ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»

تکنولوژی سریع‌تر و جلوتر از فرهنگ‌ها حرکت می‌کند و این سرعت سرسام‌آور همه معیارهای یک زندگی ساده و سالم را تحت الشعاع قرار داده به گونه‌ای که نمونه بارز آن را در ازدواج‌های مجازی شاهد هستیم، شکل‌گیری ازدواج‌هایی زیر سقف کاغذی و پوشالی.
دوشنبه، 10 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»
به گزارش راسخون؛ شواهد و آمارها نشان می هد که گویا دوره ازدواج سنتی که عاقلانه تر بود، به سر آمده و این روزها والدین هیچ نقشی در شکل گیری و انتخاب همسر فرزندانشان ندارند و جایگاه آن ها به حاشیه رانده شده است.

این روزها جوانان بیشتر وقت و سرمایه جوانی خود را صرف فضای مجازی کرده و همه انتخاب های آن ها اعم از خرید و آموزش و بویژه دوستی ها و ازدواج آن ها مجازی شده است.

گسترش فضای مجازی نه تنها در مشاغل بلکه در روابط عاطفی افراد و یا حتی تشکیل خانواده نیز تاثیر خود را گذاشته است، فضاهای مجازی نسل جدیدی از فضاهای روابط اجتماعی را برای همه ما ایجاد کرده است؛  البته با اینکه عمر زیادی ندارند، توانسته اند در زندگی ‌ها به نوعی جای خود را باز کنند،  بسیاری از مردم در سنین مختلف، از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیاردور در دنیای واقعی، با هم ارتباط برقرار می کنند، به طوری که امروزه، بخش عمده ای از جرایم ، مربوط به حوزه ی کامپیوتر، اینترنت و فضای مجازی است که امنیت اجتماعی را هدف قرار داده اند. به طور کلی می‌توان گفت این روزها جوانان بیشتر وقت و سرمایه جوانی خود را صرف فضای مجازی کرده و همه انتخاب های آن ها اعم از خرید و آموزش و بویژه دوستی ها و ازدواج آن ها مجازی شده است اما آشنایی در فضایی مجازی و ایجاد ارتباط در این دنیای عجیب یکی روی دیگر سکه است که هرچه فضای مجازی گسترش پیدا می کند با آن نیز بزرگتر می‌شود و روش های مختلفی دارد.

ازدواج در هه جوامع امری مقدس و اصلی‌ترین مرحله ورود به زندگی عاطفی است و می توان گفت که از ابتدای تشکیل جامعه بشری مراحل و شکل‌های مختلفی را گذرانده تا به شکل امروزی تثبیت‌ شده است.

مهم‌ترین اقدام در فرآیند قبل از ازدواج موضوع آشنایی بین زن و مرد است که در شیوه‌های سنتی با نظارت بزرگ‌ترها به وجود می‌آید و در اکثر موارد آن‌ گونه ازدواج‌ها به یک زندگی پایدار و بادوام منجر می‌شود اما با استقرار شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اینترنتی آرام‌ آرام زمینه برای شکل‌گیری ازدواج‌ها بر مبنای وب فراهم‌شده است.

گسترش این نوع ارتباطات در سال‌های اخیر دوام و پایداری برخی از ازدواج‌ها را با تهدید روبه‌رو کرده است، ازدواج‌های اینترنتی به دلیل مبتنی نبودن بر پایه‌های فرهنگی ارزش‌های جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش‌های خانوادگی طرف مقابل به‌سرعت فرو می‌پاشد در این شیوه آشنایی به دلیل این‌که مواجهه فیزیکی به وجود نمی‌آید، افراد می‌توانند هویت کاذب برای خود دست‌وپا کنند و به‌ طرف مقابل اطلاعات غیر واقعی بدهند این امر نخستین حلقه زنجیر انحراف از اخلاقیات است که در آشنایی‌های اینترنتی رخ می‌دهد.
 
ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»


ازدواج در کلاب هاوس!

