جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

ظهر امروز (۲۵ بهمن ماه) تاسیسات گمرکی اسلام‌قلعه در خاک افغانستان واقع در جوار گذرگاه مرزی دوغارون ایران در شرق خراسان رضوی دچار آتش سوزی گسترده‌ای شد.
يکشنبه، 26 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
به گزارش راسخون، حوالی ظهر امروز خبری منتشر شد که حاکی از بروز یک حادثه مهیب در مرز مشترک میان ایران و افغانستان بود. براساس شنیده‌ها حادثه ناشی از انفجار یک تانکر سوخت بود که ظاهرا این انفجار به سایر تانکرهای سوخت نیز سرایت داشته است.

نخستین اخباری که از این رویداد تلخ منتشر می‌شد، حاکی از بروز حادثه در مرز اسلام‌قلعه افغانستان بود که این آتش‌سوزی موجب تخلیه گمرک دوغارون نیز شد.

همان زمان یک منبع محلی در هرات اعلام کرد که چندین تانکر حامل سوخت و مواد نفت و گاز در گمرک اسلام‌قلعه افغانستان منفجر شده است.
 

درخواست کمک افغانستان از ایران و کشورهای منطقه برای اطفای آتش


جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
 
سید وحید قتالی، والی هرات، در این خصوص گفته بود «تلاش برای مهار کردن آتش در جریان است و از کشور همسایه، ایران درخواست کمک برای مهار آتش داریم».

سخنگوی استاندار هرات افغانستان گفت که آتش سوزی در گمرک هرات خسارات هنگفتی ببار آورده و دولت برای مهار آتش سوزی خواستار کمک از کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران شده است.   

جیلانی فرهاد افزود: خسارت مالی این حادثه در بررسی های اولیه ۵۰ میلیون دلار برآورد شده است.  

وی گفت که برق وارداتی ایران به هرات نیز در اثر این رویداد قطع شده است اما دلیل اصلی آن روشن نیست. 
 

مرز دوغارون تخلیه شد

شدت حادثه و شرایط مرزی به گونه‌ای بود که نیروهای امدادی ایران برای امدادرسانی و مدیریت بحران به منطقه اعزام شدند.

کمی بعدتر و با روشن‌تر شدن ابعاد حادثه تلاش‌ها برای امدادرسانی شدت گرفت.

در همین خصوص رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان تایباد اظهار کرده بود «تمام نیروهای نظامی و امدادی در تلاش هستند مرز دوغارون را تخلیه کنند تا بتوانند آتش را مهار کنند».

به گفته هادی رمضانی بر اثر انفجار چند دستگاه تانکر سوخت آتش‌سوزی مهیبی در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد که شعله‌های این آتش سوزی مرز دوغارون را هم بی‌نصیب نگذاشته است.

او تصریح کرده بود «از دقایق اول آتش سوزی تیم‌های امدادی بلافاصله به مرز دوغارون اعزام شدند اما تاکنون هیچ اطلاعات درست و دقیقی از وضعیت هر دو مرز ایران و افغانستان در دست نیست».

این اظهار نظر او همزمان بود با اعلام تعداد مصدومان این حادثه از تلویزیون ایران که از حادثه دیدن ۸ نفر خبر می داد اما رمضانی در این خصوص گفته بود «در شبکه خبر اعلام شده ۸ نفر مصدوم این حادثه هستند که در این خصوص هنوز هیچ خبر موثقی در دست نیست».

آنچه که بیش از همه بزرگی و شدت حادثه را نشان می داد، این گفته رانندگان خودروهای ترانزیت در مرز دوغارون بود که اظهار کرده بودند «بیش از ۵۰۰ تانکر سوخت در حال آتش گرفتن است».

از دیگر سو مقامات افغانستانی نیز اعلام کرده بودند آتش هنوز خاموش نشده و نیروی هوایی نیز برای اطفای آتش تا لحظه ارسال خبر به منطقه اعزام نشده است.

براساس گفته‌های مسئولان افغانی ظاهرا بدون نیروی هوایی، امکان اطفای حریق نیست‌.

همچنین هیچ خبر دقیقی از تعداد آسیب‌دیدگان این حادثه در دست نبود.
 

انفجار 300 خودرو در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان


جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
 
حسین آخوندزاده اظهار کرد: طبق اطلاعات جمع آوری شده از مسئولان گمرک اسلام قلعه افغانستان متاسفانه بالغ بر ۳۰۰ خودروی حامل سوخت گاز، گازوئیل و بنزین منفجر شده که اطلاعات درست و دقیقی از رانندگان آن‌ها در دست نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه دور تا دور محل آتش سوزی محصور بوده و شدت آتش زیاد نیز بوده است؛ معلوم نیست که راننده‌ها قادر به فرار شده‌اند یا نه، اکنون نیز هنوز آتش مهار نشده و اطلاعات دقیقی در دسترس نیست.

مسئول آتش‌نشانی شهرداری تایباد نیز به ایسنا اظهار کرد: انفجار چندین دستگاه تانکر سوخت در گمرک اسلام قلعه افغانستان وضعیت وخیمی در مرز به وجود آورده است.

آتشیار علی حسینی گفت: برای مهار آتش در گمرک اسلام قلعه افغانستان و جلوگیری از ورود شعله‌های آتش به مرز دوغارون اکنون ۳۵ آتش نشان به همراه ۱۲ دستگاه خودروی آتشنشانی برای اعزام به افغانستان آماده هستند.
 

اعزام آتش‌نشانان مشهدی به مرز ایران و افغانستان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد از اعزام آتش‌نشانان مشهدی به مرز ایران و افغانستان خبر داد.

مسعود ظهوریان با اعلام این خبر اظهار کرد: پیرو تشکیل جلسه ستاد مدیریت بحران در استانداری خراسان رضوی و تصمیمات اتخاذ شده از سوی آن ستاد، در پی آتش‌سوزی گمرگ اسلام‌قلعه افغانستان در مجاورت مرز کشورمان عصر امروز ۱۱ دستگاه خودروی تخصصی اطفاء حریق سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با هماهنگی ستاد مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی برای پشتیبانی و امدادرسانی احتمالی به مرز دو کشور در منطقه دوغارون شهرستان تایباد اعزام شده‌اند.

همچنین در پی این حادثه یگانهایی از نیروی زمینی ارتش مستقر در نوار مرزی و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی جهت امدادرسانی و کنترل منطقه وارد عمل شدند.

از سوی دیگر، هم‌اکنون تمامی نیروهای امدادی شهرستانهای تایباد، تربت‌جام، خواف، باخرز و فریمان در حال آماده‌باش هستند.
 

تمام مسیرها به مرز دوغارون مسدود شده است

 
جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
 
ساعت ۱۶.۳۳ خبری روی خروجی ایسنا قرار گرفت مبنی بر اینکه تمام مسیرها به مرز دوغارون مسدود شده و توسط نیروهای مرزبانی و انتظامی کنترل می‌شود.
محمد کوه‌گرد، مدیرکل گمرک دوغارون، در ادامه اظهار کرده بود «در پی آتش‌سوزی در گمرک اسلام قلعه واقع در مرز ایران و افغانستان، بازارچه مرزی و منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تخلیه شد».

وی ادامه داد «فقط نیروهای امدادی امکان تردد به سمت مرز دوغارون را دارند».

براساس گفته مسئولان استان برای مهار آتش در مرز دوغارون اکنون ۸ دستگاه آمبولانس در تایباد مسقر و ۱۳ آمبولانس و اتوبوس‌ آمبولانس اعزام شده، اورژانس هوایی گناباد به تایباد اعزام شده و بیمارستان تایباد در آماده‌باش ۱۰۰ درصدی است.
 
ورود غیرقانونی افراد به ایران در پی انفجار گمرک اسلام قلعه صحت ندارد

در پی بروز شایعاتی مبنی بر ورود غیرقانونی برخی افراد به کشور، محسن نجات، مدیر کل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی ضمن رد این خبر، به ایسنا گفت:  در مرز ایران همه چیز سرجای خودش قرار دارد و امنیت کامل برقرار است و مشکلی نداریم.
 

