صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها

ژاپن کشوری فاقد منابع سوخت فسیلی است، اما مصرف انرژی زیادی دارد. ژاپن در مقایسه با کشورهای صنعتی دیگر در استفاده اقتصادی و منطقی از انرژی مقام اول را دارد، در حال حاضر ذهن اغلب شهروندان بر مساله صرفه‌جویی و کاهش مصرف متمرکز شده است.
شنبه، 22 خرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها
به گزارش راسخون؛ ژاپن کشوری فاقد منابع سوخت فسیلی است، اما مصرف انرژی زیادی دارد. منابع انرژی ژاپن بسیار ناچیز می باشد و تقریبا تمام انرژی مورد نیاز این کشور از طریق واردات تامین می شود. به طوری که ساز و کار تامین انرژی ژاپن در مقایسه با سایر کشورهای صنعتی وابستگی شدیدی به واردات دارد. 

ژاپن در مقایسه با کشورهای صنعتی دیگر در استفاده اقتصادی و منطقی از انرژی مقام اول را دارد، قبل از اولین بحران نفتی در ال 1973 میلادی، تولید ناخالص ملی و تقاضای انرژی ژاپن، هر دو دارای نرخ بالای رشد بودند. پس از اولین بحران نفتی و به دلیل کاربرد منطقی  انرژی بر خلاف تولید ناخالص ملی که نرخ رشد آن تغییر نکرده نرخ رشد تقاضای انرژی ژاپن به طور قابل ملاحظه ای کند شده است. 

در حال حاضر ذهن اغلب شهروندان بر مساله صرفه‌جویی و کاهش مصرف متمرکز شده است. “کازوتو تسوچیا” (Kazuto Tsuchiya) دانشجوی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که تابستان را با خانواده خود در ایالت “سوزوکا” (Suzuka) واقع در مرکز ژاپن می‌گذراند، می‌گوید که بستگانش تصمیم داشته‌اند که برای تابستان یک دستگاه خنک‌کننده هوا ابتیاع نمایند اما به خاطر شرایط این تصمیم را به بعد موکول کرده‌اند. وی در خاتمه یادآور شد که ما ژاپنی‌ها تصمیم گرفته¬ایم که حتی اگر لازم شد، گرمای تابستان را با بادبزن‌های سنتی ژاپن تحمل کنیم اما در مصرف برق صرفه‌جویی کنیم. او به چشم خود شاهد این است که همشهریانش نه‌تنها مساله حفاظت از انرژی را جدی گرفته‌اند بلکه حتی می‌توان گفت که مشتاقانه آن را پذیرفته‌اند. به نظر می‌رسد که ژاپنی‌ها این جمله که ” ما چاره‌ای نداریم، پس مجبوریم که شرایط را بپذیریم” بسیار جدی گرفته‌اند.

در ادامه به برخی از روش هایی که ژاپنی ها برای کاهش مصرف انرژی به کار برده اند اشاره می کنیم:
 

میزان هدررفت آب در ژاپن صفر است

یوسوکی اوکازاکی، معاون مرکز همکاری ژاپن و خاورمیانه می گوید: اگر چه ژاپن دارای منابع آبی فراوانی است ولی استفاده بهینه از آب در این کشور نهادینه و فرهنگ سازی شده است.

وی خاطرنشان کرد: فن آوری به تنهایی قادر به حل مشکل کم آبی نیست، بلکه باید از سنین پایین در خصوص صرفهجویی در مصرف آب در میان کودکان فرهنگ سازی شود.

وی میزان هدر رفت آب در ژاپن را صفر درصد بیان کرد و افزود: در این کشور از سنین دبستان به کودکان در خصوص ضرورت صرفهجویی در مصرف آب آموزش داده می‌شود.

معاون مرکز همکاری ژاپن و خاورمیانه افزود: تجهیزات کاهنده مصرف آب و فلاش تانک‌های دو مرحله‌ای در تمام زیرساختهای ژاپن به صورت گسترده استفاده می‌شود.
 

کاهش مصرف برق با کم کردن کت و کراوات در ژاپن

یک کاربر در توئیتی نوشت: یکی از موفق‌ترین کارزارهای ملی ژاپن در سال‌های اخیر، کارزارِ " کول بیز " به ابتکار وزارت محیط زیست بود.

تابستان ۲۰۰۵ وزارت محیط‌زیست ژاپن اعلام کرد برای کاهش مصرف برق در تابستان، دمای استاندارد محیط باید ۲۸ درجه بشه در عوض کارکنان ادارات می‌تونن کت و کراوات نپوشند.
 
صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها


روش جدید و جالب ژاپنی‌ها در صرفه‌جویی در مصرف برق!

یک اکواریوم در ژاپن با نمایش مخصوص کریسمس خود بازدید کنندگان را شوک زده می کند. ژاپنی ها با استفاده از یک مار ماهی برقی، سازگار با محیط زیست، چراغ های درخت کریمس را روشن می کنند.
 
(مارماهی برقی غیر عادی‌ترین گونه ماهی هاست. این ماهی قادر است شوک‌های الکتریکی قوی تا ۶۰۰ ولت تولید کند)
 
هر دفعه که این مار ماهی برقی حرکت می کند، دو پنل الومینویم به اندازه کافی برق ذخیره می کنند تا بتوانند درختی به بلندی 6 فیت را روشن کنند.
 
 صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها

این اکواریوم در "کاموکارا"، در جنوب "توکیو" است. این گروه خلاق ژاپنی از این مار ماهی برقی به مدت پنج سال است که استفاده می کنند. "کاژیکون میناوا" ، یکی از مسئولان این اواریوم می گوید: ما تصمیم گرفتیم که از مارماهی برقی با استفاده از برقی که دارد درخت کریسمس و تزئینات بالای ان را روشن کنیم.
 
مار ماهی برقی در برکه هایی در امازون و همجنین در رودخانه "اورینوکو" در امریکایی جنوبی زندگی می کند.
بدن این مار ماهی های برقی، از اندام های الکترونیکی برخوردار است. این مار ها حدود 6 هزار سلول مخصوص دارند که الکتروسایت خوانده می شود و مانند باتری های کوچک برق را ذخیره می کنند.


فکر بکر ژاپنی ها برای سیفون و صرفه جویی در مصرف آب

توالت ها در ژاپن طوری طراحی شدند که از آب شستن دستها برای سیفون استفاده شود. این کار مصرف آب ژاپن را به طرز شگفت آوری کاهش داده است.
 

صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها


صرفه جویی در مصرف مداد!

یک کاربر در توئیتی نوشت:

اینجا کارمندای دولتی باید همیشه صرفه‌جویی کنن. مثلا تا ته مداد رو استفاده کنن. و وقتی دیگه خیلی کوچیک شد می‌گذاریم توی این لوله‌های مخصوص تا بشه توی دست گرفت.
 
صرفه جویی در مصرف انرژی به سبک ژاپنی ها


ژاپنی ها برای برگزاری المپیک صرفه جویی میلیاردی می کنند

کمیته برگزاری المپیک توکیو پیش‌بینی کرد که ژاپن با ساده سازی بازی‌ها ۲۸۴ میلیون دلار در هزینه‌ها صرفه جویی خواهند کرد.

رسانه های ژاپنی اعلام کردند که کمیته برگزاری بازی های المپیک به IOC گزارش دادند که با طرح ساده سازی برگزاری بازی های المپیک در سال آینده پیش بینی می کنند که حدود ۲۸۴ میلیون دلار صرفه جویی خواهند کرد.

جلسه هیات اجرایی IOC برگزار شد و کمیته برگزاری بازی ها به صورت آنلاین گزارش خود را ارائه کرد.
 
یوشیرو موری، رییس کمیته برگزاری بازی های المپیک توکیو گفت: من فکر می کنم در کاهش هزینه ها تلاش فوق العاده ای انجام داده ایم. قرار شد ۵۲ مورد در برگزاری بازی ها ساده انجام شود که شامل کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی تزئینات سالن های مسابقه و دهکده ورزشکاران، کاهش کارکنان و وسایل نقلیه برای مراسم حمل مشعل است.

همچنین تعداد شرکت کنندگان غیر ورزشکار در المپیک نیز ۵۰ هزار نفر تعیین شده بود که ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش خواهد داشت.


منبع:
1. شبستان/ روش جدید و جالب ژاپنی‌ها در صرفه‌جویی در مصرف برق!
2. پورتال جامع علوم انسانی/ روشهای صرفه جویی انرژی در ژاپن
3. دیجی کالا/ ژاپن در جستجوی راهکارهای صرفه جویی در مصرف انرژی
4. ایسنا/ صرفه جویی ۲۸۴ میلیون دلاری ژاپنی‌ها با برگزاری ساده المپیک توکیو
5. مشرق نیوز/ کاهش مصرف برق با کم کردن کت و کراوات در ژاپن
6. پندار آنلاین/فکر بکر ژاپنی ها برای سیفون و صرفه جویی در مصرف آب!+عکس
7. ایرنا/ میزان هدررفت آب در ژاپن صفر است
8. عصرایران/ صرفه جویی در ژاپن


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما