محسن کاوه در گفتگو با راسخون:

سطح المپیک از مسابقات جهانی پائین تر است/حسن یزدانی باید تیلور را مدیریت می کرد

مربی تیم ملی کشتی آزاد ایران گفت: حسن یزدانی در یک قدمی مدال طلا بود اما با بدشانسی نتوانست به آن برسد.
دوشنبه، 1 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: سیدمجتبی سیدی
موارد بیشتر برای شما
سطح المپیک از مسابقات جهانی پائین تر است/حسن یزدانی باید تیلور را مدیریت می کرد
محسن کاوه در گفتگو با خبرنگار ورزشی راسخون، با اشاره به نتیجه ی تیم ملی کشتی آزاد در المپیک توکیو اظهار داشت: تیم ملی ما با 6 آزادکار پا به المپیک گذاشت و خودمان پیش بینی می کردیم که بیشتر از این مدال بگیریم و مدال ها هم خوشرنگ باشند. همه چیز در گرفتن نتیجه تاثیر دارد و وقتی موفقیتی حاصل می شود باید آنرا از جهات مختلف بررسی و تحلیل کرد. مشکلاتی هم داشتیم که الان وقت صحبت کردن از آنها نیست اما حداقل برای اعزام به المپیک از سوی فدراسیون و کمیته ی ملی المپیک بهترین پشتیبانی ها و حمایت ها از ما شد و باید از همه بخاطر این شرایط خوب تشکر کنم. اگر بخواهیم از لحاظ انفرادی و نفر به نفر عملکردها را تحلیل کنیم، واقعیت این است که انتظارات ما برآورده نشد. ما آنچه که پیش بینی کرده بودیم، محقق نشد. توقع ما این بود که نفرات ما می توانند حداقل از 6 وزن 4 مدال بگیرند. اما همیشه در ورزش نمی شود مطابق انتظار پیش رفت و خیلی مسائل باعث می شود آدم به خواسته ی خودش نرسد. وگرنه کسی نیست که دوست نداشته باشد در آوردگاهی مثل المپیک بدون مدال برگردد.
 
یزدانی باید 20 ثانیه پایانی تیلور را مدیریت می کرد
وی افزود: رضا اطری، مرتضی قیاسی، مصطفی حسین خانی، حسن یزدانی، محمدحسین محمدیان و امیرحسین زارع نفرات ما برای المپیک بودند. محمدیان می توانست خیلی بهتر کار کند و انتظارما از او بیشتر بود. اما نتوانست خواسته ی ما را برآورده کند. البته به نظر من قرعه ای که به محمدحسین خورد او را از لحاظ ذهنی و تمرکزی به هم ریخت. او وقتی دید در جدول با سعدالله‌ یف افتاده تمام ذهنش برای رویارویی او معطوف شد. این قرعه باعث شد تا او نتواند روی کشتی اولش تمرکز کند و به حریف گرجی خود باخت. در حالی که از لحاظ فنی واقعا چیزی کمتر از حریف گرجستانی اش کم نداشت و می توانست برنده شود. اما او غرق در قرعه اش شد و شانسش را از دست داد. حسن یزدانی هم که کشتی های عالی گرفت و توانست به فینال برسد. در فینال هم در یک قدمی طلا بود. خیلی تحت فشارش گذاشته بودند اما او توانست خیلی خوب حریف قدرتمندش را کنترل کند و از او امتیاز بگیرد. در 20 ثانیه ی پایانی حسن باید بیشتر تمرکز می کرد و به حریفش اجازه زیرگیری نمی داد. اما فراموش نکنید که تیلور حریفی دست و پا بسته نبود و برای طلا آمده بود. حسن ما کمی می توانست کشتی را کنترل کند اما متاسفانه بدشانسی آورد و اسیر حمله ی آخر تیلور شد. زمانی هم برای جبران نمانده بود وگرنه شک نکنید که یزدانی به راحتی تسلیم نمی شد.
 سطح المپیک از مسابقات جهانی پائین تر است/حسن یزدانی باید تیلور را مدیریت می کرد
سطح المپیک از مسابقات جهانی پائین تر است
مربی تیم ملی کشتی آزاد ایران ادامه داد: اگر کشتی های اول حسن یزدانی را فاکتور بگیرید، مقابل تیلور بهترین عملکرد را داشت. خیلی خوب مبارزه کرد و در آستانه کسب مدال طلا قرار داشت اما نشد. دیدید که خودش هم چقدر ناراحت بود اما ورزش برد و باخت دارد. راستش را بخواهید در اوزان دیگر، ما از قبل پیش بینی می کردیم که برای گرفتن مدال شانس چندانی نداریم. البته اطری واقعا خیلی خوب کشتی گرفت اما مقابل حریف آمریکایی اش خیلی ضعیف ظاهر شد. نمی دانم چرا بدنش خالی کرد و نتوانست توانایی اش را به نمایش بگذارد. شک نکنید اگر کشتی ای که در روز اول گرفت، مقابل حریف آمریکایی اش در همان سطح کشتی می گرفت، می توانست برنده شود. بالاخره باید قبول کرد که همه ی کشورها دنبال مدال گرفتن هستند و نمی شود در همه ی اوزان به موفقیت رسید. المپیک با اینکه رویداد بزرگی است و همه ی کشورها سرمایه گذاری می کنند تا در اینجا مدال بگیرند اما حداقل در کشتی، سطح المپیک ها خیلی پائین تر از مسابقات جهانی است. سهمیه گرفتن المپیک خیلی مقررات و پیچیدگی های خودش را دارد. مثلا نفرات سوم تا هفتم هر وزن می توانند جایگزین نفرات لیست خودشان باشند اما حتی دستشان به سهمیه هم نرسید. یکسری ها هستند که می خواهند جایگاهشان را داشته باشند و به همین دلیل در المپیک وقتی کسی سهمیه می گیرد می تواند شانسش را برای گرفتن مدال داشته باشد و کار در المپیک آسان تر است تا مسابقات جهانی.
 
