی برای مهار کرونا تلاش‌های خود را با دو اولویت هدف گذاری کرده است. اولویت نخست، اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌های اجرایی در غربالگری و فاصله گذاری هوشمند به عنوان تضمین شده ترین راه است که علائم مثبت آن را در کنترل موج جدید شاهد بودیم .روحانی اولویت دوم را تامین و تهیه واکسن دانست وافزود: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است. مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: تست های انسانی واکسن کرونای ایرانی انجام شده و مجوز مرحله چهارم تست انسانی این واکسن از کمیته پایش داده و ایمنی دریافت شده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران گفت: تجهیزات خط تولید واکسن در موسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و تا خرداد ۱۴۰۰ که واکسن کرونا برکت تایید شود، این خط تولید نیز به بهره برداری می رسد .اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد. دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی نیز روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه به چهار داوطلب دیگر صورت گرفت. مصطفی قانعی رییس کمیته ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد : هر چندتولید واکسن در ۶ یا ۷ شرکت ایرانی آغاز شده اما تزریق همگانی واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود تا بهار سال آینده در کشور شروع می شود.

وی افزود: واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود. وی تاکید کرد: هر چندتولید واکسن در شرکت های ایرانی آغاز شده اما به نظر می رسد که زودتر از همه در ایران واکسن کوبایی وارد بازار شود و سایر واکسن ها نیز طی یک یا دو هفته دیگر مطالعات بالینی آنها آغاز شود .**وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت که با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.

واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک تزریقی استنشاقی کووید - ۱۹ تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ایران نیز به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو پارس رازی» به زودی وارد مرحله تست انسانی می‌شود .** در همین حال کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون ضروری است .سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند به خاطر دعوا و منازعه بر سر واکسن انتقاد کرده است .این انتقاد سازمان پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا گفت محدودیت‌هایی برای صادرات واکسن تولید شده در کشورهای این اتحادیه وضع می‌کند. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داده و گفته چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود.


09:00

نمی‌توانیم مانند شرایط پیش از کرونا مقصد گردشگری کشور باشیم/ رنگ‌بندی شهرها معیار ورود مسافر و گردشگر را تعیین می‌کند

استاندار مازندران با اشاره به مشکلاتی که در استان خوزستان ناشی از شیوع کرونا انگلیسی به وجود آمده است، گفت: مازندران هم به عنوان مقصد گردشگری است و اگر بخواهیم مانند سنوات گذشته راه ورود گردشگران را باز بگذاریم با چالش جدی مواجه می‌شویم. احمدحسین‌زادگان در گفت‌وگو اختصاصی با خبرنگار فارس در ارتباط با برنامه‌های نورزی در  مازندران و برپایی ستاد تسهیلات سفر در استان اظهار کرد: ستاد تسهیلات سفر نوروزی در مازندران مانند سنوات گذشته  قطع به یقین با پیوست کرونایی شکل می‌گیرد.

وی گفت: اقامت افراد در چادرها، پارک‌ها و امکان عمومی نداریم، اما بحث حضور هلال ‌احمر و سایر ارگان‌های در مبادی ورودی و میدان اصلی شهرها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام می‌شود اما توصیه ما به همه این است که با توجه به شیوع کرونا سفر نداشته باشند. استاندار مازندران افزود: ورود مسافافران و گردشگران به مازندران  ارتباط مستقیم به وضعیت رنگ‌ شهرهای استان دارد، اگر شهر رنگ آبی باشد و زیاد در معرض خطر شیوع و گستردگی کرونا نباشد امکان بازگشایی برخی از مراکز گردشگری این شهر وجود دارد اما اگر وضعیت شهرها به رنگ رزد از لحاظ رنگ‌بندی کرونایی باشد به دلیل ورود کرونایی انگلیسی نمی‌توانیم نسبت به بازگشایی مراکز اقامتی و تفریحی اقدام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: توصیه ما به مردم مازندران و خارج از استان این است که برنامه‌ریزی خاصی برای سفر نداشته باشند، مردم استان شرایط سخت مانند سیل و کرونا را داشتند خودمان هم از اینکه مردم را توصیه به تعطیلی سفر می‌کنیم ناراحت هستیم اما اولویت ما سلامت و جان مردم است به ویژه‌ای اینکه قدرت سرایت کرونا انگلیسی بسیار زیاد است. حسین‌زادگان با اشاره به مشکلاتی که در استان خوزستان ناشی از شیوع کرونا انگلیسی به وجود آمده است، گفت: مازندران هم به عنوان مقصد گردشگری است و اگر بخواهیم مانند سنوات گذشته راه ورود گردشگران را باز بگذاریم با چالش جدی مواجه می‌شویم.

وی در پاسخ به این سوال که برای پذیرش میهمانان در مجتمع‌های گردشگری آیا برنامه خاص و ویژه‌تری وجود دارد، افزود: معیار ما در پذیرش گردشگران در مراکز اقامتی رنگ بندی‌های کرونایی است. استاندار مازندران یادآور شد: برای مراکز اقامتی و هتل‌ها براساس رنگ‌بندی کرونایی و  با رعایت مسائل بهداشتی تمهیداتی اندیشیده شده است. وی  در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی می‌کنید چه تعداد مسافر امسال وارد مازندران شوند، افزود:  به دلیل شرایط کرونایی پیش‌بینی خاصی نمی‌توانیم داشته باشیم اما آروز می‌کنیم که تعداد ورود مسافر و گردشگر به مازندران به کمترین تعداد نسبت به سال‌های گذشته برسد.

حسین‌زادگان ادامه داد: با توجه به ورود ویروس کرونای انگلیسی به نظر می‌رسد که مردم باید سخت‌گیرانه‌تر عمل کنند، انتظار داریم مردم کمک کنند ما هم سخت‌گیری‌ها را براساس رنگ‌بندی شهرستان‌ها داریم و اگر شهرستانی قرمز و نارنجی باشد اجازه ورود مسافران و گردشگران  را نمی‌دهیم و جرایم سنگینی را اعمال می‌کنیم. وی خاطر نشان کرد: اگر شهرستانی وضعیت چندان حادی نباشد بر اساس پروتکل‌های بهداشتی  شرایط امکان ورود را فراهم می‌کنیم.
 

08:00

رئیس انجمن دیابت ایران: برخی مبتلایان به کرونا بر اثر استرس دچار دیابت شدند

تهران- ایرنا- رئیس انجمن دیابت ایران گفت: برخی از مبتلایان به کرونا به دلیل استرس‌های فراوان در حین بیماری، به بیماری دیابت دچار شدند. اسدالله رجب روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا افزود: بیش از یک سال است که کرونا مهمان ما شده و برخی از افرادی که دچار این ویروس شدند، به دلیل افزایش قند خون ناشی از استرس به بیماری دیابت مبتلا شده اند که تاثیر بسیار منفی بر آنها گذاشته و باید همواره تحت درمان قرار گیرند. وی اظهار داشت: همچنین از زمانی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرد، تاثیر زیادی روی عملکرد بیماران دیابتی گذاشت و آنهایی که به عوارض قلبی و عروقی، فشار خون و چاقی ناشی از این بیماری دچار بودند، صدمات زیادی در ابتلا به کرونا دیدند که جبران پذیر نیست.

رجب با بیان اینکه مراجعات و معاینه های دوره ای بیماران مبتلا به دیابت در شرایط کرونایی به مراکز درمانی بسیار کم شده است، ادامه داد: این بیماران باید قند خون خود را در حد طبیعی کنترل کنند، رعایت نکات بهداشتی، شستشوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و ممانعت از سفرهای غیرضرور برای این بیماران بسیار حیاتی است و باید این نکات را مورد توجه قرار دهند. وی تصریح کرد: همچنین بیماران دیابتی با توجه به وضعیت اخیر کرونا در کشور، بهتر است دارو و وسایل مورد نظر برای کنترل قند خون را در دسترس داشته باشند تا کمتر به داروخانه ها مراجعه کنند، کرونا همچنان هست و باقی خواهد ماند، ما باید شیوه های رفتار زندگی خود را تغییر دهیم و مراقب سلامتی خود باشیم.

رجب خاطرنشان کرد: فرد مبتلا به دیابت باید دستگاه تست قند داشته باشد و دفعات بیشتری قند خون خود را اندازه گیری کند و در صورت قرنطینه خانگی، علاوه بر تیم درمانی کرونا با پزشک معالج خود نیز در ارتباط باشد تا از نظر کنترل دیابت راهنمایی های مناسب را دریافت کند. به گزارش ایرنا، اکنون حدود ۴۱۵ میلیون نفر در دنیا به دیابت مبتلا هستند. همچنین ۸.۸، درصد جمعیت بزرگسال دنیا به این بیماری گرفتار است. پیش‌بینی می شود که تا سال ۱۴۱۹ تعداد مبتلایان به این بیماری به ۶۴۲ میلیون نفر برسد. بیماری دیابت در ایران نیز به سرعت در حال رشد بوده و تا سال ۱۴۱۹ بیش از ۹ میلیون ایرانی به این بیماری مبتلا خواهند بود.
 

تداوم کنترل جدی خودروها در ۶ مبادی ورودی مازندران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس پلیس راه مازندران گفت: در راستای تشدید محدودیت‌های کرونایی تمامی خودروها در ۶ مبادی ورودی استان به‌صورت جدی کنترل می‌شوند‌. علیرضا قدمی امروز درباره وضعیت جاده‌های شمال در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: د رحال حاضر به‌دلیل بارش باران سطح جاده‌های استان لغزنده است. وی گفت: از لحاظ ترافیکی شاهد تردد روان خودروها در محورهای شمال هستیم.

رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیت‌های کرونایی با شدت در جاده‌های استان ادامه دارد، اضافه کرد: در این زمینه کنترل جدی خودروها در تمامی ۶ مبادی ورودی استان در دستور کار قرار دارد. این مسؤول ادامه داد: از زمان تشدید محدودیت‌های کرونایی یعنی ۱۸ بهمن ماه با گذشت بیش از یک ماه بیش از ۱۲هزار و ۹۰۰ خودرو اعمال قانون و بیش از ۲۱هزار خودرو برگشت داده شدند.

قدمی یادآور شد: با تداوم تشدید محدودیت‌های کرونایی هم بحث برگشت و جریمه ۵۰۰هزار تومانی خودروهای غیربومی در دستور کار قرار دارد. وی با تاکید بر اینکه احتمال ریزش و رانش در محورهای شمال به‌ویژه در روزهای بارانی افزایش می‌یابد، خاطرنشان کرد: باتوجه به این هشدار،  تاکید پلیس بر پرهیز از سفرهای غیرضروری است‌.
 
سه شنبه نوزدهم اسفند


12:00
با یک اقدام جهادی؛ بیمارستان رازی اهواز «نفس» کشید

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
 

با اهدای یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی مسئولان سپاه معضل کمبود اکسیژن در بیمارستان رازی اهواز برطرف شد.

از ابتدای پاندمی ویروس کووید در کشور، بیمارستان رازی محل قرنطینه مبتلایان به کرونا در اهواز شد. بیمارستانی که جزو نسل اول مراکز درمانی کل کشور به حساب می آید و  بهره برداری از آن در سال 1324 آغاز شده است. با شروع پیک های پی در پی و همه‌گیری بیماری کرونا در اهواز چند بیمارستان دیگر به عنوان معین این مرکز درمانی و آموزشی معرفی شدند، با این وجود 220 تخت موجود در بخش های مختلف آن کمتر روزی از بیماران بستری مبتلا به کرونا خالی شد. در هفته‌های گذشته با بحرانی شدن وضعیت شیوع کرونا در اهواز و خیزش موج چهارم این بیماری دغدغه تامین اکسیژن با فشار و خلوص مناسب به نگرای های مدیریت و کادر درمان بیمارستان رازی افزوده شد. معضلی که «مجتبی شریف» مدیر بیمارستان رازی اهواز می‌گوید با همکاری مسئولان سپاه پاسداران در اهواز ظرف مدت 48 ساعت از میان برداشته شده است.

ظرفیت تمام بخش ها در اختیار بیماران مبتلا به کرونا

تنها اندکی پس از شیوع بیماری کرونا در کشورهای مختلف اکسیژن درمانی به عنوان یکی از روش‌های بهبود وضعیت بیماران بدحال معرفی شد. روشی که در آن علاوه بر مهارت کادر درمان نیاز به  زیرساخت ها و تجهیزات ویژه‌ای است تا با استفاده مداوم از آن ها حال بیماران بدحال به خاطر کاهش سطح اکسیژن خون رو به وخامت نرود. مدیر بیمارستان رازی اهواز می‌گوید با توجه به ابتدایی بودن زیرساخت های این مرکز درمانی تا همین چند روز گذشته تامین اکسیژن یکی از اصلی‌ترین چالش ها و نگرانی های کادر درمان در این بیمارستان بوده است: «از ابتدای شیوع بیماری کرونا در شهر اهواز بیمارستان رازی به عنوان مرکز اصلی پذیرش بیماران کووید در نظر گرفته شد. در هفته های نخست این اپیدمی هیچ ایده‌ای از این که این وضعیت تا چه زمانی ادامه پیدا خواهد کرد نداشتیم. بعد از مدتی با شروع پیک های پی در پی این بیماری مجبور به تعطیلی تعداد زیادی از بخش های مختلف بیمارستان شدیم. خیزش دوباره این بیماری در این شهر شرایط را به گونه‌ای رقم زده که حالا تمام تخت های این بیمارستان در اختیار بیماران بستری مبتلا به کرونا قرار گرفته  است.»



آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

تغییر زیرساخت ها برای تامین نیاز بیماران 

مجتبی شریف می‌گوید تا پیش از این زیر ساخت ها و تجهیزات سابق بیمارستان پاسخگوی نیاز بیماران بخش‌های ویژه بوده است اما با بروز شرایط بحرانی در اهواز این زیرساخت ها دیگر تامین کننده نیاز این تعداد از بیماران بد حال نیست: «همان طور که می‌دانید به تازگی دو بخش به بخش های آی سی یو بیمارستان رازی افزوده شده است. با افتخار این را خبر را بیان می‌کنیم که همزمان با بروز وضعیت بحرانی در زمان شیوع  بالای بیماری در اهواز طرف مدت چند روز موفق به راه‌اندازی دو بخش آی سی یو شدیم.در حال حاضر تعداد 7 بخش آی سی یو در این مرکز فعال است و به طور شبانه روز به بیماران خدمات ارائه می‌دهد. زیرساخت های پیشین بیمارستان مناسب شرایط بحرانی امروز ما نبود. یکی از مهم ترین نیاز های بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها تامین اکسیژن با میزان خلوص و فشار بالاست. نیازی که با توجه به نبود دستگاه اکسیژن ساز به روز، در تامین آن با مشکلات جدی رو به رو بودیم اما با یاری مسئولان سپاه این معضل ظرف مدت 48 ساعت برطرف شد.

دیگر مشکل کمبود اکسیژن نداریم

با اهدای یک دستگاه اکسیژن ساز به ارزشی بالغ بر 2 میلیارد و 500 میلیون تومان از سوی مسئولان سپاه معضل کمبود اکسیژن در بیمارستان رازی اهواز برطرف شد.مدیر این مرکز درمانی و آموزشی با اشاره به همدلی مسئولان و کادر درمان بیمارستان ها از تعویض زیرساخت‌های قدیمی در این بیمارستان خبر می دهد: «با خریداری این دستگاه اکسیژن ساز همزمان با استفاده از دستگاه های ونتیلاتور و ماسک های اکسیژن به طور حتم روند بهبود بیماران در این بیمارستان به سرعت مطلوب خواهد رسید .با توجه به این که زیرساخت های تاسیساتی سابق در بیمارستان بر اساس مدل دستگاه قبلی ساخته شده بود نیاز به تغییراتی در ساختار لوله کشی‌ها و تاسیسات دیگر در بیمارستان داشتیم. نیروهای خدماتی و تاسیساتی بیمارستان دو روز پی در پی کار کردند تا این اقدام با سرعتی کم سابقه به انجام برسد.در حال حاضر مشکل کمبود اکسیژن در این بیمارستان نداریم و با استفاده از این دستگاه به اکسیژنی با فشار و خلوص بالا دسترسی پیدا کرده ایم.»
 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

کادر درمان در انتظار تحقق وعده‌ها 

مجتبی شریف حضور موثر و به موقع مسئولان وزرات بهداشت در اهواز را باعث تسریع دسترسی به این نیاز های می داند: «واقعیت این است که کادر درمان کشور در 13 ماه گذشته روزهای سختی را از سر گذرانده اند. در تمام این مدت مجبور به لغو تمامی مرخصی ها شده‌ایم. در شرایطی بوده ایم که از هر دو نفر مراجعه کننده به بیمارستان یکی از آن ها نیازمند بستری شدن بوده است. بدیهی است که در چنین وضعیتی با کمبود نیروی انسانی در کادر درمانی روبه رو شویم. این عزیزان بسیار خسته و فرسوده شده اند. از همین حالا تمام مرخصی های مربوط به روزهای تعطیلات نوروز و ماه مبارک رمضان برای آن ها لغو شده است. بسیار خوشحالیم که مسئولان و نمایندگان وزارت بهداشت در روزهای گذشته به اهواز آمده اند و این شرایط را از نزدیک مشاهده کرده اند.

بیشتر پرسنل این بیمارستان و خانواده های آنان به کرونا مبتلا شدند. ما دکتر عسگر که از پزشکان عالی این بیمارستان بودند را به دلیل همین بیماری از دست دادیم. به طور حتم و با عشق و ایثار تا آخر در این جبهه ایستادگی می‌کنیم .در روزهای ابتدایی همه‌گیری این بیماری وعده‌های دلگرم کننده‌ای از سوی برخی از مسئولان به کادر درمان داده شده است. این نیروهای فداکار و ایثارگر همچنان در انتظار اجرایی شدن این وعده‌ها هستند. تحقق خواسته‌های به حق این عزیزان زحمتکش که این روزها برای هموطنان شان از جان مایه می‌گذارند می‌تواند ما را در ادامه این مسیر استوارتر کند.»
 

10:00

بلا‌هایی که کرونا بر سر ریه‌ها می‌آورد/ چند هفته بعد از ابتلا به کووید ۱۹ ریه‌ها سالم می‌شود؟

ذاکر فوق تخصص بیماری‌های ریوی اظهار کرد: کرونا بیماران را در سه دسته خفیف، متوسط و شدید گرفتار می‌کند، کسانی که دچار بیماری خفیف می‌شوند به صورت سرپایی درمان را دنبال می‌کنند، اما گروهی که به درجه متوسط یا شدید بیماری دچار می‌شوند اکثراً در بیمارستان و یا در بخش آی سی یو بستری می‌شوند و معمولاً پس از یک یا دو هفته اگر حال عمومی آن‌ها بهبود پیدا کند و مرخص می‌شوند.

او با اشاره به اینکه ما به همه بیماران اکسیژن نمی‌دهیم، افزود: بیمارانی که اکسیژن خون آن‌ها کمتر از ۹۰ درصد باشد نیازمند اکسیژن هستند لذا ما با توجه به شرایط اکسیژن را برای بیمار تجویز می‌کنیم. ذاکر با اشاره به اینکه بیماران پس از اینکه از بیمارستان مرخص می‌شوند باید ۴ تا ۶ هفته بعد، ویزیت مجدد شوند گفت: معمولاً در این ویزیت تصویربرداری نیاز نیست و با توجه به معاینه، آزمایش و اکسیژن بیمار چک آپ لازم صورت می‌گیرد و پس از آن باید سه ماه بعد از شروع بیماری مجدد به پزشک مراجعه کرد، در این مرحله به یک عکس ساده نیاز داریم.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی با اشاره به اینکه تصویربرداری علاوه بر مزایا، معایبی نیز در بر دارد، گفت: خیلی از بیماران متاسفانه وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند، در مرحله اولیه نیاز به یک عکس داریم و اگر در عکس چیزی رویت شد و در معاینه بالینی یافته‌هایی داشته باشیم یک تست تنفس از بیمار می‌گیریم. او ادامه داد: هنوز نمی‌توانیم به مریض بگوییم که مثلاً پس از یک سال، قطعاً آسیب ریه دائمی است یا نه. زیرا ریه تا دو سال می‌تواند بهبود پیدا کند، در ویزیت ماه سوم با تست تنفس و یک عکس ساده می‌توانیم وضعیت فرد را ارزیابی کنیم، در فاصله ۴ تا ۶ هفته انتظار پاک شدن ریه را مخصوصاً در افراد سالمند نداریم.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه افزود: متاسفانه بیمارانی را داریم که در یک فاصله کوتاه سه یا چهار سی تی اسکن انجام داده اند و این موضوع مقداری به ندانم کاری همکاران پزشک و بخشی دیگر به اصرار‌های بی دلیل بیمار برمی گردد، متاسفانه برخی از بیماران اصرار بر انجام سی تی اسکن دارند و این موضوع اصلا به صلاح نیست، زیرا در خیلی از مواقع به سی تی اسکن نیاز نداریم. او افزود: در خانم‌های شیرده حساسیت زیادی درخصوص انجام سی تی اسکن داریم به طوری که خانمی که شیرده است بافت پستانش فعال است و اشعه حساس‌تر می‌شود و این موضوع می‌تواند در آینده فرد را به دلیل انجام سی تی اسکن‌های مکرر دچار مشکل کند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریه عنوان کرد: ما هنوز ایمنی این بیماری را نمی‌دانیم که تا چه حد است، کرونا به صورت مجدد می‌تواند در فرد بروز پیدا کند، برخی از افراد ممکن است دوباره دچار بیماری کرونا شوند، کرونا در برزیل دچار جهش جدید شد و فکر می‌کردند که ایمنی دسته جمعی ایجاد شده است، اما ۷۰ درصد جمعیتی که در ابتدای اپیدمی دچار شده بودند مجدداً بیمار شدند. او اظهار کرد: همه کشور‌ها مانند انگلستان دستورالعمل‌ها را اجرا می‌کنند، کسانی که دچار بیماری کرونا شدند ممکن است ۳ تا ۴ ماه ایمنی داشته باشند لذا این عده در اولویت واکسن قرار نمی‌گیرند، مگر اینکه کادر درمان باشند.

ذاکر بیان کرد: اکثر واکسن‌ها دو نوبته هستند، اما در این بیماری به امید اینکه ایمنی اولیه ایجاد شده واکسن را در کسانی که یکبار دچار بیماری شده‌اند در یک نوبت تزریق می‌کنند، اما باید بدانیم که ایمنی که واکسن می‌دهد بیشتر از ایمنی بیماری است، ایمنی واکسن دوام بیشتری دارد، لذا کسی که بیماری را گرفته در اولویت قرار نمی‌گیرد.

او گفت: پاندمی وقتی تمام شد، ممکن است بیماری به صورت کم در جامعه بماند، اما باز هم هنوز هیچ چیزی به صورت مشخص نیست، واکسن کرونا ۹۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، این در حالی است که واکسن آنفلوآنزا ۷۰ درصد ایمنی زایی دارد و برای افراد مسن ۳۰ درصد ایمنی ایجاد می‌کند، اما خوشبختانه در واکسن کرونا میزان ایمنی زایی بسیار بالاست. ذاکر عنوان کرد: همه مردم دنیا در قبال این بیماری مسئول هستند، لذا باید اصول بهداشتی را به درستی رعایت کنیم تا پاندمی طولانی‌تر از این نشود، تا زمانی که واکسن بخواهد در دسترس همگان قرار بگیرد باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنیم.


8:30

مردم برای سفر رفتن چند ماهی صبر کنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی وزارت بهداشت: مردم تا چند ماه دیگر و تا زمانیکه به درصد قابل قبولی از واکسیناسیون علیه کرونا برسیم، صبر کنند و به سفر نروند.عقل حکم می کند تا زمانیکه به درصد قابل قبولی از واکسیناسیون علیه کرونا برسیم مردم به سفر نروند و دورهمی نداشته باشند تا بیماری کووید ۱۹ بیشتر از این در بین ما مرگ بهمراه نداشته باشد.واکسن کرونا در حال تولید شدن در کشور و همچنین وارد شده است.، مردم کشورمان تا کنون تاب آوری خوبی داشتند و با ما همکاری کردند اما از آنها می خواهیم که باز هم صبر داشته باشند.تجربه یک سال اخیر نشان داد هرجا تجمعی اتفاق می افتد و پروتکل های بهداشتی رعایت نمی شود بیماری کووید ۱۹ شیوع می یابد بهمین دلیل همیشه توصیه وزارت بهداشت این است که مردم سفر و تجمع نکنند و دورهمی نداشته باشند.ویروس کرونا از ما خسته نشده بلکه به شکل جهش یافته و با قدرت سرایت بیشتر مانند آنچه در خوزستان اتفاق افتاده در حال گرفتن بیماران از ما است. ما نباید از رعایت کردن پروتکل های بهداشتی خسته شویم.در نهایت ستاد ملی مقابله با کرونا درباره چگونگی سفرها تصمیم می گیرد و محدودیت ها بر اساس رنگ بندی ها تعیین خواهد شد بطوریکه اگر در جایی شدت بیماری زیاد شود قطعا محدودیت های بیشتری خواهیم داشت.ویروس کرونای جهش یافته انگلیسی در بسیاری از استان ها شناسایی شده است.، بسیاری از افرادی که درگیر این نوع ویروس شدند سابقه سفر ندارند که نشان می دهد این ویروس در چرخش است و هرچه ترددها بیشتر شود، چرخش ویروس جهش یافته هم بیشتر و از طرفی امکان جهش در ویروس خودمان نیز ایجاد می شود.
 
دوشنبه هجدهم اسفند

23:00

همه جای دنیا وقتی وزیر بهداشت دستور می‌دهد یعنی تمام؛ اما اینجا کار ما فقط خواهش کردن است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
حضرت عباسی سفر نروید. تاب آوری کادر درمان به شدت کم شده است؛ اگر چند خوزستان شکل بگیرد نمی‌توانم روی تحمل همکارانم قسم بخورد. ویروس یک هفته‌ای امروز بیشتر از 48 ساعت وقت نمی‌دهد.وضع بازارهای خوزستان غم انگیز است. کار ما زیاد کردن فاصله جایگزینی ویروس موتاسیون یافته با ویروس ووهان چین است. خیلی از خبرنگاران در مبارزه با رعایت نکردن پروتکل‌ها توسط عده‌ای تا مرز کتک خوردن هم پیش رفتند. امروز دریافت دعوت برای سفر دریافت ویزای مرگ است. خیلی از افراد در طرح شهید سلیمانی کاندیدای آی سی یو بودند اما خودشان خبر نداشتند. از واکسن در دنیا خبری نیست، خود چین از چند روز پیش شروع به خرید واکسن کرده است
 

22:00
پسر وزیر بهداشت دوز دوم واکسن را دریافت کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
وهاب‌زاده مشاور وزیر بهداشت:همزمان تمامی افرادی که در روز نخست شروع واکسیناسیون کرونا در ایران، دور اول را تزریق کرده بودند امروز دوز دوم این واکسن را دریافت خواهند کرد.


21:00
نتایج فاز یک تزریق واکسن ایرانی کرونا فوق تصور ما بود/ تا دو ماه آینده دغدغه واکسن در کشور نخواهیم داشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مخبر، رییس ستاد اجرایی فرمان امام در مراسم افتتاح بزرگترین بیمارستان سیار کشور:فاز یک واکسن با تمام حدس هایی که می زدیم متفاوت شد و انتظاری که داشتیم فوق تصور ما بود.واکسن ایرانی کرونا از جمله واکسن های ایمن و کم عوارضی است که تاکنون تولید و بر اساس بالاترین استانداردها ساخته شده است.تا دو ماه آینده چیزی به اسم دغدغه واکسن در کشور وجود نخواهد داشت. ساخت بزرگترین بیمارستان سیار کشور از سال گذشته آغاز شد.با توجه به حادثه خیز بودن کشور و احتمال وقوع سیل و زلزله می طلبید امکانات بروز سیاری را در اختیار داشته باشیم تا بتوانیم به سرعت امدادرسانی کنیم.


20:00
ورودی‌های مازندران بسته شد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

 
رییس پلیس راه مازندران:با توجه به تعطیلی روز پنج شنبه و شرایط کرونایی مبادی ورودی به مازندران در محور‌های هراز، کندوان، سوادکوه و استان‌های سمنان، گیلان و گلستان بسته هستند.رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند، ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند و افرادی که بدون داشتن مجوز قصد ورود به مازندران را داشته باشند هم اعمال قانون شده و هم به مبدا بازگردانده می‌شوند.


19:00
رد پای ویروس جهش یافته در همه استان های کشور وجود دارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رییس ستاد مقابله با کرونا کلانشهر تهران:در همه استان‌های کشور رد پای ویروس جهش یافته و خطرناک وجود دارد.سرعت سرایت، انتقال و مرگ و میر این ویروس به ویژه در مراکز پرازدحام بسیار بالا است.شهر تهران در ایام نوروز بیشترین مسافر را برای سایر استان‌های کشور دارد که این بالاترین خطر است.افراد با سفر به استان‌های دیگر ویروس را پس از تعطیلات به تهران منتقل می‌کنند و این یک تهدید بزرگ برای کلانشهر تهران است.


17:00
توصیه‌های وزارت بهداشت برای پیشگیری از ابتلا به کرونا هنگام مراجعه به آرایشگاه


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
آرایشگاه‌ها از جمله اماکن پرخطری هستند که عدم رعایت توصیه های بهداشتی در آن ها می تواند منجر به تشدید شیوع ویروس کووید۱۹ شود.ضروری است که در صورت داشتن علائم سرماخوردگی مانند تب، سرفه، گلودرد یا تنگی نفس از حضور در آرایشگاه به طور جدی پرهیز شود.قبل از مراجعه به آرایشگاه به صورت تلفنی یا اینترنتی نسبت به اخذ نوبت حضور اقدام کنید و ضروری است از حضور در آرایشگاه‌هایی که تهویه هوای مناسب ندارند، به طور جدی پرهیز کنید.در سالن انتظار آرایشگاه حتما ماسک بزنید و در فاصله حداقل یک‌متر از دیگران بنشینید.از حوله، شانه، قیچی و موچین شخصی استفاده کنید و در صورت نیاز به استفاده از تجهیزات مشترک توجه کنید که قبل از هرگونه استفاده، وسایل مورد نظر ضدعفونی شوند.


15:00
فوت ۹۹ بیمار کووید۱۹ در کشور/ ۳۸۰۴ نفر در بخش های مراقبت های ویژه بستری هستند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
دکتر لاری سخنگوی وزارت بهداشت:از دیروز تا امروز ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۱۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۲۵ نفر از آنها بستری شدند.مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۹۸ هزار و ۵ نفر رسید.متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۷۸۶ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۳۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.سه هزار و ۸۰۴ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تا کنون ۱۱ میلیون و ۳۳۷ هزار و ۹۴۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 

14:00
وضعیت عمومی اولین دریافت کننده واکسن کووپارس

 


13:30
تعلیق واکسن آسترازنکا در اتریش پس از مرگ یک نفر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مقامات وزارت بهداشت اتریش اعلام کردند تزریق واکسن آسترازنکا را پس از فوت یک نفر و بیماری یک دریافت‌کننده دیگر به حالت تعلیق درآورده‌اند. اکنون پزشکان این کشور در حال تحقیق درباره ارتباط تزریق این واکسن با مرگ و بیماری در این دو مورد هستند. تاکنون شواهدی دال بر تاثیر قطعی این واکسن بر مرگ زن 49 ساله و بیماری زن 36 ساله کشف نشده است


12:30
واکسیناسیون خارج از نوبت؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
برخی از افراد مدعی شدند که بستگان برخی از مسئولان بیمارستان‌ها در فاز ۱ واکسیناسیون بدون نوبت واکسن دریافت کردند.کرمانپور مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی:احتمالا چنین چیزی درست است چرا که این واکسن‌ها یخ زده هستند و هنگامی از حالت یخ زده در می‌آیند اگر تزریق نشوند، باید دور ریخته شوند و به همین دلیل برای این که واکسن‌ها در چنین شرایطی دور ریخته نشوند که البته خیلی به ندرت پیش می‌آید و اگر برنامه از پیش تعیین شده و غرض ورزی در کار نباشد، در آن لحظه شخصی را پیدا می‌کنند و واکسن را به او می‌زنند.اگر از قبل گفته باشند که فلان شخص باید در زمان خاصی برای تزریق واکسن حضور داشته باشد و فرد حضور نیابد و یا نخواهد واکسن بزند، مقصر خودش است، اما چنانچه نگفته باشند و فرد به دلیل بی اطلاعی حضور نداشته باشد، سوء مدیریت است.


11:00
وزارت بهداشت: تخم مرغ‌های غیر بسته‌بندی در معرض کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، برای خرید و نگهداری تخم مرغ باید نکات بهداشتی زیر را مورد توجه قرار دهید: پوسته تخم مرغ غیر بسته بندی در معرض آلودگی های محیطی و ترشحات تنفسی افراد مختلف است، بنابراین تخم مرغ را در بسته بندیهای بهداشتی خریداری و بسته بندی آن را ضدعفونی کنید.بلافاصله پس از خرید تخم مرغ، آن را در یخچال بگذارید.تخم مرغهای غیر بسته بندی را به دلیل اینکه دارای امکان شکستگی، ترک و آلودگی هستند، خریداری نکنید.هرگز تخم مرغ را برای نگهداری نشویید زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز میشود و آلودگی به داخل آن راه مییابد، ولی بسته بندی آن را ضدعفونی کنید.
 

10:30
وضعیت ابتلابه کرونا در خوزستان کاملا خانوادگی شده


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
مشاور وزیر بهداشت با انتشار این تصویر در توییتی نوشت:وضعیت ابتلابه کرونا در خوزستان کاملا خانوادگی شده و همزمان چندین نفر از اعضای یک خانواده در بخش‌های مختلف بیمارستان بستری هستند. این خانم هم خودش مبتلابوده، هم پدرش در آی‌سی‌یو بستری است، هم برادر و برادرزاده‌اش.دورهمی‌های خانوادگی می‌تواند همین اندازه خطرناک و‌ دردناک باشد.
 

9:00

تخم مرغ‌های غیر بسته‌بندی در معرض کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
بنابر اعلام وزارت بهداشت، برای خرید و نگهداری تخم مرغ باید نکات بهداشتی زیر را مورد توجه قرار دهید:پوسته تخم مرغ غیر بسته بندی در معرض آلودگی های محیطی و ترشحات تنفسی افراد مختلف است، بنابراین تخم مرغ را در بسته بندیهای بهداشتی خریداری و بسته بندی آن را ضدعفونی کنید.بلافاصله پس از خرید تخم مرغ، آن را در یخچال بگذارید.تخم مرغهای غیر بسته بندی را به دلیل اینکه دارای امکان شکستگی، ترک و آلودگی هستند، خریداری نکنید.هرگز تخم مرغ را برای نگهداری نشویید زیرا راه ورود میکروب از طریق منافذ موجود روی پوسته باز میشود و آلودگی به داخل آن راه مییابد، ولی بسته بندی آن را ضدعفونی کنید.
 

8:30
تزریق واکسن «کووپارس» به ۱۳ نفر تا کنون/ عوارضی گزارش نشده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماهآخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی:کارآزمایی بالینی واکسن از روز یکشنبه ۱۰ اسفند ماه با دو نفر از داوطلبان آغاز شد و طی یک هفته ۱۳ نفر پیش‌قراول تزریق واکسن، دوز اول آن را دریافت کردند. خوشبختانه نتایج تزریق واکسن به این ۱۳ نفر بسیار خوب بوده و تاکنون مورد خاصی یا عوارضی از تزریق واکسن نداشته‌ایم. در بین این ۱۳ نفر پیش قراول حداقل سن ۲۹ سال و حداکثر سن ۵۵ سال بوده است. همچنین ۳ نفر از آنها خانم و ۱۰ نفر نیر آقا بوده‌اند. پیش‌بینی می‌کنیم با ادامه این روند احتمالا در اردیبهشت ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی را آغاز کنیم.
 
یک شنبه هفدهم اسفند


22:00
۴ بیماری زمینه‌ای که درمان کرونا را سخت می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

20:00
درخواست از بهبود یافتگان کرونا برای اهدای پلاسما


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی وزارت بهداشت، از بهبود یافتگان کرونا درخواست کرد برای اهدای پلاسما اقدام کنند.
 

19:00
واکسن کووپارس در برابر جهش‌های کرونا شکست نخواهد خورد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
کوهپایه زاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران:واکسن کووپارس یک واکسن نو ترکیب است. تا به امروز ۱۳ نفر این واکسن را دریافت کرده اند و خوشبختانه هیچ عارضه جدی در آن‌ها دیده نشده است.بعد از اجرای موفقیت آمیز فاز اول مطالعات انسانی واکسن کووپارس، این واکسن در مرحله دوم به دو گروه ۲۵۰ نفره تزریق خواهد شد که امیدواریم بعد از اخذ مجوز توسط سازمان غذا و دارو فاز سوم این واکسن به شکل تولید انبوه آغاز شود.براساس مطالعاتی که انجام گرفته به نظر می‌رسد که واکسن کووپارس در برابر جهش‌های ویروس کرونا شکست نخواهد خورد.


