آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

آیت‌الله سیدمحمد ضیاء‌آبادی استاد اخلاق و تفسیر قرآن کریم دار فانی را وداع گفت.
سه‌شنبه، 21 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه
به گزارش راسخون؛ آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم و از علمای تهران، پس از عمری مجاهدت علمکی و تبلیغی، ساعتی قبل دارفانی را وداع گفت.
این استاد اخلاق اخیراً به کرونا مبتلا و مدتی در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان خاتم‌الانبیاء بستری بودند.

آیت الله ضیاءآبادی از شاگردان امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی است و از سال ۱۳۴۰ استاد حوزه علمیه تهران بود و جلسات تفسیر و در اخلاق او در مسجد علی بن الحسین (ع) دربند برگزار می‌شد.
 

زندگی نامه

 
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

آیت‌الله سیدمحمد ضیاء‌آبادی در سال ۱۳۴۷هجری قمری برابر با ۱۳۰۷ هجری شمسی در قریه ضیاءآباد واقع در ۴۵ کیلومتری شهرستان قزوین و در خانواده‌ای روحانی دیده به جهان گشود.

سید محمد سال ۱۳۲۰ برای تحصیل به قزوین رفت و در مدرسه التفاتیه که از مدارس کهن قزوین به شمار می‌رود مشغول فراگیری علوم اسلامی شد و مقدمات را شامل صرف، نحو، معانی، بیان و بدیع و منطق نزد استاد آقا شیخ یحیی مفیدی فرا گرفت.

او بعد از مدتی اقامت در حوزه علمیه قزوین، در سال ۱۳۲۸ شمسی راهی حوزه علمیه قم شد و به مدت ۱۲ سال از محضر اساتید قم از جمله حضرات آیات بروجردی، امام خمینی (ره)، طباطبایی، سدهی اصفهانی، علامه طباطبایی و... استفاده کرد و در ادامه به تدریس در حوزه علمیه قم پرداخت و کتب معالم، قوانین و لمعه را برای طلاب و فضلاء حوزه علمیه قم تدریس می‌کرد. اما سال ۱۳۴۰ شمسی و پس از رحلت آیت‌الله بروجردی(ره) به تهران مهاجرت کرد و مشغول خدمات علمی، فرهنگی و تبلیغی شد.

آیت‌الله ضیاءآبادی درباره هجرتش به تهران می‌گوید: در دوران اقامتم در قم در درس خارج حضرت امام و آیت‌الله بروجردی شرکت کردم و تمام این درس‌ها و نیز کفایه و اسفار ملاصدار را با حضرت آیت‌الله شیخ محمد محمدی گیلانی و مرحوم شیخ حسن لاهوتی بحث می‌کردم. بعد از فوت آیت‌الله بروجردی احساس کردم اقامت من در قم ضروری نیست، لذا به تهران مهاجرت کردم. آشنایی‌ام با برخی دوستان که اغلب اهل وعظ وخطابه و به اصطلاح منبری بودند، مرا به منبری شدن علاقه‌مند کرد و تشخیص دادم که زمینه کار در تهران مساعدتر است، لذا به تهران آمدم و ضمن تدریس در مدرسه آقای مجتهدی تهرانی، به کار وعظ و تبلیغ پرداختیم. بعد از مدتی چون علاقه‌مند به مطالعه بودم، تشخیص دادم که منابر خود را هدفمند کنم تا وقت بیشتری برای مطالعه داشته باشم که الحمدلله توفیقاتی نیز در این باره داشته‌ام.»


تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام ضیاءآبادی

 
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

رهبر معظم انقلاب در پیامی درگذشت عالم جلیل جناب حجت‌الاسلام والمسلمین آقای ضیاءآبادی را تسلیت گفتند.

متن پیام حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحیم

درگذشت عالم جلیل جناب حجةالاسلام والمسلمین آقای حاج سیّدمحمّد ضیاءآبادی رضوان‌الله‌علیه را به خاندان مکرّم و شاگردان و ارادتمندان ایشان تسلیت عرض می‌کنم. زبان ناصح و بیان مؤثر و فکرِ روشن و قلب متذکر و خاشع این عالم بزرگوار، منبع ارزشمندی از معارف دینی و اخلاقی را به گوشهای شنوا و دل‌های مستعد هدیه می‌کرد و وسیله‌ی هدایت و فیض برای بسیاری از مستمعان درس‌ها و خطابه‌های ایشان می‌شد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و علو درجات را برای ایشان مسألت می‌کنم.
 

