جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت

در پی پایان ضرب الاجل گروههای مقاومت که در آن به صهیونیست‌ها تا ساعت ۱۸ به وقت محلی مهلت داده بودند که نیروهای نظامی خود را از مسجد الاقصی خارج کند، مقاومت اسلامی فلسطین با شلیک دهها راکت اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف قرار گرفت.
سه‌شنبه، 21 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت
به گزارش راسخون؛ در پی پایان ضرب الاجل گروههای مقاومت که در آن به صهیونیست‌ها تا ساعت ۱۸ به وقت محلی مهلت داده بودند که نیروهای نظامی خود را از مسجد الاقصی خارج کند، مقاومت اسلامی فلسطین با شلیک دهها راکت اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو را هدف قرار گرفت.

چندین راکت عصر روز دوشنبه دهم ماه مه از سوی نوار غزه به سوی خاک اسرائیل شلیک شد و صدای آژیر خطر در شهرک‌های اسرائیلی نوار غزه به صدا درآمد.

فرانس‌پرس در گزارشی به نقل از خبرنگار خود در محل با تایید این خبر اعلام کرد که مناطقی در خاک اسرائیل به دنبال تهدیدهای تازه حماس هدف اصابت راکت قرار گرفت.

جنبش مقاومت اسلامی‌ فلسطین ساعاتی قبل تهدید کرده بود که اگر نیروهای اسرائیلی تا ساعت شش عصر به وقت محلی از محوطه اطراف مسجد‌الاقصی و محله شیخ جراح که ساکنان فلسطینی در آن تهدید به کوچ اجباری شده‌اند، عقب‌نشینی نکنند، اقدام به حملات نظامی خواهد کرد.

این در حالیست که در پی سرکوب خشونت‌آمیز معترضان فلسطینی در بیت‌المقدس طی روزهای اخیر که واکنش سران کشورها و نهاد‌های بین‌المللی را به همراه داشته، جنبش حماس در نخستین ساعات بامداد روز دوشنبه نیز اقدام به شلیک راکت به خاک اسرائیل کرده بود.


پاسخ ارتش اسرائیل به حملات و کشته شدن یک فرمانده حماس

ارتش اسرائیل دقایقی پس از انتشار حملات راکتی حماس اعلام کرد که در پاسخ حملاتی را به مواضع نیروهای جنبش مقاومت اسلامی فلسطین در نوار غزه آغاز کرده است.

تل‌آویو همچنین مدعی شده که در این مجموعه حملات یک مرکز فرماندهی عالی جنبش حماس هدف قرار گرفته است.

یک سخنگوی ارتش اسرائیل تاکید کرد که حملات هوایی شامگاه دوشنبه در پاسخ به راکت‌های شلیک شده به خاک اسرائیل، مواضعی در شمال نوار غزه را هدف قرار داده است.

فرانس‌پرس با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که حماس کشته شدن یکی از فرماندهان خود را در جریان حملات هوایی اسرائیل به شمال نوار غزه مورد تایید قرار داده است.

این در حالیست که مقامات محلی در غزه همچنین از کشته شدن ۹ نفر از جمله سه کودک در جریان حملات هوایی اسرائیل خبر می‌دهند.
 

آتش‌سوزی در محوطه مسجدالاقصی

برخی منابع خبری همچنین از وقوع آتش‌سوزی بزرگ در محوطه مسجد‌الاقصی در بیت المقدس، سومین مکان مقدس مسلمانان خبر می‌دهند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محوطه بیرونی مسجد الاقصی، مکانی که هزاران نفر از مسلمانان برای برپایی نماز مغرب در آن اجتماع کرده بودند، دستخوش یک آتش سوزی بزرگ شد که شعله‌های آن از فاصله دو کیلومتری مشاهده می‌شد.

