ماجرای بازگشت عادل چیست؟ آیا فردوسی‌پور دوباره در شبکه 3 مشغول به کار خواهد شد؟

با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما علاقه‌مندان «90» امیدوارند که سیاست‌ها در قبال یکی از بهترین نیروهای این سازمان تغییر کند و دوباره شاهد پخش «90» با اجرای فردوسی‌پور باشند.
دوشنبه، 12 مهر 1400
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: ناهید اسدی
موارد بیشتر برای شما
ماجرای بازگشت عادل چیست؟ آیا فردوسی‌پور دوباره در شبکه 3 مشغول به کار خواهد شد؟
به گزارش راسخون؛ بیش از دو سال است که محبوب‌ترین مجری صدا و سیما در دو دهه اخیر نتوانسته بر صفحه جعبه جادویی دیده شود. از زمانی که محمدعلی فروغی ناگهان برنامه محبوب «90» را از کنداکتور صدا و سیما بیرون کشید تا امروز فردوسی‌پور حتی اجازه گزارش یک مسابقه فوتبال را هم نداشته. بارها افراد مختلف پادرمیانی کردند اما باز هم پاشنه بر عدم حضور او در تلویزیون می‌چرخید. حالا با تغییر رئیس صدا و سیما به نظر می‌رسد دوباره فردوسی‌پور را در تلویزیون خواهیم دید و صدای گزارش را روی مسابقات فوتبال می‌شنویم که با اشتیاق و هیجان می‌گوید: «چقدر خوبیم ما»!

«90» را به جرات می‌توان محبوب‌ترین برنامه تلویزیونی ایران دانست، برنامه‌ای پرمخاطب که هر دوشنبه مخاطبانش را تا پاسی از شب بیدار نگه می‌داشت و توانست در 20 سال فعالیتش به تاثیرگزارترین و جنجالی‌ترین برنامه ورزشی رسانه ملی تبدیل شود. عادل فردوسی‌پور، تهیه‌کننده و مجری این برنامه، ۹۰ را در سال ۱۳۷۸ بنیانگذاری کرد. اولین قسمت این برنامه در تاریخ ۲۳ مرداد ماه ۱۳۷۸ از شبکه سه سیما پخش شد و تا ۲۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ ادامه داشت. قرار بود ویژه‌ برنامه‌ای هم به مناسبت پایان سال ساخته شود که با دستور علی فروغی امکان پخش نیافت و اینگونه بود که ناگهان بدون هیچ توضیحی از سوی مسئولان صدا و سیما، پربیننده‌ترین برنامه بزرگ‌ترین رسانه ملی کشور تعطیل شد تا جایی که حتی اثری از دکور این برنامه هم در ساختمان صدا و سیما نباشد.

20 سال اصلا پرطرفدار نگه داشتن یک برنامه ورزشی تلویزیونی اصلا کار ساده‌ای نیست، کاری که عادل فردوسی‌پور از پس آن برآمد و هر چه هم که می‌گذشت بر تعداد مخاطبانش افزوده می‌شد. اما به نظر می‌رسید چنین کارنامه‌ای برای برخی مدیران صدا و سیما کافی نبود.

اما چه شد که برنامه 90 و عادل فردوسی‌پور مورد غضب مدیر تازه‌وارد و جویای نام شبکه سه قرار گرفت؟ شاید بتوان ردپای اولین اختلافات را در روزهای برگزاری جام‌جهانی روسیه پیدا کرد. در گیرودار برگزاری مسابقات فوتبال جام جهانی 2018، عادل فردوسی‌پور که تهیه‌کننده و مجری ویژه‌برنامه این مسابقات بود، قصد داشت مهمانان ویژه‌ای را برای مسابقات ایران در جام‌جهانی دعوت کند. کارلوس پویول، کاپیتان سابق تیم ملی اسپانیا و بارسلونا نیز یکی از همین افراد بود که به بهانه بازی تیم‌های ایران و اسپانیا به ایران آمد. در حالی که همه چیز آماده ورود پویول به تهران و همه چیز آماد حضور او در استودیو بود، ناگهان برنامه به هم ریخت. گفته می‌شد مدیر تازه شبکه سه سیما که تنها حدود یک ماه از انتصابش می‌گذشت به دلیل ظاهر این بازیکن و موهای بلندش، حضورش را با خط‌قرمزها در تعارض می‌دیده است. از سوی دیگر هزینه‌های گزاف دعوت از مهمانان خارجی که البته از سوی اسپانسر برنامه تامین می‌شد، در شرایط بد اقتصادی مردم به عنوان دلیل لغو حضور مهمانان ویژه مطرح شد. به هر حال هرچه بود، دلخوری در ظاهر تهیه‌کننده و مجری موفق تلویزیون در حین اجرای بقیه برنامه‌های ویژه جام‌جهانی به وضوح به چشم آمد. همان زمان هم شایعاتی مبنی بر استعفای فردوسی‌پور مطرح شده بود که این مجری آن را تکذیب کرد.

