کدخدایی رفت؛ طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شد/ هادی طحان نظیف کیست؟

انتخابات هیات رییسه شورای نگهبان برگزار شد و هادی طحان نظیف عضو حقوقدان شورا به جای «عباسعلی کدخدایی» به عنوان سخنگوی این نهاد در قوه مقننه انتخاب شد.
چهارشنبه، 23 تير 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کدخدایی رفت؛ طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شد/ هادی طحان نظیف کیست؟
به گزارش راسخون؛ انتخابات هیات رییسه شورای نگهبان امروز سه شنبه برگزار شد و آیت‌الله «احمد جنتی« و «سیامک ره‌پیک» به عنوان دبیر و قائم مقام دبیر شورای نگهبان ابقا شدند.

در این جلسه، هادی طحان نظیف سخنگوی جدید شورای نگهبان انتخاب شد.

آیت الله جنتی در این نشست با اشاره به پایان کار عباسعلی کدخدایی در مقام سخنگویی شورای نگهبان و امتناع وی از ادامه این مسئولیت، گفت: بنده به دکتر کدخدایی خیلی اصرار کردم که شما همچنان سخنگو باقی بمانید اما ایشان نپذیرفتند.

دبیر شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ایشان سخنگوی خوبی برای شورای نگهبان بودند و در این مدت مسئولیت با متانت، استدلال و منطق، به خوبی از شورای نگهبان دفاع کردند و ارتباط خوبی با رسانه‌ها و خبرنگاران داشتند و آبروی این شورا را حفظ کردند و بنده قدردان زحمات ایشان بوده و هستم.

جنتی ادامه داد: کدخدایی برای بنده همواره مشاوری امین بوده‌ و هستند و الان نیز مسئولیت مهم پژوهشکده شورای نگهبان را بر عهده‌ دارند؛ حُسن‌ ایشان جوان شناسی و جوان پروری است و در پژوهشکده شورای نگهبان توانسته‌اند حقوقدانان جوانان را پرورش دهند و این کار جزو افتخارات ایشان است.

او با اشاره به فعالیت پژوهشگران و نظرات مشورتی آنها به اعضای شورای نگهبان گفت: بحمدالله در پژوهشکده شورا جوانان متدین، به روز، مطلع و با اخلاص کار می‌کنند و برای آینده شورای نگهبان و کشور مفید هستند.

آیت الله جنتی افزود: من از دکتر کدخدایی قدردانی می‌کنم؛ هم نسبت به خدمات ایشان به کل شورا و هم نسبت به شخص خودم و انشاالله اجر آخرت نصیب ایشان شود.

در ادامه این جلسه، سایر اعضای شورای نگهبان نیز با تمجید از خدمات ۱۳ ساله عباسعلی کدخدایی به عنوان سخنگوی شورای نگهبان، برای او در مسئولیت پژوهشکده شورای نگهبان آرزوی موفقیت کردند.
 

با هادی طحان نظیف بیشتر آشنا شویم

 
کدخدایی رفت؛ طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شد/ هادی طحان نظیف کیست؟

هادی طحان نظیف متولد سال ۱۳۶۱ در شهر دزفول بوده و دارای دکترای حقوق عمومی است. وی از سال ۱۳۹۸ با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عضویت شورای نگهبان درآمده، اما پیش از آن نیز دبیر جلسات شورای نگهبان بوده است.

طحان نظیف ۳۹ ساله است که نسبت به اعضای شورای شورای نگهبان حداقل ۲۰ تا ۳۰ سال اختلاف سنی دارد. در میان حقوقی‌های دانشگاه تهران مشهور است که طحان نظیف شاگرد کدخدایی و فیروز اصلانی محسوب شده و به لطف این دو و البته حضور در دانشگاه امام صادق مدارج ترقی را طی کرده است.

آیت الله جنتی که از ابتدا عضو شورا بوده ۹۵ سال سن دارد. آیت الله مدرسی یزدی ۶۶ سال، آیت الله صادق آملی لاریجانی ۶۱ سال، آیت الله شب زنده دار ۶۸ سال، آیت الله اعرافی ۶۲ سال و احمد خاتمی هم ۶۱ سال سن دارد. ۵ عضو دیگر حقوق دان شورای نگهبان هم میانگین سنی ۶۰ سال دارند؛ بنابراین طحان نظیف با اختلاف سنی حداقل ۲۰ سال با بقیه یک جوان محسوب می‌شود.
 

طحان نظیف چگونه به سخنگویی شورای نگهبان رسید؟

طحان نظیف در دانشکده حقوق دانشگاه تهران؛ شاگرد عباسعلی کدخدایی و فیروز اصلانی دانشیار دانشکده حقوق و دوست صمیمی کدخدایی است.

مدرسی فعال سیاسی نزدیک به لاریجانی چندی پیش با مطرح کردن نام اصلانی همین پرسش را از سخنگوی شورای نگهبان پرسیده است. اما با مروری به مقالات و یادداشت‌های فیروز اصلانی که در کیهان، فارس، خبرگزاری رسا و تسنیم درج شده به خوبی می‌توان خط فکری دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه تهران تشخیص داد.