رسانه‌ها و منابع محلی هنوز علت این آتش سوزی را که همزمان با درگیری‌های جاری میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل در محوطه مسجدالاقصی روی داده، مشخص نکرده‌اند.
 

حماس به تهدید خود عمل کرد

 
جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت

در گزارش خبرگزاری فرانسه آمده است که چندین راکت حوالی ساعت ۱۸ عصر، زمان پایان مهلت تعیین شده از سوی حماس برای خروج نیروهای اسرائیلی از صحن مسجدالاقصی شلیک شد و آژیر خطر هم در شهرک‌های اسرائیلی واقع در آنسوی نوار غزه به صدا درآمد.

در این گزارش تصریح شده که در موردی بسیار نادر، آژیر خطر در بیت‌المقدس که در بیش از هشتاد کیلومتری نوار غزه واقع شده نیز به صدا درآمد که متعاقب آن بخشی از عبادت‌کنندگان در مکان‌های مذهبی یهودیان نیز از اطراف مسجد‌الاقصی تخلیه شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرده که هفت راکت از سوی نوار غزه به خاک این کشور شلیک شده که یکی از آنها توسط سپر ضد موشکی «گنبد آهنین» رهگیری و منهدم شده است.

گردان‌های عزالدین قسام، شاخه مسلح جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد که در پاسخ به آنچه جنایات اسرائیل،‌ تجاوز به اماکن مقدس شهر بیت‌المقدس و تهدید ساکنان فلسطینی محله شیخ جراح خوانده شده دست به حملات راکتی زده است.
 

تخلیه محوطه دیوار ندبه

همزمان با انتشار خبر شلیک راکت‌های تازه از سوی نوار غزه به خاک اسرائیل، برخی منابع خبری از آغاز عملیات تخلیه یهودیان از دیوار غربی (دیوار ندبه) در بیت المقدس خبر می‌دهند.

به گزارش فرانس‌پرس، پلیس محلی در بیت‌المقدس شامگاه دوشنبه دهم ماه مه اعلام کرد که در پی تشدید درگیری‌ها در مسجدالاقصی که در نزدیکی دیوار ندبه واقع شده و نیز شلیک راکت‌هایی از سوی نوار غزه به برخی از نقاط خاک اسرائیل صدها عبادت‌کننده یهودی از اطراف این دیوار که مقدس‌ترین مکان مذهبی یهودیان به شمار می‌رود، تخلیه شده‌اند.
 

واکنش‌ها به درگیری‌های تازه در بیت‌المقدس

 
جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت

تنش و درگیری میان فلسطینیان و پلیس اسرائیل در اطراف صحن مسجدالاقصی در بیت‌المقدس که دور تازه آن پس از یک هفته ناآرامی روز دوشنبه بیش از ۳۰۰ زخمی به جا گذاشت واکنش رهبران جهان و مجامع بین‌المللی را به همراه داشته است.
 
پاریس تهدید خانواده‌های فلسطینی را غیرقانونی خواند و دعوت به خویشتن‌داری کرد
پاریس روز دوشنبه ضمن هشدار نسبت به خطر تشدید و بالاگرفتن خشونت‌ها در شهر بیت‌المقدس از کلیه طرف‌های مناقشه خواست که برای آرام شدن اوضاع از خود خویشتن‌داری نشان دهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در این خصوص تصریح کرد: تداوم خشونت‌های جاری در بیت‌المقدس نگرانی و هراس نسبت به بالاگرفتن بیشتر دامنه تنش را افزایش داده است.

وی افزود: فرانسه از کلیه طرف‌ها و بازیگران دخیل در این مناقشه می‌خواهد از خود خویشتن‌داری نشان دهند و از دست زدن به هرگونه اقدام تحریک آمیز خودداری کنند تا آرامش در کم‌ترین زمان ممکن در شهر حاکم شود.