17:00
پیش‌بینی ادامه پیک خوزستان تا خردادماه / نگرانیم جان‌های بیشتری از دست برود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی آبادان:اگر تعطیلی حداقل دو هفته‌ای در استان خوزستان انجام نشود، پیش‌بینی می‌شود این پیک تا خردادماه ادامه یابد.میزان مرگ و میر در این پیک بیماری نگران‌کننده است و نگرانی ما از این است که اگر اقدامات جدی‌تری انجام نشود، جان‌های بیشتری از دست برود.


16:00
ابر رایانه ژاپنی تاثیرگذاری دو ماسک در مقابل کرونا را رد کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
شبیه سازی انجام شده توسط یک ابررایانه ژاپنی در موسسه تحقیقاتی ریکن و با همکاری دانشگاه کوبه نشان می‌دهد استفاده از دو ماسک برای مقابله با کرونا چندان موثر نیست و تقریبا همان اثری را دارد که استفاده از یک ماسک در این زمینه به وجود می‌آورد.اگر فرد یک یا دو ماسک را به درستی بر روی صورت خود قرار دهد تا ۸۵ درصد از ورود ذرات تنفسی دیگر افراد به بینی و دهان وی جلوگیری می‌شود. اما اگر ماسک به درستی صورت را نپوشاند این رقم در بهترین حالت به ۶۹ درصد کاهش می‌یابد.
 

15:00

فوتی جدید کرونا در کشور/ ۸۰۱۰ بیمار دیگر شناسایی شدند

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸۰۱۰ مورد جدید کووید-۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۵۷۰ نفر از آنها بستری شدند.
وی گفت: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر رسید.
به گفته وی، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۴۲ هزار و ۱۹۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. لاری افزود: سه هزار و ۷۹۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. وی همچنین گفت: تا کنون ۱۱ میلیون و ۲۷۴ هزار و ۶۳۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.
 

واکسن‌های ایرانی کرونا به کجا رسیدند؟

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

با شیوع ویروس کرونا دانشمندان در بسیاری از کشورها به تلاش برای ساخت واکسن پرداختند. در ایران نیز مطالعه و تحقیق برای تولید واکسن آغاز شد. مراحل پیشرفت واکسن‌های شرکت‌های دانش‌ بنیان انستیتو پاستور، رازی و بنیاد برکت را در این طرح ببینید.
 

14:00
رعایت بهداشت سطوح را در مقابله با کرونا ادامه دهید

خبرهایی در روزهای گذشته در رسانه‌ها بر پایه یافته‌های علمی یک پژوهش دست به دست شد مبنی بر اینکه ویروس کرونا از طریق سطوح منتشر نمی‌شود؛ موضوعی که تمام یافته‌ها و توصیه‌های بهداشتی قبلی را زیرسوال برد و نگرانی‌ها برای کم شدن توجهات به رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به دنبال داشت. مطالب منتشرشده با تکیه بر داده های یک پژوهش نه چندان تازه بود که تمام تلاش ها و زحمات مردم و دولت ها برای ضدعفونی کردن سطوح و عادت دادن عموم به رعایت این موضوع به منظور جلوگیری از ابتلا به کرونا را زیر سوال می برد.

جریان از این قرار است که در مقاله ای که جولای ۲۰۲۰ ( تیرماه) در مجله پزشکی لنست انتشار یافت، بیان شد که احتمال انتقال کووید ۱۹ از طریق سطوح‌ بی‌جان بسیار ناچیز است و تنها در مواردی که فرد آلوده روی سطح سرفه یا عطسه کند و شخص دیگری بلافاصله پس از سرفه یا عطسه (در طی یک تا دو ساعت) آن سطح را لمس کند، احتمال انتقال وجود دارد. همچنین در این گزارش گفته شده که اگرچه ضدعفونی دوره‌ای و استفاده از دستکش به ویژه در بیمارستان از اقدام‌های احتیاطی منطقی است اما فومیت‌هایی (سطوح آلوده) که ساعت‌ها با حامل آلوده در تماس نبوده‌اند، خطر انتقال قابل اندازه‌گیری در محیط‌های غیر بیمارستانی ندارند.

اوایل فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ماه) نیز گزارشی در مجله علمی نیچر منتشر شد که تاکید می کرد ابتلا به ویروس کرونا از طریق سطوح‌ نادر است و ویروس کووید ۱۹ غالبا توسط افرادی که در حال صحبت کردن و بازدم قطره‌های بزرگ و ذره‌های کوچک به نام آئروسل اند، منتقل می شود؛ بنابراین ابتلا به ویروس کرونا از سطح، اگرچه امکان دارد، اما به نظر می‌رسد که نادر باشد. این درحالی است که مجله نیچر به نقل از سازمان بهداشت جهانی (WHO) در آخرین رهنمود همگانی خود که در اکتبر گذشته (مهرماه) به روز رسانی شد، توصیه می‌کند که از تماس با سطح‌ها خودداری کنید، به ویژه در محیط‌های همگانی، زیرا فرد مبتلا به کووید-۱۹ می‌تواند پیش از شما سطح را لمس کرده باشد. سطح‌ها را به طور منظم تمیز کنید. سطوح همچنان به عنوان یک روش احتمال انتقالی در نظر گرفته می شوند.

اما بنا بر همین گزارش مجله نیچر، یک نماینده WHO در ژانویه به نیچر گفت که شواهد محدودی وجود دارد که ویروس کرونا از طریق سطوح آلوده معروف به فومیت منتقل شود اما آنها با استناد به شناسایی RNA ویروس کووید ۱۹ در نزدیکی افراد آلوده به ویروس افزودند که فومیت‌ها (سطوح آلوده) هنوز به عنوان یک روش احتمال انتقالی در نظر گرفته می‌شوند. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری (CDC) ایالات متحده آمریکا نیز در تارنمای خود می‌گوید که انتقال سطح تصور نمی‌شود که یک روش معمول برای گسترش کووید-۱۹ باشد اما این سازمان همچنین می‌گوید که ضدعفونی پی در پی سطح‌ها و اشیایی لمس‌شده توسط چندین فرد، اهمیت دارد.
 

همچنان رعایت بهداشت سطوح را ادامه دهید 

دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز به نقل از دکتر ایلاد علوی متخصص بیماری های عفونی بر رعایت پروتکل ها تاکید دارد و آورده است: این که یک مقاله منتشر شود و تا حدی مغایر با چندین مقاله ای باشد که ثابت می کند ویروس کووید-۱۹ روی سطوح مختلف تا چند روز قابل کشت است، نظر متخصصان این حوزه را تغییر نمی دهد و همچنان تاکید به رعایت اصول بهداشتی و ضدعفونی کردن سطوح است. وی اظهار کرد: سهم بالای انتقال ویروس از راه تنفس، از همان روزهای نخست هم بر هیچ کس پوشیده نبود، اما اینکه به طور مطلق انتقال ویروس از طریق سطوح را رد کنیم، اقدامی علمی نیست و به رغم شناخت کم در خصوص این بیماری در ابتدای بحران، امروزه اطلاعات بسیاری در دست است که ثابت می کند باید تمام جوانب پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا، رعایت شود.

عضو هیات علمی دانشگاه با اشاره به اهمیت رعایت بهداشت در حالت کلی، فارغ از پاندمی کرونا، تصریح کرد: من به عنوان متخصص این حوزه، هنوز مستندات در این زمینه را کامل نمی دانم و حکم نمی کنم که از ضدعفونی کردن سطوح صرف نظر شود. فارغ از بحران کرونا، چندین سال است که مطالعات بهداشت سطوح نشان می دهد تمام میکروارگانیسم های عفونی از طریق سطوح منتقل می شود، پس هیچگاه اهمیت رعایت بهداشت سطوح را نباید نادیده گرفت.


13:00
ویدئو | ویروس جهش‌یافته کرونا اولین بار در تهران دیده شد | تولیدکنندگان داخلی واکسن به گونه‌های جدید ویروس توجه کنند

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: تهران اولین استانی بود که رد ویروس جهش‌یافته کرونا در آن دیده شد و تولیدکنندگان واکسن باید نیم‌نگاهی به جهش‌های این ویروس داشته باشند.

12:00
پروتکل‌های جدید سفرهای نوروزی ابلاغ می‌شود

رحمانی فضلی بررسی موضوع سفر در نوروز با توجه به شیوع کرونا را یکی از دستورات جلسه امروز شورای اجتماعی خواند و افزود: قطعا موضوع سفر، سیاحت و زیارت امری اجتماعی است که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت. روز گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد که به جز شهرهای قرمز و نارنجی شهروندان می توانند با رعایت پروتکل ها به صورت مضاعف سفر داشته باشند. قطعا پروتکل های جدید ابلاغ خواهد شد و برای دستگاه ها به صورت جداگانه وظایفی نوشته شده که باید به صورت کامل نسبت به اجرای آنها اقدام کنند. وی تاکید کرد: امیدواریم با رعایت کامل پروتکل ها نوروزی با نشاط داشته باشیم و باید مراقب باشیم که پس از نوروز با یک شیوع دیگر مواجه نشویم که این نشاط و شادابی را به غم تبدیل کند.

وزارت بهداشت و ستاد ملی در همین راستا نگرانی هایی را مطرح می کنند. رهبر معظم انقلاب نیز روز گذشته اعلام کردند که خودشان به سفر نخواهند رفت و مردم نیز باید به سیاست های ستاد ملی مقابله با کرونا توجه کنند. بی تردید باید حداقل سفر و حداکثر رعایت پروتکل های بهداشتی محقق شود. در این راستا ما زمینه ها را فراهم می کنیم اما بیش از همه مشارکت مردم در این حوزه لازم است.

10:00

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


تشدید پروتکل های بهداشتی سفر هوایی به خوزستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

شرکت‌های هواپیمایی از بخشنامه الزام ارائه نتیجه منفی تست ویروس کووید ۱۹ در پروازها به استان خوزستان و شهرهای اهواز،آبادان،ماهشهر،دزفول و آغاجاری خبر دادند. این در حالی است که اکنون سایر استان‌ها از پروتکل‌های بهداشتی رایج استفاده می‌کنند و فقط سفر به خوزستان مشمول مقررات سختگیرانه است. شرکت‌های هواپیمایی از ارایه دستورالعمل‌های جدید برای انجام پرواز از فرودگاه‌های خوزستان خبر دادند. همچنین این شرکت‌ها با توجه شیوع کرونا در این استان، ملزم هستند تا با ارسال پیامک شرایط بحران را به مسافران اعلام کنند.

از همین رو، در پی تشدید نظارت‌های بهداشتی در فرودگاه‌های خوزستان ‌اکنون در تمام فرودگاه‌های این استان شامل اهواز، آبادان، دزفول، ماهشهر و آغاجری تست رپید (آزمایش تشخیص سریع) کرونا انجام می‌شود. همچنین مسافران جهت انجام پرواز هوایی از این استان ملزم به ارائه تست گواهی عدم ابتلا به کرونا که به تائید وزارت بهداشت رسیده باشد، هستند و در صورت همراه نداشتن گواهی از مسافران تست رپید گرفته خواهد شد.

در همین زمینه شرکت هواپیمایی کیش و قشم از مسافران خود در مسیرهای منتهی به استان خوزستان درخواست کردند تا با توجه به مصوبات جدید قرارگاه ستاد ملی مبارزه با کرونا و تشدید مراقبت های بهداشتی و مدیریت تردد مسافران از/به مقصد استان خوزستان (اهواز، آبادان، دزفول، آغاجاری و ماهشهر) آخرین الزامات و دستور العمل ها از جمله ارائه گواهینامه نتیجه آزمایش عدم ابتلای به کرونا (آزمایش تشخیص سریع RAPID TEST) مورد تایید وزارت بهداشت را همراه داشته باشند. هم چنین ورود مستقبل و مشایعت کننده به ترمینال فرودگاه های استان ممنوع است. اکنون انجام تمام پروازها با رعایت ظرفیت ۶۰ درصدی بر اساس مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام می شود. /ایرنا

 
09:00
اولین مورد از ابتلا به کرونای انگلیسی در گیلانغرب شناسایی شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

فرماندار گیلانغرب گفت: اولین مورد از ابتلای به ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی در این شهرستان شناسایی و تایید شد. کوروش محمودیان روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: روز گذشته نتیجه آزمایش کرونای جهش یافته یک مرد در این شهرستان مثبت اعلام شد اما آزمایش همسر این فرد از نوع جهش یافته انگلیسی نیست.

وی اظهار داشت: تاکنون از ۶۰ نفر افرادی که در ارتباط با این خانواده بوده اند توسط چهار اکیپ آزمایش و نمونه گیری انجام شده و با توجه به نبود امکانات تشخیصی کرونای جهش یافته در استان کرمانشاه، نمونه ها برای اعلام نتیجه به تهران ارسال شده است. نماینده عالی دولت در گیلانغرب گفت: از مردم می خواهیم با توجه به سرعت انتشار ویروس جهش یافته انگلیسی و خطرناک بودن آن، دستورالعمل های بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنند و از حضور در دور همی‌ها و هرگونه تجمع خودداری کنند و در مکان های عمومی از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی را جدی بگیرند.

محمودیان ادامه داد: امروز با توجه به مشاهده نخستین مورد از ابتلای به کرونای انگلیسی اولین جلسه اضطراری ستاد کرونا در گیلانغرب تشکیل می شود. او گفت: از مردم می خواهیم از سفر به استان ها و مناطق آلوده کشورمان بخصوص استان های جنوبی خودداری کنند و پذیرای مهمان از مناطق آلوده کشورمان به کرونای انگلیسی نباشند و مراقبت های بهداشتی را برای صیانت از سلامت خود و خانواده هایشان رعایت کنند.

وی ادامه داد: طبق اعلام ستاد کرونا درب آرامستان ها در جمعه و پنجشنبه غریبان و جمعه و پنجشنبه آخر سال بسته خواهد بود و مردم همراهی و همکاری لازم را با ستاد کرونا داشته باشند و یقین بدانند هرگونه محدودیتی در راستای حفظ سلامت مردم اعمال می شود.  محمودیان اضافه کرد: از ابتدای همه گیری ویروس کرونا در گیلانغرب تاکنون یک هزار و ۲۲۵ تن به بیماری کووید۱۹ مبتلا شده اند که از  این تعداد ۶۵ نفر جان باخته اند و هم اکنون سه بیمار در بیمارستان الزهرا (س) بستری و تحت مراقبت قرار دارند. گیلانغرب در غرب کرمانشاه بیش از ۷۲هزار تن جمعیت دارد.  
 

مردم دورهمی های مرسوم عید نوروز را کنار بگذارند/ فعلا سفر ممنوع

گیلان جانشین ستاد کرونای گیلان، از مردم خواست دورهمی ها و رفت و آمدهای مرسوم عید نوروز را در سال جاری کنار بگذارند، گفت: همانگونه که رهبر انقلاب و مسئولان ارشد نظام تاکید دارند، امسال سفر نوروزی نخواهیم داشت. محمود قاسم نژاد با اشاره به گذشت یک سال از شیوع بیماری کرونا در کشور، اظهار کرد: متاسفانه در ماه های اخیر با جهش جدید بیماری کرونا تحت عنوان کرونای انگلیسی مواجه شدیم که در سطح کشور شیوع پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه جهش جدید بیماری تقریبا در همه استان ها رصد شده و اکنون کشور درگیر کرونای انگلیسی است، افزود: نیاز است در ایام پیش رو به ویژه تعطیلات عید نوروز، رعایت فاصله گذاری اجتماعی، حفاظت فردی و ضد عفونی دست ها در دستور کار مردم قرار گیرد. جانشین ستاد کرونای استان گیلان، از مردم خواست دورهمی ها و رفت و آمدهای مرسوم عید نوروز را در سال جاری کنار بگذارند، گفت: همانگونه که رهبر انقلاب و مسئولان ارشد نظام تاکید دارند، امسال سفر نوروزی نخواهیم داشت و از هموطنانی که به استان گیلان می آمدند می خواهیم که سفر خود را به زمان دیگری که بیماری نباشد، موکول کنند.

قاسم نژاد در گفت وگو با خبر شبکه باران با اشاره به تصویب ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و تصمیم ستاد استانی، عنوان کرد: سفر به شهرهای سفید، آبی و زرد با رعایت صد درصدی پروتکل های بهداشتی میسر خواهد بود. وی با بیان اینکه با مسافران در شهرهای قرمز و نارنجی برخوردهای لازم صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: مردم باید محدودیت های کرونایی را جدی بگیرند تا به قطع شیوع بیماری کمک کنیم. معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان، رنگ های کرونایی شهرها را متغیر دانست و اضافه کرد: در حال حاضر گیلان وضعیت قرمز ندارد، اما در صورت تشدید بیماری، تصمیمات متناسب اتخاذ می شود.
 

08:00

کرونا در جهان| شمار مبتلایان از ۱۱۷ میلیون نفر عبور کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

همزمان با عبور تعداد مبتلایان جهانی ویروس کرونا از صد و هفده میلیون نفر، شمار جان باختگان بر اثر این بیماری نیز به دو میلیون و ششصد هزار تن نزدیک شد. آمار وبگاه «وُرلداُمتر» نشان می‌دهد تعداد کسانی که در کشورهای مختلف، به ویروس «کووید۱۹» مبتلا شده‌اند بامداد یکشنبه از ۱۱۷ میلیون نفر فراتر رفته است.

بر این اساس تا لحظه نگارش این خبر ۱۱۷,۰۵۹,۳۰۲ نفر در سراسر جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند و ۲,۵۹۸,۹۸۱ نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند.
در مقابل اما ۹۲,۶۳۳,۲۸۷ نفر از بند این بیماری رهایی پیدا کرده و سلامت خود را به دست آورده‌اند. در میان کشورهای آلوده به این ویروس، ایالات متحده آمریکا با ۲۹,۶۵۳,۰۱۶ نفر، بیشترین شمار مبتلایان در جهان را دارد. این کشور با ۵۳۷,۱۱۷ جان‌باخته، در رتبه نخست کشورهای دارای بیشترین موارد فوتی ویروس کرونا ایستاده است. 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

این در حالی است که طبق گزارش شبکه «سی‌اِن‌اِن»، تعداد فوتی‌های سالانه آمریکا بر اثر موارد مختلف (سوانح رانندگی، بیماری، خودکشی و غیره) از رقم دویست‌وپنجاه هزار نفر کمتر است. بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که آمریکا ۲۵.۳۵ درصد از کل مبتلایان به این بیماری را در خود جای داده است. بعد از آن، هند با حدود ۹.۵۹ درصد از کل مبتلایان جهان یعنی تقریبا یازده میلیون و دویست هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد. بعد از آنها برزیل با نزدیک به یازده میلیون مبتلا یعنی ۹.۳۶ درصد کل بیماران، قرار دارد.
 
 آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

در این میان قاره آمریکای شمالی و مرکزی حدود سی و چهار میلیون مبتلا و تقریبا ۷۷۵ هزار فوتی، و قاره اروپا با سی و پنج میلیون مورد ابتلا و ۸۳۳ هزار جان‌باخته را از این آمار به خود اختصاص داده‌اند. حتی با وجود ارائه واکسن کرونا برای آمریکایی‌ها، افزایش میزان مبتلایان به کرونا موجب پر شدن بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها در برخی از نقاط این کشور شده است. در انگلیس نیز ابتلای چند انگلیسی به سویه جدید ویروس کرونا موسوم به گونه آفریقای جنوبی، باعث موجی از نگرانی درباره آغاز انتشار این نوع بیماری در این کشور شده است. /فارس
 

درخواست گروه‌های مختلف برای تزریق واکسن کرونا یعنی رانت‌خواهی

نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس با اشاره به درخواست گروه‌های مختلف برای تزریق واکسن کرونا آنرا رانت‌خواهی دانست و از ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت خواست مقابل این فشارها ایستادگی کند. حجت‌الاسلام سیدمحمد موحد نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس درباره درخواست گروه‌های مختلف برای تخصیص اولویت دریافت واکسن کرونا اظهار داشت: ما باید جلوی هر نوع رانتی را بگیریم و اینکه تعدادی از گروه‌ها اعلام کنند که به ما هم واکسن کرونا و اولویت تخصیص قائل شوید نوعی رانت محسوب می‌شود و هیچ فرقی هم ندارد این درخواست رانت از سوی نماینده باشد یا هنرمند و وکیل.

وی افزود: جان برای همگان عزیز است ولی باید همه اقشار و گروه‌ها حرمت را نگه داشته و به اولویت‌بندی صورت گرفته از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا برای تزریق واکسن احترام گذاشته و پایبند باشند. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تصریح کرد: وقتی مصوبات ستاد ملی کرونا از سوی مقام معظم رهبری مورد تأیید، پذیرش و اجرا قرار می‌گیرد تکلیف بر همگان واضح است که باید به خروجی ستاد ملی مقابله با کرونا احترام گذاشته شود. موحد گفت: تخصیص واکسن کرونا به غیر از اولویت‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا خلاف است و پذیرفتنی نیست.

وی افزود: همه دستگاه‌ها و سازمان‌ها باید مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را اجرایی کرده و جلوی اقدامات خلاف ایستادگی کنند. نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس گفت: مردم اگر عمل به قانون را ملاحظه کنند و تبعیضی را نبینند امیدوار شده و خود را با قانون تنظیم می‌کنند؛ اجرای قانون ولو قانون بد از فقدان قانون بهتر است. موحد اظهار داشت: مقررات ستاد ملی مقابله با کرونا که بارها مورد تأیید مقام معظم رهبری بوده است به منزله قانون شرعی و الزام‌آور است  وتخلف از آن خلاف شرع بوده و هر کسی مدعی التزام به اسلام، دین و قرآن است باید قانونی که مورد تنفیذ مقام معظم رهبری و فصل‌الخطاب است مورد اجرای همگان باشد.
 

ویدئو | دلایل قرنطینه خوزستان به روایت مردم آبادان

امروز خوزستان، سیاه‌ترین استان ایران در کرونا، بالاخره قرنطینه شد. برخی از مردم آبادان در گفتگو با همشهری دلایل شیوع کرونا در این استان را که منجر به قرنطینه شده است، روایت کرده‌اند.
 
شنبه شانزدهم اسفند

23:00
تکمیل واکسیناسیون عمومی در ایران تا پیش از پایان 2021


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

سخنگوی سازمان غذا و دارو:واکسیناسیون عمومی در ایران زودتر از بسیاری از کشورها تا پیش از پایان ۲۰۲۱ تکمیل خواهد شد.مرحله اول و دوم واکسیناسیون در بهار تکمیل می شود. اولویت های تعیین شده قابل تغییر نیستند.


22:00
تعیین رنگ‌بندی جدید شهر‌ها در ٢۵ اسفند

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون بهداشت وزارت بهداشت:رنگ بندی نهایی شهر‌ها ٢۵ اسفند اعلام می‌شود و هر هفته رنگ‌بندی‌های جدید اعلام خواهد شد.در قانون منع تردد تاکنون بیش از پنج میلیون و ۴٠٠ هزار جریمه صورت گرفته است.تاکنون ٢۵٠ هزار دوز واکسن از چین وارد کشور شده است و ۴٠٠ هزار دوز واکسن دیگر نیز هفته آینده از هند وارد خواهد شد.از ٢٨ اسفند تا ١٠ فروردین یک میلیون و ١٠٠ هزار دوز دیگر واکسن کوواکس وارد کشور می‌شود.واکسن داخلی پاستور نیز حوالی اردیبهشت آماده می‌شود و اگر نتایج واکسن برکت مثبت باشد واکسیناسیون از این طریق نیز آغاز می‌شود.


21:00
موج چهارم کرونا در خراسان رضوی حتمی است/از هر 5 مبتلا 4 نفر کرونای انگلیسی است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

دکتر محمدحسین بحرینی رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد:طبق پیش‌بینی‌های علمی و اپیدمیولوژی، موج چهارم شیوع کرونا در استان خراسان رضوی رخ خواهد داد اما شدت آن مشخص نیست.شدت و گستره موج چهارم شیوع کرونا به رفتار مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و همچنین رفتار و تغییر ماهیت ویروس بستگی دارد.در حال حاضر کرونای انگلیسی در خراسان رضوی بومی شده و در حال گردش است و طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت نیاز به بررسی کرونای انگلیسی نیست و هر مبتلای دارای پی.سی.آر مثبت را باید کرونای انگلیسی فرض کنیم.نتیجه یک بررسی از بین پنج آزمایش مثبت پی.سی.آر در مشهد نشان داد که چهار نفر از آنان مبتلا به کرونای انگلیسی بودند. تاکنون مرگ و میر ناشی از کرونای انگلیسی در مشهد و خراسان رضوی گزارش نشده است.استان خراسان رضوی از نظر ابتلا به کرونا شرایط آرامی دارد که این موضوع حاصل تعامل مثبت بین سازمان‌های مختلف با فرماندهی استاندار و همکاری نماینده ولی فقیه در استان، آستان قدس رضوی و سپاه امام رضا (ع) بوده است. خواسته وزارت بهداشت از مردم پرهیز از سفر بویژه سفرهای نوروزی است و در ایام تعطیلات نوروزی نظارتها با جدیت بیشتر انجام می‌شود و ممنوعیت اقامت در مدارس، ممنوعیت استفاده از مهمانسرای ادارات و ممنوعیت اتراق در بوستانها مورد تاکید است. همچنین حرکت تمامی قطارها، اتوبوسها و هواپیماها از مبدا خوزستان به مشهد ممنوع است.


17:30
رییس جمهوری برزیل در واکنش به مرگ بیش از 260 هزار برزیلی بر اثر کرونا: غُر نزنید

رییس جمهوری برزیل در واکنش به انتقادها از نحوه مدیریت بحران کرونا در کشورش از مردم و منتقدان خود خواست تا غُر نزنند.به گزارش عصرایران، "ژائیر بولسونارو" رییس جمهوری برزیل که اعتقادی به اعمال محدودیت ها برای جلوگیری از شیوع ویروس در کشورش ندارد، از مردم خواست دیگر از تلفات بالای شیوع ویروس کرونا در برزیل اظهار گله و شکایت نکنند.رییس جمهوری برزیل این اظهارات را پس از رکوردشکنی میزان تلفات روزانه کرونا در برزیل طی هفته گذشته بیان کرده است.بولسونارو در اظهارات جدید خود بار دیگر اعمال محدودیت های کرونایی را به باد انتقاد گرفت و گفت: "چه مدت می خواهید در خانه بمانید و همه چیز را تعطیل کنید؟ دیگر هیچکس تحمل نمی کند. ما برای قربانیان متاسفیم، اما نیاز به یک راه حل داریم." او گفت: "دست از غُر زدن بردارید. تا کی می‌خواهید بخاطر آن گریه کنید؟"
 

16:00
ویروس کرونا سلول‌های عضلات قلب را نابود می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

ویروس کرونا با رخنه در سلول‌های قلب، آن را آلوده می کند و به طور مستقیم سلول‌های عضلات قلب را از بین می‌برد به همین دلیل مشکلات قلبی از شایع‌ترین عوارض کووید ۱۹ به شمار می رود.نحوه تاثیر ویروس کرونا بر قلب با ویروس آنفلوآنزا کاملا متفاوت است؛ به همین دلیل اطلاعات اندکی در این زمینه وجود دارد. هنوز مشخص نیست که تاثیر ویروس کرونا بر قلب در درازمدت چگونه است


15:00
احتمال آغاز فاز دوم تست انسانی واکسن "کووبرکت" از ۲۰ اسفند و با ۴۰۰ نفر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

مینو محرز:احتمالا از ۲۰ اسفند ماه فاز دوم کارآزمایی بالینی واکسن "کووبرکت" را آغاز خواهیم کرد.:این فاز مجموعا بر روی ۴۰۰ نفر انجام می‌شود. طبق نتایج فاز اول ایمنی واکسن خوب بوده. ان‌شاءالله تا آخر بهار این واکسن را در دسترس خواهیم داشت


14:00

امین بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا برای کشور تا یکسال آینده


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

جهانپور گفت: بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور خواهد بود. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در جمع خبرنگاران از واردات، تولید مشترک و تولید داخلی بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن کرونا در یکسال نخست واکسیناسیون همگانی علیه کووید ۱۹ در کشور خبر داد.

او گفت: برنامه جامع واکسیناسیون علیه کووید ۱۹ در ایران با پیش بینی شرایط احتمالی، ۴ مسیر موازی برای تامین واکسن مورد نیاز کشور را از ابتدا مدنظر قرار داده بود که با پیگیری و پیشرانی هر ۴ مسیر، بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن در عرض یک سال در اختیار بسیج ملی واکسیناسیون قرار خواهد گرفت که فراتر از برآورد نیاز کشور است.

جهانپور افزود: چهار راهبرد خرید مستقیم، واردات از مسیر ساز و کار کواکس، تولید مشترک و تولید داخلی واکسن، با موفقیت در سطح پیش بینی شده جریان دارد؛ بر این اساس برنامه یکساله واکسیناسیون علیه کرونا در ایران، زودتر از موعد پیش بینی شده و برنامه ریزی شده به پایان خواهد رسید. رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: تا این لحظه ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا از مسیر خرید مستقیم و سبد کواکس خریداری شده که بتدریج طبق برنامه زمان بندی شده و توان تولید تولیدکنندگان وارد کشور خواهد شد، همچنین تولید مشترک ۴۰ میلیون دوز واکسن طبق برنامه و امکانات موجود، تامین بخشی از واکسن مورد نیاز کشور را بر عهده خواهد داشت.

او ادامه داد: حداقل ۱۲۰ میلیون دوز واکسن در سال ۱۴۰۰ در داخل کشور در موسسات و شرکت‌های مختلف، در قالب انتقال دانش فنی و یا تولید کاملا داخلی خواهد شد و جمعا بیش از ۱۸۰ میلیون دوز واکسن تا پایان سال ۱۴۰۰ تامین خواهد شد که فراتر از نیاز کشور در این برهه خواهد بود. جهانپور بیان کرد: طبق برنامه و برآورد قبلی، حدود ۱۲۰ میلیون دوز واکسن برای رسیدن به نقطه هدف در سال نخست واکسیناسیون مورد نیاز است و با توجه به این موضوع، عملا در بازه زمانی کمتر از یکسال و تا پایان سال میلادی جاری، این تعداد واکسن فراهم شده و ایران می‌تواند علاوه بر تامین و تکمیل نیاز خود در بسیج ملی واکسیناسیون، در کنار سایر ملل و جوامعی که نیازمند واکسن کرونا باشند قرار گیرد.

جهانپور تاکید کرد: علاوه بر تامین نیاز کوتاه مدت به واکسن کرونا، استراتژی انتخاب شده، جایگاه و رتبه واکسن سازی و علوم و صنایع وابسته در کشور در این بازه زمانی کوتاه حداقل یک یا دو رتبه ارتقا پیدا کرده است و این ریل گذاری، ایران را در ماه‌ها و سال‌های آتی به عنوان هاب منطقه‌ای تولید واکسن قرار خواهد داد و ظرفیت فراهم آمده برای سالیان سال در اختیار نظام سلامت و در خدمت به سلامت ایرانیان خواهد بود. او در پایان گفت: همه گیری کرونا علاوه بر خسارات و زیان‌های خود، درس‌های فراوانی برای ملل و جوامع مختلف داشت و البته یکی از درس آموخته‌های ما از آن باید این باشد که بر توان تولید کالا‌های راهبردی و استراتژیک در داخل مرز‌ها متمرکز شد.
 

13:00

دو تن دیگر از مدافعان سلامت خوزستان بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

طی روزهای اخیر و همزمان با جریان یافتن پیک کرونا در خوزستان دو تن دیگر از مدافعان سلامت این استان بر اثر ابتلا به این ویروس جان باختند. هاجر عیدی زاده از پرسنل شبکه بهداشت گتوند و محمدعلی حسن علیزاده از پرسنل شبکه بهداشت مسجد سلیمان دو فرد مبتلا به کرونا بودند که علی رغم تلاش کادر پزشکی جان باختند.

فرهاد ابول نژادیان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز با صدور پیامی به بازماندگان آن‌ها و مدافعان سلامت استان خوزستان تسلیت گفت و افزود: متاسفانه وضعیت بغرنج شیوع کرونا در خوزستان منجر به افزایش مخاطرات برای کادر جان بر کف بهداشت و درمان استان شده، با این وجود این عزیزان در راه دفاع از سلامت مردم ثابت قدم هستند اما این سوال را باید پرسید که قلیلی از جامعه با درگذشت چند نفر دیگر از خادمان سپیدپوششان قرار است دست از پروتکل شکنی و بازی با جان خود و سایرین بردارند؟

هفته گذشته نیز دو تن دیگر از مدافعان سلامت بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند و این اتفاق نشانه‌ای از وضعیت بسیار بحرانی کرونا در خوزستان است که کادر درمان زیر فشار پر رنج آن به سختی ایستاده‌اند و برای کنترل وضعیت نیاز به مدیریت و تدبیر بهتر مسوولان ملی و مدیران استانی است.
 

درخواست وزیر کشور برای اولویت رانندگان حمل ونقل عمومی برای واکسن کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: وزیر کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار در اولویت قرار دادن رانندگان حوزه حمل و نقل عمومی پس از کادر درمان برای تزریق واکسن کرونا شد.

مرتضی ضامنی افزود: با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، درخواست قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان را از طریق وزارت کشور پیگیر شدیم. وی ادامه داد: بر همین راستا، دکتر رحمانی فضلی وزیر کشور و فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با ارسال نامه‌ای به دکتر روحانی رئیس جمهوری خواستار اولویت رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی برای تزریق واکسن کرونا پس از کادر درمان شده‌اند.

ضامنی در مورد این درخواست گفت: براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سهم حمل و نقل عمومی در انتقال و توسعه چرخه کرونا ویروس بیش از ۲۶ درصد است، از این رو ستاد ملی مبارزه با کرونا رانندگی حمل و نقل عمومی را از مشاغل در معرض خطر ابتلا به این ویروس شناسایی کرد و ضمن اعمال محدودیت‌هایی در این حوزه از جمله کاهش تعداد مسافر و جداسازی کابین راننده، الزاماتی همچون استفاده مستمر از لوازم ایمنی و ضد عفونی مکرر ناوگان را نیز به تصویب رسانده است.

وی ادامه داد: به رغم رعایت همه پروتکل های بهداشتی در این بخش، اما به علت تماس مستمر رانندگان با مسافران، شاهد افزایش ابتلای فعالان این عرصه به کرونا و متاسفانه فوت روبه رشد تعدادی از رانندگان مبتلا باشیم. ضامنی در خصوص این درخواست تاکید کرد: با توجه به اینکه ارائه خدمات توسط ناوگان حمل و نقل عمومی امری مهم و اجتناب ناپذیر است و از طرفی به دلیل ارتباط مستقیم این افراد با تعداد زیادی از شهروندان به عنوان مسافر و نقش آنها در کنترل چرخه انتقال ویروس خواهشمند است دستور فرمائید؛ در فرایند تزریق واکسن، رانندگان فعال در حوزه حمل و نقل عمومی پس از کادر پزشکی و درمان که در جبهه نخست مبارزه با این ویروس قرار دارند، در اولویت قرار گیرند.

مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور گفت: اکنون با احتساب رانندگان تاکسی، ون و اتوبوس ۴۰۰ هزار نفر در بحث حمل و نقل عمومی فعال هستند. به گزارش ایرنا، تا کنون ۱۳۸۳ نفر از رانندگان تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد متاسفانه ۱۵۲ نفر فوت کرده‌اند. درخواست برای تزریق واکسن کرونا از سوی اصناف طی روزهای اخیر افزایش یافته و این درحالیست که بنا بر تاکید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کادر درمان و سالمندان در اولویت اصلی دریافت واکسن کرونا هستند.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز چندی پیش در توئیتی تصریح کرد:‌ هیچ تغییری در برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نمی‌شود و جز برای کادر درمان و سالمندان که در معرض خطر قرار دارند، واکسیناسیون «وی آی پی» (VIP) برای افراد و اقشار ویژه نخواهیم داشت.

کیانوش جهانپور در توییت نوشت: تلقیح واکسن کرونا به کادر درمان و سالمندان و جانبازان مقیم آسایشگاهها در هفته جاری به ۱۱۰ هزار دوز خواهد رسید، تزریق واکسن افراد مشمول فاز۱ تا نوروز انجام می شود، هیچ تغییری در اولویت بندی برنامه جامع واکسیناسیون کرونا اعمال نخواهد شد، VIP نخواهیم داشت، لطفا تقاضا نفرمایید. واکسیناسیون کرونا در ایران همزمان با دهه فجر و از روز ۲۱ بهمن با واکسیناسیون حدود ۱۰ هزار نفر از کادر درمان با اولویت کارکنان بخش های آی سی یو شروع شد.

بعد از آن بر اساس اعلام وزیر بهداشت، واکسیناسیون حدود ۱۰۰ هزار نفر از کادر درمان در مرحله دوم واکسیناسیون شروع شد که البته در این مرحله قرار است علاوه بر کادر درمان گروه های آسیب پذیر دیگری از جمله سالمندان، معلولان و جانبازان نیز مشمول این واکسیناسیون قرار گیرند. بر همین اساس واکسیناسیون سالمندان نیز از روز پنجشنبه هفتم اسفند با حضور وزیر بهداشت در آسایشگاه سالمندان کهریزک شروع شد.

سازمان غذا و دارو تاکنون برای پنج واکسن خارجی مجوز مصرف اضطراری صادر کرده است، اولین آنها واکسن اسپوتنیک وی بود. بعد از آن مجوز مصرف اضطراری برای سه واکسن دیگر شامل واکسن کوواکسین ساخت موسسه باهارات بیوتک هند، واکسن آسترازنکا - آکسفورد تولیدی R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا - آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی را صادر کرد.