همچنین فیروز اصلانی از جمله چهره‌های دانشگاهی است که از رد صلاحیت‌های شورای نگهبان حمایت می‌کند. او در همایش‌هایی مانند «شورای نگهبان و مبارزه با فساد» که در تاریخ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸ در سالن کوثر سازمان تبلیغات اسلامی قم برگزار شده بود به تببین تفکر شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها پرداخته است. از سوی دیگر طحان نظیف می‌توان عضویت در هیات علمی دانشگاه امام صادق اشاره کرد که به نوعی گواه حضور او در شورای نگهبان است.
 

برخی از مسئولیت‌ها و فعالیت‌های اجرایی طحان نظیف در ذیل آمده است

عضو هیأت علمی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
معاونت آموزشی دانشکده حقوق دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
دبیر جلسات شورای نگهبان
مشاور معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان
عضو مجمع مشورتی حقوقی شورای نگهبان
مدیر گروه حقوق اجتماعی- فرهنگی مرکز تحقیقات شورای نگهبان
دبیر هیات رئیسه و شورای دانشگاه امام صادق علیه‌السلام
کارشناس و مشاور حقوقی «هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین» مجلس شورای اسلامی
دبیر کمیته فرهنگی- اجتماعی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری
کارشناس گروه حقوق عمومی دفتر مطالعات حقوقی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی
 

در مورد عباسعلی کدخدایی بیشتر  بدانیم

 
کدخدایی رفت؛ طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شد/ هادی طحان نظیف کیست؟

کدخدایی پیشتر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ نیز عضو شورای نگهبان (در دوره‌های چهارم و پنجم)، و از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ (دوره ششم) قائم مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود. دوره قانونی کدخدایی و دو عضو دیگر تا ۲۵ تیر ۱۳۹۲ به پایان رسید و وی با کم آوردن تنها یک رای در مجلس شورای اسلامی نتوانست مجدداً حقوقدان شورای نگهبان بماند.  وی در تیر ۱۳۹۵ مجدداً از سوی مجلس به عضویت شورای نگهبان انتخاب شد.

کدخدایی پس از اتمام تحصیل در وزارت سپاه سابق مشغول به کار شد و پس از پایان جنگ ایران-عراق جهت ادامه تحصیل به انگلستان بورسیه گردید و کارشناسی ارشد و دکتری در حقوق بین‌الملل را از دانشگاه هال انگلستان اخذ کرد. در زمان ریاست علی لاریجانی بر سازمان صدا و سیما، وی به همراه سید قاسم زمانی، محمد شریف و غلامرضا رفیعی اولین مطالعات حقوقی در زمینهٔ ماهواره‌ها و پخش مستقیم آنها را در دفتر مطالعات حقوقی اداره کل حقوقی سازمان و تحت مدیریت قربانعلی مهری انجام دادند، که حاصل آن سه جلد کتاب می‌باشد. وی عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه حقوق عمومی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران است.

او مدتی رئیس پژوهشکده شورای نگهبان و پس از آن رئیس هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز بود.

وی مقالات بسیاری در زمینه حقوق اساسی و حقوق بین‌الملل در نشریات تخصصی حقوق به چاپ رسانده‌است.

کدخدایی در تاریخ ۲۹ خرداد ماه ۹۵ طی حکمی از سوی احمد جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری انتخاب شد.

وی در مردادماه ۱۳۹۰ به عضویت هیئت عالی حل اختلاف قوا و تنظیم روابط قوای سه گانه درآمد و این مسئولیت در سال ۱۳۹۵ مجددا تمدید شد.
 
تحصیلات
کارشناسی، ۱۳۶۵، حقوق، دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
کارشناسی ارشد، ۱۳۷۱، حقوق بین الملل، HULL، انگلستان
دکتری، ۱۳۷۶، حقوق بین الملل، LEEDS، انگلستان
 
مسئولیت‌ها و فعالیت‌های اجرایی
عضو حقوقدان شورای نگهبان
سخنگوی شورای نگهبان
قائم مقام دبیر شورای نگهبان
مشاور عالی دبیر شورای نگهبان
معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان
رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری
قاضی دادگستری
عضو هیات امنای دانشگاه تهران، ۱۳۸۴/۱۱/۰۱، ۱۳۹۳/۰۹/۰۱، ایران، تهران
عضو هیات ممیزه مرکزی علوم انسانی، ۱۳۸۴/۱۱/۳۰، ایران، تهران
مدیر گروه حقوق عمومی، ۱۳۸۷/۱۰/۰۱، ۱۳۸۸/۰۳/۰۱، ایران، تهران
سردبیر مجله حقوقی، ۱۳۸۸/۱۲/۰۵، ۱۳۹۲/۱۲/۲۰، ایران، تهران
عضو هیات عالی حل اختلاف قوا، ۱۳۹۰/۰۵/۰۳، ایران، تهران
رئیس موسسه مطالعات حقوق عمومی، ۱۳۹۳/۱۰/۲۲، ایران، تهران


منبع:
1. ایرنا/کدخدایی رفت؛ طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شد
2. همشهری آنلاین/زندگینامه: عباسعلی کدخدایی (۱۳۴۰-)
3. اقتصاد 24/ جانشین کدخدایی در شورای نگهبان کیست؟


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.