وزارت خارجه فرانسه همچنین شلیک راکت از سوی غزه به سوی خاک اسرائیل را که نیمه شب یکشنبه انجام گرفت محکوم کرد و آنرا نقض قوانین بین‌المللی خواند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی فرانسه از سوی دیگر نسبت به تهدیدهای صورت گرفته علیه ساکنان فلسطینی محله شیخ جراح در بیت‌المقدس شرقی برای خروج از این محله و واگذار کردن زمین‌ و منازل مسکونی خود به شهرک‌نشینان اسرائیلی به شدت ابراز نگرانی کرد و این اقدام را غیرقانونی،‌ همسو با سیاست استعماری و مغایر با قوانین بین المللی توصیف کرد که به گفته او سبب دامن زدن به تنش‌های جاری شده است.
 
ترکیه «تروریسم» اسرائیل در بیت‌المقدس را محکوم کرد
ترکیه نیز روز دوشنبه به برخورد پلیس اسرائیل با معترضان فلسطینی در بیت‌المقدس علیه تهدید خانواده‌های ساکن در محله شیخ جراح به کوچ اجباری واکنش نشان داد و رویکرد اسرائیل را در این خصوص «تروریستی» خواند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در پی وقوع درگیری‌های تازه در صحن مسجد‌الاقصی که بیش از سیصد زخمی به جا گذاشت اقدام اسرائیل در سرکوب اعتراض‌ها را «تروریستی» توصیف کرد.

وی در گفتگوهای تلفنی جداگانه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس حمله پلیس اسرائیل به فلسطینیان در قدس را به شدت محکوم کرد و آنرا مصداق بارز اقدامات تروریستی خواند.

رئیس جمهوری ترکیه که همواره خود را یکی از حامیان فلسطینان در برابر اسرائیل نشان داده همچنین تاکید کرد که هر آنچه بتواند را برای بسیج و همراه کردن جهان و بویژه کشورهای اسلامی جهت پایان دادن به آنچه وی «تروریسم و اشغالگری اسرائیل» خواند، انجام خواهد داد.

سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز اندکی پیش‌تر خواهان توقف حملات اسرائیل به فلسطینیان در بیت المقدس شده و خواستار آن شده بود که از ورود «اشغالگران و شهرگ‌نشینان» به مسجد الاقصی ممانعت به عمل بیاید.
 
تهدید حماس نسبت به بالاگرفتن خشونت‌ها
جنبش مقاومت فلسطین، حماس نیز در واکنشی تهدید کرد که در صورت عدم خروج نیروهای اسرائیلی از صحن مسجد‌الاقصی بر شدت تنش و ناآرامی افزوده خواهد شد.

حماس که کنترل نوار غزه را در دست دارد تا دوشنبه شب به اسرائیل برای خروج از محوطه اطراف صحن مسجدالاقصی فرصت داده و تاکید کرده که اگر نیروهای اسرائیلی به این هشدار توجه نکنند تنش نظامی در منطقه بالا خواهد گرفت.

این تهدید در حالی مطرح شد که برخی خبرگزاری‌ها بامداد روز دوشنبه دهم مه از شلیک راکت‌هایی از نوار غزه به سوی خاک اسرائیل خبر داده بودند.

جنبش مقاومت اسلامی تهدید کرده که اگر نیروهای اسرائیلی تا ساعت شش عصر به وقت محلی از محوطه مسجد‌الاقصی و محله شیخ جراح عقب‌نشینی نکنند اقدام به حملات راکتی و خمپاره‌ای خواهد کرد.
 
لغو راهپیمایی «روز بیت‌المقدس»
تازه‌ترین خبر از تحولات بیت المقدس اما حکایت از لغو راهپیمایی تدارک دیده شده از سوی گروهی از اسرائیلی‌ها به مناسبت بزرگداشت «روز بیت‌المقدس» دارد.