در طول چند ماه بعد اختلاف‌ها رفته رفته بالا گرفت تا اینکه پس از ماجرای جنجالی رای‌گیری مردمی جشنواره تلویزیونی جام‌جم دیگر همه از ماجرا خبردار شدند. در اختتامیه همین جشنواره عادل به زبان آمد و در حالی که برای برنده شدن تندیس بخش تهیه‌کنندگی برای برنامه «نود» در بخش برنامه‌های ترکیبی و تندیس نگاه مردمی پشت میکروفون رفته بود، گفت: «خوشحالم که امسال در سخت‌ترین سال کاری‌ام دو جایزه گرفتم؛ یکی از هیئت داوران برای بهترین برنامه ترکیبی و دیگری از مردم. من فرزند رسانه ملی هستم. در این ۲۲ سال، در رسانه صادقانه و پاک کار کردم.» او در عین حال گفت: «خوشحالم در سخت‌ترین سال کاری‌ام که در رسانه‌ خودم هم به من بی‌مهری شد، دیده شدم؛ هم از طرف مردم و هم از طرف اهالی رسانه. جایزه دوم که مردم به من دادند بسیار برایم ارزشمند است و نمی‌دانم با چه زبانی از مردم تشکر کنم.» او که در حین صحبت‌هایش منقلب شده بود، گفت: «برای سختی‌هایی که امسال کشیدم منقلب شدم، ولی این جایزه که لطف مردم و سازمان بود، مثل یک اکسیر است و تمام غم‌هایم را کنار می‌گذارم.»

اما به نظر می‌رسید این جوایز و حرف‌های عادل چندان به مذاق فروغی خوش نیامد، چون تنها چند هفته پس از این اتفاق، فروغی عطای «90» را به لقایش بخشید. کار آنقدر بالا گرفت که حدودا دو ماه بعد میز عادل در این برنامه سر از یک هندوانه‌فروشی کنار جاده‌ای درآورد و آنجا معلوم شد که دیگر «90» به شبکه سه باز نخواهد گشت. به دلیل همین اقدامات، این مدیر جوان با گذشت 2 سال هنوز که هنوز است به دلیل اقداماتش در سیبل انتقادات قرار دارد.

به هر صورت فردوسی‌پور هنوز که هنوز است نتوانسته به عنوان مجری در صدا و سیما فعالیت کند، گرچه او با برنامه فوتبال ۱۲۰ که تهیه‌کنندگی آن را در شبکه ورزش برعهده دارد و به فوتبال جهان می‌پردازد اما به نظر می‌رسد فعالیت او حای در خارج از سازمان هم چندان به مذاق مدیران خوش نمی‌آید. در تابستان سال گذشته او تصمیم به ساخت برنامه‌ای فوتبالی با نام ۹۹ بر بستر پلتفرم‌های نمایش خانگی گرفت اما مهرماه مشخص شد که این برنامه نتوانسته مجوزهای لازم را دریافت کند. علی سعد، مدیر روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر «ساترا» همان زمان در توضیحاتی درباره چرایی عدم اعطای مجوز به برنامه فردوسی‌پور نوشته بود: «شرط طرح برنامه‌ها در شورای موافقت کلی انتشار، عدم وجود موانع حقوقی، قضایی و امنیتی است که درمورد برنامه «۹۹» که به درخواست فیلیمو و کافه بازار مطرح شده بود به دلیل‌عدم دریافت مکتوب استعلام مراجع مسئول، عملاً موضوع قابل طرح و بررسی توسط شورای مذکور نبود. حیطه مسئولیتی ساترا فقط تصمیمات رسانه‌ای است. لذا درصورت وجود ملاحظات استعلامی، دعاوی حقوقی و یا پرونده‌های قضایی، ساترا امکان بررسی تقاضاهای رسیده را نخواهد داشت».

آذرماه هم فروغی در مصاحبه‌ای به فردوسی‌پور اشاره کرده بود و گفته بود: «کار ایشان از مدار خارج شده بود و دیگران هم نگاه می‌کردند و می‌گفتند زمانی که یک نفر به ‌خاطر محبوبیتش می‌تواند از مدار خارج شود و کسی هم به او چیزی نگوید، پس ما هم می‌توانیم همین کارها را انجام دهیم و اینگونه صدا و سیما از هم می‌پاشید.» اما کمی بعدتر حمید شاه‌آبادی، معاون سیمای صدا و سیما، در یک نشست خبری درباره امکان پخش دوباره «نود» بر اساس رویکرد «احیای برندهای تلویزیون» گفت. به هر صورت سیاست با دست پس زدن و با پا پیش کشیدن ادامه پیدا کرد و باز هم عادل روی صفحه تلویزیون ظاهر نشد.