آخرین واکسن خارجی که سازمان غذا و دارو برای آن مجوز مصرف اضطراری در ایران صادر کرده، واکسن شرکت سینوفارم چین است.  سازمان غذا و دارو چهارم اسفند مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین را صادر کرد تا سبد خرید مستقیم واکسن کرونا در کشور از پنج منبع خارجی مشخص شود.   علاوه بر تلاش برای تولید واکسن کرونا در کشور که به گفته وزیر بهداشت بهار سال آینده وارد بازار می شود.  واردات حدود ۱۶.۸ میلیون واکسن از سبد کوواکس نیز قرار است در بهار سال آینده به کشور انجام شود.

12:00
آمار کرونا از ابتدا تا 13 اسفند99

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

11:00

افزایش ابتلای کادر درمانی خوزستان به کرونا / خروج تدریجی پرسنل از سیستم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

ایسنا/خوزستان رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد. دکتر محمد آرزومند در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: قطعا زمانی که لود مراجعه بیشتر و میزان بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها شود، مخاطراتی برای پرسنل در پی خواهد داشت. وی تصریح کرد: در این شرایط، بار مواجهه پرسنل با بیماران آلوده بیشتر می‌شود و ریسک درگیری بالاتر می‌رود که اکنون با این شرایط مواجه هستیم.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز ادامه داد: هر کدام از پرسنل که درگیر بیماری شود، دو هفته از سیستم درمان خارج می‌شود و بار وظایف وی بر دوش دیگر پرسنل می‌افتد. از طرفی نیز میزان مراجعه بیماران کاهش نیافته است و بنابراین ریسک درگیری پرسنلی که در حال فعالیت هستند بالاتر می‌رود. آرزومند با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد. وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سلامت خود را حفظ و به سیستم درمانی کمک کنند.
 

تغییر در طرح نوروزی هلال احمر/ تست سریع کرونا در ۱۰۰ ورودی در کشور

رییس جمعیت هلال احمر از آغاز طرح جدید این جمعیت برای غربالگری و اخذ تست کرونا در ورودی‌های زمینی، هوایی و دریایی کشور خبر داد. کریم همتی درباره اجرای طرح نوروزی جمعیت هلال احمر گفت:‌ همه ساله طرح امداد و نجات نوروزی جمعیت هلال احمر با محوریت سفرهای نوروزی از حوالی ۲۵ اسفندماه آغاز شده و  تا پایان تعطیلات و حوالی ۱۵ فروردین ماه اجرا می‌شد. اما امسال به دلیل شرایط شیوع کرونا و احتمال اعمال برخی محدودیت‌ها ممکن است این طرح به شیوه سابق اجرا نشود و  دیگر اینطور نباشد که چادرها و پایگاه‌های نوروزی دایر باشند.

وی ادامه داد:‌ البته آمادگی جمعیت هلال احمر برای امدادرسانی به هر نوع حادثه جوی، ترافیکی و ... احتمالی به شکل صددرصدی در ایام نوروز نیز ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به ماموریت جدیدی که به جمعیت هلال احمر اضافه شد، اظهار کرد:‌ موضوعی که امسال از سوی جمعیت هلال احمر و به شکل قطعی انجام خواهد شد، کنترل مبادی ورودی کشور است و بر این اساس همکاران من در جمعیت هلال احمر در بیش از ۱۰۰ ورودی زمینی، هوایی و دریایی در کشور  مستقر شده و اقدام انجام غربالگری و اخذ تست  سریع کرونا از افراد وارد شده به کشور خواهند کرد.

همتی با بیان اینکه افراد مشکوک به کرونا در این طرح قرنطینه خواهند شد، گفت: در این طرح عمدتا جوانان هلال احمر مشارکت دارند و اجرای آن از روز ۱۵ اسفند ۹۹ آغاز شده است. به عبارتی می‌توان گفت که این طرح جایگزین طرح نوروزی ما شده است. رییس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه واکسن کرونا به ماموران و نیروهای هلال احمر حاضر در اجرای این طرح تزریق می‌شود، درباره زمان ادامه این طرح نیز گفت:‌ این طرح فعلا ادامه خواهد داشت و در طول نوروز نیز اجرا خواهد شد.

وی درباره آمادگی جمعیت هلال احمر برای اجرای طرح نوروزی در صورت موافقت با انجام سفرهای نوروزی نیز گفت:‌در صورتی که چنین موضوعی اعلام شود، ما آمادگی اجرای طرح نوروزی را نیز خواهیم داد. /ایسنا


10:00

روحانی: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رییس جمهور گفت: الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوبی دارند. حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصتمین جلسه ستاد ملی برگزار می‌شود، گفت: در طول این مدت از یک سال و چند هفته گذشته تا امروز جلسات ستاد را بدون تعطیلی داشته‌ایم و مصوبات هم داشته‌ایم و برای دو هفته آینده هم جلسات را خواهیم داشت.

وی افزود: امیدواریم قدم به قدم به سمت مهار این ویروس برویم. شرایط کشور جایی که مراعات می‌شود باید تشکر کنیم و جایی که مراعات نمی‌شود باید بگوییم و گله کنیم. الان که شرایط را می‌بینیم جز یک استان که به دلیل همجواری با کشور دیگری و رفت‌وآمدها به آن گرفتار ویروس جهش‌یافته شده، سایر استانهای کشور وضعیت و شرایطی نسبتا خوب دارند.

روحانی تاکید کرد: البته کمی هم برای استان چهارمحال و بختیاری نگرانی‌هایی داریم. ما الان با دو ویژگی مواجه‌ایم. یکی اسفند پر جنب‌وجوش که در این ماه همیشه تردد مردم بیشتر می‌شود و این سبب فعالیت بیشتر آنان می‌شود و این یعنی ما در شرایط خاصی با سایر ماهها قرار داریم. همچنین که دو هفته اول فروردین هم خاص است و تردد زیاد می‌شود.

رییس جمهوری با بیان اینکه برای مردم سخت است که امسال به سفر نروند، گفت: مردم بدانند این خواهش و نکته‌ای که مطرح می‌شود برای سلامت آنان است و نه چیز دیگر. نرفتن سفر بهتر از رفتن است. حالا اگر کسانی اصرار دارند که سفر بروند و یا برای‌شان واجب است باید خیلی مراقب رعایت پروتکل‌های بهداشتی باشند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم که شب عید خرید نروید اما از آنان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و در شلوغی و ازدحام وارد نشوند، حالا اگر جایی پنج درصد ارزان‌تر است نمی‌ارزد که به قیمت سلامتی به آنجا برویم. همچنین تا جایی که ممکن است از خرید اینترنتی باید استفاده کرد.

روحانی با تاکید بر اینکه سفر برای شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است، گفت: طبق تصمیم وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا، هیچکس برای سفر به این شهرها برنامه‌ریزی نکند. نیروی انتظامی هم به این مقررات و اجرای آن توجه دارد. بنابراین جز شهرهای قرمز و نارنجی برای سایر شهرها هم باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جریان سفر انجام شود.

رییس‌ جمهوری با یادآوری اینکه می‌دانیم بار روانی خاصی برای مردم دارد که یکی دو سال خانه‌نشین شوند، گفت: فشارهای زیادی برای برخی کسب‌وکارها که تعطیل شدند هم وجود دارد. /تسنیم
 

9:00
وزیر بهداشت: نوروز ۱۴۰۰ را آرام نمی‌بینیم/ با کرونای انگلیسی به هیچ وجه نمی‌توان شوخی کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
قضاوت درباره نوروز امسال بسیار عجولانه است، ما گرفتار ویروس سرکش، مهاجم و پرخطری شده ایم.:امسال نوروز را آرام نمی‌بینیم، اگر پروتکل شکنی نداشتیم و رعایت می‌شد؛ شاید اسفند را خوب مدیریت می‌کردیم و بهار آرامی داشتیم اما اکنون این پیش بینی را نداریم.عزیزانی که بلیت می‌فروشند و بلیت می‌خرند؛ بدانند که تصمیم غیر منطقی می‌گیرند و کار غیر عقلایی می‌کنند، ما که دست اندرکار نظام سلامت هستیم و می‌توانیم افق‌های کمی دورتر را ببینیم، امسال نوروز را آرام نمی‌بینیم.کسانی که عاقل هستند و رفتار ویروس مهاجم جدید را می‌شناسند؛ می‌دانند که با ویروس جدید نمی‌توان ابدا شوخی کرد.
 

8:30
واکسن «اسپوتنیک وی» بالاتر از «فایزر» قرار گرفت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
حساب توئیتری این واکسن روسی روز جمعه با اعلام این خبر نوشت: «اسپوتنیک وی اکنون از نظر تأییدیه‌های قانونی دومین واکسن کووید محبوب در جهان است.»بر همین اساس واکسن روسی "اسپوتنیک وی" با پشت سر گذاشتن "فایزر" به دومین واکسن کرونای جهان از نظر تعداد تأییدیه‌های قانونی تبدیل شد.
 
جمعه پانزدهم اسفند


22:00
ابتلای ۱۲۳ کادر درمان خوزستان به کرونا طی یک‌هفته


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور: در طی یک هفته اخیر حدود ۱۲۳ نفر از پرستاران استان به کرونا مبتلا شدند که پنج نفر آن ها در بیمارستان بستری هستند. اگر این سرمایه ها را از دست بدهیم در ارائه خدمات دچار مشکل می شویم.


20:00
کدام کشورها از بحران اقتصادی کرونا گذشتند؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
اتاق بازرگانی تهران در جدیدترین گزارش خود به وضعیت اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان در فصل سوم و چهارم سال ۲۰۲۰ پس از شیوع ویروس کرونا پرداخت است.رشد اقتصاد ژاپن مثبت سه درصد، کانادا مثبت ۱.۹ درصد و آمریکا و انگلستان مثبت یک درصد باقی مانده است. در همین مدت اما رشد اقتصادی ایتالیا و فرانسه به ترتیب منفی دو و منفی ۱.۳ درصد بوده است.بالاترین رشد اقتصادی ثبت شده مربوط به فرانسه با مثبت ۱۸.۵ و انگلیس با مثبت ۱۶.۱ درصد بوده است.


17:00
علائم هشدار دهنده افت اکسیژن خون

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


15:00
کرونای جدید، محکم‌تر به سلول تنفسی می‌چسبد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سلمان زاده متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری: ویروس کرونا به گونه‌ای جهش پیدا کرده که قدرت چسبندگی آن به سلول‌های تنفسی بیشتر شده است.یعنی هم محکم‌تر به سلول می‌چسبد و هم نفوذپذیری آن به داخل سلول بیشتر شده است.همین مساله موجب می‌شود فرد با سرعت بیشتری به سمت بدحال شدن برود. مهم‌ترین چیزی که در درمان کمک می‌کند حمایت‌های تنفسی از بیمار، تجویز داروهای ضد التهاب و استفاده به موقع از داروهای ضد ویروسی است.


13:00
شهروندان کجا دو ماسک بزنند/ هشدار به افراد بالای ۶۵ سال


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران: شهروندان هنگام حضور در محیط‌های عمومی شلوغ و پر ازدحام، از دو ماسک استفاده کنند.در شبانه روز گذشته ۴۲۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های پایتخت بستری شدند که ۹۰ نفر آنها در آی سی یو بوده‌اند.
 

11:00
ایران چه مقدار واکسن کرونا وارد کرده است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو:حموله سوم واکسن «اسپوتنیک وی» شامل ۲۰۰ هزار دوز واکسن است. با احتساب این محموله تاکنون ۳۲۰ هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسیه و ۲۵۰ هزار دز واکسن سینوفارم چین به کشور وارد شده است.
 

9:00

واکسیناسیون گروه دوم از فروردین و با واکسن‌های کووکس / جریمه ورود خودروهای غیربومی به خوزستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا:حدود یک میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس مابین روزهای ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ تا ۸ فروردین ۱۴۰۰ وارد می‌شود. با رسیدن این واکسن‌ها، واکسیناسیون دومین گروه اولویت مشخص شده در سند ملی، آغاز می‌شود.رفت و آمدها در خوزستان کاملا محدود است و خودروهای غیربومی یا نمی‌توانند وارد استان شوند و یا با جرایم سنگینی مواجه خواهند شد.
 
پنجشنبه چهاردهم اسفند

22:00
رشد ابتلا به کرونا در اروپا

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سازمان بهداشت جهانی: پس از شش هفته بار دیگر شاهد افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا هستیم. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که پس از شش هفته کاهش موارد ابتلا به کووید۱۹ در اروپا، کشورها ی این قاره باردیگر شاهد افزایش مبتلایان جدید هستند. هنس کلاگ، مسئول اروپایی سازمان بهداشت جهانی گفته: "شاهد افزایش مبتلایان جدید در اروپای مرکزی و شرقی هستیم. در حال حاضر موارد جدید ابتلا درچندین کشورغرب اروپا هم افزایش داشته است.


20:00

کودک ۳ ساله مبتلا به کرونا در خوزستان، کمتر از ۳ ساعت پس از رسیدن به بیمارستان جان باخت‌

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
به گفته‌ی‌ مشاور دانشگاه علوم‌ پزشکی چندی شاپور، این کودک به کرونا انگلیسی مبتلا شده بود.پیش‌از این رئیس دانشگاه علوم پزشکی گفته بود برخی میتلایان، فوت‌شده به بیمارستان می‌رسند و یک سوم‌ فوتی‌ها در روز اول بستری رخ‌ می‌دهد./


17:00
توقیف هزاران محموله واکسن تقلبی ضدکرونا در چین و افریقای جنوبی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
اینترپل 2400 دز از واکسن تقلبی ضدکرونا را در انباری در افریقای جنوبی کشف و ضبط کرد.مقامات چینی نیز 3 هزار واکسن قلابی را با یورش به یک کارخانه کشف و توقیف کردند.:اینترپل گزارشاتی مبنی بر توزیع واکسن‌های تقلبی در خانه سالمندان دریافت کرده است


11:00
برخی مبتلایان به کرونا در خوزستان، فوت‌شده به بیمارستان می‌رسند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس دانشگاه‌ جندی شاپور می‌گوید برخی مبتلایان به کرونا در خوزستان فوت شده به بیمارستان می‌رسند و بیش از نیمی از افرادی که او‌ ویزیت‌ کرده،‌‌ به کرونا مبتلا بوده‌اند.او همچنین می‌گوید یک سوم افراد نیز کمتر از یک روز در بیمارستان دوام آورده اند و فوت کرده اند و ۷۰ درصد از این آمار تنها یک ساعت پس از انتقال به بیمارستان اینتوبه (لوله‌گذاری) شده اند.
 

10:00
یک‌سوم فوتی‌های خوزستان کمتر از یک روز در بیمارستان‌اند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:یک سوم موارد فوت کرونا در خوزستان کمتر از ۲۴ ساعت در بیمارستان بوده‌اند و پس از آن فوت شده‌اند.۷۰ درصد از فوتی‌ها نیز به محض ورود به اورژانس، اینتوبه یا فوت شده‌اند؛ این اعداد نشان می‌دهد که مردم، دیر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند.در اوج اپیدمی کرونا، اصلا چیزی به نام سرماخوردگی وجود ندارد و هر فردی که کوچکترین علائمی از جمله تب، گلو درد و آبریزش بینی پیدا کرد، کرونا دارد مگر اینکه خلاف آن ثابت شود/


8:30
میانگین سنی مبتلایان به ویروس انگلیسی چند سال است؟

 
آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری: در این دو، سه هفته اخیر میانگین سنی بستری‌ها ۲۰ سال پائین‌تر آمده، الان بیماران ۲۵، ۳۰ ساله در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنیم و اگر این روند از کنترل خارج شود اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد. موارد ابتلای کودکان به ویژه در ۶ تا ۱۵ سال نیز در ویروس انگلیسی بیشتر است.یک فرق دیگری که ویروس جهش‌یافته با ویروس قبلی دارد این است که در ویروس قبلی در هفته اول ریه درگیر نمی‌شد، اما در این جهش‌یافته فرقی که کرده درگیری ریه زودتر شده و در روزهای اول درگیری ریه مشخص می‌شود. در اولی زمانی ریه درگیر می‌شد که افت اکسیژن داشتیم، اما در این ویروس جدید با وجود اکسیژن خون بالا هم ممکن است ۴۰ تا ۵۰ درصد ریه درگیر شده باشد.
 
چهارشنبه سیزدهم اسفند

23:00
آغاز واکسیناسیون کارکنان بهشت زهرا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مدیرعامل سازمان بهشت زهرا:واکسیناسیون کارکنان بهشت زهرا(س) بر اساس اولویت‌بندی ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت آغاز شد.


22:00
روش تشخیص کرونای انگلیسی از کرونای معمولی چیست؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:برای تشخیص کرونا ابتدا بیمار باید آزمایش PCR انجام دهد، در صورت مثبت شدن تست PCR کرونا، برای تشخیص کرونای انگلیسی از گونه اول آن، آزمایش ژنتیک (ژنوم سیکوئنسینگ) انجام می‌شود.تفاوت این آزمایش با آزمایش‌هایی که تا کنون انجام می‌شد، این است که در این PCR فقط روی یک ملکول خاص بررسی انجام می‌شود تا مشخص شود، ویروس کرونا هست یا خیر؛ سپس شجره نامه ژنتیکی ویروس باید بررسی شود و تمام زنجیره‌ها مورد بررسی قرار بگیرد تا متوجه شویم ویروس از کدام نوع است.نتیجه این آزمایش‌ها، گاهی بین ۴ تا ۵ روز و گاهی یک هفته ممکن است طول بکشد.


21:00
مرگ ۲ نفر در کره‌جنوبی پس از تزریق واکسن آسترازنکا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
پس از مرگ دو نفر ازشهروندان کره جنوبی در پی تزریق واکسن کرونای آسترازنکا، مقامات این کشور خواستار بررسی فوری علت مرگ آنان شدند.این در حالیست که چند روز قبل مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ایران اعلام کرد واکسن کرونای استرازنکا آکسفورد از طریق سازوکار کووکس یا به صورت مستقیم از سایت‌های تولید این واکسن در کشورهای کره‌جنوبی و روسیه خریداری می‌شود.


20:00
نمکی: بار و بندیل سفر نبندید و فکر سفر را هم نکنید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
وزیر بهداشت:بار و بندیل سفر نبندید و فکر سفر را هم نکنید.ویروس کرونای انگلیسی بسیار خطرناک است، مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی ما نکنند.افرادی که به موقع به پزشک مراجعه می‌کنند هم در عرض ۴۸ ساعت در فاز گرفتاری سخت ریوی می‌روند.به درخواست کادر درمان واکسیناسیون سالمندان و جانبازان به طور هم زمان و زودتر از موعد شروع شد.:این هفته ۲۰۰ هزار واحد واکسن وارد می‌شود.


19:00
اکبر عبدی به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
اکبر عبدی که چندی پیش عمل قلب انجام داده و برای همین نتوانسته بود در دو پروژه تلویزیونی حاضر شود، به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده است.


18:00
کمبود پرستار در بیمارستان‌های اهواز / تخلیه تخت‌ها برای بستری بیماران کووید


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سرپرست معاونت درمان علوم پزشکی اهواز:با شروع این پیک، مجددا همه بخش‌های بیمارستان رازی اهواز به صورت کامل در اختیار بیماران کووید قرار گرفت و پس از گذشت چند روز مجبور شدیم سایر بیمارستان‌ها را نیز به مرور وارد مدار بستری بیماران کرونایی کنیم.  به مرکز فراخوان داده‌ایم تا در صورت ادامه پیک کرونا در خوزستان، در بحث کمبود پرستار به ما کمک شود زیرا وضعیت در استان خوزستان حاد است اما در سایر استان‌ها به این شدت نیست.


16:00

افزایش قربانیان کرونا در فارس/نیمی از فوت شدگان شیرازی‌اند

با وجودی که آمار مبتلایان و موارد مشکوک به کرونا در استان فارس نیز روندی افزایشی را طی می‌کند و اخبار حاکی از باز شدن پای ویروس جهش یافته به این استان است، شاهد افزایش قابل توجه ترددها و تجمع‌ها و میهمانی‌ها و کم شدن حساسیت نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم. معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز چهارشنبه ۱۳ اسفند، در جمع خبرنگاران تاکید کرد که مخاطرات ابتلا به کرونا و افزایش شمار مبتلایان همچنان وجود دارد و تنها راه مطمئن برای مقابله با این بیماری خطرناک، رعایت اصول بهداشتی و قطع زنجیره انتقال است.

دکتر عبدالرسول همتی با بیان اینکه اعلام آمار روزانه شیوع کروناویروس، به منزله هشداری مداوم است تا شهروندان بدانند که عامل بیماری کرونا در جامعه چرخش دارد و هر لحظه امکان دارد فرد را بیمار کند، از شهروندان درخواست کرد که توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفته و در قطع زنجیره انتقال کمک کنند. همتی با اشاره به آخرین آمارها، به تشریح آخرین وضعیت شیوع کروناویروس در فارس پرداخت و گفت: از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون در استان فارس ۶۸۶ هزار مورد تست از افراد بیمار یا مشکوک انجام و منجر به شناسایی قریب به ۱۸۰ هزار بیمار شده است.

او گفت: از بین تست‌های انجام شده، قریب به ۶۴۸ هزار مورد تست تشخیصی مولکولی و ۳۹ هزار مورد تست سریع در قالب طرح شهید حاج قاسم سلیمانی انجام شده است. همتی با بیان اینکه خوشبختانه از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بیش از ۱۷۱ هزار بیمار در فارس بهبود پیدا کرده‌اند، خاطرنشان کرد که هم اکنون ۵۳۳ نفر به دلیل ابتلا به کرونا یا به واسطه داشتن علائمی مشکوک، در بیمارستان‌های فارس بستری هستند و در این بین ۹۴ بیمار، در بخش‌های ICU مراقبت ویژه می‌شوند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه تعداد قربانیان کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در فارس ۶ نفر ثبت شده است، گفت: متاسفانه کووید-۱۹ از ابتدای شیوع تاکنون در فارس ۳۲۶۳ قربانی گرفته است. همتی در ادامه با بیان اینکه حدود نیمی از قربانیان کروناویروس، مربوط به شهرستان شیراز بوده است، گفت: طی حدود یکسال گذشته ۱۵۳۶ بیمار مبتلا به کروناویروس در شهرستان شیراز جان خود را از دست داده‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد که شهرستان‌های مرودشت و کازرون به ترتیب با ۲۳۷ و ۱۳۸ مورد، بعد از شیراز، بیشترین تعداد قربانی را ثبت کرده‌اند، اگرچه آمارهای شهرستان‌های جهرم، فسا و لارستان، از سوی دانشگاه یا دانشکده‌های پزشکی مستقل آن شهرستانها، اعلام می‌شود. به گزارش ایسنا، با توجه به قرار داشتن در ایام پایانی سال، شهر شیراز در روزهای اخیر شاهد افزایش ترددها در نقاط مختلف شهر است؛ حضور پر شمار بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی خصوصی و دولتی و مطب پزشکان و مراکز تشخیصی، افزایش قابل توجه مراجعات به مراکز خرید و رشد زیاد حضور شهروندان در رستوران ها و مراکز خدماتی و نقاط گردشگری و تفریحی، حاکی از کاهش حساسیت نسبت به احتمال ابتلا به کروناویروس در این شهر است.
 

14:00

آخرین آمار کرونا در ایران؛ شناسایی ۸۵۲۵ بیمار جدید در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مجموع جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز (چهار‌شنبه، ۱۳ اسفند) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیص، ۸ هزار و ۵۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۶۴ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۵۶ هزار و ۶۹۹ نفر رسید. متاسفانه در طول شبانه روز گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۳۵۳ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۴۱۳ هزار ۷۱۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳ هزار و ۷۴۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

لاری ادامه داد: تا کنون ۱۱ میلیون و ۳۲ هزار و ۳۱۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. او مطرح کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. لاری گفت: شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

13:00

سفر را در خیالتان هم تصور نکنید/ خودتان را گرفتار تخت بیمارستان نکنید

وزیر بهداشت گفت: مردم به هیچ وجه بار و بندیل نبندند و اصلاً به فکر سفر نباشند، معلوم نیست که اوضاع در پایان سال چطور باشد. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص آخرین وضعیت بیماری کرونا، اظهار کرد: در حال حاضر متاسفانه مشکل ویروس کرونا و به خصوص ویروس موتاسیون یافته اکثر کشور‌های جهان را تحت تاثیر قرار داده است. در ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا که بالاترین آمار را دارد، ۱۹۸۹ مرگ، برزیل با ۱۷۲۶ مرگ، روسیه با ۴۴۱ مرگ، مکزیک با ۴۳۷ مرگ، آلمان ۴۰۱ مورد و انگلیس ۳۴۳ مورد، ایتالیا ۳۴۳ مورد، فرانسه ۳۳۰ مورد، هلند ۲۱۶ مورد و ایران با ۸۶ مورد مرگ و میر در جهان گرفتار ابتلا و مرگ و میر ناشی از کرونا هستند.

او افزود: در ایران روند مرگ و میر در کشور علی رغم وجود ویروس موتاسیون یافته، دو رقمی است؛ زیرا همکارانمان شبانه روز تلاش کردند تا اجازه ندهند که مرگ و میر‌ها از حد دو رقم بیشتر شود و امروز هم خوشبختانه میزان مرگ ما به بیش از دو رقمی افزایش پیدا نکرده است. نمکی بیان کرد: درباره روند گرفتاری در کشور امروز بیشترین درگیری را در استان خوزستان داریم و یک استان آتشین از نظر گرفتاری با بیماری است. متاسفانه اکثر شهر‌های استان گرفتارند. شهر‌های شمالی استان مانند شوشتر و دزفول هم که قبلا مرگ و میری بر اثر ویروس موتاسیون یافته نداشتیم، دچار گرفتاری و مرگ و میر شدند.

او ادامه داد: مردم استان‌های همجوار خوزستان باید مراقبت بیشتری داشته تا این مناطق درگیر نوع جهش یافته ویروس نشوند. از مردم شریف می‌خواهم کمک‌های مومنانه را در زمینه بیماری کرونا اهدا کنند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: با مشاهده ویروس جهش یافته کرونا در هندوستان کل پرواز‌ها تعطیل شد و در نیوزلند با مشاهده یک مورد  تعطیلی عمومی اعلام کردند و همچنین در اروپا و استرالیا محدودیت‌های شدیدی جهت قطع زنجیره انتقال ویروس موتاسیون یافته اعمال شد. نمکی با بیان اینکه ویروس جهش یافته متاسفانه چهره‌ای متفاوت نسبت به ویروس ووهان از خود نشان می‌دهد، گفت: این ویروسی گرفتار کننده است و به سرعت شدت بیماری در مبتلایان به آن بالا می‌رود و افراد مبتلا به شدت بدحال می‌شوند و این ویروس جوان‌تر‌ها را گرفتار می‌کند.

مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی نکنند
وزیر بهداشت بیان کرد: ما ابتدا فکر می‌کردیم مبتلایان به کرونای انگلیسی دیر مراجعه می‌کنند، اما بعد دریافتیم بیمارانی هم که به موقع مراجعه می‌کنند، تعدادی‌ در عرض ۴۸ ساعت دچار درگیری ریوی شدید می‌شوند و متاسفانه از ۷۰ بیمار اینتوبه شده ما(تنفس با دستگاه مصنوعی) در بیمارستان‌های خوزستان، در یک شبانه روز ۳۰ نفر جان خود را از دست دادند و این نشان از شدت، حدت و هجوم بیماری به ریه‌هاست. وزیر بهداشت گفت: متاسفانه پیش‌بینی های قبلی محقق شد، من چند هفته قبل همین دوربین‌ها درباره این موضوع به مردم تذکر داده بودم و اعلام کردم که اگر خدایی نکرده دچار چنین مصیبتی شویم، کار بسیار سنگین و سخت می‌شود البته استاندار خوزستان به به شدت همراه هستند و کار را مدیریت می کنند.

گلایه وزیر بهداشت از تردد در حمل و نقل عمومی خوزستان
وی افزود: البته هنوز گله‌مندی‌های خودمان را داریم. در هندوستان با پیدا شدن مواردی از ویروس جهش یافته، تمام پروازها تعطیل شد و فقط هواپیماهای باربری کار می‌کنند، در نیوزیلند با یک مورد گزارش بیماری، تعطیلی عمومی در بسیاری از فعالیت‌های عمومی ایجاد کردند، در استرالیا و برخی کشورهای دیگر اروپایی به شدت محدودیت ایجاد کردند. نمکی تصریح کرد: متاسفانه امروز که با رییس دانشگاه علوم پزشکی استان صحبت می‌کردم، اعلام کرد که هنوز برای سوار شدن به قطار، هواپیما و وسایل حمل و نقل عمومی تست منفی الزامی نیست که من دوباره نامه محکمی نوشتم به دنبال نامه‌های قبلی که حداقل زمانیکه ما یک کانون سنگین آلودگی داریم، اجازه ندهیم که ویروس به جاهای دیگر کشور سرایت کند. خدایی نکرده اگر سه تا چهار خوزستان دیگر با این ویروسی با این قدرت سرایت و مرگ آفرینی داشته باشیم، واقعا ممکن است کنترل از دست ما و همکارانمان خارج شود و گرفتار مصیبت بزرگی خواهیم شد.

مشکل کمبود اکسیژن خوزستان رفع شد
نمکی گفت: ده سرعت بحث کمبود اکسیژن در خوزستان را با اعزام سه دستگاه اکسیژن ساز رفع کردیم و همکارانم تلاش کردند که تخت‌هایی را اضافه کنند که مشکل کمبود تخت نداشته باشیم و تا اینجا هم با تسلط کامل بر اوضاع پریشان بیماری در استان همکارانم کار را مدیریت می کنند و امیدوارم با همین تسلط کار را به یک سرانجام مناسبی برسانیم.

میزان پایین رعایت دستورالعمل های بهداشتی در خوزستان
وزیر بهداشت بیان کرد: در استان خوزستان متاسفانه علی رغم تذکرات مکرر رعایت دستورالعمل های بهداشتی بسیار پایین است، البته در برخی جاها بهتر شده اما هنوز هم رعایت دستورالعمل های بهداشتی نسبت به متوسط کشوری بسیار پایین است و این نشان می دهد که با این سطح رعایت جمع کردن بیماری و جلوگیری از اشاعه بیشتر بیماری کار بسیار سخت و حتی غیرممکنی است.

تذکر به ۶ استان درباره ترددهای بین استانی
وی افزود: به همکاران و استانداران در استان هایی مانند لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، بوشهر و هرمزگان تذکر خاص دادم که مردم ترددهای بین استانی دارند که اولا نباید اجازه آن را دهیم؛ اما اگر نمی توانیم و ناچاریم واین رفت و آمدها دارد اتفاق می افتد و دست مان کوتاه است که از روز اول هم متاسفانه همینطور بوده است، حداقل تمنا و خواهش کنیم که مراقب باشند تا آتش بیماری به استان های همجوار کشیده نشود زیرا کار بسیار سخت می شود.

وزیر بهداشت گفت: از مردم عزیز تقاضا می‌کنم که ویروس جهش یافته جدید را بسیار جدی بگیرند، کرونای انگلیسی ویروس خطرناکی است. نمی خواهم مردم را دچار وحشت، اضطراب و هراس بیش از حد کنم. اولا بدانید ما و همکاران‌مان همیشه در کنار مردم هستیم. همانطور که از هیچ چاقو خورده و زخمی در اورژانس نمی پرسیم که تقصیر با چه کسی بود، اگر کسی قصور کرد و در رعایت نکات بهداشتی حرف‌های ما را گوش نداد، ما هرگز او را مورد بی توجهی قرار نمی دهیم. ما خودمان را برای موج‌های سنگین آماده کردیم، اما تقاضا می‌کنیم که مردم خودشان را گرفتار تخت‌های بیمارستانی و آی سی یو ها نکنند. اگر آنجا بروند نمی دانم که چقدر در بهبود این عزیزان با لطف خداوند توفیق پیدا می کنیم.

سفر را در خیالتان هم تصور نکنید
وی با تاکید بر اینکه تقاضا می کنیم مردم رعایت کنند، گفت: زمان خریدهای نوروزی است. امیدوار بودیم و هستیم که مردم ما عید نوروز کم خطر و کم عارضه‌ای را طی کنند. از حالا بار و بندیل سفر نبندیم، اصلا مشخص نیست که چه روزهایی را در پیش داشته باشیم. خواهشم این است که تدارک سفرها را در ذهن و خیال‌تان هم تصویر نکنید. ان‌شاءالله اگر اسفند کم عارضه‌ای را گذراندیم، به مردم اعلام می‌کنیم که با چه دستورالعملی می‌توانند جابجایی داشته باشند.

نمکی گفت: می‌دانم خسته شدید و سال سختی گذشت. همه ما روزها و شب‌های بسیار سختی داشتیم. این برادر کوچکی که در خدمت شما حرف می زند، بیش از همه مردم ایران دغدغه و فشار روحی و ذهنی داشت و شبانه روز با تک تک روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در تماس است تا ببیند که چگونه است و نوسان قلبش با نوسان پر شدن و خالی شدن تخت های بیمارستان و مرگ و میر مردم این کشور تنظیم شده است. همه ما دچار کوفتگی جسم و روح هستیم، اما باز هم باید احتیاط کنیم و بیش از پیش صبوری کنیم. امیدوارم با رعایت همه این دستورالعمل ها بتوانیم در مدیریت بیماری گام های موفق تری را برداریم. برای همکاران عزیزم که در برخی استان ها درگیر موج هستند، طلب صبوری و توفیق از خداوند را دارم.

 12:00

ویدئو / نکاتی مهم درباره استفاده از ماسک


11:00
وزیر راه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های کرونا، نمایشگاه ریلی را ترک کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

وزیر راه و شهرسازی امروز پس از ورود به محل دائمی نمایشگاه‌های تهران و مواجه شدن با ازدحام انبوه جمعیت، به خاطر بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در زمان شیوع کرونا از بریدن روبان و حضور در نمایشگاه ریلی، امتناع و محل را ترک کرد. به گزارش خبرنگار ایرنا، امروز (چهارشنبه ۱۳ اسفند ماه) قرار بود «محمد اسلامی» از هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته بازدید کند که دلیل بی توجهی برگزار کنندگان به مصوبات ستاد ملی کرونا و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا،  با وجود حضور در محل بلافاصله با امتناع از بریدن روبان افتتاح، محل دایمی نمایشگاه ‌های تهران را ترک کرد.

اسلامی پس از حضور در محل نمایشگاه دایمی تهران، از حاضران عذرخواهی و اعلام کرد به دلیل ازدحام در بازدید از غرفه‌ها و برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا نمایشگاه را ترک می کند. «نمایشگاه حمل ونقل و صنایع وابسته» در آذرماه هر سال به مناسب هفته حمل و نقل، توسط وزارت راه وشهرسازی در محل مصلای امام خمینی (ره) برگزار می شد. اما امسال این وزارتخانه با توجه به شیوع کرونا برگزاری هرگونه نمایشگاه در حیطه مدیریتی خود را لغو و به زمان دیگری موکول کرده بود و نمایشگاه حمل‌ونقل و صنایع وابسته برگزار نشد.

مراسمی که امروز وزیر راه و شهرسازی آن را ترک شد، مربوط به  «هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته» است.  این نمایشگاه از ۱۳ تا ۱۶ بهمن ماه با میزبانی شرکت راه آهن برگزار می شود. پیگیری های ایرنا نشان می‌دهد که وزارت راه وشهرسازی تاکنون چندین بار با برگزاری «هشتمین نمایشگاه بین‌المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته» مخالفت کرده بود. با توجه به ترک مراسم افتتاحیه از سوی «محمد اسلامی»، این نمایشگاه امروز بدون بریدن روبان توسط وزیر راه و شهرسازی گشایش یافت.
 

10:00

خرید و فروش کرونا در بازارهای محلی گیلان/ بی‌توجهی‌ها خطرناک است

بعد از ترفند جدید مسئولان حوزه بهداشت و درمان برای مشخص کردن وضعیت استان‌ها و شهرها از نظر کرونا با تعیین رنگ بندی، بارها شاهد بودیم که استان گیلان و شهرهای مختلف آن در چهار باند قرمز، نارنجی، زرد و آبی در رفت و برگشت بود. گاهی شرایط برای گیلان با قرمز شدن شهرها آنقدر سخت می‌شد که یادآور روزهای ابتدای شیوع ویروس کرونا در این استان سرسبز بود اما آنچه که در تمام این مدت بر تن خسته دیار میرزا زخم زد پر کشیدن بسیاری از شهروندانش به دیار باقی به دلیل ابتلاء به ویروس منحوس کرونا بود. اما این روزها زخم‌های بیشتر را بی توجهی برخی هموطنان و اصرار برای سفر به استان و عدم رعایت دستور العمل ها از سوی عده‌ای از زنان و مردان این سرزمین بر پیکر استان وارد می‌کند.

بازارهای محلی گیلان همیشه به خاطر عرضه مواد غذایی سالم، ارگانیک و تازه مورد توجه مردم خود استان و مسافران و گردشگران بوده اما این روزها شلوغی و تجمع بیش از اندازه جمعیت در این بازارها مشکل ساز شده و این بازارها را به محلی برای دست به دست شدن کرونا تبدیل و زمینه نگرانی مسئولان حوزه بهداشت و درمان را فراهم کرده است.

با گذری به این بازارها می‌توان فهمید که این نگرانی بی دلیل نیست. بسیاری از کسبه و مردمی که در این بازارها تردد می‌کنند حتی ابتدایی‌ترین نکات بهداشتی که همان استفاده از ماسک است را رعایت نمی‌کنند و دلیلشان نیز عدم اعتقاد به کرونا، گرفتگی نفس و بودن در فضای باز عنوان می‌کنند که هیچکدام از این دلایل نمی‌تواند به خطر انداختن جان خود، خانواده‌هایشان و مردم حاضر در این بازار را توجیه کند.
 

8:30
امکان تولید ماهیانه ۱۵ میلیون دُز واکسن


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مدیرعامل بنیاد برکت: فاز یک تست انسانی واکسن ایرانی کرونا با موفقیت به پایان رسیده و هیچ‌گونه عوارضی برای داوطلبان نداشته است. مرحله دوم تست بالینی برای ۴۰۰ داوطلب دیگر از ۲۰ اسفند ماه انجام می‌شود. برای تولید سریع این واکسن با استفاده از ماشین آلات موجود امکان تولید دو میلیون واکسن در ابتدای سال ۱۴۰۰ را داریم.با واردات ماشین آلات امکان تولید ماهیانه ۱۵ میلیون دوز واکسن ایرانی کرونا در کشور وجود دارد.
 
سه شنبه دوازدهم اسفند



22:00
واکسن کرونا بر عوارض بعد از بهبودی هم موثر است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

محققان می گویند: بیمارانی که ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از تزریق واکسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند.


21:00
سخنگوی دولت : شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروزی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

ربیعی در نشست خبری :تعیین تکلیف کلی سفرهای نوروزی در جلسه آتی ستاد ملی مقابله با کرونا تعیین می گردد، براساس طرح هوشمند حتما شهرهای قرمز و نارنجی با محدودیت سفر مواجه خواهند شد. در این جلسه در خصوص نحوه سفر و اقامت و حضور در مناطق پرجمعیت و تفرجگاه ها و نقاط تاریخی و زیارتی، تصمیم گیری شده و مشخص خواهد شد.


20:00
یک زن 90 ساله در خانه سالمندانی در اسکاتلند با گذشت هفته ها از دریافت واکسن کرونا، پس از ماه ها با دخترش ملاقات می کند

 

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


19:00
ترامپ و همسرش ژانویه واکسن کرونا زده‌اند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

پایگاه خبری هیل گزارش داد، رئیس جمهور سابق آمریکا و همسرش ژانویه سال جاری میلادی نخستین مرحله از واکسن کووید ۱۹ را دریافت کردند


18:00
۴ شرکت داخلی کیت‌های تشخیص سریع کرونا تولید می‌کنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی:اکنون چهار شرکت داخلی کیت‌های تشخیص سریع کرونا را در کشور تولید می‌کنند و توزیع این کیت‌های تشخیصی بر اساس میزان مصرف انجام می‌شود. مشکلی در زمینه تامین تست‌های تشخیص سریع کرونا وجود ندارد. پیش از این، یک شرکت داخلی تولید کیت تشخیص سریع کرونا وجود داشت که روزانه بیش از ۱۰۰ هزار کیت تولید می‌کرد و اکنون سه شرکت دیگر هم اضافه شده‌اند.در زمان حاضر به طور روزانه بیش از ۷۵ هزار تست کرونا در جمع تست‌های مولکولی و تشخیص سریع انجام می‌شود و این روند در حال افزایش است. تیم‌های سیار نیز به در خانه‌ها مراجعه می‌کنند و تست کرونا را انجام می‌دهند.


۱۷:۰۰

هر بیمار خوزستانی، ۱.۲۳ نفر را مبتلا می‌کند / انتقال غیرکرونایی‌ها به بیمارستان‌های غیردانشگاهی

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تلاش بهداشت برای بیماریابی گسترده در خوزستان گفت: روز گذشته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تست در استان خوزستان اخذ شده که تاکنون این میزان نمونه‌گیری بزرگترین رکورد در کشور است؛ به ازای هر بیمار بستری نیز ۱۱ بیمار سرپایی داشته‌ایم.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان اظهار کرد: سه هفته پیش میزان RT (شاخص تولید بیمار به ازای هر بیمار) در خوزستان ۱.۵۹ و دو هفته پیش ۱.۳۴ بوده است؛ این شاخص در ابتدای این هفته به ۱.۲۳ رسیده است.

 به گزارش ایسنا، وی افزود: به عبارت دیگر، سه هفته پیش به ازای هر ۱۰۰ بیمار ۱۵۹ بیمار دیگر تولید می‌شد اما با اعمال محدودیت‌ها و اطلاع‌رسانی گسترده و همراهی بیشتر مردم، این رقم دو هفته پیش به ۱۳۴ بیمار و در حال حاضر به ۱۲۳ بیمار رسیده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: تا زمانی که این عدد به کمتر از یک نرسد، وضعیت بیماری نزولی نخواهد شد.

ابول‌نژادیان با اشاره به عوامل تاثیرگذار در خروجی RT، گفت: اعمال محدودیت‌ها، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و وجود تهویه مناسب از عوامل تاثیرگذار در این شاخص هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: استفاده از تهویه مناسب در محیط‌های کاری باید لحاظ شود اما کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. هر چند اجازه فعالیت به اصناف و ادارات با یک‌سوم ظرفیت داده شده است، باید سیستم تهویه هم مد نظر قرار بگیرد.

وی افزود:  ممکن است برخی مشاغل گروه یک که اجازه فعالیت دارند، تهویه مناسب را رعایت نکنند. برخی سوپرمارکت‌ها فضای کوچکی دارند و در این شرایط بیماری، تنها دو سه نفر اجازه ورود به محل را دارند اما گاهی مشاهده می‌شود تعداد زیادی در این محل‌ها حضور دارند.

ابول‌نژادیان گفت: همکاران بهداشت در حال تلاش برای بیماریابی بیشتر هستند. روز گذشته حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ تست در استان خوزستان اخذ شده که تاکنون این میزان نمونه‌گیری بزرگترین رکورد در کشور است؛ به ازای هر بیمار بستری نیز ۱۱ بیمار سرپایی داشته‌ایم.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه بروز بیماری در خوزستان بالا است، بیماریابی گسترده را به عنوان یکی از راهبردها مد نظر قرار داده‌ایم. یکی دیگر از راهبردها، اعمال محدودیت‌ها بوده که ابتدا در قالب آموزش، در مرحله بعدی صدور اخطاریه و سپس اجبار، اجرایی شده است؛ به عنوان مثال زمانی که دو مرحله ابتدایی منجر به رعایت پروتکل‌ها نشد، برق قطع شد تا افراد به اجبار محل کار یا محیط را ترک کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: ما بیشتر بحث آموزش را مد نظر قرار داده‌ایم و اجبار در حیطه تکالیف دانشگاه نیست اما دغدغه مردم در خصوص قطع برق را مطرح خواهیم کرد.

ابول‌نژادیان با اشاره به وضعیت بیمارستان‌های خوزستان در پیک فعلی گفت: با توجه به اینکه بار مراجعه به بیمارستان‌ها زیاد است، به هر طریقی تخت‌های عادی و ویژه را برای بیماران کرونا تامین کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: در این وضعیت، تحت فشار هستیم و مجبور شده‌ایم بیماران دیگر که به کرونا مبتلا نیستند را به بخش‌های غیردانشگاهی منتقل کنیم تا دانشگاه بتواند تکلیف خود در خدمت حداکثری به بیماران مبتلا به کرونا را انجام دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: از مردم می‌خواهیم با مدافعان سلامت که مدت‌ها است درگیر کرونا هستند و جان‌شان را به خطر انداخته‌اند، همراهی کنند.

وی در خصوص انجام تست برای سفرهای هوایی، گفت: به منظور جلوگیری از انتشار بیماری به سایر استان‌ها مصوب شده بود برای افرادی که قصد سفر به استان‌های دیگر را دارند، تست سریع انجام شود اما دو روز پیش اطلاعیه‌ای در فضای مجازی منتشر شد که این افراد باید تست PCR انجام دهند که بلافاصله اعلام کردم چنین چیزی نیست و مسافران باید تست رپید را به صورت رایگان و ۲۴ ساعت قبل از سفر انجام دهند.

وی ادامه داد: اما مجددا ابلاغیه‌ای مبنی بر لغو چنین موضوعی به فرودگاه‌ها داده شد که موضوع را با وزارت بهداشت مطرح کردم و همچنان وزارت بهداشت اعتقاد داشت برای جلوگیری از انتشار بیماری به سایر استان‌ها، این کار برای مسافران خروجی انجام شود و مکاتباتی با وزارت راه انجام شده است.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان تصریح کرد: در صورتی که در این خصوص توافق شود و مجددا توسط ستاد ملی مقابله با کرونا تایید شود، آمادگی برای انجام تست وجود دارد زیرا این کار به صلاح مردم است. فعلا انجام تست برای مسافران اجباری نیست و اگر این مصوبه مجددا اعلام شد، ظرفیت برای انجام این کار وجود دارد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: با توجه به اینکه ۲۵ درصد موارد ابتلا به بیماری در خانواده‌ها رخ می‌دهد، به محض بروز کوچکترین علائمی مانند بدن درد، سر درد، تب و گلو درد، بیماران ابتدا باید خود را قرنطینه کرده و سپس به مراکز بهداشتی یا کلینیک‌های تنفسی مراجعه کنند تا از درگیری دیگر افراد خانواده جلوگیری شود.
 

۱۵:۰۰

وزیر بهداشت: نارفیقی‌ها ما را به سمت مرگ‌های سه‌رقمی برد

وزیر بهداشت با اشاره به خیز ویروس جهش‌یافته (ویروس انگلیسی) گفت: بی‌توجهی ‌ها باعث شد دوباره به سمت مرگ‌های سه‌رقمی برویم.
 

سعید نمکی وزیر بهداشت امروز در بیست‌ودومین همایش ملی صنعت، معدن و خدمات سبز گفت: امروز وقتی داشتم به اینجا می‌آمدم، یکی از جاهایی بود که با سر آمدم. به دو دلیل، یکی اینکه به هر حال عزیزی در مسند ریاست اینجاست که توفیق آشنایی با او را چند دهه دارم و دوم اینکه بعد از مدت‌ها بی‌خوابی و تلاش شبانه روزی در مهار غول سهمگین کرونا حال و هوایم عوض می‌شود.
 

او گفت: به این ساختمان که می‌آیم، احساس می‌کنم که خانه خودم است. مرا به دورترین نقاط این سرزمین و زیستگاه‌هایی می‌برد که توفیق داشتم که شب و روزهای قابل توجهی از عمرم را در کنار محیط بانان عزیز که اولین خط دفاع از طبیعت هستند، سپری کنم. روز و شب‌های بسیار ناب و به یاد ماندنی که اکنون مدتی است از آن محروم هستم.به یاد شب‌های پر ستاره بیابان کویر، مهتاب شب‌های پارک ملی گلستان و بسیاری از زیستگاه‌های ناب و دیدنی این سرزمین.
 

وی افزود: وقتی دکتر کلانتری به سازمان محیط زیست آمد، هم‌پیمان شدیم که بنده در کنارشان بمانم که نصیب نشد و قسمت این شد که ما از وزارت بهداشت و زنجیره‌ای از مسائل و مصائب سر دربیاوریم که ان شاءالله این روزهای سخت را با همکاری و همراهی سپری کنیم.
 

وی افزود: با موج جدیدی که ایجاد شد، متأسفانه علی رغم توصیه‌های مکرری که کردیم، باز هم برخی بی‌توجهی‌ها و نارفیقی‌ها ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی برد. ما وقتی از یک پیک رد می‌شویم، تمام عضلات جسم و روح‌مان دچار فرسودگی است، به خصوص همکاران‌مان در استان‌ها و باور کنید که در این روزها بر همکاران سختکوشم در استان خوزستان چه می‌گذرد و چه شبانه روزهای سخت و غیرقابل تصور و تحملی را سپری می‌کنند. بعد هم نگرانی از خیز این موج در استان‌های دیگر با یک ویروس سرکشِ جدید. دعا کنید که بتوانیم بر این بلای خانمان سوز فائق آییم.
 

۱۴:۰۰

آغاز واکسیناسیون سالمندان از ابتدای سال آینده/ گلایه وزیر بهداشت از نارفیقی‌ها

امروز از سوی مسولان وزارت بهداشت اعلام شد سالمندان از ابتدای سال آینده واکسن دریافت می کنند. همچنین جزییات بسیاری از واکسنهای ایرانی در دست تولید و واکسنهای وارداتی منتشر شد.
 

مهرنوش حیدری: متاسفانه به نظر می رسد کرونا باز هم وارد شیب افزایش بدی شده است. از نقاط مختلف کشور باز هم خبرهای بدی  درباره شیوع کرونای انگلیسی به گوش می رسد. تعداد شهرهای قرمز رنگ خوزستان در حال افزایش است و در استانهای دیگر نیز غول کرونای انگلیسی در حال بیدار شدن است. از جمله در اصفهان که اعلام شده فاجعه خوزستان در حال شکل گیری است و تعداد موارد کرونای انگلیسی بسیار زیاد شده است.
 

نتیجه این اخبار ناخوشایند آنکه امروز تعداد تلفات کرونا هم بسیار زیاد بود. سخنگوی وزارت بهداشت از جان باختن ۸۶ بیمار کووید۱۹ طی شبانه‌روز گذشته خبر داد.
 

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت:  از دیروز تا امروز ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۴۹۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۴۸ هزار و ۱۷۴ نفر رسید.
 

لاری افزود:  متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۶ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۲۶۷ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۴۰۶ هزار و ۸۴۵ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

 

وی گفت: سه هزار و ۷۳۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت افزود:  تا کنون ۱۰ میلیون و ۹۷۲ هزار و ۱۰۹ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.  در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. در خبر ناخوشایند دیگری هم سازمان جهانی بهداشت روز گذشته (دوشنبه) اعلام کرد: انتظار پایان یافتن پاندمی کووید ۱۹ تا پایان سال جاری میلادی غیر واقعی است.
 

دکتر "مایکل رایان" رئیس بخش فوریت‌های سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: تصور میکنم خیلی زود و غیر واقعی است اگر فکر کنیم که همه گیری کروناویروس تا پایان سال به اتمام خواهد رسید. هرچند فکر می کنم اگر هوشیار باشیم می توانیم موارد بستری در بیمارستان، مرگ و میر و شرایط فاجعه بار ناشی از این بیماری را پایان دهیم. وی در مورد واکسن کروناویروس گفت: توزیع عادلانه واکسن در جهان در میان افرادی که نیاز به تزریق دارند از چالش های بزرگی است که با آن مواجه هستیم.
 

با وجود این همه خبرهای ناخوشایند، خبرهای خوب دیگری هم در راه است. از جمله معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: بسته به ورود واکسن‌های تولید داخل، پیش‌بینی می‌کنیم از فروردین ماه واکسیناسیون سالمندان را آغاز و تا آخر تیرماه به اتمام برسانیم.
 

علیرضا رییسی درباره تزریق واکسن کووید۱۹، به سالمندانی که در منازل خود سکونت دارند، گفت: در سطح کشور حدود ۸ میلیون نفر فرد بالای ۶۵ سال داریم که این تعداد در فاز دوم واکسیناسیون قرار گرفتند. در این فاز  به ترتیب افراد بالای ۸۰ سال، ۷۵ سال، ۷۰ سال و بالای ۶۵ سال واکسن دریافت میکنند.
 

وی با بیان اینکه پس از این گروه سالمندان، افراد ۱۶ تا ۶۴ سال دارای بیماری زمینه‌ای نیز در فاز دوم واکسیناسیون خواهند بود گفت: پیش بینی ما این است که اواخر فروردین بخش عظیمی از این عزیزان را واکسینه کنیم. رییسی ادامه داد: بسته به ورود واکسن‌های تولید داخل پیش‌بینی می‌کنیم از فروردین ماه واکسیناسیون این ۸ میلیون نفر را آغاز و تا آخر تیرماه به اتمام برسانیم.
 

آنطور که محققان می گویند بیمارانی که ماه‌ها پس از ابتلا به کرونا با علائمی از جمله خستگی مفرط، سردرد و تب دست و پنجه نرم می‌کنند، پس از تزریق واکسن این بیماری بهبودی قابل توجهی پیدا می کنند. با وجود این خبرها حاکی از این است که پای دلالان به واکسن کرونا هم باز شده است و می توان با قیمت های سرسام آور در خیابان های شهر آن را پیدا کرد. این اخبار در حالی منتشر شده که اخبار زیادی از جزییات واکسنهای ایرانی که در حال تهیه، تولید و واردات به کشور است منتشر می شود.
 

در اظهارنظر دیگری وزیر بهداشت با اشاره به بالا رفتن آمار کرونا گفت: با موج جدیدی که ایجاد شد، متأسفانه علی رغم توصیه‌های مکرری که کردیم، باز هم برخی بی توجهی‌ها و نارفیقی‌ها ما را به سمت مرگ‌های سه رقمی برد. ما وقتی از یک پیک رد می‌شویم، تمام عضلات جسم و روح‌مان دچار فرسودگی است، به خصوص همکاران‌مان در استان‌ها و باور کنید که در این روزها بر همکاران سختکوشم در استان خوزستان چه می‌گذرد و چه شبانه روزهای سخت و غیرقابل تصویر و تحملی را سپری می‌کنند. بعد هم نگرانی از خیز این موج در استان‌های دیگر با یک ویروس سرکشِ جدید. دعا کنید که بتوانیم بر این بلای خانمان سوز فائق آییم.

 

۱۲:۰۰
توصیه مهم وزارت بهداشت درباره شیوه صحیح استفاده همزمان از دو ماسک

سخنگوی وزارت بهداشت با ارائه توضیحانی درباره نحوه صحیح استفاده از دو ماسک همزمان گفت: مطمئنا ماسک دوم به بستن درزهای ماسک اول کمک می‌کند. دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استفاده از ماسک به عنوان مهم‌ترین عامل بازدارنده از ابتلا به کووید۱۹ شناخته می‌شود اما باید توجه داشت که اگر ماسک مورد استفاده به درستی روی صورت قرار نگیرد، با عبور احتمالی ذرات ویروس از کناره‌های ماسک، خطر ابتلا به کرونا افزایش خواهد یافت‌.

وی افزود: توصیه می‌کنیم در صورتی که قرار است از دو ماسک همزمان استفاده کنید، یک ماسک سه لایه از زیر و یک ماسک پارچه‌ای بر روی آن قرار دهید. ماسک سه لایه زیرین باید به شکل کامل روی صورت قرار گرفته و از عدم ایجاد هرگونه شکاف بین ماسک زیرین و صورت اطمینان حاصل کنید. مطمئنا ماسک دوم به بستن درزهای ماسک اول کمک می‌کند.

۱۰:۰۰

جزئیات ساخت ۶ واکسن کرونا در بنیاد برکت/ پیش بینی تولید ماهیانه ۱۰ میلیون دوز واکسن در بهار ۱۴۰۰

مدیرگروه تحقیقات واکسن بنیاد برکت از در دست تولید بودن 6 واکسن کرونا در این بنیاد خبر داد و گفت: تولید ماهیانه بیش از 10 میلیون دوز واکسن را در بهار سال آینده پیش بینی کرده‌ایم.

حسن جلیلی، مدیرگروه تحقیقات واکسن بنیاد برکت در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس و در  پاسخ به این پرسش که «اکنون چه تعداد واکسن در بنیاد برکت در حال طراحی است؟»،اظهار داشت: 6 واکسن داریم که شامل واکسن غیر فعال، واکسن DNA، واکسن MRNR، سابیونیت، مزانشیم و واکسن سرخک است. 
 

وی با اشاره به اینکه بنیاد برکت حمایت تحقیقاتی از این واکسن‌ها را دارد،گفت:فاز اول مطالعه انسانی یکی از این واکسنها در حال تمام است. مدارک واکسن DNA بیس، احتمالا تا چند روز دیگر تحویل وزارت بهداشت می‌شود؛ ضمن اینکه بقیه واکسنها نیز در مرحله پیش بالینی هستند.
 

جلیلی در پاسخ به این پرسش که «آیا اکنون  می‌توانیم بگوییم واکسن کووایران وجه تمایزی با دیگر واکسنها در دنیا دارد؟»،بیان داشت: نه، چراکه مشابه این واکسن نیز وجود دارد. در کشور چین واکسن سینوفارم و سینوواک با همین روش غیر فعال تولید شده؛همچنین واکسن بهارات هند نیز از نوع واکسن کشته شده است، چند کشور دیگر هم در حال توسعه واکسن کشته شده هستند؛ یعنی هیچ وجه تمایزی نداریم.
 

مدیرگروه تحقیقات واکسن بنیاد برکت در پاسخ به این پرسش که «آیا پیش بینی کرده‌اید که باید برای چه تعداد افراد واکسن آماده کنید؟»، تصریح کرد: در بهار سال آینده تولید ماهیانه بیش از 10 میلیون دوز را پیش بینی کرده‌ایم.
 

وی در پاسخ به این پرسش که «واکسن کووایران چند درصد بازار مصرفی واکسن را در اختیار می‌گیرد؟»،ابراز داشت: بستگی به این موضوع دارد که چه تعداد واکسن وارد می‌شود.در همه اینها پارامترهای زیادی وجود دارد، اما بنده می‌توانم بگویم بخش قابل توجهی از بازار واکسن را بر عهده می‌گیریم.
 

جلیلی در باره اینکه «آیا میزان اثر بخشی واکسن کووایران را روی کرونای انگلیسی سنجیده می‌شود؟»، خاطرنشان کرد: بله، روی نوع جدید ویروس کرونا تست انجام می‌دهیم اما می‌توانم این نوید را بدهم که در کوتاهترین زمان ممکن می‌توانیم ساختار واکسن را عوض کنیم و متناسب با نوع جهش یافته باشد.


8:30
پای دلالان دارو به واکسن کرونا هم باز شد/ اسپوتنیک وی ۸۰ میلیونی در ناصرخسرو

دوشنبه یازدهم اسفند


19:00
دیگر منتظر علایم ظاهری کرونا نمانید

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مشاور وزیر بهداشت:ساعت‌های طلایی را غنیمت بشمارید و به محض بی‌حالی و خستگی غیرعادی به پزشک مراجعه کنید. سرعت پیشرفت بیماری بسیار بالا رفته است.


18:00
موارد بیماری کرونای انگلیسی در مناطق جنوبی رو به افزایش است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مردانی عضو کمیته مقابله با کرونا: اعمال محدودیت‌ها در عید بستگی به رفتار مردم دارد. اگر ببینیم شهرهای شمال و جنوب می‌خواهد پر از مسافر شود، مطمئنا محدودیت‌هایی منظور خواهیم کرد. خوشبختانه علی‌رغم اینکه از حدود چهار هفته پیش با افزایش موارد ابتلای جدید و پیک کوچکی از افزایش بیماری، به خصوص در موارد جدید بیماری، مواجه شدیم که منجر به افزایش بستری هم شد، اما چون مقطعی بود و فراگیر نشد، جای خوشحالی است که اگر خدا بخواهد، بیماری در حال جمع شدن است. در کل وضعیت بهتری نسبت به یک ماه پیش داریم.وی در خصوص تصمیم ستاد مقابله با کرونا برای اعمال محدودیت‌ها در عید گفت: در خصوص این موارد هنوز صحبتی نشده است، اما بستگی به رفتارهای مردم دارد. یعنی اگر ببینیم خیابان‌ها، شهرها، شمال و جنوب می‌خواهد پر از مسافر شود،مطمئنا محدودیت‌هایی منظور خواهیم کرد.


17:00
در بدن کمتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان آنتی بادی های کروناویروس وجود دارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
محقق ارشد سازمان جهانی بهداشت: برآورد این سازمان نشان می‌دهد که کمتر از ۱۰ درصد جمعیت جهان در بدنشان آنتی بادی‌های کروناویروس جدید را دارند.هرچند در برخی از محیط‌ها به ویژه در سکونتگاه‌های شهری با تراکم بسیار بالا ممکن است ۵۰ تا ۶۰ درصد از جمعیت در معرض ویروس قرار گرفته باشند و در بدن آنان آنتی‌بادی وجود داشته باشد.


16:00
تزریق ماهانه ۲۰ میلیون واکسن در کشور از تیرماه به بعد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون وزیر بهداشت:پاندمی کرونا، یک نبرد واقعی است.آینده در مورد این پاندمی بهتر قضاوت خواهد کرد. قطعا در آینده یکی از شاخص‌های موفقیت کشورها، مدیریت رهبران کشورها در بیماری کووید-۱۹ است.کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که ۷۰ درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد.اوایل هفته آینده، حدود ۲۰۰ هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی روسی وارد کشور می‌شود.پیش‌بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه ۲۰ میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود ۵۰ تا ۵۶ میلیون نفر است و به ۱۲۰ میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم


15:00
کرونای جهش یافته ایرانی رصد نشده/ ۹۰۰ هزار گیلانی نیازمند واکسن


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

گیلان سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه تاکنون مورد خاصی از کرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا این ویروس در کشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است. دکتر آبتین حیدرزاده در نشست خبری مجازی، با اشاره به گذشت یک سال از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور و استان گیلان، اظهار کرد: این ویروس از اسفندماه شروع شد و تا نیمه اسفند به پیک بستری ها در استان گیلان رسیدیم و روزانه بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ بستری داشتیم.

وی با بیان اینکه هیچ استانی مانند گیلان پیک اسفند ۹۸ را تجربه نکرده است، افزود: مردم گیلان در نخستین هفته های شیوع کرونا با شرایط ناگواری مواجه بودند و بعد از قم، دومین استان درگیر کشور بودیم، اما با تلاش مجموعه بهداشت و درمان استان از پایین ترین رده شغلی تا بالاترین آن در صف مقدم مقابله با کرونا قرار گرفتند و موفق شدیم تا فروردین ماه پیک بیماری را کنترل کنیم و نهایتا تا اردیبهشت ماه روند خوبی داشتیم. عاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با اشاره به رخ دادن چندین پیک بیماری در بسیاری از مناطق دنیا، اضافه کرد: گیلان به غیر از پیک اسفندماه ۹۸، پیک واضح دیگری را تجربه نکرد، اما در ماه های خرداد، تیر و مهر مجددا با افزایش تعداد بیماران و بستری ها مواجه شدیم. ارتباط خوب مردم با سیستم ارائه خدمات بهداشت و درمان استان منجر به کنترل بیماری شده و امروز وضعیت نسبتا مناسبی داریم.

حیدرزاده، وضعیت امروز گیلان را بسیار شکننده دانست و متذکر شد: ویروس کرونا با جهش های متعددی مواجه بوده و بنا به فرمایش وزیر بهداشت، شاهد شیوع کرونای بریتانیایی در کشور هستیم و حداقل دو مورد در گیلان رصد شده است لذا آمارهای موجب در استان با کوچک ترین غفلت بالا می رود و نیازمند همکاری بیش از پیش ذی نفعان با مردم هستیم تا روند ابتلا و مرگ و میر را کاهش دهیم. وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته ۱۱۵ هزار نفر را مورد آزمایش پی.سی.آر قرار دادیم و کل بستری های ما بالغ بر ۳۱ هزار نفر بوده است، یادآور شد: متاسفانه حدود ۱۶۰۰ نفر فوتی ناشی از کرونا نیز داشتیم.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، با ابراز خرسندی از کاهش آمار مرگ و میر کرونایی در استان، بیان کرد: امروز با خوشه های خانوادگی مواجه هستیم، یعنی شهر درگیر نداریم و خانواده ها مبتلا به کرونا می شود لذا رهگیری و پیگیری افراد بیمار را در دستور کار داریم تا روند انتقال بیماری را کنترل کنیم. وی با بیان اینکه سه معاونت بهداشتی، درمان و غذا و دارو دخیل در امر واکسیناسیون هستند، گفت: معاونت غذا و دارو بر توزیع واکسن و رعایت استانداردهای ثبت کد ملی دریافت کنندگان واکسن نظارت دارد، اما وظیفه معاونت بهداشتی دریافت واکسن و انتقال آن تحت شرایط استاندارد دمایی به شبکه های بهداشت و درمان استان است. معاونت درمان نیز اولویت های تزریق واکسن در بیمارستان ها و کلینیک ها و مراکز بهداشتی و درمانی را تعیین خواهد کرد.

حیدرزاده، با اشاره به تزریق واکسن کرونا در چند فاز، اضافه کرد: در فاز نخست افراد در معرض تماس با بیماران که در سیستم بهداشت و درمان هستند را به صورت داوطلبانه واکسینه خواهیم کرد، زیرا این افراد ریسک بالای ابتلا دارند. معاون علوم پزشکی گیلان، با بیان اینکه در فاز نخست به صورت پایلئت ۱۳۰ دز و در فاز دوم ۱۴۲۵ دز واکسن دریافت کردیم و هم اکنون در حال تزریق هستیم، متذکر شد: سالمندان و افرادی که در مراکز بهزیستی نگهداری می شوند، معلولان و جانبازان شیمیایی ریوی نیز طبق پروتکل های ابلاغی معاونت درمان در همین فاز واکسیناسیون خواهند شد.

وی فاز سوم تزریق واکسن را مربوط به سالمندان دارای بیماری زمینه ای خارج از مراکز نگهداری بهزیستی و افراد غیر سالمند دارای زیرفاکتور دانست و تصریح کرد: افراد عادی داوطلب نیز در فاز چهارم واکسینه خواهند شد. حیدرزاده، با بیان اینکه تاکنون مورد خاصی از کرونای جهش یافته ایرانی مشاهده نشده است، خاطرنشان کرد: طبیعتا این ویروس در کشور ما چندین جهش داشته، اما منجر به تغییر رفتار ویروس همانند ویروس انگلیسی نشده است. در صورت رصد مورد مثبت قطعی از ویروس جهش یافته ایرانی اطلاع رسانی لازم سریعا صورت می گیرد.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، یکی از عوامل روند کند واکسیناسیون را مشکلات کشور در تهیه اقلام خارجی به واسطه تحریم ها دانست و گفت: در حال حاضر خط تولید چند نوع واکسن در کشور فعال شده و تا اردیبهشت ماه مجوز تزریق دریافت خواهند کرد و توزیع سریع صورت می گیرد. وی با بیان اینکه ۹۰۰ هزار نفر در گیلان در اولویت تزریق واکسن کرونا هستند، عنوان کرد: در جریان اجرای طرح شهید سلیمانی، ۳۳۰ هزار سالمند بالای ۶۰ سال را شناسایی کردیم که حدود ۸۰ هزار نفر آنان دارای یک بیماری زمینه ای بوده و نیازمند واکسن هستند. همچنین ۲۰ هزار نفر پرسنل بهداشت و درمان داریم که در کنار افراد دارای فشار خون و دیابت و سایر ریز فاکتورها، حدود ۹۰۰ هزار نفر برآورد می شوند.

حیدرزاده، با اشاره به ارائه آمار درست و دقیق از سوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان درباره کرونا، اظهار کرد: این اطمینان را می دهیم که تاکنون یک خبر دروغ یا تغییر آمار را به مردم ارائه نکرده ایم؛ البته درباره آمار فوتی ها با محدودیت هایی مواجه هستیم تا جامعه دچار وحشت نشود. وی با بیان اینکه روزانه ۱۲۰۰ هزار نفر را به خاطر تماس با افراد بیمار تست می کنیم، گفت: با توجه به شرایط گیلان با رفت و آمد مسافر مواجه هستیم و شهرها و روستاهای ما نزدیک به هم هستند لذا این بیماری در استان همچنان جریان دارد و باید رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیریم و اگر نظارت ها را برداریم، بیماری شعله ور می شود.

معاون علوم پزشکی گیلان، ضمن قدردانی از همکاری صدا و سیما و رسانه های خبری مکتوب و مجازی در انتقال پیام های بهداشتی به مردم، تاکید کرد: ویروس انگلیسی بین ۳۰ تا ۷۰ درصد احتمال انتقال بیشتری دارد و گروه سنی زیر ۱۸ سال را درگیر می کند. همچنین افرادی که قبلا کرونا گرفته اند، در مقابل این ویروس جدید مقاوم نیستند و امکان آلودگی مجدد وجود دارد لذا رعایت پروتکل ها باید سخت گیرانه تر باشد و تجمعات برگزار نشود. حیدرزاده، درمان کرونای انگلیسی را متفاوت از کرونای قبلی ندانست و خاطرنشان کرد: کلیه داروهایی که در دنیا برای کرونای جدید استفاده می شود، در کشور و استان ما نیز وجود دارد.

سخنگوی ستاد کرونای علوم پزشکی گیلان، بستن صد درصد مرزهای استان را ناممکن دانست و اضافه کرد: خوشبختانه ورود مسافران و خودروهای غیر بومی به استان های شمالی ممنوع شده است، اما به دنبال فشار آوردن به مردم از طریق جریمه نیستیم و آموزش و آگاهی و تذکر را در دستور کار داریم. وی با اشاره به وجود ۶۰۰ هزار سفیر سلامت در گیلان و ارتباط آنان با علوم پزشکی، اظهار کرد: مردم در تعطیلات عید نوروز به دید و بازدید نروند و رسانه ها آگاهی رسانی لازم را در این خصوص انجام دهند.


13:00
استقرار اکیپ نمونه‌گیری در فرودگاه اهواز

خوزستان رئیس مرکز بهداشت شرق اهواز از استقرار اکیپ نمونه‌گیری در فرودگاه اهواز خبر داد. امراله مردانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکیپ نمونه‌گیری از امروز (۱۲ اسفندماه) در فرودگاه اهواز مستقر شده است. ی افزود: از مسافرانی که از طریق فرودگاه اهواز، قصد خروج از اهواز را دارند، تست رپید گرفته می‌شود و در صورتی که تست مسافر منفی شود، گواهی لازم صادر می‌شود؛ جواب تست رپید در ۲۰ تا ۲۵ دقیقه مشخص می‌شود. مردانی با بیان اینکه نمونه‌گیری از مسافران در فضای باز انجام می‌شود، گفت: فعلا روند نمونه‌گیری توسط چهار نیرو و برای همه پروازها انجام می‌شود.
 

نخستین مبتلا به کووید-۱۹ در جهان!


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

دانشمندان سازمان بهداشت جهانی در روند تحقیقات خود با فردی که می‌تواند "بیمار صفر"(اولین فرد) مبتلا به کووید-۱۹ باشد صحبت کردند. اگر او اولین فردی باشد که در معرض ویروس قرار گرفته بنابراین مکان اولین انتقال ویروس به یک فروشگاه مواد غذایی در "ووهان" برمی‌گردد و نه به بازار بدنام "هونان".

به گزارش ایسنا و به نقل از بی‌جی‌آر، اولین تحقیقات رسمی سازمان بهداشت جهانی درمورد کروناویروس چند هفته پیش به پایان رسید و این نتایج اولیه همچنان نتوانست پاسخ مناسبی برای آغاز و منشا کووید-۱۹ بدهد. پس از چندین ماه برنامه‌ریزی محققان دریافتند که محتمل‌ترین توضیح ممکن برای گسترش کووید-۱۹ انتقال حیوان به انسان است اما مشخص نیست از چه حیوانی و چه زمانی ویروس وارد بدن انسان‌ها شده است. در روند این تحقیقات دانشمندان سازمان بهداشت جهانی با فردی که می‌تواند بیمار "صفر" (اولین مبتلا) باشد صحبت کردند. اگر او اولین فردی باشد که در معرض ویروس قرار گرفته بنابراین مکان اولین انتقال ویروس به یک فروشگاه مواد غذایی در ووهان چین برمی‌گردد و نه به بازار بدنام هونان(Huanan). داستان او همچنین نشان می‌دهد که انتقال کووید-۱۹ ممکن است قبل از اواخر ماه دسامبر ۲۰۱۹ یعنی زمانی که اولین مورد گزارش شد آغاز شده باشد.

مجله‌ی وال‌استریت گزارش می‌دهد: مقامات سازمان بهداشت جهانی فردی را که احتمال دارد "بیمار صفر" باشد در ووهان ملاقات کردند. این مرد در دهه‌ی ۴۰ زندگی‌اش است و کارمند است. به نظر می‌رسد او در تاریخ ۸ دسامبر آلوده به ویروس شده باشد. او برای یک شرکت خصوصی کار می‌کند و اخیرا هیچ سفری نرفته است.

دکتر پیتر بن‌امبارک(Peter Ben Embarek) می‌گوید: او زندگی معمولی و کسل کننده دارد بدون هیچ فراز و نشیبی.

دکتر پیتر دازاک(Peter Daszak) گفت: تفریح اصلی او گشت زدن در اینترنت است.

این "بیمار صفر" به سازمان بهداشت جهانی گفته است که خانواده‌اش از فروشگاه غذایی دیگری خرید می‌کردند و نه از بازاری که به عنوان آغازگر شیوع ویروس شناخته شده است. چین نیز ماه‌ها پیش اعلام کرده که این بازار منبع کووید-۱۹ نبوده است.

دانشمندان نتوانستند اطلاعات و جزئیاتی از بازاری که این مرد ادعا می‌کرد از آن خرید می‌کنند به دست آورند. دازاک به سی‌ان‌ان گفت: اگرچه که تست والدین این فرد منفی شده است اما چین باید ارتباطات آن‌ها در فروشگاه را پیگیری کند.