ژاپنی ها در برگزاری المپیک موفق بودند
محسن کاوه گفت: المپیک ژاپن با دیگر المپیک ها متفاوت بود و همه می دانند کرونا باعث شد تا شرایط ویژه ای داشته باشیم. ژاپنی ها برای اینکه کسی مبتلا نشود، خیلی مقررات سفت و سختی را گذاشته بودند. نفرات زیادی از مسئولا و ورزشگاران کشورها مراقبت می کردند. نیروهای زیادی به کار گرفته بودند تا برگزاری مسابقات به نحو احسن انجام شود و مشکلی برای کسی پیش نیاید. به نظرم با توجه به رفت و آمدها، شلوغی ها، ترافیک و مسئله ی اسکان تیم ها و هتلینگ و تبلیغاتی که المپیک داشت، در برگزاری المپیک موفق بودند. خیلی سخت است که بتوانید در این حجم از رفت و آمدها و تیم ها، روی همه چیز کنترل داشته باشید اما ژاپن موفق بود.
 
داور اشتباه نمی کرد یزدانی طلا می گرفت
وی با اشاره به محرومیت داوران فینال وزن 86 که حسن یزدانی به تیلورباخت، تاکید کرد: همیشه بعد از رویدادها، کمیته ی مسابقات تشکیل جلسه می دهد و عملکرد داوران را مورد ارزیابی قرار می دهد. وقتی هم عمکلرد داور فینال حسن یزدانی با تیلور مورد بررسی قرار گرفت، مشخص شد که او بعد از امتیاز دادن به یزدانی، باید به خاطر فرار از یزدانی و رفتن به بیرون تشک باید در خاک حسن می نشست. داور هم چون امتیاز را به حسن داد، ما هیچ گونه اعتراضی نکردیم. بالاخره در آن فشار و استرس به ما حق بدهید که متوجه نباشیم. حرکت تیلور خلاف مقررات بود و اگر داور بعد از امتیاز، رای به در خاک نشستن تیلور می داد شک نکنید که دیگرنمی توانست به این راحتی طلا بگیرد.
 
تزریق نیروی جوان به تیم ملی بزرگسالان حیاتی است
مربی تیم ملی کشتی آزاد ایران در خصوص برنامه های کادر فنی برای این تیم افزود: در بحث المپیک هر چه بود تمام شد و باید ضعف ها را بررسی و پوشش دهیم. الان وقت آن رسیده تا نیروهای جوان خود را به تیم بزرگسالان تزریق کنیم و در مسابقات مختلف آنها را محک بزنیم تا هم باتجربه شوند و هم خودشان را به شرایط وفق دهند. حتما باید کشتی گیران جوان را در یک بسترسازی مناسب به سمت تیم بزرگسالان هدایت کنیم. بحث ما این است که در کشتی باید پشتوانه سازی درست انجام دهیم. این پشتوانه سازی هم در باشگاه های سراسر کشور انجام می شود. متاسفانه الان کرونا باعث شده که هیچ باشگاهی در هیچ استانی باز نباشد. با این شرایط کشتی گیران ما جایی برای تمرین نخواهند داشت. ما شرایط گذشته را نداریم و نمی توانیم به استانها سرکشی کنیم چون اصلا کاری انجام نمی شود. مجبوریم افراد مد نظر را در اردوها که حضور نفرات محدود هم هست، بیاوریم و گزینش کنیم. کشتی جوانان ما قهرمان جهان شد. 5 نفر از کسانی که مدال طلا گرفتند اولین مدالشان بود. این نفرات موفق شدند آمریکا را پشت سربگذارند. حداقل باید 3، 4 نفر از همین تیمی که قهرمان جهان شده اند باید به تیم بزرگسال ما تزریق شوند. مهم نتیجه گرفتن این جوانها نیست. قهرمانی شان راه گشا نیست و باید برنامه ریزی و پشتیبانی درستی از این قهرمانان کنیم تا به بیراهه نروند. مدیریت کردن، تزریق آنها به تیم ملی بزرگسال و رها نکردن آنها در این دوره، خیلی مهم است که باید فکری به حال آنها بکنیم.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.