آمار تلفات حادثه مرز دوغارون را طرف افغان اعلام خواهد کرد

«جیلانی فرهاد» فرماندار اسلام قلعه افغانستان شامگاه شنبه در تماس تلفنی به خبرنگار ایرنا در کابل گفت: آتش اکنون مهار شده و طبق آمارهای اولیه، این حادثه حدود ۵۰ میلیون دلار خسارت به بار آورده است اما هنوز امکان ارزیابی دقیق خسارات وجود ندارد.

به گفته وی، حدود ۱۷ نفر نیز در این آتش سوزی مصدوم یا دچار سوختگی شده اند که به بیمارستان های هرات انتقال یافتند.

این در حالی است که برخی گزارشهای تایید نشده از مرگ احتمالی حدود ۵۰ نفر در این حادثه حکایت دارد.

تاکنون علت دقیق این حادثه اعلام نشده است و تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

هم اینک ناظران و خبرنگار ایرنا مستقر در تایباد از فروکش کردن آتش گسترده‌ای  که از حوالی ساعت ۱۳ امروز شعله‌های آن در گمرک اسلام قلعه زبانه می‌کشید، خبر می‌دهند.

در پی این حادثه تاسیسات گمرکی در مرز دوغارون ایران نیز به سرعت تعطیل شد و همه کامیونها و خودروهای باربری موجود از منطقه خارج شدند. 

گرچه انفجار بزرگ در گمرک اسلام قلعه افغانستان رخ داد اما مسوولان عالی‌رتبه ایران و استان خراسان رضوی به محض اطلاع و از همان لحظات ابتدایی حادثه اقدامات پیشگیرانه و تدابیر لازم برای کنترل و امدادرسانی به این حادثه مهیب را آغاز کردند.
 
گمرک اسلام قلعه یکی از قطب های مهم تجارت و اقتصاد کشور افغانستان در حوزه صادرات، واردات، ترانزیت و رفت و آمد مسافر به شمار می‌رود.

کارشناسان اقتصادی "اسلام قلعه" را مهمترین گمرک و بارانداز کالاهای وارداتی به افغانستان عنوان می‌کنند، از این رو حادثه انفجار مهیب در این گمرک ضربه اقتصادی بزرگی برای افغانستان بویژه در بخش تجارت و بازرگانی این کشور محسوب می‌شود.

این در حالی است که در پی حادثه رخ داده احتمال ایجاد بحران سوخت در کوتاه مدت برای افغانستان وجود دارد و در حال حاضر تلاش برای حفظ کالاها و اجناس باقی مانده ادامه دارد.
 

آماده باش بیمارستان‌های خراسان‌رضوی برای پذیرش مجروحان گمرک اسلام قلعه


جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
 
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی نیز در این رابطه به ایسنا گفت: بیمارستان‌های خراسان‌رضوی برای پذیرش مجروحان حادثه گمرک اسلام قلعه اعلام آمادگی کردند.

محسن نجات در خصوص امدادرسانی و کمک‌های ایران در پی درخواست والی هرات اظهار کرد: در پی این حادثه  ۲۰ دستگاه خودرو سبک و سنگین با تجهیزات کامل اطفاء حریق  و نیروی آموزش دیده ، تعداد ۲۱ دستگاه آمبولانس از اورژانس و جمعیت هلال احمر و ۳ فروند بالگرد اورژانس و نیروی انتظامی برای کمک‌رسانی در منطقه استقرار پیدا کرده‌‎اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان رضوی با اشاره به آماده باش بیمارستان‌های استان در خصوص کمک به مجروحان این حادثه عنوان کرد: در صورت نیاز بیمارستان‌های مشهد، فریمان، تربت‌جام، تایباد و خواف آمادگی صد در صدی برای امدادرسانی به مجروحان را خواهند داشت. درخواست داریم تا مردم از مراجعه به منطقه که باعث اخلال در روند امدادرسانی می‌شود، پرهیز نمایند.
 

