کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

وزیر بهداشت از شناسایی سه مورد ویروس آفریقای جنوبی کرونا در یکی از استان‌های جنوبی کشور خبر داد.
سه‌شنبه، 7 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر
به گزارش راسخون؛ حدود یک سال اندی است که مردم جهان نام کووید ۱۹ یا همان کرونا را در تمام رسانه‌ها میبینند و میشنوند ویروس که جان بسیاری از از افراد را گرفته و خیلی‌های دیگر نیز پس گذراندن دوران بیمار با عوارض بعدی آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

از زمان آغاز شیوع کروناویروس در جهان، علائم مختلفی از این بیماری، عوارض طولانی‌مدت آن و تاثیرات جهش‌های مختلف کووید-۱۹ گزارش شده است.

تاکنون چندین سویه از کروناویروس در سراسر جهان شناسایی شده که کرونا با "جهش دوگانه" موج دوم شیوع بیماری در هند را به همراه داشته است. شدت علائم ناشی از این سویه کروناویروس نه تنها هشدار دهنده است بلکه افزایش سرایت پذیری آن نگران کننده است.

سعید نمکی گفت: شب گذشته گزارش به دست ما رسید که در یکی از استان های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم. رصد می کنیم که برایمان قطعی شود و موارد را به مردم اطلاع می دهیم. در زمینه ویروس هندی هم صدای پایش را نزدیک تر کنار خودمان می شنویم.


روزهای سخت‌تری از نظر تعداد مرگ‌های کرونایی در راه است


کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

وزیر بهداشت گفت: مرگ‌های ناشی از بستری‌های زیادی که در این روزها داشتیم، رو به افزایش خواهد بود و چند روز آینده روزهای سخت‌تری را از نظر دریافت تعداد مرگ‌های ناشی از بستری‌های انبوه این روزها خواهیم داشت. کاری که همکاران ما با تدبیر در مدیریت این موج انجام دادند، این بود که اولا مراکز ۱۶ ساعته سرپایی را افزایش دادیم، درمان سرپایی با داروهای ضدویروس و بستری موقت را گسترش دادیم و توانستیم بار انبوهی را که سرریزش به بیمارستان‌ها می‌رفت، کم کنیم. کاهش بار بیمارستان‌ها باعث شد که مراقبت بیمارستانی ما افزایش یابد و در روزهای آینده با ورودی کمتر بیمارستان‌ها و گذشت از این موج سهمگین و سنگین در روزهای آینده، امیدواریم که میزان مرگ و میرها که معمولا با تاخیر نسبت به میزان بستری و سرپایی کاهش می‌یابد را شاهد باشیم.

نمکی اظهار کرد: خبر ناخوشی که باید به مردم بگویم این است که ما لحظه به لحظه ورود ویروس‌های موتاسیون‌ یافته دیگر را به کشور رصد می‌کردیم. قبلا اعلام کرده بودم که ویروس‌ها پاسپورت نمی‌خواهند. همانطور که ویروس ووهان توانست خودش را به قطب برساند. صدای پای ویروس‌های آفریقای جنوبی و برزیلی را هم در پشت در مرزهایمان می‌شنیدیم و همچنین ویروس هندی را که از مرزهای شرقی و جنوب شرقی همواره ورودش ما را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه علم به حضور و شیوع ویروس آفریقای جنوبی و برزیلی در کشورهای همسایه داشتم، مکاتباتی برای منع ورود و خروج موارد از برخی کشورهای همسایه کرده بودم که به هر دلیل، مسائل دنبال نشد و متاسفانه دیشب گزارش پیدا کردیم که در یکی از استان‌های جنوبی برای اولین بار سه مورد ویروس آفریقای جنوبی را در یک مجموعه پیدا کردیم.
 

