دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

مدیر کل اوقاف قم روز دوشنبه 30 فروردین با آیت الله فاضل لنکرانی دیدار کرد. در این دیدار مدیرکل اوقاف استان قم گفت: طی یک سال گذشته و از محل عواید موقوقات، بیش از ۱۹ میلیارد تومان برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و کمک به نیازمندان در سطح استان قم هزینه شده است.
سه‌شنبه، 31 فروردين 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری
به گزارش راسخون، در این دیدار، آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی در جمع مدیرکل و معاونان این اداره کل با بیان اینکه باید خداوند بزرگ را نسبت به تحولاتی که به برکت انقلاب اسلامی در مجموعه اوقاف رخ داده شکرگزار باشیم اظهار کرد: اینطور که اسناد و مدارک نشان می‌دهد قبل از انقلاب موقوفات مردم آنطور که باید و شاید درست مصرف نمی‌شد و مردم دغدغه امانتداری اوقاف را داشتند چون مسائل و احکام وقف رعایت نمی‌شد یا اگر هم می‌شد خیلی محدود بود، ولی بعد از انقلاب اوقاف در مسیری صحیح قرار گرفت.

وی افزود: گزارش فعالیت‌های اوقاف استان قم در سال ۹۹ و خدماتی که برای مردم انجام داده، بسیار امیدوارکننده است.


دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری
 

آیت الله فاضل لنکرانی: شفاف‌سازی عملکرد اوقاف زمینه‎ساز گرایش بیشتر مردم به وقف است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مردم باید مطمئن شوند مالی را که وقف می‌کنند در همان مورد وقف صرف شده و از آثار خیر دنیوی و اخروی آن بهره‌مند می‌شوند گفت: بر این اساس هر چه بتوانید اعتماد مردم را بالا ببرید موفق‌تر خواهید بود البته با وجود تمام تلاش‌هایی که صورت گرفته هنوز هم به خاطر آن سنگینی بی‌اعتمادی دوران طاغوت نمی‌توان گفت آثار آن جبران شده است.

وی ادامه داد: باید ایران اسلامی و مردم شیعه الگویی برای سایر کشورها شوند بر این اساس باید خیرین را شناسایی و برای وقف و انفاق، نیازهای روز جامعه را در اختیارشان قرار داد همچنین فعالیت‌های تبلیغی در حوزه وقف افزایش یابد تا افراد متمول جامعه در زمان حیات، اقدام به وقف اموالشان کنند.

فاضل لنکرانی راه ارتقای اعتماد مردم به وقف و اوقاف را عملکرد شفاف این سازمان دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف باید به مردم گزارش دهد که درآمدش چقدر بوده و چقدر و کجا خرج کرده است در واقع باید جامع و کامل شفاف‌سازی شود.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: لذا ارائه گزارش به مردم هیچ اشکالی ندارد، مگر در موارد محدودی که مصلحت نباشد یا واقف شرط کرده باشد که آن را اعلام نکنید بنابراین معتقدیم شفاف سازی سبب می‌شود اعتماد مردم بیشتر شود.

وی با اشاره به ضرورت رعایت کامل جوانب شرعی در مورد وقف به خاطره‌ای از مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی اشاره کرد و گفت: ایشان پولی را که از استان دیگری به دفتر آورده شده بود قبول نکردند و گفتند می‌دانم که موقوفات آنجا مربوط به حوزه علمیه نجف است بنابراین نباید از آن استفاده کنیم.

فاضل لنکرانی ادامه داد: وقتی مردم بدانند که ضوابط وقف به دقّت رعایت می‌شود اعتمادشان بالا می‌رود. مثلاً بفرمایید پولی که اوقاف در همین مسئله کرونا هزینه کرده است،‌ از درآمد کدام موقوفات بوده است. تصمیم‌گیری نسبت به هزینه یک مواردی با نماینده محترم ولی فقیه است، چون اختیار آن به ولی فقیه سپرده شده،‌ ولی خیلی از موقوفات موارد مصرفش مشخص است و می‌توان مردم را کاملاً در جریان آن قرار داد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احیای بقاع متبرکه در دوران بعد از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب و حتی قبل از این دو دهه بسیاری از بقاع متبرکه به صورت مخروبه‌ای بود که استفاده درستی از آن نمی‌شد اما الان آباد شده و محلی برای عبادت و زیارت مردم شده که این خیلی مهم است.

وی تصریح کرد: لازم است در کنار خدمات معیشتی، خدمات دینی و مذهبی هم توسط سازمان اوقاف به طور گسترده مورد توجه قرار بگیرد، مثلا نشر کتاب های دینی یکی از این موارد است.

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری
 

مدیرکل اوقاف قم عنوان کرد: هزینه ۱۹ میلیارد تومانی از عواید موقوفات برای فعالیت‌های اجتماعی در قم

حجت‌الاسلام والمسلمین عباس اسکندری در دیدار با آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: در دوره جدید مدیریتی اوقاف سعی کرده‌ایم نظم و انضباط قابل قبولی به مجموعه بدهیم که شامل رعایت بیشتر قوانین سازمانی و شرعی است.

وی افزود: مجموعه همکاران اوقاف هم تلاش و هم‌یاری فراوانی داشتند و هم اکنون به نظم و انسجام قابل قبولی دست یافته‌ایم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه تلاش مضاعفی در همه بخش‌های این اداره کل وجود دارد گفت: هم اکنون رتبه اوقاف قم از ۱۷ به ۲ ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: حضور این اداره کل در حوزه کمک‌رسانی به نیازمندان و مستمندان به ویژه طی یک سال اخیر که فشار اقتصادی از یک سو و شیوع کرونا از سوی دیگر، موجب بروز مشکلات فراوانی شده‌اند چشمگیر است.

اسکندری از هزینه کرد ۱۹ میلیارد تومانی اوقاف طی یک سال گذشته خبر داد و گفت: این مبلغ صرف خرید و توزیع بسته‌های معیشتی برای نیازمندان، تهیه و توزیع غذای گرم، آزادی زندانیان که تعداد آنها به بیش از ۵۰ نفر در سال گذشته می‌رسد و فراهم کردن تجهیزات بیمارستانی برای مراکز درمانی، ویزیت و داروی رایگان برای نیازمندان با محوریت بقاع متبرکه شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم تصریح کرد: این کمک‌ها از محل موقوفات خاص با نیات مشخص یا موقوفات عام بوده که با رعایت همه مصوبات و قوانین شرعی و همچنین در جهت کمک به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بوده است.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم تا آنجا که در توان داریم، اجاره بهای منازل مسکونی خانواده‌های نیازمند یا املاک تجاری موقوفه را که در دوران شیوع کرونا رونق چندانی نداشته‌اند اخذ نکنیم.

اسکندری با بیان اینکه به خاطر محدودیت‌های کرونا، بیشتر روزهای سال گذشته بقاع متبرکه بسته بودند گفت: با این حال سعی کرده‌ایم با تکیه بر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و همچنین تولید و پخش برنامه‌های تلویزیونی از جوار حرم‌های مطهر امامزادگان، فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی را ادامه بدهیم.

گزارش تصویری از دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

دیدار مدیر کل اوقاف قم با آیت الله فاضل لنکرانی + گزارش تصویری

 
منبع: روابط عمومی ادره کل اوقاف و امور خیریه قم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.