توضیحات خطیب زاده درباره حادثه انفجار یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه افغانستان

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه از تماس استاندار هرات در افغانستان با استاندار خراسان رضوی و درخواست کمک جهت جلوگیری از آسیب بیشتر به تاسیسات و همچنین حاضرین در محوطه گمرک خبر داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: بلافاصله اقدام اولیه جهت ارائه تسهیلات بیشتر به افراد و خودروهای گرفتار شده در منطقه آتش سوزی هماهنگی شد و سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در هرات طی تماسهایی با مقامات این استان ، از جمله استاندار ابعاد حادثه را مورد بررسی قرار داد همچنین با هماهنگی وزارت امور خارجه و مرزبانی و سایر دستگاههای ذیربط مرز اسلام قلعه – دوغارون به روی کامیونها، خودروها و افرادی که برای گریز از آتش سوزی به سمت مرزهای کشورمان گریخته بودند باز نگاه داشته شد.

خطیب زاده اضافه کرد: همچنین جمهوری اسلامی ایران برای کمک به آسیب دیدگان و مجروحین احتمالی حادثه ، تدابیری اتخاذ کرده است و  تماس میان مقامات ذیربط دو کشور در این ارتباط در جریان است.
 

آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست

به دنبال انتشار خبر انفجار در مرز ایران و افغانستان، مدیر کل غرب آسیا وزارت خارجه در صفحه توییتر خود به دو زبان فارسی و انگلیسی نوشت: «‏هشدار؛ آتش در خانه همسایه، آتش در خانه ماست. آتش سوزی گسترده در اسلام قلعه مرز ایران با افعانستان . باید با تمام قوا به کمک افعانستان رفت ‌. هر کاری را که در حیطه وظایم بود انجام دادم اکنون منتظرم ببینم در عمل چه خواهد شد؟»
 

بازدید هوایی استاندار خراسان رضوی از محل حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه


جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه
 
همچنین به منظور ارزیابی، اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه، استاندار خراسان رضوی از محل حادثه انفجار گمرک اسلام قلعه بازدید کرد.

براساس گزارش اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، محمدصادق معتمدیان همگام با حضور نیروهای امدادی، آتش‌نشانی، اورژانس و امدادگران زبده، عازم محل وقوع سانحه انفجار در مرز ایران و افغانستان «گمرک اسلام قلعه» شد و به صورت میدانی و هوایی شرایط منطقه را مورد بررسی قرار داد.

استاندار خراسان رضوی در این بازدید که منظور ارزیابی، اتخاذ تدابیر لازم و اقدامات پیشگیرانه صورت گرفت، دستور تداوم امدادرسانی و بسیج نیروها را برای اطفای حریق صادر کرد.

در پی تماس امروز والی هرات با استاندار خراسان رضوی و اعلام کمبود امکانات در افغانستان، ستاد استانی بحران برپا و نیروهای زبده امدادگر همراه با چندین فروند بالگرد امدادی، آمبولانس و تجهیزات آتش‌نشانی به منطقه مرزی حادثه‌دیده اعزام شدند.
 

تماس تلفنی جهانگیری با استاندار خراسان رضوی

معاون اول رییس جمهور در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی که در مرز دوغارون شهرستان تایباد حضور داشت، در جریان آخرین وضعیت آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه افغانستان قرار گرفت.

براساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری در تماس تلفنی با محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی، بر لزوم امدادرسانی همه جانبه و بسیج نیروهای آتش‌نشانی استان تاکید کرد.

وی با تاکید بر اینکه از هیچ کمک و تلاشی برای اطفای حریق در مرز دوغارون ایران و افغانستان مضایقه نشود، از استاندار خراسان رضوی خواست تمامی نیروهای امدادی و آتش نشانی استان در آماده باش کامل باشند تا در صورت نیاز برای کمک به محل آتش‌سوزی اعزام شوند.

استاندار خراسان رضوی نیز که در مرز دوغارون در شهرستان تایباد حضور داشت، در این تماس تلفنی گزارشی از بررسی ها و بازدیدهای میدانی خود به معاون اول رییس جمهور ارائه کرد.

