آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

منابع عراقی از افزایش شمار قربانیان آتش سوزی در بیمارستان کرونایی شهر ناصریه به ۱۲۴ نفر خبر دادند.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر
به گزارش راسخون؛ مرکز دفاع مدنی عراق اعلام کرد که کشته‌های آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع) در شهر الناصریه به ۱۲۴ تن افزایش یافته است.

احتمال دارد هنوز چند نفر زیر ساختمان تخریب شده در اثر آتش سوزی باقی مانده باشند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) شامگاه دوشنبه اعلام کرد که در بخش ویژه افراد مبتلا به نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) در بیمارستان امام حسین (ع) در استان ذی قار در جنوب این کشور، آتش سوزی روی داده و مقامات نیز در حال تخلیه بیماران هستند.
 

ابتدا شمار جان باختگان ۵۸ نفر اعلام شد که پس از گذشت ساعتی از حادثه، خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از یک منبع در اداره بهداشت استان ذی قار نقل کرد که شمار قربانیان حادثه آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع) ناصریه  به ۱۱۰ کشته افزایش یافته است و منابع عراقی از افزایش شمار قربانیان آتش سوزی  به ۱۲۴ نفر خبر دادند. تاکنون هویت ۷۷ تن از آنها مشخص شده با این حال هویت ۳۳ تن دیگر به دلیل سوختگی شدید اجساد آنها، هنوز شناسایی نشده است.

وزارت کشور عراق نیز با صدور بیانیه کوتاهی، تاکید کرد که تیم های دفاع مدنی در حال مقابله با حادثه آتش سوزی در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) در شهر ناصریه، مرکز استان ذی قار هستند.

به دنبال آن نیز، «صدام الطویل»، مدیرکل اداره بهداشت استان ذی قار در گفت و گو با خبرگزاری رسمی عراق عنوان کرد که تاکنون هیچ گونه جزئیات دقیقی در رابطه با خسارت های ناشی از آتش سوزی در بخش ویژه بیماران کرونا در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) در دسترس نیست.

با این حال دقایقی پس از آن، «عمار الزاملی»، سخنگوی اداره بهداشت استان ذی قار در گفت و گو با واع اعلام کرد که آتش سوزی در بخش نقاهتگاهی بیمارستان آموزشی امام حسین (ع)، ۳۶ کشته و پنج زخمی بر جای گذاشته است.

به گفته الزاملی، اداره بهداشت استان ذی قار در واکنش به آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) که مهار شده، وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

در ادامه نیز، اداره بهداشت استان ذی قار با صدور بیانیه ای، از افزایش شمار قربانیان آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه به ۴۱ کشته از جمله دو تن از کارکنان بیمارستان و یک نیروی امنیتی خبر داده و تاکید کرد که دلیل وقوع آتش سوزی، استفاده نادرست از کپسول های اکسیژن بوده است.

سرلشکر «کاظم سلمان بوهان»، مدیرکل سازمان دفاع مدنی عراق نیز در گفت و گو با شبکه خبری دولتی این کشور (العراقیه الاخباریه) اعلام کرد که تیم های سازمان موفق شدند آتش سوزی در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) استان ذی قار را به طور کامل مهار کنند.

سرلشکر بوهان ضمن اعلام این که بیمارستان مذکور عبارت است از کانکس های ساخته شده از ماده قابل اشتعال «ساندویچ پنل» (دیواره و سقف تشکیل شده از ترکیبات سبک که از دو طرف به دو لایه ورق محدود شده و در میان آنها نیز یک لایه عایق قرار دارد)، تاکید کرد که به زودی گزارش مفصلی در رابطه با دلیل وقوع این حادثه ارائه خواهد داد.
 

مدیرکل بهداشت ذی قار استعفا کرد

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

به دنبال آتش سوزی بیمارستانی در استان ذی قار که به کشته شدن ده‌ها تن منجر شد، مدیر کل بهداشت این استان استعفا کرد.

صدام الطویل، مدیر کل بهداشت استان ذی قار بعد از حادثه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) این استان استعفای خود را تقدیم وزیر بهداشت کرد.

وی گفت: من در این لحظات دردناک استعفای خود را تقدیم می‌کنم و می‌دانم که جان مردم مهم‌تر از این پست است اما دست تقدیر در این حادثه دردناک نقش دارد.

بعد از آتش سوزی بیمارستان امام حسین ذی قار که به کشته شدن ۸۸ تن منجر شد، مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق دستور توقف فعالیت مدیر بهداشت ذی قار، مدیر بیمارستان و مدیر دفاع مدنی این استان و انجام تحقیقات در این باره را داد.

در این راستا ائتلاف سائرون وابسته به جریان مقتدی صدر اعلام کرد: دولت فدرال باید به نقش واقعی خود درباره حفظ جان شهروندان عمل کند. کمترین کاری که دولت می‌تواند انجام دهد شناسایی و محاکمه “دستان خبیثی” است که موجب این فاجعه انسانی شده‌اند.

همچنین مسرور بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق کشته شدن ۸۸ عراقی در آتش سوزی ذی قار را تسلیت گفت.

وی در توییتی نوشت: ما در راستای همبستگی با ساکنان ذی قار و تمام عراق به دلیل حادثه دردناک آتش سوزی بیمارستان به خانواده‌های قربانیان تسلیت می‌گوییم. من به وزیر بهداشت دستور داده‌ام تا هر کمکی که لازم است برای زخمی شدگان انجام دهند.
 

رئیس مجلس عراق: زمان پایان دادن به ناکامی فاجعه بار است

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

در واکنش به آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر الناصریه نیز، «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس نمایندگان (پارلمان) عراق در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توییتر، از این فاجعه به عنوان مدرکی دال بر ناکامی در حفاظت از جان شهروندان کشورش نام برده و تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا به این ناکامی فاجعه بار پایان داده شود.

الحلبوسی همچنین اعلام کرد که پارلمان عراق جلسه روز سه شنبه خود را به بررسی گزینه های پیش رو در رابطه با حادثه آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع) شهر الناصریه اختصاص خواهد داد.

دفتر اطلاع رسانی «احمد غنی الخفاجی»، استاندار ذی قار نیز با صدور بیانیه ای، اعلام کرد که وی در رابطه با حادثه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه، تصمیم هایی گرفته از جمله این که این استان از امروز و به مدت سه روز، شاهد عزای عمومی و تعطیلی ادارات دولتی باشد.

با تصمیم الخفاجی، یک کمیته عالی به ریاست معاون اول استاندار و با عضویت معاون استاندار در امور پیگیری و نمایندگان فرماندهی عملیات سومر و اداره بهداشت، فرماندهی پلیس، اداره امنیت و اداره دفاع مدنی استان ذی قار نیز تشکیل می شود تا در رابطه با عوامل حادثه تحقیق کند.

استاندار ذی قار ضمن دستور به کمیته مذکور برای بازجویی از همه افراد دارای ارتباط اداری و فنی با حادثه آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع)، دریافت هر گونه اطلاعاتی درباره عوامل حادثه و ارائه گزارش نهایی خود ظرف ۴۸ ساعت از زمان تشکیل کمیته جهت اعلام آن برای افکار عمومی، تاکید کرد که مسئولیت تاخیر در تکمیل و افتتاح بیمارستان مرکزی شهر ناصریه و عدم شروع به کار کارکنان آن، بر عهده وزارت بهداشت عراق و اداره بهداشت این استان است.

الخفاجی ضمن تاکید بر این که کلیه کارکنان پزشکی ، بهداشتی و پرستاری باید بی درنگ راهی بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) شوند تا به پرسنل آن کمک کنند، همچنین تصمیم گرفت که همه کارکنان این بیمارستان بی درنگ به بیمارستان مرکزی ناصریه انتقال یابند، بیمارستان امام حسین (ع) فورا به مرکز ویژه مبتلایان کرونا تبدیل شود، همه کانکس های ویژه بستری بیماران مذکور بسته شوند و از مراکز و درمانگاه های آماده برای این کار استفاده گردد.

در حالی که برخی منابع از افزایش شمار قربانیان آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه به ۴۵ کشته و بیش از ۵۰ زخمی خبر می دهند، اداره بهداشت استان ذی قار در جدیدترین آمار مربوط به این حادثه تایید کرد که تاکنون دست کم ۵۸ نفر در نتیجه آن جان خود را از دست دادند.
 

دستور الکاظمی برای بازداشت ۳ مسئول و اعلام عزای عمومی

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

به دنبال وقوع آتش سوزی در یکی از بیمارستان های مرکز استان ذی قار، نخست وزیر عراق در یک جلسه فوق العاده با برخی از وزرا، مسئولان و فرماندهان امنیتی این کشور، دستور داد تا عزای عمومی اعلام شود و شماری از مسئولان استان مذکور نیز بازداشت و مورد بازجویی قرار گیرند.

دفتر «مصطفی الکاظمی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق بامداد سه شنبه با انتشار بیانیه ای در پایگاه اینترنتی خود، اعلام کرد که وی برای اطلاع از دلایل وقوع آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) شهر ناصریه، مرکز استان ذی قار در جنوب این کشور و رسیدگی به پیامدهای آن، یک جلسه فوق العاده با حضور شماری از وزرا، مسئولان و فرماندهان امنیتی برگزار کرده است.