مشخص نیست والدین این فرد چه نوع تستی انجام داده‌اند زیرا در ابتدای ماه دسامبر ۲۰۱۹ هیچ‌گونه تستی برای کرونا وجود نداشت زیرا هچ‌کس به دنبال یافتن این بیماری خاص نبود. آزمایش آنتی‌بادی نیز می‌تواند مشخص کند آیا فرد به کرونا مبتلا شده است یا خیر اما این آنتی‌بادی‌ها پس از چند ماه از بین می‌روند.

در این گزارش اشاره شده که سازمان بهداشت جهانی می‌خواهد این بازار را بررسی کند تا مشخص کند چه نوع حیواناتی در آن فروخته می‌شود. آن‌ها همچنین می‌خواهند بفهمند آیا از ۱۷۴ مورد ابتلا در ماه دسامبر ۲۰۱۹ کسی به این بازار رفت و آمد می‌کرده یا خیر. ووهان حدود ۴۰۰ مرکز فروش مواد غذایی دارد که به جمعیت ۴۰۰ میلیونی غذا می‌رسانند.

محققان سازمان بهداشت جهانی می‌گویند که در بازار هونان حداقل دو نوع حیوان که می‌توانند انتقال دهنده‌ی ویروس باشند پیدا شده است: راسوی سرنواری و خرگوش؛ محققان همچنین اشاره کردند که ویروس پس از اولین برخورد به شدت گسترش یافته که می‌تواند نشان دهد این شیوع از مکان دیگری آغاز شده است.

تئا فیشر(Thea Fischer) یک اپیدمولوژیست و عضو سازمان بهداشت جهانی از دانمارک به خبرنگاران در ووهان گفت: شواهد دقیقی از انتقال ویروس خارج از بازار وجود دارد و به نظر می‌رسد احتمال آن که این مکان منبع شیوع بیماری باشد کم است. محققان همچنین می‌گویند ممکن است این مرد ۴۰ ساله "بیمار صفر" نباشد بلکه مردی مسن‌تر که اول ماه دسامبر علائمی از بیماری نشان داد نخستین مبتلای به کووید-۱۹ بوده باشد. پزشک معالج این مرد مسن می‌گوید که او بیماری‌های مزمن دیگری نیز داشته و نمی‌توانسته صحبت کند و نزدیکان او زمان بروز اولین علائم را تخمین زدند. سازمان بهداشت جهانی در روزهای آینده گزارشی منتشر خواهد کرد که مطالعات دیگری برای یافتن منشا همه‌گیری در آن وجود دارد.


12:00
جزئیات واکسیناسیون کرونا در ایران/کووید 19 تا زمان ایمن شدن 70 درصد مردم ایران وجود دارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

معاون وزیر بهداشت گفت: پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه 20 میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود 50 تا 56 میلیون نفر است و به 120 میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم تا زمانی که 70 درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،علیرضا رئیسی،معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: پاندمی کرونا، یک نبرد واقعی است. آینده در مورد این پاندمی بهتر قضاوت خواهد کرد. قطعا در آینده یکی از شاخص‌های موفقیت کشورها، مدیریت رهبران کشورها در بیماری کووید19 است.

وی  در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در مازندران اظهار داشت: در طول یکسال گذشته اتفاقات زیادی در دنیا رخ داد. خیلی از رهبران کشورها، کرونا را جدی نگرفتند و مسخره کردند و گفتند کرونا در کار نیست و اتفاقا خودشان درگیر این بیماری شدند و دیدند که کرونا هست. خیلی از کشورها که ادعای عدالت و حقوق بشر را می کردند، در فرودگاه ها ماسک و لوازم حفاظت فردی همدیگر را به سرقت می بردند. معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: علیرغم صحبت‌هایی که به دروغ گفته می‌شد که کشور ایران از نظر لوازم پزشکی و حتی در مدیریت کووید19 تحت تحریم نیست اما واقعا اینگونه نبود. ماسک و لوازم حفاظت فردی نیروهای بهداشتی و درمانی برای ایران خریده بودیم اما در فرودگاه انگلیس جلوی آن را گرفتند و یا کیت خریده بودیم اما در ترکیه جلوی آن را گرفتند.

رئیسی ادامه داد: کرونا یکی از رویدادهایی بود که همه کشورها از نقطه سرخط شروع کردند. هیچ کشوری در مورد کرونا، اطلاعات بیشتری از کشورهای دیگر نداشت. در بیماری‌های قلبی و عروق و گوارشی یا برخی اعمال جراحی، برخی کشورها پیشرفته تر هستند و از قبل خودشان را آماده کرده‌اند اما تنها بیماری که همه از سرخط شروع کردند، کووید19 بود. وی تصریح کرد: سیستم بهداشتی و درمانی انگلیس و آلمان، بسیار قوی و با تجربه بالا است اما الان در مقابل ویروس جهش یافته به زانو درآمده است و دستانشان را بالا برده‌اند و نمی‌دانند باید چکار کنند. آمریکا به عنوان یک کشور سرمایه دار، تا کنون حدود 520 تا 530 هزار مورد مرگ و میر از کل دو و نیم میلیون مرگ و میر بیماران کووید19 در جهان داشته است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد:دیدید که رهبر آن کشور از ابتدا چگونه با این بیماری برخورد کرد و صحبت‌های عجیبی داشت. همین کرونا باعث شد تا او رای نیاورد و می‌بینیم که کرونا در سیاست هم تاثیرگذار است و عدم کفایت در مدیریت این کشور را نشان داد چون این کشور در بحث اقتصادی و قلدری، زبانزد بود اما نتوانست این بیماری را مدیریت کند تا جایی که رهبر این کشور به مردمش گفت مواد ضدعفونی را به خودتان تزریق کنید. این اتفاقات را با اقداماتی که در کشور ما انجام شد، مقایسه کنید.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا عنوان کرد: در ایران حدود 1.6 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت وجود دارد؛ در حالی که این شاخص در فرانسه 7.7 و در ترکیه 4 تخت است و خیلی از کشورهای اروپایی قطعا بالای 4 تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر جمعیت دارند اما بیماران در آن کشورها، در خیابان ماندند و برای فوت شدگانشان جا نداشتند اما با 1.6 تخت به ازای هر هزار نفر در کشور، هیچ بیماری پشت درب بیمارستانها نماند. نه فقط بیماران کرونایی بلکه بیماران دیگر هم خدمت گرفتند که افتخار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در تولید ماسک، لوازم حفاظت فردی و ونتیلاتور به مرحله‌ای رسیدیم که الان صادر می‌کنیم؛ بنابراین کشور ما، با تکیه بر مردم توانست در مقابل این بیماری ایستادگی کند. یکی از بزرگترین اقشاری که به ما کمک کردند، بازاریان و کسبه بودند. به فردی که یک مغازه 1 در 2 متر دارد و کسب روزی حلال می‌کند، گفتیم کسب و کارت را تعطیل کن که این کار را انجام داد. وی اضافه کرد: این خیلی مهم است. جرایمی که در سطح دنیا برای متخلفین وجود دارد، واقعا زیاد است و وقتی به افراد می‌گویند در خانه بمانید، ماهانه به عنوان نمونه دو هزار دلار پرداخت می کنند اما ما این کار را نکردیم و اتفاقا همان بازاری‌ها و کسبه در کار خیر هم شرکت کردند و به ما کمک کردند.

رئیسی ضمن تقدیر از همکاری‌های گسترده دستگاه‌های مختلف به ویژه بسیج، هلال احمر، شهرداری، صدا و سیما، نیروی انتظامی، نیروهای مسلح خیّرین، سمن ها، اصناف، سپاه، جامعه پزشکی، ائمه جمعه و جماعت، گفت: دادستان‌ها در این دوره در سطح کشور خیلی به ما کمک کردند. یکی از نقاط قوت ما، همکاری بسیار خوب دادستان ها بود. گزارش‌های بسیار متعددی از کشور داریم که چقدر دادستان ها به خوبی با تیم‌های ما متشکل از بهداشت محیط، نیروی انتظامی و هلال احمر و اصناف و بسیج، همراهی کردند.

وی یادآور شد: کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته است. تا زمانی که 70 درصد از جمعیت، ایمن نشوند، کرونا وجود دارد. اصلا بحث ریشه کنی کرونا فعلا مطرح نیست و معنی ندارد بنابراین تا زمانی که میزان واکسیناسیون کامل نشده، با این بیماری سر و کار داریم. اگر می بینیم در جایی بیماری در حال افزایش است، باید محدودیت‌ها را تشدید و وقتی منحنی بیماری رو به پایین است باید بیماریابی را تقویت کنیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اینکه تصور کنید ویروس جهش یافته انگلیسی در مازندران وجود ندارد، اشتباه است. ویروس جهش یافته در کل کشور در گردش است. این ویروس را باید با دستگاه‌های NGS بسنجیم و ژنوم آن را تعیین کنیم. معلوم نیست کسی که به کووید19 مبتلا شده، ویروس جهش یافته انگلیسی است بلکه ما او را کرونا مثبت می‌دانیم. رئیسی خاطرنشان کرد: فکر نکنید که ویروس جهش یافته انگلیسی باعث شده وضعیت خوزستان اینگونه باشد و چون در استان مازندران این ویروس وجود ندارد، منحنی بیماری رو به پایین است. اینگونه نیست. در حال حاضر باید هر بیماری را، ویروس جهش یافته فرض کنیم.

وی بیان داشت: در سه چهار هفته گذشته در استان مازندران اقدامات بسیار خوبی به ویژه بالابردن تعداد تست های تشخیصی برای مدیریت کووید19 انجام شد. در رهگیری افراد در تماس با بیماران مبتلا به کووید19 در قالب طرح شهید سلیمانی، استان مازندران رتبه اول کشور را دارد چون تعداد تست‌ها و رهگیری‌ها افزایش یافت. معاون وزیر بهداشت: این یک نسخه اصلی برای مقابله با هر ویروسی از جمله ویروس جهش یافته انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی و هر نوع ویروس جهش یافته دیگری است.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: مهمترین راه مقابله با ویروس های جهش یافته، رعایت پروتکل‌ها و از همه مهمتر استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری و انجام تست‌های تشخیصی بیشتر و رهگیری بیماری است. باید به این سوال ساده پاسخ دهید که امروز 100 بیمار مثبت داشته ایم و به ازای هر بیمار مثبت باید 10 تست تشخیصی از اطرافیان و افراد در تماس با او باید انجام می‌شده، چند تست انجام داده‌اید؟ اگر 500 تا 600 تست انجام داده‌اید، کم است و اگر بالای هزار تست انجام شده، کار درست است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: باید قبول کنیم که یکی از مشکلات ما، ضعف در قرنطینه کردن بیماران است. وقتی بیماران را شناسایی و اطرافیان او را هم شناسایی می‌کنیم، باید یک شاخص وجود داشته باشد که نشان دهد چند درصد از افراد کرونا مثبت، 5 روز، چند درصد از آنها 7 روز و چند درصد 14 روز قرنطینه را رعایت کرده اند؟ ایده آل ما 100 درصد است اما اگر قرنطینه 5 و 7 روز بیماران مثبت، کمتر از 80 درصد باشد، این به معنی خطر است و یعنی یک فرد بیمار در جامعه، دیگران را هم آلوده می کند و تیم های حمایتی باید روی افراد در قرنطینه متمرکز شوند.

وی رئیسی اظهار داشت: رنگ بندی مناطق کشور، دو خاصیت دارد؛ یکی برای مداخله و اعمال محدودیت‌های هوشمند و دیگری برای مدیریت اپیدمی است. می‌توانیم شهرهای نزدیک به هم را از نظر رنگ بندی، به یک شکل در نظر بگیریم با این شرط که رنگ بالاتر را برای این شهرها لحاظ کنیم. مثلا اگر یک شهر نارنجی در کنار دو شهر زرد قرار داشت، سه شهر مورد نظر باید در وضعیت نارنجی قرار گیرد. در استان مازندران به خوبی، هر روستا رنگ بندی شده است.

وی گفت: امروز که می‌خواستیم به مازندران بیاییم یکی از خبرنگاران با بنده تماس گرفت و این سوال را پرسید که این درست است که می گویند دولت پول ندارد و با جریمه ها می خواهد کسب درآمد کند؟ گفتم نمی دانم اما فکر نمی کنم با این پول ها بشود کشور را اداره کرد. در ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کردیم که یک ریال از جریمه‌ها را برای وزارت بهداشت نخواهیم گرفت.

معاون وزیر بهداشت افزود: یک ایده دارم که در برخی از شرایط به جای جریمه، باید ممنوعیت مطلق قائل شویم. اگر کسی اصرار به ورود به یک منطقه را دارد باید یکی دو روز در قرنطینه ای که آن استان تعیین می‌کند، بماند و با هزینه خودش تست PCR بدهد و اگر جواب تست منفی بود، اجازه تردد دارد و اگر هم تستش مثبت بود در همان قرنطینه باید 14 روز بماند و نمی‌تواند به شهر خودش هم برگردد. وی افزود: اصلا دوست نداریم که مردم بخواهند اذیت شوند و از آنها تشکر می‌کنیم چون خیلی با ما همکاری کردند. در عید نوروز سال 99 و سال قبل از آن هم که گرفتار سیل بودند، سفر و مسافرت نکردند و عید امسال هم مشخص نیست که چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی تاکید کرد: سند ملی واکسیناسیون کووید19 را در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و مصوبه آن را گرفتیم. در این سند، اولویت بندی تزریق واکسن را تعیین کردیم و همه متعهد شدیم که بر روی این سند، ایستادگی کنیم و خارج از آن، به هیچ کس واکسن تزریق نکنیم و تا الان هم چنین کاری را نکرده‌ایم.

وی افزود: بر اساس اولویت بندی‌ها، اولین گروهی که در معرض خطر قرار دارند، کادر بهداشتی و درمانی هستند که اولویت شماره یک هستند. در حوزه درمان، نیروهای که در ICU ریفرال و مرجع بیماران کووید19 کار می‌کنند، در اولویت قرار دارند و در مرحله اول، 10 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی به آنها تزریق شد. رئیسی یادآور شد: در مرحله بعدی که از روز پنج شنبه هفته گذشته آغاز شد، واکسیناسیون چند اولویت دیگر از جمله سرای سالمندان، مراکز نگهداری معلولین ذهنی و جسمی، غسالخانه‌ها و کارکنان آرامستان‌ها، کادر درمانی در ICU و بستری کووید19، اورژانس بیمارستانی، اورژانس پیش بیمارستانی، آزمایشگاه‌های تشخیص کووید19 و مراکز منتخب 16 ساعته را آغاز کردیم.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به ورود 100 هزار دوز واکسن اسپوتنیک روسی در هفته گذشته به کشور، گفت: خوشبختانه ساعت 4 صبح روز 10 اسفند نیز 250 هزار دوز واکسن ساینوفارم چین وارد کشور شد که به زودی برای سایر گروه‌ها، تزریق را شروع می‌کنیم. اوایل هفته آینده، حدود 200 هزار دوز دیگر از واکسن اسپوتنیک وی روسی وارد کشور می‌شود.  رئیسی تاکید کرد: پیش بینی ما این است که تا هفته پایان اسفند حدود 900 هزار دوز واکسن از سبد کوواکس به دست‌مان برسد و به تدریج واکسن های کوواکس به فاصله هر 10 روز یکبار تا 4.2 میلیون دوز تا اردیبهشت ماه به کشور وارد شود.

وی ابراز داشت: از هندوستان و شرکت بهارات حدود 200 هزار دوز واکسن می رسد بنابراین مجموعه ای متنوع از واکسن کووید19 در اختیار داریم و در فاز سه، گروه هایی مانند مطب های پزشکان، متخصصین عفونی، داخلی، اطفال، دندانپزشکان، پزشکان عمومی، سالمندان بالای 80، 75 و به ترتیب 5 سال کمتر تا 65 سال و گروه 16 تا 64 سال دارای بیماری های زمینه ای را واکسینه می کنیم.

رئیسی یادآور شد: اولین واکسن ایرانی که به دست ما خواهد رسید، واکسن پاستور است که در هفته آخر اسفند، واکسیناسیون حدود 50 هزار نفر را شروع می‌کنیم و از فرودین و اردیبهشت ماه، تقریبا حدود دو میلیون دوز واکسن از پاستور هر ماه به دست ما خواهد رسید. معاون وزیر بهداشت گفت: در اواخر اردیبهشت ماه، اگر مراحل واکسن کووبرکت ایران پیش برود که تا الان هم خوب پیش رفته، از اواخر اردیبهشت ماه با تولید نیمه صنعتی، حدود یک و نیم میلیون دوز به دست ما خواهد رسید اما از تیرماه، ماهانه حدود 10 تا 15 میلیون دوز، واکسن به دست ما می‌رسد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: پیش بینی ما این است که از تیرماه به بعد، ماهانه 20 میلیون دوز واکسن تزریق کنیم و تا آذرماه، کل جمعیت مورد نظر که حدود 50 تا 56 میلیون نفر است و به 120 میلیون دوز واکسن نیاز دارند را واکسینه کنیم.

معاون بهداشت وزارت بهداشت تصریح کرد: وضعیت دنیا در مورد تامین و تولید واکسن را نباید فراموش کنیم. این از افتخارات کشور است که خودمان واکسن را تولید می‌کنیم. فکر نکنید واکسن کووید19 اینقدر زیاد است که پشت مرزها مانده و به ما التماس کنند. حدود 7.8 میلیارد نفر جمعیت روی کره زمین زندگی می‌کنند که حداقل 5 میلیارد نفر باید واکسن تزریق کنند تا ایمنی ایجاد شود. وی ادامه داد: برای این 5 میلیارد، حداقل 10 میلیارد دوز واکسن نیاز است که به هیچ عنوان در سال 1400 یا 2021 دنیا توان تولید 10 میلیارد دوز واکسن را ندارد و اگر ما در سال آینده واکسیناسیون کشور را کامل کنیم، جزء معدود کشورهای موفق دنیا در این زمینه خواهیم بود.


9:00
ایران در ساخت واکسن یکی از پلتفرم‌های موفق منطقه را خواهد داشت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

کریستف هملمن نماینده سازمان جهانی بهداشت در ایران :اطمینان دارم که ایران در ساخت واکسن یکی از پلتفرم‌های موفق منطقه را خواهد داشت.ایران بسیار پیشرفته است و امیدوارم در تلاش برای ساخت واکسن داخلی، موفق باشید و به کشورهای دیگر نیز کمک کنید، اطمینان دارم که در ساخت واکسن، ایران یکی از پلتفرم های موفق منطقه را خواهد داشت.ایران در زمینه استفاده از نیروهایی به نام بهورزان یک نمونه خاص است. این نیروها (بهورزها) ارتباطی بین نظام سلامت از نظر فیزیکی و امکانات و تسهیلات و مردم و خانواده هایی که به آن مراجعه می کنند، هستند.


8:30
رانندگان تاکسی در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار گیرند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مرتضی ضامنی مدیر عامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور :برخی صنوف درخواست خود را برای در اولویت قرار گرفتن تزریق واکسن کرونا به ستاد ملی کرونا ارائه کرده‌اند، ما نیز این درخواست را داده‌ایم و تقاضا داریم که رانندگان تاکسی که از اقشار آسیب پذیر هستند در اولویت قرار گیرند.با تاکید بر حساسیت و ضرورت ارائه خدمات توسط ناوگان تاکسیرانی در کشور و با هدف قطع زنجیره کرونا، خواستار قرارگیری رانندگان ناوگان تاکسیرانی در اولویت دریافت واکسن بعد از کادر درمان هستیم ، اکنون این تقاضا و درخواست را داده ایم، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم.در حال حاضر با احتساب رانندگان تاکسی، ون و اتوبوس ۴۰۰ هزار نفر در بحث حمل و نقل عمومی فعال هستند.

یک شنبه دهم اسفند

 

23:30
امید به درمانِ مبتلایان "کرونای انگلیسی" بیش از 90 درصد است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
دکتر سیاوش وزیری:با توجه به تغییرات صورت گرفته در ویروس و قدرت انتقال بالای آن توصیه می‌شود افراد نکات مربوط به قرنطینه خانگی را به طور جدی‌تری رعایت کرده و برای محافظت بیشتر از دو ماسک استفاده کنند. این امکان هست که میزان مرگ و میر این نوع ویروس مقداری بیشتر از کرونای معمولی باشد، اما تاکنون در مطالعات انجام شده تفاوت معناداری در این زمینه مشخص نشده است. در حال حاضر در این نوع کرونا بیش از 90 درصد امید درمان و بهبودی داریم


23:00
ابتلای کودک ۱۰ ساله به ویروس کرونا انگلیسی در قم

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:تست کرونا جهش یافته انگلیسی، یک کودک ۱۰ ساله دانش آموز در قم تأیید شد.این سومین مورد گزارش شده از ابتلا به کرونای جهش یافته انگلیسی در استان قم است. پیش از این تست کرونای جهش یافته انگلیسی یک بیمار ۷۲ ساله و یک بیمار ۲۷ ساله در قم مثبت اعلام شده بود/


22:00
فروش بلیت برای سفرهای ممنوع


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی: یک‌میلیون و ۳۰۰هزار تور داخلی و خارجی فروخته شده است.وزارت راه و شهرسازی مدعی است براساس قانون، فروش بلیت‌های عادی یا نوروزی را ادامه می‌دهد؛ چون تاکنون ستاد ملی مقابله با کرونا هیچ دستوری به آن وزارتخانه برای توقف فروش بلیت‌های نوروزی نداده است.گویا وجه بلیت‌های سفر درصورت کنسل شدن سفرها یا بسته شدن شهرها به روی مسافران نوروزی، برخلاف سال ۹۹ مشمول جریمه کنسلی خواهد شد.فعالان صنعت گردشگری: سفرهای نوروزی ۱۴۰۰کنسل شود، دولت باید ۶۰۰میلیارد تومان خسارت به دفاتر خدمات گردشگری بپردازد.جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران ایران: نمی‌توان با بخشنامه دولتی اقتصاد و زندگی مردم را تعطیل کرد؛ بنابراین ستاد به جای ممنوع کردن سفرهای نوروزی بهتر است مسیر درست سفر را به مردم نشان دهد.


21:30
امیرحسین صادقی در بیمارستان بستری شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
امیرحسین صادقی پیشکسوت باشگاه استقلال به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شد و گفته می‌شود وضعیت مساعدی ندارد.


21:00

علی اکرمی روزنامه نگار به دلیل کرونا درگذشت

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


20:30
اولین تست بالینی واکسن ضد کرونای موسسه رازی (کوو پارس رازی) انجام شد

 

20:00
هفت واکسن معروف کرونا در دنیا که مجوز گرفته‌اند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

شمار واکسن‌های کرونا که دست کم در یک کشور جهان مجوز گرفته‌اند، اکنون به هفت واکسن رسیده است. به گزارش همشهری آنلاین این واکسن‌ها شامل سه واکسن ساخت شرکت‌های آمریکایی واکسن فایزر، واکسن مدرنا و واکسن جانسون‌اندجانسون می‌شوند که از  سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته‌اند، واکسن ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلیسی آسترازنکا که در انگلیس و آمریکا مجوز مصرف اضطرای گرفته است، واکسن روسی اسپوتنیک V ساخت روسیه که در این کشور مجوز گرفته است و واکسن ساخت شرکت چینی سینوواک و واکسن کرونای ساخت گروه ملی داروسازی چین که از دولت چین مجوز گرفته‌اند.

در اینجا خصوصیات این هفت واکسن کرونا را با هم مقایسه می‌کنیم:
۱- واکسن فایزر/بیونتک
این واکسن ساخت شرکت آلمانی بیونتک و شرکت آمریکایی فایزر از تکنولوژی جدید mRNA برای انتقال ژن‌های پروتئین‌های گل‌میخی سطح کروناویروس به درون سلول‌های بدن و ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند. آنتی‌بادی‌ّهای ایجاد شده بر ضد این پروتئین‌های گل‌میخی مانع ورود کروناویروس به درون سلول و تکثیر آن می‌شوند. این واکسن به صورت دو تزریق داخل عضلانی به فاصله چهار هفته تجویز می‌شود و میزان اثربخشی آن در حفاظت در برابر بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ ۹۵ درصد است.

این واکسن باید در درمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس به طور منجمد ذخیره یا جابه‌جا شود (و نیاز به فریزرهای مخصوص با دمای بسیار پایین دارد) و برای ۵ روز می‌توان آن در دمای یخچالی معمولی بین ۲ تا ۵ درجه سلسیوسی در بیمارستان‌ّ‌ها نگهداری کرد. اخیرا سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه داد برای راحت شدن توزیع این واکسن اجازه داد واکسن‌های منجمد رقیق‌نشده فایزر در فریزرهای دارویی معمول  (در دمای منهای ۲۰ درجه سلسیوس)‌ جابه‌جا و برای ۲ هفته ذخیره کرد.
این واکسن عوارض جانبی وخیمی نداشت و عوارض جانبی آن شبیه به سایر عوار سایر واکسن‌ها شامل درد و تورم در محل تزریق، خستگی، سردرد، درد عضلانی، لرز، درد مفصل و تب بوده است که پس از دوز دوم واکسن شایع‌تر است.

۲- واکسن مدرنا
این واکسن ساخت شرکت آمریکایی مدرنا مانند واکسن فایزر از تکنولوژی mRNA برای انتقال ژن‌های پروتئین‌های گل‌میخی کروناویروس و ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌کند و با دو تزریق داخل‌ عضلانی با فاصله ۳ هفته تجویز می‌شود. این واکسن تا شش ماه در دمای منهای ۲۰ درجه فریزر قابل ذخیره کردن است و در دمای  معمولی یخچالی (۲ تا ۸ درجه سلسیوس) تا ۳۰ روز قابل‌نگهداری است. اثربخشی این واکسن در جلوگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ در کارآزمایی‌های بالینی ۹۴.۵ درصد بوده است. عوارض جانبی این واکسن هم جزئی و شامل درد، تورم، قرمزی، لرز، خستگی و سردرد بوده است.

۳- واکسن آکسفورد/آسترازنکا
این واکسن با همکاری دانشگاه آکسفورد و شرکت انگلیسی- سوئدی آسترا-زنکا ساخته شده است و در آن از یک ویروس ناقل (یک آدنوویروس بی‌زیان مربوط به شمپانزه‌ها) برای انتقال ژن‌های مربوط به پروتئین‌ّ‌های گل‌میخی به درون سلول و ایجاد پاسخ ایمنی استفاده می‌شود. میزان اثربخشی این واکسن در جلوگیری از بیماری علامت‌دار در کارآزمایی‌های بالینی به طور میانگین ۷۰ درصد ارزیابی شده است. این واکسن هم باید با دو تزریق داخل عضلانی با فاصله دست کم یک ماه تجویز شود.

۴- واکسن جانسون‌اندجانسون
این واکسن کرونای ساخت شرکت آمریکایی جانسون‌اندجانسون اخیرا از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز مصرف اضطراری گرفته است و با یک تزریق داخل‌عضلانی تجویز می‌شود. کارآزمایی‌های بالینی نشاندهنده اثربخشی ۶۶ درصدی این واکسن در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کووید-۱۹ و اثربخشی ۱۰۰ درصدی آن در پیشگیری از بستری شدن و مرگ به علت کووید-۱۹ در چهار هفته پس از تزریق واکسن بوده است.

این واکسن هم در دمای معمولی یخچالی قابل‌نگهداری و ذخیره شدن است و بنابراین توزیع آن ساده‌تر از واکسن‌های فایزر/بیونتک و مدرنا است. این واکسن هم از یک ناقل ویروسی (آدنوویروس نوع ۲۶ که قابلیت تکثیرش از آن گرفته شده است) برای انتقال ژن‌های پروتئین‌ گل‌میخی یا Spike کروناویروس استفاده می‌کند. شرکت جانسون‌اندجانسون آدنوویروسی را که اساس ساخت این واکسن است، برای تولید واکسن‌های بیماری‌های دیگر مانند ویروس ایدز (اچ‌آی‌وی) و زیکا در دست استفاده دارد.

۵- واکسن اسپوتنیک V
واکسن کرونای روسی اسپوتنیک V ساخت انستیتو گامالیای روسیه است و از تکنولوژی مشابه با واکسن آسترازنکا برای ایجاد ایمنی در برابر کروناویروس استفاده می‌کند. در این مورد هم یک ویروس ناقل بی‌زیان (یک آدنوویروس عامل سرماخوردگی در انسان که قابلیت تکثیرش حذف شده است) برای انتقال ژن‌های سازنده پروتئین‌های گل‌میخی سطح کروناویروس استفاده می‌شود تا پاسخ ایمنی در برابر این پروتئین‌ها که عامل ورود ویروس به سلول‌ها هستند، ایجاد شود.
نتایج کارآزمایی بالینی مرحله سوم واکسن اسپوتنیک که اخیر در ژورنال پزشکی لنست منتشر شد، نشاندهنده اثربخشی ۹۲ درصدی آن در پیشگیری از بیماری علامت‌دار کرونا است. این واکسن فعلا فقط در روسیه مورد تایید قرار گرفته است.

۶- واکسن کروناواک
واکسن «کروناواک» ساخت شرکت چینی «سینوواک» است. این واکسن از روش قدیمی‌تر تولید واکسن یعنی از ذرات ویروسی کشته‌ یا غیرفعال‌شده استفاده می‌کند تا بدن با قرار گرفتن در معرض پروتئین‌های ویروسی نسبت به آنها پاسخ ایمنی ایجاد کند. این روش سنتی به طور موفقی برای ساختن واکسن‌های ویروسی مانند واکسن هاری استفاده شده است. این واکسن نیز در دمای یخچالی معمول (۲ تا ۸ درجه سلسیوس) قابل نگهداری است.
چین این واکسن را برای مصرف عمومی در این کشور تایید کرده است و چند کشور دیگر از جمله اندونزی، ترکیه، برزیل، شیلی، کلمبیا، اروگوئه و لائوس هم به آن مجوز مصرف اضطراری داده‌اند.

میزان اثربخشی این واکسن در کارآزمایی‌های بالینی در کشورهای گوناگون متفاوت بوده است. برزیل در ۱۳ ژانویه ۲۰۲۱ اعلام کرد که این واکسن اثربخشی ۵۰.۴ درصی در پیشگیری از عفونت علامت‌دار کووید-۱۹ و اثربخشی ۷۸ درصدی در پیشگیری از موارد خفیف کووید-۱۹ نیازمند درمان و اثربخشی ۱۰۰ درصدی در پیشگیری از موارد شدید بیماری داشته است. ترکیه در دسامبر ۲۰۲۰ بر اساس آنالیز مقدماتی نمونه‌ کوچکی از افراد اثربخشی کروناواک را ۹۱.۳ درصد اعلام کرد. اندونزی در ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ اثربخشی این واکسن را ۶۵.۳ درصد اعلام کرد.

۷- واکسن سینوفارم
واکسن کرونای ساخت گروه ملی زیست‌فناوری چین (CNBG) که زیرمجموعه «سینوفارم» (گروه ملی داروسازی چین) است، در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰ از دولت این کشور مجوز گرفت. سینوفارم بدون ارائه جزئیات اثربخشی این واکسن به نام BBIBP-CorV را براساس آنالیز مقدماتی کارآزمایی بالینی مرحله سوم ۷۹.۳۴ درصد اعلام کرد. قبلا در ۹ دسامبر امارات متحده عربی بر اساس آنالیز مقدماتی داده‌های کارآزمایی بالینی این واکسن در آن کشور در جریان است، اثربخشی آن را ۸۶ درصد اعلام کرده بود.

کارآزمایی بالینی مرحله سوم یا نهایی این واکسن در کشورهای آرژانتین، بحرین، مصر،مغرب، پاکستان، پرو و امارات متحده عربی همچنان در جریان است. واکسن سینوفارم هم مانند واکسن چینی دیگر یعنی کروناواک شرکت سینوواک از کروناویروس‌های کشته یا غیرفعال‌شده استفاده می‌کند که قابلیت تکثیر ندارند، اما باعث تحریک پاسخ ایمنی می‌شوند. چینی‌های می‌گویند میزان بروز عوارض جانبی این واکسن شبیه سایر واکسن‌های غیرفعال و میزان بروز عوارض جانبی شدید مانند آلرژی شدید بسیار اندک و در حد دو در میلیون است.


19:00
آمار کرونا در ایران و جهان (۱۳۹۹/۱۲/۱۰)

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


17:00

جزئیات تست انسانی دومین واکسن ایرانی کرونا


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در مراسمی درباره جزئیات فاز نخست کارآزمایی واکسن کووپارس توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران پویا؛ محمدحسین فلاح در مراسم آغاز کارآزمایی بالینی واکسن کرونای کووپارس رازی که امروز در بیمارستان حضرت رسول اکرم(ص) برگزار شد، اظهار کرد: روز اول فاز نخست تست انسانی واکسن کووپارس امروز بود که واکسن کرونا به دو نفر آقا تزریق شد؛ در مجموع واکسن در 8 روز به 13 نفر در مرحله اولیه فاز یک تزریق می‌شود. واکسن کووپارس ابتدا برای بررسی ایمنی و بی‌ضرر بودن به این 13 نفر تزریق خواهد شد و یک هفته بعد، تزریق واکسن کرونای کووپارس رازی به گروه‌های بعدی که شامل 120 نفر است در چهار گروه 30نفره انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سه گروه از داوطلبان واکسن را با دوزهای مختلف و یک گروه پلاسیبو (واکسن‌نما) دریافت می‌کنند. وی با بیان اینکه کل فرآیند کارآزمایی بالینی در فاز نخست 23 روز طول می‌کشد، تصریح کرد: پس از 21 روز، هر نفر، دوز دوم واکسن کرونا را دریافت می‌کند و 30 روز بعد از تزریق دوز دوم، فرد واکسن استنشاقی را دریافت می‌کند. فلاح افزود: پیش‌بینی ما این است که 14 روز بعد از تزریق به آخرین نفر در فاز اول، آنالیزها انجام و مستندات برای کمیته اخلاق و سازمان غذا و دارو ارسال شود؛ اگر نتایج رضایت‌بخش باشد وارد فاز دوم مطالعه بالینی خواهیم شد.

وی با اعلام این‌که در فاز دوم 500 نفر وارد مطالعه خواهند شد، اضافه کرد: این 500 نفر به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ 250 نفر واکسن و 250 نفر پلاسیبو دریافت می‌کنند و در فاز دوم، دوزی از واکسن کووپارس را تزریق می‌کنیم که بر اساس نتایج فاز نخست، اثربخشی و ایمنی بهتری داشته باشد. وی با ابراز این‌که "اگر نتایج فاز دوم واکسن کووپارس رضایت‌بخش باشد وارد فاز سوم کارآزمایی بالینی خواهیم شد"، ادامه داد: در فاز سوم ده‌ها هزار نفر در سنین مختلف واکسن را دریافت می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با اشاره به سابقه درخشان مؤسسه رازی در زمینه ساخت واکسن خاطرنشان کرد: مطالعات پیش‌بالینی را روی میمون سبز آفریقایی به‌عنوان بهترین گزینه برای تست حیوانی انجام دادیم و واکسن را روی 25 نمونه تست کردیم که بر اساس مطالعات بین‌المللی نتایج خوبی داشت. فلاح یادآور شد: تا به امروز در نمونه‌های حیوانی شاهد ایمنی و بی‌ضرر بودن واکسن هستیم و امیدواریم مراحل بالینی هم همین طور با موفقیت پیش برود. وی اظهار امیدواری کرد که همزمان با اتمام فاز دوم مطالعه بالینی واکسن کووپارس رازی راه‌اندازی خطوط تولید صنعتی نیز دنبال شود.
 

16:00

آغاز فاز سوم تست انسانی واکسن پاستور از ۲ هفته دیگر/ تابستان سال آینده نوبت تزریق واکسن من می‌رسد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت:واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور دو هفته دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی می‌شود. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه واکسن پاستور واکسن مشترک نیست، بیان کرد:واکسن ایرانی کرونا تولید محققان انستیتو پاستور دو هفته دیگر وارد مرحله سوم آزمایش انسانی می‌شود. ۲ تا ۴ میلیون دوز تا فروردین ۱۴۰۰ تولید می‌شود.

معاون امور بهداشت وزیر بهداشت تصریح کرد: هم اکنون ما در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن انیستیتو پاستور هستیم و واکسن پاستور نخستین واکسن ایرانی کروناست که به دستمان می‌رسد. رییسی بیان کرد: در مرحله سوم آزمایش انسانی واکسن کرونای پاستور  به  ۵۰ هزار نفر تزریق می‌شود که این مرحله دو هفته دیگر آغاز خواهد شد. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: از فروردین ۱۴۰۰، ماهانه دو تا ۴ میلیون دوز از واکسن انیستیتو پاستور به دستمان خواهد رسید.