محمدصادق معتمدیان همچنین به ارائه توضیحاتی در خصوص جلسه برگزار شده در مرز دوغارون پرداخت و گزارشی از اعزام نیروهای امدادی و آتش نشانی از شهرستانهای همجوار به مرز دو کشور ارائه کرد و گفت: تمام نیروهای امدادی و آتش نشانی در شهرستانهای نزدیک به محل آتش سوزی در آماده باش کامل هستند تا در صورت لزوم به گروههای حاضر در محل حادثه اضافه شوند.
 

دوغارون خسارتی از حادثه ندیده است

غلامرضا صیادی گفت: در جلسه‌ای که ساعتی پیش با حضور والی هرات و استاندار خراسان رضوی در گمرک دوغارون برگزار شد، تدابیری جهت ساماندهی خودروهای پارک شده در گمرک دوغارون اندیشیده شد.

وی ادامه داد: عصر امروز ۲۴ دستگاه خودروی سنگین آتش نشانی از تایباد، مشهد و تربت‌جام به گمرک اسلام قلعه افغانستان اعزام شد.

صیادی بیان کرد: همچنین نیروهای امداد و نجات هلال احمر از شهرهای تربت جام، خواف و تایباد برای کمک‌رسانی تا فردا به صورت آماده باش هستند.

وی در ادامه توضیح داد: هنوز هیچ درخواستی از سمت کشور همسایه برای ردیابی مصدومان و جانباختگان اعلام نشده و تمام نیروهای عملیاتی در صورت لزوم آماده باش هستند که چنانچه اعلام کمک از سمت کشور همسایه شود، به محل اعزام شوند.

صیادی مطرح کرد: با توجه به اینکه محل اصلی آتش سوزی در کشور همسایه بوده، تا کنون هیچگونه اطلاعات و آمار درست و دقیقی در خصوص تعداد مصدومان و جانباختگان در دسترس نیست.

وی با بیان اینکه والی هرات از لحظه ورود به گمرک دوغارون ساماندهی خودروهای افغانستانی را در دستور کار خود قرار داده، گفت: خیلی از خودروهایی که از مسیر اسلام قلعه خارج شده و در محوطه گمرک پارک بودند، ساماندهی شد.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی اعلام کرد: والی هرات در جلسه امشب کلیه اخبار مبنی بر غارت اموال خودروهای ترانزیتی، حملات انتحاری و شلیک گلوله در این حادثه که در فضاهای مجازی منتشر شده را تکذیب کرد و از مردم خواست اخبار را تنها از منابع موثق و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند.

وی ادامه داد: از لحظه اول حادثه استاندار، فرمانده مرزبانی و نیروهای عملیاتی خراسان رضوی از مرکز به تایباد آمده و در صحنه حضور داشتند.

صیادی خاطرنشان کرد: کلیه نهادهای خدماتی تا فردا همچنان در آماده‌باش هستند و اگر چنانچه فردا درخواستی برای کمک از سمت کشور افغانستان نشود، نیروها به شهرهای خود باز خواهند گشت.

 

واکنش کاربران


جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه

جزئیات انفجار در گمرک اسلام‌ قلعه


 
منبع:
1.ایسنا / انفجار در گمرک اسلام‌قلعه/آتش مهار شد
2.تسنیم / جزئیات آتش‌سوزی در گمرک «اسلام قلعه»/ ‌تخلیه مرز دوغارون / ‌استقرار نیروهای امدادی و چند بالگرد در منطقه
3.تسنیم / توضیحات خطیب زاده درباره حادثه انفجار یکی از مخازن گاز در محوطه گمرک اسلام قلعه افغانستان
4.ایرنا / مهار بزرگترین حریق مرز ایران و افغانستان/ صدها تانکر در آتش سوخت
5.ایرنا/ درخواست کمک افغانستان از ایران و کشورهای منطقه برای اطفای آتش
6.عصرایران / انفجار 300 خودرو در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه افغانستان
توییتر

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.