بسته تحلیلی خبری (شنبه 25 اردیبهشت 1400)

هشدار درباره ارزپاشی دولت در آستانه انتخابات/ «مالک شریعتی»، نماینده مجلس و عضو هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی می‌گوید: «نگران ورود برخی ارزهای دپوشده بانک‌های خصوصی و دولتی به بازار در روزهای آینده هستیم، اگر این مسئله تأیید شود، با بانک‌های متخلف برخورد خواهیم کرد».
شنبه، 25 ارديبهشت 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بسته تحلیلی خبری (شنبه 25 اردیبهشت 1400)
▼حرف روز                
فصل پاسخگویی است!
در روزهای اخیر که مقطع ثبت‌نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری است، برخی عناصر و گروه‌های سیاسی جریان اصلاحات به‌گونه‌ای از خود و برنامه‌هایشان برای اداره کشور سخن می‌گویند، گویی اینکه تاکنون در انزوا و انفعال بوده‌اند و نظام سیاسی مجالی برای حضور آنان در قدرت فراهم نکرده است.

نکات تحلیلی: 1-واقعیت اما این است که عناصر و افراد منسوب به این جریان سیاسی، در رده‌های مختلف اداره کشور حضور داشته‌اند و هم ایده‌ها و برنامه‌های آن‌ها در عرصه‌های مختلف اثرگذار بوده و به‌نوعی مبنایی برای بخش اجرایی کشور بوده است. 2-این افراد به نحوی از ایده‌های خود در سیاست خارجی و تعامل سازنده با دنیا حرف می‌زنند که انگار سیاست اعلامی و اعمالی آن‌ها در 8 سال گذشته چیز دیگری بوده است! البته باید جوانمردانه رفتار کنند و نباید مدعی شوند که در این زمینه با موانع روبه‌رو بوده‌اند؛ بگذریم که در سال ۹۷ و پس از خروج آمریکا از برجام گفتند که آمریکا موجود مزاحمی بود، همان بهتر که رفت! اما در سال ۹۲ گفتند که آمریکا کدخداست و برای حل مسئله هسته‌ای باید رفت و با آمریکا بست. پس‌ازآن رفتند و با آمریکا مذاکره مستقیم کردند و به توافق نیز رسیدند و آخرالامر نتیجه آن شد که می‌دانیم. 3-عناصر و گروه‌هایی که این روزها صدایشان برای حل مسائل اقتصادی بلند شده و مشغول خواندن بیانیه حتی علیه نظام هستند، گویی آن‌ها نبوده‌اند که سرنوشت اقتصاد کشور در 8 سال اخیر دستشان بوده است! هم‌اینک می‌گویند آمده‌ایم که خصوصی‌سازی کنیم؛ اشتغال را حل کرده و تولید را رونق دهیم، ارزش را به پول ملی بازگردانیم! اما برای این جریان سیاسی و عناصر و بازیگران آن اکنون موسم ارائه برنامه نیست، بلکه زمان، زمانِ گزارش کار و فصل پاسخگویی است. باید پاسخ دهند که با بازار سرمایه، مسکن، خودرو و ارز چه کرده‌اند. اینکه بگویند اگر ما نبودیم و تدبیرهای ما در کار نبود، قحطی کشور را فراگرفته بود، عین مسئولیت‌ناپذیری و وقاحت سیاسی است. اینکه خرید کالاهای موردنیاز مردم به امری دشوار تبدیل‌شده و در ماه‌های پایانی دولت ادعا می‌شود، مسئله مرغ و تخم‌مرغ به دلیل تحریم‌هاست و بایستی رفت و مذاکره کرد تا این معضل رفع شود، نشانه ناکارآمدی این تفکر و سوء مدیریت عناصر آن است.

نکته پایانی: به نظر می‌رسد در انتخابات پیش‌رو شاهد نمایان شدن مجدد تفکر و ایده‌هایی تکراری (مشابه آنچه 8 سال پیش مطرح شد) باشیم که ناکارآمدی آن اثبات شده است. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                               
صبح پیروزی نزدیک است
«رئووین ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی با اشاره به درگیری‌های داخلی در اراضی اشغالی گفت: «جنگ در خیابان‌های اسرائیل آغاز شده است، بیشتر افراد غافلگیر شده‌اند و آنچه را که می‌بینند باور نمی‌کنند. به همه التماس می‌کنم تمام تلاش خود را کنند تا از وقوع این اتفاق وحشتناک که مقابل چشمان ما در حال رخ دادن است، جلوگیری کنند».