پروتکل‌ها را رعایت کنید

نمکی گفت: این زنگ خطر به ما می‌گوید که باز هم باید فاصله‌ها را بیشتر کنیم، پروتکل‌ها را بیشتر مراعات کنیم و نگذاریم که همکارانمان در مجموعه های درمانی به دام جمع کردن موج جدید با ویروس‌های جهش یافته جدید شوند. واقعا نظام سلامت در اوج گرفتاری است و همکاران من در سنگین ترین بار ممکن تاریخی که دارند می کشند کار را پیش می برند. امیدوارم بتوانیم در این مرحله چوب سنگین بر گرده نظام سلامت با عدم رعایت فاصله گذاری، با عدم رعایت پروتکل ها وارد نکنیم تا خدایی نکرده بعد از ویروس انگلیسی به دام شیوع گسترده ویروس آفریقای جنوبی نیفتیم که از همه این‌ها سرسخت‌تر بود و بسیاری از واکسن ها رویش جواب نداده و اگر هم جواب بده جواب مختصری است.

وزیر بهداشت همچنین گفت: نگذاریم که جمعیت بیشتری مبتلا شوند آن هم با ویروسی که واکسن‌ها روی آن اثر قابل توجهی نداشته باشند. از اصحاب رسانه تشکر دارم و میخواهم که در کنار ما این اطلاع رسانی گسترده را در کشور انجام دهند و کمک کنند تا بتوانیم این موج ها را پشت سر بگذاریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش گفت: خبری خوش از واکسیناسیون گروه ۸۰ سال به بالا در کشور داشتیم که امروز آغاز شد و امیدواریم بعد از آن بتوانیم گروه‌های دیگری را از جمعیت هدف و آسیب‌پذیر آغاز کرده و بتوانیم طبق برنامه زمان‌بندی شده، تا خرداد ماه گروه‌های هدف را که در برنامه به عنوان گروه‌های پرریسک قلمداد شدند را تمام کنیم.

وزیر بهداشت در پایان درباره واکسن داخلی کرونا نیز گفت: در عین حال تولید واکسن داخلی‌مان به خوبی پیش می‌رود. دیروز در اصفهان فاز سوم آزمایش بالینی واکسن پاستور را آغاز کردیم. فاز سوم واکسن برکت روز قبلش آغاز شد و بقیه واکسنها هم با قدرت پیش می‌روند. در آینده بسیار نزدیک مجموعه واکسن‌های داخلی‌مان به واکسیناسیون کشور خواهد پیوست.

کروناویروس شناسایی شده در هند ترکیبی از دو جهش موسوم به E ۴۸۴ Q و L ۴۵۲ R است که این ویروس را عفونی‌تر و آن را قادر ساخته تا بر آنتی بادی‌ها غلبه پیدا کند. افزایش اخیر موارد ابتلا به کروناویروس در هند ناشی از ویروس با جهش دوگانه است که نه تنها افراد آسیب پذیر بلکه از افراد جوانتر نیز قربانی می‌گیرد؛ بنابراین می‌توان گفت سویه‌های جدیدتر بیشتر سلامت افراد تهدید می‌کند و در مقایسه با گونه اصلی ویروس کشنده‌تر است.

همچنین از آنجایی که کووید-۱۹ بیماری عفونی است، جهش‌های مختلف آن موجب مسری‌تر شدن بیماری می‌شود. افزایش موارد جدید ابتلا و پیامد‌های ناشی از این بیماری نشان می‌دهد سویه‌های جدید که عامل موج دوم کروناویروس در هند هستند از قابلیت گسترش سریعتر از فردی به فرد دیگر برخودارند.

علاوه بر شایعترین علائم بیماری کووید-۱۹ مانند تب، سرفه، خستگی و از دست دادن حس بویایی و چشایی بسیاری از بیماران آلوده به کروناویروس در هند با عوارض شدید تنفسی مانند تنگی نفس، درد قفسه سینه و دشواری در تنفس که همه از نشانه‌های کمبود اکسیژن است، مواجه هستند. افزایش تقاضا برای دریافت مخزن اکسیژن در هند نشانه وضعیت فاجعه بار بیماران در این کشور است.


ویروس کرونای آفریقایی


کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

مقامات آفریقای جنوبی در تاریخ ۱۸ دسامبر برای نخستین بار اعلام کردند که یک گونه جهش یافته از ویروس کرونا در حال شیوع سریع در سه استان این کشور است که باعث نگرانی شده است.

آن‌ها این گونه جدید را 501Y.V2 معرفی کردند و دریافتند که در افزایش مواد ابتلا در ژانویه در آفریقای جنوبی نقش داشته است.

تعیین توالی ژنومی نشان دادن که این گونه با گونه جهش‌یافته بریتانیایی متفاوت است اما هر دو جهش N501Y در پروتئین سنبله است. این نگرانی وجود دارد که ممکن است واکسن‌هایی که تاکنون تولید شده‌اند در برابر این گونه موثر نباشند.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده آمریکا می‌گوید: «برخی شواهد نشان می‌دهد که یکی از جهش‌های پروتئین سنبله با نام E484K ممکن است در خنثی کردن برخی پادتن‌های پلی‌کلونال و مونوکلونال تاثیر بگذارد.»

مطالعه‌ای که اخیر درباره گونه جهش‌یافته آفریقای جنوبی انجام گرفته، نشان می‌دهد که جهش‌های دیگر در این گونه باعث می‌شود پادتن‌ها مشکلات بالقوه دیگری نیز در خنثی‌ کردن ویروس داشته باشند.

طبق گفته محققان پژوهش اخیر، این موضوع می‌تواند هم بر میزان ابتلای مجدد و هم بر میزان اثر گذاری واکسن نقش داشته باشد.

شرکت بیوتکنولوژی مدرنا در تاریخ ۲۵ ژانویه اعلام کرد گرچه واکسن این کشور در برابر این گونه موثر است اما برای احتیاط بیشتر در حال تولید یک تقویت‌کننده اضافی است.
 

درصد ابتلای بالای کرونای هندی

گفتنی است کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت درباره کرونای جهش یافته هندی به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو گفته است: آخرین واریانت کرونا ویروس با نام B.۱.۶۱۷، ابتدا در هند و سپس در برخی کشور‌های دیگر جهان یافت شده و هنوز دقیقا مشخص نیست که چقدر خطرناک یا مشکل سازتر از سایر واریانت‌هایی است که تاکنون شناسایی شده، اما موارد ابتلای جدید کرونا در هند به شدت افزایش یافته است و این کشور به تازگی بالاترین آمار روزانه جهان یعنی ۳۱۴، ۸۳۵ ابتلای روزانه در کل جمعیت ۱/۴ میلیارد نفری خود ثبت کرده است.

وی ادمه داد: هنوز نمی‌توان گفت واریانت جدید ویروس B.۱.۶۱۷، مسئول افزایش سریع ابتلا و مرگ در هند است، اما به عنوان یک علت احتمالی مورد نظر محققین قرار گرفته است.

رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت بیان کرد: برخی کارشناسان اظهار داشته اند واریانت هندی ممکن است به "جهش فوق العاده" یا سوپر موتاسیون بدل شود و در سراسر جهان گسترش یابد.

 
واریانت هندی کرونا شامل دو جهش در اسپایک


کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

جهانپور افزود: واریانت هندی کرونا شامل دو جهش در اسپایک این ویروس است. این خطر وجود دارد که افرادی که از یک عفونت کووید ۱۹ بهبود یافته اند یا واکسینه شده اند، ممکن است به این واریانت مبتلا شوند، فرار این نوع ویروس از ایمنی طبیعی ایجاد شده به واریانت‌های قبلی یا واکسن‌های موجود بزرگترین تهدید در مقابله با این بیماری خواهد بود، ولی هنوز شواهد و مدارک برای اظهار نظر کافی نیست.

رئیسی معاون بهداشت وزارت بهداشت شنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی به تشریح "آخرین خبر‌ها از ویروس هندی کرونا و ادامه واکسیناسیون سراسری" پرداخت وگفت: یکی از موضوعاتی که اکنون با آن مواجه هستیم ویروس جدید جهش یافته هندوستان است و استان‌هایی که در مرز شرقی و در همسایگی پاکستان و افغانستان هستند باید مراقبت بیشتری کنند و شیوه نامه‌ها را بشدت رعایت کنند و لذا توصیه‌هایی در این خصوص به استانداران داده شده است.

او ادامه داد: در پی شیوع نوع هندی ویروس کرونا، شرط ورود مسافران از هندوستان و پاکستان به ایران مشخص شده است، لذا کسانی که اتباع هندی و پاکستانی هستند می‌توانند از کشور خارج شوند لذا ممنوعیتی برای خروج وجود ندارد، اما اتباع ایرانی که در کشور هندوستان و پاکستان هستند باید بدانند که پرواز از طریق هوایی وجود ندارد، اما با هماهنگی که میان وزارت خارجه ایران و سایر کشور‌ها وجود دارد باید دو شرط اعمال شود.
 