کلاب هاوس یک شبکه اجتماعی مبتنی بر گفتگوی صوتی است. در این شبکه اجتماعی نوظهور، کاربران به مکالمه، مصاحبه و گفتگو‌های صوتی افراد مختلف  گوش می‌دهند. کلاب هاوس مبتنی بر زمان حال است نه گذشته، به طوری که در سایر شبکه‌های اجتماعی شما تصاویر و ویدئو‌های ضبط شده از گذشته را به اشتراک می‌گذارید، اما در این برنامه امکانی برای به اشتراک گذاری مطالب گذشته وجود ندارد، یا باید صحبت کنید یا به صحبت‌های دیگران گوش فرا دهید این یعنی مهم‌ترین اندامی که در کلاب هاوس کاربرد دارد نه چشم بلکه گوش و زبان است. همین مهم امکان فعال سازی قوه تخیل حتی همذات پنداری بین کاربران را افزایش می‌دهد،  اما نکته جالب اینجاست که جوانان با روی کار آمدن این اپلیکیشن که به نظر می رسید قشر فرهیخته کشور را درگیر کند بیشتر درگیر این پدیده اجتماعی شدند و حالا ارتباطات عاطفی خود را در این شبکه اجتماعی شکل می دهند آن هم با یک گفت‌و‌گو ساده در فضای اتاق به اتاق این اپلیکیشن و  سپس آشنایی های بعدی نیز شکل می گیرد.
 


لزوم افزایش «سواد عاطفی» در میان جوانان

امیر محمود حریرچی جامعه شناس در گفت‌و‌گو با میزان در پاسخ به این سوال که چرا جوانان بیشتر تمایل به آشنایی مجازی دارند اظهار کرد: این روزها با توجه به شرایط کرونا در کشور آشنایی فضای مجازی داغ شده است و جامعه نیز همراهی می‌کند و وارد دنیای مجازی می شوند.

وی افزود: در واقع این نوع آشنایی ها بر اساس سرگرمی‌ها و لارتباط‌های موقت صورت می‌گیرد،  به نوعی این آشنایی‌ها بر اساس عدم شناخت و فقط چند عکس انجام می شود اما در عمل پس از مدتی با مشکل رو به رو می شوند.

این جامعه شناس بیان کرد: نبود سواد عاطفی درست از سمت جوانان باعث شکل گیری این روابط می‌شود،  در واقع سواد عاطفی با توجه به تعداد روابط اجتماعی به دست می‌آید و بسیار مهم است و نبود این موضوع می‌تواند منجر به روی آوردن به روابط در فضای مجازی می شود.

وی گفت: باید جوانان در زمینه بالا بردن سواد عاطفی خود تلاش کنند و به فضای مجازی اعتماد نکنند.


تغییر در روابط عاطفی از نسلی به نسل دیگر

 
ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»

نکته قابل توجه این است که  مهم‌ترین اقدام در فرآیند قبل از ازدواج موضوع آشنایی بین زن و مرد است که در شیوه‌های سنتی با نظارت بزرگ‌ترها به وجود می‌آید و در اکثر موارد آن‌ گونه ازدواج‌ها به یک زندگی پایدار و بادوام منجر می‌شود اما با استقرار شبکه‌های اطلاع‌رسانی و اینترنتی آرام‌ آرام زمینه برای شکل‌گیری ازدواج‌ها بر مبنای وب فراهم‌شده است، گسترش این نوع ارتباطات در سال‌های اخیر دوام و پایداری برخی از ازدواج‌ها را با تهدید روبه‌رو کرده است، ازدواج‌های اینترنتی به دلیل مبتنی نبودن بر پایه‌های فرهنگی ارزش‌های جامعه و آشنا نبودن افراد با یکدیگر و ارزش‌های خانوادگی طرف مقابل به‌سرعت فرو می‌پاشد در این شیوه آشنایی به دلیل این‌که مواجهه فیزیکی به وجود نمی‌آید، افراد می‌توانند هویت کاذب برای خود دست‌وپا کنند و به‌ طرف مقابل اطلاعات غیر واقعی بدهند این امر نخستین حلقه زنجیر انحراف از اخلاقیات است که در آشنایی‌های اینترنتی رخ می‌دهد.
 

کلام اخر

 در این میان باید به این نکته توجه داشت که آشناییت در فضای مجازی میتواند عواقب خطرناکی برای جوانان داشته باشد،  بسیاری از افراد هستند که در فضای مجازی آسیب‌های روحی شدیدی به آنها وارد شد؛  اذا انتظار می‌رود مسئولان و خانواده‌ها به فکر فرزندان خود در چگونگی بر قرار کردن ارتباطات عاطفی باشند و به قول برخی از کارشناسان علاوه بر بالا بردن سواد رسانه ای به سواد عاطفی فرزندان خود نیز اهمیت ویزه بدهند.


منبع:
1. ایرنا/ ازدواج مجازی زیر سقف پوشالی
2. راهبرد معاصر/ ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»+ فیلم
3. جماران نیوز/ ازدواج به سبک جدید در «کلاب هاوس»


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما