نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان پیشکسوت شناخته شده و برجسته فوتبال مازندران و ایران پس از دو هفته جدال با کرونا درگذشت.
جمعه، 27 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت
به گزارش راسخون؛ سرمربی ۶۱ ساله تیم فوتبال رایکا و بازیکن نامدار سال‌های دور نساجی که از حدود دو هفته پیش به علت ابتلا به کرونا در بیمارستان رازی قائمشهر بستری شده بود، بر اساس اعلام منابع بیمارستانی عصر امروز جمعه ۲۷ فروردین پس از حاد شدن وضعیت تنفسی و درگیری کامل ریه جان باخت. 
 

خانواده دست‌نشان هنوز درباره مراسم خاکسپاری این پیشکسوت فوتبال اظهارنظری نکردند، اما طبق شنیده‌ها با توجه به شرایط حاد کرونایی احتمالا برنامه‌ عمومی و گسترده‌ای برای خاکسپاری این چهره ورزشی برگزار نخواهد شد.
 

بیوگرافی مرحوم نادر دست‌نشان

 
نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست نشان (زاده ۳ خرداد ۱۳۳۹ – درگذشته ۲۷ فروردین ۱۴۰۰) که سوابق زیادی در عرصه مربی گری در کارنامه داشت، در دوران فعالیتش موفق شد تیم‌های نفت تهران، صنعت نفت آبادان، استیل آذین تهران و مس کرمان را به لیگ برتر برساند.

نادر دست‌نشان زادهٔ سید محله قائمشهر است. نادر فرزند کوچک خانواده بود و ۳ خواهر و ۵ برادر داشت. او فوتبال را نزد برادر بزرگتر خود رحیم دست‌نشان آغاز کرد. وی ابتدا در پست دروازه‌بان فعالیت می‌کرد ولی برای کمتر پاره شدن لباسهایش به توصیه پدرش که به فوتبال بازی کردنش حساس بود به پست هافبک آمد.

دست‌نشان درحالی که مورد نظر تیمهای دیگری مانند پرسپولیس نیز قرار داشت، تمام دوران بازیگری خود را در تیم نساجی مازندران گذراند و توانست در ۸ بازی متوالی در یک فصل ۹ گل به ثمر برساند. وی سابقه دعوت به تیم ملی را نیز داشته‌است.

دست‌نشان کاپیتان تیم منتخب مازندران هم بود و در سال ۱۳۶۴ بهترین نتیجه تاریخ فوتبال مازندران در لیگ برتر رقم خورد و این تیم بعد از تیم‌های تهران الف و ب، عنوان سومی جام قدس را کسب کرد. به همین مناسبت تیم منتخب مازندران به عنوان نمایندهٔ ایران به جام قائد اعظم پاکستان اعزام شد و در حالی که تیم‌های ملی چین، پاکستان و بنگلادش در مسابقات حضور داشتند به مقام قهرمانی جام قائد اعظم رسید و نادر دست‌نشان آقای گل مسابقات شد.

دست‌نشان هر ۳ دوره مربیگری A و C ,B آسیا را زیر نظر استادان فیفا (ریچارد بیت انگلیسی، سوبرامانیان مالزیایی و برنارد شون آلمانی) پشت سر گذاشت است. پیش از اتمام این دوره‌ها در سال ۱۳۷۸، دست‌نشان دستیار کارلو سولدوی ایتالیایی در تیم ملی نوجوانان بود؛ و توانست با این تیم به مقام چهارمی آسیا دست یابد.

دست‌نشان در تیم‌های بسیاری مربی گری کرده‌است و از او به عنوان یک مربی موفق در بالا آوردن تیمها به سطح نخست فوتبال ایران نام می‌برند؛ اما وی در هیچ تیمی به غیر از نساجی بیش از یک سال کار نکرده است. او در اولین دوره حضورش در نساجی از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۸۱ سرمربی این تیم بود. آخرین تیمی که توسط این مربی به لیگ حرفه‌ای ایران صعود کرد صنعت نفت آبادان می‌باشد. نادر دستنشان در سال ۱۳۸۷ با تیم پگاه گیلان نیز نایب قهرمان جام حذفی ایران شد. دست‌نشان در سال ۱۳۸۸ مربی تیم نساجی مازندران شد که بعد از ناکامی از این تیم کناره‌گیری کرد.

دست نشان سپس تصمیم گرفت با تیم ابومسلم همکاری کند ولی مشکلات زیاد این تیم او را بر آن داشت که در مشهد نماند و با این تیم قرارداد امضا نکند.

وی در تیر ماه ۱۳۹۰ به عنوان سرمربی تیم شهرداری اراک معرفی شد؛ ولی به علت کسب نتایج ضعیف با این تیم در لیگ آزادگان در اسفند ماه ۹۰ از سمت سرمربیگری تیم شهرداری اراک اخراج گردید. در خرداد ۱۳۹۴ مدیرعامل باشگاه ماشین‌سازی تبریز با عقد قرارداد ۲ ساله هدایت دیرینه‌ترین تیم فوتبال شمالغرب کشور که همانا تیم فوتبال ماشین‌سازی می‌باشد را به نادر دستنشان سپرد. 

تیم فوتبال صنعت نفت آبادان چهارمین باشگاه فوتبال ایران می‌باشد که تحت هدایت «نادر دست نشان» به جام خلیج فارس فوتبال کشور (لیگ برتر خلیج فارس)صعود می‌کند.

وی در خرداد ۱۳۹۶ به عنوان سرمربی فصل جدید باشگاه ملوان بندرانزلی برگزیده شده و هدایت ملوانان را برعهده گرفت.ملوانی ها به رغم داشتن تنگناهای فراوان مالی و نبود امکانات لازم با نادر دستنشان در رقابتهای لیگ یک خوش درخشیدند و در بالاهای جدول رده بندی قرار گرفتند پس از پایان لیگ دسته یک ۱۳۹۷- ۹۶ ، در تیرماه ۱۳۹۷ هدایت تیم فوتبال مس کرمان باری دیگر به نادر دست‌نشان سپرده شد. باشگاه فوتبال مس کرمان پیش از این و به سال ۱۳۸۶ با سرمربیگری نادر دستنشان به لیگ برتر فوتبال ایران راه یافته بودند و پس از آن همراه با درخشیدن در رده نخست فوتبال باشگاهی ایران توانستند در رقابتهای فرامرزی و جام باشگاههای آسیا نیز خوش بدرخشند. تیم فوتبال مس کرمان سال ۱۳۹۲ با سرمربی خارجی خود لوکا بوناچیچ به لیگ دسته یک سقوط کرده بود و در پنج سالی که این باشگاه از پهنه هماوردی های جام خلیج فارس دور مانده بود هواداران مس کرمان از روی سکوها مبادرت به تشویق نادر دست‌نشان نموده بودند و خواهان حضور وی در جایگاه سرمربی باشگاه محبوبشان شده بودند.

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت
 

نادر دست نشان؛ متخصص بالا‌بردن تیم‌های لیگ‌یکی

 نادر دست‌نشان را متخصص بالا‌بردن تیم‌های لیگ‌یکی لقب داده بودند. او مس کرمان، استیل آذین، نفت تهران و نفت آبادان را به لیگ برتر آورد و به عنوان یک مربی- مارکوپولو شناخته می‌شد که در کارنامه‌اش مربیگری نساجی مازندران، پیام مشهد، شهید قندی یزد، شهرداری بندرعباس، صنعت ساری، ابومسلم مشهد، سایپا شمال، ماشین سازی تبریز، ملوان انزلی، سپیدرود رشت و چند تیم دیگر را داشت. لقب «نادر امپراتور» و «نادر غول‌کُش» را به او دادند.

