آمار نگران کننده ی لیگ بیست و یکم/دانش مربیان وطنی "ته" کشیده است

آماری که تیم های حاضر تا هفته ی نهم لیگ بیست و یکم از خود به جا گذاشته اند، زنگ خطر را برای لیگ ما به صدا درآورده است و مسئولان فوتبال ایران باید برای رهایی از سقوط بیشتر، چاره ای جدی بیاندیشند.
دوشنبه، 22 آذر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
آمار نگران کننده ی لیگ بیست و یکم/دانش مربیان وطنی "ته" کشیده است
به گزارش خبرنگار ورزشی راسخون، لیگ بیست و یکم درحالی فردا وارد هفته ی دهم خود خواهد شد، که آمارها نشان از کیفیت پائین این لیگ نسبت به سالهای قبل می دهد. وضعیتی که زنگ خطر را برای فوتبال کشور به صدا درآورده است و اگر مسئولان این رشته ی پرهیجان و پرطرفدار خیلی سریع دست به کار نشوند، شاید به یک معضل بزرگ تبدیل شود. کارشناسان معتقدند، هر زمان لیگ فوتبال کشوری پویا، باکیفیت، پرهیجان و با جذابیت بیشتری برگزار شود، بدون شک بیشترین سود آن نصیب تیم ملی خواهد شد. همه می دانیم که چندین سال است، تیم ملی ایران از لژیونرهای خود بیشترین سود را می برد تا بازیکنان لیگ داخلی. اگر هم بازیکنی از لیگ به تیم ملی می رسد، به جز یکی دو مورد، بقیه تنها سیاهه ی لیست به شمار می روند و اغلب بازی ها را نیمکت نشین هستند و در بهترین شرایط، شاید کمتر از 10 دقیقه فرصت بازی به آنها برسد. این نشان می دهد که حتی کادر فنی تیم ملی هم به بی کیفیتی لیگ ما واقف است و می داند اگر دنبال موفقیت است باید از لژیونرها بیشتر بازی بگیرد تا بازیکنان داخلی.
 
لیگ بیست و یکم، خالی از ستاره
با نگاهی اجمالی به لیست 16 تیم حاضر در لیگ امسال، در می یابیم که شاید در کل تیم ها به اندازه ی یک دست هم ستاره و بازیکن تاثیرگذار نداشته باشیم. بازیکنی که بتواند در لحظه و شرایط سخت، به کمک تیمش بیاید و مربی اش را از مخمصه نجات دهد. در سال های اخیر اگر بازیکنانی چون مهدی قایدی، احمدنورالهی، محمد محبی و کنعانی زادگان در تیم های خود درخشیدند، به دلیل اینکه بتوانند هم از نظر مالی و هم فنی پیشرفت کنند، تیم های عربی و درجه ی دوم و سوم اروپایی را به لیگ ایران ترجیح دادند. آنها هم به خوبی دریافتند که اگر سودای پیشرفت دارند، این امر زیر نظر مربیان وطنی میسر نخواهد بود. ضمن اینکه به دلیل بالارفتن قیمت ارز، آنها با کمترین قرارداد دلاری، می توانند چندین برابر درآمد خود را افزایش دهند. مجموع این دلایل باعث شده تا اگر در لیگ ما تک ستاره هایی هم رشد می کند، آنها هم چمدان های خود را ببندند و به تیم های متمول عربی کوچ کنند.
 
