فرزاد آشوبی در گفتگو با راسخون:

شانس قرمزها در دربی بیشتر از استقلال است/پرسپولیس مثل تیم های بزرگ دنیا بازی می کند

هافبک خلاق پیشین پرسپولیس با بیان اینکه شانس این تیم در دربی حذفی بیشتر از استقلال است، گفت: برای قرمزهای پایتخت فرقی نمی کند مقابل چه حریفی بازی می کند چون استایل بازی اش را تغییر نمی دهد و این شیوه ی تیم های بزرگ دنیاست.
دوشنبه، 21 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
شانس قرمزها در دربی بیشتر از استقلال است/پرسپولیس مثل تیم های بزرگ دنیا بازی می کند
فرزاد آشوبی در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نتایج هفته ی بیست و هفتم لیگ برتر فوتبال، اظهار داشت: می توانم در مورد لیگ امسال آن چیزی که خودم می گفتم که قهرمان در هفته های پایانی مشخص می شود، حرف بزنم. این اتفاق جذابی است که هم پرسپولیس و هم سپاهان شانه به شانه ی هم پیش می روند. دو تیم با سبک و روشی متفاوت از هم هستند و فوتبالی بسیار زیبا و جذاب را به نمایش می گذارند. اینکه قهرمانی لیگ امسال به هفته های آخر کشیده شده، جای تبریک دارد و جذابیتش دوچندان است. اما با همه ی این مسائلی که گفتم، معتدقم پرسپولیس در نهایت به خاطر فاکتورهایی که دارد، قهرمان خواهد شد و پنجمین جام پیاپی اش را می گیرد. فاکتورهایی که در آن پرسپولیس نسبت به رقیب اصلی اش برتری دارد، به خاطر برخی مسائل فنی پایدار و مسائل ذهنی است که بازیکنان خود را به آن سطح برتری جویی رسانده اند. اصلا نمی شود حداقل برای تیم امسال پرسپولیس گفت که چون بازیکنانش سالهاست کنار هم هستند، تیمش این قدر خوب و هماهنگ است. چون این تیم خیلی از نفرات اصلی اش را از دست داده و بازیکنان جدیدی به این تیم تزریق شده اند.
 
پرسپولیس مثل تیم های بزرگ "استایل" بازی اش را تغییر نمی دهد
وی ادامه داد: فاکتور اصلی ای که می شود از برتری پرسپولیس نسبت به سپاهان حرف زد، در واقع ساختار فنی و سازماندهی مناسبی است که کادر فنی در تیم شکل داده اند. قطعا این ساختار باعث هارمونی و هماهنگی ذهنی و فنی بین بازیکنان شده و اتفاقاتی که در طول بازی ها تجربه کرده اند، به این سطح بالا رسیده اند. شک نکنید که رسیدن به این ساختار مهم یک شبه به دست نمی آید و کادر فنی برایش کارهای زیادی انجام داده اند. شاخص تر از همه، مورد ویژه ای که در ذهنم ایجاد شده، این است که برای پرسپولیس فرقی نمی کند در مقابل چه حریفی و در خانه یا بیرون خانه بازی دارد. آنها در هر شرایطی استایل و روش بازی شان را تغییر نمی دهند و همان روشی را در پیش می گیرند که به بهترین شکل ممکن در اجرای آن به مهارت رسیدند. این قابلیت تیم های بزرگ دنیاست که در هر شرایطی، روش بازی خود را تغییر نمی دهند و به شیوه ی خود اعتماد دارند.
 
پرسپولیس مقابل فولاد ریسک نکرد
سوال بعدی ما از هافبک خلاق پیشین پرسپولیس این بود که آیا شاگردان یحیی به مساوی مقابل فولاد راضی بودند و این یک امتیاز کافی بود؟ که این چنین پاسخ داد: نمی شود گفت که به مساوی و یک امتیاز راضی بودند. اما به اندازه ای که برای کسب 3 امتیاز نیاز بود، روی دروازه ی فولاد فشار نیاوردند. شاید دلیلش هم می توانست این باشد که در مرکز زمین پرسپولیس هافبک های تخصصی خود مثل کامیابی نیا و سرلک را در اختیار نداشت. در چنین بازی های سختی که لیگ به پایانش نزدیک می شود، بازی بی محابا و هجومی می توانست یک ریسک بالا برای پرسپولیس باشد. به همین دلیل سعی کردند خیلی منطقی و بسته به شرایط بازی پیش بروند. امتیاز ایده آل برای پرسپولیس می توانست برد و کسب 3 امتیاز باشد. اما چون رقیبشان هم مقابل پیکان امتیاز از دست داد، این مساوی آنچنان بد نبود. مهم این است که در نهایت تیم کجا قرار می گیرد و به هدفش می رسد یا نه.
 شانس قرمزها در دربی بیشتر از استقلال است/پرسپولیس مثل تیم های بزرگ دنیا بازی می کند
پرسپولیس روی ضدحملات بابرنامه باشد، ترسناک تر می شود
فرزاد آشوبی در خصوص بازی با آلومینیوم اراک که با برتری 2 گله پرسپولیس همراه بود، گفت: پرسپولیس مقابل آلومینیوم همان عملکرد مورد انتظاری که داشتیم را به خصوص در نیمه ی اول به نمایش گذاشت و موفق شد 2 گل هم بزند. در ادامه هم جریان بازی را کاملا کنترل کردند و در نیمه ی دوم توانستند از اندوخته ی خود محافظت کنند. اما موضوعی که مدتهاست این سوال را در ذهن من ایجاد کرده، این است که چرا پرسپولیس روی ضدحملات برنامه ریزی بهتری نمی کند. درست زمانی که تیم های مقابل برای رسیدن یا جبران گل حمله می کنند، پرسپولیس می تواند از فضای ایجاد شده بین خط دفاعی و دروازه ی حریفان، بهترین استفاده را برای رسیدن به گل های بعدی بکند. این تیم با توجه به کیفیت و سرعت بازیکنان خط جلوی خود می تواند از این فضاها بهتر استفاده کند. کادر فنی چطور برای رسیدن به این سبک بازی، زمان صرف کرده تا در ذهن بازیکنان بگنجد، می توانند در مورد استفاده از ضد حملات هم زمان بیشتری را صرف کنند تا بازیکنان در چنین موقعیت هایی بدانند که چطور باید عمل کنند. اگر در این بخش هم پرسپولیس به سطح خوبی برسد، ترسناک تر از قبل خواهد شد.
 