 رئیس جمهور درگذشت آیت الله ضیاء آبادی را تسلیت گفت

 
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

رئیس جمهور در پیامی درگذشت آیت الله سید محمد ضیاء آبادی را تسلیت گفت. متن پیام تسلیت حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی به این شرح است:

«انالله و انا الیه راجعون

درگذشت عالم ربانی حضرت آیت الله سید محمد ضیاءآبادی از محققان و مفسران برجسته قرآن کریم، موجب تاثر و اندوه فراوان گردید.

این روحانی وارسته که مربی اخلاق کثیری از جوانان مؤمن و دستگیر نیازمندان بود، از علمای مهذب و فعال و مروج دین در تهران محسوب می گردید.

راه او راه ترویج فرهنگ و معارف قرآنی و تعالیم نورانی اهل بیت علیهم السلام بود و تمام عمر شریف خود را در این مسیر سپری کرد و آثار پرباری برجا گذاشت که به یقین در خاطر مردم قدرشناس ایران باقی خواهد ماند.

اینجانب این ضایعه را به حوزه های علمیه، علمای اعلام، شاگردان، ارادتمندان و به ویژه بیت مکرم آن مرحوم تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان علو درجات و همجواری با اولیای الهی و برای عموم بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»
 

تسلیت قالیباف برای درگذشت آیت الله ضیاءآبادی

 
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

رئیس مجلس شورای اسلامی طی پیامی درگذشت آیت الله سیدمحمد ضیاء آبادی را تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت محمدباقر قالیباف به شرح زیر است:

«بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

«إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ»

إِذَا مَاتَ الْعَالِمُ ثُلِمَ فِی الْإِسْلَامِ ثُلْمَةٌ لَا یَسُدُّهَا شَیْءٌ إِلَی یَوْمِ الْقِیَامَةِ

ارتحال عالم جلیل القدر، استاد اخلاق و مربی معارف اسلامی حضرت آیت الله سیدمحمد ضیاء آبادی موجب تاسف و تالم فراوان شد.

ایشان که یکی از شاگردان برجسته و مهذب درس حضرت امام خمینی (ره) و علامه طباطبایی (رض) بودند، عمر با برکت و سرشار از عبادت و معنویت خود را یکسره صرف تربیت نفوس مستعد جوانان و نشر معارف اسلامی کردند؛ مجاهدت مرحوم آیت الله ضیاء آبادی در یاری جوانان به پیمودن مسیر سلوک الی الله، سرمایه ای کم نظیر و درخشان برای ایشان خواهد بود. درگذشت این استاد مهذب و مبرز اخلاق، ضایعه ای جبران ناپذیر برای حوزه های علمیه، جامعه مذهبی تهران و جوانان و طلابی است که از درس های اخلاق و نکات معرفتی آن محروم بهره می بردند.

اینجانب ضمن تسلیت به حوزه‌های معزز علمیه و روحانیت گرانقدر، شاگردان و دوستداران آن روحانی جلیل القدر، به ویژه بیت محترم و فرزندان ارجمند ایشان، از خداوند متعال برای آن استاد اخلاق و عالم عامل علو درجات را از خداوند متعال مسئلت می کنم.

محمدباقر قالیباف         
رئیس مجلس شورای اسلامی»
 

رئیس قوه قضاییه درگذشت آیت الله ضیاء آبادی را تسلیت گفت

 
آیت‌الله ضیاءآبادی دعوت حق را لبیک گفت+ زندگینامه

رییس قوه قضاییه در پی در گذشت آیت الله سیدمحمد ضیاءآبادی پیام تسلیتی را صادر کرد.

در پیام حجت الاسلام والمسلمین رئیسی آمده است:

خبر درگذشت عالم عامل و استاد اخلاق و معارف، مرحوم آیت الله سید محمد ضیا آبادی که عمر پربرکت خود را وقف نشر و ترویج معارف قرآن کریم و مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده بودند اینجانب را متاثر و محزون کرد.

این ضایعه جبران ناپذیر را خدمت خانواده این استاد عزیز و تمامی علاقه‌مندان به مکتب نورانی اهل بیت علیهم السلام و به خصوص شاگردان و استفاده کنندگان از منابر و کلاس‌های درس و تفسیر گرم و صمیمی این استاد عزیز تسلیت گفته و برای خانواده و دوست داران این عالم ربانی آرزوی صبر بر مصیبت وارده را دارم.


منبع:
1. حوزه/ آیت الله ضیاء آبادی درگذشت + زندگی نامه
2. مهر/ با صدور پیامی صورت گرفت؛ تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام ضیاءآبادی
3. شبستان/ روحانی درگذشت آیت الله ضیاء آبادی را تسلیت گفت
4. ایسنا/ تسلیت قالیباف برای درگذشت آیت الله ضیاءآبادی
5. شفقنا/ رئیس قوه قضاییه درگذشت آیت الله ضیاء آبادی را تسلیت گفت


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما