حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

دولت آمریکا چندین وب‌سایت متعلق به محور مقاومت را مسدود کرد.
چهارشنبه، 2 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»
به گزارش راسخون؛ شامگاه سه‌شنبه عکسی روی وب‌سایت چندین رسانه متعلق به جریان مقاومت از جمله وب‌سایت‌های «العالم»، «المسیره» و پرس‌تی‌وی قرار گرفت که نشان می‌دهد دولت آمریکا این وب‌سایت‌ها را توقیف کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر العالم، وب‌سایت‌های المسیره و پرس‌تی‌وی، احتمالاً چندین وب‌سایت متعلق به جریان مقاومت از جمله المعلومه عراق نیز از دسترس خارج شده‌اند.

در تصویری که برای اعلام مسدودی این رسانه‌ها روی این وب‌سایت‌ها قرار داده شده به قوانینی برای توجیه این اقدام استناد شده که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های نهادهای دخیل در «قاچاق فناوری‌ها، مواد و سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و یا دخیل در ساخت، واردات، فروش یا توزیع مواد غیرقانونی را مصادره کند.  
 

آمریکا وب‌سایت پرس‌ تی‌وی و دو تلویزیون دیگر وابسته به ایران را توقیف کرد

وزارت دادگستری آمریکا روز سه‌شنبه ۲۲ ژوئن (یکم تیر) اعلام کرد دامنه وب‌سایت چند رسانه بین‌المللی وابسته به ایران شامل پرس‌ تی‌وی، العالم و الکوثر را به همراه کانال تلویزیونی المسیره توقیف و مسدود کرده است.
 
این شبکه‌ها به زبان‌های انگلیسی، عربی و فرانسوی برنامه پخش می‌کنند. شبکه عربی المسیره متعلق به ایران نیست، اما مدیریت آن در دست گروه حوثی‌های یمن است که ایران از آنها پشتیبانی می‌کند.
 
بازدیدکنندگان این وب‌سایت‌ها از روز سه‌شنبه با اعلامیه‌ای روبرو می‌شوند که در آن نوشته شده این وب‌سایت‌ها به موجب قوانین آمریکا مسدود شده‌اند. موضوع این قوانین توقیف کیفری و مدنی اموال دخیل در «قاچاق فناوری یا تجهیزات تسلیحاتی هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و نیز تولید، واردات، فروش یا توزیع ماده‌ای کنترل‌شده» است.
 
دیگر سند مورد ارجاع در این اعلامیه، یکی از قوانین فدرال درباره برخورد با «تهدید غیرمعمول و خارق العاده و اعلام شرایط اضطراری در سطح ملی» است که خود شامل «اصلاحیه قانون منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای ایران» مصوب ۲۰۰۵ و «سند حمایت از آزادی ایران» مصوب ۲۰۰۶ است.
 
در اعلامیه موجود در صفحه این شبکه‌ها، وزارت دادگستری آمریکا گفته که توقیف این وب سایت‌ها بر اساس درخواست دفتر صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده صورت گرفته است.
 
شبکه پرس تی‌وی در سال ۱۳۸۶ در دوران ریاست جمهوری اول محمود احمدی‌نژاد راه‌اندازی شد. در سال ۱۳۹۱ شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی پخش نسخه انگلیسی این شبکه را متوقف کرده بودند.
 

واکنش پرس تی وی به توقیف دامنه وب‌سایت شبکه توسط آمریکا

 
حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

در پی توقیف دامنه فراگیر وب سایت شبکه خبری انگلیسی زبان پرس تی وی توسط دولت آمریکا، این شبکه اعلام کرد فعالیت خود را بر روی دامنه ایرانی ir ادامه می دهد.

 شامگاه یکم تیر، پلیس فدرال آمریکا (FBI) در اقدامی غیرمترقبه، امکان دسترسی به وب سایت شبکه پرس تی وی از طریق دامنه دات کام (com.) را مسدود کرد.

روابط عمومی شبکه پرس تی وی گزارش داد، «از اولین ساعات شامگاه سه شنبه در یک اقدام هماهنگ، تصویری یکسان بر روی خروجی تعدادی از وب سایت های تلویزیون های ایرانی و منطقه، خبرگزاری ها و منابع خبری ظاهر شد که از توقیف دامنه وب سایت سه شبکه «العالم»، «پرس تی وی» و  «المسیره» توسط پلیس فدرال ایالات متحده آمریکا خبر می دادند.

در تصویری که برای اعلام مسدودی این رسانه‌ها روی این وب‌سایت‌ها قرار داده شده به قوانینی برای توجیه این اقدام استناد شده که به دولت آمریکا اجازه می‌دهد دارایی‌های نهادهای دخیل در «قاچاق فناوری‌ها، مواد و سلاح‌های هسته‌ای، شیمیایی، بیولوژیک و رادیولوژیک و یا دخیل در ساخت، واردات، فروش یا توزیع مواد غیرقانونی» را مصادره کند.  