نمودار حرکتی سپاهان آینده ی روشنی را نوید می دهد
وی در پاسخ به این سوال که آیا سپاهان هم با توجه به بازی های سختی که در پیش دارد، بازهم امتیاز از دست خواهد داد؟ تاکید کرد: نمی دانم برای سپاهان چه اتفاقی در بازی های آینده خواهد افتاد اما نمودار حرکتی این تیم طوری بوده که آینده ی روشنی را نوید می دهد. این تیم کیفیت خیلی خوبی از خود نشان داده و این امتیاز از دست دادن های آنها دلیل خاصی ندارد. ما داریم راجع به فوتبال صحبت می کنیم. در فوتبال هم اتفاقاتی می افتد که گاهی اوقات روی آنها کنترلی نخواهید داشت. اما اگر نوسان تیمی در مقطعی زیاد شود، می شود به این نتیجه رسید که آن تیم شرایط و بستر لازمی که برای قهرمان شدن و رسیدن به موفقیت لازم است را نتوانسته از نظر ذهنی مهیا کند. وگرنه تیم سپاهان از لحاظ فنی واقعا قابل احترام است و توانسته با کمترین نوسان خودش را جزو مدعیان حفظ کند.
 
اشتباهات فردی بازیکنان عمدی نیست
اشتباهات فردی بازیکنان در هفته های اخیر به خصوص در مقابل تیم های مدعی زیاد شده و برخی ها این اشتباهات را به مسائل دیگری ربط می دهند، پیشکسوت پرسپولیس با رد این شایعات، افزود: من اعتقادی به این ندارم که اشتباهات به شکلی زیاد شده که بیائیم روی آنها زوم کنیم. برخی ها در مورد فوتبال این تصور را دارند که نباید هیچ اشتباهی صورت بگیرد. در حالی که این توصیف اصلا توصیف مناسبی برای فوتبال نیست. فوتبال بازی اشتباهات است و هرتیمی بتواند بهترین استفاده را از این اشتباهات بکند، می تواند امتیاز بیشتری بگیرد. این طور نیست که همیشه تیم ها از اشتباهات حریف بتوانند استفاده کنند. کسی نمی تواند بگوید هیچ کس در فوتبال اشتباه نخواهد کرد. فاکتورهای زیادی لازم است که بگوئیم این اشتباهات ممکن است کمتر شود. اما همیشه در طول بازی ها اشتباه برای هر بازیکنی پیش می آید.
 
باخت احتمالی در دربی نمی تواند پرسپولیس را از قهرمانی لیگ دور کند
فرزاد آشوبی با اشاره به در پیش بودن دربی جام حذفی و اینکه آیا اینکه شکست احتمالی پرسپولیس روند خوبشان در لیگ را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟ گفت: دربی حذفی تک بازی است و فکر می کنم بازی جذابی هم باشد. پرسپولیس که وضعیت مشخصی در لیگ داشته و توانسته عملکرد خیلی خوبی داشته باشد و صدرنشین است. استقلال هم در چندهفته ی گذشته به شرایط پایدار رسیده و نتایج خوبی گرفته است. به نظرم بازی خوبی خواهد شد اما بخش بزرگی از این خوب بودن به این برمی گردد که مربیان دو تیم با چه روشی بازی خواهند کرد و بازیکنانشان را برای این بازی به چه درکی رسانده باشند. اما اگر پرسپولیس در این بازی به موفقیت نرسد، این طور نیست که در لیگ به روند آنها خللی وارد شود. ساختار مناسبی که پرسپولیس دارد و گروهی که به این باور رسیده اند و هدفشان را می شناسند، با این باخت مسیرشان عوض نمی شود. کما اینکه در مقاطع مختلف چنین شکست هایی بوده و تیم از مسیر موفقیتش خارج نشده است. آنها در لیگ با شایستگی در مسیر موفقیت قرار گرفته اند و دارند به پنجمین قهرمانی خود می رسند و باخت احتمالی در دربی نمی تواند آنها را از مسیر و هدفشان دور کند. با احترام به همه ی تیم ها، این را هم بگویم، شانس پیروزی پرسپولیس نتنها در دربی بلکه در مقابل هرتیمی بیشتر است. این تیم قطعا در جام حذفی هم مدعی اصلی است و این شانس بیشترشان به خاطر فرم خوب، وفاق و درکی است که کادر فنی بین بازیکنان ایجاد کرده و ساختار مناسبی را در تیم ایجاد کرده اند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما