در پنجشیر چه خبر است؟/ احتمال گسترش جغرافیای جنگ

درگیری و جنگ شدید در استان پنجشیر بین افراد گروه طالبان و نیرو‌های جببه مقاومت به رهبری احمد مسعود ادامه دارد و هر دو طرف مدعی پیشروی شده‌اند.
شنبه، 13 شهريور 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
در پنجشیر چه خبر است؟/ احتمال گسترش جغرافیای جنگ
به گزارش راسخون؛ نیروهای طالبان و «جبهه مقاومت ملی» وابسته به احمد مسعود، روز پنج‌شنبه در دره پنجشیر وارد نبرد سختی با یکدیگر شدند و هر یک مدعی وارد آوردن تلفات سنگین به دیگری است. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید: «پس از شکست مذاکرات با این گروه مسلح، ما عملیات را شروع کردیم. آنها متحمل خسارات سنگینی شدند.» در مقابل، سخنگوی جبهه مقاومت ملی (NRFA) می‌گوید که همچنان کنترل تمام ورودی‌ها و مسیرهای پنجشیر را در دست دارد و تمام تلاش‌ها برای کنترل آنجا را با شکست مواجه ساخته است.

 نیروهای طالبان و «جبهه مقاومت ملی» وابسته به احمد مسعود، روز پنج‌شنبه در دره پنجشیر وارد نبرد سختی با یکدیگر شدند و هر یک مدعی وارد آوردن تلفات سنگین به دیگری است. این در حالی است که طالبان اعلام کرده در آستانه تشکیل دولت است.

منابع خبری افغان از حملات سنگین طالبان در روزهای گذشته برای تصرف دره پنجشیر حکایت دارد . طالبان در شب گذشته ادعا کرد که بخش هایی از پنجشیر را تصرف کرده که این ادعا بلافاصله از سوی جبهه مقاومت رد شد.

گفته می‌شود که وضعیت متغییر است و هر دو طرف ادعا کرده اند که در درگیری‌ها برتری دارند. گفته می‌شود صدها جنگجو کشته شده اند.

انتشار خبرهایی در باره تصرف پنجشیر در شب گذشته باعث شد که طالبان در کابل اقدام به شلیک تیر هوایی کنند که این اقدام باعث مجروح شدن تعدادی شد.

بلال کریمی سخنگوی طالبان با  ادعای تصرف پنجشیر خواستار توقف شلیک هوایی شد اما افراد این  گروه همچنان تا نیمه شب به شلیک تیرهوایی ادامه دادند.

"احمد الله وثیق" یکی از مقامات طالبان گفت که شهرستان پریان تصرف شده است.

نیروهای مقاومت ملی افغانستان اعلام تصرف پنجشیر را جنگ روانی طالبان و دروغ دانست و اضافه کرد طالبان هیچ پیشروی در پنجشیر نداشته اند.

"امرالله صالح" معاون سابق ریاست جمهوری افغانستان با قراردادن ویدئویی از پنجشیر اعلام کرد که جنگ به شدت ادامه دارد و وضعیت بسیار سخت است اما مقاومت در پنجشیر همچنان ادامه دارد.

تعدادی  از مردم استان های پروان و کاپیسا در شمال کابل در تجمعی از طالبان خواستند که جنگ در پنجشیر را متوقف کند درصورت ادامه جنگ در این منطقه مردم مجبور خواهند شد که از خود دفاع کنند.

"صلاح الدین ربانی" رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواستار توقف حملات طالبان به  پنجشیر شد و گفت اگر به خواست مردم توجه نشود و مشکل  از طریق گفت وگو حل نشود ،مقاومت مردمی  در کشور آغاز می شود.

"عطامحمد نور" رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز خواهان حل مشکلات از طریق گفت وگو شده و تأکید کرده است که طالبان باید به تشکیل دولت فراگیر ملی متعهد باشد و در غیر آن جنگ در مناطق دیگر این کشور نیز از سر گرفته خواهد شد.

"حامد کرزی" رئیس جمهوری سابق افغانستان نیز روز جمعه در فیسبوک خود نوشت حمله بر پنجشیر، زخم ها را تازه و بدبختی را بیشتر می ‌کند  و تأکید کرده است که مشکل را طریق گفت وگو حل کنند.

پس از چند هفته سقوط دولت محمداشرف غنی و تلاش طالبان برای اعلام دولت جدید این گروه تاکنون موفق به اعلام آن نشده اند و علت تأخیر نیز روشن نیست.

به نظر می رسد در صورتیکه طالبان دولتی فراگیر  با شرکت تمام اقوام و گروهها تشکیل  ندهد  احتمال گسترش  جنگ و مقاومت  در این کشور  وجود  دارد.
 