آمارها از کیفیت پائین حکایت دارند!
در 9 هفته ی گذشته، 72 بازی برگزار شده که در مجموع، 121 بار توپ از خط دروازه ها عبور کرده است. یعنی به ازای هر بازی، میانگین ۱/۶۸ گل. این آمار نشان می دهد که فقر گلزنی در لیگ بیست و یکم بیداد می کند. یعنی اینکه دو تیم در یک بازی، به اندازه ی یک گل هم تلاش نمی کنند و کیفیت ندارند. این آمار نشان می دهد که مربیان ما تا چه حد با تیم هایشان کار می کنند. تا چه حد از دانش روز برخوردارند و تا چه حد در تمرینات وقت می گذارند. این آمار آینه ی تمام قد از مربیان وطنی ست که بعد از هر ناکامی، شکستشان را برسرداور و زمین و زمان فریاد می کشند! از اشتباهات داوری شکایت می کنند. از نبودن "وار" گله می کنند. اصلا هم فرقی ندارد، پدیده ی قعرنشین باشد یا گل گهر متمول صدرنشین. همه به جای اینکه مشکل اصلی را در خودشان و تفکراتشان جستجو کنند، اشتباهات داوری را دستاویزی برای رهایی از پاسخگویی و پوشش ضعف های فنی خود قرار می دهند. بله، آقایان مربی، "وار" و کلا تکنولوژی به پیشرفت فوتبال کمک می کند و باعث می شود تا کمتر حق تیمی ضایع شود. اما بهتر است پاسخ دهید این وقت هایی که هواداران فوتبال ما، پای تماشای بازی های بی کیفیت و خالی از نکات فنی و تاکتیکی تیمتان صرف می کنند را چطور جبران می کنید؟ شاید با داد و هوار چند مسابقه را بیشتر روی نیمکتتان دوام بیاورید اما آمارها از کیفیت پائین لیگ و دانش و ضعف شما(مربیان لیگ) حکایت دارد. این کیفیت های نازل، دست پخت تفکرات شما و همکارانتان است. پس به جای اینکه آدرس غلط به هوادار و مخاطب بدهید، به فکر افزایش و به روز کردن دانش مربیگری تان باشید. چون اکنون بیش از هر زمان دیگری، فوتبال ما (لیگ) نیاز به مربی خارجی صاحب سبک و باکیفیت را احساس می کند.
 آمار نگران کننده ی لیگ بیست و یکم/دانش مربیان وطنی
خطیبی با آلومینیوم سودای قهرمانی در سر دارد
با نگاهی به آمار نه هفته ی گذشته، آلومینیوم روند فوق العاده ای داشته است. تیم رسول خطیبی با به ثمر رساندن 9 گل و دریافت تنها یک گل، توانسته در 8 بازی دروازه ی خود بسته نگه دارد و به اصطلاح فوتبالی"کلین شیت" کند. این تیم به همراه گل گهر و استقلال تیم های بدون شکست لیگ بیست و یکم محسوب می شود. شاگردان خطیبی با کسب 19 امتیاز شانه به شانه ی گل گهر و سپاهان برای قهرمانی می جنگند. اما گل گهر با 14 و سپاهان و مس رفسنجان هرکدام با 13 گل زده بیشترین گل را وارد دروازه ی حریفان کرده اند و تیم های پدیده با 2 و صنعت نفت آبادان و نفت مسجد سلیمان با زدن 3 گل ضعیف ترین خط حمله را دارند. ضعیف ترین خط دفاع لیگ هم به پدیده با 13 و تراکتور با 12 گل خورده تعلق دارد.  تیم های آلومینیوم با یک و استقلال با 2 گل خورده، بهترین خط دفاعی لیگ را در اختیار دارند. تا هفته ی نهم، تیم های گل گهر، آلومینیوم و سپاهان با کسب 19 امتیاز، بیشترین امتیاز را گرفته اند و پدیده تنها با گرفتن 2 امتیاز عزمش را برای سقوط به دسته ی پائین تر جزم کرده است.  ضمن اینکه تیم پدیده با 7 و صنعت نفت آبادان، هوادار و تراکتور با 5 شکست بیشتر باخت ها را تا اینجا از آن خود کرده اند. در ستون تساوی ها، سپاهان با یک مساوی کمترین و استقلال با 5 مساوی بیشترین تقسیم امتیازها را به خود تعلق داده اند. شاگردان نویدکیا در سپاهان با 6، گل گهر، آلومینیوم و مس با 5 برد بیشتر پیروزی ها را بدست آورده اند و تنها تیم بدون برد تیم پدیده مشهد است که اکنون وضعیت خوبی ندارد و اکبر میثاقیان هم که با کلی سروصدا جانشین رضا مهاجری شده بود، به خاطر نتایج ضعیف از تیم برکنار شد.
 
نتیجه گیری
با وضع موجود و آمارهایی که ارائه شد، به نظر می رسد فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ و حتی وزارت ورزش باید برای نجات فوتبال از چنین وضعیت اسفباری دست به کار شود. چرا که ابتدا چرخه ی بکارگیری مربیان فعلی در لیگ برتر به نظر می رسد نیاز به بازنگری جدی دارد. مربیانی که هرسال تحت هرشرایطی تیم می گیرند و بدترین کیفیت ها و نتایج را از خود به جا می گذارند. مربیانی که چنین لیگ بی کیفیتی بدون شک حاصل تفکرات آنها و همکارانشان است. همان مربیانی که بخاطر یکی دو اشتباه داور، کلی جار و جنجال به پا می کنند و حقشان را فریاد می زنند، بدانند که تماشاگران فوتبال هم با صرف وقت به پای دیدن بازی های تیمشان، حق دارند از بی کیفیت بودن و تاکتیک نداشتن تیم های تحت هدایتتان پاسخ درستی بشنوند و از شما جواب بخواهند. شما که دنبال "وار" هستید، به جان هر کسی که دوست دارید کمی هم برای ارتقای دانش‌تان تلاش کنید. سعی کنید اطلاعات‌تان را به روز کنید تا تیم های تحت هدایت شما از لحاظ تاکتیکی و کار فنی در زمین قوی شوند.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.