  او کنار زمین همیشه پر‌سر و صدا و پرشور بود. فرقی نمی‌کرد سرمربی کدام تیم است، همه تیم‌ها برایش نساجی قائم‌شهر بودند. با تمام جان از بازیکنان دفاع می‌کرد و البته گاهی همین سر و صداها به قیمت کارت زرد و قرمز برایش تمام می‌شد. سبک خودش را داشت و چندان به منتقدین گوش نمی‌داد. 

  دست‌نشان که برادر بزرگترش «رحیم» هم از قدیمی‌های نساجی بود، استایلی شبیه امیر قلعه‌نویی داشت، ترکه‌ای، باهوش و نترس. حتی چشم علی پروین را در همان دوران گرفت، دعوتش کرد به تیم اما یک مصدومیت بد موقع مسیر زندگی‌اش را عوض کرد، از بیشتر دیده شدن محروم ماند اما چشم و چراغ شهر شد، وقتی لیگ قدس برپا بود، کاپیتان منتخب مازندران بود، رکورددار گلزنی شد، به تیم ملی دعوت شد و ....

  نساجی در دهه 60 با بازیکنانی مثل شهریار مرادی، غلامحسین رحمتی، حسین مسگرساروی، زنده‌یاد رضا سلیمی، محرم آقامحمدی، اسفندیار مهمان‌نواز، حسن خوردستان، زمان قلی‌نژاد، بیژن رحمانی، غلام شاه‌بابایی و سعید اوصیا و ... در سطح اول فوتبال ایران درخشید. نساجی یک‌بار حتی به عنوان نماینده ایران به جام قائد اعظم پاکستان اعزام شد و در حالی که تیم‌های ملی چین، پاکستان و بنگلادش در مسابقات حضور داشتند به مقام قهرمانی جام قائد اعظم رسید و نادر دست‌نشان آقای گل مسابقات شد.

  هافبکی که قائمشهری‌ها در بازی خداحافظی‌اش فریاد می‌زدند:« «نادر تی لینگ دور بَگِردِم/  نادر دور پاهات بگردم» هرگز به آن‌چه شایسته‌اش بود به عنوان یک بازیکن دست نیافت. در عصری که رسانه‌ها تا این اندازه گسترده نبودند، بازی‌ها زنده پخش نمی‌شد، کسی شانس دیدن هایلایت (گُزیده) بازی یک بازیکن را نداشت و ... چطور می‌شد به همه مردم ایران گفت که پسر شماره 7 نساجی قائمشهر یک ستاره است؟ او در زمان بدی به دنیا آمد. مثل بسیاری از بازیکنان دهه 60 و 70 که بر بخت‌شان نفرین می‌فرستند.

  نادر دست‌نشان وقتی به عنوان سرمربی شناخته شد هم در لیستی قرار گرفت که همه آن را با «ف-ک» می‌شناختند. «ن.د» هم رفت توی لیست سیاه و گفتند حق ندارد در لیگ‌برتر مربیگری کند. خودش تا آخرین روز می‌گفت دلیلش را نمی‌داند! از آن قصه‌هایی که هنوز هم کسی چرایی‌اش را نمی‌داند، «ف.ک»های مشهور برگشتند و ستاره شدند. از کنار زمین تا قاب تلویزیون اما سهم نادر دست‌نشان «ویروس» شد.

  کرونا باز هم یکی از چهره‌های نام‌دار را از تالار فوتبال ایران غارت کرد. نادر دست‌نشان در 60 سالگی بعد از مبارزه طولانی با بیماری کرونا جان باخت تا قائم‌شهری‌ها یکی دیگر از «امیدهای شهر خسته» را به خاک بسپارند.... کنار آرزوهای دیگرشان.


واکنش کاربران


نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت
 
نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت


نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت

نادر دست‌نشان بر اثر کرونا درگذشت


منبع:
1. ایرنا/ نادر دست‌نشان درگذشت
2. شهرآرا نیوز/ بیوگرافی مرحوم نادر دست‌نشان، پیشکسوت نساجی و فوتبال ایران
3. ویکی پدیا
4. در سوگ‌ «نادر امپراتور»: این داور چهارم بود؟ / عصر ایران

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.