حالا اما با تغییر ریاست سازمان صدا و سیما علاقه‌مندان «90» امیدوارند که سیاست‌ها در قبال یکی از بهترین نیروهای این سازمان تغییر کند و دوباره شاهد پخش «90» با اجرای فردوسی‌پور باشند. به نظر می‌رسد این امیدها چندان هم بی‌دلیل نباشد. به تازگی ویدئویی از طریق کانال باشگاه خبرنگاران از حاشیه سفر استانی پیمان جبلی، رئیس جدید سازمان صدا و سیما به استان خوزستان منتشر شده است که طی آن فردی که خود را از خانواده شهدا و طرفداران فوتبال معرفی می‌کند در گفت‌وگو با پیمان جبلی از او درخواست می‌کند که عادل فردوسی‌پور را بازگرداند. رئیس صداوسیما هم در پاسخ به درخواست این فرد هوادار فوتبال درباره فردوسی‌پور می‌گوید: «از نظر ما ایشان منعی ندارد و او می‌تواند بازگردد.»

حالا باید دید آیا اظهارنظر به واقعیت خواهد پیوست یا باز هم همان سیاست گذشته در قبال فردوسی‌پور دنبال می‌شود؟ 
 

رئیس جدید سازمان صدا و سیما در حالی از بازگشت عادل صحبت کرده که باید بدانید عادل فردوسی‌پور به عنوان کارمند این سازمان، در شبکه ورزش مشغول به کار است و فصل جدید برنامه فوتبال 120 با تهیه کنندگی او روی آنتن شبکه سه رفته است و برنامه اش در شبکه ورزش در حال ده ساله شدن است. او با شبکه مستند سیما هم همکاری هایی هم دارد و البته پیشنهاد گزارش کردن در شبکه ورزش را هم داشته که آن را رد کرده است.

نکته مهم درباره عادل فردوسی‌پور، ابهام درباره بازگشت این چهره سرشناس به شبکه 3 با برنامه نود است. بعد از تعطیلی برنامه نود به خاطر اختلاف عادل با مدیر شبکه سه، او دیگر هیچ فعالیتی در این شبکه نداشته و حتی دفتر او را در این شبکه تخلیه کردند و میزش برنامه اش هم در یک هندوانه فروشی در جاده ساده دیده شد. ضمن اینکه مدیرشبکه سه قید همکاری با عادل فردوسی پور در شبکه سه را زد و البته هیچ وقت به صورت شفاف درباره دلایل قطع همکاری با فردوسی پور به صورت شفاف مطرح نشد و همه چیز پنهان ماند و دو طرف سکوت کردند. هر چند علی فروغی بعدها در یک گفت و گوی اینترنتی نکاتی را درباره دلیل تعطیلی برنامه نود و قطع همکاری شبکه سه با عادل فردوسی پور بیان کرد که افکار عمومی را راضی نکرد. در هر حال تا علی فروغی مدیرشبکه سه سیماست و با توجه به پخش برنامه فوتبال برتر، خیلی بعید است که شاهد شکل‌گیری مجدد برنامه نود باشیم. 

سوال بعدی درباره عادل، امکان همکاری مجدد او با شبکه سه تحت عنوان گزارشگر است. او که از دید اکثر فوتبالدوستان، بهترین و محبوبترین گزارشگر فوتبال محسوب می‌شود، بعد از تعطیلی برنامه نود، دیگر هیچ مسابقه‌ای را برای تلویزیون گزارش نکرده و تنها گزارش او در این مدت، گزارش بازی پرسپولیس و اولسان در فینال لیگ قهرمانان آسیا برای صفحه اینستاگرام فارسی کنفدراسیون فوتبال آسیا بوده است که باعث شد این صفحه چند میلیون فالوئر پیدا کند. البته این ماجرا هم شنیده شده بود که فردوسی پور پیشنهاد گزارش کردن در شبکه سه را هم رد کرده است. به نظر می‌رسد منظور از صحبتهای امروز رئیس سازمان صدا و سیما، بازگشت عادل به عنوان گزارشگر در شبکه های سه و ورزش باشد. اتفاقی که البته باید دید مدیریت شبکه سه چه واکنشی به آن نشان خواهد داد.


منبع:
1. فوتبالی/ گزارش ویژه/ عادل از صدا و سیما نرفته است؛ آیا فردوسی‌پور به شبکه 3 برمی‌گردد؟
2. ورزش سه/ جبلی: عادل فردوسی پور به قاب تلویزیون برمی گردد
3. روزنامه ابتکار/ آیا برنامه «90» احیا می‌شود؟ امید به بازگشت عادل


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.