بنا بر آن چه در این بیانیه آمده، در جلسه فوق العاده الکاظمی با وزرا، مسئولان و فرماندهان امنیتی عراق تصمیم هایی گرفته شده از جمله این که تحقیقات دولتی سطح بالا برای اطلاع از دلایل وقوع آتش سوزی در بیمارستان امام حسین (ع) ناصریه آغاز شود و یک تیم دولتی متشکل از برخی وزرا و فرماندهان امنیتی نیز برای پیگیری میدانی تدابیر اتخاذ شده، بی درنگ راهی استان ذی قار شوند.

بنا بر تصمیم گرفته شد در این جلسه فوق العاده، رئیس بیمارستان امام حسین (ع) ناصریه به همراه مدیرکل اداره بهداشت و رئیس اداره دفاع مدنی استان ذی قار از کار معلق و بازداشت می شوند تا در چارچوب تحقیقات مذکور، مورد بازجویی قرار گیرند در حالی که به همه وزارتخانه های عراق نیز دستور داده شده تا کمک های پزشکی و امدادرسانی فوری به این استان ارسال کنند.

دیگر تصمیم های گرفته شده در جلسه فوق العاده نخست وزیر عراق با وزرا، مسئولان و فرماندهان امنیتی نیز این بوده که قربانیان حادثه آتش سوزی بیمارستان امام حسین (ع) ناصریه شهید محسوب شوند و اقدامات لازم برای انجام این کار بی درنگ صورت گیرد، آن دسته از زخمی های حادثه که وضعیت وخیمی دارند به خارج از کشور اعزام شوند و برای بزرگداشت قربانیان نیز، عزای عمومی اعلام گردد.

ان در حالی است که اداره بهداشت استان ذی قار پیشتر از وقوع آتش سوزی در مرکز ویژه بستری افراد مبتلا به نسل جدید ویروس کرونا (کووید-۱۹) در بیمارستان آموزشی امام حسین (ع) شهر ناصریه خبر داده بود و در جدیدترین آمار مربوط به قربانیان این حادثه مرگبار نیز تایید کرده که تاکنون جان ۵۸ نفر را گرفته است.
 

برهم صالح: فاجعه آتش‌سوزی در بیمارستان ذی‌قار نتیجه فساد و سوء مدیریت است

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

رئیس حمهوری عراق  دلیل دو فاجعه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین(ع) ذی قار و حادثه آتش سوزی قبل از آن در بیمارستان ابن الخطیب بغداد را «فساد پایدار و سوء مدیریت» دانست.

«برهم صالح» بامداد امروز (سه شنبه) در توییتر نوشت: فاجعه بیمارستان امام حسین(ع) در ذی قار و فاجعه قبل از آن در بیمارستان ابن الخطیب بغداد، نتیجه فساد پایدار و سوء مدیریتی است که جان عراقی ها را ساده می انگارد و مانع اصلاح عملکرد نهادها می شود.

وی افزود: تحقیق و مجازات سخت مقصران، مایه آرامش خاطر شهدا و خانواده هایشان است. بررسی دقیق و سختگیرانه نهادها و حمایت از شهروندان امری اجتناب ناپذیر است.

استان ذی قار شب گذشته شاهد آتش سوزی مهیب در بیمارستام محل نگهداری بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) در این استان بود که در پی آن دهها تن از بیماران جان باختند.

آوریل گذشته نیز حادثه مشابهی در بیمارستان محل نگهداری بیماران کرونایی در مرکز درمانی ابن الخطیب بغداد رخ داد که این حادثه نیز شماری کشته و مجروح برجای گذاشت.


عمار حکیم خواستار مجازات مقصران حادثه بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه شد

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

رئیس ائتلاف نیروهای ملی عراق نسبت به عدم اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از وقوع فجایع آتش سوزی در بیمارستان ها که آخرین آنها در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه رخ داد، ابراز تعجب کرد.

به نقل از خبرگزاری عراق(نینا)، عمار حکیم در توییتر نوشت: بار دیگر شاهد یک فاجعه جدید هستیم که در ادامه فجایع تاسف بار سابق رخ می دهد در حالی که هیچ راه حلی برای جلوگیری از وقوع چنین فجایعی اتخاذ نمی شود و این بار در مرکز قرنطیه بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه رخ داد که دهها شهید و مجروح برجای گذاشت.

وی با اشاره به اینکه این فاجعه، حادثه بیمارستان ابن خطیب بغداد در چند ماه پیش را در یادها زنده کرد، از عدم اتخاذ تدابیر لازم و مطلوب برای جلوگیری از وقوع نظیر چنین حوادث تاسف باری ابراز تعجب کرد.

حکیم در پایان از مسئولان مربوطه خواست فورا درباره این حادثه و دلایل آن تحقیق و نسبت به مجازات مقصران و مسببان این حادثه اقدام کنند.

حادثه آتش سوزی شب گذشته در مرکز نگهداری بیماران کرونایی در بیمارستان امام حسین(ع) ناصریه ۵۸ کشته برجای گذاشت.
 

ائتلاف نصر درپی آتش سوزی بیمارستان ناصریه خواستار تشکیل تیم بحران شد

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

ائتلاف نصر فاجعه آتش سوزی بیمارستان امام حسین(ع) در ناصریه را به خانواده های قربانیان و مجروحان تسلیت گفت و این حادثه را فاجعه ای قلمداد کرد که قلب مردم را درهم فشرد.

 این ائتلاف در یک بیانیه مطبوعاتی عنوان کرد: « تکرار این فجایع قاطعیت در استناد و پیگیری اصول سلامت، تطابق با استانداردهای موردنیاز برای نهادهای سلامت و عموم نهادهای دولتی خدماتی را طلب می کند. این امر همچنین آغاز اصلاحات جامع در سیستم های مدیریتی این نهادها را اقتضا می کند».

براساس این بیانیه، این ائتلاف تأکید کرد که پرداختن به این فاجعه مستلزم تشکیل اتاق بحران است تا دلایل و عواقب این اتفاق بررسی شده و همچنین به پیمایش تمام نهادهای سلامت اقدام کند تا تطابق آنها با استاندارد ها، شدت بخشیدن به اقدامات امنیتی، کنترل عملکرد شغلی و نظارت، پیگیری و مجازات سهل انگاران را پیگیری کند.
 

ایران برای کمک به حادثه دیدگان بیمارستان ذی قار عراق اعلام آمادگی کرد

 
آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

سفیر ایران در بغداد در تماس با مقامات وزارت بهداشت عراق، آمادگی ایران برای کمک به حادثه دیدگان آتش سوزی بیمارستان ناصریه عراق را اعلام کرد.

به دنبال وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین «ع» شهر ناصریه عراق ایرج مسجدی در اظهاراتی ضمن ابراز تاسف از این حادثه و ابراز همدردی با مردم و مسئولین عراق ضمن تسلیت به خانواده قربانیان این حادثه از خداوند بزرگ برای درگذشتگان طلب مغفرت و آمرزش و برای مجروحان طلب شفای عاجل کرد.

همچنین سفیر ایران در عراق در تماس با مقامات وزارت بهداشت این کشور با ابراز تأسف شدید از وقوع حادثه آتش سوزی در بیمارستان امام حسین «ع» شهر ناصریه در استان ذی قار عراق از اعلام آمادگی ایران برای کمک به حادثه دیدگان این آتش سوزی خبر داد.

طرف عراقی نیز ضمن تشکر از جمهوری اسلامی ایران و اقدام سفیر در تماس با وزارت بهداشت اظهار کرد: این اقدام، نشان از حس انسان دوستی و همسایگی مسئولان جمهوری اسلامی ایران دارد.
 

سخنگوی وزارت خارجه با دولت و ملت عراق همدردی کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی در بیمارستان الحسین ناصریه، با دولت و مردم عراق، بویژه خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

سعید خطیب‌زاده در پی حادثه دلخراش آتش‌سوزی در بیمارستان الحسین ناصریه، با دولت و مردم عراق بویژه خانواده قربانیان ابراز همدردی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن اعلام مراتب تسلیت دولت و ملت کشورمان به دولت و مردم عراق خصوصا خانواده قربانیان، برای درگذشتگان این حادثه تلخ رحمت و غفران الهی و برای مجروحین آن سلامتی مسئلت کرد.

خطیب‌زاده آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای ارائه هرگونه مساعدت درمانی و پزشکی از سوی کشورمان در این زمینه را نیز اعلام کرد.

 

آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر


آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر
 

آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر


آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر

آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر
 

آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر


آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق/ افزایش شمار قربانیان به ۱۲۴ نفر


منبع:
1. مهر/منابع عراقی اعلام کردند؛ افزایش شمار قربانیان آتش سوزی بیمارستان عراق به ۱۲۴ نفر
2. شفقنا/آخرین اخبار از آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین ناصریه عراق؛ افزایش شمار جان باختگان/ اعلام عزای عمومی و دستگیری چندین مسئول + تصاویر و فیلم
3. ایرنا/ آتش سوزی بیمارستان امام حسین(ع) عراق،آمار قربانیان از ۶۰ تن گذشت
4. الف/ آتش‌سوزی بیمارستان امام حسین(ع) - عراق


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.