تست تشخیص کرونا رایگان شد/ شرایط پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تست «پی.سی.آر»

دبیرخانه شورای‌ عالی بیمه سلامت با ارسال نامه‌ای، رایگان شدن خود پرداخت (فرانشیز) تست تشخیصی کووید ۱۹ را به مراکز درمانی و تشخیصی کشور اعلام کرد.
دوشنبه، 8 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
تست تشخیص کرونا رایگان شد/ شرایط پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تست «پی.سی.آر»
به گزارش راسخون؛ با شیوع کرونا و آغاز پذیرش بیمارستان‌ها از بیماران کرونایی، هم کادر درمان و هم بیماران شرایط جدیدی را تجربه می‌کردند، از داروهایی که اثر بخشی آنها یک به یک در کمیته علمی کرونا مورد بررسی قرار می‌گرفت تا به پروتکل درمانی اضافه شوند تا بیمارستان‌هایی که برای این خدمت جدید تعرفه‌ای نداشتند.

در عین حال نظام سلامت نیز در آغازین روزهای حمله این ویروس شاید کارهای مهم‌تری داشت تا تعرفه‌گذاری خدماتی که قرار بود در مراکز درمانی ارائه شود. به خوبی به یاد داریم روزهایی را که درمان کرونا از سوی متولی اصلی درمان آن رایگان اعلام شد. تا جایی که در روزهای آغازین کرونا در یک نشست خبری اعلام شد که «بیمارستان‌ها باید تمام تلاش خود را انجام دهند که موضوع رایگان شدن هزینه درمان بیماران مبتلا به کرونا انجام شود. همچنین اگر بیمار اتباع خارجی است و مبتلا به کرونا باشد، هزینه او نیز رایگان است.»

در عین حال و به دنبال رایگان اعلام شدن درمان کرونا، دکتر محمدحسین حیدری_ مدیرکل بازرسی و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت نیز تاکید کرده بود با هرگونه دریافتی بیمارستان‌ها از بیمه‌ها برخورد خواهد شد و او نیز در نشستی‌ خبری در اوایل سال ۹۹، گفت: «با توجه به آخرین بخشنامه وزیر بهداشت مبنی بر رایگان شدن درمان بیماران کرونایی، بر اساس بازرسی‌های انجام شده و گزارشات مردمی، از برخی بیمارستان‌ها گزارش‌هایی را داشتیم که دریافت‌هایی از مردم انجام شده است. این مساله را با وزیر بهداشت و معاونین وزارت بهداشت مطرح کردیم و مقرر شد که از ظرفیت‌های خاص بیمه، مددکاری بیمارستان‌ها و... استفاده کنیم تا مردم این پرداخت‌ها را نداشته باشند.»

این درحالیست که سازمان بیمه سلامت نیز در سال ۱۳۹۹ اعلام کرد که سهم بیمار در پرداختی مانند قبل خواهد بود. به عبارتی ۳۰ درصد هزینه درمان بخش سرپایی و ۱۰ درصد هزینه بخش بستری بر عهده بیمار است با این تفاوت که به دنبال رایگان اعلام شدن درمان کرونا، این ما به التفاوت از جیب دولت پرداخت خواهد شد، در این رابطه شاهرخ‌ رامزی _ معاون پشتیبانی سازمان بیمه سلامت به ایسنا گفته بود: «از آنجا که درمان این بیماری باید رایگان انجام شود، مابه التفاوت سهم بیمار توسط منابع دولتی پرداخت می‌شود که این رقم در بخش بستری ۱۰ درصد و در بخش سرپایی ۳۰ درصد است. به این شکل بدون آنکه سهم بیمه در پرداخت هزینه‌ها افزایش یابد، بیمار به شکل رایگان خدمات دریافت می‌کند.» 

اما کرونا نیامده بود که به این راحتی‌ها برود. تخمین‌هایی که از رفتن کرونا با گرم شدن هوا یا سایر شرایط زده می‌شد هیچ کدام محقق نشد و در شرایطی که درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها از ارائه سایر خدمات به دنبال اختصاص اکثر بخش‌ها به کووید۱۹، کاهش یافته بود و از طرفی بیمه‌ها نیز مطالبات را با متوسط ۳ ماه تاخیر به بیمارستان پرداخت می‌کردند، درحالی که بیمارستان باید به قیمت روز دارو و تجهیزات تهیه می‌کرد، موضوع رایگان بودن درمان کرونا و فرانشیز ۳۰ و ۱۰ درصدی که قرار بود از جیب دولت پرداخت شود کم کم به دست فراموشی سپرده شد. این اتفاق در حالی رخ داد که تعرفه‌های خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۰ نیز در بخش دولتی و غیردولتی به‌طور کلی ۲۸.۵ درصد رشد داشته‌ است که این به معنای گران شدن درمان کرونا نیز بود. 

با این حساب دیگر درمان کرونا رایگان نبود بلکه بیمار نیز باید دست در جیب خود می‌کرد. 

اخیرا رییس جمهور رییسی دستورات ویژه‌ای در زمینه تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز بیماران صادر کرده است و به دنبال فرمایشات و دستورات مقام معظم رهبری نیز دستگاه‌های مختلف به عرصه تامین اقلام مورد لزوم بیماران کرونایی ورود کرده‌اند. در همین راستا سازمان بیمه سلامت نیز اخیرا اعلام آمادگی کرد تا تست‌های تشخیصی کرونا را رایگان محاسبه کند؛ آنهم در شرایطی که دلتا کرونا با شدت می‌تازد، نفس می‌گیرد و نیاز به بستری و داروی تزریقی بیش از هر زمان دیگر است، هزینه حدودا ۳۰۰ هزارتومانی و یا کمتر این تست در میان سایر هزینه‌های درمان کرونا که دیگر رایگان نیست، سوزنی در انبار کاه است.

بر این اساس روز شنبه 6 شهریور 1400 دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با ارسال نامه ای، رایگان شدن فرانشیز تست تشخیصی کووید ۱۹ را به مراکز درمانی و تشخیصی کشور اعلام کرد.به گزارش روابط عمومی سازمان بیمه سلامت، در نامه دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت آمده است:«به منظور کاهش پرداخت از جیب مردم و شناسایی به موقع افراد مشکوک مبتلا به کووید ۱۹ با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری، خود پرداخت (فرانشیز) به منظور دریافت تست گلوبال تشخیص آزمایشگاهی کووید ۱۹، در بخش سرپایی با رعایت شرایط ذیل تا سقف تعرفه بخش دولتی رایگان و به طور کامل توسط سازمان های بیمه گر پرداخت خواهد شد.

سازمان بیمه سلامت در تشریح این شرایط افزود: اول اینکه صرفاً در مراکز مجاز ارائه خدمت طبق اعلام وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و با رعایت استانداردها و ضوابط فنی آزمایشگاه مرجع سلامت در مرکز ارائه‌دهنده خدمت صورت گیرد.

دوم اینکه رعایت اندیکاسیون و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستورالعمل مصوب ابلاغی دبیرخانه شورای‌ عالی بیمه سلامت کشور صورت گیرد و سوم ثبت اطلاعات در سامانه‌های پرونده الکترونیک سطح یک تبادل اطلاعات و در سامانه پرونده الکترونیک ایرانیان (سپاس) سطح دو انجام شود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی ۲۰ مرداد ماه در توصیه‌ای به مسئولان، مسئله تأمین گسترده واکسن را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: واکسن کرونا چه از راه واردات و چه با تولید داخلی باید با تلاش مضاعف و به هر شکل ممکن تأمین شود و در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

ایشان با اشاره به هزینه‌های سنگین آزمایش‌های تشخیص کرونا تأکید کردند: دولت و بیمه‌ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت نیز در راستای فرمایش مقام معظم رهبری درباره رایگان شدن تست‌های تشخیصی کرونا اعلام کرد که این سازمان آمادگی کامل جهت اجرای آن را دارد.

محمد مهدی ناصحی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند: «طغیان بیماری کرونا مساله اول و فوری کشور است.» و دستور معظم‌له به دولت و بیمه‌ها جهت رایگان نمودن تست‌های تشخیصی کرونا، سازمان بیمه سلامت ضمن اعلام آمادگی کامل برای پوشش اقدامات تشخیصی کرونا، جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری، سهم خودپرداخت (فرانشیز) بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت برای انجام تست‌های تشخیصی کرونا را رایگان اعلام نماید.


تست PCR تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار می گیرد


تست تشخیص کرونا رایگان شد/ شرایط پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تست «پی.سی.آر»

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی هم درخصوص رایگان شدن تست کرونا برای بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: با توجه به دستور مقام معظم رهبری مصوبه ای برای تحت پوشش بیمه قرار گرفتن تست PCR توسط دولت و وزیر بهداشت ابلاغ شده است و استاندارد خدمت آن هم به زودی منتشر می شود و اینکه این تست در چه مراکزی و برای چند مرتبه به رایگان است، توسط دبیرخانه اعلام می گردد.

شهرام غفاری با اشاره به اینکه بیمه ها تست PCR را تحت پوشش قرار دادند، اما در مراکزی که مورد تایید و اعلام شده توسط وزارت بهداشت هستند، ادامه داد: مدیر سازمان تامین اجتماعی هفته گذشته اعلام کرد که در بستری و بستری موقت فعلا برای تست کرونا هزینه ای دریافت نشود و برای بیماری که بستری است هم داروها، هم تست و هم آزمایش های مربوط به بیماری رایگان است.

غفاری افزود: بر اساس مصوبه، برای بیماران سرپایی هم رایگان شدن تست کرونا در یکسری از مراکز نظیر مراکز جامع سلامت ابلاغ شده و قرار است دبیرخانه شورای عالی بیمه جزئیات آن را بنویسد چرا که تا کنون جزئیات آن را دریافت نکرده ایم، اما به طور کلی تست PCR رایگان شده است. وی با بیان اینکه این تست را هر روز می توان انجام داد و ممکن است در حال حاضر نتیجه آن منفی باشد و فردا شما در برخورد بیمار مبتلا به کرونا قرار بگیرید و دو روز بعد جواب تست شما مثبت شود، گفت: باید این موضوع که تعداد دفعات رایگان بودن این تست چند مرتبه است و همچنین مراکزی که این آزمایش به طور رایگان در آنها انجام می شود، توسط شورای عالی بیمه به ما ابلاغ شود.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی درخصوص هزینه تست PCR در بیمارستان های تامین اجتماعی توضیح داد: انجام این تست در بیمارستان های ما برای بیمه شدگان تامین اجتماعی رایگان است و بیش از این مصوبه هم این چنین بوده است.


منبع:
1. ایسنا/ برخلاف وعده‌های قبلی مسوولان؛چرا درمان "کرونا" رایگان نیست؟
2. ایرنا/ ابلاغ رسمی رایگان شدن تست تشخیص کرونا
3. کیهان/ شرایط پوشش بیمه تامین اجتماعی برای تست «پی.سی.آر» با اعلام شورای عالی بیمه سلامت فرانشیز تست تشخیص کرونا رایگان شد


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.