از پلیس فدرال آمریکا اما تنها یک توئیت منتشرشده درحساب کاربری آن مورد استناد قرار گرفت که نوشته است: « اف. بی. آی. با شرکای بخش های خصوصی، محلی، دولتی و فدرال از جمله آنان که درگیر مراقبت های درمانی و جامعه علمی هستند، کار می کند تا از اطلاعات حساس آمریکایی ها در برابر دشمنان خارجی با حفظ توانایی آن ها در تداوم نوآوری حفاظت کند.»

این در حالی بود که ساعتی بعد لارا روزن، خبرنگار برجسته آمریکایی در توییتی نوشت که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که چیزی برای گفتن درخصوص توقیف دامنه وب سایت پرس تی‌وی توسط واشنگتن ندارد؛ اما اعلام کرده که از نظر وی ممکن است وزارت دادگستری آمریکا به زودی در این خصوص اطلاعاتی ارائه دهد.»

بر اساس گزارش پرس تی وی، نتایج بررسی های دقیق تیم فنی شبکه  مشخص کرده است که موضوع توقیف قطعی بوده و دامنه دات کام این سایت از دسترس خارج شده است.

در ادامه تاکید شده است که فعالیت وب سایت این شبکه از این پس بر بستر دامنه ایرانی ir ادامه خواهد یافت و صفحات آن از طریق آدرس presstv. ir  در دسترس کاربران است.

این اولین بار نیست که آمریکا با اعمال فشارهای گوناگون، شبکه پرس تی وی را آماج تروریسم رسانه ای خود کرده است. علاوه بر قطع ماهواره ای، بارها و بارها حساب های کاربری این شبکه در پلتفرم های اجتماعی مختلف مسدود شده و این شبکه ناگزیر فعالیت خود در شبکه های اجتماعی پربازدید را از نقطه صفر شروع و با مخاطبان خود تعامل کرده است. در آخرین اقدام علیه پرس تی وی، گوگل حساب کاربری این شبکه در یوتیوب را برای همیشه مسدود کرد.
 

آمریکا سایت شبکه حرم «امام حسین» را هم مسدود کرد

وزارت دادگستری آمریکا شامگاه سه شنبه اقدام به مسدود کردن سایت شبکه کربلاء، وابسته به حرم امام حسین علیه السلام کرد.

این شبکه اقدام به پخش زنده مراسم‌هایی می‌کند که در حرم امام حسین علیه السلام برگزار می شود.

دولت آمریکا همچنین سایت شبکه ماهواره ای آفاق وابسته به حزب الدعوه عراق را نیز از دسترس خارج کرد.

سایت شبکه ماهواره‌ای آسیا وابسته به مؤتمر الوطنی عراق نیز توسط دولت آمریکا مسدود شده است.

دولت آمریکا سایت شبکه ماهواره‌ای النعیم وابسته به آیت‌الله الیعقوبی از مراجع تقلید عراق را نیز از دسترس خارج کرده است.

وزارت دادگستری آمریکا که از عصر روز سه‌شنبه طی اقدامی چند وب سایت متعلق به جریان مقاومت عراق را از دسترس خارج کرده بود، دقایقی قبل سایت «الفرات نیوز» وابسته به سید عمار حکیم و جریان حکمت ملی عراق را نیز از دسترس خارج کرد.   این وزارت ساعاتی پیش سه سایت «المعلومه»، «کتائب حزب الله» و «کاف مدیا» را نیز از دسترس خارج کرده بود.

شامگاه سه‌شنبه عکسی روی وب‌سایت چندین رسانه متعلق به جریان مقاومت از جمله وب‌سایت‌های «العالم»، «المسیره» و پرس‌تی‌وی قرار گرفت که نشان می‌دهد دولت آمریکا این وب‌سایت‌ها را توقیف کرده است.
 

واکنش ایران به توقیف وب‌سایت رسانه‌های ایرانی توسط آمریکا

 
حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

سخنگوی نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل در واکنش به توقیف دامنه برخی وب‌سایت‌های ایرانی توسط آمریکا، آن را تلاش برای محدودسازی آزادی بیان تلقی کرد.

به نقل از روزنامه نیویورک تایمز، شاهرخ ناظمی سخنگوی هیئت نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل درباره توقیف دامنه برخی از وب سایت ها از سوی وزرات دادگستری آمریکا گفت که این کشور سعی دارد مانع آزادی بیان شود. 

ناظمی ادامه داد: با رد کردن این اقدام غیرقانونی و زورگویانه که تلاشی است برای محدودسازی آزادی بیان، این مسئله از مجاری قانونی پیگیری خواهد شد. 

بر اساس این گزارش، اظهارات ناظمی در پی این مطرح می شود که دولت آمریکا روز سه‌شنبه دامنه وبسایت شبکه خبری پرس تی‌وی، وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به آدرس Presstv.com را توقیف کرد.

همچنین دامنه وبسایت‌های العالم و المسیره نیز توسط آمریکا توقیف شده است.

در پی این اقدام، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درخصوص توقیف دامنه وبسایت پرس تی‌وی، العالم و المیسره توسط دولت بایدن امتناع کرد.