گزاره‌های تحلیلی: ۱- بی‌شک فوران موشکی مقاومت همه را غافلگیر کرده و راهبرد جدیدی را نمایان ساخته است. بخش مهم ماجرا این است که مقاومت با توسعه کمی و کیفی توان موشکی خود، اولاً با شلیک‌های پرحجم و متمرکز بر نقاط حیاتی، سامانه‌های پدافندی این رژیم را ناکارآمد کرده و ثانیاً افزایش برد موشک‌های مقاومت، تقریباً تمامی سرزمین‌های اشغالی را زیر آتش قرار داده است. ۲- از همه مهم‌تر اینکه اکنون مقاومت دست به معادله جدیدی زده و در حال ایجاد موازنه وحشت است. تولید ناامنی که پاشنه آشیل رژیم صهیونیستی است، دقیقاً همان بخشی است که مقاومت به‌شدت بر روی آن متمرکز شده است. بر مبنای همین ابتکار مقاومت، در حال حاضر وحشت تمامی سرزمین‌های اشغالی را فراگرفته و صهیونیست‌ها را بیش از هر زمان به هراس انداخته است. ۳- اکنون ابتکار عمل در اختیار مقاومت است. رونمایی از سلاح‌های جدید ازجمله موشک‌های برد بلند و نقطه‌زن، موشک‌های ضدتانک و پهپاد، موازنه قدرت را به هم زده تا جایی که مقاومت هرلحظه اراده نماید، هر نقطه‌ای را می‌تواند آماج حملات خود قرار دهد.۴- تا این لحظه تنها پاسخ صهیونیست‌ها بیش از این نبوده که به جان مردم بی‌گناه بیفتد و این دقیقاً همان حماقتی است که به‌زودی گریبان آنان را توسط جهان اسلام و جامعه بین‌المللی خواهد گرفت و رها نخواهد کرد. ۵- نکته دیگر اینکه، پاسخگویی بی‌سابقه مقاومت در کنار مظلومیت مردم غزه، باعث واکنش فلسطینیان در بخش کرانه باختری شده، به‌طوری‌که عرصه شهرهای این رژیم را تبدیل به جنگ داخلی نموده و اکنون انتفاضه دیگری در حال خلق شدن است.

جمع‌بندی: مقاومت اکنون دقیقاً بر حوزه‌هایی متمرکز شده که رژیم در همان‌جا آسیب‌پذیر بوده و از آن هراس دارد. آن‌هم درگیری متنوع، پرشدت با دامنه گسترده و نامحدود که تولیدکننده وحشت و ناامنی در سرزمین‌های اشغالی است. حال این رژیم در پرتو وحشی‌گری و ماجراجویی‌های گستاخانه در بد مخمصه‌ای گرفتار شده، نه توافق آبرهام توانسته برای آنان تولید اعتبار کند و نه عضویت در سنتکام توانسته برای آنان تولید امنیت نماید و آن‌ها را از انسداد راهبردی نجات دهد. این‌ها همه گواهی برای داشتن باور به وعده‌های صادق داده‌شده مبنی بر آزادی قدس شریف و تحقق آیه الیس الصبح بقریب است. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه                  
تغییر معادله در سرزمین‌های اشغالی
‌پس از اعلام گردان‌های قسام مبنی بر حمله به مواضع دشمن صهیونیستی با پهپادهای انتحاری، ‌تحلیلگر نظامی اسرائیلی گفت: «موساد مهندس فادی‌البطش را ترور کرد تا مانع از دست‌یابی حماس به پهپادهای هجومی شود، اما آن‌گونه که پیداست، آن‌ها بدون مهندس به این پهپادها دست‌یافته‌اند. همچنین سرویس‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی به ارتش خبر دادند، گروه‌های مقاومت جنگ الکترونیکی گسترده‌ای را آغاز و شماری از سرورها را هم هک کرده‌اند». علاوه بر تلفات انسانی این رژیم در برابر حملات گروه‌های مقاومت فلسطینی، ‌به ازای هر موشک شلیک‌شده توسط مقاومت فلسطین، یک موشک اسرائیلی باهدف سرنگونی آن شلیک می‌شود که ۵۰ هزار دلار هزینه برای صهیونیست‌ها دارد و با شلیک 2000 موشک و راکت مقاومت به سمت اسرائیلی‌ها، این رژیم 100 میلیون دلار متضرر شده است. در همین زمینه ‌سندیکای صنعتگران اسرائیل زیان‌های وارده به اقتصاد این رژیم از شلیک موشک‌های مقاومت فلسطینی از غزه ظرف سه روز اول را بیش از ۱۶۰ میلیون دلار برآورد کرده بود و ‌روزنامه صهیونیستی معاریو نیز از سقوط سهام در بازارهای مالی و بورس تل‌آویو خبر داد.

▼ اخبار
بیانیه‌ای برای ایجاد وحدت حول فلسطین و قبله اول مسلمانان
 وزارت امور خارجه کشورمان دیروز (جمعه) به مناسبت سالروز تأسیس رژیم جعلی صهیونیستی (یوم النکبه) طی بیانیه‌ای با محکوم کردن اقدامات جنایت‌کارانه اخیر رژیم اشغالگر قدس علیه مردم مظلوم فلسطین، آورد: «امروز در حالی سالروز یوم‌ النکبه فرارسیده که فلسطین مقاوم و عزیز با دور جدیدی از جنایت‌های بی‌شرمانه رژیم‌ غاصب و ضد بشری صهیونیستی روبرو بوده و در خون و قیام است. جمهوری اسلامی ایران ضمن اعلام‌ همبستگی با آرمان بلند فلسطین، تأکید می‌کند، برگزاری همه‌پرسی با مشارکت همه‌ ساکنان اصلی فلسطین اعم از مسلمان، مسیحی و یهودی باهدف اعمال حق تعیین سرنوشت و تعیین نوع نظام سیاسی موردنظر، تنها راه‌حل برای حل‌وفصل بحران فلسطین است. بدون شک تا آن روز تنها راه جلوگیری از این ظلم دامنه‌دار و کشتار، شکنجه و تحقیر روزانه فلسطینیان توسط صهیونیست‌های بیگانه با ارزش‌های انسانی، مقاومت همه‌جانبه است. وعده نصر الهی نزدیک است و مقاومت مشروع و اخلاقی مجاهدین فلسطینی، رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی را وادار به پذیرش واقعیت فلسطین عزیز خواهد کرد. جمهوری اسلامی ایران به‌رغم همه دسیسه‌ها و طرح‌های نمایشی و خفت‌بار سازش و همراهی نظام سلطه با جنایت‌های رژیم صهیونیستی، فلسطین را پاره تن و اولویت اول جهان اسلام دانسته و از همه دولت‌ها و ملت‌های مسلمان و آزاده می‌خواهد تا با کنار گذاشتن اختلافات، به‌مثابه امت واحده از حقوق حقه فلسطین عزیز در مقابل اشغالگران قدس دفاع نموده و تا آزادی کامل قدس شریف و تشکیل دولت مستقل فلسطین از آرمان فلسطین عدول نکرده و با همه توان خود به یاری مردم شجاع و صبور فلسطین بشتابند».
حساسیتی که فقط به برنامه هسته‌ای ایران دارند!

بلومبرگ بر اساس گزارش محدودی که به دیپلمات‌های آژانس ارائه‌شده و به روئیت این خبرگزاری رسیده، مدعی شد، میزان بازرسی‌های بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران در سال 2020 رکورد زده است. طبق ادعای این رسانه، یک‌پنجم از 161 بازرسی سرزده بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سراسر جهان در سال 2020 از تأسیسات هسته‌ای ایران بوده است. خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به خروج دونالد ترامپ از توافق هسته‌ای 2015 و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران در واکنش به عدم اجرای تعهدات طرفین دیگر برجام، در ادامه تأکید کرد که بازرسی‌های سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران کلید اصلی برای اطلاع از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در این شرایط بوده است. این رسانه همچنین مدعی شد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال گذشته میلادی حدود 13 درصد از کل بودجه پادمانی خود (22.3 میلیون یورو از 172 میلیون یورو) را در ایران صرف کرده است، درحالی‌که ایران [در مقایسه با بسیاری از کشورهای عضو آژانس] سهم بسیار کوچکی از مواد هسته‌ای قابل‌استفاده در ساخت سلاح هسته‌ای دارد».
دفاع نماینده کنگره آمریکا از ملت فلسطین!
«رشیده طلیب» عضو دموکرات کنگره آمریکا در سخنرانی خود در مجلس نمایندگان، کشتار فلسطینیان به دست رژیم صهیونیستی در مقابل دیدگان جهانیان و سکوت و جانب‌داری مقامات کشورش از جنایتکاران را محکوم کرد. به گزارش هافینگتون پست، طلیب که خودش اصلیتی فلسطینی آمریکایی دارد، در سخنرانی خود گفت که او خود یک «یادآوری به کنگره است که فلسطینی‌ها واقعاً وجود دارند و انسان هستند». وی در ادامه با اشاره به مبلغ 3.8 میلیارد دلاری که کنگره آمریکا سالانه به‌عنوان کمک نظامی برای رژیم صهیونیستی اختصاص می‌دهد، افزود: «همکاران اهمیتی ندارد که شما چقدر پول برای دولت آپارتاید اسرائیل می‌فرستید، فلسطینی‌ها جایی نمی‌روند. این وظیفه ما است که به سیستم آپارتایدی که دهه‌هاست فلسطینی‌ها را در معرض رفتار غیرانسانی و نژادپرستی قرار داده، پایان دهیم. فلسطینی‌ها هنوز رنج می‌برند، همچنان آواره و کشته می‌شوند، همان‌طور که جهان نظاره‌گر است و کاری انجام نمی‌دهد». او بیان داشت که مقامات آمریکایی هرگز به آواره شدن فلسطینی‌ها در شرق قدس اشغالی و یا محاصره مسجدالاقصی در خشونت، گاز اشک‌آور و دود هنگام نمازخواندن مردم فلسطین در آنجا توجهی ندارند و پرسید چند فلسطینی دیگر باید جان بدهند تا جانشان بااهمیت شود؟».

اخبار کوتاه
◄ رشد ازدواج و کاهش طلاق در دوران کرونایی/ معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری گزارش داد: «با توجه به آمار رسمی ثبت‌احوال در سال ۹۹، علیرغم پاندمی کووید ۱۹، به دلایل کاهش هزینه مراسمات و تشریفات، حدود پنج درصد رشد ازدواج و حدود چهار درصد کاهش طلاق داشتیم». ابتکار با انتقاد از پرداختن صرف رسانه‌ها به مسائل مربوط به  طلاق و ازدواج‌های ناموفق، تصریح کرد: «در مقطعی در سال ۹۶ و ۹۷ فضای رسانه دائماً درباره طلاق بزرگنمایی می‌کرد. من یک‌بار اعلام کردم که با این برخوردها جوانان را نسبت به ازدواج می‌ترسانیم و یک نگرانی درباره طلاق در ذهن آن‌ها ایجاد می‌کنیم. نباید اجازه دهیم فضاسازی‌ها به‌ویژه از خارج کشور مانع از ازدواج جوانان در شرایط مناسبی که خود تشخیص می‌دهند، شود».

◄ عملیات تروریستی در ایلام خنثی شد/ سپاه امیرالمؤمنین(ع) استان ایلام خبر داد: «‌در ارتفاعات سخت‌گذر در غرب کشور، طی دو عملیات، محموله سلاح‌های ویژه تروریستی کشف و ضبط شده است. ‌این محموله‌ها به تعداد ۶۰ قبضه اسلحه شامل ۵۰ قبضه کلت ویژه عملیات‌های تروریستی و ۱۰ قبضه کلاشینکف‌ بود که بنا بود به‌منظور اجرای عملیات‌های تروریستی در آستانه انتخابات به داخل کشور منتقل شود».

◄ باج 5 میلیون دلاری برای خلاصی از کمبود بنزین/ با توقف فعالیت خط لوله کلونیال پس از حمله سایبری، ایالت‌های بیشتری در جنوب شرق آمریکا با بحران کمبود بنزین و سوخت روبرو شدند و در بسیاری از ایالت‌ها صف‌های طولانی در پمپ‌بنزین‌ها ایجاد شد. ‌شرکت خط لوله کلونیال ۵ میلیون دلار به هکرها پرداخت کرد تا جریان انتقال سوخت در طول سواحل شرقی آمریکا دوباره برقرار شود. ‌هکرها پس از پرداخت این مبلغ، دستورالعمل فعال‌سازی مجدد شبکه رایانه‌ای این شرکت را در اختیار مسئولان آن گذاشتند.

◄ «رئیسی بیا» ترند یک توییتر فارسی شد/ با رسیدن آخرین روز ثبت‎نام انتخابات ریاست جمهوری، بخش قابل‌توجهی از کاربران شبکه‎های اجتماعی خواستار کاندیداتوری آیت‎الله رئیسی شدند.

◄ هشدار درباره ارزپاشی دولت در آستانه انتخابات/ «مالک شریعتی»، نماینده مجلس و عضو هیئت تحقیق و تفحص از بانک‌های خصوصی می‌گوید: «نگران ورود برخی ارزهای دپوشده بانک‌های خصوصی و دولتی به بازار در روزهای آینده هستیم، اگر این مسئله تأیید شود، با بانک‌های متخلف برخورد خواهیم کرد».

◄ لاریجانی هم آمد/ «علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس با حضور در ستاد انتخابات کشور داوطلب سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری 1400 شد. دیروز، عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان با هشتگ توئیتری از سه قطبی رئیسی، جهانگیری، لاریجانی در انتخابات پیش رو خبر داده بود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.