جولان کرونای هندی در ۲۱ کشور جهان


کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

این واریانت تابحال در ۲۱ کشور دیده شده و وزارت بهداشت بریتانیا نیز خبر از شناسایی ۱۰۳ مورد از این واریانت در انگلستان داده است. مطالعه بر روی این واریانت توسط انگلیسی‌ها و سایر دانشگاه‌های جهان ادامه دارد و در صورت مشکل دار بودن، آن را بعنوان variant of concern اعلام خواهند کرد البته از دیروز ۲۳ آوریل ورود مسافران هند به بریتانیا ممنوع شد و هند در لیست کشورهای قرمز قرار گرفت.

حسن رودگری، متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: جهش دومی در ژنوم مربوط به پروتئین S این واریانت وجود دارد که ممکن است توانایی فرار از ایمنی چه نوع طبیعی و چه ناشی از واکسن بدهد‌، لذا تکمیل بی‌وقفه واکسیناسیون ملی و حتی آمادگی برای دوز سوم را باید در نظر داشت. جالب آنجاست که تعدادی از موارد واریانت هندی در انگلستان ارتباطی با سفر و یا مهاجرین ندارد و برای محققین کشف علت آن بسیار مهم شده است.


علائم کرونای هندی چیست؟

مدیر پژوهش سازمان نظام پزشکی کشور ادامه داد: اصلی‌ترین علائم کرونای هندی همانند اجداد چینی ویروس بوده و شامل تب، سرفه ممتد و از دست دادن بویایی-چشایی است و معمولا یکی از این‌ علائم در مبتلایان وجود دارد البته علائم دیگر همانند گلودرد، سردرد، راش پوستی، اسهال، قرمزی چشم و دردهای شکمی شامل ناراحتی،درد، سوزش معده، تهوع و استفراغ نیز ممکن است بروز کند.

رودگری بیان کرد: برخی گزارش‌ها حاکی از انتقال سهل و سریع‌تر کرونای هندی به کودکان و افراد جوان است که تعدادی از آنان با علائم جدی بستری می‌شوند. متاسفانه نمونه برداری ضعیف و محدود در هند باعث شده است تا نتوانند سرعت گسترش این واریانت را محاسبه کنند. البته دکتر جفری بَرِت از کمبریج می‌گوید این واریانت از انتهای ۲۰۲۰ در هند بوده و چون ماه‌ها طول کشیده است تا به نقطه شیوع فعلی برسد احتمالا قدرت سرایت کمتری از نوع انگلیسی B.1.1.7 دارد.

متخصص ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: محققانی همانند پروفسور راوی گوپتا از دانشگاه کمبریج اعتقاد دارند واکسن‌ها بتوانند از شکل شدید بیماری ناشی از نوع هندی پیشگیری کنند. دکتر جفری کَمیل از دانشگاه لوئیزیانا نیز می‌گوید با توجه به اثر واکسن‌ها بر کاهش مرگ و میر و در شرایط فعلی جهانی مردم نباید مرتکب این اشتباه شوند که برای دریافت واکسن تعلل کنند و در هرکجای جهان هر واکسنی که پیشنهاد شد را بزنند و منتظر واکسن ایده‌آل نباشند.


واکنش های کاربران

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر
 

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر


کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر
 

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر

کرونای آفریقایی به ایران رسید/ شناسایی ۵ تبعه هندی مبتلا به کرونا در بوشهر


منبع:
1. پانا/ وزیر بهداشت: ویروس کرونای آفریقایی به ایران رسید؛ کرونای هندی در آستانه ورود به کشور
2. خبرگزاری دانشجو/ سوغات مرگ این بار از هند/ آیا مرزهای ایران به روی کرونای هندی بسته شده است؟
3. تجارت نیوز/ همه آنچه باید درباره کرونای هندی بدانید/ ویروس جهش یافته به ایران می‌رسد؟
4. یورو نیوز/ درباره گونه‌های بریتانیایی، آفریقای جنوبی، برزیلی و کالیفرنیایی کرونا چه می‌دانیم؟

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.