 لورا روزن، خبرنگار برجسته آمریکایی درر توییتی نوشت که ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که چیزی برای گفتن درخصوص توقیف دامنه وبسایت پرس تی‌وی توسط واشنگتن ندارد اما گفت که از نظر وی ممکن است وزارت دادگستری آمریکا به زودی در این خصوص اطلاعاتی ارائه دهد.
 

بیانیه وزارت دادگستری آمریکا درباره توقیف وبسایت های محور مقاومت

 
حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای، اقدام غیرقانونی این کشور را مبنی بر مسدود کردن دامنه اینترنتی شماری از وبسایت های ایران و کتائب حزب الله، توجیه کرد.

 وزارت دادگستری آمریکا در بیانیه ای مدعی شد که مطابق با حکم دادگاه این کشور، دامنه اینترنتی ۳۳ وبسایت مورد استفاده از سوی اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی ایران (IRTVU) و سه وبسایت متعلق به کتائب حزب الله عراق، به دلیل نقض تحریم های آمریکا، مسدود شده است.

این بیانیه در ادامه مدعی شد: در ۲۲ اکتبر ۲۰۲۰، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی (OFAC)، اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی را به دلیل آنکه تحت مالکیت یا کنترل نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است، به عنوان یک نهاد طبقه بندی شده ویژه (SDN) تعیین کرد. اگر نهادی به عنوان «SDN» شناسایی شود، بدون دریافت مجوز اوفک در ایالات متحده آمریکا نمی تواند خدماتی در زمینه راه‌اندازی وب‌سایت و دامنه اینترنتی دریافت کند.

وزارت دادگستری آمریکا در ادامه ادعای خود افزود: بیانیه اوفک توضیح می‌دهد که عناصر دولت ایران، که شامل IRTVU و دیگر مواردی از این دست می شوند، با کارزار جعل اطلاعات و عملیات‌های بدخواهانه نفوذ، ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند. ۳۳ وبسایتی که امروز توقیف شده است، تحت مدیریت IRTVU بوده و این اتحادیه از اوفک مجوز دریافت نکرده است.

وزارت دادگستری آمریکا مدعی است: سه وبسایت دیگر که اخیراً توقیف شد تحت مدیریت کتائب حزب الله (KH) بود. در دوم ژوئیه ۲۰۰۹، اوفک KH را به عنوان یک SDN شناسایی کرد و وزارت خارجه هم KH را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی شناسایی کرد. سه دامنه‌ای که تحت مدیریت KH است متعلق به یک شرکت آمریکایی است و KH قبل از استفاده از نام‌های این دامنه‌ها، از اوفک مجوز دریافت نکرده است.

این وزارتخانه در نهایت افزود: توقیف این وبسایت ها مورد بررسی اداره صنعت و امنیت وزارت بازرگانی ایالات متحده، اداره اجرای صادرات و «اف بی آی» قرار گرفته است. بخش ضداطلاعات و کنترل صادرات واحد امنیت ملی، این توقیف‌ها را مور پیگرد قانونی قرار داده است.

 دولت آمریکا دیروز سه شنبه پایگاه‌های اینترنتی رسانه‌های محور مقاومت را مسدود کرد. بر این اساس، آمریکا پایگاه‌های اینترنتی رسمی کتائب حزب الله عراق، المعلومه عراق، پایگاه اینترنتی شبکه العالم، المسیره یمن، اللؤلؤه بحرین، فلسطین الیوم و الکوثر را از دسترس خارج کرد.

این در حالی است که وزارت دادگستری آمریکا در اقدامی هدفمند از اواخر سال گذشته طرح مسدود کردن صفحات گروه‌های مقاومت را آغاز کرد تا مانع شنیده شدن صدای مقاومت اسلامی در عراق شود.
 

واکنش های کاربران

 
حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»
 

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»


حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»
 

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»

حمله آمریکا به آزادی بیان/ آمریکا دامنه چند وب‌سایت‌ وابسته به ایران را «توقیف کرد»


منبع:
1. مهر/ بیانیه وزارت دادگستری آمریکا درباره توقیف وبسایت های محور مقاومت
2. الف/ حمله آمریکا به آزادی بیان/ وب‌سایت‌های محور مقاومت مسدود شدند
3. ایسنا/ واکنش پرس تی وی به توقیف دامنه وب‌سایت شبکه توسط آمریکا
4. عصر ایران/ آمریکا وب‌سایت پرس‌ تی‌وی و دو تلویزیون دیگر وابسته به ایران را توقیف کرد
5. عصر ایران/ واکنش ایران به توقیف دامنه وب‌سایت‌های ایرانی از سوی آمریکا
6. مشرق نیوز/ آمریکا سایت شبکه حرم «امام حسین» را هم مسدود کرد

** درج توییت های کاربران توییتر نشان از تایید یا رد آنها نیست و صرفا برای آگاهی مخاطبین درج می شود.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط
موارد بیشتر برای شما