برپا کنندگان این مراسم روز دوشنبه اعلام کردند که به دلیل درگیری‌های یک هفته اخیر که تا امروز نیز ادامه داشت راهپیمایی دوشنبه شب هزاران جوان اسرائیلی به مناسبت «روز بیت‌القمدس» برگزار نخواهد شد.

سازمان آم کالاوی، که هرسال به مناسب بزرگداشت فتح بیت‌المقدس شرقی به دست نیروهای اسرائیلی در سال ۱۹۶۷ این راهپیمایی را سازماندهی می‌کند در بیانیه خود آورده است که راهپیمایی «رقص پرچم‌ها» به دلیل وقایع روزهای اخیر لغو شده و این مراسم در بیت‌المقدسی که دچار دسته‌بندی شده برپا نخواهد شد.
 
شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد
در حالی مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا «نگرانی جدی» این کشور را نسبت به درگیری‌های خشونت‌آمیز در بیت‌المقدس ابراز داشت که قرار است امروز شورای امنیت به درخواست تونس در این رابطه تشکیل جلسه دهد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) در یک تماس تلفنی با مائیر بن شبات، همتای اسرائیلی خود، نگرانی جدی آمریکا از اوضاع در بیت‌المقدس از جمله برخوردهای خشونت آمیز در حرم شریف (کوه معبد) در آخرین روزهای ماه رمضان را بیان کرد.

آقای سالیون همچنین نگرانی‌های جدی ایالات متحده از اخراج احتمالی خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان در محله شیخ جراح را تکرار کرد.

این دو مقام همچنین تاکید کردند که شروع حملات موشکی و ارسال بالن‌های آتش‌زا از غزه به سمت اسرائیل غیرقابل قبول است و باید محکوم شود.

مشاور امنیت ملی آمریکا تعهد دولت این کشور به امنیت اسرائیل و حمایت از صلح و ثبات در سراسر خاورمیانه را تکرار کرد و به آقای بن شبات اطمینان داد که آمریکا در روزهای آینده برای ایجاد آرامش در بیت‌المقدس کاملا ورود پیدا خواهد کرد.
 

صدها فلسطینی در درگیری‌های بامداد دوشنبه زخمی شدند

 
جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت

همزمان طبق گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از امدادگران فلسطینی، صدها نفر روز دوشنبه در درگیری‌های جدید با پلیس اسرائیل در بیت‌المقدس شرقی زخمی شدند.

قرار است جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز به درخواست تونس درباره وضعیت بیت‌المقدس به طور غیرعلنی برگزار شود.

بامداد روز دوشنبه ۱۰ مه (۲۰ اردیبهشت) صدها فلسطینی به سمت ماموران اسرائیلی که داخل مساجد حرم شریف حضور داشتند سنگ پرتاب کردند.

هلال احمر فلسطین در پیام کوتاه خود به خبرنگاران گفت: «در درگیری‌ها صدها نفر زخمی شدند که حدود ۵۰ تن از آن‌ها در بیمارستان بستری شدند.»

پلیس اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد در تلاش است تا از خشونت‌های موجود در حرم شریف و همچنین بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس جلوگیری کند.

پلیس افزود: «اقامه نماز به‌طور معمول ادامه می‌یابد اما ما اجازه نخواهیم داد که افراط‌گرایان امنیت مردم را تهدید کنند.» آسوشیتدپرس اعلام کرد که نیروهای اسرائیلی به سمت معترضان گاز اشک‌آور و بمب‌های صوتی پرتاب کردند.

عصر جمعه بیش از ۲۰۰ نفر که اغلب فلسطینی بودند در درگیری‌‌ها زخمی شدند. به گفته هلال احمر فلسطین، در روزهای شنبه و یکشنبه آرامش در محوطه مسجد الاقصی برقرار بود اما درگیری‌ها در مناطق دیگر بیت‌المقدس شرقی ادامه داشت که در آن‌ها بیش از ۱۰۰ فلسطینی زخمی شدند.