تقسیم بندی زمانی اولویت‌های تزریق واکسن
رییسی با اشاره به سند ملی واکسیناسیون کشور که مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا را دارد، گفت: در مرحله اول واکسن به گروه‌های کارکنان بهداشت و درمان و افراد در مراکز نگهداری سالمندان و معلولان ذهنی جسمی، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد، یک سری از مشاغل دیگر از جمله غسال‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطب‌های پزشکان  و در مرحله دوم واکسن به  افراد بیش از هشتاد سال، بیش از هفتاد و پنح سال، بیش از هفتاد سال، بیش از شصت و پنج سال و افراد دارای بیماری زمینه‌ای بین ۱۶ تا  ۶۴ سال تزریق می شود و در مراحل بعدی در مرحله عموم مردم واکسینه می شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره زمان تقریبی تزریق واکسن گفت: ما واکسیناسیون افراد از خانه سالمندان و مراکز نگهداری معلولان و جانبازان را از پنجشنبه شروع کردیم و امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی وارد شد، ۲۰۰ هزار دوز واکسن اسپونتیک روسیه نیز از اوایل هفته آینده وارد کشور می‌شود، هچنین حدود ۱۰۰ هزار دوز واکسن از هندوستان وارد می‌شود و پیش بینی ما این است که یک میلیون دوز هم از سبد کوواکس قبل از سال جدید به دست ما برسد با این میزان واکسن‌ انتظار داریم تا افراد سالمند بالای هفتاد و پنج سال تا فروردین و افراد هفتادسال تا اردیبهشت و شصت و پنج ساله‌ها از خرداد واکسینه شوند.


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


ادامه فعالیت‌ها برای تولید واکسن‌های ایرانی کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره واکسنی که امروز در بیمارستان رسول اکرم تزریق آن انجام شد، گفت: این واکسن انستیتو رازی و تولید داخل است ضمن اینکه از معدود واکسن‌های دنیاست که سه دوز دارد که دو دوز آن ترریقی و یک دوز آن استنشاقی است. این واکسن یکی از واکسن‌هایی بوده که در کشور ما مرحله انسانی آن امروز آغاز شده است. وی در ادامه به واکسن کووبرکت اشاره کرد و گفت: نتایج مرحله اول کووبرکت هم تا ۱۴ اسفند مشخص و به شرکت سازنده تحویل داده خواهد شد که اگر موفقیت آمیز باشد می‌توانند مرحله دوم را آغاز کنند.

وی گفت: مرحله دو و سه کووبرکت ادغام شده است و پیش بینی می‌شود مرحله دوم و سوم تا اواسط اردیبهشت به اتمام برسد و تولید نیمه صنعتی آن از اواخر اردیبهشت به میزان یک تا یک و نیم میلیون دوز در ماه آغاز شود که اگر مراحل با موفقیت طی شود اواخر خرداد به تولید ۱۰ میلیون دوز در ماه خواهیم رسید.

به هیچ وجه تزریق واکسن کرونا خارج از اولویت‌ها نداریم
رییسی با تأکید براینکه به هیچ وجه واکسن خارج از اولویت‌ها تزریق نمی‌شود، گفت: واکسن‌ها در سامانه بهداشتی کشور ثبت می‌شود و تزریق ها تنها بر اساس اولویت‌ها خواهد بود و خارج از اولویت‌ها نخواهد بود.

وی با تأکید براینکه هیچ کسی نمی‌تواند خارج از سیستم بهداشتی کشور واکسن بزند، گفت: اگر تهیه واکسن از بازار سیاه مد نظر برخی ها باشد، باید بدانند که زنجیره نگهداری و انتقال واکسن کار ساده‌ای نیست و توصیه هم می‌شود مردم به این سمت و سو نروند که اگر کسی به این اسم واکسنی می فروشد با اطمینان می‌گویم که کلاهبرداری است،باید توجه داشت که واکسن روسی به دمای منهای ۲۰ برای نگهداری نیاز  است و خارج از نظام شبکه کسی نمی‌تواند واکسنی از جایی تهیه کند.

تابستان سال آینده نوبت تزریق واکسن من می‌رسد
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: من هنوز واکسن نزده ام و فکر نمی‌کنم به این زودی نوبت من برسد، چون بیماری زمینه‌ای ندارم سن من هم بالا نیست شاید تابستان آینده نوبت من شود. /فارس
 

14:00
آخرین آمار کرونا در ایران؛ مجموع قربانیان از مرز ۶۰ هزار نفر گذشت

مجموع جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۶۰ هزار و ۷۳ نفر رسید. سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز (یکشنبه، ۱۰ اسفند) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیص، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۹۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۳۱ هزار و ۱۶۹ نفر رسید. متاسفانه در طول شبانه روز گذشته، ۹۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۶۰ هزار و ۷۳ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۹۳ هزار ۱۲۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳ هزار و ۷۳۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: تا کنون ۱۰ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

آخرین وضعیت استان‌های کشور از نظر شیوع بیماری کرونا
او بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

12:00
تشییع بانوی مدافع سلامت در اهواز


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

فاطمه نجم‌السادات نخستین نیرو از کادر درمان شاغل در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز است که بر اثر ابتلا به کووید - ۱۹ جان خود را از دست داده است. مراسم تشییع وی امروز یکشنبه ۱۰ اسفند در بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز برگزار و در بهشت آباد اهواز به خاک سپرده شد.


10:00
خوزستان گرفتار کرونای بریتانیایی / وضعیت بحرانی کرونا در ۱۱ شهر / کسبه و مردم پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند

با تایید خبر ورود نوع جهش یافته ویروس کرونا در استان و شیوع گسترده و سریع آن، گمانه‌زنی ها بر قرنطینه کامل استان افزایش یافت اما به تعطیلی مشاغل غیر ضرور بسنده شد. با تایید خبر ورود نوع جهش یافته ویروس کرونا در استان و شیوع گسترده و سریع آن، گمانه‌زنی ها بر قرنطینه کامل استان افزایش یافت اما به تعطیلی مشاغل غیر ضرور بسنده شد. این تعطیلی شامل مناطق پرازدحام با شدیدترین محدودیت ها شد اما با وجود دو هفته از آغاز این محدودیت ها همچنان برخی از کسبه به اخطارها بی توجه مانده و همچنان به فعالیت غیر ضرور خود ادامه می‌دهند. /تسنیم


8:30
ورود نخستین محموله واکسن سینوفارم به کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
بامداد امروز نخستین محموله واکسن سینوفارم از چین وارد فرودگاه امام خمینی(ره) شد.
 
شنبه نهم اسفند

23:00
شرط و شروط آلمانی‌ها برای واکسینه‌شدن

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
نظرسنجی جدیدی نشان‌ می‌دهد که شهروندان آلمانی برای دریافت واکسن کرونا انتظار دارند از محدودیت‌های کرونایی معاف‌ شوند.خبرگزاری د.پ.آ. آلمان نوشت: اکثریت آلمانی ها مدرک واکسیناسیون کرونا را ترجیح می دهند که به آنها امکان بازدید از تئاتر ، باشگاه ورزشی ، رویدادهای فرهنگی و ورزشی یا مسافرت بین شهری و خارج از کشور را برایشان آسان تر کند.


22:00
رئیس جمهور برزیل: زدن ماسک ضرر دارد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
بولسونارو در یک برنامه زنده با استناد به مطالعه یک دانشگاه آلمانی مدعی شد که استفاده از ماسک عوارض جانبی دارد.او گفته ماسک صورت برای کودکان ضرر داشته و عوارض متعددی از جمله سردرد، عدم تمرکز، کاهش احساس خوشحالی در پی دارد


21:00
شواهدی از کرونای جهش یافته ایرانی در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
عضو ستاد ملی مقابله با کرونا از وجود کرونای جهش‌یافته در داخل کشور با عنوان «کرونای ایرانی» خبر داد و گفت: علاوه بر موتاسیون‌های (جهش ژنتیکی) آفریقایی و انگلیسی و کالیفرنیایی، باید کرونای جهش یافته ایرانی را هم اضافه کرد؛ البته هنوز کاملا تائید نشده ولی شواهدی از آن در قزوین و آن نواحی هست.
 

20:00

۴ بیماری زمینه‌ای که درمان کرونا را سخت می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
تحقیق جدید نشان داده ۴ بیماری زمینه‌ای درمان کرونا را سخت می‌کنند.پژوهشگران دانشگاه تافتس در شهر بوستون آمریکا داده‌های ۹۰۰هزار بیمار کرونا را مورد ارزیابی قرار داده‌اند. این بیماران وضعیت سختی را در دوران ابتلا به کرونا طی کرده‌اند.بر اساس الگوی محاسباتی این پژوهشگران، دو سوم این افراد پیشینه یکی از این چهار بیماری را داشته‌اند: چاقی، فشار خون بالا، دیابت و یا نارسایی قلبی.بر اساس آمار ارائه شده، بزرگترین ریسک بیماری شدید کرونایی را افرادی متحمل شده‌اند که اضافه وزن زیاد و یا فشار خون بالا داشته‌اند؛ و اینکه شدت این بیماری با سبک زندگی افراد ارتباط دارد


19:00
۸۱ فوتی جدید کرونا در کشور/۷۹۷۵ بیمار دیگر شناسایی شدند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند.وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر رسید.لاری ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.وی گفت: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.لاری ادامه داد: سه هزار و ۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.به گفته وی، تا کنون ۱۰ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.
 

18:00
درگذشت بازیکر مشهور کویتی علی رغم استفاده از واکسن کرونا

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

بازیگر مشهور کویتی (مشاری البلام) به دلیل کرونا درگذشت.او دوز اول واکسن کرونا را نیز تزریق کرده بود.


17:00
نمکی: ‌مردم خودشان را برای ‌طوفان کرونا آماده کنند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
وزیر بهداشت:ما در کشور تنوع ژنیتیکی زیادی داریم و هر استان کشور به اندازه یک کشور اروپایی است. همین امر باعث می‌شود که ایران برای جهش ویروس بستر مناسبی باشد.
 

16:00
فاز ۲ و ۳ واکسن ایرانی کرونا ادغام می‌شود

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مدیر کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران:فاز دو و سه مطالعه بالینی واکسن کوو ایران برکت با یکدیگر تلفیق خواهند شد.فاز دو و سه، جمعیت حدود ۲۰ هزار نفری را شامل می‌شود؛ زیرمجموعه‌ای از این داوطلبان که حدود ۴۰۰ نفر هستند، فاز دوم مطالعه را تشکیل می‌دهندما انتظار داریم که در نیمه اسفندماه امسال، فاز یک را نهایی‌شده اعلام کنیم؛ در اردیبهشت سال بعد نمونه‌گیری فاز دو مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن کرونا را انجام دهیم؛ در اواخر اردیبهشت‌ماه بتوانیم تواتر تزریق واکسن را نهایی کنیم و پس از آن تزریق واکسن کرونا به جمعیت بزرگ ۲۰ هزار نفری را با سرعت بیشتری در حدود ۱۰ شهرستان انجام دهیم
 

15:00
۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونا امروز وارد کشور می‌شود

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی مقابله با کرونا:امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور می‌شود.در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد.تاریخ ورود ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس نیز طی امروز یا فردا به ما اعلام می‌شود.
 

14:00
مازندران از پیک سوم کرونا خارج شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:مازندران هم اکنون از پیک سوم کرونا خارج شده و وضعیت خوبی دارد.شهر‌های استان فعلا از وضعیت قرمز خارج بوده و تنها شهر‌های ساری آمل و رامسر نارنجی هستند و بقیه شهر‌ها هم در وضعیت آبی و زرد قرار دارند.با توجه به وجود کرونای جهش یافته در کشور که بسیاری از استان‌ها هم درگیر آن هستند هر لحظه ممکن است اوضاع استان تغییر کند.
 

13:00

تعداد قربانیان کرونا در ایران به ۶۰ هزار تن رسید/ جان ‌باختن ۸۱ بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 7975 بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور طی 24 ساعت گذشته خبر داد. به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت بیان داشت: از دیروز تا امروز ۹ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۹۷۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۱۸ نفر از آنها بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۲۳ هزار و ۱۵۹ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۹۸۰ نفر رسید.

لاری تصریح کرد: خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۸۶ هزار و ۵۳۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند. سه هزار و ۷۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. سخنگوی وزارت بهداشت ابراز داشت: تاکنون ۱۰ میلیون و ۷۹۳ هزار و ۷۸۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. وی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۲ شهرستان نارنجی، ۲۵۱ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند،گفت: شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


11:00
۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای چینی امروز وارد کشور می‌شود/ گروه‌های جدیدی که تا پایان سال واکسینه می‌شوند

رییسی گفت: امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: امروز ۲۵۰ هزار دوز واکسن کرونای سینوفارم وارد کشور می‌شود و در آینده نزدیک نیز از هندوستان واکسن کرونا وارد کشور خواهد شد؛ تاریخ ورود ۴.۲ میلیون دوز واکسن کرونا از سبد کووکس نیز طی امروز یا فردا به ما اعلام می‌شود.

آغاز واکسیناسیون کرونا در گروه‌های جدید
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره برنامه واکسیناسیون علیه کووید۱۹ گفت: روز پنجشنبه گذشته با حضور وزیر بهداشت در سرای سالمندان کهریزک، واکسیناسیون گروه جدید را شروع کردیم. در این دوره جدید افراد مقیم خانه سالمندان و افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی در مراکز نگهداری در سراسر کشور، جانبازان شیمیایی بالای ۵۰ درصد و به ویژه جانبازان تنفسی و غسال‌ها در آرامستان‌ها واکسینه می‌شوند.

رییسی افزود: علاوه بر این ها واکسیناسیون پرسنل آی سی یو کرونا و بخش‌های ویژه کرونا، بخش‌های بستری کووید، آزمایشگاه‌هایی که آزمایش کووید انجام می‌دهند، مراکز منتخب کووید در بخش سرپایی و بهداشت و اورژانس‌های بیمارستان در این مرحله واکسینه می شوند و به این ترتیب امیدواریم واکسیناسیون گروه های پرخطر را که شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، قبل از پایان سال شروع کنیم و تا فروردین ماه واکسیناسیون گروه پرخطر مرحله اول را انجام دهیم. بقیه واکسیناسیون هم به تدریج بر اساس سند ملی واکسیناسیون مصوب ستاد ملی انجام می‌شود.

وضعیت کرونا در اروپا و آمریکا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به برگزاری جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست رییس جمهور و حضور دیگر اعضا، درباره وضعیت بیماری کرونا در دنیا گفت: وضعیت بیماری در دنیا مطلوب نیست و تا کنون بیش از ۱۱۴ میلیون نفر در دنیا به بیماری کرونا مبتلا شدند و بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نیز متاسفانه فوت کرده اند. در این میان کشور آمریکا سهم بسیار بالایی در آمار مرگ و میر و ابتلا دارد و بیش از ۵۲۰ هزار فوتی ناشی از کرونا فقط در کشور آمریکاست. انگلیس هم میزان مرگ و میر بالایی دارد و در اروپا تقریبا رتبه اول مرگ و میر کرونا مربوط به این کشور است.

وی افزود: بر همین اساس محدودیت های شدیدی در کشورهایی نظیر ایتالیا، فرانسه، آلمان و انگلیس اعمال شده است، این ویروس جهش یافته که از انگلیس شروع شده همه اروپا را درگیر کرده است و در انگلیس هم می توان گفت که کرونای انگلیسی جایگزین ویروس ووهان شده است. باید توجه داشت که سیستم بهداشت و درمان انگلیس و سیستم سلامت آلمان بسیار قوی هستند اما در مقابل این ویروس به زانو درآمدند.

روند افزایشی کرونا در خوزستان و چهارمحال و بختیاری
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره وضعیت بیماری کرونا در کشور گفت: در سطح کشور خودمان هم گرچه وضعیت روند بیماری تقریبا با ثبات است اما استان خوزستان و استان چهارمحال و بختیاری از استان هایی هستند که روند بیماری در آنها افزایشی است؛  در اهواز و آبادان  و برخی شهرهای دیگر خوزستان گردش ویروس جهش یافته بالاست و تعداد زیادی از افراد مبتلا به کرونا شده اند و میزان بستری هم بالاست.

وی افزود: اقدامات خوبی در خوزستان شروع شده و میزان رعایت دستورالعمل‌ها در دزفول و شادگان بهتر از قبل شده است و به نظر می رسد روند افزایشی بیمار تا حدودی در حال کنترل شدن است همچنین اقدامات خوبی در بیماریابی انجام شده است و در همین زمینه نیز روزانه ۱۲ هزار تست فقط در خوزستان گرفته می شود. در کشور نیز بالای ۱۰۰ هزار تست در روز انجام می شود که این روند می تواند در تشخیص زودرس بیماران و اطرافیان آنها کمک کننده باشد.

۱۱ شهر همچنان در وضعیت قرمز کرونا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا  گفت: در حال حاضر در خوزستان ۱۱ شهر قرمز اهواز، آبادان، بندرماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون وهویزه در وضعیت قرمز قرار دارند وامیدوارم با افزایش رعایت دستورالعمل‌ها بتوانیم از وضعیت قرمز در این شهرها خارج شویم. وی گفت: در سطح کشور اکنون ۳۲ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۵۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۴ در وضعیت آبی کرونا قرار دارند.

چند هفته باقی مانده را رعایت کنید تا نوروز آرامی داشته باشیم
معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور گفت: میزان رعایت دستورالعمل‌ها را باید به شدت رصد کنیم و این میزان را بالا ببریم. این چند هفته باقی مانده تا نوروز باید به شدت و با دقت رصد شود تا بتوانیم ایام نوروز آرامی را سپری کنیم. وی ادامه داد: ماهیت ویروس کرونا طوری است که  شرایط خیلی قابل پیش بینی نیست و به محض عدم رعایت دستورالعمل‌ها موجی از بیماری می تواند شهرها، استان‌ها و کشور را در برگیرد.از طرفی ویروس جهش یافته انگلیسی هم به شدت قدرت سرایت بالایی دارد.

تشدید کنترل مرزهای غربی کشور با کمک هلال احمر
رییسی درباره کنترل مرزهای کشور گفت: در ارتباط با کنترل مرزها در ستاد بحث و قرار شد، نیروهای جمعیت هلال احمر برای مراقبت مرزی به کمک نیروهای بهداشت بیایند. در حال حاضر مرزهای غربی کشور بسته شده است و مرزها به شدت کنترل می شوند. امیدواریم بتوانیم مرز هوایی و زمینی و آبی را به دقت کنترل کنیم. اگرچه ویروس جهش یافته در کشور به گردش درآمده است اما در هر صورت باید از انتشار بیشتر آن جلوگیری کنیم و راهکار هم آن است که سریع بیماران و اطرافیان آنها راشناسایی کنیم. وی خطاب به مردم گفت: ضمن تشکر و تقدیر از همه هموطنانم که به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می کنند، امیدوارم دست به دست هم دهیم و بتوانیم این چند هفته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مانع از انتشار وسیع بیماری در سطح کشور شویم و ایام نوروز را به آرامی سپری کنیم.


8:30
کاهش رعایت پروتکل‌ها و خطر چهارمین پیک کرونا / هشدار افزایش دوباره فوتی‌ها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
عمادی،عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:اینطور نیست که بگوییم ویروس جهش یافته فقط جوانان را درگیر کرده و سایر افراد را مبتلا نمی کند. در تهران آمار بیماران سرپایی در حال افزایش است. بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد. علائم ویروس جهش یافته نیز همان تب، سرفه، بدن درد و... که همان علائم کووید-۱۹ است و فرقی با ویروس ووهان از نظر علائم ندارد.اگر این وضعیت یعنی روند کاهشی رعایت پروتکل های بهداشتی ادامه یابد، حتما با بحران در بیماری مواجه می شویم. کووید-۱۹ شوخی ندارد.بعد از افزایش بیماران در بخش سرپایی حدود دو هفته طول می کشد تا این افزایش به بخش بستری هم تسری یابد که البته امیدوارم واقعا چنین اتفاقی رخ ندهد.

 
جمعه هشتم اسفند
 

19:30
واکسیناسیون مجروحان شیمیایی علیه کرونا از هفته آینده

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مصطفی قانعی رییس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که در هفته پیش رو واکسیناسیون جانبازان شیمیایی در برابر کرونا آغاز خواهد شد.
 

17:00

نگرانی از شعله‌های سرکش کرونای جهش یافته


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
وزیر بهداشت:امروز گرفتار نوعی ویروس جهش یافته شده‌ایم و این ویروس در کل کشور در حال چرخش است و دیروز هم گزارش‌هایی از این ویروس در قم به ما رسید.قدرت سرایت این ویروس حدود ۱۰ تا ۱۲ برابر ویروس قبلی است، مدتی که بیمار را به بیمارستان و بخش ICU می‌کشاند بجای ۷ تا ۱۰ روز، ۷۲ ساعت است و به شدت هم بیمار را به سمت مرگ و میر می‌برد و بیشتر هم جوان‌ترها را گرفتار می‌کند.


15:30
دیلی‌میل: کاملا هریس گفته بعد از تزریق واکسن کرونا مدرنا دچار عوارض جانبی شده است

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


14:30
فوت ۶۹ بیمار کووید-۱۹ در شبانه روز گذشته


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مبتلایان جدید: ۸۱۰۳ نفر، قربانیان جدید: ۶۹ نفر، کل مبتلایان: ۱۶۱۵۱۸۴۰ نفر، کل قربانیان: ۵۸۹۵۵ نفر،  بهبودیافتگان: ۱۳۷۹۹۲۲ نفر،  بیماران بدحال: ۳۷۲۰ نفر.  در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۳۱ شهرستان نارنجی، ۲۵۲ شهرستان زرد و ۱۵۴ شهرستان آبی هستند.شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


10:20
نمکی: کرونای ایرانی نداریم


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
وزیر بهداشت: هنوز جهش داخلی قابل توجه که آن را به عنوان جهش ملی اعلام کنیم نداریم، اما هر لحظه ممکن است در گوشه‌ای از کشور دچار جهش جدید ویروس شویم.

 

9:00
شوخی مهران مدیری با افزایش جمعیت در دوره کرونا/در ایران فقط در 9/9/99 80 هزار نفر به دنیا آمدند

 


8:30
با روند فعلی، موج چهارم کرونا در فروردین رخ می‎دهد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

رئیسی:اگر سهل‌انگاری‎ها به همین شکل پیش برود باشد موج چهارم کرونا در فروردین ۱۴۰۰ رخ می‎دهد، البته باید بر ساده‎انگاری مسئولان هم تاکید کنیم. با توجه به شرایط فعلی سفرهای نوروزی منتفی است، مگر اینکه تعداد شهرهای آبی خیلی زیاد شود. فعلا برای سفر نوروزی بلیط رزرو نکنید. اگر شاخص بستری روزانه به عدد ۱۰۰۰ برسد وضعیت بدی در انتظارمان خواهد بود.براساس گزارش ناجا تاکنون تنها ۲.۵ درصد از جرایم کرونایی وصول شده است. علاوه بر عراق موارد زیادی از ورود بیماران را از امارات شاهد بوده‌ایم‌
 
پنجشنبه هفتم اسفند

21:00
تصاویری از آغاز واکسیناسیون در آسایشگاه سالمندان کهریزک

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

20:30
تست کرونا با گوشی همراه در کمتر از ده دقیقه!

 

دانشمندان دانشگاه لیل فرانسه دستگاهی ابداع کردند که می‌تواند زمان تست کووید۱۹ را متحول کند


15:00
فوت ۹۴ بیمار کووید۱۹ در شبانه روز گذشته در کشور


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی وزارت بهداشت: از دیروز تا امروز ۷ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسید.


12:00
ممنوعیت کرونایی سفر به ۴ استان و ۷ شهر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
:جانشین پلیس راهور ناجا: سفر به استان خوزستان و خروج از آن دارای محدودیت کامل بوده و امکان مسافرت به سمت خوزستان یا خروج از آن وجود ندارد.. سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است. این محدودیت ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و تاکنون زمانی برای پایان آن اعلام نشده است. محدودیت تردد در شهرهای دارای وضعیت قرمز و نارنجی همچنان به قوت خود باقی است


9:30
کروناویروس نیویورکی هم آمد

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
نوع جدیدی از کروناویروس جهش یافته موسوه به B.1.526 در حال شیوع در نیویورک است که جهش آن ممکن است تاثیر واکسن را کم کند.سمپل‌های گردآوری شده نشان می‌دهد این جهش در نوامبر شروع شده و به دو زیرشاخه E484K و S477N تقسیم شده است
 
چهارشنبه ششم اسفند


12:00
کرونای جهش یافته در نمایشگاه گردشگری

علیرضا زالی فرمانده عملیات مقابله با کرونا در تهران روز چهارم اسفند ماه خبر داد: «تاکنون ۳ فوتی قطعی ناشی از ابتلاء به ویروس جهش یافته داشتیم. همچنین هفت نفر مبتلا به ویروس انگلیسی شناسایی شده‌اند.» با این وجود چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری و سی و چهارمین نمایشگاه صنایع دستی در تهران از روز ۵ اسفند ماه به مدت سه روز در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی برپا شده است. آنچه که در روز اول افتتاحیه قابل مشاهده بود، نشان می‌داد که رعایت این موارد به دلیل ازدحام جمعیت امکان پذیر نیست و یا به صورت کامل اجرایی نمی‌شود.
 

جهانپور: واکسیناسیون کرونا فعلا اجباری نیست

تزریق واکسن کرونا فعلا اجباری نیست اما احتمالا در آینده و با گسترش واکسیناسیون، ارائه برخی خدمات اجتماعی به مردم مستلزم داشتن گواهی واکسیناسیون می‌شود.

ویدئو | زمان اثربخشی واکسن کوو ایرانی و تولید انبوه آن چه زمانی است؟

 

معاون تحقیقات و فناوری مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی در اخبار شبکه یک درباره زمان اثربخشی واکسن کوو ایرانی و تولید انبوه آن صحبت کرد.

بیماری همه‌گیر کرونا از عوامل نابرابری در فعالیت اقتصادی زنان

بانک جهانی در گزارشی با عنوان «زنان، تجارت و قانون ۲۰۲۱» اعلام کرد بیماری همه‌گیر کرونا با ایجاد مشکلاتی جدید در مسیر پیشرفت برابری جنسیتی در جهان سبب شد تا از سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰، اصلاحات برای از بین بردن موانع فعالیت اقتصادی زنان در بسیاری از کشورها کند و نامتوازن پیش رود. تارنمای اسپانیایی بانک جهانی گفت: این نهاد مالی بین‌المللی اعلام کرد حرکت به سمت پیشرفت برابری جنسیتی در سراسر جهان هر چند ادامه دارد اما شیوع بیماری همه‌گیر در یکسال اخیر این روند پیوسته اما آهسته را با چالش‌هایی مواجه کرد.

بر اساس گزارش جدید بانک جهانی با عنوان «زنان، تجارت و قانون ۲۰۲۱» اصلاحات اتخاذ شده در جهت رفع موانع ورود زنان به حوزه کسب‌وکار در بسیاری از مناطق جهان آهسته و به صورت نامتوازن به اجرا درآمده است. بانک جهانی در این گزارش، نابرابری جنسیتی در ارتباط با فرصت‌های اقتصادی را در قوانین و مقررات ۱۹۰ کشور در بازه زمانی سپتامبر ۲۰۱۹ تا اکتبر ۲۰۲۰  سنجیده است. این گزارش همچنین واکنش و پاسخ دولت‌ها به پیامدهای بیماری همه‌گیر بر زنان در خانه و محل کارشان را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.

اقدامات ابتکاری دولت‌ها در حمایت از جامعه زنان که تا پیش از همه‌گیری نیز در معرض آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی قرار داشت، با شیوع ویروس کرونا با محدودیت‌های جدی مواجه شده است. به طور متوسط، زنان از سه چهارم حقوق مردان برخوردار هستند. «دیوید مالپاس» رئیس بانک جهانی معتقد است، «به منظور دستیابی به نتایج بهتر توسعه اقتصادی، زنان باید به صورت گسترده در فعالیت‌های اقتصادی جای داده شوند». وی افزود: با وجود پیشرفت ها در برخی کشورها، ما در برخی مناطق دیگر عقب نشینی‌های نگران کننده ای همچون محدودیت فعالیت زنان بدون اجازه سرپرست مرد مشاهده کرده ایم.

مالپاس در ادامه گفت: همه‌گیری کووید-۱۹ با تشدید تفاوت‌های جنسیتی به ضرر زنان و دختران به ویژه در حوزه آموزش و اشتغال تمام شده است. از طرفی زنان با افزایش خشونت‌های خانگی و چالش‌های بهداشتی روبرو هستند. بنابراین زنان به موازات مردان باید به خدمات مالی دسترسی داشته و در مرکز تلاش‌های ما در جهت بهبودی فراگیر از بیماری کووید-۱۹ قرار گیرند.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد که بسیاری از دولت‌ها در این دوران گام‌هایی برای کاهش پیامدهای همه‌گیری کرونا بر زنان شاغل برداشته اند. به عنوان مثال تا پیش از شیوع ویروس کرونا، کمتر از یک چهارم اقتصادهای مورد مطالعه، با اعطای مجوز قانونی از والدین شاغل در مراقبت از کودکان حمایت می‌کردند، حال آنکه با گسترش همه‌گیری و بسته شدن مدارس، نزدیک به ۴۰ اقتصاد جهان، سیاست‌های جدیدی همچون مجوز مرخصی و مزایای ویژه برای کمک به مادران شاغل در نظر گرفتند. البته نباید فراموش کرد که تا کنون این اقدامات برای پاسخگویی به چالش‌های بسیاری از مادران شاغل کافی نبوده است.  
    
در پایان این گزارش آمده است: دستیابی به برابری جنسیتی قانونی هرچند مستلزم تلاش هماهنگ دولت‌ها، جامعه مدنی و سازمان‌های بین‌المللی است اما اصلاحات قانونی و نظارتی  به عنوان یک کاتالیزور می‌تواند موجب تسریع بهبود زندگی زنان، خانواده ها و به دنبال آن، جوامع شود. بانک جهانی پیشتر تاکید کرد، هیچ کشوری بدون مشارکت برابر زنان و مردان نمی‌تواند از تمام ظرفیت‌هایش استفاده کند. رسیدن به برابری جنسیتی تنها یک حق نیست، بلکه برای رشد اقتصادی و توسعه کشور مفید است. /ایرنا


10:00
واکسیناسیون ۱۸ ساله‌ها در فاز سوم مطالعات واکسن ایرانی کرونا

مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا از آزمایش این واکسن روی گروه سنی ۱۸ سال به بالا در فاز سوم مطالعات بالینی خبر داد. به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر حامد حسینی (مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا) با اشاره به اتمام فاز یک مطالعات بالینی و تلفیق فاز دو و سه مطالعات بالینی واکسن کووایران برکت گفت: فاز یک تمام شده و آماده ورود به فازهای بعدی هستیم. پروتکل تلفیقی فاز دو و سه را به سازمان غذا و دارو فرستاده‌ایم. ۱۴ اسفند آخرین نمونه خون از داوطلبان گرفته و گزارش نهایی فاز یک ارائه می‌شود.

وی افزود: در فاز دو کار را بر روی ۴۰۰ داوطلب دیگر ادامه می‌دهیم و اگر قانع‌کننده باشد وارد فاز سه می‌شویم که ۲۰ هزار نفر هستند. مدیر گروه مطالعات بالینی واکسن ایرانی کرونا در پاسخ به پرسشی مبنی بر مشخصات داوطلبانی که در فاز دو و سه، واکسن تزریق خواهند کرد، گفت: ما فاز یک یعنی تست روی گروه سنی ۱۸ تا ۵۰ سال را انجام دادیم. در فاز دو همچنان ۱۸ تا ۵۰ ساله‌ها هستند به صورت موازی جمعیت ۵۰ تا ۷۵ سال را وارد تست می‌کنیم و  فاز یک و دو را با هم بر روی آنها انجام می‌دهیم.

حسینی ادامه داد: در یک نقطه طلاقی در فاز سه اینها به هم می‌رسند و در فاز سه اجازه خواهیم داشت تزریق واکسن را روی جمعیت ۱۸ تا ۷۵ سال انجام دهیم. مسئول تیم نظارت بر آزمایش‌های انسانی واکسن کرونا، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره)، درباره مطالعات واکسن روی گروه زیر ۱۸ سال نیز گفت: به آن مرحله موفقیت‌آمیز که برسیم و جمعیت بزرگی واکسینه شوند به فکر زیر ۱۸ سال و گروه‌های پرخطر دیگر هم هستیم که به صورت مطالعات کوچک به این مجموعه مطالعات اضافه می‌کنیم. باید گروه‌های خاص از جمله زیر ۱۸ سال را اضافه کنیم اما  واقعیت این است که در قوانین کشورها، رگولاتوری و تولید واکسن قدم به قدم است؛ یعنی باید این مرحله را بگذرانیم و سپس به آن مرحله نیز قدم بگذاریم.

وی درباره این که آیا بعد از تزریق واکسن پروتکل‌ها باید همچنان رعایت شوند؟ اظهار کرد: این پیشنهاد را دادیم و خواهش کردیم همگی تا زمانی که اپیدمی به معنای واقعی کلمه کنترل شود حتی بعد از تزریق واکسن هم ماسک می‌زنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت می‌کنیم، اما با کمک واکسن شرایط را قابل  تحمل‌تر می‌کنیم. امیدواریم همه رعایت کنند.


8:30
ابتلا به گونه انگلیسی کرونا رو به افزایش / ضرورت اعمال محدودیت سفر به استان‌های درگیر


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مردانی عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا:پیش‌بینی ما این است که طی روزهای آتی میزان مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور تاحدودی افزایش یابد؛ زیرا با افزایش تعداد موارد شناسایی شده، تعداد موارد بستری افزایش یافته و این موضوع بر تعداد مرگ و میرهم تاثیر خواهد گذاشت.در صورتی که محدودیت‌های سفر به استان‌های درگیر با ویروس موتاسیون یافته انگلیسی اتفاق نیفتد قطعا مشکل به کل کشور گسترش خواهد یافت.نوع جهش یافته ویروس(انگلیسی) نسبت به نوع ابتدایی بیشتر جوانان زیر ۲۰ سال و کودکان را درگیر می‌کند.

سه شنبه پنجم اسفند


23:45
فوت دومین پرستار باردار بر اثر کرونا در البرز


23:30
فوت نیم میلیون نفر در آمریکا بر اثر کرونا تاکنون


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

با گذشت یک سال از شیوع ویروس کرونا در آمریکا و ناتوانی دولتمردان این کشور در مهار این بیماری همه گیری مرگبار تا کنون بیش از ۵۱۳ هزار و ۱۹۲ نفر در ایالات متحده جان خود را از دست داده اند.براساس این گزارش در ۲۴ ساعت گذشته در آمریکا که دارای بیشترین آمار بیماران کرونایی است، ۵۹ هزار و ۲۵۷ نفر به کووید ۱۹مبتلا شده و یک هزار و ۳۷۴ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.


23:00
اولین مورد ابتلا به کرونای انگلیسی در مشهد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
معاون علوم پزشکی مشهد: نخستین فرد مبتلا به کرونای انگلیسی در مشهد که فردی ۷۰ ساله است در حال حاضر تحت مراقبت و بستری است.تمامی افراد در تماس با این بیمار در حال انجام آزمایش هستند.


22:00
توصیه‌های سخنگوی وزارت بهداشت به بیماران زمینه‌ای در همه‌گیری کرونا



21:00
ماهی قرمز عامل انتقال کرونا است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

اداره کل دامپزشکی استان تهران:ویروس کرونای عامل بیماری کووید ۱۹ در ماهیان بیمارزا نبوده و توصیه‌های بهداشتی صرفاً به منظور جلوگیری از مخاطره بهداشتی احتمالی ناشی از انتقال مکانیکی ویروس از طریق آب و سطح بدن ماهی است.در صورت تماس با ماهی و یا آب حمل و نگهداری، بلافاصله نسبت به شستشوی دست‌ها با آب و صابون و یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های مناسب اقدام شود.


20:00
خطر بیشتر کرونا برای سنین زیر ۱۰ و بالای ۷۰ سال / لزوم قاطعیت بیشتر در رعایت پروتکل‌ها


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

فرمانده عملیات مدیریت کرونا در تهران: در استان تهران آمار مبتلایان و میزان بستری گروه های سنی زیر ۱۰ سال از حدود ۹ دهم درصد در اسفند ۹۸ به ۱۱ درصد در بهمن ماه ۹۹ رسیده است. در گروه سنی بالای ۸۰ سال از ۷.۴ درصد به ۱۲ درصد و در گروه سنی بین ۸۰-۷۰ سال نیز از ۱۱ درصد به ۱۴ درصد افزایش یافته است.مردم و مسئولان باید رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به عنوان راهبرد اصلی پیشگیری از بیماری بیشتر مورد توجه قرار دهند.


19:00
جزییات آزمایش واکسن ایرانی استنشاقی کرونا روی داوطلبان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

مسئول انجام مطالعه بالینی واکسن پروتئین نوترکیب رازی:فعلا منتظر مجوز نهایی سازمان غذا و دارو هستیم و پس از صدور آن که امیدواریم چند روز آینده باشد، فاز اول مطالعات آغاز می‌شود.امید می‌رود پیش از آغاز سال ۱۴۰۰ فاز اول مطالعات بالینی شروع شود.واکسن انستیتو رازی یک واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید ۱۹ است که بخش اصلی آن تزریقی است که در روزهای اول و ۲۱ نوع تزریقی و در روز ۵۱ دوز استنشاقی آن ارائه می‌شود تا مخاط بینی را در برابر ویروس مقاوم سازد


18:00
مسافر پرواز قشم که حاضر نشد ماسک بزند، به اجبار پیاده شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری:عصر دیروز مهمانداران پرواز قشم_تهران شرکت هواپیمایی معراج پس از حضور مسافران در هواپیما به علت برداشتن ماسک توسط یکی از مسافران تذکر داده‌اند، اما مسافر مذکور از استفاده ماسک خودداری کرد.به همین دلیل خلبان با انصراف از تیک آف به محل پارک هواپیما بازگشته و پس از پیاده کردن مسافر جهت انجام پرواز اقدام کرده است.