طالبان: درخواست‌های مقاومت پنجشیر قابل قبول نیست

روز چهارشنبه یک منبع در طالبان به خبرگزاری نووستی گفته است درخواست‌های احمد مسعود، رهبر مقاومت دره پنجشیر از جمله اینکه گفته پنجشیر باید منطقه امن اعلام شود و طالبان در امور آن مداخله نکنند، غیرقابل قبول است.

پیشتر طلوع نیوز هم گزارش داده بود، امیر خان متقی، یکی از رهبران طالبان پیام ضبط شده‌ای خطاب به ساکنان پنجشیر تحت کنترل جبهه مقاومت ملی افغان به رهبری احمد مسعود، منتشر کرده و گفته بود، مذاکرات برای حل مشکلات پنجشیر انجام شد اما تاکنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است.

متقی از ساکنان پنجشیر خواسته به امارت اسلامی مورد نظر طالبان بپیوندند. او تمایل جنبش طالبان در حل مشکل این منطقه به شکل مسالمت‌آمیز را اعلام کرد.

این رهبر طالبان نسبت به اینکه افرادی در پنجشیر در تلاش برای درگیری و جنگ هستند، هشدار داد و ساکنان این ولایت خواست آنها را به راه حل مسالمت‌آمیز متقاعد کنند.

این اظهارات نمایندگان طالبان در سایه هفته‌ها مذاکره بین نیروهای مقاومت پنجشیر و طالبان و اخبار ضد و نقیض از نتایج آن مطرح می‌شود. همزمان دو طرف برای مقابله میدانی هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

ولایت پنجشیر اکثرا تاجیک نشین است و در شمال کابل قرار دارد و تحت کنترل طالبان نیست.
 

ولایت پنجشیر افغانستان، نماد مقاومت و ایثار

 
در پنجشیر چه خبر است؟/ احتمال گسترش جغرافیای جنگ

ولایت پنجشیر یکی از مناطق زیبای افغانستان، به فاصله ۱۲۰ کیلومتری شمال شرقی از شهر کابل و در بین دو شاخه جنوبی رشته کوه‌های هندوکش قرار گرفته است.

پنجشیر از طرف شمال به ولایت تخار، از شمال شرقی به ولایت بدخشان، از شرق به ولایت نورستان و از جنوب شرقی به ولایت لغمان متصل است. همچنین ولایت کاپیسا در جنوب، ولایت پروان در جنوب غربی و ولایت بغلان در غرب این ولایت قرار گرفته است.

بیشتر ساکنان این ولایت را تاجیک‌ها، هزاره‌ها، پشه‌ای‌ها، نورستانی‌ها و پشتون‌ها تشکیل می‌دهند و زبان غالب در این ولایت فارسی است. تاجیک‌ها اکثریت این ولایت را تشکیل می‌دهند.

در مورد نام پنجشیر دو نظر وجود دارد. اهالی پنجشیر معتقدند که در گذشته قبل از ظهور غزنویان پنجشیر به کِچکِن یا کِچکِنه معروف بوده است، ولی در تمام آثار معتبر تاریخی و آثار منظوم و منثور قدما «پنجهیر» ثبت شده است.

پنجهیر از دو کلمهٔ «پنج» و «هیر» ترکیب یافته است که در زبان پهلوی و اوستا به معنی آب آمده است مانند «هیرمند». ابن بطوطه سیاح مغربی هیر را در زبان سانسکریت به معنی کوه ترجمه کرده و پنج هیر را مآخذ از پنج کوه می‌داند.

شدت جنگ در افغانستان بویژه استان‌های شمالی این کشور نگرانی‌های را برای مردم افغانستان بوجود آورده و به همین دلیل شماری زیادی از مردم حمایت خود را از نیرو‌های دولتی اعلام کرده اند.

در همین راستا، «احمد مسعود» پسر احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان در زادگاه خود «پنجشیر» جبهه جدیدی را به نام «مقاومت دوم» بطور رسمی ایجاد و اعلام کرد.

ژنرال «عتیق‌الله امیرخیل» کارشناس امور نظامی بر این باور است که از نقطه نظر نظامی گروه طالبان یک بار شکست را در شمال زمانی که گروه بیشتر خاک افغانستان را در کنترل خود داشت، تجربه کرده است. این بار طالبان تصمیم گرفته است که به جای مشغول کردن خود در جنوب، تمام قدرت خود را برای تصرف شمال افغانستان متمرکز کند.


منبع:
1. صدا و سیما/ ولایت پنجشیر افغانستان، نماد مقاومت و ایثار
2. ایسنا/ نبرد سنگین در پنجشیر ؛ احتمال گسترش جغرافیای جنگ
3. فرارو/ طالبان می‌گوید درخواست‌های مقاومت پنجشیر قابل قبول نیست/ در پنجشیر چه خبر است؟ پیشروی نیروی مقاومت یا طالبان


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.