دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا و معمار جنگ عراق درگذشت

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع دولت جورج بوش پسر که طراح اصلی جنگ عراق بود، در سن ۸۸ سالگی درگذشت.
پنجشنبه، 10 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا و معمار جنگ عراق درگذشت
به گزارش راسخون؛ خانواده «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع سابق آمریکا بامداد پنجشنبه در بیانیه‌ای از مرگ وی در سن ۸۸ سالگی خبر داد.

رامسفلد در زمان تصمیم‌گیری دولت‌های پیشین آمریکا برای حمله و آغاز جنگ‌های تجاوزکارانه علیه کشورهای افغانستان و عراق، سکان پنتاگون را در دست داشت.
خبرگزاری «رویترز» در توصیف این وزیر جنگ‌طلب آمریکایی نوشت: «او یک وزیر دفاع قدرت‌طلب و معمار اصلی جنگ عراق [و افغانستان] بود».

وی یک دوره در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۷۷ در دولت «جرالد فورد» و یک دوره در سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۶ در دولت «جورج دبلیو بوش» سمت وزارت دفاع آمریکا را عهده‌دار بود.

او در سال ۲۰۰۶ و بعد از به‌قدرت رسیدن دموکرات‌ها در کنگره آمریکا، ریاست پنتاگون را از دست داد.

در زمان ریاست رامسفلد بر پنتاگون در سال ۲۰۰۳ نیروهای آمریکایی که به بهانه وجود سلاح‌های کشتار جمعی به عراق حمله کردند، در سه هفته موفق شدند دولت صدام را سرنگون کرده و این کشور را تحت اشغال خود درآورند. این در حالی است که بر خلاف آن چه آنها فکرش را می‌کردند حاکمیت نظم و قانون در عراق پس از صدام ممکن نشد و عراق به حمام خونی از درگیری، منازعه، جنگ‌های فرقه‌ای و مذهبی و باتلاقی واقعی برای آمریکایی‌ها بدل شد و هرج و مرج در عراق تقریبا تا سال ۲۰۱۱ ادامه یافت.

او در زمان بزرگ‌ترین حادثه «تروریستی» تاریخ آمریکا یعنی حمله القاعده در  ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وزیر دفاع بود. در پی آن، در جریان جنگ‌های غیرمنتظره در افغانستان و عراق، رامسفلد به یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های آمریکا تبدیل شد.

رامسفلد در کتاب خاطرات خود اعتراف کرد که این ادعای او که صدام در اطراف بغداد و تکریت انبار سلاح‌های کشتار جمعی داشته، نادرست بوده است.

رامسفلد کسی بود که به نیروهای آمریکایی اجازه استفاده از تکنیک‌های شکنجه برای اعتراف‌گیری از مظنونان تروریستی را داد و رسوایی زندان ابوقریب هم در همین دوره در کنار زندان گوانتانامو انتقادات بسیاری را متوجه دولت آمریکا کرد. انتقادهای بسیار از ارتش آمریکا و عملکرد رامسفلد باعث شد تا بوش سرانجام در سال ۲۰۰۶ او را برکنار کند و رابرت گیتس جانشین وی شد.


درباره دونالد رامسفلد بیشتر بدانیم


دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا و معمار جنگ عراق درگذشت

دونالد رامسفلد (به انگلیسی: Donald Rumsfeld) (زادهٔ ۹ ژوئیه ۱۹۳۲ – درگذشته ۲۹ ژوئن ۲۰۲۱) سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی بود.

وی دو بار در مقام وزیر سازمان وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا انجام وظیفه کرد. بار اول وی سیزدهمین وزیر دفاع کابینهٔ جرالد فورد بین سال‌های ۱۹۷۵–۱۹۷۷ بود، و بار دوم بین سال‌های ۲۰۰۰–۲۰۰۶ در کابینهٔ جرج واکر بوش.

او همچنین چهار مرتبه وکیل مجلس نمایندگان آمریکا بوده و در کابینهٔ ریچارد نیکسون نیز عهده‌دار سمت‌های بالایی بوده‌است.

رامسفلد نمایندهٔ ایالات متحدهٔ آمریکا در ناتو نیز بوده و بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۷ هوانورد نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا بود.

وی فارغ‌التحصیل رشتهٔ علوم سیاسی دانشگاه پرینستون است[۲] و در این سال‌ها در دانشگاه به ورزش کشتی علاقه داشته و فعال بوده‌است. وی صاحب ۳ فرزند و ۶ نوه است.
 

دونالد رامسفلد، وزیر دفاع اسبق آمریکا و معمار جنگ عراق درگذشت


کتاب دانسته‌ها و نادانسته‌های دونالد رامسفلد
رامسفلد در کتاب دانسته‌ها و نادانسته‌ها از حدود نیم قرن فعالیت سیاسی و نظامی خود، جزئیات زیادی را بازگو کرده و به موضوعات مختلفی، از جنگ عراق گرفته تا زندان گوانتانامو، اشاره کرده‌است.

او که از جنجالی‌ترین چهره‌های دولت جورج واکر بوش بوده، معتقد است که «وقتی زیاد مورد انتقاد قرار نمی‌گیری، یعنی که کار چندانی انجام نمی‌دهی.»
 
کودکی تا بزرگسالی وی
وی پس از سپری‌کردن دوران کودکی‌اش در خانواده‌ای متوسط در ایلینوی می‌نویسد و خاطراتش در دوران رکود اقتصادی آمریکا و جنگ جهانی دوم را بازگو می‌کند.

او می‌نویسد که در جوانی در پرینستون تحصیل کرده و در نیروی دریایی به خلبانی مشغول شده‌است.

دونالد رامسفلد که در سی سالگی به مجلس نمایندگان آمریکا راه یافته، از خاطراتش به عنوان یک جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا در دوران کندی و جانسون می‌نویسد.

رامسفلد می‌نویسد که درست پس از بحران جنگ ویتنام، به عنوان جوان‌ترین وزیر دفاع آمریکا منصوب می‌شود. همچنین او در زمان انتصاب مجددش به وزارت دفاع در دولت بوش پیرترین وزیر دفاع آمریکا شناخته شد.

خاطرات او از دوران ریاست جمهوری ریچارد نیکسون و جرالد فورد، بخش دیگری از کتاب دانسته‌ها و نادانسته‌ها را تشکیل می‌دهد.

رامسفلد نوشته‌است که در دوران رونالد ریگان، در ۲۰ دسامبر سال ۱۹۸۳ طی مأموریتی ویژه با صدام حسین دیدار کرده‌است. وی از مخالفان حملهٔ آمریکا به عراق بود و برعکس معتقد بود که باید سر مار (کنایه از ایران) را پهن کرد، همان چیزی که ملک عبدالله پادشاه عربستان سعودی نیز بعدها گفته‌بود.
 
در فرهنگ عامه
مستندناشناخته شناخته شده ۲۰۱۳ (به انگلیسی The Unknown Known) به کارگردانی ارول موریس در رابطه با زندگی کاری دونالد رامسفلد از دههٔ ۱۹۶۰ تا زمان حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ است.


منبع:
1. همشهری آنلاین/ «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع سابق آمریکا درگذشت
2. ایسنا/ مرگ دونالد رامسفلد در ۸۸ سالگی
3. ویکی پدیا


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.