17:00
چه زمانی میتوانیم دیگر از ماسک استفاده نکنیم؟

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

مدیر تیم ارزیابی واکسن کوو ایران برکت:ناشناخته‌ها درباره بیماری کرونا بسیار زیاد است، بنابراین ما باید همه دستورالعمل‌های بهداشتی را انجام دهیم و بدانیم که واکسن یک راه حل بسیار موثر در کنار استفاده از ماسک و رعایت دیگر شیوه نامه‌های بهداشتی است.اگر به مرور زمان داده‌های اپیدمیولوژیک نشان دهد که بیماری به مرحله کنترل رسیده، تحت شرایطی ممکن است ما از ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری اجتماعی خارج شویم.تجربه و انتظارم این است که حداقل ماه‌های زیادی پیش رو داریم که باید همچنان ماسک را روی بینی و دهانمان نگه داریم.


15:00
91 فوتی جدید کرونا در کشور/ ۸۳۳۰ بیمار دیگر شناسایی شدند

سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۸هزار و ۳۳۰ مبتلای جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت گذشته خبر داد. به گزارش ایسنا، دکتر سیماسادات لاری گفت: از دیروز تا امروز ۵ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۳۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۸۲ نفر از آنها بستری شدند. وی افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۰ هزار و ۶۰۵ نفر رسید.

لاری گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۶۶۳ نفر رسید. به گفته وی، خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۵۸ هزار و ۵۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند. لاری ادامه داد: ۳ هزار و ۶۹۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. وی افزود: تا کنون ۱۰ میلیون و ۵۵۹ هزار و ۹۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. به گفته وی، شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


13:00

افزایش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت بیماری کرونا در خوزستان گفت: «همه سازمان‌ها، ادارات و صنایع موظف به پشتیبانی از طرح سردار شهید سلیمانی در سراسر استان هستند.» ولی‌الله حیاتی در جلسه هماهنگی طرح محله‌محور سردار شهید سلیمانی، اظهار داشت: «همه سازمان‌ها، ادارات و صنایع موظف به پشتیبانی از طرح سردار شهید سلیمانی در سراسر استان هستند.»

وی افزود: «فرمانداران سراسر استان، جلسات پشتیبانی از طرح سردار شهید سلیمانی را برگزار و مصوبات را با جدیت پیگیری کنند.» معاون امنیتی و انتظامی استانداری خوزستان بیان کرد: «بخشی از ادارات به وظایف خود در پشتیبانی از این طرح خوب عمل کرده‌اند و برخی دیگر به وظایف خود به خوبی عمل نکرده‌اند که انتظار می‌رود دستگاه‌ها به طور ویژه پای کار بیایند.» وی افزود: «خوشبختانه میزان رعایت پروتکل‌ها در استان خوزستان افزایش یافته است.»
 

11:00

توزیع واکسن کرونا از طریق «تیتک»/ آیا وزارت بهداشت از تجربه‌های شکست‌خورده عبرت می‌گیرد؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

با وجود آنکه وزارت بهداشت بارها به علت بی‌اعتنایی به سامانه تیتک، در زمینه توزیع دارو ضربه دیده است اما گویا این وزراتخانه مجددا علاقمند است دوبار از یک سوراخ گزیده شود. کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو هفته گذشته درباره نحوه توزیع واکسن کرونا، بر لزوم توزیع واکسن‌های کرونا وارداتی همچون سایر کالا‌های سلامت‎‌محور از طریق سامانه «تیتک» تأکید کرد. به گفته وی، هر واکسن کد اختصاصی سامانه تیتک را دریافت می‌کند که به صورت برچسب بر روی آن مندرج خواهد بود و واکسن از طریق هر سامانه‌ای بخواهد وارد شود، قابل اتصال به تیتک است و از این طریق رهگیری می‌شود، بنابراین امکان قاچاق معکوس واکسن‌های کرونا وجود ندارد.

اما سابقه نشان داده است که وعده‌های مسئولان وزارت بهداشت درباره نحوه توزیع داروهای کمیاب و مهم، در مقام عمل کاملا محقق نشده و مشکلات عدیده‌ای در این زمینه به وجود آمده است. تجربه شکست خورده توزیع واکسن آنفولانزا و قلم‌های انسولین در خارج از بستر سامانه تیتک خود شاهدی بر عملکرد اشتباه برخی از مسئولان وزارت بهداشت درباره توزیع واکسن کرونا است.

نقش سامانه تیتک در توزیع واکسن نمایشی و ناقص است
متأسفانه آخرین اخبار حاکی از آن است که معاونت بهداشت وزارت بهداشت با پافشاری بر تصمیمات اشتباه گذشته خود، قصد استفاده بهینه از سامانه تیتک را نداشته و این وزارتخانه تصمیم دارد فقط به شکل «ناقص» و «نمایشی» از سامانه تیتک برای توزیع واکسن کرونا استفاده کند. پدرام اصلانی‌فر کارشناس حوزه سیاست‌گذاری سلامت در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: بر اساس آخرین اخبار، واکسن‌های کرونا برچسب تیتک را دریافت می‌کنند و اطلاعات این شناسه‌ها در تیتک ثبت می‌شود؛ اما متأسفانه اتصال حلقه‌های توزیع واکسن به سامانه تیتک به شکل ناقص است چراکه شناسه‌های تیتک در مراحل بعد از ورود به کشور به طور کامل استعلام نمی‌شوند و این مسئله کارکرد تیتک را با اختلال مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه الگوی مدنظر معاونت بهداشت وزارت بهداشت برای توزیع به شیوه (۱. واردکننده، ۲. معاونت بهداشت کل، ۳. توزیع توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۴. تحویل به مراکز بهداشت) است، عنوان کرد: اما به نظر می‌رسد که در شیوه مناسب برای جلوگیری از وقوع تخلفات، توزیع می‌بایست با همکاری مراکز پخش صورت پذیرد (۱. واردکننده، ۲. توزیع توسط شرکتهای پخش دارو، ۳. تحویل به مراکز بهداشت). این کارشناس حوزه سیاست‌گذاری سلامت با اشاره به اینکه کارکرد مطلوب تیتک منوط به نظارت بر تمامی حلقه‌های زنجیره توزیع است و حذف یک حلقه از این زنجیره، کنترل هوشمند و یکپارچه این سامانه را با اختلال رو به رو می‌کند. افزود: تاکنون به علت کم‌کاری مسئولان وزارت بهداشت، تیتک به دانشگاه‌های علوم پزشکی متصل نشده درحالیکه فرآیند برقراری اتصال تیتک به این دانشگاه‌ها در مدت زمان کوتاهی میسر است. /فارس



8:30
تاثیر چشمگیر واکسن روی کاهش آمار


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
آمارهای منتشره در انگلیس حکایت از تاثیر مثبت دز اول واکسن در مقابل کروناویروس دارد.بر این اساس واکسن آکسفورد یا فایزر تا 85 درصد شمار بستری شدگان در بیمارستان را کاهش داده است.واکسن فایزر شانس عدم ابتلا تا 70 درصد را نشان می‌دهد.واکسیناسیون در درازمدت باعث کاهش قابل توجه مبتلایان خواهد شد.
 

شهادت یک پرستار دیگر به دلیل ابتلا به کرونا در البرز


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

مسؤول روابط عمومی بیمارستان شهید مدنی کرج گفت: یکی از پرستاران بیمارستان شهید مدنی کرج به دلیل ابتلا به کووید 19 چشم از جهان فرو بست. محمود وهابی مسؤول روابط عمومی بیمارستان شهید مدنی کرج در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در کرج گفت: یکی از پرستاران بیمارستان شهید مدنی کرج بنام «فرانک داودی» که در بخش جراحی مردان این بیمارستان مشغول خدمت بود به دلیل ابتلا به کووید 19 چشم از جهان فرو بست.

وی افزود: این پرستار خدوم باردار بود و بعد از وخامت حالش کادر درمان استان تشخیص دادند که به یکی از بیمارستان‌های استان تهران منتقل شود. با تشخیص تیم پزشکی این پرستار مورد عمل جراحی سزارین قرار می‌گیرد تا کودک 7 ماهه از مرگ حتمی نجات یابد اما به دلیل وخامت شرایط این پرستار تلاش ها برای زنده ماندن مادر بی نتیجه می ماند. در روزهای گذشته «مهشید گودرز» یکی دیگر از پرستاران باردار استان البرز به دلیل کرونا به شهدای سلامت پیوست و فرزند 7 ماهه وی هم تحت مراقبت ویژه قرار دارد. تاکنون حدود هشت تن از مدافعان سلامت استان البرز براثر ابتلا به کووید ۱۹ به شهادت رسیده اند.

 
دوشنبه چهارم اسفند


23:00
تعطیلی اصناف اهواز در پی تشدید وضعیت قرمز

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


21:00
۳ فوتی قطعی کرونای جهش یافته در تهران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
فرمانده ستاد مقابله با کرونای تهران:نمی توانیم مشخص کنیم که کانون شیوع ویروس جهش یافته کجاست. با توجه به پراکندگی مبتلایان می توانیم بگوییم در نقاط مختلف تهران مبتلایان وجود داشته و تراکنش اتفاق افتاده است.تاکنون ۳ نفر قوتی قطعی ناشی از ابتلا به ویروس جهش یافته داشتیم.


20:00
وزیر بهداشت : تولید واکسن ملی از اردیبهشت 1400


19:00
۲۵۰ هزار واکسن اهدایی چین آماده ارسال به ایران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی وزارت امور خارجه:دولت چین با هماهنگی سفارت کشورمان در پکن ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم را به ایران اهدا کرده و محموله آن آماده ارسال به ایران است.به محض اینکه مقدمات پرواز آماده شود، تاریخ را اعلام خواهیم کرد
 

18:00
افزایش خودکشی زنان ژاپنی در دوران کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
کارشناسان معتقدند که بین خودکشی افراد مشهور و افزایش فوری نرخ خودکشی در روزهای بعد از این اتفاق رابطه شدید و مستقیمی وجود دارد.ژاپن بیشترین میزان خودکشی در کشورهای پیشرفته را داشته است. این کشور در دهه‌های اخیر موفق شده تا نرخ خودکشی را حدود یک سوم کاهش دهد.از آنجا که شرایط کرونایی مانع دسترسی خانواده‌ها به افراد از دست رفته یا تسلی اقوام می‌شود، زندگی قربانیان خودکشی به مراتب سخت‌تر شده است.


17:00
مقام سازمان بهداشت جهانی: پایان همه گیری کرونا در ابتدای 2022


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
یک مدیر منطقه ای سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده همه گیری ویروس کرونا تا یک سال دیگر فروکش خواهد کرد.به گزارش عصرایران، " هانس کلوگه" مدیر منطقه اروپا سازمان بهداشت جهانی دیروز در مصاحبه با تلویزیون دولتی دانمارک از پایان همه گیری ویروس کرونا تا ابتدای سال 2022 خبر داده است.این مقام سازمان بهداشت جهانی وضعیت شیوع و تحت کنترل بودن ویروس در سال 2021 را در مقایسه با سال 2020 بهتر توصیف کرده است و این وضعیت را مرهون آغاز واکسیناسیون سراسری و اطلاعات بیشتر از ویروس کرونا در مقایسه با سال 2020 عنوان کرده است


16:00

جهانپور: مجوز مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونا سینوفارم صادر شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از صدور مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن کرونا چینی با عنوان سینوفارم خبر داد. به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا، کیانوش جهانپور روز دوشنبه در حساب توییتر خود نوشت: صدور مجوز ورود و مصرف اضطراری مشروط واکسن BBIBP-corV ساخت شرکت سینوفارم چین از سوی سازمان غذا و دارو ایران صادر شد.

همچنین وی درباره «مشروط بودن» مجوز اضطراری این واکسن به خبرنگار سلامت ایرنا گفت: بر این اساس، تولید کننده لازم است در فواصل زمانی منظم، نتایج مطالعات بالینی و نیز هر گونه عارضه ناخواسته غیرمنتظره جدی را به اطلاع سازمان غذا و دارو ایران برساند. جهانپور ادامه داد: همچنین تولید کننده لازم است نتایج مطالعات پایداری دراز مدت را به سازمان غذا و دارو ایران اطلاع دهد.

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اظهار کرد: تولید کننده لازم است واکسن را از محل تولید مندرج در این سند برای ایران تامین کند و لازم است مستندات توزیع را برای هر «بچ» (شماره سری ساخت) ارسال کند. به گزارش ایرنا، پیش از این چهار واکسن کرونا شامل اسپوتنیک وی روسیه، کوواکسین ساخت باهارات هند، آسترازنکا آکسفورد ساخت R-pharm روسیه و واکسن آسترازنکا آکسفورد ساخت شرکت SKBio کره جنوبی در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده بودند. با این حساب، ۵ واکسن کرونا در کشور مجوز مصرف اضطراری دریافت کرده‌اند.

واکسیناسیون کرونا از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با اولویت کادر درمان بخش‌های مراقبت ویژه کرونا آغاز شده است. واکسیناسیون کرونا در کشور بر اساس سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹ مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا انجام می‌شود. بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، پیش بینی شده که تا قبل از نوروز ۱۴۰۰ حداقل یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از افراد آسیب پذیر مانند کادر بهداشت و درمان واکسینه شوند.
 

13:00

تولید واکسن ملی از اردیبهشت ۱۴۰۰/ فریاد می‌زنم اپیدمی گرفتارمان می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

وزیر بهداشت با اشاره به آغاز فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان از روز سه شنبه، افزود: تولید واکسن ملی از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز شود. سعید نمکی وزیر بهداشت، در آئین ره پویش سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران، ابراز امیدواری کرد تولید واکسن ملی از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز شود.

وی با اشاره به اینکه مراحل تولید واکسن کرونا در کشور به خوبی پیش می‌رود، گفت: پیش بینی می‌کنیم تولید واکسن ملی را از اردیبهشت سال ۱۴۰۰ در کشور آغاز کنیم و بتوانیم علاوه بر تأمین نیاز داخل، به صادر کننده واکسن در منطقه تبدیل شویم. وزیر بهداشت با اشاره به آغاز فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان از روز سه شنبه، افزود: ۲۵۰ هزار دوز واکسن دیگر به زودی وارد می‌شود و امیدواریم تا پایان سال، علاوه بر کادر درمان، گروه‌های آسیب پذیر نیز واکسینه شوند. بعد از کادر درمان، سراغ خانه‌های سالمندان و گروه‌های آسیب پذیر می‌رویم و امیدواریم تا پایان سال جاری، این گروه‌ها واکسینه شوند.

آمریکایی‌ها به دنبال این بودند بگویند کانون کرونا ایران بود
وی گفت: در حال حاضر حدود ۱۳ ماه از گرفتاری همکارانم با کووید-۱۹ می‌گذرد. البته وقتی می‌گویم ۱۳ ماه، این برای افراد کج خیال و بدفهم رفرنس نشود که این‌ها آخرین روزهای بهمن ماه اولین مواردشان را اعلام کردند، اما خودشان می‌گویند ما ۱۳ ماه است که گرفتاریم. اولا به کسانیکه ادعا می‌کنند وزارت بهداشت قبل از پایان بهمن مواردی از کووید-۱۹ داشت، اما اعلام نکرد، اگر یک مورد توانستند ادعایشان را ثابت کنند، به آنها جایزه می‌دهم.

نمکی با بیان اینکه ۲۳۰۰ تا ۲۴۰۰ نمونه ای که از دی ماه و آذر ماه سال قبل از آنفلوآنزا نگه داشته بودیم، را یک بار دیگر تست کردیم افزود: برایم روشن بود  برخی آمریکایی‌ها و به خصوص اسراییلی‌ها به دنبال این بودند که بگویند کانون کرونا ایران بود و عده ای هم اینجا پای بیرقش سینه زدند. بر همین اساس این نمونه‌ها را مجددا تست کردیم و به جز سه نمونه در سراسر کشور، که از ۲۳ بهمن به بعد بود، هیچ موردی از کووید در نمونه‌هایی که برای آنفلوآنزا گرفتیم، دیده نشد. وزیر بهداشت تصریح کرد: نمی‌دانم برخی چطور با کمال بی‌انصافی برای سوار شدن بر یک موج سیاسی تبلیغاتی به راحتی یافته‌ها و گفته‌های مملکت‌شان را زیر سوال می‌برند. اگر کسی توانست یک مورد از کرونا را قبل از این تاریخ اثبات کند، نه تنها به او جایزه می‌دهیم، بلکه هزار بار از او عذرخواهی می کنیم.

اجازه یاوه‌گویی نمی‌دهم
وی تاکید کرد: در عین حال برای دفاع از حیثت عزیزانی که طی این این مدت خودشان را به آب و آتش زدند، هیچ یاوه‌گویی که بخواهد سلامت این‌ مجموعه را زیر سوال ببرد، رها نخواهم کرد و به هیچ وجه اجازه نخواهم داد. نمکی ادامه داد: ۱۳ ماه را از این نظر گفتم که به محض اینکه در ووهان گزارش ویروس را شنیدیم همه‌مان آماده شدیم و بلافاصله مرزها را بستیم و در تمام مبادی نفر برای کنترل گذاشتیم. شروع به طراحی کیت کردیم. وقتی ۵۷ نفر از دانشجویان ووهان را آوردیم، با چه کیتی تست کردیم؟ با کیتی که در پاستور طراحی شده بود. کسی به ما کیت نداد. وقتی قم شدید گرفتار شد و بعد گیلان، تازه یکی از همکارانمان دستی مقداری کیت برایمان آورد. ما ونتیلاتور و ماسک و گان را خودمان طراحی کردیم و تنها در این اقیانوس با دست‌های بسته شنا کردیم.

ویروس جدید قدرت مرگ چندبرابری دارد
نمکی توضیح داد: من از مدت‌ها قبل در ویدیوکنفرانس و نامه اعلام می کنم که  خودتان را برای یکی از سخت ترین یورش های ویروس جهش یافته آماده کنید. امروز دیگر ویروس موتاسیون یافته منحصر به یک نقطه نیست، بلکه همه جا می شود آن را یافت. دیشب دو کیس جدید از بیرجند گزارش شد . خیلی جاها دارند مرتب گزارش می دهند. همکاران من کاملا آماده اند. مردم شریف باید بدانند که این ویروس علی رغم حرف انگلیسیها، هم قدرت سرایت و هم قدرت مرگ‌زایی چند برابری دارد و هم جوانترها را بیشتر گرفتار می کند. سه روز قبل در خوزستان کودک ۱ و ۹ ساله بر اثر کووید-۱۹ فوت کرد.

مجوزی برای تردد به سمت عتبات ندادیم
وزیر بهداشت افزود: ما کی برای تردد از مرزها به سمت عتبات و برگشتش مجوز و اجازه دادیم؟ چه کسی از من نامه دارد در این زمینه. کدام یک از همکارانم با برخی از این ترددها موافقت کردند؟. اتوبوسی می آید و آن را در مرز تست می کنیم که فرد مثبت از آن بیرون می آید. این فرد مثبت پیاده می شود و اتوبوس تا فلان شهرستان می رود. ردیابی می کنیم و تازه موارد مثبت در آنجا پیدا می شوند. تا کجا باید همکاران من تاوان ندانم کاری برخی را بدهند. ما چه گناهی کردیم که در ۱۳ ماه مدام باید موج ایجاد شود، موج را بشکنیم و شهید دهیم. نمکی گفت: خدا شاهد است که داغ این شهدای سلامت دارد مرا نابود می کند. ناب‌ترین بچه‌های نظام سلامت را از دست دادم. داغی برای هیچ فرماندهی بالاتر از این نیست که افسران ارشد و سربازانش را از دست بدهد آن هم به دلیل ندانم کاری و سهل انگاری دیگران. من وزیر خبر ندارم چه کسی می آید و بیرون می رود.

اپیدمی گرفتارمان می‌کند
وی با با شاره به آمار مرگ و میر روزانه کرونا گفت: نام مرا به جای وزیر بهداشت بگذارید مدیرکل مرده شور خانه! این درد بزرگی است. ویروس، ویروس مهاجمی است. فکر نکنید، انگلیس یکی از ساختارهای ضعیف سلامت جهان را دارد. انگلیس یکی از نظام های سلامت مقتدر جهان را دارد. نمکی هشدار داد: آلمان کشور کمی نیست در مقابل مسایل بهداشتی درمانی، اما به زانو درآمد. نه گستردگی اقلیم ما را دارند و نه کم بضاغتی اقتصادی ما را دارند. ما داریم فریاد می‌زنیم که اپیدمی گرفتارمان می‌کند، چرا گوش نمی کنید؟. اینطور که نمی شود مملکت اداره کرد. چقدر باید فریاد بزنم و بگویم. چقدر باید خجالت بکشم از پزشک و پرستار و علوم آزمایشگاهی و بقیه.
 

11:00

فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان علیه کووید۱۹ آغاز شد

پس از ارزیابی مطلوب فاز اول، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد. به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، کیانوش جهانپور، با انتشار توئیتی نوشت: پس از ارزیابی مطلوب فاز اول، به دستور وزیر بهداشت، فاز دوم واکسیناسیون کادر درمان و مدافعان سلامت، این بار با واکسیناسیون ۱۰۰ هزار نفر در بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی سراسر کشور کلید خورد.

واکسیناسیون کرونا در کشور از روز ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ با تزریق واکسن به کادر بهداشت و درمان بخش‌های مراقبت ویژه بیمارستان‌ها و به وسیله واکسن روسی «اسپوتنیک وی» آغاز شده است. بر اساس اولویت‌های سند ملی واکسیناسیون کووید ۱۹، یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از گروه‌های آسیب پذیر شامل کادر بهداشت و درمان و سالمندان تا پیش از نوروز ۱۴۰۰ در کشور واکسینه خواهند شد.
 

استفاده از ماسک در آمریکا تا پایان سال ۲۰۲۲


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا تصریح کرد، این امکان وجود دارد که شهروندان آمریکایی برای محافظت از خود در برابر بیماری کووید-۱۹ تا پایان سال ۲۰۲۲ از ماسک استفاده کنند. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از شبکه سی ان ان، دکتر آنتونی فائوچی روز گذشته در مصاحبه با سی ان ان گفت که حتی اگر آمریکا تا پایان سال جاری میلادی در مورد همه‌گیری کرونا به سطح چشمگیری از وضعیت عادی برسد اما این امکان وجود دارد که شهروندان برای محافظت از خود در برابر کرونا به استفاده از ماسک ادامه دهند. وی در پاسخ به سوالی در این رابطه که آیا لازم است شهروندان آمریکایی در سال ۲۰۲۲ نیز همچنان ماسک به صورت داشته باشند، تصریح کرد: فکر می کنم این امکان وجود داشته باشد. به رغم واکسیناسیون کرونا در آمریکا، دکتر فائوچی بر اهمیت تداوم تدابیر محدود کننده و پیشگیرانه در راستای مقابله با ویروس کرونا و گونه های جدید این ویروس تاکید کرد.

این متخصص ارشد بیماریهای عفونی در آمریکا ضمن اشاره به اینکه نمی تواند پیش‌بینی کند آمریکا چه زمانی به وضعیت عادی همانند دوران قبل از همه گیری ویروس کرونا بازمی گردد، گفت: فکر می کنم تا پایان سال جاری میلادی ما به سطح خوبی از وضعیت عادی در مقایسه با وضعیت وحشتناک مقاطع اولیه همه‌گیری می رسیم. مرکز کنترل بیماریها و پبشگیری در آمریکا اعلام کرده است که استفاده از ماسک برای کُند شدن شیوع ویروس کرونا امری مهم و حیاتی به شمار می رود زیرا هم می تواند از افراد در برابر این ویروس حفاظت کند و هم در  جلوگیری از  انتقال آن موثر باشد.

دولت جو بایدن از زمان آغاز فعالیتش بر استفاده از ماسک با هدف جلوگیری از گسترش بیشتر کرونا در آمریکا تاکید داشته و این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین این کشور اعتقادی به این مسئله نداشت. براساس امارهای اعلام شده تاکنون نزدیک به ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در سراسر آمریکا به ویروس کرونا مبتلا شده اند که بیش از ۵۱۱ هزار فوتی داشته است. آمریکا در صدر لیست کشورها در مسئله ابتلا و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا در جهان قرار دارد. تاکنون حدود ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در ایالات متحده واکسینه شده‌اند. آنتونی فائوچی پیشتر نیز نسبت به افزایش موارد مرگ و میر ناشی از ابتلا به کووید – ۱۹ به دلیل جهش و تکامل ویروسی هشدار داده بود.
 

9:00
جزئیات فوت جوانی در "آبیک" قزوین بر اثر کرونای انگلیسی

 

حریرچی؛ معاون وزیر بهداشت:کرونای انگلیسی جوان‌ها را بیشتر درگیر می‌کند، کشندگی بیشتری دارد و زودتر از حد معمول اوج می‌‌گیرد.


8:30
بهبود یافتگان کرونا به کرونای انگلیسی مبتلا نمی‌شوند

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد ملی مقابله با کرونا:در فضای مجازی شایعاتی مبنی بر فوت ۹۰ درصد از مبتلایان به کرونای انگلیسی منتشر شده است اما طبق بررسی ها، مشاهده شده است که ۹۵ درصد از مبتلایان به کرونای انگلیسی، بهبود پیدا می‌کنند؛ بنابراین مردم نباید به هر اخبار نادرستی در فضای مجازی توجه کنند.نکته حائز اهمیت این است که افرادی که یک بار کرونا گرفته اند دیگر به کرونای انگلیسی مبتلا نخواهند شد.در حال حاضر بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از جمعیت کشور ما کرونا گرفته اند و این می‌تواند نکته امیدبخشی باشد.
 
یک شنبه سوم اسفند

23:00
افزایش شیب شیوع کرونا در کشور / درخواست وزارت بهداشت از زوج‌های جوان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی وزارت بهداشت: بررسی آمار هفته‌های اخیر شیوع بیماری در کشور حاکی از ایجاد شیب صعودی در موارد ابتلا و بستری روزانه دارد. با توجه به خطر جدی تجمعات در انتقال بیماری کرونا از زوج‌های محترم و خانواده‌های آنها می‌خواهیم از برگزاری جشن عروسی خودداری کنند.
 

22:00
ادعای یک نماینده مجلس: دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونا شده است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
فاطمه محمد بیگی نماینده مردم قزوین در مجلس:دانشمند جوان قزوینی موفق به کشف داروی ضدکرونایی شده که ۱۰۰ سال گذشته هم داروی ضدانگل بوده و سابقه دارویی دارد و اکنون هم تولید انبوه شده، اما چرا اجازه توزیع به آن داده نمی شود؟چرا ۴ عدد همین دارو در ناصرخسرو به قیمت ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود؟ در حالی که داروی تولیدی ما با قیمت ۳۰ هزار تومان قابل دسترسی برای مردم است؟/


21:00
واکسن کرونا عادلانه و با دستورالعمل توزیع خواهد شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
حریرچی، معاون وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران:تمام واکسن‌هایی که در کشور تولید می‌شود یا وارد می‌شود مطابق دستورالعمل از پیش تعیین شده ستاد ملی مبارزه با کرونا برای گروه‌های هدف بدون یک واو کمتر یا بیشتر توزیع خواهد شد.هیچ گونه تبعیض و تقدم و تأخر برای توزیع واکسن کووید ۱۹ وجود نخواهد داشت و بر اساس معیار‌های علمی و عادلانه این موضوع انجام خواهد گرفت.واکسن مشترک ایران با کوبا زودتر از سایر واکسن‌ها به نتیجه خواهد رسید و فاز یک و دو آن تکمیل شده است که به نظر می‌رسد تا اردیبهشت و شاید زودتر در دسترس مردم قرار بگیرد.تا آخر سال گروه اول با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در مقابل ویروس کرونا واکسینه خواهند شد.بخش قابل توجه از گروه ۲ ممکن است تا پیش از انتخابات واکسینه شوند؛ ولی اکثر کشور‌های دنیا تا آخر سال میلادی موفق به واکسیناسیون کامل نخواهند شد.بنابراین تا انتخابات ریاست جمهوری و شورا‌های سال آینده نمی‌توانیم واکسیناسیون صددرصدی را متصور باشیم.
 

20:00
واکسن مشترک ایران و کوبا در چه مرحله‌ای است؟


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
حریرچی معاون کل وزیر بهداشت:واکسن مشترک ایران و کوبا جلوتر از بقیه واکسن‌ها به نتیجه خواهد رسید و جلوتر از همه واکسن‌ها مورد بهره برداری قرار می‌گیرد و ممکن است قبل از اردیبهشت وارد فاز اجرایی شود.تمام واکسن‌هایی که وارد کشور می‌شود یا تولید می‌شود طبق دستورالعمل ستاد ملی کرونا براساس معیارهای ملی و عادلانه واکسن تولید می‌شود.
 

19:00
خوزستان/ فوت یک دختر ۹ ساله با کرونای جهش یافته


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز:فوت دختر ۹ ساله سوسنگردی در دشت ازادگان بر اثر ابتلا به‌کرونای انگلیسی و بدون داشتن هیچ بیماری‌زمینه ای بوده‌است


18:00
استفاده از دو ماسک به چه کسانی توصیه می‌شود؟

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 

17:00

مینو محرز: هموطنان با خیال راحت واکسن ایرانی کرونا بزنند

تهران-ایرنا- عضو کمیته علمی ستاد کرونا گفت:‌ من با ۵۰ سال پیشینه کار علمی و طبابت اعلام می‌کنم واکسن ایرانی کرونا با رعایت استانداردهای بین‌المللی تهیه شده که پس از ورود به بازار درمان هموطنان با خیال راحت آن را دریافت کنند. به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه ایرنا مینو محرز روز یک شنبه در نشست خبری واکسن کرونای کوو ایران برکت افزود:‌ ما کارآزمایی فاز اول واکسن کرونا که بررسی ایمنی و مصون بودن را شامل می شد روی ۵۶ بیمار  گذراندیم و هیچ عارضه مهمی روی داوطلبان ایجاد نشد و همه آنها در سلامت و راضی هستند.

وی ضمن قدردانی از داوطلبان دریافت واکسن آزمایشی ایرانی کرونا گفت: برای من افتخار است که بعد از سال ها در مملکت کار واکسن سازی  راه می افتد  و ما دیگر احتیاج به کشورهای بیگانه برای تهیه واکسن نداریم. محرز همچنین در خصوص قیمت واکسن ایرانی چنین گفت: در همه جای دنیا کشورهادر موارد بیماری های پاندمی موظف هستند واکسن را  مجانی برای مردم تهیه کنند.

محقق مسئول مطالعات کارآزمایی بالینی واکسن کوو ایران برکت در خصوص وجه افتراق و اشتراک واکسن کووایران و کوو پارس که گفته می شود واکسن تزریقی و استنشاقی است توضیح داد: درگزارش اولیه واکسنی که در موسسه رازی در حال تهیه است عنوان شد که آنتی ژن آن از کشور چین وارد شده است. درباره مسئله اسپری کردن واکسن کووپارس باید گفت که  دیگر در دنیا استنشاق مطرح نیست چراکه ثابت شده تزریق واکسن به تنهایی مصونیت ایجاد می کند و فرد دیگر ناقل ویروس به دیگران نخواهد بود.

محرز ادامه داد: اگر فردی هم به مقدار زیاد با ویروس در تماس باشد این ویروس در ناحیه بینی و حلق به مقدار بسیار کمی می ماند بنابراین قدرت انتقال به سایر افراد را ندارد. وی در خصوص این سوال که جهش های ویروس کرونا نگرانی هایی را در مردم ایجاد کرده است و چرا علی رغم شروع واکسیناسیون در برخی از کشورها هنوز در ایران شروع نشده است نیز گفت: دانشمندان آمریکایی گفته اند در هرصورت اگر شما هرواکسنی استفاده کنید اگر جهش هم پیدا کند باز بیماری ضعیف خواهد بود بنابراین بایستی از واکسن استفاده کرد.

محرز در خصوص آسان گرفتن بیماری  کرونا در کشور  نیز ضمن اظهار تاسف گفت: اگرستاد ملی کرونا پروتکلی صادر می کند بایستی اجرای آن نیز با دقت و نظارت کافی صورت گیرد. اما پروتکل های وضع شده بصورت بایسته اجرایی نمی شود در حالیکه سخت گیری بسیار ضروری است، اگر  مراقب نباشیم ویروس جهش یافته در کشور منتشر خواهد شد و این واقعا کار را سخت می کند.

وی تاکید کرد: اگر افرادی در جامعه در اجرای پروتکل های بهداشتی به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا تعلل می کنند باید جریمه شوند، چراکه خطای آنها همچون نزدن ماسک، جان سایر افراد جامعه را به خطر می اندازند، در همه جای دنیا برخورد با خاطیان بسیار سخت گیرانه اجرا می شود. وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه، چرا در خصوص ساخت واکسن از سایر کشورها عقب مانده ایم نیز گفت: ساخت واکسن نیازمند یکسری امکانات اولیه است که متاسفانه به دلیل تحریم  های ظالمانه امکان برخورداری از تجهیزات زیربنایی در ایران وجود  نداشت که البته تکنولوژی موردنیاز و شرایط از سوی جوانان باهوش ایرانی برای ساخت واکسن در کشور مهیا شد.
 

16:00

پیک چهارم کرونا رخ ندهد، سفرهای نوروزی انجام می شود/ سفر به کدام شهر‌ها و استان‌ها مجاز است؟

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره شرط سفرهای نوروزی با توجه به خطر خیز چهارم کرونا توضیح داد. علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرط سفرهای نوروزی اظهار کرد؛ شرط انجام سفرهای نوروزی بستگی به آن است که خیز چهارم کرونا در کشور شروع شده باشد یا نه؛ در واقع اینکه شهرها و استان های مسافرپذیر چه رنگی باشند، در مجوز سفر های نوروزی تعیین کننده خواهد بود و قرمز و نارنجی شدن شهرها مانع سفر خواهد شد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: اگر شهرهای مسافرپذیر زرد و آبی باقی بمانند، ما ۴ حالت برای سفر نوروزی در نظر گرفته ایم، نخست آنهایی که در تورهای گردشگری ثبت نام و سفر می کنندو در این حالت ظرفیت وسایل حمل و نقل عمومی و هتل ها مشخص و همه موارد قابل کنترل است.

رییسی بیان کرد: در حالت دوم فرد از طریق تورهای گردشگری هتل در مقصد را رزرو می کند اما با ماشین شخصی به شهر مقصد سفر می کند، در حالت سوم فرد با ماشین شخصی به ویلا یا منزل اقوام و بستگان در شهر دیگر سفر می کند و در حالت چهارم فرد با اتوبوس یا وسایل نقلیه عمومی یا ماشین شخصی در پارک یا محل های قابل اقامت فرد چادر می زند که به هیچ وجه اجازه نمی دهیم حالت چهارم رخ دهد و معضل اصلی حالت سوم است و کنترل به سختی صورت خواهد گرفت اما به طور کلی در شهرهای نارنجی و قرمز از ورود خودروهای با پلاک های غیر بومی جلوگیری خواهد شد.
 

14:00

تازه ترین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید- ۱۹) در سراسر جهان که سازمان جهانی بهداشت آن را به عنوان پدیده‌ای «همه گیر» شناسایی و اعلام کرد.
 

 مبتلایان   فوت شدگان  بهبود یافتگان 
۱۱۱.۶۸۱.۹۳۸ ۲.۴۷۳.۰۵۰ ۸۶.۸۴۷.۷۸۳۲

۳۰ کشور دارای بیشترین تعداد مبتلایان

ردیف نام کشور  مبتلایان فوت شدگان  بهبود یافتگان 
۱ آمریکا  ۲۸.۷۰۶.۴۷۳ ۵۰۹.۸۷۵ ۱۸.۸۹۹.۲۷۲
۲ هند ۱۰.۹۹۱.۶۵۱ ۱۵۶.۳۳۹ ۱۰.۶۸۹.۷۱۵
۳ برزیل ۱۰.۱۳۹.۱۴۸ ۲۴۶.۰۰۶ ۸.۰۶۷.۹۳۹
۴ روسیه ۴.۱۶۴.۷۲۶ ۸۳.۲۹۳ ۳.۷۱۳.۴۴۵
۵ انگلیس ۴.۱۰۵.۶۷۵ ۱۲۰.۳۶۵ ۲.۳۳۱.۰۰۱
۶ فرانسه ۳.۵۸۳.۱۳۵ ۸۴.۱۴۷ ۳.۲۵۱.۸۶۱
۷ اسپانیا ۳.۱۳۳.۱۲۲ ۶۷.۱۰۱ ۲.۴۷۱.۵۸۹ 
۸ ایتالیا ۲.۷۹۵.۷۹۶ ۹۵.۴۸۶ ۲.۳۱۵.۶۸۷
۹ ترکیه  ۲.۶۳۱.۸۷۶ ۲۷.۹۸۳ ۲.۵۱۸.۷۵۸
۱۰ آلمان ۲.۳۸۸.۴۱۷ ۶۸.۳۴۳ ۲.۱۸۵.۱۰۰
۱۱ کلمبیا ۲.۲۲۲.۰۱۸ ۵۸.۶۸۵ ۲.۱۱۵.۴۷۰
۱۲ آرژانتین ۲.۰۶۰.۶۲۵ ۵۱.۱۲۲ ۱.۸۶۱.۴۳۳
۱۳ مکزیک ۲.۰۳۸.۲۷۶ ۱۷۹.۷۹۷ ۱.۵۹۰.۶۹۶
۱۴ لهستان ۱.۶۳۱.۷۲۷ ۴۲.۰۷۷ ۱.۳۷۲.۳۲۶
۱۵ ایران  ۱.۵۶۶.۰۸۱ ۵۹.۴۰۹ ۱.۳۳۷.۸۷۷
۱۶ آفریقای جنوبی ۱.۵۰۲.۳۶۷ ۴۸.۹۴۰ ۱.۴۰۹.۵۵۳
۱۷ اوکراین ۱.۳۰۴.۴۵۶ ۲۵.۰۱۰۳ ۱.۱۴۶.۰۷۳
۱۸ پرو ۱.۲۷۵.۸۹۹ ۴۴.۸۷۷ ۱.۱۷۶.۱۲۸
۱۹ اندونزی ۱.۲۷۱.۳۵۳ ۳۴.۳۱۶ ۱.۰۷۸.۸۴۰
۲۰ چک ۱.۱۵۳.۱۵۹ ۱۹.۲۱۴ ۱.۰۱۴.۹۹۷
۲۱ هلند ۱.۰۵۱.۹۶۵ ۱۵.۲۰۰ ---
۲۲ کانادا ۸۴۳.۳۰۱ ۲۱.۶۳۰ ۷۸۹.۸۴۱
۲۳ پرتغال ۷۹۶.۳۳۹ ۱۵.۸۹۷ ۶۹۶.۹۱۶
۲۴ شیلی ۷۹۵.۸۴۵ ۱۹.۹۷۴ ۷۵۳.۰۳۷
۲۵ رومانی ۷۷۷.۲۷۶ ۱۹.۷۹۵ ۷۲۲.۴۸۴
۲۶ بلژیک ۷۵۲.۳۷۹ ۲۱.۸۸۷ ۶۷۸.۹۷۶
۲۷ اسرائیل ۷۴۴.۵۱۳ ۵.۵۲۶ ۶۹۳.۷۳۰
۲۸ عراق ۶۶۴.۷۵۰ ۱۳.۲۴۵ ۶۱۶.۵۰۷
۲۹ سوئد ۶۳۱.۱۶۶ ۱۲.۶۴۹ --
۳۰ پاکستان ۵۷۱.۱۷۴ ۱۲.۶۰۱ ۵۳۴.۱۰۷

13:00

اخبار خاص کرونا وپیامدهای آن

ویروس کرونا موسوم به «کووید۱۹» اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیرکل سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

این در حالی است که دانشمندان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا رد این ویروس را پیش از این تاریخ رسمی گرفته و نتایج پژوهش شان را در نشریه "بیماری‌های عفونی بالینی" منتشر کرده‌اند.این پژوهشگران پس از یازده ماه، با بررسی نتایج قبلی، ۳۹ نفر را در سه ایالت آمریکا شناسایی کرده‌اند که دو هفته قبل از اعلام رسمی چین، در خون شان پادتن کرونا وجود داشته است. اولین مورد کرونا در آمریکا ۲۱ ژانویه ۲۰۲۰ یعنی سه هفته بعد از اعلام چین شناسایی شد.

شرکت فایزر آمریکا روز ۱۹ ابان ماه ۱۳۹۹ اعلام کرد که این شرکت به واکسن کرونا دست یافته و این واکسن تا ۹۰ درصد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موثر عمل کرده است.

شرکت "مادرنا"، که یک شرکت آمریکایی است هم روز دوشنبه ۲۵ آبان ماه ۹۹ اعلام کرد که واکسن تولیدی این شرکت برای کرونا تا حدود ۹۵ درصد موثر بوده و ایمنی ایجاد کرده است.

دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز نتایج مرحله آزمایش انسانی واکسن کرونا تولیدی خود را اعلام کرده که براساس آن این واکسن تا ۷۰ درصد باعث جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹می‌شودو در صورت بالا بردن دُوز می‌تواند تا ۹۰ درصد نتیجه‌ بخش باشد.

با کشف واکسن کرونا در تعدادی از کشورها، واکسیناسیون در این کشورها آغاز شده است. واکسیناسیون کرونا در ۱۴ دسامبر ۲۰۲۰ در میان کادر درمانی در آمریکا شروع شد که بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در جهان به خود اختصاص می‌دهد.

گزارش های خبری نشان می‌دهد در حال حاضر در اکثر کشورهای ثروتمند و پیشرفته طرح واکسیناسیون علیه ویروس کرونا آغاز شده است. پیش‌تر سازمان بهداشت جهانی ضمن هشدار در خصوص احتمال بروز شکاف میان کشورهای فقیر و غنی نسبت به در دسترس بودن واکسن کرونا هشدار داده بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان این که مانع تراشی‌های دولت ترامپ درتامین نیازهای ضروری مردم از جمله واکسن در ذهن و خاطر جهانیان خواهد ماند، تاکیدکرد: ساخت واکسن با کمک دانشمندان ایرانی و خرید آن از خارج از کشور در دستور کار است.

روحانی گفت: ستاد ملی برای مهار کرونا تلاش‌های خود را با دو اولویت هدف گذاری کرده است. اولویت نخست، اجرای پروتکل‌ها و مراقبت‌های اجرایی در غربالگری و فاصله گذاری هوشمند به عنوان تضمین شده ترین راه است که علائم مثبت آن را در کنترل موج جدید شاهد بودیم.

روحانی اولویت دوم را تامین و تهیه واکسن دانست وافزود: مقدمات و مسیر ساخت این واکسن با اتکا به توانایی دانشمندان و مراکز تخصصی داخلی فراهم شده و تهیه و خرید آن از خارج از کشور نیز در دستور کار است.

مدیر مرکز کارآزمایی بالینی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: تست های انسانی واکسن کرونای ایرانی انجام شده و مجوز مرحله چهارم تست انسانی این واکسن از کمیته پایش داده و ایمنی دریافت شده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونای ایران گفت: تجهیزات خط تولید واکسن در موسسه برکت خریداری شده و در حال نصب است و تا خرداد ۱۴۰۰ که واکسن کرونا برکت تایید شود، این خط تولید نیز به بهره برداری می رسد.

اولین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد.

دومین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی نیز روزهای ۱۵ و ۱۶ دی ماه به چهار داوطلب دیگر صورت گرفت. مصطفی قانعی رییس کمیته ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد : هر چندتولید واکسن در ۶ یا ۷ شرکت ایرانی آغاز شده اما تزریق همگانی واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود تا بهار سال آینده در کشور شروع می شود.

وی افزود: واکسنی که با مشارکت کوبایی ها در ایران تولید می شود در فاز نخست در کوبا به ۵۶ نفر و در فاز دوم به بیش از ۱۰۰ نفر دیگر در این کشور تزریق شده اما در فاز سوم قرار است همزمان با کوبا در ایران نیز به چندین هزار نفر تزریق شود. وی تاکید کرد: هر چندتولید واکسن در شرکت های ایرانی آغاز شده اما به نظر می رسد که زودتر از همه در ایران واکسن کوبایی وارد بازار شود و سایر واکسن ها نیز طی یک یا دو هفته دیگر مطالعات بالینی آنها آغاز شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران گفت که با واردات اولین محموله واکسن اسپوتنیک وی از روسیه، واکسیناسیون کرونا در ایران از سه شنبه ۲۱ بهمن ۹۹ در کشور با اولویت کادر بخش های آی سی یو شروع می‌شود.

واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک تزریقی استنشاقی کووید - ۱۹ تولید موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی ایران نیز به عنوان دومین واکسن ایرانی کرونا با نام «کوو پارس رازی» به زودی وارد مرحله تست انسانی می‌شود.

در همین حال کارشناسان و متخصصان تاکید کرده اند که واکسن‌های کرونا موجب ایمن‌سازی دریافت‌کنندگان واکسن در برابر ویروس می شوند اما نمی‌توانند کووید ۱۹ را ریشه کن‌کنند و مانع شیوع آن شوند؛ بنابراین استفاده از ماسک تا پایان واکسیناسیون ضروری است.

سازمان جهانی بهداشت از کشورهای ثروتمند به خاطر دعوا و منازعه بر سر واکسن انتقاد کرده است. این انتقاد سازمان پس از آن اعلام شد که اتحادیه اروپا گفت محدودیت‌هایی برای صادرات واکسن تولید شده در کشورهای این اتحادیه وضع می‌کند. تدروس ادهانوم، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت بار دیگر نسبت به ملی‌گرایی در زمینه واکسن هشدار داده و گفته چنین مساله‌ای می‌تواند باعث گسترش همه‌گیری شود. /ایرنا


11:00
آمادگی شرکت برکت برای واکسیناسیون عمومی در ماه جاری


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

شرکت گروه دارویی برکت اعلام کرد که با توجه به شرایط همه‌گیری بیماری کرونا و در صورت تشخیص وزارت بهداشت و ارائه مجوزهای لازم، قادر خواهد بود در تأمین واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون عمومی قبل از اتمام سال جاری نیز مشارکت کند.

دکتر محمدرضا صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: آزمایش های مرتبط با ایمونوژنیسیته تاکنون روی حدود ۳۵ داوطلب انجام شده که نتایج آن نشان می دهد این واکسن نسبت به انتظارات ما قدرت ایمنی زایی بالاتری دارد که بسیار امیدوار کننده است. وی ادامه داد: نتایج اولیه نشان می دهد حدود ۹۰ درصد افرادی که دوز دوم واکسن را دریافت کرده اند، شواهد ایجاد ایمنی، پس از دو هفته در آزمایش هایشان نشان داده است.

صالحی بیان داشت: تعیین دقیق این موضوع نیاز به بررسی آماری دقیق تری دارد که این کار در حال انجام است، اما نتایج اولیه نشان می دهد واکسن ایرانی کرونا ایمنی حدود ۹۰ درصدی دارد. مجری مطالعات بالنی واکسن ایرانی کرونا ادامه داد: تزریق دوز دوم ۵۶ داوطلب فاز نخست تست انسانی واکسن کرونا ایرانی به پایان رسیده است. وی افزود: مرحله دوم تست انسانی واکسن ایرانی کرونا هم از حدود اواخر اسفند ماه آغاز خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه به احتمال قوی مرحله دوم تا پایان اردیبهشت ماه سال آینده طول می کشد، گفت: به احتمال زیاد مرحله دوم و سوم با هم ادغام خواهند شد و در میانه های این مرحله گزارش اولیه به سازمان غذا و دارو ارایه می شود. صالحی افزود: اگر این گزارش مورد تائید قرار گیرد در میانه راه وارد مرحله سوم می شویم که این موضوع در سایر واکسن های دنیا انجام شده است. وی بیان داشت: پیش بینی می شود که از اوایل اردیبهشت وارد مرحله سوم تست انسانی شویم.

نخستین تزریق انسانی مرحله اول مطالعات بالینی نخستین واکسن کرونا ساخت محققان ایرانی در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با نام "کُوو ایران برکت" روز سه شنبه (نهم دی ماه) با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، روی داوطلبان انجام شد. از ۹ دی تا ۱۸ بهمن همه داوطلبان نخستین تزریق واکسن خود را دریافت کردند و تا نیمه اسفند امسال، تزریق دوم تمام داوطلبان و پیگیری ۲۸ روز آنها پایان می یابد.

9:00
۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی در راه ایران


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سعید نمکی وزیر بهداشت:۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم چین هفته آینده وارد می‎شود و واکسن آسترازنکا هم اواخر ماه میلادی به ایران می‎رسد. واکسن کوبایی هم به زودی با انتقال دانش فنی وارد می‎شود.
 

8:30
واکسن آکسفورد با فاصله دز طولانی‌تر، موثرتر است


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
نتایج مطالعه‌ای که روز گذشته توسط مجله پزشکی لنست منتشر شد بیانگر آن است، واکسن کووید ۱۹ آسترازنکا- دانشگاه آکسفورد زمانی موثرتر است که دوز دوم آن به جای شش هفته، سه ماه پس از اولین بار تجویز شود.این مطالعه یافته‌های شرکت داروسازی انگلیسی-سوئدی را در اوایل ماه جاری تأیید کرد که نشان داد این واکسن به مدت سه ماه پس ازنخستین دز، ۷۶ درصد در برابر عفونت ویروس کرونا اثربخشی دارد.


شنبه دوم اسفند

23:30

عذرخواهی رئیس مرکز اطلاع‌رسانی سازمان نظام پزشکی پس از درخواست برای در اولویت‌ قرار گرفتن هنرمندان در دریافت واکسن کرونا

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه



23:00
افراد زیر ۲۰ سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به کرونای انگلیسی هستند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
دکتر طبرسی فوق تخصص بیماریهای عفونی بیمارستان دکتر مسیح دانشوری : کشور در شرایط خطرناکی به لحاظ شیوع کرونا قرار دارد و اگر چنانچه هرچه سریعتر از شیوع گسترده بیماری جلوگیری نشود ممکن است تا اواخر اسفند درگیر پیک های شدیدتر بیماری شویم.:افراد زیر ۲۰ سال بیش از سایرین در معرض ابتلا به کرونای انگلیسی هستند:متاسفانه زیر ۲۰ ساله ها هدف واکسیناسیون اضطرار نیستند و این موضوع چالش های پیش روی اپیدمی را دوچندان می کند.گونه انگلیسی مرگ و میر و عوارض بیشتری را در مقایسه با نمونه اصلی ویروسی که مبدا آن ووهان چین بود دارد.تا به امروز بیش از ۲۴ مبتلا به ویروس کرونای انگلیسی در کشور شناسایی شده که از این تعداد متاسفانه دونفر فوت شده اند.
 

22:00
شروط سفر در نوروز اعلام شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا :سفر‌ها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور است.گروه دوم افرادی هستند که برای اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و... سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت دارند.گروه سوم افرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلا‌ها و جا‌های دیگری روند که تحت نظارت نیست.گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند.می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشند، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل نظارت نیست.
 

21:00
تست تشخیص سریع کرونا در مطب‌های خصوصی انجام می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
رییس شبکه بهداشت وزارت بهداشت:تصمیم گرفته شد کیت‌های تشخیص سریع کرونا در اختیار مطب‌های پزشکان عمومی، متخصصان داخلی، عفونی، ریه و دندان پزشکان قرار گیرد.پیشنهاد ما برای هزینه تست سریع تشخیص کرونا ۱۰ هزار تومان است .شرکت‌ها در حال حاضر هر کیت تشخیص سریع کرونا را ۹۰ هزار تومان به بخش دولتی می‌فروشند، اما تلاش می‌کنیم در قیمت این کیت‌ها تخفیف بگیریم.احتمال دارد که قیمت هر کیت حدود ۶۰ هزار تومان برای بخش خصوصی تمام شود و ۱۰ هزار تومان هم دستمزد نمونه برداری خواهد بود
 

20:00
وضعیت یک دریافت‌کننده واکسن کرونا، 10 روز پس از تزریق


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه
 
یک متخصص بیهوشی و مراقبت‌های ویژه:تجارب بیش از هزار نفر از همکارانم در کادر درمان که اقدام به دریافت واکسن کرونا کرده‌اند، بیانگر آن است که خوشبختانه هیچکدام حساسیت شدیدی در نتیجه تزریق واکسن نداشته‌اند.احساس درد در محل تزریق، نخستین عارضه تزریق واکسن است که بنده و همکارانم با این عارضه چند ساعت بعد از تزریق مواجه شدیم و با مصرف قرص استامینوفن کنترل شد و حداکثر یک یا دو روز ادامه داشت
 

19:00

ببینید | زنگ خطر جدی و هشداری کرونای جهش یافته در ایران


رئیسی سخنگوی ستاد کرونا گفت: خوزستان بالاترین شیوع کرونا را در کشور دارد و سرعت انتشار ویروس بسیار بالاست. این مسئله زنگ خطر جدی و هشداری برای سایر استان‌هاست.


18:00
ببینید | عوارض جدید کرونا پس از بهبودی: مه گرفتگی مغز!

 


16:00
کانون شیوع کرونای انگلیسی مسافران عراقی بودند/ مرز‌های عراق بسته ش

همانگونه که قبلا خدمت مردم عزیز عرض کرده‌ام، ویروس جهش یافته انگلیسی اکنون در کل کشور در حال چرخش است و متاسفانه شاهد شیوع شدید بیماری کرونا در استان خوزستان هستیم و کانون شیوع کرونای انگلیسی مسافران عراقی بودند به همین دلیل مرز‌های عراق بسته شده است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان گفت: همانگونه که قبلا خدمت مردم عزیز عرض کرده‌ام، ویروس جهش یافته انگلیسی اکنون در کل کشور در حال چرخش است.

سعید نمکی در نشست آنلاین خبری با مرد، ضمن تاکید دوباره بر شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی در کشورمان، با تشکر از همکارانش در استان های قزوین و البرز، از وضعیت قابل این استان ها در کنترل شیوع این نسخه از ویروس خبر داد و گفت: میزان ابتلا به این ویروس در این استان‌ها که ارتباط تنگاتنگی با هم دارند بیشتر بود و بر این اساس در استان قزوین برای مقابله با این شیوع ستاد تشکیل دادیم.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات صورت گرفته وضعیت در این استانها ثابت شده است. البته گرفتاری عمده ما در خوزستان است که ما را از خواب و خوراک انداخته است. وضعیتی که در شادگان به عنوان اولین کانون این شیوع به وجود آمده است، یا در رامهرمز، آبادان، اهواز و مناطقی دیگر در غرب این استان که به شدت گرفتار کرونای انگلیسی هستند.
 
وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه «کرونای انگلیسی به شدت سرکش تر و مهاجم‌تر از ویروس ووهان است»، گفت: میزان مرگ و میر و سرایت این ویروس نسبت به ویروس قبلی بالاتر است و از این رو تیم‌های تخصصی جهت مقابله با شیوع این ویروس به خوزستان اعزام و در ستاد ملی هم اختیاراتی به استاندار این استان داده شده است.

وی با بیان اینکه کانون اصلی شیوع کرونای انگلیسی مسافرانی هستند که از عراق به خوزستان آمده اند، افزود: مرز‌ها را در این استان مسدود کرده ایم و تا اطلاع ثانوی عبور و مرور در این مرز‌ها صورت نمی‌گیرد. همچنین پرواز‌های این استان را مدیریت می‌کنیم و قرار شده تا ارتباط شمال و شرق خوزستان را که میزان شیوع کرونای انگلیسی در آنها کمتر است، به نواحی دیگر محدود کنیم.
 
نمکی با بیان اینکه در هرمزگان، ایلام، بوشهر و چهار محال و بختیاری و اصفهان نیز خطر شیوع کرونا بالاست، گفت:با توجه به تجارب قبلی و اینکه این مناطق بعد از خیزها‌ی خوزستان گرفتار می‌شدند، باید اقدامات کنترلی شدیدی در نظر بگیریم و به مردم بگوییم که لازم است به شدت مراقبت کنند و بدانند که رعایت فاصله گذاری و رعایت بهداشت فردی در پرهیز از ابتلا بسیار موثر است.

وی با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در خوزستان به زیر ۱۰ درصد رسیده است، تاکید کرد: این میزان رعایت نسبت مستقیمی با میزان شیوع کرونای انگلیسی در این مناطق دارد. وزیر بهداشت در خصوص آخرین وضعیت تولید واکسن کرونا در کشورمان هم گفت: خوشبختانه افرادی که در داخل مشغول تولید واکسن هستند به خوبی پیش می‌روند و تلاش می‌کنیم که اثربخشی واکسن‌های تولیدی خود را روی کرونای انگلیسی پیگیری کنیم.

وی در ادامه افزود: در خصوص واکسیناسیون هم باید بگویم که تزریق واکسن اسپوتنیک روسیه را به ۱۰۰ هزار تن در گروه آسیب پذیر انجام خواهیم داد و همچنین هفته آینده ۲۵۰ هزار دوز واکسن سیفوفارم چین را وارد خواهیم کرد و علاوه بر آن، واکسن‌هایی مثل آسترازنکا که در سبد کواکس بود نیز تا آخر ماه میلادی وارد کشور می‌شود. نمکی با ابراز امیدواری به پایان یافتن واکسیناسیون گروه های آسیب پذیر در سال جاری گفت: علاوه بر واکسن های یاد شده، واکسن‌های دیگری از هند و کره جنوبی هم در دستور کار واردات قرار دارد و امیدواریم واکسیناسیون گروه‌های آسیب پذیر تا پایان اسفند انجام شود.

وی افزود: واکسنی هم که با انتقال دانش فنی از کوبا در حال تهیه است را هم در دستور کار داریم. مزیت این واکسن این است که افرادی که قبلا مبتلا شده‌اند با تزریق یک دوز از واکسن کوبایی به صورت یادآور، می‌توان ایمنی آن‌ها را تحریک کرد تا در برابر ویروس مقاوم شوند. وزیر بهداشت بیان کرد: از مردم عزیزمان می‌خواهیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده و با نظام سلامت همکاری کنند تا به دام ویروس جهش یافته کووید ۱۹ نیفتیم.


14:00
آخرین آمار کرونا در ایران؛ ویروس تاجدار جان ۶۸ بیمار دیگر را گرفت


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


مجموع جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد:  از دیروز تا امروز (شنبه، ۲ اسفند) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیص، ۷ هزار و ۹۲۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۷۲ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۶۶ هزار و ۸۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۴۰۹ نفر رسید. سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۳۳۷ هزار ۸۷۷ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۳ هزار و ۶۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. لاری ادامه داد: تا کنون ۱۰ میلیون و ۳۸۷ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.


آخرین وضعیت استان‌های کشور از نظر شیوع بیماری کرونا

او بیان کرد: در حال حاضر ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شهر‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.


12:00
«هنرمندان مردمی» کجای صف واکسن کرونا هستند؟/ مالیات نمی‌دهیم اما اولویت داریم!


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه


موج انتقادها به پیشنهاد تزریق واکسن هنرمندان همزمان با کادر درمان ادامه دارد. در مقابل، معدود افرادی که در ارتباط با سینماگران و هنرمندان تلویزیونی هستند، از این پیشنهاد حمایت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، آخر هفته گذشته بود که فیلمی از دریافت واکسن کرونا توسط شهاب حسینی در آمریکا، فضای مجازی را درنوردید. حملات تندی به این بازیگر شد و در مقابل، عده‌ای هم در مقام دفاع از او برآمدند و گفتند اگر ما هم جای او بودیم و این فرصت را داشتیم، از آن بی‌بهره نمی‌ماندیم.

هنوز تب ماجرا داغ بود که نامه‌‌ای با امضای مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی منتشر شد که در آن خطاب به روابط عمومی وزارت بهداشت پیشنهاد شده بود: در واکسیناسیون اختیاری، برنامه‌سازان هنری که سرمایه ملی هم محسوب می‌شوند، همپای کادر درمان نگریسته شده و ترتیبی اتخاذ شود سهمیه لازم در نظر گرفته شود. 

این در حالی است که در آمریکا هم که تا کنون حدود یک‌دهم جمعیت آن واکسینه شده‌اند، جوانترین هنرمندی که واکسن دریافت کرده، «تایلر پری» هنرپیشه، فیلمنامه‌نویس و کارگردان ۵۰ ساله است.

از سوی دیگر، این پیشنهاد در حالی مطرح شده است که ملاک مشخصی برای شناسایی هنرمندان سینمایی و تلویزیونی وجود ندارد و در عمل، شدنی نیست! چون تعریف هنرمند اعم از سلبریتی‌هاست و اگر قرار باشد صرفاً به هنرمندان فعال در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی واکسن تزریق شود، چه تضمینی وجود دارد که افراد غیرمرتبط به تیم پروژه اضافه نشوند تا واکسن دریافت کنند؟!

برای مطالعه بیشتر به لینک مراجعه فرمایید...
 

11:00
آمار کرونا در ایران همیشه دقیق به اطلاع مردم رسانده شده است/ تصمیم درباره تشکیل ستاد ملی مقابله کار بسیار بزرگی بود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان در اسفندماه

دکتر حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با قدردانی از تلاش خستگی ناپذیر، شبانه روزی و فداکارانه مدافعان سلامت، گفت: صدا و سیما، نیرو‌های مسلح، نهاد‌های نظارتی و بخش تولید در این یک سال در کنار مردم، ستاد مقابله با کرونا و مدافعان سلامت، کار بزرگی کردند. روحانی با مرور تحولات یکسال گذشته و از زمان شیوع کرونا در ایران تصریح کرد: طی یکسال به این جمله رسیدیم که باید سبک زندگی برای مقابله با این بیماری عوض شود، چرا که دیگر شرایط هنگام خرید، مسافرت، آموزش و رفتن به مراسم مذهبی و مراکز تفریحی همانند قبل از دوران کرونا نیست و باید برای عبور از این شرایط سخت شیوع بیماری کرونا، سبک زندگی جدیدی را مدنظر قرار دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به سپری شدن یک سال از شیوع ویروس کرونا در کشور اظهار داشت: از اولین روزی که متوجه ورود این ویروس به کشور شدیم در هیات دولت تصمیم گرفته شد که بلافاصله آن را به مردم اعلام کنیم. وی با بیان اینکه ایران جزو کشور‌هایی بود که به موقع و بسیار دقیق وضعیت بیماری کرونا را در یک سال گذشته به اطلاع مردم رسانده است، تصریح کرد: شبهه‌های ایجاد شده از سوی ضدانقلاب خارج نشین مبنی بر اینکه دولت بخاطر برگزاری انتخابات واقعیت را به مردم نگفته است و آمار‌های غیر واقعی در این زمینه ارائه می‌شود، کاملا دروغ و تهمت محض است.

رئیس جمهور در ادامه، اقدامات ساختاری انجام شده برای مقابله با کرونا در کشور را بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: بلافاصله پس از ورود ویروس کرونا به کشور در جلسه شورای عالی امنیت ملی به این نتیجه رسیدیم که بایستی ستادی تحت عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل شود لذا مصوبه آن تدوین و تصویب شد و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کردند و بر مبنای همان مصوبه تا به امروز ۵۸ جلسه ستاد ملی تشکیل شده است و این غیر از جلسات کمیته‌های تخصصی و سایر جلسات مرتبط است.

روحانی خاطرنشان کرد: تشکیل ستاد ملی مقابله با کرونا نشأت گرفته از تجربه دوران دفاع مقدس در راستای ضرورت شکل‌گیری شورای عالی پشتیبانی جنگ و ستاد مرکزی پشتیبانی جنگ بود که ریاست این ستاد را در آن دوران بر عهده داشتم و این شورا و ستاد نیز در دوران دفاع مقدس بسیار موثر و مفید بود. وی با بیان اینکه با مصوبه شورای عالی امنیت، اختیارات ستاد ملی کرونا در حد اختیارات شورای عالی امنیت ملی بوده و مصوباتش در حکم قانون تعیین شده است، گفت: این ستاد تجربه گرانقدری برای کشور است و مصوبات گوناگونی برای رفاه و کمک به مردم داشته است که همواره می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد.

روحانی با بیان اینکه در شرایط فعلی هیچ کس نمی‌داند چه زمانی ویروس کرونا از بین خواهد رفت و بشریت از آن رهایی می‌یابد، گفت: ابتدای شیوع این بیماری عده‌ای فکر می‌کردند که ویروس کرونا در تابستان و با گرم شدن هوا از بین خواهد رفت، اما امروز همه متوجه شدیم این ویروس بسیار خطرناک است و به سادگی تمام شدنی نیست بنابراین باید برای سال آینده نیز خودمان را برای مقابله با آن آماده کنیم. رئیس جمهور با تقدیر از تلاش خستگی ناپذیر، شبانه‌روزی و فداکارانه مدافعان سلامت گفت: کاری که مدافعان سلامت در ایران انجام دادند قابل تحسین و تعظیم است و اینکه آنان به عنوان شهید محسوب شدند اقدام بسیار ارزشمندی برای قدردانی از فداکاری‌های این عزیزان است.

روحانی همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با کرونا را مورد اشاره قرار داد و گفت: در این مدت همه دستگاه‌ها از جمله صدا و سیما، نیرو‌های مسلح، اعم از بسیج، سپاه، ارتش و نیروی انتظامی و نهاد‌های نظارتی در کنار ستاد ملی مقابله با کرونا قرار گرفته و اقدامات ارزشمندی را انجام دادند. وی ضرورت تغییر سبک زندگی برای غلبه بر ویروس کرونا را مورد تاکید قرار داد و گفت: در مجموع یک سال مقابله با ویروس کرونا به یک کلمه رسیدیم و آن اینکه بایستی برای مقابله با این بیماری سبک زندگی خود را عوض کنیم و مردم باید به خوبی بدانند که شرایط امروز، شرایط عادی و معمولی نیست.
 

دولت الکترونیکی در سایه شیوع ویروس کرونا ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد

روحانی با بیان اینکه در ستاد ملی مقابله با کرونا به منظور رفاه حال مردم و کمک به اقشار ضعیف برخی از قوانین و مقررات تصویب شد، اظهار داشت: در این مدت تلاش کردیم کمک‌های لازم را در حد توان کشور به مردم ارائه دهیم و بر این اساس قوانین لازم را نیز در ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کردیم. رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال در سایه شیوع ویروس کرونا در کشورمان ظهور و بروز بیشتری پیدا کرد، گفت: اقداماتی که در یک سال گذشته در زمینه دولت الکترونیکی و اقتصاد دیجیتال انجام شده چه بسا با اقدامات ۱۰ ساله قابل مقایسه باشد.

روحانی گفت: در یک سال گذشته بخش تولید و خدمات با وجود شرایط سخت در صحنه فعالیت و خدمت‌رسانی حضور داشتند و این خدمات هیچ گاه متوقف نشده است. وی افزود: امروز نیازمندی‌های بهداشتی و تجهیزات پزشکی در داخل کشور تولید می‌شود و شاهد حرکت بزرگی در شرکت‌های دانش بنیان هستیم به نحوی که تعداد آن‌ها که در آغاز دولت یازدهم حدود ۵۵ شرکت بود امروز به ۵ هزار و ۷۰۰ شرکت افزایش یافته است. روحانی اظهار کرد: عده‌ای پس از شیوع ویروس کرونا به دنبال ایجاد دوگانگی بین دین و علم بودند که با درایت علما، مراجع و مقام معظم رهبری، این عده فرصتی برای ایجاد شکاف و دوگانگی نیافتند.

رئیس جمهور با بیان اینکه کرونا در کنار مشکلات و سختی‌های فراوان، موجب ایجاد فرصت‌ها و تحولات بزرگی هم شد، اظهار داشت: در حوزه آموزش بیش از ۱۷ میلیون دانش آموز از شبکه شاد استفاده می‌کنند و این به خاطر توسعه زیرساخت‌های فضای مجازی و پهنای باند است و به خاطر چنین اقداماتی آموزش و تحصیل در کشور تعطیل نشد، ضمن اینکه تنها کشوری بودیم که در کنار کرونا با تحریم هم مواجه بودیم، اما توانستیم اقدامات بزرگی در حوزه‌های مختلف در کشور انجام دهیم. وی گفت: امروز مردم عزیز باید خودشان را برای سال آینده آماده کنند که دچار موج چهارم نشویم و بی تردید اگر سبک زندگی را بر مبنای شرایط جدید تغییر دهیم و پروتکل‌ها را به صورت کامل مراعات کنیم، با تردد و اجتماعات کمتر و رعایت همه موارد بهداشتی می‌توانیم به خوبی و سرافرازانه از این شرایط عبور کنیم.


8:30
شناسایی گونه مقاوم به واکسن‌های کنونی کرونا در ژاپن

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
مقام‌های ژاپنی روز جمعه اعلام کردند که گونه‌ای از ویروس کرونا را در این کشور شناسایی کرده‌اند که در برابر واکسن‌های موجود کرونا مقاوم است
جمعه اول اسفند

 

23:00
عراق وارد خطرناکترین مرحله همه گیری کرونا شد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
«عبدالامیر الحلفی» مدیرکل وزارت بهداشت عمومی و محیط زیست عراق:این کشور وارد خطرناکترین مرحله همه گیری ویروس کووید -19 و بیماری کرونا شد.عراق وارد خطرناکترین مرحله همه گیری شده است. وزارت بهداشت بارها تاکید کرده بود که وضعیت عراق متفاوت از سایر کشورهایی که شاهد گسترش همه گیری هستند، نیست.عدم پایبندی شهروندان به پروتکل ها، شمار مبتلایان و مرگ و میرها را افزایش خواهد داد لذا کوتاهترین و موثرترین راه، پایبندی به تدابیر پیشگیرانه و ماسک زدن است.گونه جدید ویروس با گونه قدیمی بسیار متفاوت است اما نیازی به جداکردن مبتلایان گونه جدید از مبتلایان به گونه قدیمی نیست.پروتکل ها و اقدامات بهداشتی یکسانی در مورد مبتلایان به هر دو گونه ویروس اعمال می شود و آزمایشگاه ها هم یکسان است.
 

22:00
درخواست همسر «مهشید گودرز» شهید مدافع سلامت از مردم


21:00
شیر مادر کرونایی نوزاد را ایمن می‌کند


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد تغذیه با شیر مادر مبتلا به کرونا موجب انتقال ویروس کووید-۱۹ به نوازد نمی‌شود بلکه نوزاد دارای آنتی‌بادی‌هایی از این شیر می‌شود که می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کند.


20:00
فرانسه سگ های کرونا یاب تربیت می کند

آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
فرانسه آزمایش‌های گسترده‌‌ای را برای استفاده از سگ‌های تربیت شده در تشخیص کووید۱۹ آغاز کرده است.«دومینیک گرانژان»، کارشناس دانشکده ملی دامپزشکی فرانسه می‌گوید تشخیص سگ‌ها گاهی از تشخیص انسانی به کمک گوش‌پاک‌کن درازی که در بینی وارد می‌کنند، بسیار دقیق‌تر است.
 

17:00
فوت 2 کودک مبتلا به کرونای انگلیسی در خوزستان


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز: برخلاف پیک‌های قبل که درگیری بیشتر در گروه‌های سنی بالاتر رخ می‌داد اما در پیک اخیر با انتشار کرونای انگلیسی، کودکان و نوجوانان هم قربانی می‌شوند.امروز خردسال یک ساله و کودک ۹ ساله‌ای را در خوزستان از دست دادیم. والدین از خود و فرزندان‌شان مراقبت کنند، بیرون از خانه توپخانه کرونا فعال است.
 

15:00
آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهر‌های کشور/ تعداد شهر‌های قرمز و نارنجی افزایش پیدا کرد


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بر اساس تازه‌ترین رنگ‌بندی کرونایی شهرها، هم‌اکنون ۱۱ شهرستان قرمز، ۵۲ شهرستان نارنجی، ۲۱۷ شهرستان زرد و ۱۶۸ شهرستان آبی هستند.همه شهر‌های قرمز در استان خوزستان هستند؛ شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز قرار دارند.در شهرستان های شوط و ماکو (آذربایجان غربی)، دره‌شهر (ایلام)، اندیمشک، ایذه، باغ‌ملک، حمیدیه، هفتکل و هندیجان (خوزستان)، پاسارگاد، خنج، گراش و مهر (فارس) و خمین (مرکزی) از روز شنبه ۲ اسفند اعلام وضعیت نارنجی خواهد شد.


13:00
واعظی: خط تولید واکسن روسی در ایران ایجاد می‌شود


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به تلاش‌های اخیر دولت و وزارت بهداشت برای تهیه واکسن مورد نیاز گفت: طبق توافق انجام شده با روسیه، خط تولید واکسن روسی در ایران راه‌اندازی می شود
 

11:00
فرانسه/اعلام افزایش مدت زمان قرنطینه بیماران کرونایی


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
بنابر اعلام وزیر بهداشت فرانسه، برای جلوگیری از گسترش گونه های جدید کرونا در این کشور مدت زمان قرنطینه افرادی که به کووید-۱۹ آلوده می شوند از دوشنبه هفته آینده ۱۰ روز خواهد بود.پیش از این، افرادی که در فرانسه تست کرونا مثبت بودند مدت ۷ روز قرنطینه می شدند.با مرگ ۲۷۱ نفر از مبتلایان به کووید- ۱۹ در شبانه روز گذشته فرانسه شمار کل جانباختگان کرونا در این کشور به بیش از ۸۳ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.به نوشته خبرگزاری فرانسه، تاکنون بیش از ۲،۴ میلیون نفر برابر با ۳،۵۷ درصد از کل جمعیت فرانسه اولین دوز واکسن ضد کرونا را دریافت کرده اند.همچنین در این کشور تاکنون بیش از یک میلیون نفر دومین دوز واکسن ضد کرونا را نیز دریافت کرده اند


9:00
تأیید اثربخشی درمان کووید ۱۹ با داروهای ضد انعقاد خون


آخرین اخبار از کروناویروس در ایران و جهان
 
از زمان مشاهده مقدار قابل توجهی از لخته‌های خون در بیماران مبتلا به کووید ۱۹، درمان برخی از این بیماران با داروهای رقیق‌کننده خون در دستور کار مراکز درمانی آلمان قرار گرفته است.اینک پژوهشگران آلمانی با بررسی‌های پژوهشی خود اثربخشی این روش درمانی را تأیید کرده‌اند. شبکه خبری "ان‌تی‌وی" آلمان به نقل از کلینیک وابسته به مرکز علوم پزشکی هامبورگ ـ اپندورف اعلام کرد که بررسی‌های جامع روی جان‌باختگان این بیماری نشان از اثر مثبت دارو‌های رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد خون) بر روی این بیماران دارد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.