همه چیز درباره کامپوزیت دندان را بدانید

اگرچه هر دو این روش به یک منظور و هدف انجام می شوند ولی تفاوت هایی نیز دارند
شنبه، 30 مرداد 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
همه چیز درباره کامپوزیت دندان را بدانید
دندان های انسان مانند سایر بخش های بدن نیاز به مراقبت دارند. از همان ابتدا باید بهداشت دهان و دندان ها با استفاده از مسواک و نخ دندان حفظ شود. با وجود این مراقبت ها ممکن است دندان های فرد دچار آسیب های جزیی و تغییر رنگ شوند.

رنگ دندان بعضی از افراد به صورت ارثی زرد تر از دندان های دیگران است. بعضی عوامل دیگر مانند وارد شدن ضربه به دندان ها، مصرف بعضی خوراکی ها و دارو ها، ابتلا به بعضی بیماری ها ممکن است باعث شوند که رنگ دندان ها زرد تر به نظر بیایند.

در این موارد که رنگ دندان ها تغییر می کند می توان از روش بیلیچینگ برای روشن کردن رنگ آن ها استفاده کرد. البته رنگ دندان بعضی از افراد با استفاده از این روش تغییر نخواهد کرد. در این موارد فرد باید از روش دیگری برای اصلاح رنگ دندان ها استفاده کند.

 در این شرایط استفاده از کامپوزیت و لمینت می تواند انتخاب خوبی باشد. علاوه بر اصلاح رنگ مینای دندان ها در موارد دیگر مانند اصلاح فاصله ی بین دندان ها، ترک ها و شکستگی های مینای دندان ها می توان این دو روش استفاده کرد.

همه چیز درباره کامپوزیت دندان را بدانید
 

کامپوزیت چیست؟

کامپوزیت دندان ها از جمله روش های زیبایی درحوزه ی دندان پزشکی محسوب می شوند. از این روش برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود. کامپوزیت موادی خمیری است. پزشک در مطب آن را روی دندان های مورد نظر می گذارد. با استفاده از ابزارها و وسایل خاصی مواد کامپوزیتی را شکل می دهد تا مشکلات ظاهری دندان را برطرف کند. این مرحله بسیار حساس است و مراحل کار باید با دقت بالایی انجام شود. ظرافت و زیبایی کامپوزیت ها تا حد زیادی به تخصص و تجربه ی پزشک بستگی دارد.   

بعد از طراحی و شکل دهی به کامپوزیت ها با استفاده از نور خاصی این مواد روی دندان های فرد ثابت و سفت می شوند. معمولا مراحل انجام کامپوزیت در یک جلسه انجام می شود. معمولا کامپوزیت ها برای تعداد دندان هایی که در طرح لبخند فرد قرار دارد یعنی دندان هایی که هنگام لبخند زدن نمایان می شوند انجام می شود.

لمینت چیست؟

لمینت دندان هم مانند کامپوزیت از جمله روش های زیبایی در حوزه ی دندان پزشکی محسوب می شود. از این روش هم به منظور اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها استفاده می شود. لمینت جنسی سرامیکی دارد. این ونییرزهای زیبایی در لابراتوار های دندان سازی ساخته می شوند و در مرحله ی بعد روی دندان های مورد نظر چسبانده می شوند.که در نهایت لبخندی زیبا را برای فرد به ارمغان می آورد.

 
همه چیز درباره کامپوزیت دندان را بدانید
 

تفاوت کامپوزیت ها و لمینت ها؟

اگرچه هر دو این روش به یک منظور و هدف انجام می شوند ولی تفاوت هایی نیز دارند. از جمله این تفاوت ها می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

لمینت ها نسبت به کامپوزیت ها ماندگاری بیشتری دارند. البته هر چه فرد بهداشت دندان ها را بهتر رعایت کند به افزایش ماندگاری آن ها کمک می کند.
لمینت ها بسیار مقاوم هستند و میزان شکست در آن ها بسیار کم تر است. کامپوزیت ها نسبت به شکست حساس تر هستند پس باید مراقبت هایی بیشتری انجام شود.

لمینت ها به دلیل ساختار ویژه ای که دارند تغییر رنگ پیدا نمی کنند. کامپوزیت ها در برابر رنگ پذیری حساس هستند و مصرف بعضی خوراکی های رنگی می تواند باعث تغییر رنگ آن ها شوند.

اگر لمینت ها آسیب ببینند باید آن ها را برداریم و لمینت های جدیدی را به جای آن ها قرار دهیم. اما این درحالی است که کامپوزیت قابل ترمیم است و می توان آن ها را ترمیم کرد.

کامپوزیت ها نسبت به لمینت ها هزینه ی کم تری دارند. البته هزینه ی بالای لمینت ها به دلیل مزیت های ویژه ی آن ها است.

 
همه چیز درباره کامپوزیت دندان را بدانید
 

نکات قابل توجه بعد از انجام کامپوزیت ها و لمینت ها

کامپوزیت ها و لمینت ها مانند سایر روش های حیطه ی دندان پزشکی نیاز به رعایت بعضی مراقبت ها و اصول بهداشتی دارند. پیشنهاد می کنیم بعد از هر وعده ی غذایی دندان ها به دقت مسواک زده شوند و نخ دندان کشیده شود. حفظ بهداشت دهان و دندان ها کمک زیادی به کیفیت و ماندگاری ونییرزها می کند. علاوه بر این بعد از استفاده از این روش های زیبایی بهتر است مصرف مشروبات الکلی و سیگار تا حد امکان محدود و حتی به صفر رسانده شود.

بدون شک کامپوزیت و لمینت بهترین روش برای اصلاح مشکلات ظاهری دندان ها هستند. هر فرد می تواند با توجه به نیاز و وضعیت خود یکی از این روش ها را انتخاب کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کنید و یا با ما تماس بگیرید تا مشاوران ما شما را راهنمایی کنند.
www.daya-dent.com
09907575065
09905776468
02177978249


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
اخبار مرتبط