ده‌ها پلیس اسرائیلی زخمی شدند

پلیس اسرائیل نیز می‌گوید که در بین نیروهایش تعدادی زخمی شده‌اند. آسوشیتدپرس شمار نیروهای اسرائیلی زخمی شده را ده‌ها نفر ذکر کرده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز یکشنبه هشدار داد اجازه نمی‌دهد شورش‌های خشونت‌آمیز ادامه پیدا کند.

وی با دفاع از توسعه شهرک‌های یهودی در قدس شرقی گفت: «ما با قاطعیت و مسئولیت از قانون و نظم پیروی می‌کنیم. اورشلیم پایتخت اسرائیل است. همانطور که هر ملتی پایتخت خود را می‌سازد ما هم حق ساختن اورشلیم (بیت‌القمدس) را داریم. این کاری است که ما انجام داده‌ایم و همان کاری است که ادامه خواهیم داد.»

موج جدید اعتراض فلسطینی‌ها به دنبال احتمال اخراج شماری از ساکنان محله شیخ جراح از خانه‌هایشان آغاز شد. اسرائیل این منطقه را در جنگ سال ۱۹۶۷ به تصرف خود درآورد.

دیوان عالی اسرائیل قرار بود روز دوشنبه تصمیم خود درباره اخراج خانواده‌های فلسطینی از خانه‌هایشان را اعلام کند اما وزارت دادگستری اسرائیل روز یکشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «با توجه به شرایط کنونی و بنا به درخواست دادستان کل، جلسه روز دوشنبه [دیوان عالی] به تعویق افتاد.»
 

پرتاب موشک و بالن‌های آتش‌زا به سمت اسرائیل و پاسخ اسرائیل

 
جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت

علاوه بر این، در نوار غزه که تحت کنترل نیروهای حماس است، در حمایت از تظاهرکنندگان در بیت‌المقدس، بالُن‌های آتش‌زا و موشک به سمت اسرائیل پرتاب شد.

ارتش اسرائیل شلیک هفت موشک جدید در عصر یکشنبه و اوایل روز دوشنبه از غزه به جنوب اسرائیل را تایید کرد که دو مورد آن‌ها از سوی سیستم ضد موشکی «گنبد آهنین» رهگیری شد و سه موشک دیگر بدون ایجاد آسیب در فضای خالی سقوط کرد.

ارتش اسرائیل تاکید کرد در تلافی این موضوع، تانک‌های اسرائیلی به مواضع حماس در جنوب نوار غزه حمله کردند.

امارات، بحرین، مراکش و سودان چهار کشور عربی که در ماه‌های اخیر روابط خود را با اسرائیل عادی کرده‌اند، با ابراز نگرانی عمیق در این زمینه اسرائیل را به آرامش فراخواندند.

در اردن کشوری که از سال ۱۹۹۴ با اسرائیل صلح کرده است، صدها تظاهرکننده در پایتخت خواستار تعطیلی سفارت اسرائیل و اخراج سفیر آن شدند. این کشور روز یکشنبه کاردار سفارت اسرائیل در امان را در این رابطه احضار کرد.


منبع:
1. تسنیم/ لحظه به لحظه با قدس اشغالی|شلیک بیش از ۱۰۰ راکت و موشک به سمت اشغالی فلسطین +فیلم و عکس
2. یورو نیوز/ درگیری‌های بیت‌المقدس؛ حملات راکتی حماس به خاک اسرائیل و عدم اجماع بر سر صدور بیانیه در شورای امنیت
3. یورو نیوز/ واکنش‌ها به درگیری‌های تازه در بیت‌المقدس؛ از دعوت پاریس به خویشتن‌داری تا تهدید حماس
4. تسنیم/ جدیدترین تحولات فلسطین|شهرهای اشغالی زیر باران حملات راکتی مقاومت/ تاسیسات راهبردی انرژی جنوب عسقلان هدف قرار گرفت +فیلم


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.